Khamis, 7 Mac 2019

Panas sentiasa. 9226.



Imej mungkin mengandungi: bunga, alam dan luaran
SentiasaPanas

HRW: Pemerintah Iraq Tangkap dan Siksa Ratusan Anak yang Dicurigai Anggota ISIS
Kamis, 7 Maret 2019 14:40

TITIAN


FOKUS

KIBLAT.NET, Baghdad – Organisasi pemantau kemanusiaan internasional, Human Rights Watc (HRW), mengatakan bahwa pemerintah Iraq dan Kurdistan menahan sekitar 1.500 anak di bawah umur karena dicurigai anggota Organisasi Daulah Islamiyah (ISIS).

Menurut HRW dalam laporannya yang dilansir BBC pada Rabu (06/03/2019), anak-anak tersebut ditangkap dengan cara sewenang-wenang dan disiksa untuk mengaku. Data ini dihimpun per-Desember 2018.

HRW mengatakan bahwa pemerintah Iraq mengakui menahan sedikitnya 185 anak yang dituduh terlibat “terorisme”. Mereka divonis hukuman penjara.

TERPOPULER


Berdasarkan laporan tersebut, pemerintah Iraq biasanya menangkap dan menyiksa anak-anak yang dicurigai anggota ISIS untuk mengaku. Anak-anak tersebut diadili dengan tempo singkat dan tidak berikan hak membela diri.

Pada November 2018, tulis laporan tersebut, HRW berhasil mewawancarai 29 anak yang ditangkap karena dicurigai memiliki hubungan dengan ISIS. Sebanyak 19 dari mereka mengaku disiksa dengan cara diestrum, dipukuli dengan tongkat dan lainnya.
Pemerintah Iraq dan Kurdistan belum berkomentar atas laporan ini. Namun, pemerintah Kurdistan Januari lalu membantah bahwa pihaknya menyiksa anak-anak yang ditangkap terkait ISIS. Anak-anak itu diklaim diperlakukan sebagaimana mestinya, tanpa penyiksaan.

Terkait kondisi di Iraq, HRW mendesak pemerintah Baghdad merevisi undang-undang anti-terorisme di Negara itu. Undang-undang yang berlaku saat ini bertentangan dengan HAM dan undang-undang internasional.

Seperti diketahui, pengadilan Iraq paling mudah menjatuhkan vonis mati terhadap para terdakwa yang dikaitkan dengan aksi “terorisme”. Hal itu juga yang semakin mempertajam ketegangan sektarian antara Sunni-Syiah di Negara tersebut. Pasalnya, undang-undang anti-terorisme kerap digunakan rezim yang dikuasai Syiah untuk menargetkan warga Sunni.

BACA JUGA  Iraq Dipilih Jadi Penentu Nasib Belasan Anggota ISIS Warga Prancis

Sumber: BBC
Redaktur: Sulhi El-Izzi


BERITA TERKAIT


Sumber: 
HRW: Pemerintah Iraq Tangkap dan Siksa Ratusan Anak yang Dicurigai Anggota ISIS

Gas kimia: 1,400 pelajar diminta kosongkan sekolah
Mohd Sabran Md Sani dan Nurul Amanina Suhaini. am@hmetro.com.my

SEORANG murid pengsan, manakala lima lagi muntah-muntah selepas terhidu tumpahan gas kimia di sungai berdekatan dalam kejadian di dua sekolah di Taman Pasir Puteh di Pasir Gudang, hari ini.

Timbalan Ketua Zon 1, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Johor, Lokman Hakim Sulaiman berkata, Pasukan Unit Bahan Berbahaya (HAZMAT) bersama lapan anggota ke lokasi kejadian sebaik menerima panggilan pada jam 5.15 pagi. Katanya, maklumat diterima membabitkan bau yang disyaki gas kimia dari kawasan sungai di situ. 

“Hasil pemeriksaan terdapat kesan bahan kimia dan gas dikesan jenis metana,” katanya yang masih menjalankan operasi di kawasan itu sehingga kini. Katanya, tindakan pengosongan kawasan dilakukan dalam jarak 500 meter yang membabitkan 1,400 pelajar SMK Taman Pasir Putih dan SK Taman Pasir Putih. “Didapati seorang pelajar lelaki pengsan dan lima yang lain mengalami muntah termasuk seorang pelajar lelaki akibat terhidu gas itu,” katanya. 

Sementara itu, satu maklumat mengarahkan ibu bapa mengambil anak-anak mereka dari sekolah dikeluarkan pihak sekolah selepas mendapat nasihat bomba. Makluman itu meminta ibu bapa dan penjaga membawa pulang anak-anak mereka selepas berlaku limpahan bahan kimia di Sungai Kimkim berdekatan sekolah. “Ibu bapa boleh menjemput anak-anak sekarang dengan segera. Yang nenaiki van, minta ibu bapa hubungi pemandu van untuk mengambil anak-anak di sekolah. “Ibu bapa yang tidak dapat menjemput anak, boleh maklumkan kepada guru kelas.

“Sesi petang juga ditangguhkan pada hari ini. Murid sesi petang tidak perlu hadir ke sekolah,” kenyataan pihak sekolah ditularkan menerusi aplikasi WhatsApp hari ini.

Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 7 Mac 2019 @ 12:02 PM

Sumber: 
https://www.hmetro.com.my/utama/2019/03/430899/gas-kimia-1400-pelajar-diminta-kosongkan-sekolah

Fakta Menarik Nyepi, Perayaan Tahun Baru Saka dan Hanya di Indonesia 
LUTHFIA AYU AZANELLA
Kompas.com - 06/03/2019, 18:40 WIB
Prosesi upacara Melasti di Pura Ulun Danu Beratan di Desa Candikuning, Kabupaten Tabanan, Bali, Senin (4/3/2019). Upacara Melasti dilaksanakan dalam rangkaian perayaan Nyepi Tahun Baru Caka 1941 yang jatuh pada tanggal 7 maret 2019.
Prosesi upacara Melasti di Pura Ulun Danu Beratan di Desa Candikuning, Kabupaten Tabanan, Bali, Senin (4/3/2019). Upacara Melasti dilaksanakan dalam rangkaian perayaan Nyepi Tahun Baru Caka 1941 yang jatuh pada tanggal 7 maret 2019.(KOMPAS.com/GARRY LOTULUNG)

KOMPAS.com – Di kalender Indonesia, angka 7 pada bulan Maret tahun ini dicetak merah karena adanya Perayaan Nyepi yang dilakukan masyarakat Hindu BaliSebagai hari raya salah satu agama, pemerintah menetapkan Hari Nyepi sebagai hari libur nasional sejak 1983.

Nyepi dikenal luas oleh masyarakat Indonesia sebagai hari berdiam diri bagi masyarakat Hindu di Bali. Mereka yang merayakan tidak diperkenankan untuk beraktivitas di luar rumah dan melakukan berbagai kegiatan. Nyepi menjadi momen umat Hindu untuk melakukan kontemplasi atau perenungan tentang kehidupan.

Namun, tahukah bahwa Nyepi ternyata merupakan sebuah perayaan tahun baru Saka dan hanya dirayakan oleh umat Hindu Bali.

Perayaan tahun baru

Dalam berbagai literatur, salah satunya buku berjudul Nyepi: Kebangkitan, Toleransi, dan Kerukunan karya Nyoman S Pendit, disebutkan bahwa Nyepi adalah Hari Tahun Baru dalam kalender Bali.

Kalender Bali yang dimaksud adalah sistem penanggalan Saka yang menggunakan sistem penanggalan berdasarkan bulan dan hampir mirip perhitungannya dengan kalender Gregorian. Tahun Saka dimulai dari hari penobatan Maharaja Diraja Kanishka I yang jatuh pada tahun 78 Masehi. Hari itulah yang kemudian disebut sebagai tanggal 1 bulan 1 tahun 1 saka.

Tahun baru di tahun Saka biasanya jatuh setelah bulan baru pertama bulan Maret kalender Masehi, atau setelah bulan mati (tilem sasih) bulan Kasanga kalender Saka. Bulan kesembilan bagi umat Hindu diyakini memiliki makna matematis dan juga mistis. 

Makna matematis, angka 9 jika dikalikan dengan bilangan berapa saja akan menghasilkan angka yang jika dijumlahkan adalah 9. Sementara makna mistis, angka 9 sebagai angka tertinggi memiliki korelasi dengan keyakinan di dalam agama yang paling tinggi adalah keagungan dan kesucian.

Tahun ini, Nyepi bertepatan dengan tanggal 7 Maret 2019.

Tahun baru dan berdiam diri
Umat Hindu mengikuti upacara melasti di Desa Lebak, Kecamatan Grabag, Kabupaten Magelang, dengan hikmat. Melasti digelar menjelang Hari Raya Nyepi Tahun Baru Caka 1941/2019 itu, Selasa (5/3/2019).
Umat Hindu mengikuti upacara melasti di Desa Lebak, Kecamatan Grabag, Kabupaten Magelang, dengan hikmat. Melasti digelar menjelang Hari Raya Nyepi Tahun Baru Caka 1941/2019 itu, Selasa (5/3/2019).(KOMPAS.com/IKA FITRIANA)

Terdapat Catur Brata Penyepian yang harus ditaati oleh umat Hindu Bali, yaitu amat geni  (tidak menyalakan api atau penerangan), amati karya (tidak bekerja), amati lelungan (tidak bepergian), amati lelanguan (tidak mengakses hiburan).

Pertanyaannya, mengapa merayakan tahun baru justru harus berdiam diri, tidak seperti perayaan tahun baru pada umumnya yang dirayakan dengan meriah. Berdasarkan literatur yang sama, Hari Raya Nyepi membawa harapan akan adanya keamanan, keselamatan, kesejahteraan, dan perdamaian bagi seluruh umat manusia di tengah semua perbedaan. 

Sementara menurut Organisasi Hindu Dharma, Nyepi yang berasal dari kata sepi, pada prinsipnya meredakan panca indra manusia dengan kekuatan manah dan budhiDengan melakukan nyepi, dipercayai dapat menumbuhkan kebahagiaan sehingga meningkatkan kualitas hidup seseorang. 

Hanya di Bali

Melihat asal muasalnya sebagai sebuah perayaan tahun baru Saka, dapat disimpulkan Nyepi hanya ada di Bali, Indonesia. Selain Bali, Nyepi juga dilakukan oleh umat Hindu di sekitar Bali, misalnya di sebagian wilayah Kabupaten Probolinggo dan Pasuruan, Jawa Timur.  Kawasan di sekitar Gunung Bromo, ditinggali masyarakat suku Tengger yang sebagian menganut agama Hindu, mereka juga merayakan Nyepi sebagaimana umat Hindu di Bali. Itu karena sistem penanggalan Saka atau Caka juga dipergunakan oleh masyarakat Tengger.

Namun jika menilik negara lain, misalnya India yang dikenal banyak didiami oleh umat Hindu, di sana tidak ada perayaan Nyepi layaknya yang dilakukan oleh umat Hindu di Bali. Tanggal 7 Maret tidak ada perayaan keagamaan apa pun di India, jika melihat kalender nasional yang berlaku di negara itu. 

Hari besar terdekat adalah perayaan Maha Shivaratri Festival untuk memperingati kelahiran Dewa Siwa pada 4 Maret kemarin yang dijadikan hari libur nasional di Inda. Untuk segenap umat Hindu yang merayakan, Selamat Hari Raya Nyepi 1941.

Sumber: 
https://regional.kompas.com/read/2019/03/06/18401921/fakta-menarik-nyepi-perayaan-tahun-baru-saka-dan-hanya-di-indonesia






Sumber: 
https://www.hmetro.com.my/utama

JAKIM tubuh unit pantau hina Islam, Nabi SAW
Siti A'isyah Sukaimi sitiaisyah@hmetro.com.my

UNIT Pemantauan Isu Hina Islam ditubuhkan bagi memantau penulisan atau provokasi bersifat menghina Nabi Muhammad SAW serta agama Islam.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof berkata, penubuhan unit yang memantau tindak-tanduk pihak tidak bertanggungjawab itu berikutan berlaku kes menghina Nabi Muhammad SAW dan perbuatan mempersenda agama Islam.
Katanya, inisiatif menubuhkan unit yang diselia oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) itu akan melakukan pemantauan membabitkan semua platform media termasuk media sosial.
"Saya juga sudah meminta unit pemantau ini menerima sebarang aduan berkaitan penghinaan Nabi Muhammad SAW dan agama Islam, seterusnya dengan segera membuat laporan polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).
"Orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat atau aduan, sila WhatsApp segera ke talian hotline 010 3005260 atau emelkan kepada aduan@islam.gov.my," katanya dalam kenyataan, hari ini.
Dalam pada itu, beliau berharap semua pihak dapat berganding bahu bagi menjaga dan mengekalkan keharmonian negara.
"Saya percaya, pihak berkuasa sudah melakukan tindakan sewajarnya untuk menangani isu ini. Di pihak saya Menteri Agama sama sekali tidak akan berkompromi dengan perbuatan menghina Nabi Muhammad SAW serta agama Islam.
"Negara kita mempunyai undang-undang, pihak yang bersalah mesti dijatuhkan hukuman setimpal," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 7 Mac 2019 @ 10:57 AM
Sumber: 
https://www.hmetro.com.my/utama/2019/03/430867/jakim-tubuh-unit-pantau-hina-islam-nabi-saw

#Informasi: Air Sejak 1962.(3Sen 1,000Gal-Video) Siapa Lemah? Termasuk Tun M?
Semua pihak termasuk Johor mesti hormati terma perjanjian air 1962, kata Singapura
Osman dilaporkan berkata Johor telah membayar bagi bekalan air terawat dari Singapura selama ini, dan perancangan untuk memenuhi keperluan sendiri untuk air terawat akan dimuktamadkan tidak lama lagi. - Gambar fail

Semua pihak termasuk Johor mesti hormati terma perjanjian air 1962, kata Singapura

SINGAPURA: Singapura berpegang kepada pendirian bahawa semua pihak termasuk Johor mesti menghormati terma Perjanjian Air 1962.

Dalam satu kenyataan pada Ahad, Kementerian Hal Ehwal Luar (MFA) berkata Singapura menarik perhatian kepada perancangan kerajaan negeri Johor untuk meningkatkan kapasiti bagi pengeluaran air terawat untuk memenuhi keperluannya sendiri.


"Ini tidak menjejaskan pendirian Singapura bahawa semua pihak, termasuk Johor mesti menghormati terma Perjanjian Air 1962 dan mana-mana pihak tidak boleh secara unilateral mengubahnya, "kata jurucakap MFA.

Kenyataan itu dikeluarkan susulan pertanyaan media berhubung kenyataan oleh Menteri Besar Johor Datuk Osman Sapian pada 1 Mac.

Osman dilaporkan berkata Johor telah membayar bagi bekalan air terawat dari Singapura selama ini, dan perancangan untuk memenuhi keperluan sendiri untuk air terawat akan dimuktamadkan tidak lama lagi.

"Tetapi perkara ini masih lagi di peringkat perancangan dan saya tidak dapat berkongsi butirannya ketika ini sehingga perancangan ini bersedia untuk dilaksanakan," kata beliau.
-- BERNAMA


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Lihat Video ucapan Tun M di bawah ini.. Perjanjian air sejak 1962.(3Sen 1,000Gal) Siapa lemah? PM-PM terdahulu, termasuk Tun M sekarang?

sumber : IbnuHisyam.com #superpantasSumber: 
Informasi: Air Sejak 1962.(3Sen 1,000Gal-Video) Siapa Lemah? Termasuk Tun M? ~ SUPERPANTAS.COM

Fakta Perjanjian Air 1962 Singapura-Malaysia
Diterbitkan 
Isu air dari Johor ke Singapura telah melalui beberapa siri rundingan sejak tahun 1998 dalam usaha Malaysia mendapatkan harga terbaik jualan air dari sungai-sungai di Johor. Singapura menegaskan bahawa kedua-dua negara perlu mematuhi sepenuhnya perjanjian air 1962 selepas Malaysia berterusan mengkritik harga air yang dijual ke Singapura adalah ‘tidak masuk akal’ dan merancang untuk merundingkan semula terma perjanjian tersebut.
Perjanjian air 1962
Kementerian Luar Singapura berkata, perjanjian 1962 dijamin oleh kedua-dua negara dalam perjanjian berasingan, yang mana didaftarkan di bawah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) apabila Singapura keluar dari Malaysia pada tahun 1965, menjadi sumber ketegangan kedua-dua negara.

Untuk rekod, Singapura hanya perlu membayar 3 sen untuk setiap seribu gelen air dan perjanjian yang akan berakhir pada tahun 2061 itu membenarkan Singapura untuk mengambil 250 juta gelen air mentah sehari dari Sungai Johor.

Sebagai balasan, Johor akan mendapat air terawat sehingga 2 peratus daripada air yang dibekalkan ke Singapura.

Singapura hanya membayar 3 sen untuk setiap seribu gelen air mentah dari Sungai Johor dan menjual air terawat pada harga 50 sen bagi setiap seribu gelen air kepada Johor.

Berikut Adalah Fakta Perjanjian Air Singapura–Malaysia:

1. Perjanjian air pertama ditandatangani oleh Sultan Ibrahim II iaitu Sultan Johor pada masa itu dan Pesuruhjaya Perbandaran Singapura pada 5 Disember 1927, di mana perjanjian ini telah terbatal dan tidak lagi diguna pakai.

2. Kerajaan Persekutuan Malaya menandatangi perjanjian air pada 1 September 1961 yang memberikan Singapura hak mendapatkan 86 juta gelen air sehari dari Sungai Tebrau, Sungai Skudai, takungan air Pontian, dan takungan air Gunung Pulai berkuat kuasa sehingga tahun 2011.

3. Perjanjian dibuat sekali lagi pada 29 September 1962 yang membenarkan Singapura mendapatkan 250 juta gelen air dari Sungai Johor yang berkuat kuasa sehingga tahun 2061.

4. Perjanjian air 1961 dan 1962 membenarkan kajian semula harga selepas 25 tahun iaitu pada 1986 dan 1987, tetapi Malaysia memilih untuk tidak mengkaji harga tersebut pada masa itu.

5. Rundingan semula telah dibuat terhadap isu ini semasa Mahathir membangkitkan isu tersebut pada tahun 1998. Sepanjang empat tahun beberapa siri rundingan telah dibuat tetapi gagal mendapat kata putus yang baru seterusnya menyebabkan hubungan kedua-dua negara menjadi tegang.

6. Tun Mahathir mengambil keputusan untuk menamatkan rundingan pada tahun 2002.

ISU PANAS

Bekalan air ke Singapura sentiasa menjadi beban politik kepada Malaysia kerana ia dianggap sebagai menguntungkan Singapura dari banyak segi terutama kos yang melampau-lampau rendah.

Ini terutamanya kerana Singapura hanya membayar 3 sen bagi setiap seribu gelen, sedangkan Melaka membeli air dari Johor pada kadar 30 sen setiap seribu gelen.

Bagaimanapun, pada 2011 perjanjian pertama dengan Singapura akan tamat, dan Singapura tidak berhasrat untuk memperbaharuinya.

Pihak Singapura menolak rundingan semula perjanjian air kerana menganggap ia mencabar kedaulatan Singapura sebagai negara yang bebas.

Kerajaan Malaysia pula menganggap ia tidak mencabar kedaulatan Singapura, kerana ia terkandung dalam syarat perjanjian asal.

Teks bahasa Melayu:-

"Klausa 17 pada Perjanjian 1961 dan Klausa 14 pada Perjanjian 1962 jelas menyatakan: "Provisi pada perenggan (i) dan (ii) pada klausa terdahulu bagi kedua-duanya mestilah bergantung kepada semakan semula selepas tamat tempoh iaitu 25 tahun selepas dari kedua-dua ini dimeterai...." Dua puluh lima tahun selepas 1961 dan 1962 jelasnya bermaksud bila-bila masa selepas tahun 1986 dan 1987. Ini tidak bermaksud semakan semula mesti dibuat pada kadar segera diantara dua tahun ini. Bila-bila masa selepas tahun 1986 dan 1987, kedua-dua belah pihak dibenarkan mengikut perundangan menyemak semula harga tersebut."

Teks asal dalam bahasa Inggeris:-

"Clause 17 of the 1961 Agreement and Clause 14 of the 1962 Agreement state clearly: "The provisions of paragraphs (i) and (ii) of the foregoing clause of these presents shall be subject to review after the expiry of 25 years from the date of these presents ..." Twenty-five years after 1961 and 1962 respectively means any time after 1986 and 1987. This does not mean the review must take place immediately on these two dates. Any time after 1986 and 1987, both sides are legally permitted to review the price."

NEW WATER

Kerajaan Singapura bertindak balas dengan membina logi air bagi menghasilkan New Water pada kos SG30 sen.

Ini bukan semata-mata bagi memenuhi keperluan air, tetapi juga sebagai memenuhi kepentingan strategik pertahanan negara.

Bekalan air tamat 2011

Pada 27 April 2010, Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman mengumumkan syarikat Public Utilities Board (PUB) Singapura akan menyerahkan kembali Loji Air Sungai Skudai, di Johor Bahru kepada pihak kerajaan negeri Johor. Ini kerana perjanjian itu tamat pada tahun 2011.

Sementara, Menteri Alam Sekitar dan Sumber Air Singapura, menyatakan Singapura tidak berhasrat memperbaharui kontrak kerana bekalan air Singapura mencukupi. Satu lagi perjanjian air Malaysia-Singapura akan tamat pada tahun 2061.

Pemulangan loji air dan rumah pam ke Malaysia

Pada 1 September 2011, pihak Singapura menerusi Lembaga Perbekalan Awam Singapura (PUB) telah bertindak memulangkan kembali 4 kemudahan utama perbekalan air iaitu dua buah loji air dan dua buah rumah air kepada kerajaan negeri Johor.

Empat kemudahan itu adalah:
  • Loji Air Gunung Pulai, Johor.
  • Loji Air Sungai Skudai, Johor Bahru, Johor.
  • Rumah Pam Pontian, Pontian, Johor.
  • Rumah Pam Tebrau, Johor.

Antara sebab pemulangan kemudahan perbekalan air ini adalah akibat tamat kontrak 50 tahun bekalan air menurut Perjanjian Air 1961 yang telah berakhir pada tahun 2011.

Selain itu, ia juga disebabkan Singapura sudah mempunyai bekalan air yang mencukupi kerana air mentah yang disalurkan/dijual dari Malaysia kepada Singapura, adalah pada kadar yang begitu murah iaitu sekitar 3 sen setiap 1000 gelen.

Malaysia pula menurut perjanjian baru air tahun 1962 perlu membeli air terawat dari Singapura pada harga 50 sen setiap 1000 gelen. Ini dilihat telah dapat menguntungkan pihak Singapura bagi merancakkan teknologi rawatan air dan keselamatan negaranya.

Selain itu, perjanjian pemulangan kemudahan air kepada Malaysia ini telah dipersetujui antara Perdana Menteri Malaysia iaitu Dato Seri Najib Razak bersama Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong pada 24 Mei 2010.

Walau bagaimanapun, Singapura menerusi (PUB) masih terus menguruskan operasi Loji Rawatan Air Sungai Johor dan Empangan Linggiu sehingga tahun 2061 kerana Perjanjian Air 1962 sah untuk tempoh 100 tahun.

Majlis menandatangani penyerahan 4 buah kemudahan utiliti air tersebut telah disaksikan oleh Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: 1 | 2
Sumber: 
http://www.sentiasapanas.com/2019/03/fakta-perjanjian-air-1962.html

5 Channel Youtube dari Indonesia yang dapat Menambah Wawasan Agan Semua
emoticon-Cipokemoticon-Cipokemoticon-Cipokemoticon-Cipokemoticon-Cipokemoticon-Cipok
Halo Agan and Sista sekalian. Balik lagi bareng ane nih. Eh pada sering nonton youtube kan ya? Nah kita udah pada tau kan kanal Youtube sekarang banyak digandrungi dan digunakan oleh orang-orang yang melek internet. Belum lagi, akses internet semakin cepat membuat Youtube yg merupakan platform video semakin popular aja nih gan.

Di sini TS mau berbagi 5 channel youtube yang bisa bikin agan makin pinter, ngga cuma dapat hiburan doang nih. 
emoticon-Ngacir2emoticon-Ngacir2emoticon-Ngacir2emoticon-Ngacir2emoticon-Ngacir2emoticon-Ngacir2
Quote:

1.   Frame and sentences

Channel ini didirikan oleh sepasang suami-istri (uhuk), yaitu Wikan dan Afu. Dalam channel mereka, mereka menghadirkan video esai yang memuat hal yang sering diperbincangkan tetapi juga tetap kritis. Channel ini pertama kali upload pada 6 Agustus 2017 yang membahas tuntas tentang mitos seputar usia pernikahan yang ‘ideal’, serta konsep jadul bahwa perempuan punya tanggal kedaluarsa.

Bisa disimak ni gan videonya di sini
Quote:

2. Hujan Tanda Tanya

Hujan tanda Tanya atau yg sering disingkat hutata adalah channel youtube yang bertujuan untuk meningkatkan kecintaan masyarakat Indonesia kepada sains dan teknologi. Channel yang didirikan padaJanuari 2016mencoba membahas pertanyaan-pertanyaan random yang terkadang membuat kita tidak bisa tidur di malam hari. Setiap pertanyaan yang terjawab akan menghasilkan pertanyaan baru, sehingga pikiran manusia selalu berada dalam Hujan Tanda Tanya.Btw, salah satu kru Hutata, Rousyan merupakan mahasiswa Dropout. Biasanya ni gan, yg dropout-dropout gitu kalua bikin karya pada topcer gitu. Wkwkw

Oh iya gan, beberapa waktu yg lalu, Hutata juga diundang ke Google lhoo….
Sekutt aja ni videonya

Quote:

3.  Vice Indonesia 

Kalau buat agan-agan yg udah familiar dengan Vice, pasti udah tau kan kalau ada Vice Indonesia. *yap sangat tidak informatif sekali info dari TS ini* hehe. Vice sendiri dulunya adalah media punk gan. Sekarang si kayakya ngga ya diliat dari karyanya baik itu tulisan atau video. Vice ini kalau TS boleh bilang, medianya anak muda yang karyanya out of the box dan ngga banyak media seperti ini. Salah satu video Vice Indonesia yg bikin tercengang adalah soal sekte penagih hutang namanya Swissindo.

Tonton deh gan videonya di sini 

Quote:

4. Remotivi 

Remotivi merupakan lembaga studi dan pemantauan media, khususnya televisi di Indonesia. Kanal Youtube Remotivi menyediakan konten kritis seputar bagaimana media membingkai kehidupan kita. Remotivi sepertinya mengerti ni kebutuhan pasarnya yang ga hanya ngasi pembelajaran kritis tetapi dengan visual yang aduhaiiii ashiapppppp…. #eh

Salah satu video remotivi yang paling banyak ditonton dan juga sarat akan pesan itu adalah soal Meikarta. Awas gan jadi semakin kritis, hehehe 


Quote:

5. Vincent Ricardo


Terakhir Vincent Ricardo, *baru sadar belum ada kreator solo* do’i ini anak hukum UI yang menurut ane kritis banget. Hal itu terlihat dari sajian video yang diberikan sama Vincent, meski begitu visualisasi yang dihadirkan dalam setiap videonya juga punya kualitas yang oke punya. Makanya ane merekomendasikan buat agan sekalian menyaksikan video dari Vincent. Pernah suatu kali, ada yg bilang di kolom komen kalau Vincent ini Agung Hapsah yang kuliah jurusan hukum.

Silakan simak salah satu video Vincent berjudul “Manusia Punah Karena Robot Super Cerdas? (ft. Agung Hapsah)” di bawah ini gan untuk selngkapnya 
Nah, sekian dulu rekomendasi channel youtube dari ane gan. Jangan lupa rate, kasi cendol dan komen juga gan
emoticon-Toastemoticon-Toastemoticon-Toastemoticon-Toastemoticon-Toastemoticon-Toast
emoticon-Cendol Ganemoticon-Cendol Ganemoticon-Cendol Ganemoticon-Cendol Gan

Sumber: 
5 Channel Youtube dari Indonesia yang dapat Menambah Wawasan Agan Semua | KASKUS




Tiada ulasan: