Rabu, 5 September 2018

If dah xngam, semua serba xkena. 8147.


Firman Allah: 
اِيَّاكَ نَعْبُدُ وَاِيَّاكَ نَسْتَعِيْنُ
Maksudnya: 
Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan. (QS. Al-Fatihah:5)

The secret weapon of the Muslims, Prayer is the weapon of all Muslims. The effort without prayer is arrogant and prayer without usha is a lie 

The secret weapon of the Muslims: 
Prayer is the weapon of all Muslims. 
The effort without prayer is arrogant 
and 
prayer without usha (endeavor) is a lie 

Senjata rahsia orang Islam:
Doa adalah senjata kepada semua umat Islam.
Upaya tanpa doa adalah sombong
dan
doa tanpa usha (ikhtiar) adalah dusta

Yang baik bukan hal untuk diwar-warkan.  

If dah xngam, semua serba xkena. Itulah antara tanda jiwa itu punya penyakit hasad dengki, iri dan khianat. Ialah bila dah xsuka, dah xgeng, dah xseGrup, xada dah kata sepakat... Walau pun dulu-dulu pernah sepentas, sealiran perasaan dan harapan.

Semua ini terjadi bila pemimpin yang disegani sudah berpindah ke alam barzah. Nasihat dan pesan-pesan semasa hayat Allahyarham sudah tidak dijadikan penentu kepada hala tuju sesebuah kumpulan, sesebuah gagasan, sesebuah gabungan dan sebagainya. Titik persamaan turut meninggal bila pemimpin penyatuan sudah Allah jemput kembali pada Nya. 


Sebenarnya Pemimpin Melayu kaki songlap, baru ada rasa segan dengan anak buah, bila Pemimpin Malaysia berbangsa China yang bukan beragama Islam membongkar pekong mereka. 

Al maklum selama ini kejahatan dapat ditutupi, tetapi Kuasa Allah lebih besar dari kuasa manusia menutup aib diri. Kalah bererti Allah telah tidak melindungi aib seseorang yang telah mengkhianati perintah dan larangan Allah. 


Akhirnya pekong anak-anak buah, pekong kaki ampu, pekong pembodek, pekong penyokong kaki jelap Ringgit Malaysia pun turut terbongkar sama. Dapatlah title Pemimpin Melayu Bangsawan tetapi kleptokrasi sebab sombong, tamak haloba, lupakan Allah Subhanahuwatalla dan Nabi Muhammad Sallahualaihiwassalam Pesuruh Nya. Astaghfirullahalazim. Nauzubillahminzalik. 


Pemimpin yang bersih tidak akan tunjuk dirinya bersih, pemimpin buruk akan fitnah orang lain berbuat jahat, untuk tutup keburukannya. Pemimpin yang bagus tidak akan mengangkat dirinya Ulama, title Ulama akan muncul dengan sendirinya kerana takwa dan iman seseorang. Title ulama bukan parti yang bagi tetapi Allah Subhanahuwatalla yang kurniakan.


Ulama sebenarnya seorang yang amat pemalu dengan Allah Subhanahuwatalla. 


Aku doakan Datuk Seri Mohamad Hassan dari Barisan Nasional yang memenangi kerusi DUN itu tanpa bertanding. Hilang kerusi dan hilang kelayakan bertanding semula dan hilang kerusi Parlimen bila ada pihak berjaya buktikan salah lakunya di mahkamah. In Syaa Allah. Aamiin. pcQ


Tuesday, 4 September 2018
Rakyat Makin Terbeban?
Perlaksanaan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang bermula sejak 1 September lalu mengundang pelbagai reaksi.

Pengarah Jabatan Penerangan Pas Kedah, Mohd Azam Samat berkata, perlaksanaan SST ini tetap tidak mampu untuk menurunkan harga barang yang dijanjikan kerajaan Pakatan Harapan (PH) kepada rakyat.

Katanya, sebelum ini ketika kempen PRU14, PH sentiasa mengungkapkan bahawa rakyat terbeban dengan kos sara hidup dengan harga barang meningkat.

"Tetapi malangnya, apabila rakyat memberi mandat kepada mereka, keadaan tetap sama dengan harga barang masih lagi tinggi dan ternyata rakyat masih lagi terbeban," katanya.

Menurut Mohd Azam, rakyat umpama keluar dari mulut buaya masuk pula ke dalam mulut harimau.

"Pertukaran kerajaan membuktikan beban rakyat tidak hilang malah bertambah," katanya.

Tegasnya, kerajaan seharusnya mencari mekanisma baharu dalam mengenakan cukai tanpa melibatkan rakyat bawahan.

"Seharusnya cukai diambil dari orang yang kaya dan diagihkan untuk kebajikan dalam memenuhi keperluan rakyat miskin yang terdiri dari pelbagai bangsa," katanya.

Menurut Mohd Azam, kerajaan seharusnya menggunakan mekanisme pengutipan cukai seperti yang Pas pernah cadangkan sebelum ini.

"Contohnya, cukai simpanan korporat dan cukai saham yang Pas pernah cadangkan mampu menggantikan hasil kerajaan yang hilang akibat penghapusan cukai sebelum ini," katanya. 

- sinar
http://www.addindeen.com/2018/09/rakyat-makin-terbeban.html

Tuesday, September 4, 2018
Timbalan Pendakwa Raya Jelaskan Sebab Kes Guan Eng Digugurkan
Setelah berdepan kecaman pelbagai pihak, hari ini seorang pegawai kanan di Pejabat Peguam Negara (AGC) tampil menjelaskan mengapa mereka menarik balik pertuduhan ke atas Menteri Kewangan Lim Guan Eng, dan seorang wanita ahli perniagaan.

Ketua Bahagian Perbicaraan dan Rayuan AGC, Datuk Mohamad Hanafiah Zakaria, berkata keputusan untuk bertindak secara nolle prosequi (pihak pendakwa membuat keputusan untuk tidak meneruskan pendakwaan) ke atas Lim dan Phang dibuat tanpa penglibatan Peguam Negara Tommy Thomas.

Mohamad Hanafiah berkata beliau diberi tanggungjawab untuk membuat keputusan berhubung representasi yang dibuat oleh kedua-dua tertuduh.

Kata Mohamad Hanafiah pemilihan itu dibuat kerana beliau sebelum ini tidak pernah terlibat dengan kes tersebut dan dipercayai dapat memberi pertimbangan dari perspektif baru.

"Setelah diberi penugasan tersebut, saya meneliti keterangan-keterangan berdasarkan penyiasatan yang dilakukan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), dan keterangan-keterangan dikemukakan saksi-saksi pendakwaan di mahkamah yang diuji dengan pemeriksaan balas.

"Saya membuat kesimpulan bahawa hasil pemeriksaan balas yang dilakukan terhadap saksi-saksi pendakwaan, keterangan yang menyokong pertuduhan pertama di bawah Seksyen 23 Akta SPRM dan pertuduhan kedua mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan telah dilemahkan secara substantif," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Selepas membuat penelitian, Mohamad Hanafiah berpendapat, tidak mungkin beliau dapat memenuhi tanggungjawabnya sebagai timbalan pendakwa raya untuk meneruskan kes tersebut dengan mengetahui ia tidak akan berjaya pada akhir kes pendakwaan.

Sulit buat keputusan

Justeru beliau berkata pihaknya membuat keputusan supaya pihak pendakwaan nolle prosequi pertuduhan-pertuduhan terhadap Lim dan Phang berdasarkan Seksyen 254 Kanun Tatacara Jenayah.

Menurut Mohamad Hanafiah ketetapan itu dimaklumkan kepada timbalan pendakwa raya yang menguruskan kes berkenaan, Datuk Masri Mohd Daud yang juga pengarah bahagian undang-undang SPRM pada jam 7.18 pagi semalam.

Katanya pihak pendakwa memohon mahkamah membenarkan perintah “pelepasan tanpa terjumlah kepada pembebasan” ke atas Lim dan Phang namun hakim memutuskan kedua-dua tertuduh dilepas dan dibebaskan.

"Saya ingin menegaskan bahawa amalan untuk nolle prosequi bukanlah luar biasa. "Perkara ini telah diamalkan dalam kes-kes lain apabila menerima representasi daripada pihak peguam dan setelah menemui keterangan baru, atau apabila keterangan menjadi lemah setelah diperiksa balas oleh pihak pembelaan. "Berhubung kes terhadap Lim dan Phang, terdapat bukti baru yang tidak dipertimbangkan sebelum ini," katanya. Menurut Mohamad Hanafiah keputusan untuk memulakan atau menamatkan pendakwaan merupakan kuasa dan budi bicara pendakwa raya. Dalam kes berkenaan, beliau berkata, ia dirahsiakan sehingga ke saat akhir dan beliau tidak merujuk kepada agensi penyiasatan kerana bimbang keputusan tersebut terbocor sehingga menimbulkan gangguan tidak diingini.

"Bahkan, keputusan saya ini terlalu sulit dan saya sendiri hanya memaklumkan kepada Peguam Negara pada jam 9.44 pagi semalam." Saya ingin menegaskan bahawa saya membuat keputusan berhubung representasi tersebut tanpa sebarang pengaruh luar. "Malahan, terdapat satu firma guaman yang mewakili pengadu telah menghantar surat membantah sebarang cadangan untuk menggugurkan pertuduhan terhadap Lim dan Phang. "Saya telah menjawab surat tersebut dengan mengatakan bahawa saya akan memutuskan kes tersebut berdasarkan bukti yang sedia ada dan berlandaskan undang-undang, yang mana telah saya lakukan, tanpa sebarang pilih kasih," katanya.

Mohamad Hanafiah juga menjelaskan peguam negara sudah menarik diri daripada terlibat dalam semua perbincangan berkaitan kes berkenaan. Katanya Thomas juga tidak terbabit membuat sebarang keputusan yang bakal dibuat Jabatan Peguam Negara, seperti yang pernah diumum pihak berkenaan pada 2 Ogos lalu 

lapor MalaysiaKini 
at Tuesday, September 04, 2018 
Anak Sungai Derhaka: Timbalan Pendakwa Raya Jelaskan Sebab Kes Guan Eng Digugurkan
https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2018/09/timbalan-pendakwa-raya-jelaskan-sebab.html

DBKL lubuk rasuah?
Klikis persepsi lubuk rasuah terhadap DBKL, azam Khalid Samad
MALAYSIA DATELINE

Khalid meminta kontraktor DBKL hentikan amalan memberikan rasuah untuk mendapatkan projek.

Menteri Wilayah Khalid Samad berazam untuk mengikis imej dan persepsi buruk terhadap Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sebagai lubuk rasuah.

Sehubungan dengan itu, beliau mengajak kesemua kontraktor yang mendapat projek dari DBKL agar membantu beliau bagi mengikis persepsi itu.

“Imej DBKL ini adalah sebuah badan yang kaya dan juga lubuk rasuah. Saya berazam untuk mengikis imej ini dan mengajak tuan puan semua agar membantu saya.

“Jangan beri rasuah dan jangan lagi membayar mana-mana pihak kerana mendapat kontrak dari DBKL.

“Kontrak tuan puan dengan DBKL bukan dengan mana-mana ketua bahagian Umno,” kata Khalid kepada lebih 300 kontraktor kepada DBKL dalam pertemuan beliau dengan mereka di Institut Latihan DBKL dekat Bandar Tun Razak hari ini.

Menurut Khalid, apabila rasuah diberikan kepada pihak-pihak tertentu bererti sebahagian wang telah dibelanjakan dan mengurangkan pendapatan kontraktor.

Ini bermakna, kualiti projek yang sepatutnya dilaksanakan akan berkurang dan ini merugikan rakyat yang membayar cukai kepada DBKL, katanya.

Dalam pertemuan itu, Khalid memberikan amaran, mana-mana pihak yang memberi dan menerima rasuah akan dikenakan tindakan.

Beliau juga memberitahu, kontraktor tidak boleh lagi menyerahkan kontraknya kepada pihak lain atau sub kontraktor kerana amalan ini tidak betul.

“Kontrak kita anugerahkan kepada pihak yang layak. Apabila tidak mampu dan layak maka berlakulah pemindahan atau jual kontrak kepada pihak lain.

“Jadi jangan pindah atau jual kontrak yang tuan puan terima selepas ini, jika buat juga kita akan batalkan.

“Melalui pentadbiran baru ini, tidak ada rasuah dan tidak ada sub kontraktor dan tuan-tuan juga perlu kenali dan raikan wakil rakyat yang sah dan dipilih oleh rakyat di kawasan tuan puan,” kata Khalid.

at 9/04/2018 11:49:00 PTG
KERENGGA: DBKL lubuk rasuah?
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/09/dbkl-lubuk-rasuah.html

Tuesday, 4 September 2018
SAMBUTAN ULANG TAHUN KEDUA BERSATU, SABTU INI
Parti Pribumi Bersatu Malaysia atau Bersatu yang kini merupakan salah sebuah parti yang menjadi tunggak kerajaan  Malaysia Baru Pakatan Harapan akan merayakan ulang tahun kedua penubuhannya seperti maklumat berikut:-

Hari - Sabtu 8 September 2018
Masa - Bermula 7.30 malam
Tempat - Stadium Melawati, Shah Alam.

Perasmian akan dilakukan oleh Pengerusi Bersatu merangkap Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad. Selain itu, pelbagai aktiviti menarik juga akan turut diadakan sepanjang hari di Stadium Melawati pada hari tersebut.

Jom beramai-ramai, jumpa di sana!! 

(ShahbudinHusin 04/09/2018)
Shahbudin dot com: SAMBUTAN ULANG TAHUN KEDUA BERSATU, SABTU INI
http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/09/sambutan-ulang-tahun-kedua-bersatu.html

05 September 2018

Bang Mat serang Seri Setia... 

Related image

Mat Sabu di Seri Setia...
Image result for kes rasuah banglow lim guan eng
Bukti2 dilemahkan secara substantif Story kat SINI SINI SINI dan SINI  
- Susan Loone
Image may contain: 3 people, text
Image may contain: 6 people
SPR gagal batal saman Dr.Streram... 
Pegawai Pilihan Raya Dewan Undangan Negeri (DUN) Rantau, Amino Agos Suyub dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) gagal membatalkan saman yang dikemukakan calon Parti Keadilan Rakyat (PKR) Dr S.Streram berhubung salah laku ketika proses penamaan calon hingga menyebabkan beliau tidak dapat bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-14.  

Ini berikutan keputusan Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Darryl Goon Siew Chye yang menolak permohonan Amino Agos dan SPR selaku defendan pertama dan kedua untuk membatalkan saman oleh Dr Streram. 

Peguam Mohamed Haniff Khatri Abdulla yang mewakili Dr Streram memberitahu pemberita selepas prosiding di dalam kamar hakim itu bahawa mahkamah membuat keputusan tersebut atas alasan kes berkenaan adalah berbeza dengan petisyen pilihan raya yang telah difailkan sebelum ini. 

“Alasan lain ialah berhubung dengan ‘klausa pengecualian’ berhubung pegawai-pegawai SPR tidak boleh secara automatik menidakkan kuasa mahkamah untuk mendengar kes misfeasance,” kata peguam itu. 

Katanya mahkamah memutuskan bahawa tindakan itu (saman) bukanlah tergolong sebagai satu tindakan yang tidak boleh berjaya semasa perbicaraan dan mahkamah menetapkan 2 Nov untuk pengurusan kes lanjut serta memerintahkan defendan memfailkan penyataan pembelaan sebelum atau pada tarikh itu.
Image result for Dr Streram mendakwa bahawa defendan gagal menunaikan tanggungjawab di bawah Akta Suruhanjaya Pilihan Raya 1958, yang mengakibatkan dirinya tidak dapat bertanding di kerusi DUN Rantau
Dr Streram, 63, seorang doktor bius dan anggota PKR memfailkan saman berkenaan pada 7 Mei lepas menerusi Tetuan Haniff Khatri dengan menamakan Amino Agos dan SPR yang diwakili peguam K. Sathya sebagai defendan pertama dan kedua.

Dalam pernyataan tuntutannya, Dr Streram mendakwa bahawa defendan gagal menunaikan tanggungjawab di bawah Akta Suruhanjaya Pilihan Raya 1958, yang mengakibatkan dirinya tidak dapat bertanding di kerusi DUN Rantau selepas memperoleh watikah pelantikan daripada partinya dan susulan itu, Datuk Seri Mohamad Hassan dari Barisan Nasional memenangi kerusi DUN itu tanpa bertanding.

Dalam tuntutannya juga beliau berkata telah membayar deposit sebanyak RM5,000 untuk pendaftaran pencalonannya dan RM3,000 lagi untuk deposit bahan kempen pada 25 April.

Beliau juga mendakwa bahawa pihak SPR tidak memaklumkan kepadanya bahawa pas SPR diperlukan untuk tujuan memasuki pusat penamaan calon.

Selain itu, Streram juga membuat dua laporan polis terhadap pegawai pengurus pilihan raya itu dan SPR mengikut Seksyen 124B dan 124C Kanun Keseksaan kerana mengganggu proses demokrasi berparlimen dengan tidak membenarkannya menjadi calon. - mt
Image may contain: 2 people, people sitting and text
Pejuang Tahi Kucing...
Dialah kaki judi yang melabur di Genting Kasino sebanyak $6m (RM26 Juta) . Dialah juga dapat kontrak RM1.4 Bilion Kampus UITM di Perak TANPA tender terbuka. 

Anak dialah yang menyerang YB Khalid Samad di Parlimen satu ketika dahulu. Kini pakai songkok ke hulu ke hilir kononnya 'aku lah pejuang Melayu'

Dulu masa jadi Timb. Menteri Pertanian apa dia buat bantu Melayu - hanya bantu poket sendiri. 

Dulu semasa Pengurusi Risda berapa banyak samunan yang dilakukan. Binatang ini patut disumbat dalam lubang buaya jer. 

Polis WAJIB tangkap terus pengacau keharmonian kaum atas alasan memperjuangkan hak Melayu. Sekali lagi orang Pasir Salak dipergunakan untuk kepentingan nafsu. Lebai PAS jadi Dungu seperti Lembu. 

Ini lah penipu, perompak , kaki judi, kaki teguk arak dan kaki perempuan!. Sape tak tahu berapa lama dia simpan Katrina Aziz sampai keluarga hampir pecah belah. Ini lah konon nya pejuang Melayu. Pejuang tahi kucing !! - Tamrin Baba.
Image result for Penang Bungalow Scandal - Lim Guan Eng - Mahathir Shocked Tongue-in-Cheek
MACC Shocked At Lim’s Acquittal, But Never Shocked At Shahrizat’s Cowgate Scandal Acquittal...

Finance Minister Lim Guan Eng has been acquitted of corruption charges over the purchase of a bungalow allegedly below the market value. The former Penang chief minister together with businesswoman Phang Li Koon (who also faces the corruption charges) was freed by the Penang High Court. However, the acquittal has raised eyebrows and jaw-dropping firestorm.

Surprisingly, the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) says it is “shocked” over the acquittal of Mr. Lim and Ms Phang. In a statement, the MACC claims – “The MACC would like to stress that the decision was made by the Attorney General’s office and not the MACC.” Lim’s counsel Ramkarpal Singh said he was “shocked” by the MACC’s shock over Lim’s acquittal.

Joining the bandwagon is Prime Minister Mahathir Mohamad. Expressing his shock, probably made with tongue-in-cheek, Mahathir said – “They (MACC) have a right to be shocked. If they want to be shocked, they can be shocked. I am also shocked. If the court makes a decision which to me is wrong, I also never comment on it.”

So, what is so special about Lim’s acquittal that everyone appears to be shocked? The joint trial of Lim Guan Eng and Phang Li Koon was in connection to the conversion of land from agriculture to residential status, and the purchase of a plot of land and a bungalow at below market value. Every Tom, Dick and hamsters knew there was no case from the beginning.

Those who think otherwise have pointed out to the similarities between Lim’s bungalow and former Selangor Chief Minister Khir Toyo’s bungalow scandal. Mr. Toyo had failed to convince judges that his bungalow was purchased based on “willing buyer-willing-seller” basis and was sentenced for 12 months behind bars. Therefore, Mr. Lim should be sent to jail too, they argued.

However, both bungalow scandals are different from the beginning. You can go to this articlewritten 2 years ago and read why both aren’t the same. MACC obviously has shot itself in the foot after expressing its’ shock over Lim’s acquittal. Why should it be so shocked unless MACC has been playing the roles of a judge, jury and executioner under the previous Barisan Nasional government?
Related image
Lim’s lawyer Ramkarpal has offered his reason of being shocked over MACC’s shock. According to Ramkarpal, MACC should not be shocked because the director of its own legal and prosecution division, Mohd Masri Daud, was the one who had informed the court that he was withdrawing the charges. However, MACC claims later that Masri is not an MACC officer.

Mr. Masri, acting as the deputy public prosecutor, asked the court to consider a discharge not amounting to acquittal for the two. However, Judge Hadhariah Syed Ismail decided to discharge and acquit both Lim and Phang, after agreeing with defence counsel that it was not right for the public prosecutor to leave a cloud hanging over their heads as they might be charged again in the future.

Judge Hadhariah justified that so far the prosecution had called 25 witnesses to testify in the trial last March and now in September the prosecution had asked the case to be discharged not amounting to an acquittal (DNAA). She said – “Six months later, the prosecution may call for other witnesses. There is no such thing especially in public interest case.”

Ramkarpal, on the other hand, said – “I am shocked that the MACC is shocked over the decision. They (MACC) obviously have knowledge and been informed that the charges will be withdrawn, as the entire process involves the MACC. Is the MACC saying that the AG (Attorney General) did not consult them? This is a serious allegation.”

So, what the hell is happening within MACC? It appears there’re different warlords or little Napoleons within the anti-corruption agency. Either there’re pro-UMNO or pro-Najib corrupt officers within MACC trying to sabotage the new government, or the entire MACC is playing politics – hedging its bet over the possibility of a return of ex-premier Najib or UMNO to the federal government.

Worse still, there could be MACC warlords who are aligned to certain component party of the Pakatan Harapan coalition tasked to ensure the downfall of Lim Guan Eng, the Secretary-General of the Democratic Action Party (DAP). If Lim is found guilty, he will most certainly lose his Finance Minister post, allowing another component party to snatch and claim the important portfolio.
Image result for Penang Bungalow Scandal - Lim Guan Eng and Phang Li Koon
Amazingly, the perception is Lim Guan Eng must go through the trial, even if there isn’t sufficient and compelling evidence, and be found guilty. And he must be sent to prison to prove that the new Pakatan Harapan government practices accountability. He cannot be acquitted because to do so would be seen as a cover-up, no matter how innocence he is.

Lim Guan Eng must go through a trial, be found guilty and sent to prison because he’s the leader of Chinese-based DAP. Not only will DAP lose its jewel Finance Minister post, the imprisonment of Lim will also weaken the incredible strong party. Certain parties – regardless whether friends or foes – will benefit greatly with a weaker DAP in the coalition government.

It’s both flabbergasted and entertaining that MACC found it shocking that Lim Guan Eng’s RM2.8 million bungalow scandal was acquitted but didn’t find it shocking when the husband of former UMNO Wanita Chief Shahrizat Abdul Jalil was acquitted of two charges of criminal breach of trust involving RM49.7 million after the prosecution informed the court that it did not wish to pursue the matter.

Why MACC is extremely offended that the prosecutor did not wish to pursue Lim’s case but the same MACC wasn’t offended at all that the prosecutor did not wish to pursue Shahrizat’s case in 2015? In fact, the infamous Cowgate scandal had much stronger evidence of convicting Shahrizat’s husband (Mohamad Salleh Ismail) and throw him in jail.
Image result for NFC scandal, Shahrizat and her family members practically had siphoned RM250 million
In the Cowgate scandal, Shahrizat and her family members practically had siphoned RM250 million of taxpayers money meant for National Feedlot Corporation (NFC). Her husband, Mohamad Salleh Ismail, and their children Wan Shahinur Izran, Wan Izzana Fatimah Zabedah and Wan Shahinur Izmir, were made directors at NFC, enriching themselves with jaw-dropping salaries.

As NFCorp Chairman, Shahrizat’s husband Mohammad Salleh Ismail paid himself RM100,000 monthly salary, while 31-year-old son Izmir was paid RM45,000 monthly as executive director. Another son Wan Shahinur Izran, 27, commanded RM35,000 a month as CEO and 25-year-old daughter Wan Izzanah Fatimah was paid RM35,000 as a director. The family was paid a total sum of RM215,000 every month.

NFCorp admitted that nearly RM600,000 of its funds was used to pay for credit card expenses, mostly accumulated by the despicable family. Shahrizat’s husband had also admitted to the purchase of two luxury condominiums in Bangsar costing RM6.9 million each. They had also purchased a RM500,000 Mercedes Benz CLS 350 CGI, two plots of land and paid holiday packages.

Heck, Shahrizat had even sent most of the beef produced by NFC to three luxury restaurants – Meatworks, Senor Santos and Brawns Steakhouse – owned by her family in Singapore. The crooks had also purchased two condominiums at Marina Bay Financial Center suites costing RM34.6 million. In total, Shahrizat’s family had bought RM62 million worth of condos.

When compared to Shahrizat’s RM250 million Cowgate scandal, why did MACC cherry-pick and chooses to be bloody shocked at Lim’s RM2.8 million bungalow instead? There’s nothing to be shocked. Lim Guan Eng didn’t acquit himself. MACC’s job is to investigate and Attorney General Chamber’s job is to prosecute. After calling 25 witnesses and still without strong evidence, it’s only natural to drop the case. - ft
Police have arrested Samirah Muzaffar (right) to assist in the  investigation into her husband Nazrin Hassan’s death. — Picture via Facebook/Nazrin Hassan
MGF09082018_KJREPORTPOLIS_01-681x454
Image may contain: 1 person, meme and text

Image may contain: 2 people, people smiling, text
macam fake acc fb jer... Nauzubillahminzalik. 
Image may contain: 3 people, people standing

Image may contain: one or more people and text

Image may contain: 1 person, text

tumpang sekole...?: Bang Mat serang Seri Setia...
http://alditta.blogspot.com/2018/09/bang-mat-serang-seri-setia.html

PKR pilih 3 kerusi Parlimen untuk Anwar tandingi
Bernama
MELAKA: Kawasan Parlimen yang akan ditandingi Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan diumumkan bulan ini, kata Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail.

Saifuddin yang juga menteri perdagangan dalam negeri dan hal ehwal pengguna, berkata setakat ini 3 kerusi Parlimen disenarai pendek untuk ditandingi Anwar, namun beliau enggan mendedahkan kawasan itu.

“Bulan ini umum jika tiada apa-apa, kawasan mana itu tunggu bila umum nanti,” katanya ketika ditemui Bernama selepas taklimat pemilihan PKR Melaka 2018 di Ayer Keroh, hari ini.

Anwar sebelum ini dilaporkan berkata, beliau tidak akan bertanding di Parlimen Permatang Pauh, Pulau Pinang dan membayangkan akan membuat penampilan semula di Parlimen pada bulan depan.

Saifuddin berkata, ahli PKR diminta memberi sokongan penuh kepada Anwar, setelah pengumuman kawasan Parlimen itu dilakukan dan bersatu sebagai sebuah jentera kukuh demi kemenangan parti itu.

“Anwar perlu sokongan dan dokongan yang kuat, terutama daripada anggota parti untuk menang, seterusnya jadi perdana menteri.

“Bagaimana hendak serah jawatan perdana menteri (kepada Anwar), sekiranya partinya kucar-kacir dan tidak bersatu. Justeru, kita perlu bersama menyokong Anwar.”

at 9/05/2018 01:21:00 PG
KERENGGA: PKR pilih 3 kerusi Parlimen untuk Anwar tandingi
http://gigitankerengga.blogspot.com/2018/09/pkr-pilih-3-kerusi-parlimen-untuk-anwar.html

Lain-lain berita:
Woman, ex-hubby held over Cradle CEO's murder (Updated)
http://www.thesundaily.my/news/2018/09/04/widow-cradle-fund-ceo-arrested
Woman, ex-hubby held over Cradle CEO's murder (Updated)
Posted on 4 September 2018 - 03:15pm
Last updated on 4 September 2018 - 11:16pm
Charles Ramendran
newsdesk@thesundaily.com
 
PETALING JAYA: A 43-year-old female relative of Cradle Fund Sdn Bhd founder and chief executive officer Nazrin Hassan was arrested today to assist in investigations into his murder.
Police also arrested the woman's 43-year-old ex-husband.
Selangor police CID chief SAC Fadzil Ahmat said police nabbed the man at 1am in Sepang before picking up the woman at 2.15am at Taman Tun Dr Ismail in Kuala Lumpur.
He said investigators have obtained a seven-day remand order for further investigations.
Nazrin, 45, was initially reported to have died of smoke inhalation from a fire that broke out in a room at his double-storey terrace house in Mutiara Damansara on June 14, the eve of Hari Raya Aidilfitri.
At the time it was believed the fire that occurred past noon was caused by an explosion from the victim's mobile phone that was being charged.
It was reported that Nazrin had suffered 30% burns and other injuries from the explosion.
It is said that he had earlier gone to sleep after complaining of a headache.
The case was classified by police as sudden death.
More than a week after the fire, Fire and Rescue Department investigators who carried out tests on samples gathered at the fire found traces of petrol, opening up suspicions of foul play.
The case was re-classified as murder and police commenced investigations soon after.
Just three weeks ago, Nazrin's wife, Samirah Muzaffar, was reported to have lashed out at the Fire and Rescue Department for keeping her and her family in the dark about the probe outcome of her husband's death.
It was also reported that she had lodged a police report on the investigations process and the theft of several items from the house.
The senior official of the Malaysian Intellectual Property Corporation claimed that despite writing to the Fire and Rescue Department to seek information on the probe, she was refused access.
She was also quoted as saying that she and her family had given their cooperation to the authorities as they sought for "closure of the entire episode".
Nazrin, who headed Cradle Fund, a Ministry of Finance organisation which is an early stage start-up influencer that provides government grants and other assistance to budding entrepreneurs, left behind four children.

'AG has no hand in court decision over Guan Eng's acquittal' - Nation | The Star Online
https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/09/04/ag-has-no-hand-in-court-decision-over-guan-engs-acquittal/

'AG has no hand in court decision over Guan Eng's acquittal'


  • NATION
  • Tuesday, 4 Sep 2018




KUALA LUMPUR: The Attorney General has no hand in the decision to withdraw the corruption charges against Finance Minister Lim Guan Eng and a businesswoman, resulting in the two being acquitted from the charges on Monday (Sept 3).
In a statement Tuesday (Sept 4), DPP Datuk Mohamad Hanafiah Zakaria said AG Tommy Thomas had recused himself in all deliberations regarding the case.
"The AG had no hand in the decision to enter nolle prosequi (where Public Prosecutor does not propose further to prosecute the accused) on the charges against Lim and Phang Li Koon," he said.
Mohamad Hanafiah is the head of the appellate & trial division at the Attorney General's Chambers.
He said he decided on the representations from Lim and Phang and the withdrawal was due to the evidence in the case having been substantially weakened.
"I have perused the evidence that has been investigated by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) and the evidence that have adduced and tested under cross examination thus far, I concluded that as a result of the cross-examination of the prosecution witnesses who has testified so far, the evidence supporting the first charge under Section 23 of the MACC Act and under Section 165 of the Penal Code has been substantially weakened.
"This conclusion was arrived in light of fresh evidence that have arisen during the cross-examination of prosecution witnesses," he added.
On Monday (Sept 3), the Penang High Court acquitted both Lim and Phang of the corruption charges over the purchase of the bungalow at below market value.
The prosecution had dropped the charges and sought an order for both accused to be discharged not amounting to an acquittal.
The joint trial of Lim, who is former Penang chief minister, and Phang, was in connection to the conversion of land from agriculture to residential status, and the purchase of a plot of land and a bungalow at below market value.
He was charged with using his position as chief minister to gain gratification for himself and his wife Betty Chew by approving the application for conversion of agricultural land to a public housing zone in Balik Pulau to Magnificent Emblem Sdn Bhd.
https://www.malaysiakini.com/news/441631
Bungalowgate - I applied the law without fear or favour, says DPP
Published:   |  Modified: 
The Attorney-General's Chambers has dismissed suggestions that its decision to drop the corruption case against Finance Minister Lim Guan Eng was politically motivated, or that attorney-general Tommy Thomas was involved in the decision.

Appellate and Trial Division/Deputy Public Prosecutor head Mohamad Hanafiah Zakaria said it was he who decided to drop the charge against Lim and businessperson Phang Li Koon after being tasked with deciding on representations made by both accused.

Prior to this, Hanafiah did not participate in the case in any way.

"I wish to stress that I have decided on the representations without any influence from any quarters. In fact, there was a letter from a legal firm representing the complainant in the above-said case objecting to any idea of withdrawing the charges against Lim Guan Eng and Phang Li Koon.
"I have responded to the letter that I will decide the case based on available evidence and governing law, which I did, without fear or favour. My utmost priority is justice," he said in a statement today.
Below is Hanafiah's statement in full
  1. I would like to clarify that the Hon Attorney-General had no hand in the decision to enter nolle prosequi (where public prosecutor does not propose further to prosecute the accused) on the charges against Lim Guan Eng and Phang Li Koon. This is clearly stated in the joint press release dated 2nd August 2018 by the Solicitor-General Datuk Engku Nor Faizah binti Engku Atek and the then Solicitor-General II Datin Paduka Zauyah Be binti T Loth Khan that the Hon Attorney General has recused himself in all deliberations regarding the above-said case, and will not be involved in any decision the AGC will decide in the above-said case.
  2. AGC has adopted the "fresh eye" technique, and I was tasked to decide on the representations made by both Lim Guan Eng and Phang Li Koon's case as I had not participated in any way with the case earlier. Accordingly, I was able to consider the matter with a fresh perspective.
  3. Having given the said task, I have perused the evidence that has been investigated by MACC and the evidence that have been adduced and tested under cross-examination thus far, I concluded that as a result of the cross-examination of the prosecution witnesses who have testified so far, the evidence supporting the first charge under Section 23 of the MACC Act and under Section 165 of the Penal Code has been substantially weakened. This conclusion was arrived at in light of fresh evidence that has arisen during the cross-examination of prosecution witnesses.
  4. Having made the above findings, I opined that I would not be fulfilling my duties as Deputy Public Prosecutor to let the case continue knowing full well that the case against both Lim Guan Eng and Phang Li Koon would not succeed at the end of the prosecution case. Hence, I decided for the prosecution to enter nolle prosequi against both Lim Guan Eng and Phang Li Koon in accordance with Section 254 of the Criminal Procedure Code.
  5. Yesterday at 7.18am, I communicated my decision to Dato' Masri Mohd Daud, who is the Director of Legal and Prosecution Division of MACC and a Deputy Public Prosecutor, who was at that time in Penang. In spite of the Prosecution request for the Court to order a "discharge not amounting to acquittal", the Court made an order for a discharge and acquittal. This was upon the application of the Counsel for the accused and was in accordance to section 254(3) of the CPC.
  6. I wish to reiterate that the practice to enter nolle prosequi is not something out of the ordinary. This practice has been exercised in many other cases upon representation by counsel and upon discovery of fresh evidence or that the evidence has weakened under cross-examination. Similarly, in the case against Lim Guan Eng and Phang Li Koon, there was fresh evidence that has not been previously considered.
  7. It ought to be emphasised that the decision in respect of initiating prosecution or discontinuing it is a matter within the prerogative and powers of the public prosecutor. In this case, I kept confidential my decision until the very last minute and did not consult the investigative agency fearing it might leak and cause unnecessary alarm. In fact, my decision was so confidential that I only informed the AG personally at 9.44am yesterday.
  8. I wish to stress that I have decided the representations without any influence from any quarters. In fact, there was a letter from a legal firm representing the complainant in the above-said case objecting to any idea of withdrawing the charges against Lim Guan Eng and Phang Li Koon. I have responded to the letter that I will decide the case based on available evidence and governing law, which I did, without fear or favour.
  9. My utmost priority is justice.

Guan Eng bebas tanpa pengaruh luar, Peguam Negara tidak campur tangan






Keputusan untuk tidak meneruskan pendakwaan terhadap Menteri Kewangan Lim Guan Eng dan ahli perniagaan Phang Li Koon berhubung tuduhan rasuah dibuat tanpa sebarang pengaruh luar dan penglibatan Peguam Negara Tommy Thomas, tegas Timbalan Pendakwa Raya Datuk Mohamad Hanafiah Zakaria.
Menurut Mohamad, keputusan itu dibuat selepas beliau diberi tanggungjawab untuk membuat keputusan berhubung representasi yang dikemukakan kedua-dua tertuduh bagi menggugurkan kes tersebut dan setelah meneliti keterangan baharu oleh saksi pendakwaan
“Ini (saya diberi tanggungjawab buat keputusan) memandangkan saya tidak pernah terlibat dengan kes tersebut dan dipercayai dapat memberi pertimbangan terhadap kes tersebut dari perspektif yang baharu,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Hasil pemeriksaan balas terhadap saksi pendakwaan, katanya, beliau mendapati keterangan menyokong pertuduhan pertama di bawah seksyen 23 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan pertuduhan di bawah seksyen 165 Kanun Keseksaan “telah dilemahkan secara substansif”.
“Setelah membuat kesimpulan-kesimpulan tersebut, saya berpandangan bahawa saya mungkin tidak memenuhi tanggungjawab saya sebagai Timbalan Pendakwa Raya untuk membiarkan kes diteruskan setelah mengetahui bahawa kes terhadap Lim Guan Eng dan Phang Li Koon tidak akan berjaya pada akhir kes pendakwaan.
“Maka dengan itu, saya membuat keputusan supaya pihak pendakwaan ‘nolle prosequi’ (pihak pendakwaan tidak meneruskan pendakwaan) pertuduhan-pertuduhan terhadap kedua-dua tertuduh berdasarkan seksyen 254 Kanun Tatacara Jenayah.”
Keputusan itu, kata Mohamad, telah diserahkan kepada timbalan pendakwa raya yang menguruskan kes berkenaan, Datuk Masri Mohd Daud yang juga pengarah bahagian undang-undang SPRM pada jam 7.18 pagi semalam.
Katanya, pihak pendakwaan memohon kepada mahkamah untuk memerintahkan “pelepasan tanpa terjumlah kepada pembebas” terhadap Guan Eng dan Li Koon namun hakim memerintahkan agar kedua-kedua tertuduh dibebaskan dan dilepaskan.
“Saya ingin menegaskan bahawa amalan untuk “nolle prosequi” bukanlah sesuatu amalan yang luar biasa.
“Perkara ini telah diamalkan dalam kes-kes lain apabila menerima representasi daripada pihak peguam dan setelah menemui keterangan baru atau apabila keterangan menjadi lemah setelah diperiksa balas oleh pihak pembelaan.
“Berhubung kes terhadap Lim Guan Eng dan Phang Li Koon, terdapat bukti baru yang tidak dipertimbangkan sebelum ini,” katanya sambil menambah keputusan untuk memulakan atau menamatkan pendakwaan merupakan kuasa dan budi bicara pendakwa raya.
Beliau turut merahsiakan keputusan tersebut sehingga ke saat akhir dan tidak merujuk kepada pasukan penyiasatan kerana bimbang ia akan menimbulkan gangguan tidak diingini dan dibocorkan.
“Malahan, terdapat satu firma guaman yang mewakili pengadu telah menghantar surat yang membantah sebarang cadangan untuk menggugurkan pertuduhan terhadap Lim Guan Eng dan Phang Li Koon.
“Saya telah 4 menjawab surat tersebut dengan mengatakan bahawa saya akan memutuskan kes tersebut berdasarkan bukti yang sedia ada dan berlandaskan undang-undang, yang mana telah saya lakukan, tanpa sebarang pilih kasih,” katanya. – Roketkini.com


https://www.malaysiakini.com/news/441630

Kes Guan Eng, Phang takkan berjaya lepas bukti dilemahkan

Diterbitkan   |  Dikemaskini 
Berdepan kecaman pelbagai pihak, hari ini seorang pegawai kanan di Pejabat Peguam Negara (AGC) tampil menjelaskan mengapa mereka menarik balik pertuduhan ke atas Menteri Kewangan Lim Guan Eng, dan seorang wanita ahli perniagaan.
Ketua Bahagian Perbicaraan dan Rayuan AGC, Datuk Mohamad Hanafiah Zakaria, berkata keputusan untuk bertindak secara nolle prosequi (pihak pendakwa membuat keputusan untuk tidak meneruskan pendakwaan) ke atas Lim dan Phang dibuat tanpa penglibatan Peguam Negara Tommy Thomas.
Mohamad Hanafiah berkata beliau diberi tanggungjawab untuk membuat keputusan berhubung representasi yang dibuat oleh kedua-dua tertuduh.
Kata Mohamad Hanafiah pemilihan itu dibuat kerana beliau sebelum ini tidak pernah terlibat dengan kes tersebut dan dipercayai dapat memberi pertimbangan dari perspektif baru.
"Setelah diberi penugasan tersebut, saya meneliti keterangan-keterangan berdasarkan penyiasatan yang dilakukan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), dan keterangan-keterangan dikemukakan saksi-saksi pendakwaan di mahkamah yang diuji dengan pemeriksaan balas.
"Saya membuat kesimpulan bahawa hasil pemeriksaan balas yang dilakukan terhadap saksi-saksi pendakwaan, keterangan yang menyokong pertuduhan pertama di bawah Seksyen 23 Akta SPRM dan pertuduhan kedua mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan telah dilemahkan secara substantif," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Selepas membuat penelitian, Mohamad Hanafiah berpendapat, tidak mungkin beliau dapat memenuhi tanggungjawabnya sebagai timbalan pendakwa raya untuk meneruskan kes tersebut dengan mengetahui ia tidak akan berjaya pada akhir kes pendakwaan.
Sulit buat keputusan
Justeru beliau berkata pihaknya membuat keputusan supaya pihak pendakwaan nolle prosequi pertuduhan-pertuduhan terhadap Lim dan Phang berdasarkan Seksyen 254 Kanun Tatacara Jenayah.
Menurut Mohamad Hanafiah ketetapan itu dimaklumkan kepada timbalan pendakwa raya yang menguruskan kes berkenaan, Datuk Masri Mohd Daud yang juga pengarah bahagian undang-undang SPRM pada jam 7.18 pagi semalam.
Katanya pihak pendakwa memohon mahkamah membenarkan perintah “pelepasan tanpa terjumlah kepada pembebasan” ke atas Lim dan Phang namun hakim memutuskan kedua-dua tertuduh dilepas dan dibebaskan.
"Saya ingin menegaskan bahawa amalan untuk nolle prosequi bukanlah luar biasa.
"Perkara ini telah diamalkan dalam kes-kes lain apabila menerima representasi daripada pihak peguam dan setelah menemui keterangan baru, atau apabila keterangan menjadi lemah setelah diperiksa balas oleh pihak pembelaan.
"Berhubung kes terhadap Lim dan Phang, terdapat bukti baru yang tidak dipertimbangkan sebelum ini," katanya.
Menurut Mohamad Hanafiah keputusan untuk memulakan atau menamatkan pendakwaan merupakan kuasa dan budi bicara pendakwa raya.
Dalam kes berkenaan, beliau berkata, ia dirahsiakan sehingga ke saat akhir dan beliau tidak merujuk kepada agensi penyiasatan kerana bimbang keputusan tersebut terbocor sehingga menimbulkan gangguan tidak diingini.
https://www.malaysiakini.com/news/441426

SPRM 'amat terkejut' mahkamah bebaskan Guan Eng

Diterbitkan   |  Dikemaskini 
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkata pihaknya “amat terkejut” dengan keputusan Mahkamah Tinggi Pulau Pinang yang membebaskan Menteri Kewangan Lim Guan Eng daripada tuduhan rasuah.
“SPRM ingin menegaskan bahawa keputusan menarik balik kes tersebut telah diputuskan oleh Pejabat Peguam Negara dan bukannya daripada SPRM,” menurut kenyataan pendeknya sebentar tadi.
Mahkamah hari ini membebaskan Lim, bekas ketua menteri Pulau Pinang, daripada dua tuduhan rasuah selepas peguam negara menerima hujah balasan daripada peguam.


Hakim Datuk Hadhariah Syed Ismail membebas dan melepaskan Lim daripada tuduhan itu atas alasan pihak pendakwa menarik balik tuduhan padanya dan ahli perniagaan Phang Li Koon.
Mereka dituduh ekoran urusan jual beli sebuah banglo di Jalan Pinhorn, George Town, bawah harga pasaran semasa.

Guan Eng, Phang bebas dari tuduhan rasuah

Chiaming Low  |  Diterbitkan   |  Dikemaskini 
Mahkamah Tinggi Pulau Pinang hari ini membebaskan bekas ketua menteri Lim Guan Eng daripada dua tuduhan rasuah selepas peguam negara menerima hujah balasan daripada peguam.
Turut dibebaskan ialah seorang ahli perniagaan, Phang Li Koon.
Terdahulu timbalan pendakwa raya Mohd Masri Daud memohon kepada mahkamah supaya tertuduh dilepaskan tanpa dibebaskan daripada dakwaan tersebut.


Bagaimanapun hakim Datuk Hadhariah Syed Ismail memutuskan untuk membebas dan melepaskan Lim serta Phang daripada tuduhan berkenaan.
Katanya permohonan tersebut tidak dapat diterima kerana pihak pendakwa sudah menarik balik tuduhan yang dikenakan kepada kedua-dua individu terbabit.
Lim yang kini menjadi menteri kewangan didakwa bersama Phang di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang George Town, menjelang pilihan raya umum (PRU) ke-14.
Kedua-dua mereka menghadapi tuduhan berkenaan ekoran urusan jual beli sebuah banglo di Jalan Pinhorn, George Town, di bawah harga pasaran semasa.
Ia turut menarik perhatian ramai kerana peguam negara ketika itu Tan Sri Mohamed Apandi Ali bertindak sebagai ketua pasukan pendakwaan.
Tak boleh biar begitu saja
Menurut Mohd Masri pihaknya mengkaji hujah yang diberi tertuduh dan bersetuju untuk menggugurkan semua dakwaan.
Bagaimanapun katanya pihak pendakwa meminta mahkamah menimbangkan Lim dan Phang dilepas tetapi tidak dibebaskan mengikut Seksyen 254(3) Kanun Acara Jenayah.
Peguam Lim serta Phang membantah permohonan berkenaan.
Menurut Ramkarpal Singh - yang mewakili Lim - mahkamah tidak wajar terus membiarkan tuduhan itu tergantung begitu saja.
Katanya mahkamah perlu memberi pembebasan penuh kecuali dalam keadaan khusus seperti ketiadaan saksi untuk memberi keterangan.
Peguam Phang V Sithambaram pula menambah Pejabat Peguam Negara sudah mengkaji dan meneliti hujah yang dikemukakan tertuduh dan tidak wajar mereka terus 'terikat' dengan dakwaan tersebut kerana ia bermakna mereka boleh dituduh semula pada masa depan. 
Hakim kemudian bersetuju dengan hujah Ramkarpal Singh serta Sithambaram. Katanya mahkamah tidak boleh terus menangguhkan kes berkenaan terutama kerana ia melibatkan kepentingan awam.
Kata Hadhariah setakat ini sudah 25 orang saksi memberi keterangan dan perbicaraan belum diselesaikan sejak ia didengar Mac lalu.
"Kita bukan bergerak perlahan sebaliknya kita menunggu kes ini.
"Sekarang pasukan pendakwa meminta ia ditarik balik, tetapi kita tidak boleh membenarkan anda melakukannya secara beransur-ansur atau tertangguh.
"Mahkamah tidak boleh membiarkan kes ini begini selamanya. Kita perlu meletakkan tanda noktah untuk menutupnya," kata hakim.






........................... 

Tiada ulasan: