Jumaat, 17 Ogos 2018

Berbau xmolek. 8052.


tumpang sekole...?
nasi kandaq kedai mamak, anak mami juai pesemboq, lepaih baca jangan dok syiok, kalu-kalu SB jengok kot dapoq...

17 August 2018
Dr M beri isyarat ada bau busuk mengenai Pakatan Harapan...

Bertempat di sebuah hotel di Petaling Jaya Dr Mahathir Mohamad mengadakan perjumpaan dengan para menteri, timbalan menteri dan juga wakil rakyat PH. Pertemuan itu tertutup dan tidak ada laporan dari mana-mana media massa. Sehingga pukul 12:00 tengah hari kelmarin tidak dapat diketahui apakah butiran taklimat di pertemuan itu.

Beberapa orang ahli parlimen yang ditanya juga keberatan untuk menceritakan tujuan dan hasil pertemuan itu. Hanya ada yang memberi tahu secara ringkas ia adalah pertemuan biasa tetapi memberi signifikan yang penting. Sementara yang lain pula memberi tahu Dr Mahathir mengingatkan yang PH adalah sebuah gabungan yang perlu diperkuatkan.

Dengan memetik dari berbagai maklumat lain, katanya dalam pertemuan itu Dr Mahathir memberi peringatan agar ahli gabungan senantiasa menjaga disiplin demi keutuhan kerajaan PH. Dalam keadaan PH berkedudukan sama rata, disiplin sangat perlu. Beliau juga diceritakan menegur ahli parlimen kerajaan supaya bersikap sebagai kerajaan bukan lagi seperti pembangkang.

Beliau juga memberi ingatan yang pihak pembangkang kini sedang menanti masa sahaja untuk menarik mana-mana ahli gabungan untuk bersama mereka. Jika ini berlaku nescaya gabungan PH dan kerajaan Harapan akan berkecai dan semua pihak akan terngangga dan terbeliak.

Ini adalah taklimat khas selepas terbentuknya kerajaan. Apabila Dr Mahathir mengadakan taklimat khas, ia boleh disifatkan ia penting. Boleh jadi beliau juga bercakap soal prestasi menteri dan timbalan menteri juga. Atau mungkin sudah ada desas desus sesuatu yang buruk akan berlaku kepada PH. Mungkin dia juga sudah terbau hamis dan hangitnya Pakatan Harapan?

Atau pun sebelum keadaan menjadi lebih buruk beliau mengambil tanggung jawab itu. Peringatan dan nasihat itu agak mengejutkan kerana dalam sibuk beliau boleh meluangkan masa untuk adakan perjumpaan itu. Jika ia tidak serius dan penting ia boleh ditangguhkan? Justeru pertemuan tersebut penting kalaupun tidak terdesak.

Memang diluar sana ada banyak tukang congak mengenai kedudukan kerajaan PH kini. Tukang-tukang congak itu lebih kepada berteori dengan kedudukan parti-parti dalam gabungan kini yang sama kuat dan seimbang. Mungkin juga sudah terdengar di telinga PM itu akan ada perancangan untuk memecah belahkan PH sehingga boleh mengancam kedudukannya? Baca seterusnya...
Prestasi 100 hari k'jaan, PAS beri HARAPAN gred 'D'... 
PAS memberikan gred 'gagal' kepada Pakatan Harapan (HARAPAN) untuk pencapaian 100 hari sebagai kerajaan persekutuan.

Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man memberikan 27 hingga 30 daripada 100 markah untuk HARAPAN menjelang genap 100 hari pentadbirannya esok.

"Sebuah NGO berpandangan HARAPAN hanya penuhi 20 hingga 30 peratus daripada (10 janji) dalam masa 100 hari,"

"PAS beri lebih rendah - 27 hingga 30 peratus, gred D dan perlu dinilai kembali," katanya dalam sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Walaupun kerajaan menyalahkan hutang besar negara - mencecah RM1 trilion - sebagai penghalang, Tuan Ibrahim menyifatkan ia tidak boleh dijadikan alasan kerana hutang negara diumumkan di Parlimen.

Katanya lagi, selain daripada gagal menunaikan janji, kerajaan HARAPAN juga mengumumkan perkara yang tidak termasuk dalam manifesto, antaranya cadangan mewujudkan kereta nasional baru. - mk
Image may contain: 1 person, text
Jangan nilaikan kerajaan orang lain (PH ) jagalah negeri sendiri yang kamu perintah itu lebih baik - Khalil Ismail Amboi Amboi lebai.Majoriti bukan kesah sangat 100 hari.Yg utama BN tersungkur.Rasa hebat sangat buktikan perintah Kelantan tanpa menadah tangan meminta.Fahami situasi keewangan Negara. Apakah wajar anak yg merasa hebat meminta mintage dari bapa yg bergelut menyelesaikan hutang.Sedang anak peluk tubuh tak tahu berdikari berusaha.. - Johari Ahmad

Ni dikatakan tak cerdik... Lihat negeri sendiri dulu dah tunai ke janji di Kelantan dan Terengganu.... tahap negeri je ..tu ....bukan satu negara.... lg pun tak ada dlm mana mana undang2 ke atau perlembagaan kata selepas 100 hari tukar kerajaan baru ....padahal PRU utk dimenangi bg memeritah selama 5 tahun ....budak sekolah pun tau. Cuba PAS cerdik sikit..boleh. - Murad Shah

Tipikal PAS bro....nampak kerja orang je tapi kerja sendiri macam harem. Bertahun perintah Kelantan tapi apa yang diorang buat selama ni aku pun tak tau. Yang depa tau tebang balak siang malam. Kita pengundi PH ok je tapi yang herannya puak sana pulak yang menggelupur lebih-lebih... - Wira Sempot

The best thing that PAS did in the recent years was to leave Pakatan Rakyat paving the way for the better ones in pas to leave and form Amanah and ultimately the formation of PH which now rules the country . Pas is confined to 2 east coast states and hopefully not even that for too long . - cocomomo

PAS deputy president Tuan Ibrahim Tuan Man, likewise we give PAS governments in Kelantan and Trengganu 10 marks each out of a hundred. Both governments' only publicity (and tacitly supported) were 10 years old girl marriage to a 41 years old man and the other was judgement to cane two ladies for having consensus sex. Important issues like land issues of Orang Asli were ignored. - Ferdtan

A failed leader from a failed party giving out a failed grade is actually okay as it means PH did quite well! - ericlcc
Berapa gred nak bagi atas prestasi lebai PAS ini... 
Orang nomor 2 Pas bertanya soalan kepada PM. Orang no.1 bayang pun tak kelihatan. 

Pegawai Kanan Polis dimestikan fasih berbahasa Inggeris adalah antara visi kerajaan PH di bawah kepimpinan Tun M.

Justeru itu, semua Ketua Polis Daerah seluruh negara sedang menjalani kursus BI di Maktab PRDM Cheras selama 5 hari yang akan berakhir esok.

Langkah itu dimulakan dengan kursus profesional lima hari kepada pegawai kanan polis, bukan sahaja bagi melancarkan komunikasi tatapi juga membolehkan mereka menulis dengan baik dalam bahasa Inggeris.

Kepujian dalam BM diperingkat SPM adalah wajib bagi semua pegawai yang mahu memohon berkhidmat dalam pasukan.

Lebai nampaknya TIDAK PUASHATI dengan jawapan berbentuk sindiran dari Tun M. - f/bk

Beca, tembikai susu, antara kejayaan 100 hari kerajaan Kelantan... 

Kerajaan PAS Kelantan hari ini berkata sudah berjaya melaksanakan beberapa manifestonya selepas mendapat mandat baru dalam pilihan raya umum 9 Mei.

Antara kejayaan itu, kata Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob, “berjaya menyediakan beca bermotor sebanyak 10 buah dan sebuah bas untuk para pelancong melawat tempat bersejarah dalam Bandar Kota Bharu”

Dalam kenyataan semalam, Ahmad juga berkata kerajaan negeri juga mengaktifkan Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Kelantan dengan melantik ketua pegawai eksekutif dan kakitangannya bagi menjayakan sektor pertanian negeri.

“Antara projek yang sudah dijalankan adalah projek pertanian rock melon (tembikai susu) bagi menghasilkan jus rock melon yang mana jenis buah ini adalah yang terbaik di negara kita,” katanya.

Beliau juga berkata program perternakan lembu pedaging juga diberi fokus dengan menghasilkan daging lembu yang dijenamakan sebagai “Naimbif”

“Di samping itu, sektor penanaman padi dan durian kunyit telah berjaya dan sedang dikembangkan dengan lebih pesat,” kata Ahmad. - mk

Carilah duit sendiri. Sibuk royalti siang malam. Time Najib tak pulak minta royalti bsungguh2.

Beca, tembikai susu... wow! Ini lebih baik dari gred A! Kalau PAS memerintah negara, pasti ekonomi Malaysia paling maju di dunia sebagai pengeluar tembikai susu terbesar di dunia. Dan alam sekitar paling bersih kerana rakyat semua pakai beca! - Muslim MI

Malaysia Book of Record sebuah negeri nampu menunaikan manifesto dgn 10 buah becah, 1 buah bas pelancung, mengaktifjan rancangan pertanian.p, tembikai, ternak lembu. Hahahaha org dah sampai ke bulan dia masih dgn membanggakan 10 buah becah - Kudingking Lumeeng

Projek dah jumud kat negeri2 lain Kelantan baru nak mula? Hadoiii 20 tahun kebelakang PAS ni. - Badrul Zaman
No automatic alt text available.
Satu pun belum ditunaikan lagi PAS punya manifesto yang depa tahu buat kawin perdana... 
Aku bagi gred F--...
The Hidden Reasons Why Nazri Bites Najib And Sucks Up To Mahathir... Nazri Aziz, one of 191 UMNO warlords, has been a good and obedient dog until now. Make no mistake about it. 

Unlike other poodles from Barisan Nasional component parties – MCA, MIC, Gerakan, etc – Nazri does not take crumbs from his master, Prime Minister of Malaysia. Yes, Nazri is UMNO’s most pampered dog, a Doberman which eats only the best steak in town.

Mohamed Nazri Abdul Aziz, or simply Gangster Nazri, is also known as a cat with nine lives. He used to serve under former Prime Minister Mahathir Mohamad and Abdullah Badawi before running errands for Najib Razak. And now after his crooked master is about to go to jail, the dog is looking to serve a new master – Mahathir Mohamad – for the second time.

Under Mahathir’s premiership (ruled for 22 years from 1981 to 2003 ), Mr. Nazri was the Entrepreneur Development Minister, a portfolio that comes with mouth watering perks especially the monopoly in the issuance of taxi permits. As the minister who make or break the rice bowl of taxi drivers, essentially he became extremely rich selling the permits.

This was the arrogant warlord who shouted “racist” 28 times in Parliament back in 2005. And he was the same cocky dog which called Mahathir a “bloody racist” when he served under Badawi. And when he was exposed as the winner who had bid for “WWW 97” car registration number, he arrogantly told all and sundry he has “lots of money”.

So when Mr. Nazri suddenly appears after 3 months of hiding, presumably to lick his wound after his party UMNO lost power for the first time in 61 years, all hell breaks loose. Everyone was shocked to hear that Nazri was actually shocked to discover the revelations about his boss, ex-premier Najib Razak and his wife, Rosmah Mansor.

“I did not know about Rosmah’s jewellery, I did not know about SRC International. I didn’t know when I was a minister that there was money and Jho Low (Najib’s partner-in-crime), it was not disclosed. I was shocked. I was shocked because as a party member, even when Mahathir was the UMNO president, we did not dig into what they said,” – claimed drama queen Nazri.
Image result for Rosmah Mansor  pink  Diamond Ring
Of course, those who believe an ounce of his story should also have no problem believing in tooth fairy or Kim Kardashian is still a virgin. 

As a lawyer himself, Nazri must be a damn retarded warlord for thinking he could hoodwink and insult peoples’ intelligence with such childish story. How could he claim to be shocked when none of UMNO warlords were shocked by the revelations?

How could he claim to not knowing about the plundering and stealing done by his boss Najib and wife Rosmah when the entire planet Earth knew about the Rosmah’s bling-bling, Najib’s money laundering via SRC International and fugitive Jho Low’s RM1 billion superyacht Equanimity years ago? Yes, Nazri is one lying scumbag worse than his boss Najib.

In May 2016, the same Nazri actually told all and sundry that his boss PM Najib Razak had no obligations to inform anyone that he received a RM2.6 billion political donation. Jho Low’s superyacht was widely published when he sailed into Hong Kong water in 2016. The RM42 million transferred from SRC International into Najib’s private accounts in Ambank was widely published in 2016.

While Najib could be blinded by his love for Rosmah, what possibly could be Nazri’s compelling reason for not knowing Rosmah’s fetish for jewellery when the rumours – and admission – about a US$24 million diamond ring first appeared as early as 2011? Has Mr. Nazri selectively forgotten about that jewellery shipped by American jeweller Jacob & Co about 7 years ago?

In reality, Nazri Aziz had bet his entire chips on Najib and lost his shirt at the gambling table. That’s right, this thug is in deep shit for betting the wrong horse. The former Tourism and Culture Minister Nazri mocked PPBM as a “mosquito party”, right after the Registrar of Societies (RoS) was instructed to deregister Mahathir’s party in April this year.

In defending the RoS’ action, the outspoken Nazri insulted Mahathir – “When you get bitten by a mosquito, how do you feel? You scratch it and you still enjoy it, it’s nice to scratch.” Of course, after Mahathir won stunningly a month later, the same party that RoS initially believed was illegal suddenly becomes legal. And the RoS director-general Surayati Ibrahim lost her job for playing politics.
Related image
Heck, the mad dog Nazri was so confident of Barisan Nasional coalition retaining its power that he even picked a fight with much respected billionaire Robert Kuok. The Najib’s henchman was so rude that he had even called the Hong Kong-based tycoon a “coward with no testicles.” Nazri also demanded Kuok to surrender his Malaysian citizenship for allegedly supporting opposition.

In January this year, Nazri famously mocked and laughed at then-opposition Pakatan Harapan for nominating Mahathir Mohamad as its prime ministerial candidate – calling the move ridiculous, stupid and regressive. He laughed – “What future will (nominating Dr Mahathir as premier) bring to our country? What (kind of) reform (can you bring about) when you nominate a 93-year-old man?”

Today, it’s both entertaining and amusing to read Nazri made a massive U-turn to not only support the 93-year-old Mahathir as the country’s prime minister, but also told his old boss Najib Razak to shut the fuck up. Najib was shocked that his dog bites the hand that feeds him. Obviously, Najib was terribly sad that Nazri told him to distance himself from UMNO.

There could be only one reason why the Doberman suddenly bites Najib and sucks Mahathir’s balls instead. Nazri desperately wants to jump ship and join a new master who walks the corridors of power. The opportunist deliberately kept silent for 3 months since the historic May 9 waiting for other UMNO warlords to make their moves first.

After warlords Johari Abdul Ghani, Annuar Musa and Rahim Tamby Chik openly criticised and condemned ex-PM Najib Razak, Mr. Nazri saw it fit to come out from his hiding and gave his boss a kick while he is down. The power-hungry Nazri who had spat at Mahathir is now more than happy to lick his saliva off the old man’s face and the floor.

It’s a miracle what a desperate and shameless man like Nazri is willing to do for power and wealth. Even UMNO cybertroopers, propagandists and bloggers were disgusted with this disloyal dog. But it isn’t difficult to understand why Nazri acts in such despicable way. Nazri and Michael Chia Thien Foh were good business buddies until UMNO lost its power.
Tourism and Culture Minister Mohamed Nazri Abdul Aziz with Performers
Coincidently, Sabah timber tycoon Michael Chia was also a close friend of former Sabah Chief Minister Musa Aman, so much so that Chia was known as “adopted son” of Musa. Michael Chia was the guy who did all the money laundering for Musa Aman. Now that Mr. Musa has ran away to Britain after losing power in the May 9 general election, all hell breaks loose.

Musa Aman, now a fugitive, is afraid to return home because Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) has an incredible thick file on him. And you don’t need a rocket scientist to tell that Michael Chia’s past dealing and wheeling could include Nazri’s corruption and money laundering over many years too.

In fact, their relationship was so closed that Nazri’s notorious playboy son – Mohamad Nedim Nazri – has been driving an American Hummer 2 SUV with registration number “WNX 9776”, belonging to none other than Michael Chia. The Hummer was one of many assets identified by the MACC investigation into illiterate Michael Chia’s money laundering scandal.

Mohamad Nedim Nazri and Michael Chia Tien Foh Mohamad Nedim Nazri using Michael Chia Hummer

And just like the daddy, junior gangster Nedim was involved in a brawl that resulted in the death of a student Darren Kang in 2004. In 2012, Nedim, who has fleets of supercars, bodyguards and a RM7 million bungalow despite not having a specific job, was caught on CCTV cameras assaulted a security supervisor at a posh condominium in Mont Kiara following a “minor altercation”

Just like the murder of Darren Kang, Nedim miraculously escaped any charges despite the assault. However, like other ordinary Joes and Janes who had been victimized by UMNO untouchable gangsters, their past and old files could be reopened – in the name of justice. Nazri is absolutely terrified that the chickens will come home to roost eventually. - ft
Image may contain: 1 person, text

Image may contain: 1 person, smiling, text

Image may contain: one or more people and text
Image may contain: one or more people, eyeglasses, beard and text


2070 boleh menang World Cup...
Image may contain: 1 person, text




cheers.

https://alditta.blogspot.com/2018/08/dr-m-beri-isyarat-ada-bau-busuk.html
tumpang sekole...?: Dr M beri isyarat ada bau busuk mengenai Pakatan Harapan...
.
Allah berfirman yang bermaksud; “Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya.” (QS: Al Imran 3:185) 

Melayu Suku Yahudi yang hilang di timur. 

Yahudi suka Melayu yang tidak suka Sejarah dan Geografi. Melayu malas membaca satu hal. Termasuklah mengejek, mempersenda, memperlekeh, hina menghina sesama sendiri. Bab menghina, mengaibkan sebangsa, hasad dengki dan tamak haloba serta khianat, serah kepada Melayu yang memang pakar. Salahkah bila ada Melayu berkata "Busuk hati ngalahkan yahudi" 

Yahudi jumpa Melayu sebagai suku yahudi yang hilang di timur. Suku yahudi ini tidak kurang cerdiknya, hebat hasad dengkinya, khianatnya dan suku inilah nanti di akhir zaman akan menghancurkan yahudi di Palestin.
Sekadar hiasan sahaja. 
Penjenamaan Melayu menurut kawasan geografi. 

Langkah pertama pesongkan asal Melayu sebagai bangsa yang berasal dari Yunan. Tengok xsepet pun mata. Begitu juga Melayu di Kemboja. Melayu di Selatan Siam.

Melayu Kemboja di panggil Melayu Champa. Sayangnya sudah ada Melayu Selatan Siam sudah tidak tahu berbahasa Melayu. Mereka bimbang dipanggil orang Kampung kalau ke bandar Siam bila berbahasa Melayu. Melayu kan pemalu dan rendah diri. Nampaknya Siam sudah berjaya mengubah dan menguburkan identiti Melayu, cuma muka Melayu sahaja yang tidak dapat diubah, walau pun fasih berbahasa Siam. Begitu juga dengan Melayu di Burma (kini - Myanmar) 

Melayu di Filipina lagi hancur. Banyak yang sudah bertukar kepercayaan, muka pun sudah banyak jadi pan-amaricana. Tragedi ini yang sangat-sangat yahudi mahukan. Tetapi kuasa Allah tidak upaya mana pun kecerdikan yahudi untuk mengatasinya.

Yahudi akhirnya berjaya memecah-mecahkan Melayu mengikut lokasi dengan pembubuhan jenama yang tampak mengasingkan Melayu sebagai Melayu Champa, Melayu adalah berasal dari Yunan, Melayu Siam, Melayu Filipina, Melayu Semenanjung, Melayu Singapura, Melayu Indonesia, Melayu Brunai dan lain-lain. Walhal Melayu adalah penduduk majoriti Nusantara. Pecahan nama mengikut kawasan adalah memudahkan yahudi untuk mendoktrinkan Melayu supaya tidak bersatu.

Strategi merealisasikan sebuah negara menurut kehendak Yahudi. 

Perjanjian Inggeris-Belanda 1824. Perjanjian Inggeris-Belanda 1824, juga dikenali sebagai Persetiaan London, ialah suatu perjanjian antara United Kingdom dan Kemaharajaan Bersatu Belanda di London pada 17 Mac 1824. 

Perjanjian Bangkok ini ditandatangani di Istana Raja Siam di Bangkok pada 10 Mac 1909 dan diratifikasikan pada 9 Julai 1909. Perjanjian Bangkok adalah satu doktrin mengecilkan empayar Melayu Semenanjung dengan usaha British dan Kerajaan Siam. Maka terpisahlah jajahan Melayu menjadi Wilayah Selatan Siam yang asalnya bermajoriti orang Melayu. 

Seawal abad atau kurun ke 16 nama Malaysia telah wujud, walau hakikatnya Malaysia lahir pada 16 September 1963.

Melayu jadi barang laga 

Hebat Melayu ada di Burma/Myanmar, Siam/Thailand, Laos, Kemboja, Vietnam, Tanah Melayu, Singapura, Brunai, Sabah, Sarawak, Filipina dan Indonesia. Itulah Wilayah Nusantara Bumi Melayu. 

Puncanya: Mahu memahami bahasa sendiri, Bahasa Melayu pun gagal. Lihat prasa ini sebagai contoh: 
Kepada siapa catatan ini dtujukan oleh Mufti Perlis agaknya.” Ada yang faham begini dan sempat mempertikai orang lain. 
tidak pasti kah itu catatan Mufti Perlis, pada hal nama nya ada di sebut di hujung komen itu.”

Melayu murtad. Nauzubillahminzalik. 
Dulu asal Melayu mesti Islam. Sekarang sudah tidak lagi. Melayu murtad di Nusantara pun tidak dapat dihukum mengikut kehendak Islam. Malah murtad mereka dibela oleh mahkamah awam. 


Senarai 6 Kes Melayu Murtad Paling Terkenal di Malaysia.. ...

sweetnutella.com › GAYA HIDUP

16 Jan 2018 - 1,Azlina Jailani. Image result for Azlina Jailani. Nama asalnya ialah Azlina Jailani. Berwajah typical Malay, berbangsa Melayu, keturunan Jawa ...

MELAMPAU SUNGGUH! Anak Muda Melayu Berbangga ...

https://www.youtube.com/watch?v=0_Xy30DPPh8

6 Ogo 2017 - MELAMPAU SUNGGUH! Anak Muda Melayu Berbangga Jadi Murtad! Cute123 BERITA SENSASI. Loading... Unsubscribe from Cute123 ...

2 Soalan Power Dari Melayu Murtad ! - YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=UTRl3eBrn_k

18 Jul 2017 - Pengkisahan bapa mangsa murtad : En. Abd. Razak Mohd Nor - Duration: 19:55. mediaisma 170,200 views · 19:55. Lelaki Australia Ini Cuba ...
Hasil carian imej untuk melayu murtad
Hasil carian imej untuk melayu murtad
Hasil carian imej untuk melayu murtad
Hasil carian imej untuk melayu murtad
Hasil carian imej untuk melayu murtad
Hasil carian imej untuk melayu murtad


(Video) 3 soalan dari Melayu murtad bertudung kepada ...

https://mynewsviral.com › Kontroversi

20 Nov 2017 - Seorang gadis Melayu bertudung ingin murtad. Beliau telah memberi Ustaz Ng 3 soalan. Jika ustaz tak mampu menjawab, gadis itu akan ...

Pengakuan: 'Saya temui hingga 400 orang Melayu murtad' ...

www.sinarharian.com.my/.../pengakuan-saya-temui-hingga-400-orang-melayu-murta...

2 Apr 2012 - 'Tiga ratus hingga 400 orang Melayu yang saya temui sendiri telah murtad.” Begitulah pengakuan salah seorang dari dua individu yang ...

Pasangan murtad sejak setahun lalu | Nasional | Berita ...

https://www.bharian.com.my/node/155805

20 Mei 2016 - SEMALAM, Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) membuat laporan polis terhadap Sharifah Farlearton dan suaminya yang ...

Viral Pertubuhan Melayu Murtad, mesej lama | Nasional | ...

https://www.bharian.com.my/node/131356

6 Mac 2016 - KUALA LUMPUR: Mesej berantai mengenai Pertubuhan Melayu Murtad (IFC) yang didaftarkan di Pendaftar Pertubuhan (ROS) yang menjadi ...

Melayu Murtad Masih Datang Masjid Solat Sebelah Kita! | ...

https://akarimomar.wordpress.com/.../melayu-murtad-masih-datang-masjid-solat-sebel...

30 Apr 2017 - Golongan mereka yang telah murtad tetapi masih kekalkan amalan beberapa “ibadat Islam” disebut sebagai kumpulan C5 dari MBB.

Sharifah Farl, Wanita Melayu Bangga Mengaku Murtad – ...

https://www.mynewshub.tv/.../sharifah-farl-wanita-melayu-bangga-mengaku-murtad/

23 Sep 2016 - Sharifah Farl, Wanita Melayu Bangga Mengaku Murtad. “Napa tinggal amanat tanam kat tempat sana. Ka nak merasa duk tanah sejuk, Letih ...
Matt Evo16 August 2018 at 05:52
Raikan rasa kasih sayang dalam berpolitik.

Kepada siapa catatan ini dtujukan oleh Mufti Perlis agaknya

Saya percaya niat baik YB Dato Dr Mujahid dalam melakukan pendekatan dakwah yang berbeza. Dari konfrontasi kepada engagement. Kita mungkin berbeza pendapat tentang beberapa pendetilan. Saya juga ada berbeza pendapat dengan beliau. Namun saya hargai langkah ijtihad beliau dalam dakwah di era ini. Kita boleh berbeza dan berikan pandangan yang membina. Bukan asyik mencerca.

Sementara kelompok tertentu di negara ini aktiviti mereka sejak sekian lama asyik maki hamun, mencarut dan mencerca orang lain, apakah itu dakwah yang mencari keredhaan Allah? Sibuk tentang pendekatan orang lain, bagaimana dengan pendekatan kita dan apa yang cuba kita buat? Sejak sekian lama mengkafir, mencarut, memaki, mencerca, apakah telah bertambah kekuatan kepada umat ini?

indrana16 August 2018 at 06:56 
"Kepada siapa catatan ini dtujukan oleh Mufti Perlis agaknya" - tidak pasti kah itu catatan Mufti Perlis, pada hal nama nya ada di sebut di hujung komen itu.

Saya setuju dengan pendapat yang mengatakan Dr Maza itu perlu di nasihatkan letak jawatan kalau dia mahu mengeluarkan pendapat pendapat politik.

Tugas dia ha nya mengeluarkan fatwa dan memberi pendapat berkenaan agama Islam, bukan politik. Dia sepatut nya di kenakan tindakan disiplin oleh Jabatan berkenaan, sebab selalu sangat mengeluarkan pendapat berbau politik. 

Matt Evo16 August 2018 at 07:36 
Bersangka baik pada Allah Subhanahuwatalla, supaya hujah diberi tidak berbentuk prajudis dan cuba menunjuk diri lebih hebat dari org yang dipertikai ... Aamiin


Sejarah bahasa Melayu - Halaman 63 - Keputusan Buku Google


https://books.google.com.my/books?isbn=9676118095
Abdul Rashid Melebek - 2006 - ‎Malay language
Sastera Hikayat Jenis karya ini terbahagi kepada tiga jenis utama, iaitu hikayat berunsur Hindu. hikayat berunsur Hindu-Islam dan hikayat berunsurkan Islam.

Sejarah bahasa Melayu - Halaman 63 - Keputusan Buku Google

https://books.google.com.my/books?isbn=9676118095
Abdul Rashid Melebek - 2006 - ‎Malay language
Sastera Hikayat Jenis karya ini terbahagi kepada tiga jenis utama, iaitu hikayat berunsur Hindu. hikayat berunsur Hindu-Islam dan hikayat berunsurkan Islam.

Orang Melayu terbentuk agar suka berhibur dan bersenang senang dan dengan mudah lebih suka memilih atau mengambil jalan mudah sebagai jalan penyelesaian?

Rimba Bara - Sekelip Mata Kau Berubah-(LESTARI) OST Rock Bro!

https://www.youtube.com/watch?v=cpAwcWR9Dkc&list=RDEeYzoWI2Zjg&index=27

DeF-Gab-C - Ibukota Cinta

https://www.youtube.com/watch?v=MlX_6XlJbA0&index=25&list=RDEeYzoWI2Zjg

Mantera - Bengang

https://www.youtube.com/watch?v=zt0msvnb_J4&index=27&list=RDEeYzoWI2Zjg

Teratai

https://www.youtube.com/watch?v=CmxjzWLwf2A&index=27&list=RDEeYzoWI2Zjg

Mus - Srikandi Cinta Ku *Original Audio

https://www.youtube.com/watch?v=v0IvtDzvC_Q&index=27&list=RDEeYzoWI2Zjg

Melayu Burma/Myanmar. 

Kepulauan Mergui (juga Kepulauan Myeik atau Myeik Kyunzu) adalah sebuah kepulauan terselatan di Myanmar

Ia terdiri dari lebih 800 pulau, berlainan saiz dari yang sangat kecil ke beratus-ratus kilometer persegi, semua terletak di Laut Andaman di pesisir barat Semenanjung Melayu berhampiran hujung arah ke arahnya (utara) di mana ia memasuki bakinya Indochina

Orang Myanmar pernah menggelar seluruh Semenanjung Melayu sebagai Pashu Kyun Swe atau Semenanjung Pashu. Kadang-kadang kepulauaun itu dirujukkan sebagai Kepulauan Pashu oleh kerana penduduk Melayu digelar secara tempatan sebagai Pashu.[1] 

Orang Melayu Myanmar adalah keturunan kumpulan etnik bangsa Austronesia lebih banyak menduduki keseluruhan Semenanjung Melayu termasuk pantai barat bahagian utara yang berada dalam Myanmar dan Kepulauan Mergui.[2]
Sejarah
Divisyen Tanintharyi (bahasa Melayu: Tanah Seri) mengikut sejarah merangkumi keseluruhan semenanjung Tanintharyi - Bahagian Tanintharyi hari ini, negeri Mon dan Negeri Kayin selatan. 

Daerah semenanjung ini adalah sebahagian dari kerajaan Mon asas Thatonsebelum tahun 1057 dan sebahagian dari Empayar Pagan Raja Anawrahta selepas tahun 1057. Tidak lama selepas jatuhnya Pagan pada tahun 1287, kawasan ini jatuh ke kerajaan Thai Sukhothai yang berkuasa, dan kemudian penggantinya keraja beraja Ayutthaya

Daerah ini dipulangkan kembali kepada Myanmar pada tahun 1564 apabila Raja Bayinnaung dari dinasti Taungoo menakluk semua wilayah Siam. Sebuah kerajaan yang bangkit semula selapas Ayutthaya menuntut semula bahagian selatan Tanintharyi pada tahun 1593 dan keseluruhan semenanjung pada tahun 1599.[3] 

Pada tahun 1614, Raja Anaukpetlun mendapat kembali sebahagian atas pantai ke Dawei tetapi gagal menawan kembali wilayah selebihnya.[4] Raja Alaungpaya dari Dinasti Konbaung memulih seluruhan daerah ini untuk orang Myanmar pada tahun 1758. 

Orang Myanmar menggunakan Tanintharyi sebagai asas maju untuk melancarkan beberapa serangan ke atas Siam pada tiga dekad yang berikut. Orang Siam cuba untuk mengambil semula Tanintharyi pada tahun 1792 tetapi orang Myanmar berjaya menangkis serangan.[5] Tidak lama selepas perang tamat, Britain dan Siam menandatangani perjanjian persempdanan pada 20 Jun 1826, dan sebuah lagi perjanjian pada tahun 1868.[6] 

Pada abad ke-18, Mergui adalah pelabuhan milik keraja beraja Ayutthaya. Ia menjadi sebuah pusat perdagangan penting, khususnya untuk orang eropah, yang akan mendarat di Mergui, mengembara atas sungai ke Tanintharyi (Tenasserim) dan kemudian menyeberangi gunung-ganang untuk sampai ke Ayutthaya. 

Pegawai Perancis Chevalier de Beauregard dijadikan gabenor bandar Mergui selepas pemberontakkan terhadap orang Inggeris padabulan Julai 1687.[7] De Beauregard telah dinamakan Gabenor oleh raja Siam Narai, untuk mengganti Samuel White, seorang Inggeris.[8] Orang Perancis kemudian diusir dari Mergui berikutan revolusi Siam pada tahun 1688. British menduduki daerah ini selepas Perang Burma-Inggeris Pertama (1824–1826). Rakhine dan Tanintharyi dipindahkan ke pemerintahan British

Kesimpulannya, kebanyakan dari orang Melayu yang menetap di selatan Myanmar dan selatan Thailand adalah berketurunan Melayu Kedah. Ini di sebabkan oleh kerana Kedah pernah menjadi kuasa hebat dalam sejarah Asia Tenggara. Empayarnya memanjang dari bahagian selatan Myanmar Taninthayi hingga negeri-negeri utara Malaysia.

Demografi

Majoriti penduduk Kawthaung terdiri dari etnik Thai yang beragama Islam atau Buddha, Bamar dan etnik-etnik minoriti yang lain (seperti ShanKaren dan Mon). Orang Salone (Moken), Gipsi Laut, dan Melayu dikenali dengan nama, "orang Pashu" oleh penduduk tempatan. 

Cina Burma dan India Burma, yang berpindah ke Kawthaung semasa era penjajahan untuk melombong bijih timah dan industri-industri lain juga mendiami Kawthaung. Jumlah penduduk Pashu adalah kurang dari 100,000 di sebabkan ramai daripada mereka berhijrah ke Malaysia, Thailand dan ke wilayah-wilayah lain di Burma, terutamanya ke Rangoon. 

Orang Pashu selebihnya banyak mendiami bahagian paling selatan, KawthaungKawthaung (Bahasa BurmaKawthaungMyo.pngMLCTSkau. saung: mrui.Bahasa ThaiเกาะสองBahasa MelayuPulodua) adalah bahagian terselatan di Myanmar. Ia terletak di Divisyen Tanintharyi

Semasa pemerintahan British di Burma di antara tahun 1824 dan 1948, ia dikenali sebagai Titik Victoria. Pada tahun 1859, sebuah kumpulan Cina dan Thai tempatan mendiami Maliwan, sebuah tempat dengan banyak tumbuhan berbunga yang dikenali sebagai Maliwan dalam bahasa Thai. 

Pada akhir tahun 1865, sebuah kumpula Arab-Melayu yang diketuai oleh Nayuda Ahmed, berlayar dan memungut barangan laut di sekitar Kepulauan Mergui dan mendirikan sebuah penempatan dan kampung di teluk Titik Victoria.[9] Melayu Burma tertumpu di bandar Bokpyin dan kampung-kampung sekitarnya dan beberapa pulau di Teluk Bengal.[10]

Bahasa, budaya dan kepercayaan

Kumpulan etnik Melayu ini mempunyai hubungan rapat dengan Melayu Kedah dan wilayah di selatan Thailand (Melayu Thailand). 

Bahasa yang paling banyak dituturkan di kawasan ini adalah Burma, diikuti dengan Thai. Orang Melayu Burma mampu bertutur dalam dua bahasa iaitu bahasa Burma dengan loghat Myeik (Beik) sepertimana rakyat tempatan selain bahasa Melayu yang mana tergolong di dalam keluarga bahasa Austronesia

Orang Melayu di Burma bertutur dalam dialek Kedah-Perlis. Etnik Melayu memiliki budaya Muslim sejak abad ke-15.[11] Bahasa Melayu merupakan bahasa lingua franca nusantara, dan bahasa bahasa-bahsa creole berasaskan bahasa Melayu yang wujud di kawasan paling selatan di Burma. 

Selain bertutur dalam bahasa Melayu, beberapa golongan tua boleh membaca tulisan Jawi, tulisan bahasa Melayu yang ditulis dalam abjad Arab (bahasa Melayu moden juga ditulis dalam abjad Rom). 

Golongan ini tertumpu di bandar Bokpyin dan kampung sekitarnya serta pulau-pulau yang berhampiran di Teluk Benggala. Di Kawthaung (bandar paling selatan di Burma), di seberang Ranong di selatan Thailand, terdapat banyak masjid termasuk Masjid Pashu.[12] 

Ramai beberapa orang Pashu yang berkahwin campur dengan Muslim lain di Burma. Beberapa remaja mereka menerima pendidikan kerajaan sekular Burma, akan tetapi terdapat juga yang menerima pendidikan di sekolah agama Islam. Orang Melayu Burma adalah pengikut aliran Sunnah Islam yang terdiri dari Mazhab Shafie, sedikit berbeza daripda Mazhab Hanafi bagi Muslim lain di Burma.

Perkerjaan

Pada hari ini, orang Pashu telah tinggal di bandar dan aktif dalam menjalankan perniagaan di bandar dan merentas sempadan. Terdapat hanya sebilangan kecil masih terlibat dalam aktiviti penangkapan ikan, menoreh getah dan memetik kelapa, pembuatan belacan, memungut sarang burung dan perternakan mutiara.

Lihat juga


Rujukan

  1.  Malay of Myanmar (Burma)
  2. Panjat^ University of Texas at Austin, Perry-Castañeda Library, Map Collection, Burma (Myanmar) Maps Thematic Maps: [1]Burma - Ethnolinguistic Groups from Map No. 500425 1972 (169K) [2]
  3. Panjat^ "International Boundary Study: Burma-Thailand Boundary" (PDF). Bureau of Intelligence and Research, US Department of State. 1966-02-01.
  4. Panjat^ Helen James (2004). Keat Gin Ooi, penyunting. Southeast Asia: a historical encyclopedia, from Angkor Wat to East Timor. ABC-CLIO. m/s. 302.
  5. Panjat^ Lt. Gen. Sir Arthur P. Phayre (1967). History of Burma (edisi 2). London: Sunil Gupta. m/s. 219–220.
  6. Panjat^ Bureau of Intelligence and Research, US Department of State. 1966-02-01. http://www.law.fsu.edu/library/collection/limitsinseas/IBS063.pdf.
  7. Panjat^ Smithies, p.99
  8. Panjat^ English intercourse with Siam in the seventeenth century - Page 365 by John Anderson - 2000 [3]
  9. Panjat^ Kawthaung
  10. Panjat^ Maung-Ko Ghaffari, Yangon, Myanmar’s letter/article, published in the Sun newspaper, Malaysia on May 28, 2007. He was the Chief Editor of The Islam Alin (Light of Islam) magazine published in Yangon.
  11. Panjat^ aseanfocus.com
  12. Panjat^ Maung-Ko Ghaffari,

https://ms.wikipedia.org/wiki/Orang_Melayu_Myanmar


Orang-Orang Melayu Muslim di Myanmar - Tirto.ID

https://tirto.id › Sosial Budaya

Terjemahkan halaman ini
9 Sep 2017 - Sudah berabad-abad orang Melayu Muslim tinggal di Myanmar dan berasimilasi dengan penduduk sekitar.

orang melayu di burma - YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=_YOrnT0zFqI
2 Ogo 2017 - Dimuat naik oleh wafie fie
View reply. Hide replies. islam. agamaku.6 months ago. baru tau ada orng melayujugok di burma ...

penduduk melayu di myanmar - YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=SeegDF7hFhk

5 Dis 2016 - Dimuat naik oleh wafie fie
penduduk melayu di myanmar. wafie fie. Loading... Unsubscribe from wafie fie? Cancel Unsubscribe ...

Tentang Melayu Burma di Myanmar dan Melayu Thailand - ...

melayu-myanmar.blogspot.com › Sejarah

1 Feb 2017 - Kawasan semenanjung Tanah Melayu masa dulu memang luas, sampai ke Rundung (Ranong). Bukan macam sekarang yang cuma takat ...

Perang Burma – Siam Dan Kesannya Kepada Tanah ...

https://uniprof.wordpress.com/.../perang-burma-siam-dan-kesannya-kepada-tanah-mel...

9 Jun 2016 - Oleh : Hj. Mohammad Fauzi B. Khalid Beberapa bulan lalu, saya berkesempatan menonton siri filem The Legend of King Naresuan The Great.

MELAYU ISLAM PULAU DUA & PULAU TUNTUNG

mybasha.blogspot.com/

31 Jan 2018 - Divisyen Tanintharyi (bahasa Melayu: Tanah Seri) mengikut sejarah ... Melayu Burmatertumpu di bandar Bokpyin dan kampung-kampung ...

Bahasa Melayu Kedah Di Selatan Myanmar - empayar ...

sejarahnagarakedah.blogspot.com/.../bahasa-melayu-kedah-di-selatan-myanmar.html

16 Apr 2008 - Adam berasal dari negeri Kedah, Semenanjung Tanah Melayu. ... hampa di ujung selatanBurma sana, ada sekumpulan manusia yang sama ...

Sebuah Istana Cerita: Kawthaung; Myanmar yang serba ...

ilzafmenulis.blogspot.com/2012/01/kawthaung-kota-di-myanmar-yang-serba.html

Tapi Pulau Tuntung kini sudah dihuni transmigran beretnik Burma beragama Buddha. "seluruh pulau-pulau yang ada di depan kita ini asalnya Tanah Melayu.

Ibnu Hasyim: Bahasa Melayu Kedah Di Selatan Myanmar

www.ibnuhasyim.com/2008/04/bahasa-melayu-kedah-di-selatan-myanmar.html

16 Apr 2008 - Saya kira di myanmar cma ada etnis burma sama rohingya. Tapi setelah baca ini, saya baru tahu bahwa ada juga bangsa melayu di sana.
Melayu Burma - Carian Google


Siam Malaysia - Kosmo

 www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0404&pub...pg...

4 Apr 2010 - Jangan kata orang luar, kami sendiri susah untuk bezakan antara orang Siam dengan orang Melayu. Cara bercakap, makan, semuanya ...

Selatan Thailand: Wilayah Melayu Yang Hilang - Rencana | ...

www.mstar.com.my/lain-lain/rencana/2014/06/17/wilayah-satun/

17 Jun 2014 - Selain penjajah Barat, kerajaan-kerajaan Melayu juga terpaksa berhadapan dengan kuasa penjajah serantau iaitu Siam yang senantiasa ...

MELAYU NUSANTARA: SIAM ATAU MELAYU?

lokalgenius.blogspot.com/2010/07/siam-atau-melayu.html

13 Jul 2010 - Manakala Tok Wan saya (panggilan untuk Atuk) mengalir dalam darahnya keturunanSiam dan Melayu Pattani. Yang siamnya adalah moyang ...

Kg Tradisi Melayu WPKL: Orang Melayu Keturunan Siam

trezabmelayu.blogspot.com/2011/10/orang-melayu-keturunan-siam.html

30 Okt 2011 - Orang Melayu Keturunan Siam. Di Malaysia hari ini, masyarakat Siam dianggap sebagai berasal dari Thailand. Mereka juga dilihat sebagai ...

Alter Terahsia Bangsa Melayu: Dilema Melayu dan Siam

riwayatmelayu.blogspot.com/2010/08/dilema-melayu-dan-siam.html

13 Ogo 2010 - Dalam artikel ini,saya (Srikandi) akan mengulas beberapa pandangan penulis blog Sejarahnagarakedah tentang orang Melayu dan Siam.

Gajah Putih Di Bumi Geroda Perang Melayu Siam UUM - ...

https://www.youtube.com/watch?v=c92amXiNcJc
23 Ogo 2017 - Dimuat naik oleh Si Petapa Buta
Video Montaj semasa Program Bedah Buku Di UPM.

Sempadan asal Tanah Melayu. - Facebook

https://ms-my.facebook.com/notes/margajebat...asal...melayu/10152116261906105/

Di bawah ini di senaraikan nama sebenar antara sebahagian kawasan-kawasan di bahagian selatanSiam dalam Bahasa Melayu yang telah di'Thai'kan untuk ...

Siam Negeri Melayu Utara - Scribd

https://www.scribd.com/presentation/370419233/Siam-Negeri-Melayu-Utara

Hubungan tradisional Melayu-Siam berasaskan hubungan uftian Siam asaskan tuntutan pertuanan ke atas NNM berdasarkan pemberian bunga emas

Pengaruh Siam dalam kepercayaan orang Melayu - Utusan ...

www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2001&dt=0608...Malaysia...

8 Jun 2001 - Rencana PilihanOleh Mohamed Yusoff Ismail(myis@pkrisc.cc.ukm.my)Dalam sistem kepercayaan penduduk Melayu Kelantan terdapat ...

Perang Thai-Patani | Kitab Sejarah Malaya

kitabsejarahmalaya.blogspot.com/2017/06/perang-thai-patani.html

Apa yang dikongsikan ini adalah sebahagian daripada apa yang sudah ditulis di dalam buku Gajah Putih Di Bumi Geroda : Perang Melayu Siam 1767-1842.

500 Militia Kelantan Membantai 30, 000 Orang Tentera ...

https://www.thepatriots.asia › Alam Melayu

9 Dis 2017 - ... bangsa Melayu itu sendiri. Catatan bonus de Barros ini menyebut tentang cubaan terakhir serangan Siam ke atas Melaka. Menurut beliau ...
Melayu Siam - Carian Google


Misi jejak susur galur Melayu, Islam di Laos bermula

ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0608...malaysia...

8 Jun 2011 - Berdasarkan maklumat, taburan penduduk Melayu Islam di Laos boleh didapati di beberapa kawasan seperti Vientaine dan Luang Prabang.

Menyelusuri kehidupan masyarakat Islam Laos - Kelantan - ...

www.utusan.com.my/berita/.../menyelusuri-kehidupan-masyarakat-islam-laos-1.1551...

6 Nov 2015 - Laos agak asing kepada rakyat Malaysia. ... “Kita selalu mendengar mengenai MelayuChampa di Kemboja dan Rohingya di Myanmar, ...

Bangsa Champa di Laos - Tanah Sari - Tentang Melayu ...

melayu-myanmar.blogspot.com › champa › Laos › Wisata

Terjemahkan halaman ini
20 Mac 2017 - Selain di Vietnam dan Kamboja, Bangsa Champa juga berada di Laos. Bahkan bunga Champa atau Jeumpa dalam bahasa Aceh merupakan ...

Srikandi - Mon dan Melayu Dalam History of Laos oleh ...

https://ms-my.facebook.com/.../mon...melayudalam...laos...laosa/615765478448681/
Mon dan Melayu Dalam History of Laos oleh Maha Sila Viravond,seorang sarjana Laos,ada menceritakan bahasa purba yang dipertuturkan di Indochina pada...

Laos-Bahasa Melayu kamus, Glosbe

https://ms.glosbe.com › kamus Laos

Laos - Bahasa Melayu kamus dalam talian di Glosbe. Melihat-lihat 4353 frasa dan 43689 kenangan terjemahan. Secara percuma.

balut baris - Bahasa Melayu-Laos Kamus - Glosbe

https://ms.glosbe.com › kamus Bahasa Melayu › Bahasa Melayu-Laos kamus

balut baris terjemahan dalam kamus Bahasa Melayu - Laos di Glosbe, kamus online, free. Melihat-lihat milions perkataan dan frasa dalam semua bahasa.

pusara - terjemahan - Bahasa Melayu-Laos Kamus - Glosbe

https://ms.glosbe.com › kamus Bahasa Melayu › Bahasa Melayu-Laos kamus

pusara terjemahan dalam kamus Bahasa Melayu - Laos di Glosbe, kamus online, free. Melihat-lihat milions perkataan dan frasa dalam semua bahasa.
Melayu Laos - Carian Google


Ibnu Hasyim: Orang Melayu Kemboja.

www.ibnuhasyim.com/2007/11/orang-melayu-kemboja.html

30 Nov 2007 - “Mengapa Tuan Imam beri khutbah dalam bahasa Melayu, sedangkan kebanyakan pendengarnya orang Kemboja, atau lain-lain bangsa ...

Orang Cham - Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas

https://ms.wikipedia.org/wiki/Orang_Cham

Orang Cham membentuk komuniti orang Islam di Kemboja dan Vietnam. ... dan bertutur bahasa Cham, sebuah bahasa rumpun Melayu-Polinesia yang ...

KEMBOJA: Wilayah Kampung Cham dan Sejarah ...

selamatkanchampa.blogspot.com/2013/08/apa-yang-menarik-di-pulau-kosten.html

17 Ogo 2013 - Sebelum itu mereka adalah orang laut di Vietnam, sebagaimana orang Melayu juga pada ketika itu merupakan orang laut di Nusantara.

Pengajaran Dari Bangsa Melayu Champa, Pelarian ...

https://www.teganukita.net/2016/09/pengajaran-dari-bangsa-melayu-champa.html

15 Sep 2016 - Datang dari Kemboja ke Malaysia kira-kira 31 tahun yang lalu, sebagai pelarian sewaktu masih kanak kanak kecil (bayi), dibawa oleh kakak.

Nik1Malaysia: ORANG KEMBOJA CHAM ATAU ORANG ...

nik1malaysia.blogspot.com/2011/03/orang-kemboja-cham-atau-orang-melayu.html

7 Mac 2011 - Kalau di Kemboja ni orang asal Kemboja yang di panggil sebagai bangsa khmer tak pernah menggelarkan orang Cham ini sebagai Melayu ...

Melayu Kambuja | Asal Usul Orang Melayu

https://asalusulorangmelayu.wordpress.com/2010/06/11/melayu-kambuja/

11 Jun 2010 - Kambuja Menurut kajian antropologi terkini,Kamboja adalah suku kaum Ksyatria dari Zaman Besi di India,selalu disebut dalam kesusasteraan ...


Tiada ulasan: