Isnin, 6 April 2020

Suara doktor buat aku sebak. 10129


In Syaa Allah ... Mahal kalimah ini bagi yang tidak mengamalkannya - enakkah menyeringaikan perkataan atau pengucapan "nasib baik?". Tidak pula murah buat yang sering menitipkan di jiwa hatinya.
Pengalaman Doktor Berdepan Rayuan Pesakit COVID-19
Apr 6, 2020

KUALA LUMPUR – Seorang petugas barisan hadapan hari ini meminta semua pihak untuk terus akur dengan penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang kini memasuki fasa kedua bagi memastikan negara bebas daripada wabak COVID-19.

Menerusi coretan di Facebook, Pegawai Perubatan Bahagian Kecemasan dan Trauma Hospital Tuanku Ja’afar Seremban, Dr Ahmad Luqman Bukhari, berkongsi kisah sedih seorang pesakit yang disyaki dijangkiti COVID-19.
Pesakit yang juga ketua keluarga itu merayu kepadanya supaya tidak ditahan di wad kerana perlu mencari rezeki untuk isteri dan anak selepas dua minggu tidak bekerja.
Ikuti coretan penuh Dr Ahmad Luqman:
“Doktor, tolonglah. Saya merayu sangat sangat ni. Benarkan saya balik dulu. Kalau susah nafas lagi saya janji saya datang balik.”
Pesakit depan aku ni datang ke bahagian kecemasan sebab sukar bernafas.
Awal tadi dia maklumkan dadanya terasa sempit, seolah olah dia sedang berada di kawasan aras tinggi yang mana kandungan oksigen dalam udaranya makin menipis.
Selepas dipakaikan ‘face mask oxygen’ menutupi hidung dan mulutnya, barulah pernafasannya terasa lancar.
Detail sejarah pesakit diambil, physical examination, blood investigation dan juga pemeriksaan xray dada dilakukan.
Hasilnya setelah perbincangan dengan pakar perubatan, kami memutuskan lelaki awal 40 an ini kemungkinan besar antara yang dijangkiti penyakit Covid19.
Dia perlu ditahan untuk pemeriksaan lanjut dan mesti dimasukkan ke wad isolasi khas bagi penyakit berjangkit untuk proses rawatan.
Sebaik saja keputusan tu dimaklumkan kepadanya, terus dia merayu-rayu mohon supaya tak dimasukkan ke wad.

“Saya ada isteri dan anak anak di rumah. Paling kecil baru je umur 6 bulan. Dah 2 minggu saya tak kerja doktor. Saya kena usaha lagi carikan makanan untuk family saya.
“Saya tak boleh duduk kat sini doktor. Tolonglah faham.”
Matanya dah berkaca. Aku tahu dia sedang berusaha menahan tangisan.
Serius aku pun jadi sebak sama. Mujur pakai face shield. Bolehlah cover sikit.
Aku faham sangat apa yang dia nak sampaikan.
Dia ketua keluarga sama macam aku.
Benda paling utama yang berlegar di fikiran kami ialah bagaimana nak pastikan ahli keluarga terus survive pada saat saat sukar begini.
Bagaimana nak pastikan ada sedikit makanan dapat diletak atas meja makan di rumah sana.
Bagaimana nak pastikan semua ahli keluarga terus kekal selamat di dalam rumah.
Malangnya permintaan tu tak dapat aku tunaikan. Pesakit ni wajib ditahan terlebih dulu demi kebaikan masyarakat yang lebih besar di luar.
Pahit untuk ditelan tapi itulah realiti yang sedang berlaku ketika ini.
Hampir semua pesakit yang datang ke hospital waktu kritikal ni bukan atas kemahuan. Mereka terdesak kerana benar benar perlukan bantuan.
Namun kerapkali ia berakhir dengan sebuah perpisahan.
Antara ketua keluarga dengan ahli keluarga yang lain.
Antara ibu dengan anak.
Antara suami dengan isteri.
Dan jika penyiasatan lanjut menunjukkan keputusan positif, maka perpisahan itu hanya akan berakhir melalui 2 cara sahaja.
Pesakit sembuh sepenuhnya lalu berpeluang untuk kembali memeluk semua kesayangannya.
Atau ianya berakhir dengan sebuah kematian yang menatijahkan perpisahan kekal buat selamanya.
Sebab itu suka atau tak, kita sebenarnya kena terima hakikat bahawa dah tak ada jalan lain yang terbentang di depan melainkan kita semua wajib menangi peperangan ini.
Kawan-kawan,
Kalian mesti terus kuat.
Usahalah untuk terus kekal bertahan di balik dinding rumah dan kami akan cuba sedaya upaya untuk melakukan yang terbaik di baris depan.
InsyaAllah.
Dr Ahmad Luqman Bukhari,
Kita wajib menang!
Sumber:
Pengalaman Doktor Berdepan Rayuan Pesakit COVID-19 - MYNEWSHUB



BEZANYA TAK DITIPU ARAB
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 25 minutes ago
BEZANYA TAK DITIPU ARAB Entah dah Tak best ler kau ni tt.. kitaorg dh Tak tahu nak bezakan Kau dengan Hadi awang dah ni.. bila belah kau,semua kepentingan negara. Pssttt..mesti kau taknak kutuk lebai2 geng kau sekarang semua bisu kes Heineken tu.. dulu laju je kau. on *KITA SAMA SAMA* Publish | Delete | Spam Anonymous on 06/04/20 Du -------
Pemerintah dan DPR Jangan Khianati Rakyat
Nahimunkar.org, Nahimunkar - 25 minutes ago
Pemerintah dan DPR Jangan Khianati Rakyat “DPR jangan mengkhianati rakyat dengan mengambil kesempatan membahas omnibus law di tengah pandemi corona dan darurat PHK,” kata Said Iqbal. Dalam kajian KSPI, omnibus law hendak menciptakan hubungan kerja yang mudah rekrut dan mudah pecat. Ini kontraproduktif dengan situasi saat ini. Karena tanpa RUU Cipta Kerja, perusahaan sudah dengan... Read More 'Pemerintah dan DPR Jangan Khianati Rakyat' dapat dibaca di Nahimunkar. Belum ada yang terkait
Tiada Tanda Covid-19 Merebak Melalui Makanan – KP Kesihatan
Suaraviral Staff, Suara Viral Malaysia - 27 minutes ago
Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah menjelaskan bahawa setakat ini tiada tanda menyatakan bahawa wabak COVID-19 merebak menerusi […] The post Tiada Tanda Covid-19 Merebak Melalui Makanan – KP Kesihatan appeared first on Suara Viral Malaysia.
Virus corona: Akankah pembatasan sosial berskala besar tekan penyebaran wabah di Indonesia?
BBC News Indonesia - Berita - 29 minutes ago
Bagaimana prediksi jumlah kasus di Jakarta jika pembatasan sosial dilakukan?
Virus corona: Seekor harimau di kebun binatang Amerika Serikat positif terinfeksi virus
BBC News Indonesia - Berita - 29 minutes ago
Seekor harimau betina berumur empat tahun di Kebun Binatang Bronx, Amerika Serikat, menjadi binatang pertama yang diketahui terjangkit virus corona.
Uji Ubat Rawat Covid-19, WHO Pilih 9 Hospital Di Malaysia Sertai Kaji Selidik
Suaraviral Staff, Suara Viral Malaysia - 37 minutes ago
Malaysia terlibat dalam Kajiselidik Solidariti oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) bagi menguji ubat yang berpotensi merawat Covid-19. Perkara tersebut diumumkan […] The post Uji Ubat Rawat Covid-19, WHO Pilih 9 Hospital Di Malaysia Sertai Kaji Selidik appeared first on Suara Viral Malaysia.
BERITA BAIK
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 40 minutes ago
BERITA BAIK Tiada tanda Covid-19 merebak melalui makanan, kata Dr Noor Hisham *BERITA MENYUSUL* ---------
Luhut Binsar Panjaitan vs Said Didu, Refleksi Dr Fuad Bawazier
Nahimunkar.org, Nahimunkar - 1 hour ago
Luhut Binsar Panjaitan vs Said Didu, Refleksi Dr Fuad Bawazier Dr Fuad Bawazier LUHUT VS DIDU: Said Didu memberikan opini terhadap situasi yang di hadapi Indonesia maupun terhadap Luhut B Panjaitan. Pengamat yang lain, Faisal Basri, juga memberikan opininya terhadap Luhut. Itu yang dimuat media. Opini ataupun kritik terhadap Luhut yang tidak dimuat media tentu... Read More 'Luhut Binsar Panjaitan vs Said Didu, Refleksi Dr Fuad Bawazier' dapat dibaca di Nahimunkar. Belum ada yang terkait
Keutamaan Mencintai Orang Miskin
Nahimunkar.org, Nahimunkar - 2 hours ago
Keutamaan Mencintai Orang Miskin Ilustrasi/ foto nsntrkinicom Pertama: Mencintai orang miskin termasuk kebaikan Mencintai orang miskin termasuk kebaikan. Dalam do’a yang diajarkan di atas, mencintai orang miskin disebutkan secara tersendiri dan ini menunjukkan pentingnya amalan ini, di samping menunjukkan kemuliaannya. Kedua: Mencintai orang miskin dan dekat dengan mereka akan memudahkan hisab seorang muslim pada... Read More 'Keutamaan Mencintai Orang Miskin' dapat dibaca di Nahimunkar. Belum ada yang terkait
Dukung Dokter dan Perawat Pasien Corona, Warga di Belanda Kutip Ayat Alquran
Yudi, Islampos - 2 hours ago
"Als iemand een leven redt, is het alsof diegene de gehele mensheid feeft gered. (Koran 5:32)," begitu bunyi baliho yang dipasang komunitas ini. The post Dukung Dokter dan Perawat Pasien Corona, Warga di Belanda Kutip Ayat Alquran appeared first on Islampos.
Yasona Kini Mau Lepaskan Para Koruptor, Kemarin Sudutkan Orang Miskin
Nahimunkar.org, Nahimunkar - 2 hours ago
Yasona Kini Mau Lepaskan Para Koruptor, Kemarin Sudutkan Orang Miskin Silakan simak dua tulisan berikut ini. *** Koruptor Justru Lebih Disayang Penguasa, Saat Wabah Corona Merajalela dan Masyarakat Resah Pemerintah melalui menkumham lebih memilih membebaskan para terpidana korupsi yang rawan terpapar virus corona ketimbang meliburkan para buruh. Inilah beritanya. *** Corona Meluas, Napi Korupsi Lebih... Read More 'Yasona Kini Mau Lepaskan Para Koruptor, Kemarin Sudutkan Orang Miskin' dapat dibaca di Nahimunkar. Related posts: 1. DPP Gafatar Akui Ketua Umumnya Pernah Terlibat...
Ustaz Oemar Mita Ungkap Pahala Besar ketika Bersabar Diam di Rumah di Tengah Wabah
Yudi, Islampos - 2 hours ago
Begitu juga terkait imbauan agar sementara tidak shalat berjamaah di masjid untuk memutus penyebaran virus corona. The post Ustaz Oemar Mita Ungkap Pahala Besar ketika Bersabar Diam di Rumah di Tengah Wabah appeared first on Islampos.
Kisah 3 Anak Telantar karena Ortu Positif Corona, Tetangga Tak Mau Bantu Takut Tertular
Yudi, Islampos - 2 hours ago
"Memang kita sudah telusuri saudara dan warga. Memang mengaku takut terpapar Corona juga, Akhirnya dibawa ke rumah sakit," sambungnya. The post Kisah 3 Anak Telantar karena Ortu Positif Corona, Tetangga Tak Mau Bantu Takut Tertular appeared first on Islampos.
Ngeri, Mayat-mayat Korban Covid-19 di Kota Ini Dibiarkan Tergeletak dan Membusuk di Jalanan
Sodikin, Islampos - 2 hours ago
Kami lelah menelepon 911 dan satu-satunya hal yang mereka katakan adalah 'tunggu', mereka sedang bekerja untuk menyelesaikan ini The post Ngeri, Mayat-mayat Korban Covid-19 di Kota Ini Dibiarkan Tergeletak dan Membusuk di Jalanan appeared first on Islampos.
Lockdown di Malaysia, Kisah Anak Tak Bisa Makan Tiga Hari Ini Viral
Yudi, Islampos - 2 hours ago
Dalam video tersebut, seorang anak yang bernama Krisnen menceritakan ia dan keluarganya tak bisa makan selama tiga hari terakhir. The post Lockdown di Malaysia, Kisah Anak Tak Bisa Makan Tiga Hari Ini Viral appeared first on Islampos.
Sumbang Miliaran Dolar, Bill Gates Kebut Pembuatan Vaksin Corona
Yudi, Islampos - 3 hours ago
Gates menceritakan bahwa ia memilih tujuh kandidat vaksin teratas dan memutuskan untuk membangun kapasitas produksi untuk menciptakan vaksin tersebut. The post Sumbang Miliaran Dolar, Bill Gates Kebut Pembuatan Vaksin Corona appeared first on Islampos.
ICNA Gelar Simposium Nasional Virtual
Eneng Susanti, Islampos - 3 hours ago
Dewan Islam Amerika Utara (ICNA) menyelenggarakan Simposium Nasional virtual pertama pada 10-11 April 2020 The post ICNA Gelar Simposium Nasional Virtual appeared first on Islampos.
Peneliti Ungkap Bahan Kain Terbaik untuk Masker Demi Tangkal Corona
Yudi, Islampos - 3 hours ago
Penelitian tersebut menunjukkan bahwa masker buatan sendiri menangkap 7% lebih sedikit daripada partikel bakteri yang lebih besar. The post Peneliti Ungkap Bahan Kain Terbaik untuk Masker Demi Tangkal Corona appeared first on Islampos.
Ikut Imbauan Pemerintah, Pedagang Pasar Atas Cimahi Tutup Tokoh Lebih Awal
Sodikin, Islampos - 3 hours ago
Meski demikian, aktivitas berjualan terpaksa dilakukan Heri, sebab di tengah wabah virus Corona ini ia juga merasa was-was. The post Ikut Imbauan Pemerintah, Pedagang Pasar Atas Cimahi Tutup Tokoh Lebih Awal appeared first on Islampos.
Dokter yang Rawat Menhub Meninggal, Ini Daftar 18 Dokter RI yang Meninggal karena Pandemi Corona 
Sodikin, Islampos - 4 hours ago
Dokter Ketty meninggal dalam usia 60 tahun. Hasil swab menunjukkan dia positif Covid-19. Dia sempat dirawat tujuh hari di RS Medistra sebelum meninggal dunia. The post Dokter yang Rawat Menhub Meninggal, Ini Daftar 18 Dokter RI yang Meninggal karena Pandemi Corona appeared first on Islampos.
Ustaz Azhar Idrus 2011 - Kerajaan Setan
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 34 minutes ago
Kerajaan PN tidak boleh pecat wanita berkebolehan ini, kata Kor Ming
Unknown, DIALOG RAKYAT - 36 minutes ago
KHAIRULANUAR YAHAYA [image: WANITA] KERAJAAN Perikatan Nasional tidak wajar menamatkan perkhidmatan wanita-wanita berkebolehan yang memimpin beberapa agensi dan syarikat berkaitan kerajaan. Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Nga Kor Meng berkata, wanita terbabit yang mengetuai beberapa sektor awam hanya boleh dipecat sekiranya terdapat kes yang boleh dibuktikan terhadap mereka. “Pelantikan kedudukan utama dalam agensi awam hendaklah berasaskan merit dan integriti. “Kerajaan Perikatan tidak boleh memecat wanita-wanita berkebolehan ini melainkan jika ada kes yang boleh dibu...
Irfan TB Tinjau Posko Perbatasan Aceh Jaya
Serambi Indonesia - 57 minutes ago
Bupati Aceh Jaya, T Irfan TB bersama tim Gugus Covid-19 Kabupaten Aceh Jaya melakukan peninjauan ke posko
Aceh Singkil Tutup Objek Wisata  
Serambi Indonesia - 1 hour ago
Kepala Dinas Pariwisata, Pemuda, dan Olahraga Aceh Singkil, Edy Hartono meminta semua objek wisata dan tempat olahraga
Jam Malam Dicabut, Blangpidie dan Meulaboh Ramai Lagi  
Serambi Indonesia - 1 hour ago
Sejumlah swalayan, mini market, warung makan dan warung kopi di seputaran Kota Blangpidie, Aceh Barat Daya (Abdya) pada Sabtu (4/4/2020) malam
Cegah Penyebaran Corona, PALI Siagakan Bilik Sterilisasi di Perbatasan
Dede Febriansyah, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 1 hour ago
Gugus Tugas Pencegahan dan Penanggulangan Covid-19 Kabupaten Penukal Abab Lematang Ilir (PALI) mendirikan bilik sterilisasi khusus kendaraan roda empat di perbatasan.
Aceh Ekspor Cakalang ke Jepang
Serambi Indonesia - 1 hour ago
Di saat kegiatan ekspor dan ekonomi nasional sedang lesu akibat merebaknya virus Corona, PT Yakin Pasific Tuna
Bubarkan Kerumunan, DPR Ingatkan Polri Tak Langgar Due Process of Law
Rico Afrido Simanjuntak, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 1 hour ago
Jajaran Polri diingatkan agarkerja-kerja penegakkan hukum yang menjadi kewenangannyatidak melanggar prinsip due process of law.
Bank Bukopin Andalkan Trade Finance dan Funding Retail  
Serambi Indonesia - 1 hour ago
Bank Bukopin berhasil menutup tahun 2019 dengan membukukan pertumbuhan kinerja secara signifikan
Anthony Joshua Dukung Mike Tyson Bekuk Muhammad Ali di Kelas Berat
Andryanto Wisnuwidodo, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 1 hour ago
Juara Kelas Berat WBA, WBO, IBF, IBO Anthony Joshua mendukung Mike Tyson untuk mengalahkan Muhammad Ali dalam pertarungan Kelas Berat
Rumah Aspirasi Data UMKM Terdampak Covid-19  
Serambi Indonesia - 1 hour ago
Rumah Aspirasi UKM dan IKM Aceh dan Asosiasi Bussines Development Service Indonesia (ABDSI)
Personel Satuan Narkoba Polresta Tangkap Pemilik dan Kurir Sabu di Banda Aceh, Begini Kronologinya
Serambi Indonesia - 1 hour ago
“Warga melaporkan aktivitas kedua tersangka yang sehari-hari kerap terlihat menjual sesuatu yang dicurigai narkoba.
Mayat-mayat Korban Corona di Jalanan, Kota di Ekuador Krisis Peti Mati
Pandemi COVID-19 sebabkan kamar mayat rumah sakit di Guayaquil, Ekuador, penuh. Ratusan jasad korban dibiarkan tergeletak di jalan dan di dalam rumah penduduk.
Anjuran Membaca Surah Yasin 3 Kali di Malam Nishfu Sya'ban
Rusman Siregar, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 1 hour ago
Kaum muslimin banyak menghidupkan malam Nishfu Sya'ban dengan beribadah, baca Al-Qur'an, berzikir, berdoa, bahkan ada yang membaca Surah Yasin 3 kali. Bagiamana hukumnya?
Rehat Panjang Akibat Pandemi Virus Corona Jadi Keuntungan Ronaldo
Muhammad Mirza, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 1 hour ago
Menikmati libur panjang akibat pandemi virus Corona menjadi suatu keharusan bagi Cristiano Ronaldo.
Korban Terus Bertambah, AS Pesimistis Hadapi Wabah Virus Corona
Presiden AS Donald Trump mengatakan, rakyat AS akan menghadapi kenyataan pahit. Banyak warga yang meninggal dunia dalam beberapa hari mendatang.
Awas, Pembaruan Windows 10 Masih Menimbulkan Masalah Serius!
Muh Iqbal Marsyaf, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 1 hour ago
Jelas ada banyak kelemahan dan masalah serius dengan semua pembaruan yang telah dirilis Microsoft untuk Windows 10. Pembaruan yang terbaru juga memicu masalah.
PKS Tolak Pembebasan Napi Koruptor
Fahmi W Bahtiar, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 1 hour ago
Juru bicara PKS Ahmad Fathul Bari menegaskan PKS menolak pembebasan narapidana kasus korupsi.
Setelah Dipukul di Kepala dengan Tangan, Seorang Keuchik di Aceh Utara Laporkan Pelaku ke Polisi
Serambi Indonesia - 1 hour ago
Video berdurasi 35 detik tersebut memperlihatkan seorang nenek memakai kain memukul kepala keuchik yang sedang berdiri di antara warga
Perantau yang Pulang dari Luar di Aceh Utara Terus Bertambah
Serambi Indonesia - 2 hours ago
Mereka para TKI yang selama ini bekerja di Malaysia dan juga sejumlah kota besar di Tanah Air
COVID-19: Kilang pakaian Gaza kini jadi pengeluar topeng muka
tyrazalhe, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
GAZA, 12 Syaaban 1441H, Isnin – Kilang pakaian Unipal di Semenanjung Gaza – wilayah yang dikepung – kembali beroperasi sepenuh masa setelah lebih sedekad, bagi memenuhi keperluan petugas barisan hadapan seperti topeng muka dan gaun pembedahan dalam menghadapi krisis penularan COVID-19. Dalam keadaan penularan pandemik coronavirus itu, permintaan kepada keperluan berkenaan melonjak sejak bulan lalu, … The post COVID-19: Kilang pakaian Gaza kini jadi pengeluar topeng muka appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Kekeliruan hak asasi kemanusiaan
tyrazalhe, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
1. OLEH kerana terlalu banyak menyerap cara berfikir barat dan Liberal yang memperjuangkan hak asasi kemanusiaan, masyarakat terkadang menjadi keliru sehingga hak yang tidak benar turut diperjuangkan sebagai hak asasi mereka. 2. Kalau dahulu anak dirotan di sekolah, jarang ibubapa datang ke sekolah untuk saman guru, bahkan merekalah yang menambah ‘rotan lain’ dirumah pula. Hari … The post Kekeliruan hak asasi kemanusiaan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Syarikat arak dibenar operasi, KPDNHEP dituntut beri penjelasan
tyrazalhe, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
BANGI, 12 Syaaban 1441H, Isnin – Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA) menuntut Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) mengesahkan laporan dan surat tular berhubung kebenaran syarikat arak beroperasi ketika tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Terdahulu, Malaysiakini melaporkan mengenai satu surat dari KPDNHEP yang memberi pengecualian kepada syarikat arak, Heineken Malaysia Berhad untuk beroperasi … The post Syarikat arak dibenar operasi, KPDNHEP dituntut beri penjelasan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Buang semua virus, tapi jangan undang murka Allah
ADMIN ISMAWEB, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
LAMAN sosial dan akhbar ultra kiasu sibuk memprogandakan mengenai lantikan politik PH dalam GLC, apabila PN mengambil alih kuasa. Apabila ultra kiasu memerintah, mereka layan kakitangan perkhidmatan awam, badan berkanun dan GLC macam ‘sampah’. Ultra kiasu tidak percaya kepada warga perkhidmatan tertinggi sektor ini kerana dituduh sebagai prokerajaan terdahulu (BN). Boleh dikatakan hampir semua lantikan … The post Buang semua virus, tapi jangan undang murka Allah appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Buang semua virus, tapi jangan undang murka Allah
ADMIN ISMAWEB, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
LAMAN sosial dan akhbar ultra kiasu sibuk memprogandakan mengenai lantikan politik PH dalam GLC, apabila PN mengambil alih kuasa. Apabila ultra kiasu memerintah, mereka layan kakitangan perkhidmatan awam, badan berkanun dan GLC macam ‘sampah’. Ultra kiasu tidak percaya kepada warga perkhidmatan tertinggi sektor ini kerana dituduh sebagai prokerajaan terdahulu (BN). Boleh dikatakan hampir semua lantikan … The post Buang semua virus, tapi jangan undang murka Allah appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
40% SYARIKAT KECIL IT MUNGKIN GULUNG TIKAR
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 46 minutes ago
[image: 40% syarikat kecil IT mungkin gulung tikar] 40% syarikat kecil IT mungkin gulung tikar Oleh: Redzuan RF8 MediaApril 06, 2020 Share Tanpa pakej ransangan terhadap syarikat-syarikat kecil teknologi maklumat tidak mustahil pemain industri tersebt akan gulung tikar. Berdasarkan kajian kira-kira 40% daripada syarikat pemula niaga teknologi dan perusahaan sosial berkemungkinan tidak dapat meneruskan perniagaan mereka selepas Jun sekiranya tidak diberikan bantuan Pengerusi Future Digital, Ganesh Kumar Bangah, cabang kumpulan pemikir Persatuan Industri Komputer dan Multimedia Malaysia ...
Henti salahkan polis buat sekatan jalan raya
Unknown, DIALOG RAKYAT - 53 minutes ago
Wartawan SuaraMerdeka [image: sekatan] *Abdul Hamid Bador * ORANG awam diminta berhenti menyalahkan anggota polis ekoran berlaku kesesakan lalu lintas ketika sekatan jalan raya. Sudah menjadi tugas pasukan keselamatan itu bagi memastikan individu berkenaan tidak keluar rumah tanpa alasan munasabah semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador berkata orang ramai seharusnya mematuhi setiap arahan PKP yang dikuatkuasakan bagi membataskan pergerakan keluar rumah individu dalam usaha kerajaan memutuskan rantaian penularan COVID-...
Malaysia mulakan ujian ubat bagi rawatan COVID-19
Unknown, DIALOG RAKYAT - 56 minutes ago
KHAIRULANUAR YAHAYA [image: sembuh] MALAYSIA akan memulakan proses pelaksanaan kaji selidik ubat untuk merawat pesakit COVID-19. Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah berkata, sebanyak sembilan buah hospital terlibat dalam Kajian Solidariti Global yang dilancarkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) itu. Penyelidikan tersebut akan diketuai Pakar Perunding Penyakit Berjangkit Hospital Pulau Pinang Dr. Chow Ting Soon. Pasukan beliau turut disertai 16 pakar perubatan penyakit berjangkit dan ahli farmasi sebagai penyelidik bersama di hospital-hospital KKM. ...
MAMAT AMTI PUCUK
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 57 minutes ago
TANDA MAMAT MATI PUCUK Neng Indon atau Mek Klate belum mengamcam. Lagi mengancam dan terancam dengan penyamun masuk ikut atap bumbung. on *MANA LEBIH* * MENGANCAM * *NENG ATAU MEK* Publish | Delete | Spam Anonymous on 05/04/20 Sem ---------
HADI FITNAH KONONNYA PH MUSUHI ISLAM – KHALID
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 58 minutes ago
[image: Hadi fitnah kononnya PH musuhi Islam - Khalid] Hadi fitnah kononnya PH musuhi Islam – Khalid Oleh: Redzuan RF8 MediaApril 06, 2020 Share Surat Presiden Pas, Hj Hadi Awang kepada gerakan Islam di Timur Tengah mengundang pelbagai kontroversi. Terbaharu Pengarah Komunikasi Amanah Ir Khalid Samad membidas isi kandungan surat berkenaan sebagai fitnah jahat yang cuba menggambarkan parti-parti komponen Pakatan Harapan (PH) sebagai memusuhi Islam . “Jelas di dalam surat tersebut Abdul Hadi cuba memberikan gambaran yang salah tentang kedudukan dan suasana politik di Malaysia. “Abdul Had...
Tiada kes banduan dijangkiti Covid-19: Jabatan Penjara
Unknown, DIALOG RAKYAT - 59 minutes ago
*Bernama* [image: Malaysiakini] Jabatan Penjara Malaysia mengesahkan tiada kes jangkitan COVID-19 dalam kalangan penghuni dan banduan sejak pandemik itu menular di seluruh negara. Bagaimanapun, langkah sewajarnya sentiasa dilaksanakan bagi mencegah penularan wabak itu di penjara termasuk menjalankan pemeriksaan kesihatan kakitangan bertugas. "Selain itu, setiap banduan yang (baru) diterima akan dikuarantin untuk tujuan pemeriksaan kesihatan bagi mengelakkan penyakit berjangkit dibawa masuk ke dalam penjara. "Sekiranya terdapat banduan yang mempunyai simptom seperti yang boleh...
*NASIHAT RAKYAT BIASA IPOHMALI KEPADA "ULAMA BESAR" DR MAZA*
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 1 hour ago
Buka jer facebook tadi, Ada sahabat tag tulisan Dr Maza.. Selepas Ulama Dunia cuba menyucikan Kerajaan PN(Tebuk Atap) dengan warkah penuh dengan fitnah dan Kebencian kepada pemimpin gerakan Islam.. Kepanasan kelompok Agamawan atas dosa dosa mereka hari ini bertiup ke utara Tanah Air.. Kata Mufti Utara, Dia bukanlah menyokong Pengkhianat..Pelbagai Dalil dilontarkan..Membaca tulisan Utara Mufti Utara itu seolah olah jawapan seorang yang jahil dalam Agama, lebih rendah dari cara berfikir Guru KAFA dan Tok siak di Masjid.. Inilah Gambaran " Bebal Tak bertebing " Jadi hari ini aku nak...
APMM tahan bot bawa 202 pendatang Rohingya
Unknown, DIALOG RAKYAT - 1 hour ago
*Bernama* [image: Malaysiakini] Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Kedah dan Perlis menahan sebuah bot yang membawa 202 pendatang asing tanpa izin etnik Rohingya berhampiran pantai sebuah pusat peranginan di Jalan Pantai Kok, Teluk Nibong, di Langkawi, hari ini.. Timbalan Pengarah Operasi APMM Kedah dan Perlis, Kapten Maritim Zulinda Ramly berkata bot tersebut yang dipercayai hanyut, ditahan di posisi 1.2 batu nautika barat daya, kira-kira jam 8.45 pagi. “Bot tersebut didapati membawa 202 orang terdiri daripada 152 lelaki, 45 wanita, empat kanak-kanak lelaki dan se...
BERITA DARI NOKIA
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 1 hour ago
BERITA DARI NOKIA *PATUHI ARAHAN PKP.* * TERUS KEKAL DI RUMAH,* * TEMPOH DUA MINGGU INI* * AMAT PENTING UNTUK * *KITA SEMUA MEMUTUSKAN * *RANTAIAN JANGKITAN COVID-19* *MAJLIS KESELAMATAN * *NEGARA*
Kontroversi Putri Floyd Mayweather Jr Ditangkap Polisi
Andryanto Wisnuwidodo, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 1 hour ago
Floyd Mayweather Jr kembali dirundung masalah setelah putrinya, Iyanna Mayweather, dikabarkan ditangkap karena kejahatan dengan serangan senjata mematikan.
Rupiah Diprediksi Menguat Mengikuti Sentimen Positif Pasar
Rina Anggraeni, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 1 hour ago
Kepala Riset Monex Investindo Futures Ariston Tjendra mengatakan sentimen positif rupiah merespons pergerakan aset berisiko pagi ini dengan indeks Nikkei dan Hangseng bergerak positif.
Azyumardi Azra Ajak Semua Kalangan Gotong Royong Atasi Corona
Tokoh Jejaring Indonesia Maju (JIM) meminta semua elemen masyarakat untuk bergotong royong mengatasi virus Corona.
Pemilihan Wagub DKI Digelar Hari Ini, Berikut Profile Riza Patria
DPRD DKI Jakarta hari ini akan menggelar paripurna Pemilihan Wakil Gubernur DKI Jakarta. Dijadwalkan paripurna digelar siang nanti sekitar pukul 13.00 WIB.
IHSG Diprediksi Reli, Mainkan 6 Saham Ini
Rina Anggraeni, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 1 hour ago
Analis saham dari Reliance Sekuritas, Nafan Aji Gusta Utama, mengatakan IHSG terlihat pola upward bar yang mengindikasikan adanya potensi penguatan lanjutan.
Penyaluran Kredit Perbankan Februari Melambat dari Januari 2020
Penyaluran kredit perbankan pada Februari 2020 tercatat sebesar Rp5.544,0 triliun. Jumlah tersebut lebih rendah dibandingkan bulan sebelumnya, yaitu 5,7% (yoy).
Dua Anak 7 Tahun di Makassar Sumbangkan Celengannya Untuk Beli APD
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Setelah dibongkar celengan kaleng yang ditabung selama enam bulan terakhir itu berisi uang sebanyak Rp 349 ribu.
5 Cara Cuci Pakaian buat Hindari Virus Corona Covid-19
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Cara mengantisipasi penyebaran virus corona covid-19 adalah dengan selalu menjaga kebersihan diri setelah bepergian.
Ilmuwan Inggris Kembangkan Alat Tes Bisa Deteksi Covid-19 Sebelum Muncul Gejala
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Penelitian di Universitas Newcastle tengah mengembangkan sebuah alat tes yang hanya memerlukan waktu singkat untuk mendeteksi infeksi virus corona, bahkan sebelum muncul gejala.
Kapolri Instruksikan Cegah Permainan Harga & Penimbunan Barang Selama Pandemi Corona
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Dalam Surat Telegram Nomor: ST/1099/IV/HUK.7.1./2020 tertanggal 4 April 2020 ini disebutkan beberapa jenis pelanggaran atau kejahatan yang mungkin terjadi yaitu permainan harga dan penimbunan barang serta adanya pihak yang menghalangi atau menghambat jalur distribusi pangan.
Bima Arya Sumbangkan Gaji & Uang Operasional untuk Masyarakat Terdampak Covid-19
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Dia akan menyisihkan pendapatannya dan menyumbangkan melalui pusat kendali Covid-19 Kota Bogor.
Bantu Perekonomian Pesantren, Azis Gagap Kembangkan Bisnis Burung Puyuh
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Mundur dari acara Opera Van Java (OVJ) bukan berarti komedian Aziz Gagap kehilangan pekerjaan. Kali ini ia sedang mengembangkan bisnis burung puyuh yang dikelola oleh pesantren.
Deretan Seleb Cantik yang Pernah Menjalin Hubungan dengan Kompol Fahrul Sudiana
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Sebab itu pula, netizen pun penasaran akan kekasih yang sempat menjalin hubungan dengannya. Dan setelah ditelusuri, ternyata Fahrul Sudiana sempat menaklukkan hati beberapa publik figur cantik Indonesia.
Andrea Dian Ceritakan Perjuangannya Sembuh dari Corona, Sebut Tenaga Medis Pahlawan
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Andrea Dian bersyukur karena akhirnya ia sembuh dan dinyatakan negatif virus Corona atau Covid-19. Tentu bukan hal mudah bagi Andrea sembuh dari virus yang tengah mewabah itu. Ia pun menceritakan perjuangannya.
Seruan Nurmansjah Soal Penundaan Pemilihan Wagub Tak Digubris DPRD DKI
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Nurmansjah Lubis, cawagub yang diusung Fraksi PKS menilai tidak etis saat adanya imbauan aktivitas di rumah justru DPRD berhajatan untuk pemilihan Wagub. Meski pelaksanaannya, protokol pencegahan penyebaran virus telah disiapkan.
Kota Bogor Kekurangan Rumah Sakit dan Tenaga Medis Tangani Corona
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Oleh sebab itu, Pemerintah Kota Bogor membuka pendaftaran relawan untuk mengisi kekosongan petugas medis. Pendaftaran relawan sudah dibuka, bahkan surat permohonan bantuan tenaga relawan medis tersebar di media sosial.
PLN Bagikan Token Listrik Gratis Hari Ini, Begini Cara Dapat Kode Voucher-nya
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Saat ini, pemerintah tengah berupaya agar masyarakat tak mengalami kesulitan di tengah pandemi corona. Hal ini lantaran banyak masyarakat yang tak dapat bekerja dan mendapatkan penghasilan seperti biasanya.
Orang Dewasa Memakai Sampo Bayi, Apa Manfaatnya?
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Produk bayi baik sampo, sabu, maupun body lotion memiliki sifat lebih lembut dan lebih sedikit racun di dalamnya. Belum lagi wanginya yang sangat lembut dan menenangkan.
Banting Setir Produksi Alat Kesehatan Demi Dukung Penanganan Corona di Indonesia
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Meluasnya penyebaran virus corona membuat kebutuhan akan alat kesehatan, seperti masker, hand sanitizer, dan alat pelindung diri (APD) meningkat. Sayangnya, meningkatnya kebutuhan tersebut menyebabkan kelangkaan di berbagai negara, termasuk Indonesia.
Ombudsman Temukan Dugaan Pelanggaran Administrasi SK Cawagub DKI
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Dia menilai SK ketetapan dua cawagub DKI Jakarta, yakni Nurmansjah Lubis dari PKS dan Ahmad Riza Patria dari Partai Gerindra, yang dikeluarkan Ketua DPRD DKI Jakarta Prasetio Edi Marsudi pada Selasa (24/3) dianggap melangkahi salah satu dari dua prosedur yang menjadi dasarnya.
45 Kata-kata Bijak Khulafaur Rasyidin, Nasihat yang Perkuat Iman
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Seperti yang banyak umat muslim ketahui, para sahabat Nabi memiliki pemikiran yang luar biasa ditambah dengan keimanan yang kuat. Terutama empat sahabat nabi yang dijuluki Khulafaur Rasyidin.
Kapolri Terbitkan Pedoman Cegah Kejahatan Siber Selama Pandemi Corona
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Untuk mengatasi masalah akses internet, jajaran Polri diminta untuk melaksanakan koordinasi dengan penyedia internet dan memberikan pengamanan kepada penyedia jasa internet yang akan melakukan perawatan rutin.
Peralatan Medis Langka, Rumah Sakit di AS Lakukan Ini Untuk Tangani Pasien Covid-19
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Wabah virus corona di Amerika Serikat (AS) masih belum masa puncak, namun pasien terus melonjak, sementara peralatan medis di rumah sakit semakin langka. Ini adalah kerangka kerja yang bakal diterapkan di sejumlah rumah sakit; memilih pasien mana yang benar-benar membutuhkan peralatan dan mana yang tidak.
Harus Diperhatikan, Ini 5 Gejala Umum Terpapar Virus Corona Covid-19
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 3 hours ago
Indonesia merupakan salah satu negara yang terpapar virus corona covid-19 dengan total kasus lebih dari 2 ribu hingga Minggu (5/4).
BPOM Gorontalo Sulap 400 Liter Miras Cap Tikus Jadi Hand Sanitizer
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 3 hours ago
Yudi mencontohkan 100 liter Cap Tikus bisa menghasilkan 20 liter alkohol dengan kadar 77 persen. Hal ini menurutnya sudah sesuai dengan standar World Health Organization (WHO).

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)

Tiada ulasan: