Isnin, 10 September 2018

Melayu dan Islam juga yang diperdayakan. 8173.


“Kisah dulu-dulu.” 

Teringat kisah Melayu berhutang dulu-dulu. Zaman tok nenek moyang. Di kedai runcit. Zaman kelapa 3 biji 1sen. 

Asal hutang 10 ringgit. Lama xbayar-bayar, lepas itu buta huruf, percaya pula kepada peniaga yang asalnya bangsa pendatang. Tanyalah Umno macam mana pendatang neh, boleh jadi Rakyat Tanah Melayu. Tambah lagi satu kosong sebelah kanan 10 ringgit jadi 100. Sambil itu boleh berhutang lagi. Akhirnya hutang dengan tipu daya jadi 1000 ringgit. Mana Melayu mampu bayar. Akhirnya tanah 5 ekar tergadai dengan nilai ratusan atau 1000 ringgit sahaja. Zaman itu seekar tanah, laku ratusan ringgit sahaja. 

Agak-agak yang baca kisah ini, ada moyang tok nenek Melayu hari ini, tertipu begitu sahaja? Yang menipu pun sudah tentu sedang menanggung azab di alam kubur. Cuma waris mereka sekarang seronok senang lenang dengan hasil tipu daya tok nenek moyang mereka dulu terhadap tok nenek moyang Melayu hari ini. Tipu daya tok nenek moyang mereka pun berterusan diwarisi sehingga ke hari ini. Sebagai contoh; Koi ada car ada motobike - koi nak tukar car or motobike, dia letak harga atau koi yang letak?”  

Ini cerita di Malaysia, hasil kepimpinan hebat Melayu Umno selama 60 tahun. Apa lagi jika Kerajaan China bersama Syarikat Antarabangsanya, tawarkan sesuatu yang akhirnya menjerat sesebuah negara akibat tidak mampu bayar hutang. Umno kan berlagak tuan-tuan kepada Melayu banyak. 

“Bagaimana yang asalnya kaum pendatang ini dapat menguasai sesebuah kampung Melayu, satu masa dulu.” 

Orang Melayu terkaya dalam kampung, ada yang lupa diri. Kalangan Melayu jenis inilah yang jadi mangsa bangsa pendatang. 

Bangsa pendatang neh, sikapnya ibarat “Ada udang sebalik batu.” Diampu cukup-cukup sehinggakan jadi kawan baik akhirnya. Bila dah jadi kawan baik, mulalah dikecek “Juallah sedikit tanah awak, saya mahu buat rumah.” Maka atas dasar persahabatan, terjual dan berjiranlah bangsa pendatang itu dengan si Melayu kaya neh. 

Bila masa susah Melayu kaya, atas dasar persahabatan palsu ini, pun tawar nak jual tanah kat kawan yang asalnya bangsa pendatang neh. Sebab yang mampu beli bangsa pendatang neh jer atau Melayu kadang berat nak jual tanah dengan Melayu sebab tak mampu? 

Di akhir kisah bangsa pendatang ini pemilikan tanahnya jadi lebih luas dari si Melayu kaya itu tadi. Bila orang Melayu lain nampak si Melayu kaya ini jual tanah kat pendatang neh, mereka pun turut serta jual tanah bila sesak, bila nak buat kerja kahwin anak, pergi menunaikan Haji ke Mekah dan sebagainya. 

Lainlah ceritanya dengan Genting Highland asal usul kejudiannya sejak zaman Perdana Menteri pertama lagi, dengan sokongan Timbalan Perdana Menteri dan Bapa Mertuanya. Begitu juga dengan Singapura yang akhirnya bangsa pendatang ini juga yang dapat. Ingatkan semua itu buat Melayu Bangsawan sedar, rupa-rupanya tidak juga, Pulau Batu Putih pun hilang Kedaulatan dan Maruah Melayu berserta Keretapi Tanah Melayu Woodlands ke Tanjung Pagar. Sadisnya jatuh ke tangan bangsa yang asalnya pendatang kononnya Melayu “Insan Terpilih.” yang memerintah Malaysia. Kononnya “Haram” jatuhkan “Kerajaan Insan Terpilih.” 

Bila sudah hilang kuasa inilah antara hasilnya grop “Insan terpilih” berkerajaan dan bertunjangkan “Parti Keramat buatan sendirian berhad - Sendiri masuk bakul, sendiri angkat.” 

Bila dah jadi rakyat yang asalnya bangsa pendatang, mereka bukan taraf Rakyat macam Negara Indonesia, tidak boleh beli tanah dan nak jadi Rakyat Indonesia bersyarat. Tanpa syaratlah mereka dapat, apa yang mereka beri dengan Orang Melayu Tanah Melayu yang begitu pemurah dengan mereka? Akhirnya mereka mohon masuk Felda. Di Felda mereka berniaga, kedai mereka lebih maju dari kedai Melayu, walau majoriti masyarakat situ Orang Melayu. Macam kat kampung kedai bangsa itu juga jadi sandaran Melayu membeli barang keperluan hidup. Di bandar tengoklah “Kedai 2 Ringgit” berpusu-pusu orang Malay. Orang Melayu ajak boikot? Senang je ubatnya wifi free itu Melayu kejar, Layar besar tonton bola ramai-ramai, Habis Solat Subuh di Masjid atau Surau melepak di kedai yang katanya keraguan agamanya serta taraf kebersihannya. Ahh... Melayu. 

Sekarang bila sudah hilang kuasa, menghadapi soal siasat pihak berkuasa, menanti perbicaraan, terpalit dengan “Era Kerajaan Kleptokrasi terburuk dunia.” Tiba-tiba menjerit “BANGKIT MELAYU.” setelah... The fun will begins when my fellow Chinese owns 100% economy power. Currently they only owns 86%. It will great if they own majority political power, currently they own 47% political power. I don't blame them, as my fellow Malays who was part of this country political system was extremely corrupted.

Today that Malays millionaires, "Masing2 nak kayakan diri, siapa peduli pasal bangsanya, dsb". I make my money and move on go to hell with the rest. This is the mindset. 

Bangsa pendatang yang asalnya neh, boleh kahwin dengan orang Asli, sebab nak guna title Isteri orang Asli untuk dapat tanah. Rata mereka menjarah selain kedurjanaan Pemimpin Bangsawan Melayu yang tidak pernah rasa susah rakyat. Lahir-lahir sudah jadi anak orang kaya, jadi anak orang yang berpengaruh, jadi anak tokoh politik penguasa dan mewarisi kekuasaan keluarganya. Itu inilah hasilnya yang Melayu banyak yang dapat laba kegetiran kehidupan. 
“.” 
Yang ini cerita di Negara Afrika Zambia pula.” 

Takkanlah Malyasia nak jadi macam itu juga... 
Ahad, 9 September 2018 | 4:09pm
DUNIA»Afrika
China mahu ambil alih lapangan terbang Zambia
LUSAKA: Ramalan pihak tertentu di kalangan masyarakat antarabangsa yang menyuarakan kebimbangan akan berlaku penjajahan moden membabitkan negara rantau itu akibat terjerat dek hutang dengan China, mula menjadi kenyataan membabitkan negara Zambia, menurut laporan hari ini.

Laporan web itu menyatakan, China dilaporkan mencadangkan untuk mengambil alih Lapangan Terbang Antarabangsa Kenneth Kaunda sekiranya kerajaan Zambia gagal membayar hutang yang tinggi kepada negara itu.

Malah, dalam satu laporan lain pula mendedahkan bahawa rundingan sedang berlangsung untuk sebuah firma China mengambil alih syarikat tenaga ZESCO.

Sebuah portal berita di Zambia menuduh China cuba menjajah negara itu selepas menawarkan pinjaman luar biasa kepada negara Afrika yang dilihat sangat menarik tetapi sebenarnya berbahaya secara realitinya.

Portal itu mendakwa, kerajaan Zambia menandatangani perjanjian dengan China dan merasakan mereka diberi syarat-syarat yang adil tetapi semuanya bertukar menjadi satu bentuk penjajahan moden.

Isunya, sama ada Zambia mempunyai kekuatan ekonomi untuk membayar hutang yang tinggi itu diragui jika dilihat jumlah pinjaman yang terlibat.

China juga memiliki 60 peratus pegangan dalam Perbadanan Penyiaran Kebangsaan Zambia yang bermakna negara itu mempunyai pengaruh terhadap apa yang boleh dan apa yang tidak boleh disiarkan mengenai aset mereka.

Ada pihak memberi amaran bahawa Zambia menghadapi risiko kehilangan kedaulatannya kepada China jika gergasi Asia itu merampas aset negara Afrika berkenaan kerana gagal membayar hutang.

Sumber memberitahu media tempatan bahawa pihak Perbendaharaan tidak cuba mendedahkan angka sebenar hutang Zambia kerana khuatir akan menimbulkan kontroversi.

Selain itu, berlaku percanggahan arahan oleh Menteri Kewangan, Margaret Mwanakatwe yang mengumumkan semua projek China yang siap di bawah 80 peratus akan dihentikan manakala Presiden Edgar Lungu pula berkata semua projek akan diteruskan seperti dirancang. - Agensi

China mahu ambil alih lapangan terbang Zambia | Afrika | Berita Harian
https://www.bharian.com.my/dunia/afrika/2018/09/471701/china-mahu-ambil-alih-lapangan-terbang-zambia

Pas menang sebab pengundi cari jalan mudah
TUAN BUQHAIRAH TUAN MUHAMAD ADNAN

PUTRAJAYA - Pas mengekalkan kedudukannya di Kelantan dan merampas Terengganu daripada BN adalah disebabkan sikap pengundi yang terpaksa mencari jalan mudah untuk memberi sokongan kepada parti Melayu.

Pengerusi Bersatu, Tun Dr Mahathir Mohammad berkata, 90 peratus pengundi di Pantai Timur adalah Melayu yang mana tidak menyenangi parti campuran pelbagai kaum.

“Mereka nak undi BN tidak boleh (kerana pelbagai isu), jadi terpaksa undi Pas,” katanya.

Menurutnya, faktor itu juga menjadi punca kekalahan calon Bersatu di Pantai Timur.

“Walaupun jelas mereka menyokong Bersatu, tetapi dalam PRU14, kami menggunakan simbol PKR. Jadi rakyat tidak tahu samada calon itu dari Bersatu atau PKR,” katanya.

Beliau berkata, sekiranya mereka dibenarkan menggunakan simbol parti sendiri, Bersatu mungkin memperoleh kejayaan yang lebih tinggi.

“Ataupun sekurang-kurangnya menggunakan simbol Pakatan Harapan, saya fikir kejayaan parti kita akan lebih daripada apa yang dapat,” katanya,

Ahli Parlimen Langkawi itu berkata, kerjasama Umno dan Pas yang dilihat semakin akrab selepas mengalami kekalahan teruk pada pilihan raya, Mei lalu tidak cukup memberi kesan kepada parti itu.

“Saya berpendapat kerjasama mereka tidak mungkin memberi kemenangan kerana di kawasan tertentu mereka tidak boleh capai.

“ Lihat di Pantai Timur yang mana iklim dan suasananya lain. Jadi di situ mereka akan sokong Pas, tidak Umno. Namun demikian, gabungan ini tidak mungkin cukup untuk menjadi kerajaan,” katanya dalam temubual bersama Sinar Harian dan Malaysiakini di Yayasan Kepimpinan Perdana baru- baru ini.

Mengulas mengenai keampuhan kerjasama antara Pakatan Harapan, Mahathir berkata, segalanya berjalan lancar dan keputusan dapat dicapai dengan baik.

“Kadang- kala ada perbahasan keras, namun kita dapat membuat keputusan yang dipersetujui oleh lima parti yang berada dalam kabinet,” katanya.

at 9/10/2018 05:00:00 PTG
KERENGGA: Pas menang sebab pengundi cari jalan mudah
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/09/pas-menang-sebab-pengundi-cari-jalan.html

Lagi kisah kononnya “Melayu Bangkit.” walhal semasa diberi amanah sebagai penguasa oleh rakyat, amanahnya entah ke mana... Masa tu baru ingat Islam dan Melayu yang sebelum ini Melayu dan Islam juga yang diperdayakan. Nauzubillahminzalik. 

Sānggôrõ Apï berkongsi video.
Pakatan Haprak
Semalam jam 4:58 PTG

..Mahadey Masuk Pakatan untuk sucikan dosa.. 
sekarang jadi Mahasuci 

Jika benar Dr Mahathir yang mahu DS Anwar masuk penjara tahun 2014, ia menunjukkan beliau takut pembangkang menang ketika itu.

Jadi, apabila selepas DS Anwar masuk penjara dan pembangkang terus kuat, beliau tidak ada cara lain lagi untuk menundukkan pembangkang selain menyertai mereka. 

Itulah yang Dr Mahathir lakukan. 

Bayangkan jika Dr Mahathir masih UMNO dan Pakatan Harapan yang menang, apa yang akan terjadi kepada beliau. 

Ingat kata-kata DS Anwar, Lim Kit Siang dan Karpal Singh bahawa mereka akan menangkap dan mendakwa Dr Mahathir jika mereka menang. 

Andaian Dr Mahathir takut ditangkap jika pembangkang menang, maka beliau menyertai pembangkang, adalah logik jika kita fikirkan dalam keadaan ini. 

Maka, jika ini benar, Dr Mahathir telah berjaya mencapai matlamatnya dengan memperbodohkan semua orang.. 

Fb ..Azman Hussin 
#Reformadey 
#PakatanHancing


Penyokong2 melayu pakatan bermimpi depa menang pru14..
Yg menang pru14 tu bukan org melayu tapi dap yg mewakili bukan melayu dan ketua2 melayu yg mahu mengisi impian peribadi mereka sahaja.. 

Setakat ni, dari kuasa pakatan hanya merobek apa yg org melayu ada saja..
NSKINI.COM
BIARPUN calon Pas kalah di pilihanraya kecil DUN Seri Setia, namun 

Untuk makluman..... Ada org PASik tanya...mengapa majoriti PH hanya 4k berbanding semasa PRU 14 sebanyak 19k? 

1. Hanya 44% pengundi yang hadir.

2. Daripada jumlah pengundi keseluruhannya (yg hadir)..setelah kami di semak dapati pengundi2 PH (yg datang mengundi) hanya 15%. UMNO/BN 35%, dan pengundi2 PAS 40%. Lain2..10%. Sebenarnya ...pengundi pembangkang sendiri lah yg menolak calon PAS itu dengan berbagai2 sebab @ faktor.

3. Pengundi2 PH telah melakukan kesilapan kerana masih yakin akan menang dan telah gagal hadir untuk mengundi. Mereka masih merasakan Seri Setia masih zon selamat.

4. Kenapa pengundi UMNO/BN dan PAS itu mengundi PH?..ada la tu! Mgkn mereka dah tahu Hadi Bawang tu tak ubah cam Abdullah b. Ubai @ mirip Abdullah b. Kaab.


Tiada ulasan: