Rabu, 22 Ogos 2018

KERENGGA: Lim dedah RM16 bilion gagal dibayar kepada pembayar cukai. 8087.


KERENGGA: Lim dedah RM16 bilion gagal dibayar kepada pembayar cukai
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/08/lim-dedah-rm16-bilion-gagal-dibayar.html

Lim dedah RM16 bilion gagal dibayar kepada pembayar cukai
Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini mendedahkan bahawa kerajaan BN sebelum ini gagal mengembalikan cukai pendapatan dan cukai keuntungan harta tanah yang terlebih bayar sebanyak RM16.046 bilion sejak enam tahun dahulu.

Katanya, wang terhutang oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) itu melibatkan sebanyak 1,65 juta kes syarikat, individu, persatuan dan yayasan.

“Selain daripada tunggakan bayaran balik cukai input GST, kerajaan dahulu juga tidak mengembalikan cukai pendapatan dan cukai keuntungan harta tanah yang terlebih bayar sebanyak RM16.046 bilion sehingga 31 Mei lalu,” kata Lim dalam satu kenyataan.

Sebelum ini, beliau mendedahkan di Dewan Rakyat bahawa bayaran balik Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) sebanyak lebih RM19 bilion tidak dikembalikan di bawah pentadbiran terdahulu.

Jelasnya, baki tunggakan yang sebegini besar adalah disebabkan oleh kekurangan penyaluran pindahan hasil cukai langsung yang dikutip ke dalam akaun amanah Tabung Bayaran Balik Cukai (TBBC).

“Bayaran balik cukai hanya boleh dilakukan berdasarkan jumlah baki tabung tersebut.

"Baki yang sedia ada dalam TBBC pada 31 Mei lalu hanya RM1.486 bilion berdasarkan rekod Jabatan Akauntan Negara.

“Amaun ini adalah jauh lebih rendah daripada keperluan jumlah bayaran balik kredit cukai sebanyak RM16.046 bilion yang sepatutnya dibayar,” katanya.

Dengan kata lain, menurut Lim masih wujud kekurangan RM14.56 bilion setakat 31 Mei lalu yang menyebabkan 1.6 juta pembayar cukai tidak mendapat bayaran balik cukai mereka sejak lebih enam tahun dahulu.

“Adalah jelas RM14.56 bilion yang tidak dipindahkan daripada Kumpulan Wang Disatukan kepada TBBC telahpun dianggap atau diiktiraf sebagai hasil kerajaan oleh kerajaan lama.

“Ini bermakna hasil kerajaan persekutuan yang dilaporkan oleh kerajaan lama (BN) sebelum ini adalah tidak tepat dan terlebih lapor,” katanya.

Lim berkata tunggakan besar bayaran balik baki kredit itu berlaku kerana Jawatankuasa Pengurusan Wang Tunai Kementerian Kewangan yang bermesyuarat secara bulanan dan dipengerusikan oleh bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Mohd Irwan Serigar tidak memindahkan peruntukan yang mencukupi kepada TBBC seperti yang dimohon oleh LHDNM.

“Seperti penjelasan saya sebelum ini, apa yang dilakukan oleh kerajaan lama merupakan pemalsuan akaun dan penyelewengan tunggakan bayaran balik baki kredit untuk kegunaan lain atau untuk menutup defisit mereka supaya dapat menunjukkan keadaan lebihan, kata Lim.

Untuk meringankan bebanan pembayar cukai, Lim berkata kerajaan baru Pakatan Harapan telah bersetuju untuk membenarkan mereka yang mempunyai kredit cukai yang perlu dibayar balik oleh LHDNM membuat permohonan set-off sekiranya mereka mempunyai tanggungan cukai yang perlu dibayar pada tahun semasa.

“Permohonan set-off ini hendaklah dikemukakan kepada LHDNM untuk disemak dan dipertimbangkan kelulusannya. Di samping itu, bayaran wang akan dibuat mengikut kemampuan kedudukan kewangan kerajaan,” katanya.
-malaysiakini
at 8/22/2018 06:32:00 PTG

KERENGGA: Pakar beri amaran pengintipan siber ke atas Malaysia
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/08/pakar-beri-amaran-pengintipan-siber-ke.html

Pakar beri amaran pengintipan siber ke atas Malaysia
Susulan serangan siber ke atas pangkalan data kesihatan Singapura, pakar kini memberi amaran kepada negara Asia Tenggara lain kemungkinan perkara serupa berulang di masa akan datang.

Pakar keselamatan siber yang percaya serangan ke atas Singapura berasal dari China berkata negara seperti Malaysia yang mempunyai kepentingan berkaitan dengan Beijing mungkin akan perlu menangani percubaan pengintipan siber dalam masa terdekat.

"Kami menjangkakan aktiviti pengintipan terhadap organisasi Malaysia akan meningkat dalam cubaan mendapat maklumat berhubung situasi semasa," kata pengarah syarikat keselamatan siber FireEye Sandra Joyce seperti dilapor Nikkei Asian Review hari ini.

Sandra turut mengaitkan perkara itu dengan tindakan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang cuba merundingkan semula syarat kontrak pembangunan China di bawah One Belt, One Road (OBOR).

FireEye percaya OBOR akan menjadi "pemacu" ancaman atas talian kerana pelbagai pihak berkepentingan seperti kumpulan penggodam China yang cuba untuk mendapatkan maklumat dan risikan perniagaan berhubung projek dan perjanjian itu.

Tinjauan FireEye berhubung tempoh yang diperlukan syarikat dan kerajaan untuk mengesan penggodaman juga menunjukkan negara-negara Asia Pasifik tidak bersedia untuk berdepan dengan serangan seumpamanya.

Menurut penarafan Institut Dasar Strategik Australia bagi keupayaan siber Asia Pasifik untuk tahun 2017, Malaysia berada di tempat ketujuh di belakang negara seperti Jepun Singapura dan Korea Selatan.
at 8/22/2018 08:08:00 PTG

Shahbudin dot com: ADAKAH KESALAHAN IMIGRESEN MUSA AMAN HENDAK DIDIAMKAN SAJA?
http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/08/adakah-kesalahan-inigresen-musa-aman.html

Wednesday, 22 August 2018
ADAKAH KESALAHAN IMIGRESEN MUSA AMAN HENDAK DIDIAMKAN SAJA?

Beliau disahkan berada di London untuk mendapat rawatan kesihatan di sana dan kemudian dirujuk ke sebuah hospital di Singapura yang mana dilaporkan telah menyimpan rekod kesihatannya sejak 30 tahun lalu.

Daripada Singapura, beliau kembali ke Malaysia melalui Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah di Subang dan terus dimasukkan ke sebuah hospital di situ.

Ketua Pengarah Imigresen,  Mustafar Ali mengesahkan kembalinya Musa Aman ke dalam negara semalam adalah tanpa memerlukannya hadir di kaunter pemeriksaan imigresen berikutan masalah kesihatan yang dihadapinya.

Bagaimanapun, kata Mustafar lagi, ketibaan Musa Aman telah dimaklumkan kepada pihak polis dan SPRM untuk tindakan selanjutnya.
Musa Aman sebelum ini dilapor melarikan diri ke London pada 17 Mei lalu berikutan krisis perlantikan Ketua Menteri Sabah yang menyaksikan beliau hanya memegang jawatan itu selama beberapa hari sebelum diambil alih oleh Shafie Apdal.

Beliau dikehendaki polis berhubung ugutan jenayah terhadap Yang Dipertuan Negeri Sabah, selain disiasat SPRM berkaitan dakwaan menyogok beberapa Adun negeri itu.

Berhubung tindakan Musa Aman melarikan diri ke London itu, Mustafar Ali pada 27 Mei lalu mendakwa, bekas Ketua Menteri Sabah itu didapati tidak mengikut sistem dan undang-undang Jabatan Imigresen bagi urusan keluar masuk negara jika benar beliau telah berada di luar negara.

Kata beliau, tiada rekod menunjukkan Musa Aman keluar meninggalkan negara dalam tempoh terdekat ini dan kali terakhir pasport diplomatiknya digunakan ialah pada 10 April lalu.

Kata Mustafar lagi, jika Musa Aman meninggalkan negara tanpa melalui pintu yang diwartakan, perbuatan itu adalah suatu kesalahan di bawah Seksyen 5 Akta Imigresen, manakala kalau gagal mengemukakan pasport untuk meninggalkan Malaysia pula, ia merupakan kesalahan di bawah Seksyen 2 Akta Imigresen.

Sekarang Musa Aman sudah kembali ke tanahair, tetapi bagaimana beliau meninggalkan negara ini tetap merupakan suatu misteri.

Malah beliau disahkan pergi ke London dan kemudian ke Singapura sebelum kembali semula ke dalam negara.

Meskipun Musa Aman ketika ini dilaporkan berdepan masalah kesihatan, apakah kesalahannya meninggalkan negara secara misteri itu harus didiamkan saja?
Kenapa Jabatan Imigresen hanya memaklumkan kepada pihak polis dan SPRM saja tentang tibanya Musa Aman ke dalam negara, tetapi mengapa tidak bercakap langsung tentang kesalahannya di bawah Seksyen 5 dan Seksyen 2 Akta Imigresen?

Apakah kesalahannya melanggar undang-undang Imigresen hendak didiamkan begitu saja?

Mustafar....beritahulah kepada kami rakyat jelata selaku pembayar cukai mengenai bagaimana Musa Aman meninggalkan negara sebelum ini? (ShahbudinHusin 22/08/2018)
.

Tiada ulasan: