Selasa, 19 Mac 2019

Khabarnya. 9267.


Anggota Kabinet PH sekali lagi ditegur Kadir Jasin
Astro Awani | Diterbitkan pada Mac 19, 2019 14:48 MYT
Anggota Kabinet PH sekali lagi ditegur Kadir Jasin
Menurut Kadir, semua pemimpin PH harus belajar daripada Perdana Menteri dengan turun sendiri ke padang untuk melawat dan memantau projek. - Gambar fail

TOKOH Wartawan Negara, Datuk A Kadir Jasin sekali lagi menegur anggota Kabinet, Menteri Besar, Ketua Menteri dan timbaln menteri kerajaan Pakatan Harapan (PH) agar belajar memperbaiki kelemahan diri.

Kadir turut mengingatkan mereka agar segera melaksanakan nasihat Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad jika tidak mahu menjadi kerajaan satu penggal.

Menurut beliau, adalah tidak adil dan sia-sia sekiranya Dr Mahathir mempertahankan mereka apabila dikritik atau ditanya oleh media massa seandainya diri sendiri tidak berusaha memperbaiki diri.

"Seelok-eloknya mereka secara kolektif dan berkesan mempertahankan kerajaan bukan memaksa Perdana Menteri mempertahankan mereka.

"Janganlah terlalu seronok, gembira, selesa dan mendabik dada apabila beliau memberi pelbagai alasan mempertahan dan melindungi mereka," kata Kadir dalam catatan di blog peribadinya.

Dalam masa sama, Kadir mencabar Menteri, timbalan Menteri, Menteri Besar dan Ketua Menteri membuktikan bahawa mereka bukan badut dan watak jenaka.

Menurut Kadir, semua pemimpin PH harus belajar daripada Perdana Menteri dengan turun sendiri ke padang untuk melawat dan memantau projek.

"Hanya dengan melakukan lawatan mengejut tanpa diiringi oleh kakitangan yang ramai dan dikepung oleh pengawal keselamatan barulah mereka dapat melihat keadaan sebenar.

"Inilah cara Dr Mahathir. Oleh sebab itulah kita sering melihat beliau memandu sendiri, khususnya pada hujung minggu, untuk melihat dan meninjau pelbagai tempat dan perkara yang menarik minat beliau atau yang memerlukan perhatian beliau.

"Cerita beliau tiba-tiba muncul di tapak projek menyebabkan kakitangan awam,  eksekutif sektor swasta dan kontraktor sentiasa berjaga-jaga dan tidak curi tulang," kata Kadir sambil mengimbas kembali tradisi Dr Mahathir meninjau perkembangan projek pembinaan Menara Kembar Petronas, Putrajaya dan KLIA.

BACA: Penubuhan Majlis Tindakan Ekonomi punya maksud tersirat
http://www.astroawani.com/berita-malaysia/anggota-kabinet-ph-sekali-lagi-ditegur-kadir-jasin-201573

Serangan pengganas Christchurch: Foto PM New Zealand berhijab jadi bualan netizen


Tindakan keganasan di Christchurch luar batas kemanusiaan - Dr Mahathir
Kunjungi MUI, Dubes Australia Sampaikan dukacita dan Permintaan Maaf atas Tragedi di Selandia Baru
Foto Tempo

JAKARTA — Dubes Australia untuk Indonesia, Gary Quinlan mengucapkan belasungkawa atas tragedi di Masjid An Noor, Christchurch, Selandia Baru. Dia juga meminta maaf karena peristiwa yang menelan 50 korban jiwa itu disebabkan oleh seorang berkewarganegaraan Australia.
“Saya sebagai duta besar Australia, tiba di sini setahun yang lalu. Pertemuan ini sangat saya nanti-nantikan, terutama setelah kasus pembunuhan dan terorisme yang kebetulan terorisnya dari warga negara Australia, atas nama pribadi dan pemerintah Australia saya menyampaikan belasungkawa yang sedalam-dalamnya. Saya sangat sedih,” katanya di MUI, Jalan Tugu Proklamasi, Menteng, Jakarta Pusat. Selasa (19/3/2019).
Gary pun tak luput menyampaikan duka cita terhadap warga Negara Indonesia yang turut menjadi korban di Masjid tersebut.
“Sekali lagi kami menyampaikan belasungkwa kepada semua yang menjadi target kekejaman teroris tersebut, khususnya adalah dari warga Indonesia, satu yang meninggal dan dua masih menjalani perawatan di rumah sakit, seorang ayah dan seorang anak,” tuturnya.
Dari kejadian tersebut juga, pemerintah Australia telah melakukan langkah-langkah positif agar kejadian tersebut tidak terulang. 
“Pemerintah telah melakukan langkah positif seperti bertemu dengan imam, bertemu dengan pimpinan agama Islam dan ulama Islam, di sana juga hadir bersama dengan PM Australia, para pimpinan partai-partai politik,” ujarnya.
Gary menambahkan, usai kejadian di Selandia Baru, Pemerintah Australia juga mengadakan doa nasional untuk para korban penembakan tersebut. Di mana doa bersama tersebut terbuka bagi seluruh muslim dan nonmuslim yang ingin mendoakan.
“Pada hari itu semua masjid dibuka lebar, dan muslim, non muslim berdatangan di masjid dan ada semacam ceramah umum dari para imam, menjelaskan tentang agama islam. Saya sebagai duta besar untuk Indonesia dan nonmuslim juga merasa perlu banyak belajar tentang agama Islam dari umat Islam,” pungkasnya. []
https://www.islampos.com/kunjungi-mui-dubes-australia-sampaikan-dukacita-dan-permintaan-maaf-atas-tragedi-di-selandia-baru-139942

Adun BN minta Pas buka panggung wayang di Kelantan
Bernama | Diterbitkan pada Mac 19, 2019 16:55 MYT
Adun BN minta Pas buka panggung wayang di Kelantan
Kerajaan negeri Kelantan diminta pertimbang buka panggung wayang berkonsepkan patuh syariah yang dikawal sepenuhnya. - Gambar hiasan


KOTA BHARU: Seorang Anggota Dewan Undangan Negeri Kelantan meminta kerajaan negeri pimpinan Pas membenarkan panggung wayang dibuka dan beroperasi semula di negeri ini setelah hampir 30 tahun diarah tutup oleh kerajaan negeri.

Mohd Syahbuddin Hashim (BN-Galas) berkata, kerajaan negeri boleh membuka panggung wayang berkonsepkan patuh syariah yang dikawal sepenuhnya.

"Ketika ini rakyat Kelantan yang mahu menonton filem perlu ke Terengganu, negeri paling dekat yang mempunyai panggung wayang.

"Kalau Terengganu membenarkan perkara itu (membuka panggung wayang) saya ingin mencadangkan agar panggung wayang di negeri ini dibuka semula," katanya ketika membahaskan usul menjunjung kasih titah ucapan Sultan Kelantan Sultan Muhammad V pada persidangan Dewan Undangan Negeri di Kompleks Kota Darul Naim di sini pada Selasa.

Kali terakhir Kelantan mempunyai panggung wayang ialah sebelum Pas mengambil alih negeri ini daripada BN pada 1990 iaitu Panggung Lido yang terletak di Jalan Post Office Lama di sini.

Mohd Syahbuddin berkata, ada ulama yang berpandangan tidak salah untuk menonton filem asalkan yang ditonton itu memberikan kebaikan untuk penontonnya.

Selain itu, beliau turut meminta kerajaan negeri supaya menjelaskan jumlah kamera litar tertutup (CCTV) yang telah dipasang di beberapa bandar utama di negeri ini.

"Kalau dapat jelaskan sudah berapa banyak CCTV ini dipasang terutamanya di lokasi panas yang sering berlakunya jenayah," katanya. - BERNAMA

http://www.astroawani.com/berita-malaysia/adun-bn-minta-pas-buka-panggung-wayang-di-kelantan-201580
The Nintendo of Islamophobia

 Takkan ku sebut nama pengganas - Ardern



  • AFP

    CHRISTCHURCH: Perdana Menteri New Zealand, Jacinda Ardern berikrar untuk tidak lagi menyebut nama pengganas yang menyerang dua masjid di Christchurch ketika menyempurnakan pembukaan sesi parlimen dengan ucapan ‘Assalamualaikum’, hari ini.

    “Dia akan dikenakan mengikut undang-undang sepenuhnya di New Zealand. Dia melakukan banyak perkara daripada tindakan ganasnya, yang menyebabkan dia terkenal.

    “Sebab itu, anda tidak akan mendengar saya menyebut namanya. Dia adalah pengganas. Dia adalah penjenayah. Dia adalah seorang pelampau. 

    Apabila saya bercakap, namanya tidak akan disebut. “Saya merayu kepada anda: Sebutlah semua nama mereka yang sudah mati dan bukan nama orang yang mengambil nyawa mereka,” katanya kepada sidang parlimen mengenai warga Australia berusia 28 tahun yang didakwa atas tuduhan membunuh itu. 

    Dengan berpakaian serba hitam, perdana menteri berusia 38 tahun itu menyampaikan ucapan simbolik kepada dunia Islam.

    “Wa alaikum salaam wa rahmatullahi wa barakatuh,” katanya.

    Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 19 Mac 2019 @ 12:02 PM
    https://www.hmetro.com.my/utama/2019/03/435433/takkan-ku-sebut-nama-pengganas-arder

    Ditahan ketika berhenti tidur

    Mohd Khidir Zakaria am@hmetro.com.my 

    SINDIKET curi kenderaan menggunakan peralatan elektronik canggih akhirnya tumpas susulan penahanan dua suspek.

    Ketua Polis Daerah Port Dickson Superintendan Aidi Sham Mohamed berkata, polis menahan dua lelaki berusia 33 dan 37 tahun dalam serbuan berasingan di daerah ini dan Sik, Kedah, pada 9 Mac serta 11 Mac lalu.

    Menurutnya, pada mulanya polis menerima laporan kehilangan kenderaan utiliti sukan (SUV) Toyota Fortuner milik seorang ahli perniagaan berusia 42 tahun ketika di parkir di depan premis perniagaan di Jalan Mahajaya, Port Dickson pada 9 Mac lalu. 

    “Bertindak atas laporan diterima kami menjalankan siasatan dan mengesan kenderaan berkenaan ditinggalkan di Lebuhraya Seremban-Port Dickson (SPDH) akibat terbabit kemalangan.

    “Suspek kemudian melarikan diri menggunakan sebuah Honda Accord yang juga kenderaan curi.

    “Suspek yang berhenti untuk tidur di tepi jalan di Lukut ditahan polis, pada jam 3 petang hari sama,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Port Dickson, hari ini.

    Aidi Sham berkata, susulan penahanan lelaki itu polis berjaya mengesan seorang lagi suspek dan menahannya di Sik, Kedah, dua hari kemudian.

    Katanya, mereka disyaki menggunakan peralatan elektronik canggih iaitu ‘key programmer’ untuk melarikan kenderaan termasuk yang dilengkapi sistem keselamatan.

    Katanya, siasatan mendapati kedua-dua suspek mempunyai pelbagai rekod jenayah lampau dan kes disiasat mengikut Seksyen 379A Kanun Keseksaan.

    Beliau berkata, polis masih menjalankan siasatan lanjut dan sedang giat mengesan tiga lagi suspek termasuk seorang wanita.

    Menurutnya individu sedang dikesan adalah Chan Xiao Chuin, 29, beralamat di Batu Pahat, Johor, Soh Chun Nie, 28, beralamat di Port Dickson dan Voo Vui Chong, 33, beralamat di Taman Jinjang Baru, Kuala Lumpur.

    Orang awam yang mengenali mereka atau mempunyai maklumat boleh menghubungi Bahagian Siasatan Jenayah IPD Port Dickson di talian 06-6472222.

    Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 19 Mac 2019 @ 4:20 PM

    BERITA TERKINI!
    https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2019/03/435513/ditahan-ketika-berhenti-tidur

    Himpunan solidariti, bukan majlis pengebumian

    Fairul Asmaini Mohd Pilus dan Suraya Roslan am@hmetro.com.my 

    “BUKAN majlis pengebumian mangsa tembakan sebaliknya, perhimpunan solidariti anjuran Persatuan Penuntut Universiti Canterburry (UCSA) bagi menghormati tragedi yang berlaku,” kata Shahmi Aiman Saiful Adly, 21, penuntut Malaysia di UCSA.

    Dia yang juga anak Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Salor, Saiful Adly Abu Bakar berkata demikian menjelaskan video tular yang kononnya seorang rakyat Malaysia membaca al-Quran di majlis pengebumian mangsa pembunuhan di dua masjid di Christchurch, Jumaat lalu.

    Menurutnya, dia diminta oleh wakil UCSA untuk membacakan doa ketika himpunan itu sebelum terlintas untuk mengalunkan sekali surah al-Baqarah ayat 154 hingga 157 bersama maksudnya. 

    Katanya, himpunan itu di padang Universiti Canterburry, New Zealand, semalam dan dihadiri kurang 10,000 penuntut universiti itu.

    “Selepas membaca doa, saya tergerak hati untuk membaca surah al-Baqarah serta terjemahannya bagi membolehkan semua yang hadir menghayati maksud bacaan itu.

    “Ada penuntut tempatan yang sebak dan mengalirkan air mata sebaik saya mengalunkan bacaan al-Quran ini,” katanya ketika dihubungi Harian Metro di Kuala Lumpur, hari ini.

    Sementara itu, Saiful Adly ketika dihubungi berkata, bangga dan terharu dengan apa yang dilakukan anaknya.

    Sebelum ini tular sebuah video berdurasi satu minit 28 saat di media sosial mendakwa anak kepada Saiful Adly membaca al-Quran pada majlis pengebumian mangsa tembakan di dua masjid di Christchurch.

    Lagi berita berkaitan Pembunuhan Christchurch

    Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 19 Mac 2019 @ 4:07 PM
    BERITA TERKINI!
    https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2019/03/435510/himpunan-solidariti-bukan-majlis-pengebumian

    John Legend Desak Trump Minta Maaf karena Telah Menjelekkan umat Islam
    by Eneng Susanti
    John Legend Desak Trump Minta Maaf karena Telah Menjelekkan umat Islam
    Foto: NPR 

    WASHINGTON — Penyanyi legendaris Amerika John Stephens atau lebih dikenal dengan nama John Legend meminta Presiden Donald Trump meminta maaf karena telah menjelekkan umat Islam pascateror di masjid daerah Christchurch, Selandia Baru yang menewaskan 50 orang.

    “Dia perlu meminta maaf karena telah menjelekkan umat Islam,” kata Legend dalam wawancara yang diterbitkan Now This on Sunday seperti dilansir dari Fox News, Selasa (19/3/2019).

    BACA JUGA: Saga Merah Darah di Christchurch, Detik-detik Penembakan Brutal di Masjid Al-Noor

    Selain itu, John Legend juga menyatakan, Trump harus meminta maaf karena telah menjelekkan orang berkulit cokelat yang telah mencoba datang ke Amerika dan memiliki kehidupan yang lebih baik. Trump menyebut bahwa mereka yang ingin datang, bekerja dan memberi makan keluarga di AS adalah sebagai invasi. 

    Trump memang menanggapi aksi teror Christchurch sebagai hal yang dinilainya mengerikan. Tetapi kemudian Trump mengatakan bahwa imigran ilegal yang ingin memasuki AS adalah bagian dari invasi.

    “Ketika orang-orang yang memiliki pengaruh dan status seperti itu mendukung ideologi jahat yang penuh kebencian, itu membuat mereka yang berani keluar dan melakukan sesuatu yang benar-benar jahat dan jahat, seperti yang terjadi di Selandia Baru. Kita perlu presiden untuk menentangnya,” ungkap Legend. 

    Menurut Legend, Trump telah salah menggunakan retorika ini dan siapa pun yang mendorong atau mendukung ideologi kebencian perlu meminta maaf juga.

    “Mereka harus memperjelas bahwa kita tidak dapat menggunakan retorika kekerasan semacam ini yang mengarah pada tindakan kekerasan semacam ini,” kata dia.

    BACA JUGA: Duka Muslim Christchurch, Siapa Teroris Sebenarnya?

    Legend menilai, supremasi kulit putih adalah ancaman global yang terinspirasi dari Amerika dan Presiden Amerika. Pelaku penembakan massal di Christchurch bahkan diketahui menyebut Trump sebagai simbol identitas kulit putih yang diperbarui. 

    Legend juga menekankan agar Trump tegas mengatakan bahwa supremasi kulit putih adalah kejahatan dan dia tidak mendukung gerakan tersebut. []

    SUMBER: FOX NEWS
    https://www.islampos.com/john-legend-desak-trump-minta-maaf-karena-telah-menjelekkan-umat-islam-139894/

    Maskapai Penerbangan Terbersih di Dunia Tahun 2018 Adalah....
    Kompas.com - 19/03/2019, 07:03 WIB
    Pesawat jet penumpang Boeing 787 Dreamliner pertama milik All Nippon Airways mendarat di Bandara Udara Haneda, Tokyo, 27 September 2011.
    Pesawat jet penumpang Boeing 787 Dreamliner pertama milik All Nippon Airways mendarat di Bandara Udara Haneda, Tokyo, 27 September 2011.(boeing.mediaroom.com)

    KOMPAS.com - Maskapai penerbangan asal Jepang, All Nippon Airways (ANA) dinobatkan menjadi maskapai terbersih di dunia dalam ajang Skytrax World Airline Awards 2018

    Hasil tersebut merupakan survei pembaca yang dilakukan Lembaga pemeringkat penerbangan global asal Inggris, Skytrax.

    Tingkat kebersihan ANA mengungguli maskapai asal Taiwan, Eva Air dan maskapai asal Korea Selatan, Asiana Airlines. Dalam survei Skytrax, penumpang diminta untuk memberikan penilaian kebersihan kabin pesawat meliputi area kursi, meja, karpet, panel kabin, dan toilet.

    Setelah Asiana Airlines, berturut-turut maskapai terbersih di dunia yatu Singapore Airlines, Japan Airlines, Cathay Pacific Airways, Qatar Airways, Swiss International Air Lines, Hainan Airlines and Lufthansa.

    Maskapai terbersih perwakilan benua di dunia yaitu South African Airways di Afrika, Air New Zealand di Australia/Pacific, Air Canada di Amerika Utara, Azul Airlines di Amerika Selatan dan Swiss International Airlines di Eropa.

    Sementara, maskapai asal Indonesia, Garuda Indonesia menempati posisi ke-16.

    Kebersihan pesawat merupakan perhatian utama bagi wisatawan karena bandara dan pesawat merupakan tempat yang berpotensi sebagai berkembangnya bakteri. 

    Setiap tahun, Skytrax memberikan penghargaan untuk setiap maskapai dalam ajang Skytrax World Airlines Awards. 

    Ajang World Airline Awards sudah berjalan sejak tahun 2001 dan dianggap sejajar dengan penghargaan Oscar.

    Berikut 20 maskapai terbersih di dunia versi Skytrax World Airlines Awards.

    1. ANA All Nippon Airways (Japan)
    2. EVA Air (Taiwan)
    3. Asiana Airlines (South Korea)
    4. Singapore Airlines (Singapore)
    5. Japan Airlines (Japan)
    6. Cathay Pacific Airlines (Hong Kong)
    7. Qatar Airways (Qatar)
    8. Swiss International Air Lines (Switzerland)
    9. Hainan Airlines (China)
    10. Lufthansa (Germany)
    11. Korean Air (South Korea)
    12. Cathay Dragon (Hong Kong)
    13. Austian Airlines (Austria)
    14. China Airlines (Taiwan)
    15. Thai Airways (Thailand)
    16. Garuda Indonesia (Indonesia)
    17. China Southern Airlines (China)
    18. Bangkok Airways (Thailand)
    19. Emirates (United Arab Emirates)
    20. Air New Zealand (New Zealand)

    https://travel.kompas.com/read/2019/03/19/070300627/maskapai-penerbangan-terbersih-di-dunia-tahun-2018-adalah

    Berdiri di Depan Masjid, Seorang Pria Inggris: Kalian Adalah Temanku, Saya akan Berjaga ketika Kalian Shalat
    by Eneng Susanti
    Berdiri di Depan Masjid, Seorang Pria Inggris: Kalian Adalah Temanku, Saya akan Berjaga ketika Kalian Shalat
    Foto: BBC

    MANCHESTER — Andrew Graystone, seorang pria di Manchester, Inggris, melakukan aksi solidaritas yang menuai pujian. Dia berdiri di depan Masjid Madina sambil memegang poster bertuliskan, “Kalian adalah Temanku. Saya Akan Berjaga ketika Kalian shalat.”

    Aksi pria asal Levenshulme itu dilakukan setelah tersiar kabar tentang aksi teror di masjid An Noor dan Linwood, Cristchurch, Selandia Baru,Jumat (19/3/2019).

    BACA JUGA: Kisah Heroik Abdul Aziz, Kejar Teroris Penembak Masjid Selandia Baru

    “Saya mengambil papan, menuliskan pesan saya, pergi ke Masjid ci Barlow Road, dan berdiri di sana,” ujar Graystone.

    Pria yang merupakan seorang penulis itu ingin memastikan setiap jemaah yang datang ke masjid merasa aman.

    Awalnya para jemaah terheran-heran. Mereka sempat mengira Graystone sebagai seorang pengunjuk rasa. Apalagi ketika Graystone menyambut mereka dengan salam atau damai.

    Para jemaah akhirnya menyambut Graystone setelah melihat tulisan yang ada di papan.

    Pria itu terus berdiri selama Shalat Jumat. Aksinya bahkan mendapat pujian dari Imam masjid yang disampaikan dalam khotbah Jumat. Ratusan jemaah yang keluar usai shalat pun langsung mengerubunginya.

    Mereka melontarkan pujian bahkan menyebut kemanusiaan tidak hilang dari muka Bumi ketika melihat aksi yang dilakukan Graystone.

    Menurut penulis 57 tahun itu, ada dua cara untuk merespon aksi teror yang menewaskan 50 orang, dan melukai 50 jemaah lainnya itu. 

    “Anda bisa meresponnya dengan ketakutan. Atau, Anda bisa menghadapi insiden itu dengan persahabatan yang Anda berikan,” tegas Graystone.

    BACA JUGA: Inilah Daftar Sejumlah Korban Aksi Teror Dua Masjid di selandia Baru

    Graystone mengungkapkan, dia menerima 100.000 tanggapan dalam waktu 24 jam sejak aksi solidaritasnya menjadi viral. Namun dirinya menegaskan, apa yang dilakukannya bukan sekadar aksi berlandaskan keagamaan.

    “Ini tentang persahabatan dan komunitas. Kadang Anda yang harus pertama kali bertindak dan membangun jembatan,” ucap Graystone. []

    SUMBER: GUARDIAN| BBC
    Berdiri di Depan Masjid, Seorang Pria Inggris: Kalian Adalah Temanku, Saya akan Berjaga ketika Kalian Shalat - Islampos

    berHati-hati... sekarang saat ular sawa keluar habitat
    Bernama | Diterbitkan pada Mac 19, 2019 11:14 MYT
    Hati-hati... sekarang saat ular sawa keluar habitat
    Jumlah kes tangkapan ular meningkat setiap kali cuaca panas. - Gambar hiasan

    SUNGAI PETANI: BENARKAH cuaca panas yang keterlaluan menjadi faktor mengapa ular sawa, ular batik serta tedung selar keluar dari habitat mereka?

    Persoalan itu barangkali ada kaitannya dengan kes tangkapan ular di sekitar daerah Kuala Muda yang dilaporkan meningkat dalam tempoh dua bulan pertama tahun ini berbanding tempoh sama tahun lepas.

    Menurut Pegawai Pertahanan Awam Daerah Kuala Muda Kapten (Pertahanan Awam), Azahar Ahmad, jumlah kes tangkapan ular pada Januari dan Februari 2018 seperti direkodkan ialah sebanyak 174 kes telah meningkat kepada 208 kes pada tahun ini.

    Peningkatkan 34 kes pada tahun ini, kata Azahar, berkait rapat dengan keadaan cuaca yang terlalu panas.

    "Kita dapati bahawa antara faktor peningkatan kes membabitkan tangkapan ular ini ialah keadaan cuaca yang terlalu panas, selain faktor sampingan seperti habitat mereka diganggu, diceroboh atau dimusnahkan.

    "Kes-kes yang diterima pula kebanyakannya membabitkan ular sawa batik serta ular berbisa seperti tedung selar," kata Azahar seperti dilaporkan Bernama pada Selasa.

    Azahar turut menasihatkan orang ramai agar sentiasa berwaspada pada setiap masa selain memastikan kawasan rumah bersih daripada sampah yang boleh menjadi 'rumah' kepada reptilia terbabit.

    "Berhati-hati semasa hendak memakai kasut serta semasa menggunakan tandas kerana dibimbangi reptilia terbabit berada di situ untuk menyejukkan badan atau berteduh.

    "Sentiasa pastikan tingkap, pintu rumah atau lubang pada pintu bertutup bagi mengelakkan ular menyusur masuk ke dalam rumah, serta periksa bahagian enjin kereta yang merupakan tempat ular sering menumpang teduh," katanya. 

    - BERNAMA

    Noh Omar dilarang masuk Dewan Rakyat tiga hari
    Wan Syamsul AmlyAstro Awani | Diterbitkan pada Mac 19, 2019 11:41 MYT
    Noh Omar dilarang masuk Dewan Rakyat tiga hari
    Noh Omar dilarang masuk Dewan Rakyat kerana melanggar Peraturan Mesyuarat Dewan. - Gambar fail

    KUALA LUMPUR: Tan Sri Noh Omar (BN-Tanjong Karang) dilarang memasuki Dewan Rakyat bagi menyertai sesi perbahasan selama tiga hari.

    Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Nga Kor Ming memutuskan, perkara itu susulan tindakan Noh pada Isnin di Dewan Rakyat yang disifatkan sebagai melanggar Peraturan Mesyuarat Dewan.

    "Berdasarkan kelakuan Tanjong Karang yang tidak senonoh dan jelas sengaja melakukan perbuatan yang menghina majlis mesyuarat atau tidak mengendahkan kuasa pengerusi tohmahan yang dilemparkan menuduh pengerusi mesyuarat tidak layak memegang jawatan adalah satu perbuatan menghina majlis mesyuarat .

    "Oleh yang demikian berdasarkan kuasa yang diberi dibawah Perkara 43 dan 44, saya dengan ini memerintah Tanjong Karang keluar daripada majlis mesyuarat bagi tempoh bagi tiga hari iaitu hari ini 19 Mac; 20 Mac dan 21 Mac, saya sarankan Tanjong Karang ambil iktibar tidak ulangi kelakuan menghina majlis mesyuarat pada masa akan datang dan berharap ahli majlis yang lain menjaga tertib," katanya di sini pada Selasa.

    Bagaimanapun, Noh tidak hadir pada sesi perbahasan dewan pada sesi pagi.

    Pada Isnin, Noh melemparkan tuduhan terhadap Kor Ming bahawa beliau tidak layak menjawat jawatan berkenaan.

    Ia berhubung kenyataan yang mengaitkan kerjasama Pas dan UMNO dengan Taliban.

    Kor Ming menjelaskan, jawapan kepada kenyataan itu sudah diberi namun Noh tiada di Dewan Rakyat.

    Bagaimanapun, Noh mempersoalkan kembali Kor Ming berhubung kenyataannya berhubung kerjasama antara Pas dan UMNO, namun Kor Ming tidak menjawab soalan itu sebaliknya hanya mengatakan dirinya tidak mahu melayan Noh.

    Kor Ming kemudian bertindak mematikan bunyi mikrofon selepas Noh berterusan menengkingnya.


    Belasan Pejabat Irak Melawat ke Israel, Al-Kaabi: Itu Tindakan Kelewat Batas
    bendera pengganas dunia yang menceroboh Tanah Palestin
    Laporan: Ribuan Perempuan Israel jadi Pelacur, Termasuk Anak di Bawah Umur
    by Sodikin
    ISRAEL–14 ribu orang di Israel dikabarkan terlibat dalam jaringan prostitusi, termasuk di dalamnya adalah 3.000 anak di bawah umur.
    Jerusalem Post, Senin (18/3/2019) melaporkan bahwa 95 persen pelacur di Israel adalah perempuan. Disebutkan hanya 20 persen dari perempuan yang terlibat pada akhirnya berhasil keluar dari jaringan prostitusi.
    Sebagian besar perempuan yang terlibat jaringan prostitusi disebut pernah mengalami pelecehan seksual di masa anak-anak. Hal ini diakui oleh salah seorang di antara perempuan tersebut, namun kini telah berhasil meninggalkan jaringan prostitusi.
    Pendiri dan direktur dari organisasi Don’t Stand Aside, Na’ama Goldberg mengatakan perempuan yang masuk dalam jaringan prostitusi di Israel biasanya tidak memiliki pilihan lain.
    “Dalam banyak kasus, kami menemukan perempuan yang datang berasal dari mereka yang kekurangan, ditambah dengan kondisi keluarga yang buruk,” ujar Goldberg.
    Dengan faktor-faktor tersebut, pada akhirnya para perempuan ini memilih untuk melarikan diri dari rumah. Dari sana, mereka menemukan muncikari yang menawarkan berbagai macam keuntungan, termasuk mengiming-imingi rasa kasih sayang.
    “Dari sana, lingkaran setan dimulai,” tambah Goldberg. []
    SUMBER: ROL | JPOST 


    Tiada ulasan: