Rabu, 5 September 2018

Apa pilihan rakyat. 8149.


Firman Allah: 
اِيَّاكَ نَعْبُدُ وَاِيَّاكَ نَسْتَعِيْنُ
Maksudnya: 
Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. (QS. Al-Fatihah:5)

The secret weapon of the Muslims, Prayer is the weapon of all Muslims. The effort without prayer is arrogant and prayer without usha is a lie 

The secret weapon of the Muslims: 
Prayer is the weapon of all Muslims. 
The effort without prayer is arrogant 
and 
prayer without usha (endeavor) is a lie 

Senjata rahsia orang Islam:
Doa adalah senjata kepada semua umat Islam.
Upaya tanpa doa adalah sombong
dan
doa tanpa usha (ikhtiar) adalah dusta

Apa Agamamu - Islam Agamaku™
https://www.facebook.com/UstadYusufR/photos/a.1439739816332850/1907163929590434/?type=3&theater&ifg=1
Halaman Disukai · 1 September
Zaman dimana, Cewe gigi dipagar, Dada diumbar2, Paha Berkibar2, Giliran di godain bilangnya "Tolong ya Mas, kalau punya Mata Dijaga" Ringkas cerita: Perempuan tidak malu pada Allah (dengan berpakaian tanpa menutup aurat) bila digoda, boleh pula menasihati si penggoda "Jaga mata tuu" 

JANGAN SALAHKAN KEADAAN.!!

Lelaki ngajak Nikah Dipersulit, Lelaki ngajak Pacaran diturutin, giliran disakitin Bilangnya "Semua Lelaki Sama"

Lelaki sholeh ditolak, dicerca Lelaki Aneh. Diterima giliran Dikhianatin bilangnya " Semua Lelaki Jahat"

Di ajak ngaji ogah ogahan, diajak Maksiat Mau Mau Aje giliran Hilang Kehormatan bilangnya "Hidup Ini ga Adil"

Di Ajak Berhijab banyak Alasan, Diajak pakai Baju Seksi Ikut ikutan giliran ada Pemerkosaan. Bilangnya "Semua Lelaki Busuk"

Jangan dikit-dikit nyalahkan Keadaan.

Coba INTROSPEKSI Diri kita,, jangan2 itu karena Kelalaian kita sendiri.

Ingat pesan Bang Napi = "Kejahatan Bukan Hanya karena Niat Tapi Karna Ada Kesempatan.''
Foto Belajar Agama Islam.
NB Foto:
Ketika ada wanita yg memakai hijab secara sempurna, anda bilang sbg teroris. Bolehkah kami bilang kpd wanita yg berpakaian sexy dan menampakan auratnya sebagai pelacur?

Ya Allah...
😊✔ Muliakanlah orang yang membaca status ini
😊✔ Lapangkanlah hatinya
😊✔ Bahagiakanlah keluarganya
😊✔ Luaskan rezekinya seluas lautan
😊✔ Mudahkan segala urusannya
😊✔ Kabulkan cita-citanya
😊✔ Jauhkan dari segala Musibah
😊✔ Jauhkan dari segala Penyakit, Fitnah,Prasangka Keji, Berkata Kasar, dan Mungkar
😊✔ Dan semoga yg me-LIKE, komen Aamiin dan membagikan status ini rezekinya berlimpah aamiin..

Boleh di SHARE sebanyak mungkin!!
.
🍃 Rasulullah S.A.W bersabda :"Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala." (HR. Al-Bukhari)
🍃 SHARE = DAKWAH = PAHALA

Harjit Singh Gill To my fellow mysians, this article is about you all. Read it no hard feelings, very straight to the point. Can't accept the bitter just ignore it, and move on. 
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1993194777369857&id=491786137510736.
Malaysia Third Force Third Way
3 September jam 3:35 PTG

Pengundi ketahui dari dulu lagi asal usul pemimpin serta ahli biasa PPBM & PKR dtg dari UMNO. Amanah pula dari PAS. DAP pula dari DAP sendiri. 

Yg menarik nya, pengundi masih taksub, amat taksub, yakin, sehingga mberi mandat kpd pemimpin2 yg sebelum ini terlibat dlm pelbagai penyelewengan sehingga kesan nya masih Ada sehingga Hari ini. Penyelewengan yg dashyat bermula di era Mahathir dulu, waktu Anwar, daim, Azman, Nurul, Azizah, Dan byk lagi dlm UMNO. 

Masing2 ada penyelewengan masing2. Hanya kerana Mahathir mahu berkekal berkuasa, Anwar Di kambing hitamkan. Maka tubuhnya PKR. PKR wujud utk merebut kuasa, sesorang yg ingin rebut kuasa akan menentang dan menubuh parti. 

kenapa td Abdullah bertindak spt Anwar? 

mungkin Abdullah td mahu diri nya terjebat dlm musibah spt Anwar, elok ketepi shj. Selamat. Najib pula seorang lagi Cuba tiru Gaya Mahathir. Tapi gagal menyembunikan penyelewengan nya, APA pun Mahathir seorang amat bijak sehingga penyelewengan sekecil-kecil dia mampu dedahkan. 

Bkn itu shj, Mahathir mempunyai kemampuan hapuskan bukti penyelewengan nya serta bukti penyelewengan sahabat nya sekali pd waktu itu juga. Sudah tentu pihak berkuasa tak ada apa-apa bukti sehingga Hari ini. Secara am Kita tahu penyelewengan nya amat dasyhat. 

Amanah pula dari PAS. Amanah ini elok ketepikan shj. Tak sehebat mcm PPBM, yg majority asal usul dari parti yg korup (UMNO). siapa tak kenal pemimpin serta ahli PPBM yg begitu terkenal dgn pelbagai penyelewengan waktu dlm UMNO, hanya kerana Najib bkn spt puppet kpd Mahathir, semua peluang balun dah tak Ada, maka mula menentang Najib. 

Dan tubuhkan parti baru, tapi sikap serta perangai Sama. Dap pula dari DAP, sebagai pembangkang, Sana spt Amanah dari PAS. 

Sudah tentu DAP dan Amanah juga mahu menang, mahu menjadi sebahagian Pemerintah, segala kemewahan, kebebasan klu menang. 

Bebas membuat apa shj Klu mdpt mandat. Adakah DAP dan Amanah jujur? Telus? setelah menjadi rakan sepejuangan dgn PKR Dan PPBM? Wang ringgit akan tentukan segala nya. UMNO tak berminat sgnt, kerana kumpulan harta oleh pemimpin serta majority ahli nya lebih dari mencukupi utk anak cucu mereka. 

Yg menjadi persoalan siapa lagi yg akan membela rakyat (Pengundi) waktu tertekan, tertindas dgn Kos Sara hidup tinggi, pelbagai kesengsaraan, dsb??? Ada persoalan terlantas di pemikiran rakyat tak? 

Klu rakyat pilih dari acuan yg sama (Kotor, jijik) nak salahkan siapa? 

Gambar di bawah di "attached" memberi gambaran bahawa rakyat (pengundi) patut salahkan diri sendiri, kerana tindakan bodoh rakyat amat obvious, walau pun ketahui yg mereka yg di pilih itu merupakan org yg sama, hanya Baju lain. 

Bodoh ke tak rakyat? Bodoh lah tentu Kan. Gambar di bawah memberi gambaran rakyat (pengundi) suka salahkan k,Jaan yg di pilih sendiri stp Kali pilihanraya. Ini merupakan satu kebodohan tahap bertingkat-tingkat. Hanya Di mysia. 

Seronok juga melihat gelagat rakyat 😁.
Foto Malaysia Third Force Third Way.
#Malaysia Baru
https://www.facebook.com/kuasaketiga.com.my/photos/a.1391716557517685/1993194760703192/?type=3&theater

Rafizi says sorry to Rahman Dahlan, ordered to pay RM20,000 in defamation suit
NATION - Monday, 3 Sep 2018 11:08 AM MYT
by maizatul nazlina

KUALA LUMPUR: A suit filed by former minister in the Prime Minister's Department Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan against PKR vice president Rafizi Ramli over the Ekspo Negaraku 2017 exhibition has been settled after the latter apologised in court.

Abdul Rahman's lawyer Datuk M. Reza Hassan told High Court judge Justice Mohd Zaki Abdul Wahab that the suit has been settled and both parties have signed the draft of consent judgement.

Reza said one of the terms agreed by parties was to read out the statement of apology in court.

Abdul Rahman and Rafizi, however, were not present in court on Monday (Sept 3).
image: https://content.thestar.com.my/smg/settag/name=lotame/tags=Int_Entertainment_BahasaAudience,Demo_Gender_Female_enr,Demo_Age_25to34_enr,Int_Entertainment,Demo_BahasaAudience,all
Justice Mohd Zaki then ordered Rafizi to pay RM20,000 in costs.

Abdul Rahman filed the suit against Rafizi for alleging that he had awarded a contract to his own “brother”.

In the lawsuit filed on Jan 30, Abdul Rahman claimed that Rafizi's statement, made at a press conference last year, was done in bad faith to tarnish his reputation.

Abdul Rahman also contended that Rafizi had later admitted his allegation was false, but had refused to apologise.

At a press conference on Dec 11, 2017, Rafizi claimed that the contract for the Economic Planning Unit's (EPU) Expo Negaraku 2017 exhibition was awarded to “Raslan”, whom he said was Abdul Rahman's brother.

Abdul Rahman was then the minister in charge of the EPU.

On the same day, Abdul Rahman held a press conference to refute Rafizi's allegation.

Present during Abdul Rahman's press conference was Nor Raslan Mohd Dahlan, who is the chief executive officer of Pico Integrated Exhibit (M) Sdn Bhd.
Rafizi says sorry to Rahman Dahlan, ordered to pay RM20,000 in defamation suit - Nation | The Star Online
https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/09/03/rafizi-says-sorry-to-rahman-dahlan-ordered-to-pay-rm20000-in-defamation-suit/

Halaman Disukai · Apa Agamamu - Islam Agamaku™
https://www.facebook.com/UstadYusufR/photos/a.1439739816332850/1907157232924437/?type=3&theater&ifg=1

*Kadang aku Minder karena Miskin*

Entah siapa yg menulis postingan ini..... sangat bagus untk dibaca. Monggo disimak..

*Apabila kita telah berusaha dan bekerja keras*


*Apabila kita telah jalani Sholat yang lima waktu.*


*Apabila kita sudah melakukan Sholat Dhuha, Tahajud, Dzikir, Sholawat dan DOA*


*Namun tetap miskin juga.*


*Tak perlu minder apalagi protes pada-NYA*


Seorang anak bertanya kepada ibunya:


*Ibu, mengapa kita miskin?*

Dengan tenang sang ibu berkata :

*Nak, hidup ini seperti jalan2 di Supermarket. Semua orang boleh memilih dan membawa barang apa saja yang ia inginkan*.

*Siapa yg membawa sepotong roti, maka ia harus membayar seharga sepotong roti*


*Siapa yg membawa tiga potong roti, ia pun harus membayar tiga potong roti*.

*Sementara kita tak mungkin membawa apa2. Karena tak punya uang untuk membelinya.*


*Dipintu kasirpun kita tak akan diperiksa, dibiarkan jalan begitu saja*

*Begitu pula kelak di Hari Kiamat Nak.*

*Saat orang2 kaya antri menjalani pemeriksaan untuk dimintai pertanggung jawaban.*

*Saat orang2 kaya ditanya tentang 


*Darimana hartanya mereka peroleh ?.*


*Dan kemana hartanya mereka gunakan ?.*

*Kita dibiarkan terus berjalan tanpa beban.*


*Lebih enak bukan !.*


*Apakah engkau masih juga belum bisa menerima ?.*

*Anakku,*


*Jika kita memang ditakdirkan menjadi orang miskin 

*BERSABARLAH SEJENAK,*


*Karena setelah kematian, kemiskinan itu akan sirna.*

*BERPIKIRLAH POSITIF,*


*Barangkali, jika kita kaya belum tentu bisa lebih bertakwa*

*Mungkin juga, dengan kemiskinan kita akan lebih mudah meraih SURGA-NYA.*

*JANGAN PERNAH MINDER*


*Karena kaya dan miskin bukanlah ukuran Mulia dan Hinanya manusia*

Tetaplah berprasangka baik pada ALLAH Subhanahu Wa Ta'ala.

Singkirkan rasa iri , cemburu & buanglah tanda tanya,

Tentang Kehendak-NYA Pembagi Nikmat.

Mungkin jatah yang buat kita masih tersimpan di SURGA.

Menunggu kita Siap Menerimanya....

Ingatlah apa yg disampaikan Rasulullah Sallahualaihiwassalam.. Bahwa "sesungguhnya kekayaan itu bukan terletak pada banyaknya harta benda, tapi pada *hati dan ketenangan jiwa*"
Barakallohu Fiikum
Mudah mudahan bermanfaat

Sobat sekarang anda memiliki dua pilihan 


1. Membiarkan sedikit pengetahuan ini hanya dibaca disini
2. Membagikan pengetahuan ini kesemua teman facebookmu , insyallah bermanfaat dan akan menjadi pahala bagimu. Aamiin..
Boleh di SHARE sebanyak mungkin!!
💢 💢

Semoga yg berkomentar Aamiin dijauhkan dari segala penyakit, diberi sehat wal'afiat, rezekinya melimpah ruah, dan keluarganya bahagia Dan bisa masuk Surga melalui pintu mana saja. Aamiin ya Rabbal'alamiin..


Sdh baca Like komen Aamiin dan bagikan dgn Ikhlas !!

Ayoo sebar kebaikan dimanapun kita berada
.
🍃 Rasulullah S.A.W bersabda :"Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala." (HR. Al-Bukhari)
🍃 SHARE = DAKWAH = PAHALA


Halaman Disukai · 31 OgosApa Agamamu - Islam Agamaku™
https://www.facebook.com/UstadYusufR/photos/a.1439739816332850/1907158122924348/?type=3&theater&ifg=1
Foto Belajar Agama Islam.
Bukan tetamu, tapi inilah wanita yang suka datang ke rumah kita pada waktu Maghrib.

Memang siapa yang hendak bertamu ke rumah orang pada waktu maghrib? Maghrib adalah saat di mana matahari sudah tenggelam namun masih muncul dengan sinar yang terkadang berwarna jingga atau merah menyala, pada waktu itulah, seluruh umat Islam diperingatkan untuk segera menutup pintu dan jendela sambil mengucapkan Bismillah agar wanita ini tidak datang ke rumah kita.

Siapakah wanita itu, apa yang dia lakukan di dalam rumah kita? Ketahui bahawa dia bukanlah wanita baik, namun mampu membahayakan anak dan wanita yang sedang hamil.

Mungkin ada yang pernah dengar nama (Ummu Sibyan) atau pun tidak sebelum ini, (Ummu Sibyan) ini adalah jin dari kaum perempuan yang suka mengganggu bayi dan anak yang berusia kurang dari 2 tahun serta wanita hamil, sebab itulah anak-anak yang baru lahir harus diazankan terlebih dahulu agar bayi itu tidak di ikuti oleh jin ini.

Apa Kerja Jin Ummu Sibyan?

Kerja dia tak lain tak bukan adalah mengganggu bayi yang baru lahir dan anak-anak (biasanya kurang dari 2 tahun) serta wanita yang hamil.


Jin Ummu Sibyan memiliki wajah yang mengerikan dengan mata 1 yang besar dan berjalan di dinding seperti cicak, Ummu Sibyan juga dapat mengikat rahim wanita serta membunuh bayi yang masih dalam kandungan.

Seperti yang di ceritakan dalam kisah jin Ummu Sibyan dengan Nabi Sulaiman, jin ini mampu masuk ke dalam rahim orang perempuan dan mengikat rahimnya serta menyumbat dengan tujuan agar kaum wanita itu tidak mengandung.

Diceritakan juga jin ini masuk ke dalam perut orang perempuan yang hamil, di waktu janin di dalam kandungannya sedang tumbuh jin ini akan menendangnya, maka berlakulah keguguran dan jadilah rahimnya kosong semua.

Sungguh mengerikan bukan? Bagaimana tandanya jika seorang bayi terkena gangguan jin Ummu Sibyan, diantaranya adalah ;

1. Bayi menangis melalak (matanya terbeliak memandang ke atas/sudut tertentu)
2. Anak-anak jatuh seakan-akan didorong
3. Mengigau sambil menggemerutukkan gigi berulang kali
4. Demam panas hanya setelah Asar sampai sebelum Subuh.

Akibat gangguan di atas akan mengakibatkan hal seperti ini;

1. Sawan tangis
2. Autisme (over hiperaktif)
3. Nakal dan keras kepala
4. Malas

Tanda-tanda Wanita Hamil Terkena Gangguan Jin Ummu Sibyan;

1) Rasa sesak dada terutama setelah waktu asar , yang mungkin berlangsung sampai tengah malam
2) Kusut fikiran
3) Sakit di bahagian tulang-tulang belakang
4) Mengigau ketika tidur
5) Bermimpi dengan mimpi yang menakutkan

Cara Mengelak dari Gangguan Ummu Sibyan;

1) Tutup pintu dan jendela rumah waktu Maghrib
2) Jangan angkat atau masukkan baju yang sudah dijemur di luar rumah pada waktu Maghrib (jemuran tak kering)

Cara mengatasi gangguan pada bayi/anak;

1) Meniarapkan bayi/anak jangan matanya melihat ke arah itu, baca ayat Qursi dan Surah 3 Qul kemudian tiup ke ubun-ubunnya sampai berhenti menangis 2) Halau dengan bahasa sendiri seperti "wahai Ummu Sibyan pergilah kau keluar dari rumahku dan jangan ganggu anak anakku"

InsyaAllah dengan izin Allah, Ummu Sibyan akan pergi ...

Boleh di share biar lebih bermanfaat buat orang banyak, kalo pelit di simpen sendiri juga gak apa apa  

Rasulullah S.A.W bersabda: "Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala." (HR. Al-Bukhari)

Silahkan Klik Like dan Bagikan di halamanmu agar kamu dan teman-temanmu senantiasa istiqomah dan bisa meningkatkan ketakwaannya kepada ALLAH SWT.

Ya ALLAH...
 Muliakanlah orang yang membaca dan membagikan status ini
 Entengkanlah kakinya untuk melangkah ke masjid
 Lapangkanlah hatinya
 Bahagiakanlah keluarganya
 Luaskan rezekinya seluas lautan
 Mudahkan segala urusannya
 Kabulkan cita-citanya
 Jauhkan dari segala Musibah
 Jauhkan dari segala Penyakit,Fitnah,Prasangka Keji,Berkata Kasar dan Mungkar.
 Dan dekatkanlah jodohnya untuk orang yang
membaca, berkomentar aamiin dan membagikan status ini.
Aamiin ya Rabbal'alamin

Yg komen Aamiin semoga dijauhkan Dari godaan setan terkutuk aamiin.

Sdh baca Like komen Aamiin dan bagikan dgn Ikhlas !!
.
.
🍃 Rasulullah S.A.W bersabda :"Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala." (HR. Al-Bukhari)
🍃 SHARE = DAKWAH = PAHALA


Apa Agamamu - Islam Agamaku™
https://www.facebook.com/UstadYusufR/photos/a.1439739816332850/1907162586257235/?type=3&theater&ifg=1
Halaman Disukai · 31 Ogos
KISAH PASANGAN MISKIN 😓😓😓

Sepasang pengantin baru yang sangat miskin tinggal di ladang yang kecil. Mereka ini masih muda. Pada suatu hari si suami membuat cadangan berikut kepada isterinya.

“Sayang, saya akan meninggalkan rumah ini. Saya akan mengembara jauh, untuk mencari pekerjaan dan bekerja keras supaya dapat memberikan kamu kehidupan yang selesa yang selayaknya kamu dapat. 
Saya tidak tahu berapa lama saya tinggal jauh dari kamu, cuma satu yang saya pinta, tunggu kepulangan saya dan sepanjang kepergian saya, kamu harus setia kepada saya, kerana saya akan setia kepada kamu.

Isterinya bersetuju, jadi pemuda itu pun pergi. Dia jalan berhari-hari sehingga akhirnya dia bertemu dengan seorang peladang yang memerlukan pekerja. Pemuda itu menawarkan khidmatnya. Dia diterima. Oleh itu dia membincangkan syarat-syarat dengan majikannya. 
“Saya akan bekerja selama mana yang saya mau dan apabila saya ingin pulang, tolong lepaskan saya daripada pekerjaan saya. Saya tidak mau menerima gaji saya. saya mau kamu simpankan itu untuk saya, sehingga pada hari saya akan pergi. Pada hari saya memutuskan untuk pulang, tolong berikan wang saya.”

Mereka sama-sama bersetuju. Jadi, pemuda itu bekerja selama dua puluh tahun tanpa cuti dan tanpa rehat. Selepas dua puluh tahun, dia mendatangi majikannya dan berkata, “Tuan, saya mahukan wang saya, kerana saya ingin pulang.” 
Majikan itu menjawab, “Baiklah, lagipun saya telah membuat perjanjian dengan kamu dan saya mematuhinya. Bagaimanapun, sebelum kamu pergi saya ingin menawarkan kepadamu sesuatu yang baru. Saya akan berikan semua wang kamu dan benarkan kamu pergi; atau saya berikan kamu tiga nasihat, tetapi kau tidak akan dapat wang itu. Sekarang, pergilah ke bilikmu dan fikirkan keputusanmu.”

Dia berfikir selama dua hari. Kemudian dia pergi berjumpa dengan majikannya dan berkata, “Saya mahukan tiga nasihat itu.” 
Majikan itu menekankan semula, “Jika saya berikan kepadamu tiga nasihat, kamu kehilangan wangmu itu.” Pemuda itu menjawab, “Saya mahu tiga nasihat itu.”

Kemudian majikan itu memberikan tiga nasihat:


1. Jangan mengambil jalan pintas dalam kehidupanmu, jalan pintas dan tidak diketahui boleh membahayakan nyawamu.


2. Jangan sekali-kali terlalu ingin tahu, kerana keingintahuan terhadap kejahatan boleh membunuh.


3. Jangan membuat keputusan ketika dalam kemarahan atau kesakitan, kerana apabila kamu menyesal, itu sudah telambat.


Selepas memberikan tiga nasihat ini, majikan itu berkata kepadanya, “Di sini ada tiga buku roti untukmu, dua untuk kau makan semasa dalam perjalanan dan yang terakhir adalah untuk kau makan bersama isterimu setelah kau sampai di rumah nanti.”


Jadi, pemuda itu pun pergi, selepas dua puluh tahun jauh dari rumah dan isterinya yang dia sangat cintai. 
Selepas lima hari perjalanan, dia bertemu dengan seorang lelaki yang menyapa dia dan bertanya, “Ke mana kau pergi?”

Pemuda itu menjawab, “Ke suatu tempat kira-kira 20 hari perjalanan jika saya terus berjalan.


Orang itu berkata kepadanya, “Wahai pemuda, jalan itu sangat panjang! Saya tahu jalan pintas yang sangat selamat dan kau akan sampai dalam masa 5 hari sahaja.”


Pemuda itu mula ikut jalan yang dicadangkan, tetapi kemudian dia teringat nasihat yang pertama. Lalu dia kembali mengikut jalan yang panjang. Beberapa hari kemudian dia ketahui bahawa jalan pintas itu membawa kepada serangan hendap.


Selepas beberapa hari perjalanan lagi, dia dapati rumah tumpangan di tepi jalan, di mana dia boleh berehat. Dia membayar sewa bilik dan setelah mandi dia baring untuk tidur. 
Pada malam itu dia terbangun kerana dia mendengar jeritan yang menakutkan. Dia bangun dan pergi ke pintu untuk melihat apa yang berlaku. Ketika dia hendak membuka pintu, dia ingat nasihat yang kedua. Oleh itu dia kembali, baring dan tidur semula.

Esoknya, selepas sarapan, pemilik rumah tumpangan itu bertanya kepadanya sama ada dia tidak mendengar jeritan malam itu. 
Pemuda itu mengesahkan bahawa dia telah mendengar.

Kemudian tuan rumah itu berkata, “Kamu tidak ingin tahukah apa yang berlaku?” 
Pemuda itu menjawab, “Tidak.” Tuan rumah itu berkata, “Kamulah tetamu pertama yang meninggalkan rumah ini hidup-hidup. Jiran saya benar-benar gila. Dia biasanya menjerit pada waktu malam untuk menarik perhatian orang. Apabila tetamu keluar, dia membunuh mereka dan menguburkan mayat mereka di belakang rumah.”

Pemuda itu meneruskan perjalanannya, tak sabar-sabar sampai lebih awal. 
Selepas beberapa hari dan malam berjalan, pemuda itu sangat penat, tetapi akhirnya dia nampak rumahnya dari jauh. Waktu itu sudah malam. 

Ada cahaya dari tingkap dan dia nampak bayang-bayang isterinya. 

Tetapi dia lihat isterinya tidak bersendirian. Pemuda itu datang lebih dekat dan melihat ada seorang lelaki bersama isterinya. Dia memutuskan untuk menyerbu dan membunuh mereka berdua tanpa belas kasihan. Bagaimanapun, dia menarik nafas panjang dan mengingati nasihat yang ketiga. 

Lalu dia berhenti, dia memutuskan untuk tidur di luar pada malam itu. Dia tidur di semak, memutuskan untuk membuat keputusan esoknya. Setelah pagi, dia lebih tenang dan dia berkata dalam hati, “Saya tidak akan bunuh isteri saya dan kekasihnya. 

Saya akan kembali kepada majikan saya untuk meminta dia terima saya semula. Tetapi sebelum saya pergi, saya mahu katakan kepada isteri saya bahawa selama ini saya tetap setia kepadanya.”

Dia ke pintu dan mengetuk. 


Apabila isterinya membuka pintu dan mengenali dia, si isteri menangis dan memeluknya dengan perasaan yang gembira sekali. 

Suami itu cuba menolak isterinya tetapi tidak berdaya. Kemudian, dengan linangan air mata dia berkata kepada isterinya, “Saya tetap setia padamu tetapi kamu menghianati aku.

Isterinya terkejut, lalu dia menjawab, “Bagaiama saya menghianati kamu? Saya tidak pernah menghianati. Saya dengan sabar menanti kamu selama dua puluh tahun.”

Kemudian si suami bertanya, “Bagaimana dengan lelaki yang kau usap-usapi semalam?” 
Isterinya menjawab, “Lelaki itu adalah anakmu. Ketika kamu pergi, saya dapati saya sudah mengandung. Hari ini genaplah umurnya yang kedua puluh tahun.” 

Setelah mendengarnya, si suami memohon ampun dari isterinya. Dia berjumpa dan memeluk anaknya. 
Kemudian dia menceritakan semua yang dia alami selama pemergiannya. Sementara itu, isterinya menyediakan minuman untuk mereka makan besama roti terakhir yang diberikan oleh majikan si suami. 

Selepas doa kesyukuran, dia mematahkan roti itu. Di dalam roti itu dia melihat wangnya, semuanya. Bahkan, wang itu lebih daripada gaji yang sepatutnya dia terima bagi kerjanya yang dedikasi selama dua puluh tahun.

Kawan-kawan, begitula umpama Allah mengajar kita. Apabila dia meminta kita buat pengorbanan, dia ingin memberikan kita lebih banyak daripada apa yang kita berikan kepadaNya. 


Dia mau kita memiliki hikmatNya yang unik dan juga berkat kebendaan.

"RENUNGAN BUAT KITA YG SEMAKIN TUA"

1. Sisα hίdυρ semakin pendek:


» yg boleh kita makan, makanlah;
» yg boleh kita pakai, pakailah;
» yg Ingin kita beli, belilah;
» kalau masih mampu memberi, berilah;
» masih mampu berbagi, berbagilah.

Kerana semua yg ada tidak boleh kita bawa ke kubur. Jangan khuatir dgn ahli waris, Allah yg akan mengatur rezeki selagi mereka berusaha.


Nikmatilah hίdυρ ini dgn pasangan kita selagi masih ada.

2. Sehari berlalu, umur berkurang sehari. Bila kita lewati hari ini dgn berbahagia, kita sangat beruntung, berbuat baiklah & selalu mengucap syukur, kerana kita tdk tahu bila kita akan dipanggil 'pergi'.

3. Waktu cepat berlalu, hidup itu sangat singkat dan susah. Dalam sekejap kita memasuki masa tua, itu PASTI !

4. Bila membandingkan ke atas, kita akan selalu merasa kurang; membandingkan ke bawah, kita merasa lebih; bila kita mampu merasa cukup dan mensyukuri apa yang kita punya, kita pasti bahagia.
Bersyukurlah dengan apa yg kita ada. Manfaatkan ia sebaiknya.

5. Harta, kekayaan, pangkat, kedudukan, kehormatan --- semua itu hanyalah sementara, hanya pinjaman.


Yang terbaik dan terpenting adalah Perilaku Yg Baik, sentiasa membantu orang, tidak berbuat hal2 tercela, mengawal diri.


Jangan menyakiti hati orang lain kerana karma itu ada... 
dan yang terpenting melatih diri agar selalu sihat zahir dan batin.


Ini kerana KESIHATAN adalah KEKAYAAN kita dan modal utama menikmati kebahagiaan hίdυρ ini.

6. Kasih ibubapa kepada anak2 tidak ada batasnya!!!.


Kasih anak2 terhadap ibubapa jelas batasnya. Sedarlah! tatkala anak sakit, hati ibubapa terhiris;
tapi tatkala ibubapa sakit, anak cuma menengok dan bertanya2 ala kadar... Anak2 memakai wang orang tua sudah seperti keharusan, tetapi orang tua memakai wang anak semacam pasti tidak berlaku!!!
Oleh itu CUKUPILAH diri sendiri dan berikanlah pada anak seBIJAKSANA mungkin.

7. Rumah ibubapa adalah rumah anak, tetapi rumah anak belum tentu jadi rumah ibubapanya. Ibubapa selalu memberikan anak2 tanpa batas... tetapi tidak semua anak akan berbakti kepada ibu bapa. SELAMAT MENITI HARI TUA 😊


Aku berdoa..

Muliakanlah yang membaca pesan ini; Lapangkanlah hatinya;

Bahagiakanlah keluarganya, dan luaskan rezekinya seluas lautan yang Engkau ciptakan;

Mudahkan segala urusannya; Kabulkan cita-citanya;
Jauhkan dirinya dari segala penyakit, fitnah, prasangka keji, berkata kasar, dan mungkar;

Jauhkan dari segala musibah serta terimalah semua amal ibadahnya; dan Kelak jadikanlah dia sebagai penghuni Syurga-Mu.
.
.
🍃 Rasulullah S.A.W bersabda :"Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala." (HR. Al-Bukhari)


🍃 SHARE = DAKWAH = PAHALA



"Kejahatan Bukan Hanya kerana Niat, tetapi kerana Ada Kesempatan dan kesepakatan hati untuk membuang malu pada Allah Subhanahuwatalla dan Rasul Nya Nabi Muhamaad Sallahualaihiwassalam.''


1 ulasan:

AAB College berkata...

Thank you for sharing
https://aab-edu.net/