Jumaat, 31 Ogos 2018

Tumpang sekole. 31 August 2018. Sayangi Malaysiaku. 8123.


Sayangi Malaysiaku. 


Antara hal yang umno tidak pernah lakukan semasa berkuasa. 

Tetapi mula berbunyi dengan hal berkenaan setelah dengan jayanya dinobatkan sebagai pembangkang. Hanya lebih kepada menangguk di air keruh. 

Demi kelangsungan umno untuk bernafas agar tidak berkubur dan untuk terus mengaburi orang lain tentang kesilapan, kejahatan dan pengkhianatan semasa rakyat memberi kepercayaan penuh kepada umno-bn sebagai peneraju kerajaan. 


justice league30 August 2018 at 21:12 
Bila mahu mansuh tol jambatan Pulau Pinang
Diterbitkan 17 Ogs 2018, 6:58 petang | Dikemaskini 17 Ogs 2018, 7:02 petang

Umno terus mempersoalkan kegagalan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) untuk menghapuskan tol Jambatan Pulau Pinang walaupun telah 100 hari mentadbir negara ini.

Ketua Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Nibong Tebal, Mohd Norhiesham Ismail berkata, perkembangan berkenaan menunjukkan seolah-olah HARAPAN mempermainkan perasaan pengundi yang telah menyokong mereka.


Katanya, janji berkenaan wajar ditunaikan memandangkan bekas Ketua Menteri, Lim Guan Eng begitu bersungguh-sungguh membuat tawaran itu ketika kempen Pilihan Raya Umum Ke -14 (PRU-14).


“Guan Eng mahu hapuskan tol selepas bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berjanji akan memansuhkan tol bagi penunggang motosikal Jambatan Pulau Pinang sekiranya Barisan Nasional (BN) merampas negeri ini.


“Tawaran beliau (Guan Eng) ketika itu seperti mahu mencabar apa yang ditawarkan BN, namun selepas menang mereka beri alasan mahu kaji terlebih dahulu menyebabkan ribuan pengguna Jambatan Pulau Pinang tertanya-tanya tentang janji berkenaan,” katanya yang dipetik oleh portal Utusan Malaysia, hari ini.


Pada April lalu, Najib menjanjikan bayaran tol untuk penunggang motosikal yang menggunakan Jambatan Pulau Pinang akan dimansuhkan jika mereka berjaya menguasai negeri itu pada PRU ke-14.


Namun Lim yang juga adalah setiausaha agung DAP menawarkan tawaran lebih menarik.


Katanya, jika Pakatan Harapan (HARAPAN) menjadi kerajaan persekutuan bukan saja tol untuk motosikal dihapuskan, malah untuk semua kenderaan.


Mengulas lanjut, Norhiesham berkata, sikap berdiam diri Lim menimbulkan pelbagai persepsi antaranya ‘cakap tidak serupa bikin’ dalam kalangan rakyat terhadap pemimpim HARAPAN.


“Sebelum ini, mereka (kerajaan negeri) pernah berjanji untuk menghapuskan tol Sungai Nyior di Butterworth sekiranya menang pada 2008, namun perkara berkenaan tidak dilaksanakan sehingga hari ini,” katanya.


justice league30 August 2018 at 21:17
Mengapa Perlu Undi Dr Halimah Di PRK Seri Setia?

PRK Seri Setia adalah peluang dalam ruang demokrasi bagi pengundi memilih wakil yang akan betul-betul berkesan dan efektif membawa suara dan hak mereka dalam DUN Selangor. 

Selepas PRU ke 14 kemenangan selesa PH di Selangor telah memberikan mereka kuasa yang terlalu besar dengan memenangi 51 kerusi DUN berbanding pembangkang yang hanya menguasai 5 kerusi sahaja. Rakyat khususnya pengundi di Seri Setia telah menolak pemerintah terdahulu kerana krisis keyakinan akibat rasuah dan salahguna kuasa yang berlaku. 


Hal yang sama boleh berlaku di Selangor negeri terkaya di Malaysia dalam situasi pemimpin yang terlalu selesa dengan kuasa sehingga mengumpul kekayaan diri sendiri dan kroni lebih diutamakan berbanding nasib rakyat terbanyak yang masih melarat seperti di DUN Seri Setia. 


Benarlah pepatah “absolute power will corrupt absolutely” (kuasa yang mutlak akan membawa kerosakan yang juga mutlak). Adakah di Selangor perkara ini tidak berlaku? Buka mata dan perhatikan gaya hidup pemimpin-pemimpin pilihan anda dan anak-anak serta ahli keluarga mereka.


Peranan Pembangkang


Dalam sistem demokrasi berparlimen peranan pembangkang adalah sama penting dengan pemimpin parti pemerintah. Sebarang kesilapan dan tindakan yang salah mesti ditegur dan diperbetulkan oleh pembangkang. “The opposition main role is to question the government of the day and hold them accountable to the public. The opposition represents an alternative government and is responsible for challenging the policies of the government and producing different policies where appropriate”.


Dengan kuasa besar yang diberikan oleh pengundi di Selangor Kerajaan negeri boleh melakukan apa sahaja sama ada yang menguntungkan rakyat atau hanya menguntungkan segelintir pemimpin yang rakus. Justru kehadiran gabungan pembangkang dalam mana-mana sistem demokrasi adalah satu kemestian. 


Saidina Abu Bakar sendiri sejurus terpilih sebagai Khalifah mengakui perlunya “penegur” yang akan membetulkan jika dia terpesong dari kebenaran. Saidina ‘Umar tersenyum tanda restu bila ada pembangkang yang bersuara “Andai engkau menyimpang pedang ini akan meluruskanmu” 


Inilah yang diperlukan YAB Menteri Besar Selangor iaitu penasihat yang terdiri dari kalangan pembangkang yang tiada apa-apa kepentingan melainkan untuk menegur dan membetulkan kepincangan yang mungkin hanya didiamkan oleh pemimpin dari PH. 


Back benchers dan YB dari PH pastinya akan mempertahankan tindakan MB dan Kerajaan negeri di bawah pimpinannya sekalipun tindakan atau polisi atau keputusan yang di ambil sebenarnya amat merugikan rakyat terbanyak. Ibarat pepatah Inggeris “birds of a feather flock together”(Burung dari jenis yng sama akan sentiasa terbang berkumpulan bersama).


justice league30 August 2018 at 21:17

Kes study: Pengambilalihan SPLASH oleh Kerajaan Negeri Selangor 

DUN berperanan meluluskan undang-undang baru, pindaan undang-undang atau memansuhkan undang-undang sedia ada. DUN dan ahli-ahlinya juga bertanggungjawab memperakui bajet yang dibentangkan untuk perbelanjaanan kewangan negeri. Sebagai contoh di peringkat Persekutuan bagaimana cukai GST yang diperkenal oleh kerjaan terdahulu dan cukai SST yang baru di perkenalkan semula oleh PH telah di bentang dan diperdebatkan oleh ahli-ahli yang berhormat dari Kerajaan dan pembangkang. Undian akan dibuat untuk meluluskan sesuatu rang undang-undang, bajet mahupun apa-apa usul diperingkat parlimen. Keadaan yang sama berlaku di dewan Undangan Negeri. Andai suara pembangkang lemah dan bilangannya sedikit, sudah tentu undang-undang atau dasar atau polisi sekalipun buruk, menyusah dan merugikan rakyat akan diluluskan dengan sokongan dari kalangan YB yang mewakili parti pemerintah.


Sebagai contoh, dalam isu pengambil alihan Syarikat Pengeluar Air Selangor Sdn Bhd (SPLASH) oleh Kerajaan negeri boleh menyedarkan rakyat. Kerajaan negeri membayar 10 kali ganda untuk membeli SPLASH pada harga RM 2.55 billion sedangkan nilai sebenar sebelum ini hanya pada harga RM 250.6 million sahaja. Kenapa membayar lebih dari yang sepatutnya? Apakah ada pihak yang menangguk di air keruh dan mengambil untung atas angin dari transaksi ini? Transaksi ini jelas merugikan duit rakyat negeri Selangor dan hanya mengutungkan syarikat kroni yang berkepentingan. Namun apakan daya walau terlihat kepincangan sebegini tiada kuasa yang dapat menyekat atau membantah dek kerana suara pembangkang yang tidak signifikan.


PRK Seri Setia dan perlunya mengundi pembangkang


PRK Seri Setia bukan medan untuk menjatuhkan parti pemerintah yang angkuh atau korup seperti dalam PRU ke 14 tetapi adalah medan untuk memberikan parti dan pemimpin yang baru dipilih dengan wakil yang akan meluruskan kesilapan, dasar yang merugikan rakyat, salah guna kuasa, kronisma dan nepotisma, rasuah dan penyelewengan yang mungkin telah dan akan berlaku dengan “mata pedang” yakni teguran dan kritikan yang tidak mampu di lakukan oleh kalangan wakil rakyat kerajaan PH yang mempunyai kepentingan diri.


Perumpamaan pentingnya Pembangkang


Dalam pertandingan tarik tali, jika pasukan A mempunyai 15 pemain sedang pasukan lawannya B hanya 5 orang sudah pasti pasukan A akan mudah menewaskan pasukan B kerana tiada tentangan mahupun cabaran yang boleh mengimbangi pasukan A. Pasukan A pastinya boleh melakukan apa sahaja untuk menang. Malah para pemainnya juga akan culas dan tidak bersungguh-sungguh kerana yakin mereka akan menang walau apa yang berlaku. Bagi memberi ruang yang adil, pemain dari kumpulan B mesti di tambah agar mampu mencabar dan bersaing secara sihat. Yang untungnya adalah penonton yang telah membeli tiket untuk menyaksikan perlawanan dan permainan yang seimbang dan menghiburkan. Begitulah juga di PRK Seri Setia, tugas pengundi adalah untuk memastikan suara pebangkang di tambah untuk memberi ruang teguran dan penambahbaikan dari pihak yang berbeza parti. Yang untung adalah rakyat dan pengundi yang akan memberi isyarat kepada Kerajaan sedia ada agar menunaikan amanah yang telah diberikan rakyat kepada mereka dan jangan sekali-kali menghancurkan harapan yang dibina.


justice league30 August 2018 at 21:18

Pengundi Bukan Islam Seri Setia

Pengundi bukan Melayu seharusnya lebih bijak dan matang dalam memilih. Mereka sentiasa mahukan transperancy dan ketelusan dalam pentadbiran kerajaan negeri. Mereka faham bagaimana rosaknya pemimpin jika terlalu berkuasa. Undi mereka kepada PH pasti tidak akan mengubah apa-apa. PH sudah menjadi Kerajaan di peringkat pusat dan negeri Selangor. Undi bukan Melayu kepada calon PAS tidak bermaksud mereka mengundi penyangak atau perasuah kerana PAS adalah satu-satunya parti yang bebas dari kes rasuah berbanding dengan parti-parti lain. Sebaliknya undi mereka untuk calon PAS akan membawa angin perubahan dan check and balance agar pemimpin tidak lekas lupa diri. Mereka tidak patut bimbang untuk memilih calon PAS yang tidak membawa kepada undang-undang hudud, kerana jika Dr Halimah menang sekalipun beliau tidak ada kuasa untuk itu. Tetapi sekurang-kurangnya Dr Halimah akan menjadi suara yang menegur dan mengingatkan pihak kerajaan agar sentiasa mendahulukan rakyat dan menunaikan janji-janji manifesto yang belum tertunai.


Rugikah mengundi Pembangkang di Seri Setia?


Walaupun ada yang berfikir dengan memilih pembangkang pengundi di Seri Setia akan di anak tirikan oleh kerajaan negeri ianya tidak akan berlaku. Sebaliknya Kerajaan negeri akan memberi perhatian yang lebih kepada kawasan yang di wakili pembangkang untuk memastikan pengundi mendapat pembelaan sewajarnya dan kembali menyokong mereka dalam pilihraya akan datang. Sudah tentu Kerajaan PH tidak akan melakukan sesuatu yang merugikan pengundi yang menggunakan hak demokrasi mereka secara bebas dan adil.


Kesimpulan


Pilihan ditangan anda pengundi yang bijak untuk menentukan apa yang diperlukan oleh DUN Selangor. DUN Selangor hanya perlukan wakil pembangkang yang akan membawa suara menegur, mengingat dan membetulkan apa-apa tindakan, dasar dan polisi yang tidak menguntungkan rakyat. Tugas ini mungkin tidak mampu dilakukan di kalangan parti-parti dalam PH yang dilihat menyokong apa sahaja yang di buat oleh kerjaan PH. Jangan anggap tiada apa yang perlu ditegur kerana semuanya akan berjalan baik. Orang politik adalah manusia biasa yang ada kemahuan dan selera tersendiri untuk kekal berkuasa dengan segala cara meskipun membelakangkan pengundi yang telah memilihnya. Justru undi anda kepada calon PAS Dr Halimah Ali adalah petunjuk nilai kematangan pengundi di Seri Setia yang membugar nafas demokrasi dengan wajah yang lebih segar dan penuh keterbukaan. Semoga Selangor akan lebih sejahtera dengan pilihan anda yang penuh bijaksana.


: Rakyat perlu bagi isyarakt agak PH tidak menjadi BN yang kedua....


justice league30 August 2018 at 21:19

Rupanya PETRON Syarikat Abdul Hadi dan anak beranak

Selepas Malaysiakini menyiarkan berita Petron dapat kontrak bekal minyak kepada kenderaan kerajaan. Komen di Malaysiakini hampir semuanya menghentam kerajaan PH. Kemudian Malaysiakini padamkan komen menghentam PH untuk imbangi komen pada artikel berkenaan.


Kemudian, tak puas hati Malasyiakini tukar tajuk bukan Petron sahaja yang dapat kontrak bekal minyak. Katanya dengan ada beberapa syarikat kononnya wujud persaingan. 


Persaingan kepala hotak Kementerian Kewangan. Kalau dah dapat kontark bekal misal 2 tahun, nak bersaing dengan siap lagi. Celaka suka bodohkan pembaca.


Kerajaan PH ingat rakyat bodoh kerana sokong mereka, jadi mereka nak cucuk hidung dengan berita membodoh pembaca.


Ada netizen minta untuk tanya RAFIZI RAMLI siapa punya syarikat PETRON ini? Mungkin NAJIB RAZAK kot.


Kalau tanya LIM KIT SIANG, mesti dia jawab ABDUL HADI dan anak-beranak pimpinan PAS punya. PAS kan lebai tomak haloba. Tak ingat akhirat.


Ini cerita sebelum PKR dan Mahathir sebelum mereka bercium mulut kata MAT SABU. 


Ini pula kata ANWAR sebelum mereka buat hubungan sulit dengan Mahathir menikam kawan mereka NAJIB sedangkan mereka adalah 3 RAKAN KUMPULAN PEROMPAK WANG RAKYAT. 


Setelah mendengar ucapan mereka, adakah


1. Anwar dan Rafizi kaki penipu suka buat cerita lawak. Dan pengikut reformasi 18 tahun dibodohkan 2 orang ini?

2. Atau memang Mahathir jahat tapi 2 orang ini sanggup jilat ludah demi nak jawatan. Perjuangan rakyat hanya MEMBODOHKAN PENYOKONG SAHAJA. Mereka ini pun kaki isi perut juga.

Anda ada akal anda boleh fikir.

Kalau kena bodoh lagi memang anda bodoh piang
SemutApi @ FireAnt
http://semutapi-fireants.blogspot.com/
: Semut Api tak ulas bagaimana geng hadis dan Ikram yang percaya kepada Mahathir kononnya Mahathir dah bertaubat nak betul kesilapan lalu.... 

justice league30 August 2018 at 21:22

Rasuah 1.5 Billion: Shafie Apdal Tidak Akan Didakwa

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal tidak akan didakwa atas kes penyalahgunaan dana sebanyak RM1.5 bilion yang dikaitkan dengan beliau ketika menjadi Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.


Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Liew Vui Keong berkata, tiada bukti mencukupi untuk mendakwa Presiden Parti Warisan Sabah (Warisan) itu.


Malah, kata beliau, Pejabat Peguam Negara memutuskan kes tersebut sebagai `tiada tindakan lanjut’ (NFA) dan `kes untuk simpan’ (KUS) kerana bukti tidak mencukupi.


Pendakwa Raya memutuskan pada 28 Jun lalu bahawa tiada pendakwaan diteruskan kerana bukti yang diperolehi tidak mencukupi bagi tindakan selanjutnya.


Beliau menjawab soalan Senator Datuk Jamilah Sulaiman yang meminta menyatakan kedudukan kes penyalahgunaan dana yang dikaitkan dengan Mohd. Shafie dan sama ada pendakwaan akan diteruskan atau tidak.


Sebelum ini bekas Perdana Menteri DS Najib Razak tetap akan didakwa pada tahun hadapan walaupun bukti masih lagi tidak mencukupi mengenai tuduhan di atas penggubahan wang haram.


Ini adalah kerana DS Najib bukan pemimpin Pakatan Harapan.


: Sehari dua ini kita lihat beberapa kes mahkamah yang melibatkan pimpinan atau orang PH telah dibebaskan atau dibuang kes. Nampaknya PH tak kurang hebatknya macam BN pasal kroni....


justice league30 August 2018 at 21:23

Kerajaan PH adalah Kerajaan Yang paling "mendukacitakan"

Kerajaan PH adalah Kerajaan Yang paling "mendukacitakan" dalam sejarah Malaysia Dan Asia... Oleh kerana janji manifesto bulan dan bintang, telah menyebabkan Kerajaan PH pada hari ini tidak berdaya untuk melaksanakan janji-janji tersebut...

Justeru itu, kepada semua rakyat kita wajib mendesak hak sebagai rakyat Malaysia tidak kiralah apa parti pun yang kita dokong pada PRU yang lepas...

Kerajaan PH mulai resah

Oleh kerana banyak janji-janji dan juga permasalahan demi permasalahan timbul, rejim madey ini telah menjadi semakin resah Dan terdesak... Akibat dari faktor mereka tidak dapat hendak mainkan isu Najib kerana Masih belum lagi didakwa sampai ke Hari ini, menyebabkan rejim madey termasuk PM ke 7 menjadi semakin resah! Tambahan Pula rakyat telah mula sedar isu Najib ini dah menjadi seperti cerita kartun kerana isu Najib ini hanya digembar gemburkan untuk mengalih perhatian rakyat, kerana banyak langkah2 PH menerajui negera Malaysia ini sangat teruk dan keupayaan Menteri yang rata-rata dungu dalam menjalankan tugasan

Mahathir ternyata telah tenggelam punca kerana rakyat dah muak dengan Cara Kerajaan PH Yang hanya mainkan politik dendam untuk mendakwa Najib Yang boleh dikatakan sampai ke hari ini tetap steady dan terus berjuang seperti biasa walaupun si tua madey ini bertalu-talu mengecam Najib... Taktik madey dalam usaha memburukkan Najib ternyata telah membuatkan rakyat muak dan jelak... 

Madey wujudkan pula berita pasal kapal mewah kononnya Najib Beli pakai duit 1MDB, Dan berita ini sengaja disensasikan kerana ingin menutup cerita tentang anaknya dak Marina yang nyata mempertahankan menuntut hak LGBT... Rakyat menjadi marah sangat dengan isu ini, ternyata madey walaupun beliau PM yang beragama Islam, tetapi gagal membawa Islam dengan sebaiknya, kerana langsung tidak menegur perbuatan anaknya, Yang bertentangan dari ajaran Islam... 

Cara madey ini, nampak seperti beliau sudi menghalalkan sesuatu Yang haram dan dari segi hukum, pemimpin Islam seperti madey ini tidak wajib untuk dihormat dan harus ditentang jika berlarutan seperti ini... Ini adalah usaha ke arah untuk Liberal kan Islam di Malaysia ini

Madey juga gagal mengawal sikap menteri2 nya yang angkuh lagi bodoh dan biadap kepada Islam dan Masyarakat Melayu... Penghinaan dan keceluparan menteri2 PH semakin biadap, melampau dan tidak boleh senang2 dimaafkan! 

Ternyata pada hari ini, orang Islam dan Melayu di Negara Malaysia ini semakin dicabar... Begitu juga dengan Raja Melayu, semakin dicuit-cuit oleh si bangsat madey dan menteri2 serta penyokong2 PH yang biadap!!!!

justice league30 August 2018 at 21:24
Harus kita ingat, janji2 manifesto PH, mereka tak tepati, LGBT mereka sanjung gila2, Menteri pendidikan baru jadi Menteri pendapatan tak seberapa dah pergi Haji Naik first class dengan tambang Yang Mahal, Menteri kewangan paling bebal, termasuk Menteri ekonomi bercakap skrip drama sbb main pusing2 cakap, Menteri pertahanan Pula uneducated.... Menteri2 Yang berbangsa India biadap nak mampus! Menteri Melayu PH tunggul Dan jadi kayu walaupun agama Islam diperkotak-katikkan dan Melayu ditindas!!!

Segelintir masyarakat cina, siap ajak penguatkuasa Majlis bergaduh dan mengherdik penguatkuasa Yang berbangsa Melayu itu...

Harga ringgit makin jatuh! Getah, minyak kelapa sawit pun jatuh teruk!!!! Tetapi anak madey dapat projek besar!!! Belum tengok Di negeri-negeri pemerintahan PH, siapa yang dapat projek juta2....

Orang kerja Kerajaan walau Ada kelulusan bagai nak mampus kerja tapi tangga gaji naik setapak demi setapak!!! Tapi pegawai khas menteri-menteri takde kelulusan atau kelulusan rendah terus dapat gred JUSA... Ada akal ke? Cuba cek Di semua kementerian!!! 

Pendek kata Kerajaan PH gagal dan tak layak jadi Kerajaan... Kami mahu YDPA bubarkan Kerajaan ini dengan segera!!!!

Kami tak mahu agama Islam Dan bangsa Melayu dipijak-pijak!!! Diinjak-injak!!! Kami mahu PRU semula... Atau sistem Monarki Di Malaysia ini semula!!!

Kebangkitan keramat
: Sudah sampai masa rakyat bangkit dan menentang sebelum Mahathir dan PH mencengkam lebih kuat.... 


justice league30 August 2018 at 21:26

Munafik Salaf Vs Munafik Kalaf

Sejarah Islam menobatkan Abdullah bin Ubai sebagai bapa munafik. Beliau hidup sezaman dengan Rasulullah saw. Ketika dia mati, Rasulullah saw telah bersolat jenazah keatas mayatnya, walau pun cuba dinasihati (halang) oleh Sayaidina Umar ra untuk tidak melakukannya. 

Namun Rasulullah saw tetap melakukannya dengan alasan "persaksian Islam" (shadatain) Abdullah sendiri. Malah beliau (Abdullah) kerap kelihatan solat berjemaah di saf pertama dibelakang Rasulullah saw.. Selepas solat jenazah, turun wahyu (al-Quran) yang mengharamkan buat selama-lamanya solat dan berdiri (hormat) di kubur keatas mana-mana orang munafik yang mati.

(Munafik ialah orang yang zahirnya Islam tetapi hatinya kafir, benci dan mahu menghancurkan Islam. Apa yang ada pada penampilan zahir tidak sama dengan apa yang terpendam di hati (batin)).

Cuba renung baik-baik, ada tak orang atau pertubuhan atas nama Islam yang tanpa perasaan (tanpa disedari) kerjanya mahu meruntuhkan/merosakkan Islam sama ada dasarnya, strukturnya, sistemnya........aqidahnya, syariatnya, akhlaknya...... Mereka cuba membentuk acuan Islam yang baru dan tersendiri sesuai dengan nasional dan akal pemikiran mereka atau mencorak Islam yang disenangi dengan barat/kafir, Kristian, Yahudi, Freemansion, Hindu. (dan banyak lagi). 

Mereka menolak nas yang bertentangan dengan rasional akal (bukan membimbing akal dengan nas), mahu mentafsir al-Quran bersesuaian dengan zaman (sedangkan al-Quran sesuai untuk sepanjang zaman hingga kiamat), menolak tafsir muktabar dan melakukan pelbagai kerja lagi .Akhirnya Islam jadi rojak. Adakah golongan ini merupakan salah satu daripadany?.Ana pun termenung memikirkannya. Takut-takut jawapannya "Ya". 

Surtahman Kastin Hassan
: Ada 4 sifat munafik yang boleh dilihat dengan jelas untuk kita mengukur sifat sebenar golongan munafik dalam politik Malaysia....


justice league30 August 2018 at 21:27

Pasaraya Wakaf PAS Kini Dalam Fasa Pembinaan

KUALA DUNGUN, 26 OGOS 2018 - Pasaraya Wakaf PAS dibawah Lajnah Ekonomi PAS Pusat kini memasuki fasa pembinaan. 

Menurut pengurus projek, Ust Ahmad Asyraf "Semalam kita telah bawa pekerja-pekerja kontrak untuk membersihkan tapak sekaligus membawa masuk barang-barang asas pembinaan." 

Pasaraya Wakaf PAS ini menelan belanja sebanyak RM 12 juta dan bakal memberikan pulangan pendapatan kepada PAS RM 60 ribu sebulan. 

"Alhamdulillah, hari ini kita turut menjemput Ahli Parlimen Dungun, YB Ust Haji Wan Hassan Mohd Ramli untuk melihat sendiri perkembangan projek Pasaraya Wakaf PAS ini." ujarnya lagi. 

Majlis Pelancaran Pembinaan Pasaraya Wakaf PAS ini akan disempurnakan oleh Dato Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, Presiden PAS dalam masa terdekat. 

Menurut Pengerusi Lajnah Ekonomi PAS Pusat, YB Dato' Dr Khairuddin Aman Razali at-Takiri "InsyaAllah, kita telah mendapat persetujuan, hanya menunggu tarikh Tuan Guru Presiden yang dijangka pertengahan September ini." ketika dihubungi semalam. 

Ketika ditemui di tapak projek, YB Ust Wan Hassan Mohd Ramli turut gembira melihat perkembangan positif pembinaan pasaraya ini. 

Sumbangan dan wakaf RM 30 masih diperlukan, dan boleh dimasukkan terus ke akaun Maybank Parti Islam Se-Malaysia PAS Dana Sanabil 564025404697 

Maklumat lanjut mengenai Pasaraya Wakaf PAS ini boleh di dapati menerusi laman web www.wakafummah.com 

Like & Share FB Lajnah Ekonomi PAS Pusat : https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1035817043292995&id=559464100928294
: Idea Pasaraya Wakaf ini sangat baik dan menarik. Sangat baik jika disebar luaskan seluruh negara.... 

justice league30 August 2018 at 21:36

DAP kini menjadi pak turut Mahathir
Shamsul Anuar Nasarah | Diterbitkan 30 Ogs 2018, 9:00 malam | Dikemaskini 30 Ogs 2018, 9:14 malam

ULASAN | Sebelum berkuasa pelbagai saranan dibuat oleh DAP melalui apa cara untuk menonjolkan diri. Merekalah kononnya jaguh memperjuangkan kebebasan media, bersuara, hak asasi dan sebagainya.

Namun apabila sudah berada di kerusi kuasa segalanya berubah, malah semakin nampak mula mencengkam bagi mengekalkan kuasa.

Justeru itu, Umno hairan kenapa tiba-tiba DAP membisu dengan keputusan kerajaan untuk menyemak semula dan mengekalkan Akta Rahsia Rasmi 1972 (OSA).

Sedangkan suara merekalah yang paling lantang menentang akta itu selama ini, malah semakin lantang menjelang PRU14.

Persoalan saya adakah pemimpin mereka seperti Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng leka dan terlena ketika ini apabila berada dalam kerajaan sekarang dan mengangguk saja kepada apa jua keputusan perdana menteri kerana impian berkuasa telah mereka perolehi?

OSA masih dikekalkan

Tun Dr Mahathir Mohamad berkata OSA amat perlu agar jemaah menterinya 'tidak membocorkan apa-apa rahsia kerajaan'. Dalam erti kata lain, ia bertujuan menutup mulut anggota kabinetnya, termasuk lapan orang daripada DAP.

Ini bermakna tidak ada sesiapa pun, termasuk rakyat, boleh menjadi 'whistleblower' terhadap sebarang salah laku kerajaan. Oleh itu, banyak perkara ditutup termasuklah perkara yang berkaitan laporan yang sepatutnya dibentangkan oleh Majlis Penasihat Kerajaan selepas 100 hari Pakatan Harapan (HARAPAN) memerintah.

Kita pelik dengan sikap DAP ini kerana ia adalah sebahagian daripada janjinya kepada rakyat sebelum PRU. Namun, dengan kedudukan DAP sekarang, apabila mereka sudah berkuasa segalanya berubah demi kepentingan politik mereka.

Jadi saya harap rakyat sedar dan melihat betapa besarnya muslihat yang DAP lakukan demi masa depan kuasanya dan parti ini tidak boleh dipercayai..


justice league30 August 2018 at 21:41

Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Lokman Noor Adam di Internet mengkritik langkah itu dengan berkata pada masa lalu kesemua kenderaan kerajaan menggunakan khidmat Petronas.

Petron bukan satu-satunya dikaitkan dengan keluarga Mahathir yang menjalankan urus niaga dengan kerajaan.

Sebelum ini, nama seorang lagi anak Mahathir, Mokhzani, muncul selepas sebuah syarikat dianugerahkan kontrak pemasangan dan penyelenggaraan Internet jalu lebar Unifi oleh Telekom Malaysia.

Opcom berkata akan terus membida kontrak-kontrak syarikat berkaitan kerajaan.


justice league30 August 2018 at 21:42

PH BABI KAU
Perak laksana sistem moden ternak babi tahun depan
Bernama | Diterbitkan 30 Ogs 2018, 3:31 petang | Dikemaskini 30 Ogs 2018, 3:34 petang

Kerajaan negeri Perak akan melaksanakan sepenuhnya sistem penternakan babi secara moden menjelang akhir tahun depan, kata Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Hal Ehwal Pengguna, Integrasi Nasional dan Sumber Manusia negeri A Sivanesan.

Beliau berkata sistem itu tidak dapat dilaksanakan sepenuhnya kerana penternak perlu memenuhi beberapa kriteria iaitu melaksanakan sistem kandang tertutup dan sistem pengurusan sisa kumbahan sifar, jarak minimum 200 meter dari rumah kediaman, sekolah, klinik, tempat ibadat serta kemudahan awam selain mengamalkan Amalan Penternakan Baik.​​​​​

Katanya, sehingga kini hanya 57 daripada 115 ladang penternakan babi di negeri ini telah melaksanakan sistem berkenaan.

"Walaupun kerajaan Persekutuan telah memperkenalkan dasar bagi melaksanakan sistem penternakan khinzir moden menjelang 2021, tetapi kita tidak mahu menunggu terlalu lama dan mahu ia dilaksanakan selewat-lewatnya akhir tahun depan," katanya pada sidang media selepas mengadakan pertemuan dengan Persatuan Penternakan Khinzir Negeri Perak di Bangunan Perak Darul Ridzuan di sini hari ini.

Sivanesan berkata terdapat 540,000 ekor babi yang diternak di ladang khinzir di seluruh negeri antaranya di daerah Kerian, Kuala Kangsar, Kampar, Kinta, Manjung, Batang Padang dan Hilir Perak.

Pada pertemuan itu, Persatuan Penternakan Khinzir Negeri Perak telah menyumbangkan sebanyak RM450,000 kepada Tabung Harapan Malaysia. - Bernama


justice league30 August 2018 at 22:00

Teruskan AES: HARAPAN lebih kejam, kata MCA
Diterbitkan 17 Ogs 2018, 6:33 petang | Dikemaskini 17 Ogs 2018, 6:41 petang

MCA hari ini menempelak kerajaan Pakatan Harapan yang memutuskan untuk tidak menghapuskan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) tetapi sebaliknya akan meneruskannya di bawah seliaan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mulai 1 September.

Timbalan Presiden MCA Datuk Seri Wee Ka Siong dalam satu hantaran di Facebook berkata, PKR dan DAP selama ini mahu AES dihapuskan kerana berpendapat sistem itu kejam dan menjadi alat oleh kerajaan BN.

"Oleh itu saya terkejut apabila kerajaan Pakatan Harapan mahu meneruskan sistem AES malah berkata tiada lagi diskaun terhadap saman AES seperti yang dilakukan kerajaan BN. Bukankah ini lebih kejam?

"Lim Guan Eng juga terkenal kerana melarang AES dipasang di Pulau Pinang dan mendesak sistem itu dihapuskan dan menuntut semua denda yang telah dibayar dipulangkan," kata Wee.

Beliau mengulas kenyataan Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook hari ini yang mengumumkan bahawa kerajaan bersetuju membatlkan 3.1 juta saman AES yang belum berbayar.

Mengulas lanjut, Wee berkata, jika kerajaan HARAPAN berhasrat membatalkan saman AES mereka perlu adil dengan memulangkan semula bayaran denda yang telah dilunaskan oleh pesalah AES yang lain sejak 2012.


Menurut Loke, pembatalan itu dilakukan selepas kontrak syarikat pengendali sistem AES yang akan tamat pada 31 Ogos ini tidak disambung kerajaan.

Bagaimanapun operasi kamera dan saman AES akan diambil alih sepenuhnya oleh JPJ mulai 1 September depan.

Malah, kata Loke, penguatkuasaan akan dilakukan dengan tegas tanpa sebarang diskaun.


justice league30 August 2018 at 21:15

Orang-orang Melayu Malaysia tidak wajar dilabelkan sebagai pendatang walaupun terdapat sebahagian daripada mereka yang berasal dari Indonesia.

Berbeza dengan imigran Cina dan India yang dibawa masuk ke Tanah Melayu, orang-orang Melayu berhijrah secara sukarela dengan niat untuk bermastautin di Tanah Melayu sebelum sempadan antarabangsa yang memisahkan Malaysia dan Indonesia terwujud.

Tanah Melayu juga sememangnya terletak secara geografi, di Semenanjung Melayu dalam rantau Kepulauan Melayu. Mana mungkin sesuatu kaum itu wajar digelar pendatang di wilayahnya sendiri.

Menjelang kemerdekaan, orang-orang Melayu menerima kaum-kaum Cina dan India sebagai rakyat Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka, dengan syarat hak-hak keistimewaan orang-orang Melayu sebagai bumiputera dihormati dan diiktiraf sepenuhnya oleh komuniti bukan bumiputera.

Ini adalah pendekatan yang diambil oleh pemimpin-pemimpin pada ketika itu yang sehingga kini menjamin kestabilan politik, ekonomi dan sosial negara Malaysia.

Walaupun orang-orang Cina dan India di Malaysia pernah menjadi imigran pada zaman penjajahan, orang-orang Melayu kini perlu menerima yang kaum bukan bumiputera juga adalah teman senegara.

Tidak wajar bagi orang-orang Melayu untuk menganggap mereka pendatang secara berterusan kerana mereka adalah rakyat Malaysia.

Sementara itu, kaum bukan bumiputera perlu menghormati hak istimewa orang-orang Melayu dan bumiputera yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan hak ini tidak boleh dipersoalkan sewenang-wenangnya.

Mereka juga harus menghormati Rukun Negara dengan mempelajari dan menghormati Bahasa Melayu, bahasa yang diikitiraf sebagai bahasa kebangsaan dalam Perlembagaan Persekutuan.

Adalah amat menyedihkan sehingga kini ada rakyat Malaysia yang tidak fasih berbahasa Melayu.

Malah, ada wakil rakyat sendiri yang kurang fasih berbahasa Melayu seolah-olah mereka tidak lahir dan dibesarkan di Malaysia.

Rakyat Malaysia perlu senantiasa menghormati antara satu sama lain agar kegemilangan Srivijaya, Majapahit ataupun Melaka dapat dikembalikan di zaman moden ini menerusi negara kita yang tercinta, Malaysia.

Bak kata-kata Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim:

“Generasi muda di negara ini perlu sedar yang mereka milik sebuah negara bangsa dan dengan itu perlu menghormati sejarahnya. “

MOHD HAZMI MOHD RUSLI (PH. D) ialah pensyarah kanan di Universiti Sains Islam Malaysia dan profesor pelawat di Sekolah Undang-undang, Far Eastern Federal University, Vladivostok, Rusia.


justice league30 August 2018 at 22:08

NGO tegur k'jaan agresif pada 1MDB, tapi 'lepaskan' Taib
Diterbitkan 25 Jul 2018, 2:11 petang | Dikemaskini 25 Jul 2018, 2:23 petang

Kerajaan tidak boleh agresif dalam kes 1MDB sahaja tetapi tidak mempedulikan dakwaan-dakwaan terhadap Yang Dipertua Sarawak Tun Taib Mahmud, kata Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4).

“Rakyat Malaysia yang mengundi dengan semangat antikleptokrasi dan antirasuah di Malaysia tidak boleh bertolak ansur terhadap ketidakpedulian ini.

“C4 menggesa kerajaan Pakatan Harapan mengambil tindakan tegas dan segera,” kata pengarah eksekutif kumpulan itu Cynthia Gabriel.

Dalam kenyataan hari ini, Cynthia menggesa Peguam Negara Tommy Thomas “menjadi berani, adil dan tidak memilih pendakwaan” dalam dakwaan kes-kes kleptokrasi Taib.

“Kita tidak boleh agresif terhadap 1MDB dan biarkan perkara ini terlepas. Rasuah seperti ini, jika benar, tiada tempat dalam Malaysia baru,” kata Cynthia.

NGO berpangkalan di Switzerland Bruno Manser Fund menuduh keluarga Taib bertanggungjawab terhadap pembalakan berleluasa di Sarawak dan mengganggarkan kekayaannya sekitar RM46 bilion.

Menteri undang-undang Liew Vui Keong bagaimanapun berkata Tiab telah dibersihkan daripada salah laku pada 2013.

Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Datuk Mohd Shukri Abdul berkata pihaknya telah membuka 15 kertas siasatan terhadap Taib tetapi tidak dapat mengaitkannya tanpa maklumat baru.

Cynthia bagaimanapun berkata BMF bersedia berkongsi maklumat mereka.

Taib telah menafikan sebarang salah alu sepanjang menjadi ketua menteri Sarawak dari tahun 1981 hingga 2014.


justice league30 August 2018 at 23:41

Tuan Ibrahim: Kegagalan 100 hari HARAPAN, senjata kempen PAS
Anne Muhammad | Diterbitkan 18 Ogs 2018, 11:37 malam | Dikemaskini 18 Ogs 2018, 11:41 malam
PRK SERI SETIA | PAS akan menekankan isu kegagalan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) menunaikan manifesto janji 100 hari serta komposisi kerusi yang tidak seimbang di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) menjelang PRK Dun Seri Setia.

Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, kedua-dua isu berkenaan dilihat penting memandangkan ia berkait dengan kepentingan rakyat.

Katanya juga, rakyat telah menyatakan kekecewaan terhadap kegagalan kerajaan menunaikan janji di dalam manifesto mereka.

“Dalam konteks negeri, perlu suara pembangkang yang kuat untuk mengimbangi kerajaan.

"Sekarang kita cuma ada lima suara pembangkang dalam DUN Selangor. Sebab itu kita perlu ada semak dan imbang yang kuat dalam kerajaan negeri.

“Isu kedua adalah apabila peralihan pentadbiran berlaku, rakyat boleh menilai prestasi selama 100 hari yang dijanjikan kerajaan dan sejauh mana mereka mampu menunaikannya," katanya ketika hadir di Pusat Penamaan Calon PRK Seri Setia di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), hari ini.

PM bagi markah 33 peratus

Anggota parlimen Kubang Kerian itu turut berkata kerajaan sendiri telah mengakui kegagalan mereka apabila Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri sekadar memberi markah 33 peratus kepada prestasi pentadbiran sepanjang 100 hari mentadbir.

“Kita melihat pada PRU14 lalu, rakyat ‘termakan’ dengan janji dan manifesto Pakatan Harapan kerana mereka ingin melihat perubahan kepada negara.

“Tetapi apa yang berlaku hari ini, mereka meluahkan rasa kecewa menerusi media sosial terhadap kegagalan kerajaan menunaikan manifesto yang dijanjikan," katanya.

Sementara itu Pengerusi Umno Selangor, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata parti itu akan menggerakkan jentera mereka bagi membantu calon PAS.

Katanya, selain jentera kempen, Umno juga akan menyenaraikan beberapa penceramah berkaliber untuk menyokong PAS sepanjang 21 hari tempoh kempen.

“Soal bantu berkempen, tiga pergerakan Umno iaitu Wanita, Pemuda dan Puteri akan gerakkan jentera mereka bagi bantu kempen PAS.

Titik-tolak kerjasama rasmi Umno-PAS

"Kita juga akan bincang dengan PAS mengenai keperluan lain yang akan diperlukan. Majlis Tertinggi Umno juga akan menyediakan penceramah bagi program kempen," katanya.

Ismail turut menganggap PRK Seri Setia secara tidak langsung menjadi titik-tolak kerjasama rasmi antara Umno dan PAS biarpun bukan secara hitam putih.

“Hari ini saya menganggap kerjasama Umno dan PAS adalah rasmi walaupun tiada perjanjian di atas kertas. Kehadiran pimpinan Umno dan sokongan yang diberikan jelas menunjukkan hubungan antara kedua-dua parti semakin baik.

“Jika dibandingkan dengan PRK Sungai Kandis tempoh hari, hubungan kali ini lebih baik dan kita komited untuk pastikan PAS menang di Seri Setia,” katanya.

Hadir sama bersama Ismail, Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Lokman Noor Adam, Ketua Wanita Umno Datuk Noraini Ahmad dan Exco Pemuda Umno Wan Muhammad Azri Wan Deris yang lebih dikenali dengan nama Papagomo.


Wow... ms berkempen ckp lembut tp bl dh dpt kuasa, gangster bukan main.. hebat yb dun negeri melaka ni.. 

Nazmir Munir berkongsi siaran.
https://www.facebook.com/nazmir.munir?fref=gs&hc_ref=ARSV_zTfVTxxj8S4tFhXE_uNHX__8H897CvXEi1d7DW8SSqP7roQOoYuWnlk9Qbdhbs&dti=217955808288946&hc_location=group

Lee Watt Khoo Watt ke JOHOR Business Networth
https://www.facebook.com/nazmir.munir?fref=gs&hc_ref=ARSV_zTfVTxxj8S4tFhXE_uNHX__8H897CvXEi1d7DW8SSqP7roQOoYuWnlk9Qbdhbs&dti=217955808288946&hc_location=group


Lihatlah sikap Yb Dun Pengkalan Batu Melaka.....manyak langsi maaa.. dia bikin melayu selupa anjing kurap..ini yb melayu kanina cibai di undi oleh pengundi cibai punya. uncle ucapkan semoga dia cepat jadi mendiang.Bab tanah kerajaan milik kerajaan...bab rakyat guna tanah kerajaan di larang...tapi bila bab UNDI bukan main SIAL dia punya merayu minta sokongan...segala janji manis bulan bintang akan disajikan... inikah bukti ehsan yg dia nak bagi pada rakyat dan pengundi... puiiiihhh!!!! kasi makan uncle punya kahak

https://www.facebook.com/nazrie.iskandar.31/videos/302871987184460/?t=96
https://www.facebook.com/nazrie.iskandar.31/videos/302871987184460/?t=2

justice league30 August 2018 at 22:07
NGO gesa mufti bersuara dalam isu berkaitan Islam
Faisal Asyraf | Diterbitkan 27 Jul 2018, 6:24 petang | Dikemaskini 27 Jul 2018, 6:29 petang


Sebuah pertubuhan yang menggelarkan diri mereka sebagai Majlis Tindakan dan Badan Penyelaras NGO Islam Malaysia menggesa para mufti untuk bersuara dalam isu berkaitan orang Islam di negara ini.

Mereka menyatakan desakan itu dalam satu perhimpunan di Masjid Negara hari ini yang disertai kira-kira 50 hadirin.

Koordinatornya Yahya Long Ali berkata, kerajaan dan pembangkang tidak senada dalam isu berkaitan sensitiviti orang Islam yang menurut mereka tidak diselesaikan sehingga kini.

Beliau berkata, antara isu itu adalah budaya LGBT (lesbian, gay, biseksual, transgender), Rang Undang-undang Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau RUU355, sekolah tahfiz dan hak institusi Islam dan Raja-raja Melayu.

Mufti adalah satu badan yang tinggi..mereka boleh keluarkan fatwa..kita nak dia berani bersuara dan bertegas dalam soal melibatkan Islam.

"(Mufti) Tak boleh ikut arahan ketua masing-masing," katanya di perkarangan Masjid Negara di Kuala Lumpur selepas sembahyang Jumaat tengah hari tadi.

Beliau mendakwa wakil sejumlah 30 NGO hadir ke perhimpunan itu, termasuk daripada Wanita Intifada Negara dan Gerakan Pembela Ummah Kedah.

Yahya berkata isu RUU355 dibahaskan sejak pentadbiran BN lagi namun sehingga kini tidak selesai, kerana pemimpin beragama Islam dalam kerajaan dan pembangkang tidak bersatu.

justice league30 August 2018 at 22:28
Baca manifesto!' - pesan Rais pada menteri
Pasukan Malaysiakini | Diterbitkan 17 Ogs 2018, 5:08 petang | Dikemaskini 17 Ogs 2018, 5:14 petang


100 HARI | Menteri dan timbalan menteri perlu meluangkan masa untuk membaca Buku Harapan iaitu manifesto pilihan raya Pakatan Harapan (HARAPAN), kata Ketua Biro Strategi dan Dasar BERSATU, Datuk Rais Hussin Mohamed.

"Ini hanya satu pemerhatian tetapi menteri dan timbalan menteri pun tak baca manifesto.

"Jadi permintaan pertama saya adalah orang yang sepatutnya menunaikan apa yang dijanjikan mesti membacanya," katanya yang juga pengerusi jawatankuasa manifesto HARAPAN ketika wawancara bersama Malaysiakini sempena 100 hari pentadbiran HARAPAN.

Rais berkata begitu juga dengan ketua setiausaha dan pegawai tinggi kerajaan.

"Semua pelaksana, mereka juga perlu baca manifesto - penting kerana ini dasar dan perkara utama dalam pentadbiran HARAPAN. Justeru mereka patut tahu," katanya lagi.

Manifesto HARAPAN mengandungi 10 janji untuk 100 hari. Tetapi bagi jangka panjang ia merangkumi 60 perkara yang ingin dilaksanakan HARAPAN.

Bagaimanapun kerajaan hanya mampu memenuhi dua daripada 10 janji itu, iaitu pemansuhan GST dan penilaian semula projek-projek mega.

Rais menegaskan ia bukanlah bermakna kerajaan mungkir janji kerana para menteri bekerja keras untuk menunaikannya walaupun dengan tempoh yang sedikit lama.

Beliau berkata manifesto itu dirangka berdasarkan maklumat awam tanpa butiran yang baru diketahui HARAPAN selepas menjadi kerajaan, terutama berkenaan kadar hutang negara.

"Tetapi kita percaya dengan sedikit masa dan penentukuran dalam rancangan kita, semua janji ini dapat dipenuhi," katanya.

Beliau lebih percaya dalam mencari penyelesaian berbanding memberi alasan bagi mengabsahkan kegagalan menunaikan janji.

'Dulu orang tak peduli'

Rais berkata lagi, hakikat bahawa manifesto HARAPAN hangat diperkatakan - hampir saban hari - selepas PRU ke-14 sendiri adalah satu bentuk kejayaan.

"Dalam 13 PRU lalu, manifesto hanya dibincangkan sebelum PRU dan tidak selepas.

"Tetapi selepas PRU ke-14, semua orang bercakap tentangnya setiap hari.

"Ada keghairahan baru dalam penyertaan demokratik...orang ramai menjadi semakin peka," katanya.

Beliau juga ditanya tentang Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang cuba 'mengecilkan' manifesto itu, antaranya apabila berkata "ia bukan kitab suci" dan "terlalu tebal".

"Jika seseorang itu berkata ia bukan kitab suci, saya serahkan kepada dia sendiri. Mungkin ia bagi membina naratif untuk mengurangkan tekanan kepada menteri.

"Dalam menguruskan negara, and tidak boleh merangka manifesto yang nipis. Ia perlu tebal, terutama apabila merangkumi semua lapisan masyarakat.

"Apa yang penting adalah apa kandungannya. Kita tidak patut tumpu kepada alasan tetapi bagaimana untuk melaksanakannya."

Pada 14 Mei lalu beliau berkata jawatankuasa pemantauan manifesto akan ditubuhkan. Menurut Rais, beliau memang ada membangkitkan perkara itu kepada kerajaan.

'Adili kami dalam masa lima tahun'

Bagaimanapun beliau berkata kerajaan memutuskan untuk menubuhkan jawatankuasa dalam kabinet dan ia dipengerusikan Mahathir sendiri.

"Jika saya perdana menteri, saya akan panggil orang luar untuk melakukan audit (kepada manifesto) kerana ia akan memberi perspektif yang berkecuali - anda tak boleh audit kerja sendiri.

"Tapi (Mahathir) merasakan wajar agar ia diadakan di peringkat kabinet - untuk menunjukkan signifikannya," katanya lagi.

justice league30 August 2018 at 22:29
Pelantikan ketua pengarah baru AADK dikritik
Faisal Asyraf | Diterbitkan 16 Ogs 2018, 9:32 malam | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 9:34 malam


Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) tidak akan bergerak ke depan jika jawatan ketua pengarah diberikan kepada mereka yang bakal bersara atau sebab lain, kata sumber.

Sumber itu, yang memegang jawatan kanan dalam agensi berkenaan, mempersoalkan sama ada AADK adalah tempat "mencampak" mereka yang sudah berada di hujung kerjaya.

Sumber berkenaan merespons kepada pelantikan Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA), Bukit Aman Datuk Seri Zulkifli Abdullah sebagai ketua pengarah AADK yang baru.

"Adakah pegawai AADK tak ada yang layak untuk menerajui agensi ini? Kalau tengok rekod sejak 2008... semua mereka ini dalam tempoh berpencen," kata sumber itu.

Sumber itu juga mendakwa Menteri Dalam Negeri dan ketua setiausaha kerajaan meminggirkan agensi berkenaan.

Setiap kali pelantikan ketua pengarah baru, kata sumber itu, dasar dan fungsi agensi itu akan diubah.

"Tiada usaha berterusan dari dasar sebelumnya, pendekatan, program dan visi untuk menghalang dan memulihkan penagih dadah.

"Ketua pengarah baru yang dilantik bagi jawatan itu berada di penghujung kerjaya atau sebagai hukuman hanya akan berikan perkhidmatan ala kadar sekadar nak menunggu pencen," kata sumber lagi.

Selain itu, sumber turut menyorot bahawa ketua pengarah yang dibawa dari luar tidak mempunyai kepakaran atau pengalaman untuk berurusan dengan perkara tugas agensi berkenaan.

Justeru, sumber itu merayu agar Menteri Dalam Negeri mempertimbangkan keputusan dan melantik individu yang berkelayakan bagi jawatan berkenaan.

"Ketua setiausaha negara perlu sensitif dalam memastikan kesesuaian individu itu untuk menjadi ketua pengarah. Bukan main tangkap muat saja.

"Ia akan memberi kesan kepada fungsi, tanggungjawab, visi, misi dan pencapaian matlamat penubuhan AADK seperti yang dihasratkan dalam Akta AADK 2004," katanya.

Sumber itu juga pelantikan seperti yang ada akan menjejaskan moral kakitangan AADK.

"Kita risau pegawai-pegawai AADK pun buat kerja dengan tidak sepenuh hati, terpaksa dan penuh dengan lakonan sebagai bantahan kerana ketidakpuasan hati terhadap pelantikan ketua pengarah yang dibuat secara tangkap muat," katanya.

Sebelum ini, Malay Mail melaporkan pelantikan Zulkifli itu adalah atas arahan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Zulkifli pula menyatakan rasa terkejut dengan pelantikannya namun menganggap ia sebagai penghormatan untuk menerajui AADK.

justice league30 August 2018 at 22:32
PAS kekal jadi 'kingmaker'
Zulaikha Zulkifli | Diterbitkan 2 Ogs 2018, 11:57 pagi | Dikemaskini 3 Ogs 2018, 2:08 petang

WAWANCARA | PAS tetap yakin parti itu kekal dengan statusnya sebagai kingmaker walaupun selepas pilihan raya umum (PRU) ke-14.

Menurut timbalan presidennya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, istilah itu bukan sahaja terpakai semasa pilihan raya malah melibatkan senario semasa politik.

"Saya fikir kita kekal sebagai kingmaker dalam konteks sokongan politik.

"Walaupun ia tidak (memberi kesan) pada keputusan (PRU) baru-baru ini tetapi dari segi sokongan (PAS tetap kingmaker).

"King maker ini bukan melibatkan pilihan raya sahaja tetapi (termasuk) senario politik," katanya dalam temubual bersama Malaysiakini.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai kedudukan terkini parti itu yang sebelum ini diuar-uarkan menjadi kingmaker seperti yang dinyatakan Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Menjelang PRU ke-14 lalu, Abdul Hadi pernah menjangkakan tiada satu pun parti yang dapat membentuk kerajaan selepas PRU14.

Ekoran itu, Abdul Hadi yang mengekalkan kerusi parlimen Marang menganggap PAS sebagai king maker sekiranya parti itu menang 40 kerusi dan menjadi tempat bergantung parti lain yang mahu menubuhkan kerajaan.

Namun, pada PRU pada 9 Mei alu, PAS hanya memenangi 18 kerusi parlimen. Cuma parti itu mengekalkan pentadbiran di Kelantan serta menawan Terengganu.

Muafakat bersama Umno

Sementara itu, bercakap mengenai pilihan raya kecil (PRK) Sungai Kandis, Tuan Ibrahim memberitahu bahawa arahan parti sangat jelas iaitu menggesa anggota akar umbi tidak memberikan undi kepada Pakatan Harapan (HARAPAN).

Menurut anggota parlimen Kubang Kerian itu, PAS perlu memastikan blok pembangkang kuat di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor bagi mengimbangi kerajaan negeri.

"Kita tengok pada pelbagai isu dan sokongan, jadi kita tak pilih HARAPAN. Pertama, kita baru buat himpunan (UMMAH) yang marah dengan pelbagai isu yang berlaku, tiba-tiba nak undi HARAPAN. Nampak tak kena.

"Kedua, keperluan untuk wujud suasana pembangkang yang kuat dalam DUN Selangor. Memang pilihan raya kecil ini tidak akan jejaskan kerajan negeri tapi ia mungkin dapat kukuhkan suara pembangkang," katanya.

Menurut bekas pensyarah Institut Teknologi MARA itu wujud perbezaan pada pembangkang dulu dan sekarang.

Katanya pembangkang tidak wajar dijadikan musuh kerana dalam sistem demokrasi, mereka sebenarnya banyak membantu kerajaan.

"Kita kena ambil pendekatan itu, bukan macam dulu.

"Dalam konteks ini, kenyataan yang dikeluarkan Nasruddin Hasan dan Khairuddin Aman Razali sama dengan setiausaha agung," ujarnya.

Meskipun menggesa agar ahli akar umbi memberi undi kepada Umno namun Tuan Ibrahim menegaskan tiada sebarang perjanjian atau kerjasama yang dilakukan PAS bersama parti berkenaan.

"PAS tak terikat dengan Umno dengan sebarang perjanjian. Keputusan kita sokong mana-mana (parti) bergantung kepada kes. Di Selangor dalam blok pembangkang kita bersama Umno.

"Jadi saya fikir tak timbul isu kecelaruan.

"Kita bukan anti-HARAPAN cuma ada muafakat dengan Umno. Ia berdasarkan keperluan semasa," katanya.

Ditanya mengapa kini PAS boleh bekerjasama dengan Umno sedangkan parti itu merupakan musuh utama mereka sebelum ini, Tuan Ibrahim berkata muafakat itu berlaku memandangkan mereka sama-sama pembangkang.

Diajukan soalan mengapa ketika menjadi pembangkang bersama HARAPAN tiada muafakat berlaku, beliau menjelaskan, ia berikutan wujudnya DAP yang sering menghalang agenda Islam.

"Dulu Umno kerajaan. Dalam konteks dia kerajaan, kalau kita tahu mereka tak betul, tak betullah kalau kita nak beri kuasa pada dia. Sekarang Umno bukan lagi kerajaan.

"Perjuangan PAS bermatlamat untuk mendaulatkan Islam, muafakat itu perlu. Kalau ada muafakat tapi kuasa Islam tak boleh di bawa, agenda islam ditentang, dibantah.

justice league30 August 2018 at 22:33
Tandas OKU hanya untuk OKU sahaja: Ras Adiba
ZULQARNAIN ABU HASSAN 17 OGOS 2018
FacebookTwitterWhatsAppEmailMore246
Tandas OKU hanya untuk OKU sahaja: Ras Adiba

PERSONALITI TV, Ras Adiba kesal dengan sikap segelintir masyarakat yang mempersendakan tandas golongan orang kurang upaya (OKU).

Dalam satu kenyataan terbaharu, Ras Adiba sekali lagi memuat naik peringatan itu di Instagramnya.

"Hallo, tanda OKU hanya untuk OKU sahaja faham!" tulis Ras Adiba.

Terdahulu, Ras Adiba berharap agar mereka yang benar-benar mahu menggunakan tandas OKU sila dapatkan kad pengenalan OKU terlebih dahulu.

"Understand?!Kawan-kawan yang dihormati. Sila henti mempersendakan tandas OKU kami. Ianya tidak melucukan langsung!

"Kalau betul anda nak menggunakan tandas kami, sila jadi OKU dulu. Sehingga waktu itu sila blah! Ada faham?!" luahnya.

Sebelum ini Sinar Harian turut melaporkan, Ras Adiba telah membuat surat terbuka kepada Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, iaitu Fuziah Salleh.

Surat tersebut menyarankan komuniti transgender menggunakan tandas OKU buat sementara waktu sebelum mereka diterima sepenuhnya oleh masyarakat.

justice league30 August 2018 at 23:50
Bila hapus hutang peneroka?

KUALA LUMPUR 1 Ogos - Kerajaan Pakatan Harapan (PH) digesa memberikan penjelasan lanjut mengenai janji untuk menghapuskan hutang peneroka sebagaimana termaktub dalam manifesto Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

Gesaan itu disuarakan oleh Ahli Parlimen Bera, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang kecewa de­ngan sikap kerajaan kerana masih membisu mengenai janji tersebut.

Hal ini kerana, Naib Presiden UMNO itu percaya bahawa ramai peneroka mengundi PH kerana `termakan’ dengan janji penghapusan hutang itu.

“Menteri (Hal Ehwal Ekonomi) perlu menjawab apakah hutang peneroka akan dihapuskan? Jika ya, apakah semua hutang atau sebahagian daripada hutang?

“Apakah jenis hutang-hutang dan bila akan dihapuskan?” kata­nya dalam kenyataan di sini hari ini.

Ismail Sabri dalam pada itu berpendapat hutang-hutang pe­neroka tidak akan dihapuskan selepas melihat kepada penjelasan mengenainya dalam sidang Dewan Rakyat hari ini.

“Samalah seperti pengundi di Sabah dan Sarawak yang tertipu dengan janji royalti minyak 20 peratus daripada pendapatan kasar hasil minyak sedangkan PH membuat definisi sendiri seba­nyak 20 peratus daripada keuntungan bersih,” jelas beliau.

Selain itu, beliau turut menzahirkan rasa kecewa berikutan kegagalan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menjawab isu Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan mengelak daripada celahan isu Felda pada sesi perbahasan di Dewan Rakyat.

Sedangkan, kata Ismail Sabri, isu berkaitan Mara sangat dekat dengan hati orang Melayu serta bumiputera.

“Isu memecahkan fungsi-fungsi Mara dengan meletakkannya di bawah beberapa kementerian langsung tidak mendapat maklum balas daripada menteri,” ujar beliau.

: Sekarang BN pandai menuntut janji, dulu BN suka berjanji. PH dan BN semuanya kaki tipu rakyat....



tumpang sekole...?

nasi kandaq kedai mamak, anak mami juai pesemboq, lepaih baca jangan dok syiok, kalu-kalu SB jengok kot dapoq... 

31 August 2018
Related image

Senator PAS kena sound dengan Menteri Mujahid isu LGBT...

Amaran keras Dr Mujahid supaya parti penjual agama jangan sesekali memutar belit istilah ‘mengiktiraf’ terhadap golongan LGBT menyebabkan si pelawak itu tadi terus duduk tak bangun dah!
Kes bekas perisik: SPRM - rampas tunai AS$6.3 juta...
Penyiasat antirasuah merampas sejumlah wang tunai sebanyak AS$6.3 juta dari beberapa lokasi semasa siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap dakwaan penyelewengan oleh bekas para pegawai risikan kerajaan.

Jumlah terbesar AS$4.07 juta ditemui di sebuah kondominium sewa di Cyberjaya malam tadi, sejurus selepas pihak berkuasa menahan seorang ahli perniagaan di Kelantan.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Azam Baki memberitahu pemberita pada sidang akhbar hari ini pihaknya masih mencari kira-kira AS$5 juta, yang dianggap sebagai hak milik kerajaan persekutuan.

No automatic alt text available.
Wang2 ini ditemui selepas tangkapan bekas pengintip Malaysia. Wang2 ini ditemui di bebarapa lokasi di Malaysia termasuk di Cyberjaya dan di Kelantan. Nama pengintip ini muncul selepas dia dituduh tulis surat kepada CIA suruh sokong Najib dalam PRU14.

Rupa2nya spy untuk menyamun. 

Azam berkata siasatan SPRM mendedahkan sejumlah AS$12 juta telah dibawa masuk ke dalam negara kira-kira tiga bulan yang lalu, tetapi pihaknya masih belum menentukan tujuan membawa wang itu.

Beliau juga menggesa sesiapa, termasuk penjawat awam, yang mempunyai maklumat mengenai kes ini atau tahu tempat wang tunai tersebut disimpan untuk tampil ke hadapan dan SPRM berjanji akan meletakkan mereka di bawah perlindungan saksi.
Related image
Ini termasuk mereka yang mungkin menyimpan wang tersebut, katanya.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Azam Baki menunjukkan wang tunai USD6.3 juta (RM25.7 juta) yang dirampas di beberapa lokasi mempunyai kaitan dengan penyalahgunaan kuasa seorang Ketua Pengarah dan 7 pegawai Organisasi Perisikan Luar Malaysia (MEIO) serta ahli perniagaan bergelar Datuk.
Image may contain: 1 person
Hasil rampasan berkenaan ialah sebahagian daripada jumlah keseluruhan bernilai USD12 juta (RM49 juta) yang diseludup masuk melalui Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) sebelum PRU 14 lalu.

Kesemua mereka kini ditahan di lokap SPRM dan bersedia menyambut kemerdekaan negara ke-61 bersama-sama.

Image may contain: 1 person, text
Najib’s Intelligence Chief Hasanah - Was A Shameless Thief ... 

The disgraced Intelligence Chief – Hasanah Abdul Hamid – has finally been arrested, but for different charges. The former director-general of the Malaysian External Intelligence Organisation (MEIO) had previously lodged a police report over a letter she sent to the United States’ Central Intelligence Agency apparently soliciting for support for ex-premier Najib Razak.

She wanted the police to investigate the whistle-blower because the letter falls under the Official Secrets Act (OSA). Her evil plan was to hide behind the OSA when in reality, the woman spy chief had committed the highest degree of treasonous and treacherous act when she wrote to invite foreign power to interfere in the sovereignty of Malaysia.

There are many ways to skin a cat. The higher a crook is in an organization hierarchy, the tougher it gets to prosecute them. Al-Capone, American most notorious gangster, practically controlled Chicago like his private business. He was untouchable by the U.S. authorities for years. The ultimate brilliant strategy that managed to put him in federal prison was prosecuting him in 1931 for tax evasion.

Who would have thought that a simple tool such as tax evasion was all it took to skin the American most brutal gangster? Likewise, for reasons known only to Royal Malaysia Police, they have no intention of charging Ms. Hasanah for treasonous and treacherous act, despite her admission to the authenticity of the letters sent to CIA Director Gina Cheri Haspel.

Thanks to 61 years of culture of corruption spread by previous Barisan Nasional coalition government, every institution in the country has caught the disease, one way or another. Not only the chief of Malaysia’s national security covert intelligence agency was entrusted by her boss Najib to write to CIA, she was also tasked with transferring some money to a secret location.

Monkey see monkey do, as the saying goes. Perhaps they were inspired by Najib’s looting and plundering. So, while her officers from the “Research Division” of the Prime Minister’s Department were transporting money after Barisan Nasional lost the May 9th general election, they couldn’t resist but helped themselves to the cash – reportedly about US$400,000 (RM1.6 million).
Treason Letter to CIA - Najib Razak and Hasanah Abdul Hamid
Hasanah Abdul Hamid was arrested when she was called to the Malaysian Anti-Corruption Commis­sion (MACC) headquarters for interrogation. Prior to her arrest, seven civil servants from the intelligence agency known as the “Research Division”, including a diplomatic officer, were remanded in investigations into the alleged misappropriation of 14th general election funds.

When she was produced at the Magistrate’s Court here this morning, Hasanah was dressed in the infamous orange lock-up attire and wearing a “purple tudung” (veil or headscarf). Handcuffed, the former intelligence chief covered her face from being photographed by journalists, presumably too ashamed over her crimes.

Like other guilty criminals, covering her face suggests that she most likely had indeed helped herself to the stash of cash. She is being charged under Section 23 of the MACC Act for the abuse of power. If found guilty, the Bond girl could face up to maximum 20 years imprisonment and a fine of 5 times the value of the gratification or RM10,000, whichever is higher.

It appears that Hasanah and her boys aren’t that different from the 17 security personnel who were remanded for taking cash amounting to RM3.5 million from the Prime Minister’s Office. Still, the amount of cash that Hasanah was transporting raises another question – why ex-PM Najib Razak entrusted the spy agency to transport the election fund?

By Najib’s own admission, there were RM117 million cash in his children’s’ luxury condominium, RM3.5 million cash in his office and now RM1.6 million cash being transported by the intelligence agency. From where did Najib manage to raise so much money, if not stolen from the national coffers? It’s quite amazing that a spy chief was nothing but a cheapskate thief. - ft
JJ’s RM2 Billion Fortune Opens Up A Can Of Worms – Malaysia Has At Least 200 Billionaires... 
Who says Malay-Muslims are dirt poor? Those who think so should get their head examined. The ethnic Malays should celebrate because at least 200 of their Muslim brothers (and sisters) are actually billionaires. In fact, Malaysia should be ranked third, behind the United States (680 billionaires) and China (338) but ahead of Germany (152), on the list of countries with the most billionaires.

The problem is this – those 200 billionaires cannot disclose their wealth because they got it by plundering, looting and stealing peoples’ money. Yes, they are mostly politicians from the previous Barisan Nasional government. Such conclusion is arrived when the mother of the late Jamaluddin Jarjis filed for “faraid (wealth distribution)” certificate at the Syariah court over his RM2.082 billion estate.

Jamaluddin Jarjis, popularly known as JJ, who died in a helicopter crash in 2015, was a very close friend of former Prime Minister Najib Razak. Sure, we should not bitch about dead people. But hey, we didn’t start it. It was his 85-year-old mother who has actually opened a can of worms that has gotten millions of tongues wagging on social media.

Besides, just because JJ was dead doesn’t mean his extraordinary wealth cannot be questioned. If a man’s ill-gotten fortune is automatically made legitimate after he died, then drug lord Pablo Escobar, gangster Al-Capone and dictator Ferdinand Marcos’s dirty money should become legitimate overnight and belonged to their family members after their death.

The fact that JJ’s mother, Aminah Abdullah, is forced to go to court to get her fair share of wealth speaks volumes that there is probably family feud going on for the RM2.1 billion estate. Under the Shariah Law, the mother gets one-sixth of the estate’s assets, the wife gets one-eighth and the remainder is shared among the children.

The assets in dispute include 22 landed properties in Pahang and Kuala Lumpur, 21 bank accounts with a total of more than RM15 million, several properties in the United States and Mecca, as well as a company he owned. Aminah is questioning how her son could have allegedly given some of the property, which includes 19 companies, to his four children.
One-sixth of RM2.1 billion is worth a staggering RM350 million. That’s a truckload of money for Mr. Jamaluddin’s mother. But the jaw-dropping question here isn’t about wheelchair-bound Aminah claiming her share of the inheritance. The flabbergasted question everyone is wondering is how Jamaluddin Jarjis could accumulate such a massive fortune.

As former Rompin Member of Parliament from 1990 until his death, JJ was one of 191 UMNO warlords who get to decide the prime minister of the country. He was Second Minister of Finance (2002-2004), Minister of Domestic Trade and Consumer Affairs (2004), Minister of Science, Technology and Innovation (2004-2008) and Ambassador to the U.S. (2009-2012).

While it’s not nice to badmouth a dead man, its worth to note that like his buddy Najib Razak, Jamaluddin Jarjis wasn’t a saint when come to pretty girls. We’re talking about a minister – Jamaluddin Jarjis – who was allegedly to have molested a female worker in the Havana Club at a five-star hotel – Hotel Meridien – in Kuala Lumpur back in April 2008.

Amazingly, barely hours after the incident, the victim whose buttock was grabbed withdrew her statutory complaint against JJ, with rumours that she was paid millions to keep her mouth shut. The case was never heard again. To save his close buddy from potential trouble, Prime Minister Najib posted JJ to America as Malaysia’s Ambassador.

Jamaluddin Jarjis was also somehow involved in the 1MDB scandal when it was exposed in 2016 that Goldman Sachs hired Anis Jamaludin, daughter of Jamaluddin Jarjis, as far back as 2010. Ms Anis worked for Goldman as an investment banking analyst in Singapore from July to November 2010. Tim Leissner, then Goldman’s co-president for Southeast Asia, was working to forge closer business ties in Malaysia.

It is believed that the idea of 1Malaysia Peoples’ Housing Scheme (PR1MA) was mooted by JJ. Last year, the then-PM Najib Razak revealed that the PR1MA Malaysia had awarded more than RM15 billion worth of contracts to 574 Bumiputera firms. Overall, PR1MA had awarded more than RM22.4 billion worth of contracts to its business partners – comprising developers, contractors as well as vendors.
PRIMA PR1MA Homes - Jamaluddin Jarjis and Najib Razak
Yet, despite Najib’s promise to build hundreds of thousands of the affordable housing for the people – every year – the fact remains only 11,944 units of PR1MA homes have been sold by November, 2017, as admitted by former Minister in the Prime Minister’s Department Shahidan Kassim. Interestingly, JJ was actually the Chairman of 1Malaysia Peoples’ Housing Scheme (PR1MA).

Had he benefited from the scheme through kickbacks during the process of awarding the contracts, hence, resulting in under delivery of housing for the people? PR1MA is clearly a cash cow where the chairman could easily enrich himself. JJ had only served the Cabinet as minister for a short period from 2002 to 2008 and he was already worth a mind-boggling RM2.1 billion.

Therefore, it’s not an exaggeration to estimate that the newly crowned UMNO President Ahmad Zahid Hamidi is worth conservatively RM20 billion. As the former Deputy Prime Minister, not to mention his past important portfolio in Defence Ministry and Home Ministry, there’s little doubt that Mr. Zahid possesses 10 times more wealth than JJ. Not bad for a Malay who spoke very little English.

Two years ago, Mr. Zahid courted controversial when his plan to import 1.5 million Bangladesh workers into the country was exposed. Using his brother Abdul Hakim Hamidi as his proxy, each cheap labour would be charged RM3,000 – potentially generating a cool revenue of RM4.5 billion for the Hamidi family. The project was believed to have proceeded secretly.

Heck, it’s safe to presume all the 191 UMNO warlords have reached the billion ringgit milestone in their capacity as division chiefs who determine the fate of the UMNO president. All the 191 UMNO warlords have their own pet projects to enrich themselves. That was how the Malaysian prime minister, by virtue of being UMNO president, kept his power.

For example, Haris Onn Hussein, the brother of former Defence Minister Hishammuddin Hussein Onn has a 20.16% stake in Ekovest, a company awarded the contract to build the Setiawangsa-Pantai Expressway (SPE) at a cost of RM3.738 billion with a concession period with the Government for 53½ years. That’s a cash cow the Hussein family can milk for half a century.

Even a Tier-3 UMNO warlords such as Tajuddin Abdul Rahman (pix,below) – nicknamed “Six Million Dollar Man” for his role in offering bribe to the tune of RM6 million for his UMNO division chief post – was already a billionaire years ago. This is the same Tajuddin who screamed until foaming at the mouth warning the Malay-Muslims about “Christianity, Chinese and Communist”
Image result for Tajuddin Rahman
Amusingly, his own “Ali Baba” company – Detik Utuh Sdn Bhd – was a partner with Chinese-based Crest Builder Holdings Bhd in a 49:51 equity participation involved in building Universiti Teknologi Mara (UiTM) Tapah campus in Perak in 2013. Crest Builder had put the university’s construction cost at RM285.89 million.

While the construction cost was nothing to shout about, Mr. Tajuddin was given a cool 23-year concession to setup and maintain the campus, at a staggering RM1.3 billion. Essentially, Tajuddin’s Detik Utuh, an inactive construction company with no prior performance record in the industry, has been milking RM56.5 million every year for maintaining “new buildings” 

Like UMNO’s 191 division chiefs, their comrades from the 191 MCA division chiefs were believed to have done quite well too. For example, MCA Deputy President Wee Ka Siong, despite being mocked and laughed off as “Cry Baby Wee”, became an instant billionaire through his pet project – the RM12 billion PKFZ scandal – first hatched in 2001.

According to Forbes, there are 17 Malaysian billionaires in terms of US dollar in net worth. There are more if the fortune is measured in Malaysian Ringgit. Adding these 17 Malaysian business owners to the 191 UMNO warlords and voila, you have more than 200 billionaires. And we have not even talked about family members of politicians who become billionaire due to nepotism or using crooked means.

Nazifuddin, second son of ex-premier Najib Razak is a jolly good case study. Mr. Nazifuddin was linked to a Get-Rich-Ponzi-Scheme called UFUN. In 2015, all hell broke loose when the uFun Store had allegedly swindled 120,000 people involving at least 38 billion Baht (US$1.13 billion, £720 million, RM4 billion) in Thailand.

Now, will it be an exaggeration to suggest that Najib’s net worth is at least RM100 billion? In the same breath, those who believe that the ethnic Chinese were rich because they have robbed the Malays should think again. At least, they should be proud UMNO has produced 191 Malay billionaires, more than the Chinese. Jamaluddin Jarjis is the clearest proof!! - ft


Related image

cheers. 
tumpang sekole...?: Senator PAS kena sound dengan Menteri Mujahid isu LGBT...
https://alditta.blogspot.com/2018/08/senator-pas-kena-sound-dengan-menteri.html





Tiada ulasan: