Jumaat, 22 Mac 2019

Tentu ramai yang ingin jadi orang cerdas. 9284.



Maut
Ali Bin Abi Thalib Ungkap 4 Manusia yang Dilaknat Allah
BERNAMA

BERMULA 2 Mei ini, permohonan pertukaran butiran alamat pada kad pengenalan perlu disertakan dokumen sokongan seperti bil utiliti dan cukai pintu.

Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Mohd Azis Jamman berkata, langkah itu bertujuan mengelakkan masalah maklumat tidak sahih pada kad pengenalan selepas ada kes ‘50 hingga 100 orang’ menggunakan alamat sama untuk mendapatkan kad pengenalan.

“Ada permohonan alamat tetapi kawasan itu adalah tanah kosong tanpa rumah. Kita tidak mahu perkara itu berulang,” katanya pada sidang media selepas menghadiri Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) 2018, di Putrajaya, hari ini.

Mohd Azis berkata, penggunaan alamat yang tidak sahih menyukarkan urusan agensi kerajaan seperti Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dalam urusan daftar mengundi dan juga pengesanan individu dalam siasatan polis.

Katanya, bagi yang menyewa, mereka perlu menyertakan dokumen perjanjian jual beli rumah, perjanjian atau resit sewa rumah serta dokumen lain bagi membuktikan pemohon telah menetap di alamat baharu itu.

“Sekiranya pemohon tidak dapat mengemukakan dokumen sokongan, mereka hendaklah mengemukakan surat pengesahan daripada penghulu, ketua kampung, tuan rumah, anggota Parlimen dan majikan untuk menyokong permohonan penukaran alamat pemohon,” katanya.

Dalam pada itu, Mohd Azis berkata, sebanyak 10,828 individu dilucutkan status kewarganegaraan sejak 1960 hingga sekarang atas pelbagai kesalahan menurut Perkara 24, 25, 26 Perlembagaan Persekutuan.

“Kerajaan mengambil tindakan pelucutan kewarganegaraan selepas mendapat bukti yang kukuh terhadap individu-individu tersebut,” katanya sambil menegaskan bahawa kerajaan tidak mengiktiraf pemilikan lebih daripada satu kewarganegaraan.

Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 22 Mac 2019 @ 1:54 PM

PM NZ terima ugutan bunuh
Agensi

WELLINGTON: Polis menyiasat ugutan bunuh dibuat seorang pengguna Twitter terhadap Perdana Menteri New Zealand, Jacinda Ardern.
NZ Herald melaporkan, status Twitter bersertakan gambar sepucuk pistol dan kapsyen 'awak seterusnya' dihantar kepada Ardern.
Status terbabit dipaparkan lebih 48 jam sebelum akaun Twitter itu disekat selepas dilaporkan pengguna lain.
Satu status berasingan yang bersertakan akaun Twitter Ardern dan polis NZ dikesan turut menggunakan gambar serta ayat sama.
Akaun itu didapati memuat naik kandungan berbaur anti-islam dan ucapan pelampau kulit putih.


  • Lagi berita berkaitan Pembunuhan Christchurch


  • Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 22 Mac 2019 @ 2:15 PM
    https://www.hmetro.com.my/global/2019/03/436546/pm-nz-terima-ugutan-bunuh#

    Pelaku yang Acak-Acak Masjid di Banyumas telah Ditangkap
    Bupati Banyumas
    BANYUMAS — Polda Jawa Tengah (Jateng) telah menangkap pelaku yang mengacak-acak Masjid Daarussalam Banyumas. Kapolda Jateng Irjen Condro Kirono mengungkap bahwa pelaku ditangkap pada Kamis (21/3/2019) malam.

    “Tadi malam sudah tertangkap pelakunya,” tuturnya.
    Condro juga mengungkap motif di balik aksi pelaku tersebut.

    “Motifnya adalah pelakunya ingin mondok di sana,” ujar Condro usai apel gelar pasukan menjelang masa kampanye terbuka di Lapangan Simpang Lima Semarang, Jumat (22/3/2019).

    BACA JUGA: Masjid Diacak-acak, Ini Langkah-langkah yang Dilakukan Bupati Banyumas

    Namun, Condro tak mengungkapkan informasi lengkap terkait identitas pelaku dan lokasi penangkapan. 

    Diketahui sebelumnya, Masjid Daarusalam yang terletak di Desa Buniayu, Kecamatan Tambak, Banyumas, diacak-acak orang tak dikenal pada Kamis (21/2/2019) pagi. Karpet dikotori dan sejumlah kitab dibuang ke dalam sumur.

    Selain masjid, kerusakan juga ditemui di lahan yang ditanami puluhan pohon oleh santri Pondok Pesantren Jami Miftahul Fallah. Karung beras milik petani yang ada di sekitar pondok juga dirusak. 

    Rumah pengasuh TPA Daarussalam, Kiai Abdul Majid juga tak luput jadi sasaran. Rumah Abdul Majid dilempar batu yang menyebabkan keramik di rumahnya rusak.

    BACA JUGA: Pria Misterius Serang 4 Masjid di Inggris 

    Abdul Majid juga menceritakan tentang kitab-kitab yang ditemukan di dalam sumur.

    “Padahal kajian kitab itu adalah pendidikan akhlak, pendidikan berbangsa dan bernegara serta bermasyarakat dibuang ke sumur semua. Ini kenapa terjadi di tempat masjid dan tempat pendidikan. Itu banyak ada 50 an Lebih, ada Alquran juga dan ada yang dikotorin. itu hanya di satu tempat. Di sumur itu saja,” jelasnya.  []

    SUMBER: DETIK

    Takut punya pasal, semua dah jadi kawan....... UMNO pun dah jadi kawan juga...?
    Sunday, July 26, 2015
    PKR enggan ambil pendirian terhadap GHB, tegas berkawan dengan semua
    ‎OLEH LOOI SUE-CHERN

    Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata, PKR kekal berkawan dengan sesiapa sahaja termasuk dengan musuhnya‎, Umno. – Gambar fail The Malaysian Insider.

    Pemimpin PKR hari ini menganggap mana-mana parti yang sama berjuang untuk menyelamatkan negara adalah rakannya, walaupun PAS memberi kata dua memutuskan hubungan jika parti itu menyokong Gerakan Harapan Baru (GHB).

    Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata, PKR kekal berkawan dengan sesiapa sahaja termasuk dengan musuhnya‎, Umno.

    "Kita semua berkawan. Kita terbuka dengan perjuangan yang sama.

    "Kita berkawan kerana kerangka dasar yang sama dikongsi dengan sesiapa sahaja yang berfikiran sama, ‎termasuk rakyat yang peduli tentamg krisis nasional yang menjejaskan negara.

    "Sesiapa sahaja yang mempunyai pandangan sama, kami alu-alukan mereka bersama kami berjuang mencari jalan penyelesaian kepada masalah ekonomi dan politik yang kita hadapi," katanya kepada pemberita selepas mengadakan mesyuarat tertutup dengan ahli PKR di Seberang Jaya.

    Dr Wan Azizah ditanya mengenai pendiriannya tentang GHB apabila ‎Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din mengugut untuk memutuskan hubungan jika memilih DAP selepas Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim baru-baru ini mengeluarkan kenyataan satu pakatan pembangkang baru bakal terbentuk.

    "Dengan keputusan itu maka akan terputuslah hubungan antara kedua-dua parti dan masing-masing bakal meneroka jalan sendiri selepas terbubarnya pakatan pembangkang.

    “Kalau mereka hendak me­nu­buhkan parti baharu, saya ucapkan selamat maju jaya,” katanya dipetik laporan akhbar mingguan Utusan Malaysia.‎

    Mengulas mengenainya, Dr Wan Azizah berkata: "Itu akhbar Utusan. Jadi saya kena semak," katanya.

    Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali ketika mengulas berkata, ‎pendirian parti jelas dengan kenyataan Anwar dan Dr Wan Azizah.

    Katanya, PKR melihat keperluan untuk rakyat Malaysia termasuk parti politik dan masyarakat awam bersatu mencari penyelesaian menangani krisis negara.

    Katanya, itu juga merupakan mesej presiden kepada ahlinya dalam pertemuan di Seberang Jaya.

    "Di waktu krisis ini kita harus ketepikan perbezaan. Krisis sebegini tidak pernah berlaku...krisis kepimpinan, ekonomi.

    "Negara pasti jatuh jika tiada kekuatan untuk menyelamatkannya. Itu keutamaan semua parti politik yang komited tentang agenda perubahan, dan rakyat Malaysia yang cintakan keadilan dan kebenaran," katanya.

    Menteri besar Selangor itu berkata, keutamaan sekarang adalah menyelamatkan Malaysia dan itu merupakan hala tuju PKR.

    "Itu merupakan pendirian PKR jadi kita akan lebih inklusif dalam memberi khidmat kepada rakyat dan memastikan harmoni dan kesejahteraan. Kami sudah buat pendirian jelas.

    "Kami sudah mendengar pandangan rakan DAP dan PAS serta berdamping dengan rakyat. Tetapi situasinya berbeza sekarang kerana krisis ini terlalu besar dan mungkin ada sesuatu berlaku dalam tempoh terdekat.

    "Sebagai parti politik kami mesti bersedia menyediakan kepimpinan untuk rakyat dan negara. PKR perlu memainkan peranan penting bagi memastikan rakyat bersatu mendesak supaya negara ini diselamatkan," katanya.

    Wak Labu Farm: Takut punya pasal, semua dah jadi kawan....... UMNO pun dah jadi kawan juga...?



    Tiada ulasan: