Rabu, 5 September 2018

Alhamdulillah antara hasil makhluk bersangka baik pada Allah. 8150.


Rasulullah ﷺ Nabi kita Pesuruh Allah. 

Kejahatan Bukan Hanya kerana Niat, tetapi kerana Ada Kesempatan dan Kesepakatan Hati untuk membuang rasa malu pada Allah Subhanahuwatalla dan Rasul Nya Nabi Muhamaad Sallahualaihiwassalam.” Nauzubillahminzalik. 

Firman Allah dalam Surah Ali 'Imraan, Ayat: 38 


رَبِّ هَبۡ لِى مِن لَّدُنكَ ذُرِّيَّةً۬ طَيِّبَةً‌ۖ إِنَّكَ سَمِيعُ ٱلدُّعَآءِ 


Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan.” 

Firman Allah dalam Surah Al-Tahrim, ayat 8: 
  
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَى رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يَوْمَ لَا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعَى بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ 

Maksudnya, “Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan “Taubat Nasuha”, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama-sama dengannya; cahaya (iman dan amal soleh) mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan); mereka berkata (ketika orang-orang munafik meraba-raba dalam gelap-gelita): “Wahai Tuhan kami! Sempurnakanlah bagi kami cahaya kami, dan limpahkanlah keampunan kepada kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.” 

KISAH UANG 150 JUTA

Sebelum pulang kantor, sang suami menelpon istrinya, "Sayang, alhamdulillah, bonus akhir tahun dari perusahaan sudah turun, Rp. 150 juta." Di ujung telpon, sang istri tentu saja mengungkapkan rasa syukurnya, "Alhamdulillah, semoga barokah ya mas"


Sejak beberapa bulan yg lalu mereka sudah merencanakan beli mobil sederhana untuk keluarga kecilnya. Dan uang yg turun mereka rasa cukup pas sesuai budget.

Namun dalam perjalanan pulang, dia ditelp oleh ibunya di kampung, "Nak, kamu ada tabungan? Tadi ada orang datang ke rumah. Ternyata almarhum ayahmu punya hutang ke dia cukup besar, Rp. 50 juta." Tanpa pikir panjang, ia pun bilang ke ibunya, "Iya, Bu, insyaAllah ada." Dalam perjalanan pulang ia pun sambil berpikir, "Nggak apa-apa lah, masih cukup untuk beli mobil yg 100 jutaan. Mungkin ini lebih baik."

Ia pun melanjutkan perjalanan. Belum tiba di rumah, HP-nya kembali berdering. Seorang sahabat karibnya semasa SMA tiba-tiba menghubunginya sambil menangis. Sahabatnya itu sambil terbata mengabarkan bahwa anaknya harus segera operasi minggu ini. Banyak biaya yg tidak bisa dicover oleh asuransi kesehatan dari pemerintah. Tagihan dari rumah sakit Rp. 80 juta.

Ia pun berpikir sejenak. Uang bonusnya tinggal 100 juta. Jika ini diberikan kepada sahabatnya, maka tahun ini ia gagal membeli mobil impiannya. Tapi nuraninya mengetuk, "Berikan padanya. Mungkin kamu memang jalan Allah untuk menolong sahabatmu itu. Mungkin ini memang rezekinya yang datang melalui perantara dirimu." Ia pun menuruti panggilan nuraninya.

Setibanya di rumah, ia menemui istrinya dg wajah yg lesu. Sang istri bertanya, "Kenapa, mas? Ada masalah? Nggak seperti biasanya pulang kantor murung gini?" Sang suami mengambil napas panjang, "Tadi ibu di kampung telp, butuh 50 juta untuk bayar utang almarhum bapak. Nggak lama, sahabat abang juga telp, butuh 80 juta untuk operasi anaknya. Uang kita tinggal 20 juta. Maaf ya, tahun ini kita nggak jadi beli mobil dulu."

Sang istri pun tersenyum, "Aduh, mas, kirain ada masalah apaan. Mas, uang kita yg sebenarnya bukan yg 20 juta itu, tapi yg 130 juta. Uang yg kita infakkan kepada orang tua kita, kepada sahabat kita, itulah harta kita yg sesungguhnya. Yg akan kita bawa menghadap Allah, yg tidak mungkin bisa hilang jika kita ikhlas. Sedangkan yg 20 juta di rekening itu, masih belum jelas, benaran harta kita atau akan menjadi milik orang lain."

Sang istri pun memegang tangan suaminya, "Mas, insyaAllah ini yg terbaik. Bisa jadi jika kita beli mobil saat ini, justru menjadi keburukan bagi kita. Bisa jadi musibah besar justru datang ketika mobil itu hadir saat ini. Maka mari baik sangka kepada Allah, karena kita hanya tahu yg kita inginkan, sementara Allah-lah yg lebih tahu apa yg kita butuhkan."

Ya ALLAH...
 Muliakanlah orang yang membaca status ini
 Lapangkanlah hatinya
 Bahagiakanlah keluarganya
 Luaskan rezekinya seluas lautan
 Mudahkan segala urusannya
 Kabulkan cita-citanya
 Jauhkan dari segala Musibah
 Jauhkan dari segala Penyakit,Fitnah,Prasangka Keji,Berkata Kasar dan Mungkar.
 Dan dekatkanlah jodohnya untuk orang yang membaca dan membagikan status ini.


Aamiin ya Rabbal'alamin


Sdh baca Like komen Aamiin dan bagikan dgn Ikhlas !!
..
🍃 Rasulullah S.A.W bersabda :"Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala." (HR. Al-Bukhari)
🍃 SHARE = DAKWAH = PAHALA

🍃 NUMPANG BAGI2 REZEKI…
.
LOWONGAN KERJA..!!!
TERBUKTI: Modal CUMA 10rb, penghasilan sampai 6jt/bln. bagaimana caranya?? buruan pelajari rahasianya,..!!!
klik disini : ===> http://www.mahkotaprofit.com/?id=sukses2
<===
   …

💦 💦 💦

Apa Agamamu - Islam Agamaku™
https://www.facebook.com/UstadYusufR/photos/a.1439739816332850/1907154566258037/?type=3&theater&ifg=1

Halaman Disukai · 30 Ogos
Foto Belajar Agama Islam.
6 KEADAAN WANITA DISURGA

Bismillaah...
Keadaan wanita didunia ada enam :
1. Meninggal sebelum menikah.

2. Di talak suami pertama dan tidak menikah lagi sampai meninggal.
3. Menikah dengan lelaki yang bukan ahli surga. Misalnya, suaminya murtad atau melakukan kesyrikan.
4. Meninggal lebih dahulu sebelum suaminya.
5. Ditinggal mati suaminya dan tidak menikah lagi sampai meninggal.
6. Ditalak atau ditinggal mati suaminya, kemudian menikah dengan lelaki lain.

Untuk wanita jenis pertama kedua dan ketiga dia akan dinikahkan dengan seseorang lelaki yang menjadi penghuni syurga...

Dia memiliki sifat sempurna, sebagaimana penghuni syurga lainnya.

Ini berdasarkan sabda nabi shallallahu alaihi wasalam.
"Di surga, tidak ada orang yang tidak menikah" (HR.Ahmad dan Muslim)

Untuk wanita jenis keempat dan kelima, dia akan dinikahkan dengan suaminya didunia.

Adapun wanita yang keenam akan dinikahkan dengan suaminya yang terakhir.

Ini berdasarkan sabda nabi shallallahu alaihi wasallam.
"Wanita mana pun yang ditinggal mati suaminya, kemudian si wanita menikah lagi, maka dia menjadi istri bagi suaminya yang terakhir" (HR.Thabrani)
.
🍃 Rasulullah S.A.W bersabda :"Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala." (HR. Al-Bukhari)


🍃 SHARE = DAKWAH = PAHALA

🍃 NUMPANG BAGI2 REZEKI…

LOWONGAN KERJA..!!!
TERBUKTI: Modal CUMA 50rb, penghasilan sampai 6jt/bln. bagaimana caranya?? buruan pelajari rahasianya,..!!!
klik disini : ===> http://www.AmanahProfit.com/?id=sukses2

<===
   …

💦 💦 💦

Apa Agamamu - Islam Agamaku™
https://www.facebook.com/UstadYusufR/photos/a.1439739816332850/1906420926331401/?type=3&theater&ifg=1

Halaman Disukai · 30 Ogos
Foto Belajar Agama Islam.
Rasa cemburu bukanlah sesuatu hal yang buruk dan harus dihilangkan atau ditolak, namun semua itu harus berdasar kepada ketentuan-ketentuan yang telah ditetapkan dalam syari’at. Dalam sebuah riwayat menyebutkan:

Sa’ad bin ‘Ubadah mengatakan,

لَوْ رَأَيْتُ رَجُلًا مَعَ امْرَأَتِي لَضَرَبْتُهُ بِالسَّيْفِ غَيْرَ مُصْفَحٍ 


“Seandainya aku melihat seorang laki-laki sedang bersama istriku pasti aku pukul dia dengan sisi pedangku yang tajam!” Mendengar ucapannya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

أَتَعْجَبُونَ مِنْ غَيْرَةِ سَعْدٍ لَأَنَا أَغْيَرُ مِنْهُ، وَاللَّهُ أَغْيَرُ مِنِّي

“Tidak herankah kalian kecemburuan Sa’ad? Sungguh aku lebih cemburu daripada Sa’ad, dan Allah Subhanahu wa Ta’ala lebih cemburu lagi daripada aku.” (HR. Bukhari No. 5220)


🍃 Rasulullah S.A.W bersabda: "Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala." (HR. Al-Bukhari)

🍃 SHARE = DAKWAH = PAHALA

🍃 NUMPANG BAGI2 REZEKI…

LOWONGAN KERJA..!!!
TERBUKTI: Modal CUMA 50rb, penghasilan sampai 6jt/bln. bagaimana caranya?? buruan pelajari rahasianya,..!!!
klik disini : ===> http://www.AmanahProfit.com/?id=sukses2

<===
   …

💦 💦 💦

Apa Agamamu - Islam Agamaku™
https://www.facebook.com/UstadYusufR/photos/a.1439739816332850/1906419022998258/?type=3&theater&ifg=1

Hal lain-lain:
KERENGGA: PAS kongsi pentas kempen MCA untuk Balakong
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/09/pas-kongsi-pentas-kempen-mca-untuk.html
PAS kongsi pentas kempen MCA untuk Balakong
Liow Sze Xian

Sejarah tercipta malam tadi selepas Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan membuat penampilan di majlis MCA untuk menyokong calon mereka Tan Chee Teong.

Ini berlaku walaupun sejarah panjang MCA menolak cita-cita PAS untuk menjadikan Malaysia sebuah negara teokratik.

Takiyuddin muncul di pentas MCA di kawasan kejiranan Melayu di Taman Tun Perak, di mana beliau bercakap tentang keperluan untuk semakan dan imbangan.

"Negara kita telah menghadapi tsunami politik, dan membawa perubahan kerajaan, dari peringkat persekutuan ke negeri-negeri. Kami menukarnya dari BN kepaa Pakatan Harapan.

"Ramai berpendapat Pakatan Harapan akan menjadi kerajaan yang baik, kerajaan yang boleh dipercayai dan kerajaan yang membawa harapan. Tetapi, ia sebenarnya kerajaan yang tidak mempunyai harapan dan menghancurkan harapan rakyat," kata Takiyuddin kepada hadirin.

Oleh itu, beliau menekankan konsep "semak dan imbang" yang dipromosikan oleh MCA, dan menggesa rakyat, bukan sahaja ahli dan penyokong PAS, tetapi semua rakyat dari Balakong untuk menyokong Chee Teong.

Bercakap kepada pemberita kemudian, Takiyuddin berkata PAS menyokong MCA untuk pilihan raya kecil Balakong dalam semangat perpaduan pembangkang, yang disokong oleh presiden PAS Abdul Hadi Awang.

Beliau berkata PAS telah mendedikasikan sumbernya untuk membantu calonnya untuk pilihan raya kecil Seri Setia dan hanya dapat membantu MCA sekarang.

Takiyuddin kelihatan berbual dengan Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Senator Ti Lian Ker - kedua-duanya adalah pengkritik vokal terhadap PAS vokal di masa lalu - sebelum dan selepas acara itu.

Apabila ditemui kemudian, timbalan presiden MCA Datuk Seri Wee Ka Siong berkata Takiyuddin muncul di acara itu tanpa diundang.
at 9/05/2018 09:33:00 PG

.: Pas dan Umno serta rakyat Kelantan perlu manfaatkan Husam
https://msomelayu.blogspot.com/2018/09/pas-dan-umno-serta-rakyat-kelantan.html
Wednesday, September 5, 2018
Pas dan Umno serta rakyat Kelantan perlu manfaatkan Husam
ULASAN PAGI

PELANTIKAN Husam Musa, 59 sebagai ahli Dewan Negara (Senator) membawa erti bukan sahaja kepada parti-parti gabungan Pakatan Harapan (PH) tetapi turut sama memberi erti kepada rakyat Kelantan secara amnya. Walaupun beliau dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong namun beliau tidak boleh diasingkan dengan Kelantan sebab negeri itu tanah kelahirannya. Sedikit sebanyak pelantikan itu ada hubungan dengan Kelantan.
Mereka masih relevan bersatu untuk bangunkan Kelantan.
Sudah pasti namanya dicadangkan Perdana Menteri kerana mengambil kira kapasiti itu, beliau asal Kelantan. Walaupun pelantikan Husam itu untuk tidak menyisihkan beliau dari koridor kekuasaan kerajaan Harapan apabila beliau dan partinya kalah dalam pilihan raya lalu, tetapi secara langsung ia dapat juga dimanfaatkan oleh rakyat Kelantan. Baik PH khasnya Parti Amanah Negara (Amanah) rakyat Kelantan juga perlu menjunjung kasih atas perkenan lantikan itu dan terima kasih kepada perdana menteri Dr Mahathir Mohamad.
Husam menurunkan tanda tangan ikrar untuk melaksanakan tugas sebagai Senator.
Sebelum ini Ketua Bersatu Ketereh Dr Radzi Jidin telah dilantik menjadi Senator dan menjadi timbalan menteri Hal Ehwal Ekonomi. Pelantikan Dr Radzi itu sudah dilihat ia sebagai menghormati rakyat Kelantan dan  meletakkan kerajaan sebagai negeri diberi perhatian.

Dengan terlantiknya Husam, ia dilihat kombinasi di antara keduanya menunjukkan kepedulian Dr Mahathir kepada nasib untung rakyat Kelantan sangat tinggi. Demi untuk Kelantan kedua Senator itu boleh bergabung dengan dua senator lantikan kerajaan negeri untuk membawa apa-apa suara daripada Kelantan dan membela untung nasib rakyat Kelantan di Dewan Negara.

Rakyat Kelantan bertuah kerana mempunyai empat anggota Exco kini, dua lantikan kerajaan negeri dua lantik Yang diPertuan Agong. Dengan keanggotaan itu ia sudah cukup untuk mempedulikan nasib Kelantan yang tertinggal sebelum ini kerana perbezaan fahaman politik. Atas kepentingan bersama semua pihak di Kelantan harus mengalu-alukan pelantikan itu dan memberi kerjasama sebaik mungkin.

Aset yang ada kepada Kelantan itu cukup baik untuk dimanfaatkan demi kesejahteraan dan pembangunan Kelantan. Sudah sampai masanya rakyat Kelantan memandang jauh melupai sentimen berasaskan ideologi politik dan menumpukan kepada pembangunan negeri Kelantan. Sudah lama Kelantan dijajah oleh kuasa politik demokrasi berasaskan sentimen kepuakan -- assobiyyah. Perubahan atau momentum baharu politik di Kelantan ini kini sesuai dengan pendekatan baharu Pas yang menggunakan pakai slogan Politik Matang dan Sejahtera. Inilah masanya untuk diprakti serta membuktikan anda pemain politik bijak dan kompeten.

Pendekatan itu pula sesuai dengan aspirasi kerajaan Harapan yang banyak melakukan perubahan, melakukan reform politik dan ingin menguburkan stail dan pendekatan politik masa lalu yang banyak merugikan daripada menguntungkan terutamanya di Kelantan. Politik dan tindakan diskriminasi yang berlaku selama ini perlu dimansuhkan.

Manakala Umno yang mempelopori politik pilihan kasih dan dendam sebelum ini, kini sudah tidak ada kuasa lagi. Umno sudah menjadi kupang tembaga bukan sahaja di Kelantan tetapi di Kuala Lumpur juga. Kekalahan memberi keinsafan mendalam kepada parti Melayu itu. Kekalahan dan tumbangnya kerajaan UBN membawa seribu makna kepada pemain politik dalam Umno yang ego dan sombong selama ini. Takdir malang itu juga molek bagi Umno untuk memperbetulkan pendekatan politik mereka supaya menjadi rasional dan berjalan atas demokrasi tulen.

Memahami situasi hari ini, adalah elok kalau tiga tokoh politik Kelantan masa kini, Ahmad Yakob, Mustapa Mohamed dan Husam Musa bersatu demi Kelantan. Mereka boleh mempraktikan politik matang dan terbuka, politik insaf dan sedar demi rakyat Kelantan. Walaupun mereka dalam kelompok atau parti berbeza tetapi mereka dapat duduk bersama. Apa lagi dilihat kepada gaya dan pendekatan politik mereka tidak berlandaskan emosi ia memberi kesempatan yang baik bagi membina Kelantan baharu dengan kerajaan baru Malaysia.

Kandati pun Umno Kelantan kini bukan dibawah pimpinan Mustapa, namun rakyat Kelantan dari kalangan Umno dan mereka tidak berparti masih melihat Mustapa sebagai pemimpin yang tepat dan berjiwa Kelantan dari kelompok Umno. Kemenangan beliau di kedua kerusi Adun Air Lanans dan Parlimen Jeli dalam Piraum lalu menggambarkan keinginan itu.

Umno dalam usaha untuk kembali semula di masa akan datang dan menyusunkan partinya terkhilaf apabila menukar Pengerusi Perhubungan daripada Mustapa kepada Jazlan Yaakob. Kapastiti baik dari segi pengalaman dan "jiwa rakyat Kelantan" dipunyai banyak oleh Mustapa dan rakyat Kelantan juga serasi dengan beliau. Umno sepatutnya tidak menukar ganti pengerusinya secepat itu. Apa dilakukan itu satu kesilapan.

Apapun Mustapa dan pemimpin Umno lain boleh membantu dari segi pengalaman pentadbiran. Ilmu yang ada kepada Mustapa sebagai menteri lebih 15 tahun sungguh banyak dan perlu dimanfaatkan sebaik mungkin. Husam dan Dr Radzi Jidin boleh menjadi jurucakap dan jambatan menghubungkan Kota Darulnaim dengan Putrajaya. Terutamanya Husam bekas Exco kanan Kelantan yang kini antara arkitek atau konsultans kerajaan Harapan boleh membawa sesuatu bermakna untuk Kelantan.

Manakala Ahmad Yakob sebagai Menteri Besar yang menguasai Kelantan boleh menyediakan prasarana bagi memungkin seberapa banyak pembangunan dapat dibawa oleh Husam ke Kelantan. Cuma Ahmad perlu lebih ikhlas bersedia untuk berkolaborasi dengan kerajaan pusat dan tidak mudah mendengar kepada beberapa kerat anak buahnya yang suka bercakap huduh dan memaki hamun orang.

Jika politik bersama untuk kepentingan Kelantan ini dapat direalisasikan insya-Allah Kelantan akan berubah untuk masa terdekat ini. Kesempatan terbaik untuk para pemain politik membaca arca baharu dalam politik adalah waktu ini. Sesungguhnya pertukaran kerajaan Pusat yang dipegang Umno selama 60 tahun lampau kepada PH bakal menjadi membentuk landskap baharu politik negara yang lebih ceria dan jaya.

Nah semua pihak di Kelantan ambillah kesempatan sebaik mungkin dan sebanyak mungkin. 

[wm.kl. 8:05 am 05/09/18]
Posted by mohd sayuti Omar at 8:31:00 AM

Shahbudin dot com: PAS MAJU SETAPAK LAGI, TAPI.....
http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/09/pas-maju-setapak-lagi-tapi.html
Wednesday, 5 September 2018
PAS MAJU SETAPAK LAGI, TAPI.....

Sejak berkawan mesra dengan UMNO (kata Pas belum kahwin lagi), parti itu nampaknya maju setapak lagi dari segi langkah politiknya.

Jika sebelum ini mereka sepentas dengan UMNO,  kali ini ia melakukan perkara yang sama dengan MCA pula, walaupun parti itu kuat dan gigih menentang undang-undang hudud serta RUU355.

MCA, selain MIC, adalah dua rakan kongsi yang masih setia bersama UMNO dalam BN.

Pas memulakan langkah itu dalam kempen pilihanraya kecil Balakong, malam tadi dengan kemunculan Setiausaha Agungnya, Takiyuddin Hassan di pentas MCA.

Beliau juga kemudiannya dilaporkan berbual-bual dengan Presiden MCA, Liow Tiong Lai dan Senator Ti Lian Ker yang merupakan antara pengkritik paling keras terhadap Pas selama ini.

Bagaimanapun, Timbalan Presiden MCA, Wee Ka Siong yang ditemui pemberita selepas itu memberitahu kehadiran Takiyuddin adalah tanda diundang.

Maknanya apa?

Maknanya, hanya Pas yang terhegeh-hegeh nak berbaik dan berkawan dengan MCA, tetapi parti Cina itu tidak pun ghairah untuk berbuat perkara yang sama.

Adakah MCA datang berkempen di Seri Setia?
Kahkahkah...
(ShahbudinHusin 05/09/2018)

Anak Sungai Derhaka: Hishammuddin Hussein Disiasat SPRM?
https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2018/09/hishammuddin-hussein-disiasat-sprm.html
Wednesday, September 5, 2018
Hishammuddin Hussein Disiasat SPRM?
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) semalam mengambil keterangan bekas menteri pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein berhubung kemungkinan memainkan peranan dalam membawa masuk wang berjumlah AS$12 juta ke negara ini.

Sumber yang rapat dengan siasatan itu berkata SPRM menyiasat sama ada pemimpin Umno itu memainkan peranan untuk mengaturkan pertemuan yang didakwa berlaku di Timur Tengah antara bekas ketua pengarah risikan, Datuk Hasanah Abdul Hamid dan pihak lain.

"Hishammuddin adalah antara beberapa saksi yang dikehendaki penyiasat SPRM bagi membantu siasatan berhubung pertemuan antara Hasanah dan satu lagi pihak di negara Timur Tengah.

"Ini juga sebab yang diberikan oleh SPRM kepada Mahkamah Majistret Putrajaya apabila mereka meminta untuk melanjutkan perintah reman terhadap Hasanah pada Ahad," kata sumber itu kepada Malaysiakini hari ini.

Pegawai tinggi penyiasat yang enggan namanya didedahkan itu merujuk kepada Hasanah, yang merupakan bekas ketua pengarah Organisasi Perisikan Luar Malaysia (MEIO).

Hasanah sebelum ini ditahan reman oleh SPRM selama enam hari untuk membantu siasatan berhubung wang berkenaan.

Sumber bagaimanapun tidak mendedahkan bilakah masa mesyuarat itu berlangsung.

Satu lagi sumber berkata antara perkara yang disiasat oleh pegawai SPRM ialah mengenai bagaimana sejumlah besar wang tunai berjaya diseludup ke Malaysia beberapa bulan yang lalu.

"Daripada maklumat yang diterima oleh SPRM, terdapat satu perjanjian yang dibuat dengan pihak tertentu di Timur Tengah untuk membawa wang tunai itu ke Malaysia.

"Pegawai penyiasat ingin menyoal Hishammuddin untuk mengetahui sekiranya dia terlibat dalam mengaturkan pertemuan ini"

Sumber berkata, Hishammuddin yang juga bekas timbalan presiden Umno, menghabiskan masa selama dua jam di ibu pejabat SPRM di Putrajaya untuk memberikan keterangannya semalam.

Pengarah Bahagian Siasatan SPRM Datuk Simi Abd Ghani mengesahkan pihak berkuasa itu telah mengambil kenyataan Hishammuddin dan bekas menteri itu memberikan kerjasamanya sepenuhnya.

Bagaimanapun, Simi enggan mengulas lanjut mengenai kes itu.

Minggu lepas, Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Azam Baki memberitahu sidang akhbar bahawa mereka telah merampas sejumlah wang berjumlah AS$ 6.3 juta berhubung siasatan terhadap Hasanah dan lapan yang lain termasuk tujuh pegawai MEIO dan seorang ahli perniagaan.

Posted by Anak Sungai Derhaka
at Wednesday, September 05, 2018

KERENGGA: Setiausaha politik Mat Sabu antara 23 angkat sumpah jawatan
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/09/setiausaha-politik-mat-sabu-antara-23.html
Setiausaha politik Mat Sabu antara 23 angkat sumpah jawatan
Bernama

PUTRAJAYA: Seramai 23 setiausaha politik kepada menteri Kabinet mengangkat sumpah simpan rahsia di depan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini.

Majlis ringkas yang diadakan di Perdana Perdana Putra turut dihadiri Ketua Setiausaha Negara Datuk Seri Dr Ismail Bakar.

Antara yang mengangkat sumpah ialah 3 setiausaha politik kepada perdana menteri iaitu Muhammad Zahid Md Arip, Datuk Mohamad Nuhairi Rahmat dan Abu Bakar Yahya.

Turut serta ialah setiausaha politik kepada timbalan perdana menteri, Romli Ishak, Datuk Mohd Nardin Awang (Menteri Dalam Negeri), Ahli Parlimen Damansara Tony Pua Kiam Wee (Menteri Kewangan), Mohd Azhar Che Mat Dali (Menteri Pertahanan) dan Mohd Nizam Morad (Menteri Pendidikan).

Bekas pengacara program Ruang Bicara di Bernama News Channel, Datuk Dahlan Maamor turut mengangkat sumpah sebagai setiausaha politik Menteri Pengangkutan.

Turut mengangkat sumpah ialah Cheang Chee Khing (Menteri Sumber Manusia), Ahmad Sabki Yusof (Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani), Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi (Menteri Kesihatan), Mohd Aizad Roslan (Menteri Belia dan Sukan), Mejar (Bersara) Mohamad Rahim Osman (Menteri Pembangunan Usahawan), Saiful Izham Ramli (Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna), Zakaria Abdul Hamid (Menteri Kerja Raya) dan Mohd Nazri Noh (Menteri Luar).

Selain itu, Alice Choo Foong Thye mengangkat sumpah sebagai setiausaha politik Menteri Industri Utama, Ee Chin Li (Menteri Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan lklim), Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus (Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama)), Martin Tomy @ Tommy (Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang)), Pritchard Arthur Gumbaris (Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri) dan Abdul Kusen Hussen @ Mujahirin O K K PG Hussen (Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya).
at 9/05/2018 05:00:00 PTG

Halaman Disukai · 30 OgosPANGGILAN BUMI

Dalam sebuah hadits yg diriwayatkan Anas Ibnu Malik ra; Sesungguhnya bumi itu setiap hari memanggil-manggil dgn beberapa panggilan.

Wahai anak cucu Adam;

*Di atas punggungku kamu berjalan dan berusaha, didalam perutkulah kamu kembali.

*Di atas punggungku kamu tertawa bersuka cita, didalam perutkulah kamu akan menangis.

*Di atas punggungku kamu makan harta yg diharamkan, didalam perutkulah kamu bakal dimakan cacing tanah.

*Di atas punggungku kamu bergembira, didalam perutkulah kamu bakal merasakan kesusahan.

*Di atas punggungku kamu menumpuk barang haram, didalam perutkulah kamu akan hancur.

*Di atas punggungku kamu berlagak sombong, didalam perutkulah kamu akan hina.

*Di atas punggungku kamu berjalan dgn senang, didalam perutkulah kamu akan jatuh susah.

*Di atas punggungku kamu berjalan dlm cahaya, didalam perutkulah kamu akan duduk dlm kegelapan.

*Di atas punggungku kamu berjalan dgn banyak orang, didalam perutkulah kamu akan duduk sendirian.

Maha suci Allah dgn segala kebesarannya. Mari kita aamiinkan upaya kita tidak termasuk golongan orang orang yg berjalan dimuka bumi dgn sombong, angkuh dan congkak.
Aamiin Allohuma Aamiin...
.
🍃 Rasulullah S.A.W bersabda :"Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala." (HR. Al-Bukhari)

🍃 SHARE = DAKWAH = PAHALA

🍃 NUMPANG BAGI2 REZEKI…

LOWONGAN KERJA..!!!
TERBUKTI: Modal CUMA 50rb, penghasilan sampai 6jt/bln. bagaimana caranya?? buruan pelajari rahasianya,..!!!
klik disini : ===> http://www.AmanahProfit.com/?id=sukses2
(y)
<===
(Y) (Y) (Y) …

💦 💦 💦
Apa Agamamu - Islam Agamaku™
https://www.facebook.com/UstadYusufR/photos/a.1439739816332850/1906417549665072/?type=3&theater&ifg=1

Halaman Disukai · 31 OgosARTI IJAB QOBUL

Tanggung jawab BESAR Suami Selepas Ijab Qabul terucap''.
Kalimat ”Saya terima nikahnya si.... binti si.... dengan mas kawin......di bayar tunai....”.

Singkat, padat dan jelas. Tapi tahukan makna “perjanjian atau ikrar” tersebut?
Foto Belajar Agama Islam.
Itu tersurat. Tetapi apa pula yang tersirat? Yang tersirat ialah:

Artinya: ”Maka aku tanggung dosa-dosanya si dia (perempuan yang ia jadikan istri) dari ayah dan ibunya.Dosa apa saja yang telah dia lakukan.

Dari tidak menutup aurat hingga ia meninggalkan sholat.Semua yang berhubungan dgn si dia (perempuan yang ia jadikan istri), aku tanggung dan bukan lagi orang tuanya yang menanggung. 

Serta akan aku tanggung semua dosa calon anak-anakku”.Aku juga sadar, sekiranyaaku gagal dan aku lepas tangan dalam menunaikan tanggung jawab, maka aku fasik, suami yang dayus dan aku tahu bahwa nerakalah tempatku kerana akhirnya isteri dan anak-anakku yg akan menarik aku masuk kedalam Neraka Jahanam.. dan Malaikat Malik akan melibas aku hingga pecah hancur badanku. 

Akad nikah ini bukan saja perjanjian aku dengan si isteri dan si ibu bapa isteri, tetapi ini adalah perjanjian terus kepada ALLAH Subhanahu Wa Ta'ala " 

Jika aku GAGAL (si Suami)?

”Maka aku adalah suami yang fasik,ingkar dan aku rela masuk neraka.Aku rela malaikat menyiksaku hingga hancur tubuhku” (HR. Muslim)

Duhai para istri...

Begitu beratnya pengorbanan suamimu terhadapmu. Karena saat Ijab terucap, Arsy-Nya berguncang karena beratnya perjanjian yang dibuat olehnya di depan ALLAH, dengan disaksikan para malaikat dan manusia. Maka andai saja kau menghisap darah dan nanah dari hidung suamimu, maka itupun belum cukup untuk menebus semua pengorbanan suami terhadapmu...

Semoga jadi untuk pengalaman yg sudah nikah maupun yg belum...
SubhanAllah.. beratnya beban yang di tanggung suami. Bukankah untuk meringankan tanggung jawabnya itu berarti seorang istri harus patuh kepada suami, menjalankan perintah ALLAH dan menjauhi larangan-Nya? Juga mendidik putra-putri kita nanti agar mengerti tentang agama dan tanggung jawab. Semoga kita semua menjadi orang tua yang dapat memberikan yang terbaik untuk anak-anak kita kelak dengan agama dan cinta kasih sehingga tercipta keluarga kecil yang sakinah, mawaddah dan warahmah. 

Aamiin Yaa Rabbal'alamiin....

Ya Allah Ya Rabb...
Anugrahkan Lah Pasangan Yang baik Soleh/Soleha Untuku,dan Jadikanlah keluarga kami Sakinah Mawadah Warrahma.

Aamiin Ya Robbal Alamiin
.
🍃 Rasulullah S.A.W bersabda :"Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala." (HR. Al-Bukhari)
🍃 SHARE = DAKWAH = PAHALA

🍃 NUMPANG BAGI2 REZEKI…
.
LOWONGAN KERJA..!!!
TERBUKTI: Modal CUMA 10rb, penghasilan sampai 6jt/bln. bagaimana caranya?? buruan pelajari rahasianya,..!!!
klik disini : ===> http://www.mahkotaprofit.com/?id=sukses2
<===
(Y) (Y) (Y) …
Apa Agamamu - Islam Agamaku™
https://www.facebook.com/UstadYusufR/photos/a.1439739816332850/1907156189591208/?type=3&theater&ifg=1

Anak Sungai Derhaka: Akhirnya Petron Buka Mulut
https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2018/09/akhirnya-petron-buka-mulut.html
Wednesday, September 5, 2018
Akhirnya Petron Buka Mulut
Syarikat Petron Fuel International Sdn Bhd (Petron) akhirnya membuka mulut selepas terpalit kontroversi susulan penyebaran memo pelantikan sebagai pembekal petrol dan diesel untuk kerajaan tular di media sosial, Khamis lalu.

Petron dalam satu kenyataan hari ini menjelaskan permohonan menjadi pembekal kerajaan telah dibuat sejak Mac 2015 dan diluluskan November tahun sama.

“Pada mulanya, kami memohon untuk menjadi pembekal kerajaan pada bulan Mac 2015 dan telah menerima kelulusan daripada Kementerian Kewangan pada bulan November tahun yang sama sebagai pembekal peralatan.

“Kami memohon semula secara khusus untuk menjadi salah satu pembekal bahan api untuk kenderaan kerajaan pada Oktober 2016. Selepas melalui proses yang ekstensif, kami diiktiraf sebagai salah satu pembekal bahan api hanya pada bulan Ogos 2018,” katanya.

Khamis lalu, tular di media sosial mengenai surat berkenaan dan mendapat perhatian netizen kerana anak Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, Mirzan didakwa mempunyai pegangan saham dan peranan dalam syarikat itu.

Pada tahun 2013, Petron Malaysia Refining & Marketing Bhd (Petron Malaysia) mengesahkan kepada Bursa Malaysia yang Mirzan tidak memiliki sebarang saham atau peranan dalam syarikat tersebut.

Sementara itu dalam kenyataan sama Petron berkata syarikatnya telah melalui proses akreditasi yang betul dan mengikut semua proses yang telus seperti digariskan oleh Kementerian Kewangan sama seperti syarikat serta pembekal bahan api lain.

“Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada Kementerian Kewangan atas kepercayaan dan keyakinan melantik Petron sebagai salah satu pembekal bahan api yang diakreditasi untuk kenderaan kerajaan pada 3 Ogos 2018 yang lalu.

“Kami juga menghargai usaha mereka untuk menggalakkan persaingan sihat dalam industri petroleum. Kami sentiasa komited untuk memenuhi keperluan bahan api pengguna dengan membekalkan produk premium kami,” katanya.

Petron juga akan terus membuat pelaburan besar dalam industri hiliran minyak dan menyumbang kepada ekonomi Malaysia dengan menaiktaraf kilang penapisannya mengukuhkan keupayaan logistik dan mengembangkan rangkaian stesen.

Pihaknya berharap dapat memberikan perkhidmatan terbaik kepada pengguna pada masa hadapan.

Dalam pada itu, kerajaan melalui Kementerian Kewangan menjelaskan Petron bukanlah pembekal tunggal minyak petrol dan diesel kenderaan kerajaan kerana Petroliam Nasional Bhd (Petronas) dan Shell Malaysia masih lagi merupakan pembekal bahan api itu sejak 1997 lapor Sinar

Posted by Anak Sungai Derhaka 
at Wednesday, September 05, 2018 
Foto Belajar Agama Islam.
JANGAN ASAL LIKE! BACA DULU BARU LIKE DAN KOMENTAR!! <b>

Perempuan 👉 rela nahan gimana sakitnya kalo lagi haid😢
Perempuan 👉 rela badan nya gendut pas lagi proses hamil😢
Perempuan 👉 rela badan nya rusak demi ngelahirin seorang anak👯
Perempuan 👉 rela begadang 24 jam demi anaknya yang sakit😢
Perempuan 👉 rela cape demi ngurusin anak
Perempuan 👉 sempet lupa buat ga dandan karena sibuk ngurusin si anak👯
Dan perempuan pun 👉 rela ngasih air asi demi seorang anak, SUBHANALLAH !!!

BUAT LAKI-LAKI SIAPAPUN YANG ?
👉 tega nyakitin perempuan,
👉Nyia-nyiain perempuan,
👉bikin sakit hati perempuan,
👉bohongin perempuan,
👉kasar sama perempuan,
👉seenaknya sama perempuan,
👉nyelingkuhin perempuan
kalian galiat betapa besarnya pengorbanan & sakitnya perempuan?
kurang sakit gimana lagi?
masih mau nyakitin perempuan?😂😂😂
Dari Rahiim Perempuan Kitaa DiLahirkan Dari Asii Perempuan Otaak Kita Berkembang Tanpa Perempuan Kitaa Tidaak Bisa Berkembang Biaak!!😍😍👏
Sebaab👇
Mereka👉 Bertarung Nyawa Demi Melahirkan Kita .
Mereka👉
Penuh Kasih Sayang Memelihara Kita
Mereka👉Tidak butuh diagungkan
Mereka👉hanya ingin disetarakan dan di sejajarkan.

Untuk Itu👇
Berikanlaah Hak Kaum Perempuan. Cintailah Kaum Perempuan Setulus Kita Mencintai Orang Tua Kita, Sayangilah Perempuan Layaknya Menyeyangi Ibu Kita ;)

SEMOGA YANG NGE-LIKE STATUS INI DAN BERKOMENTAR AMIIN BISA MENDAPATKAN HAKNYA MASING-MASING
Aamiin...
Halaman Disukai · 31 Ogos
Seringkali ditanya bagaimana kedudukan anak² kecil yang meninggal dunia, Rasulullah ﷺ menggambarkan mereka dalam 2️⃣ kelompok:-
.
(1) Bagi arwah anak² orang yang tidak beriman, mereka akan menjadi pelayan² di dalam syurga dan hidup bebas di dalamnya tanpa mempedulikan ibu & bapa mereka.

(2) Kelompok anak² orang yang soleh, termasuk yang keguguran, akan ditempatkan di dalam syurga Allah di gunung yang indah.
.
Di gunung itu terdapat pokok² thuba dan anak² ini dijaga oleh Nabi Ibrahim AS dan Sarah AS. Mereka sentiasa berada dalam kekenyangan dan tidak pernah berasa haus, malah sentiasa berdoa kepada Allah agar dapat berpimpinan tangan dengan kedua ibu bapa kerana tidak berkesempatan melakukannya di dunia dahulu.
.
Hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Abi ad-Dunya:

"Di syurga terdapat sepohon pokok iaitu pohon thuba yang semuanya dapat menikmati susunya termasuklah bayi² yang meninggal dunia yang masih menyusu dan pengasuh mereka ialah Nabi Ibrahim Khalilullah.
.
Bagi anak² kecil yang tidak lagi menyusu, akan ditempatkan di dalam perut burung² berwarna hijau dan berterbangan di dalam syurga."
.
Apabila tibanya waktu semua orang mula ditempatkan di dalam syurga & neraka, anak² kecil tadi belum masuk ke syurga & apabila diminta oleh malaikat untuk berbuat demikian, mereka menjawab:
.
“Kami tidak akan masuk selagi tidak bertemu dengan arwah ibu & bapa kami, kami ingin masuk ke syurga bersama mereka."

Apabila malaikat memberitahu anak² itu bahawa ibu bapa mereka berada di neraka, mereka terus menangis:

“Jika di dunia kami tidak sempat bersama² ibu & bapa kami, kenapa di akhirat juga kami tidak boleh bersama mereka? Izinkan kami memberi syafaat kepada ibu dan ayah kami, untuk kami masuk ke dalam syurga Allah.”
.
Mereka berterusan menangis sehingga turunnya rahmat Allah, dan kemudian memerintahkan malaikat supaya mengambil ibu bapa kepada anak² ini yang sedang berada di dalam neraka, dengan syafaat yang diberikan oleh-Nya, lalu dibawa masuk ibu bapa bersama-sama anak² mereka ke dalam syurga.
.
Lalu setelah ibu bapa anak² ini dikeluarkan daripada neraka, mereka akan memegang tangan ibu bapa mereka dan bergayutan dengan penuh kegirangan menuju ke syurga Allah SWT.
.
Semoga semua mereka yang pernah & sedang melalui dugaan berat ini beroleh SYAFAAT, hasil sikap sabar ketika melaluinya di dunia.

اناللہ وانا الیہ راجعون

اللهم اجعله فرطا لابويه، وسلفا وذخرا وعظة واعتبارا وشفيعا، وثقل به موازينهما، وأفرغ الصبر على قلوبهما، ولا تفتنهما بعده، ولا تحرمهما أجره.....آمين
________________
Petikan artikel "Saat Bersendirian di Barzakh" oleh Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani
http://ikimfm.my/saat-bersendirian-di-barzakh/

🍃 Rasulullah S.A.W bersabda :"Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala." (HR. Al-Bukhari)
Foto Belajar Agama Islam.
Halaman Disukai · 1 September 

Lelaki bujang disoal siasat polis wanita agaknya:
*LELAKI IDAMAN* 
-------------------------
Pr 👩🏻‍🔧 : "Mas, kerjanya di mana?"
Lk 👨🏻‍💼 : "Mmhhh... saya cuma karyawan biasa Mbak"
Pr 👩🏻‍🔧 : "Kalo boleh tahu, pendapatan mas sampai brp ya..?"
LK👨🏻‍💼 : "Kalo gaji mah cuma 50 jt, tunjangan paling 10 jt/minggu"
Pr 👩🏻‍🔧 : (WOW tajiiirrr 😍😍) Tinggalnya di mana Mas?"
Lk👨🏻‍💼: "Di Pondok Indah Mbak"
Pr 👩🏻‍🔧: (Widiihhh... kawasan elite) "Pasti rumahnya gede ya Mas?"
Lk👨🏻‍💼: "Nggak juga Mbak, cuma sanggup ambil yang 5000
m2, dan cuma ditingkat 3, sebetulnya masih kurang sih, soalnya
masih banyak mahasiswa yang pengen ngekost di rumah saya juga"
Pr 👩🏻‍🔧: (Kereeennn... jiwa bisnisnya okeee) "Mobilnya berderet dong Mas?"... 

Lk👨🏻‍💼: "Mobil mah sesuai kebutuhan aja sih Mbak"...
Pr 👩🏻‍🔧: "Maksudnya..?"
Lk👨🏻‍💼: "Ya, kalau lagi sendiri, pake Lamborghini, kalau lagi bawa temen banyak pake Alphard, Kalau pulang kampung pake Pajero soalnya kampung saya di kaki gunung" ...
Pr 👩🏻‍🔧: (klepek-klepek) "Oohh gitu. Kalau istrinya pake mobil apa Mas?"
Lk👨🏻‍💼: "Aduh, malu sayaa, belum punya istri Mbak"
Pr👩🏻‍🔧: (Ya ampuun, lampu ijoo..) "Mas suka ngerokok nggak?"..
Lk 👨🏻‍💼: "Nggak Mbak, saya nyium asepnya aja nggak kuat Mbak"

Pr : (Wah sehat dompet, sehat fisiknya juga 😍) "Mmhh.. kalau
minuman keras ?"..
Lk👨🏻‍💼: "Haram lah, Mbak" ...
Pr 👩🏻‍🔧: (Beragama juga.. 😆😆) "Emang Mas nggak suka dugem?".. dugem = clubbing
Lk👨🏻‍💼: "Nggak lah Mbak, takut kesiangan bangun buat sholat tahajjud"
Pr👩🏻‍🔧: (Aiiihhh laki-laki sholeehhh, cocok niihhh buat dijadiin
suami) "Mas udah haji ya ?"
Lk👨🏻‍💼: "Alhamdulillah sudah Mbak, kemarin terakhir sama keluarga besar, ...Umroh juga, Alhamdulillah tiap tahun"
Pr 👩🏻‍🔧: (Waaahhh kalau saya jadi istrinya, bakal umroh tiap
tahun juga 😍😍 "Hmm... Mas keren ya, banyak duit tapi low profile. Btw... jadi pengen tau, hobi Mas apa sih?"
Lk👨🏻‍💼: "Hobi saya ya gini ini, suka ngarang cerita aja, kayak
sekarang ini..." 😆😆😆

KADAL BUNTUNG..!!! 😁😁😁

Halaman Disukai · 1 September
Foto Belajar Agama Islam.
KISAH NYATA :

Ada seorang tukang becak, yang sudah cukup sepuh (tua), beliau tinggal di daerah Dinoyo (Malang, Jatim).

Setiap hari Jum'at, ia menggratiskan tarif becaknya, dengan niat shodaqoh..

Suatu kali, pada hari Jum'at, ada seorang pria bapak-bapak yang jadi penumpangnya.

Pria itu naik becak jarak dekat saja, tanpa tawar-menawar, pria itu membayar tarif becak yang di tumpanginya dengan uang 20ribu, tetapi langsung ditolak sama bapak tukang becak, beliau bilang :

"Kulo ikhlas Pak, pun usah dibayar, kula sagete shodaqoh nggeh ngeten niki.."

"(Saya ikhlas Pak, sudah jangan dibayar, saya cuma bisa shadaqoh dengan cara seperti ini..)."

Si penumpang pun kaget, tapi karena terburu-buru, Pria itu langsung pergi begitu saja, setelah mengucapkan terima-kasih.

Pekan berikutnya, pada hari jumat pula, Pria itu bertemu lagi dengan tukang becak yang sama pada Jum'at lalu.

Setelah diantar ke tempat tujuan, Pria itu menyodorkan uang 200ribu, atau 10x lipat dari shodaqoh tukang becak kepada pria ini Jum'at lalu, untuk tarif becaknya.

Tukang becak yang sudah sepuh ini pun menjawab dengan tenang :

"Insyaallah.. Kulo ikhlas pak.. Kulo sagete shodaqoh nggih namung ngeten niki,, ngateraken tiyang."

"(Insyaallah.. Saya ikhlas Pak.. Saya cuma bisa shadaqoh dengan cara seperti ini,, mengantarkan orang..)."

Karena merasa aneh, Pria yang menumpang itu menimpali :

"Lha kalau begini terus, Istri, dan Anak bapak makan apa.!? Kenapa nggak mau dibayar..?!"

Tukang becak itu pun menjawab :

"Alhamdulillah, Rayat kulo nggih sami ikhlas menawi saben Jum'at kula shodaqoh ngeten niki..".

"(Alhamdulillah, Istri saya pun sama-sama ikhlas jika tiap hari Jum'at saya bershodaqoh dengan cara ini..)"

"Oh,, jadi Bapak nggak mau di bayar pada hari Jum'at saja..!?" Tanya si penumpang memastikan.

"Nggeh, Pak"

"Rumah bapak dimana?" Tanya penumpang penasaran..

"Wonten Dinoyo Pak, wingkingipun bank..".

"(Tinggal di Dinoyo Pak, sebelah belakang bank..)"

Hari pun berlalu, dan di hari Jum'at berikutnya, Pria penumpang becak yang penasaran ini mencari rumah Tukang becak itu.

Setelah menyusuri gang sempit sebelah gedung bank di daerah dinoyo, akhirnya Pria itu ketemu juga dengan rumah sederhana milik Tukang becak yang di carinya.

Setelah mengetuk pintu, keluarlah seorang wanita yang sudah tua, masih menggunakan mukena.

Hatinya tergetar... batinnya menangis.. betapa selama ini, ia yang sangat dicukupi kebutuhannya oleh Allah s.w.t, malah jarang bersimpuh kepada-Nya.

Jangankan sedekah, dan sholat dhuha, sholat wajib saja masih sering ia tinggalkan..

Ia pun mencium tangan wanita tua itu, lalu meminta idzin untuk meminjam KTP bapak, dan ibu sekalian.

"Bapak tasik siap-siap badhe sholat Jum'at, niki KTP-ne damel nopo nggeh..!!?"

"(Bapak masih melakukan persiapan untuk sholat Jum'at, ini KTP nya, kalau boleh tau buat apa ya..!?)

"Bu, bapak, dan juga ibu telah membuka mata hati saya, ini jalan hidayah yang telah Allah s.w.t anugerahkan kepada saya.

Insyaallah, Bapak, dan Ibu saya daftarkan untuk naik haji ONH Plus bersama saya, dan istri, mohon di terima ya, Bu.."

==============

Masya Allah..
sungguh maha pemurah Allah s.w.t yang membalas kebaikan-kebaikan kecil, dengan kebaikan-kebaikan yang lebih besar.

==============

Jika menurut Anda kisah nyata ini bermanfaat, maka jangan biarkan sedikit pengetahuan yang insyaallah mengandung hikmah ini hanya dibaca disini saja, bagikan kisah ini di facebook Anda dengan Klik SHARE/BAGIKAN.

SEMOGA BERMANFAAT

Halaman Disukai · 2 September 
Foto Belajar Agama Islam.
JANGAN BERHENTI DI TENGAH BADAI "

Seorang Anak mengemudikan mobilnya bersama ibunya.

Setelah beberapa puluh kilometer, Tiba² awan hitam datang bersama angin kencang. Langit menjadi gelap. Beberapa kendaraan mulai menepi & berhenti.

“BAGAIMANA, Bu? Kita berhenti?” Si Anak bertanya.

“Teruslah.. !” kata Ibu.

Anaknya TETAP menjalankan mobil. Langit makin gelap, angin bertiup kencang. Hujan pun turun.

Beberapa pohon bertumbangan, Bahkan ada yg diterbangkan angin. Suasana sangat menakutkan. Terlihat kendaraan² besar juga mulai menepi & berhenti.

“Bu....?"

“TERUSLAH mengemudi..!!” kata Ibu, sambil terus melihat ke depan.

Anaknya TETAP mengemudi degan bersusah payah.

Hujan lebat menghalangi pandangan HANYA berjarak bebarapa meter saja.

Si Anak mulai takut. NAMUN... tetap mengemudi WALAUPUN sangat perlahan.

Setelah melewati beberapa kilo ke depan, dirasakan hujan mulai mereda & angin mulai berkurang.

SETELAH beberapa kilometer, SAMPAILAH mereka pada daerah yg kering & matahari bersinar.

“SILAKAN berhenti & keluarlah” kata Ibu “KENAPA sekarang?” tanya-nya. “Agar kau BISA MELIHAT seandainya berhenti di tengah badai” Sang Anak berhenti & keluar. Dia melihat jauh di belakang sana badai masih berlangsung. Dia MEMBAYANGKAN orang² yg terjebak di sana.

Dia BARU mengerti bahwa JANGAN PERNAH BERHENTI di tengah badai KARENA akan terjebak dalam ketidak pastian.

JIKA kita sedang menghadapi “badai” kehidupan, TERUSLAH berjalan, JANGAN berhenti & putus asa karena kita akan tenggelam dalam keadaan yg terus menakutkan.

LAKUKAN saja Apa yang dpt kita lakukan & yakinkan diri bahwa BADAI PASTI BERLALU. KITA tidak kan pernah berhenti, tetapi maju terus Karena kita yakin bahwa di depan sana Kepastian dan Kesuksesan ada untuk kita...

HIDUP TAK SELAMANYA BERJALAN MULUS!!!

BUTUH batu kerikil supaya kita BERHATI-HATI..

BUTUH semak berduri supaya kita WASPADA..

BUTUH Pesimpangan supaya kita BIJAKSANA dalam MEMILIH..

BUTUH Petunjuk jalan supaya kita punya HARAPAN tentang arah masa depan..

Hidup Butuh MASALAH supaya kita tahu kita punya KEKUATAN..

BUTUH Pengorbanan supaya kita tahu cara KERJA KERAS.

BUTUH air mata supaya kita tahu MERENDAHKAN HATI.

BUTUH dicela supaya kita tahu bagaimana cara MENGHARGAI..

BUTUH tertawa dan senyum supaya kita tahu MENGUCAPKAN SYUKUR..

BUTUH Orang lain supaya kita tahu kita TAK SENDIRI..

Jangan selesaikan MASALAH dengan mengeluh, berkeluh kesah, dan marah", Selesaikan saja dengan sabar, bersyukur dan jangan lupa TERSENYUM.

Teruslah MELANGKAH walau mendapat RINTANGAN, Jangan takut.. Saat tidak ada lagi tembok untuk bersandar, masih ada lantai untuk bersujud.

Perbuatan baik yg paling sempurna adalah perbuatan baik yg tidak terlihat, Namun.. Dapat dirasakan hingga jauh ke dalam relung hati.

Jangan menghitung apa yg hilang, namun hitunglah apa yg tersisa.

Sekecil apapun penghasilan kita, pasti akan cukup bila digunakan utk Kebutuhan Hidup. Sebesar apapun penghasilan kita, pasti akan kurang bila digunakan utk Gaya Hidup.

Tidak selamanya kata-kata yg indah itu benar, juga tidak selamanya kata-kata yg menyakitkan itu salah.

Hidup ini terlalu singkat, lepaskan mereka yg menyakitimu, sayangi mereka yg peduli padamu.

SEMOGA BERMANFAAT..
(Sudah dibaca jangan lupa di share/bagikan)
.
🍃 Rasulullah S.A.W bersabda :"Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala." (HR. Al-Bukhari)

Tiada ulasan: