Isnin, 3 Disember 2018

Penyokong Umno sepatutnya telah menghentikan usaha memperaga pemimpin jahat. Nauzubillahminzalik. 8793.


Siapa sangka Umno akan down dan itu sebab kononnya kecurangan mereka akan tertutup hingga ke hari Kiamat. Tidak usah mempermainkan isu perkauman dan Islam dalam usaha menutup gaung penyelewengan isu sebenar pemimpin Umno yang jahat dan tentunya tidak amanah. Pendusta dipercayai. Yang amanah diselar sebagai pembohong. Tidak percaya tanyalah Rafizi Ramli

22-04-2013 USTAZ HASRIZAL Tajuk : Hidup Ujian Membuat Pilihan 

Nauzubillahminzalik. 

john doe3 December 2018 at 10:39
Mereka menyangka mereka akan terus berkuasa dan demikian segala pengkhianatan mereka akan dapat ditutup sehingga hari kiamat. 

Mereka juga menyangka dan berharap zaman fitnah yang menjadi zaman mereka bersukaria dengan kejahatan-kejahatan mereka akan kekal sehingga dunia kiamat. 

Sangkaan pertama mereka telah pun terbukti meleset. Mereka tumbang di bawah pasukan pimpinan seorang lelaki berusia 93 tahun yang dikatakan baling gelas tak pecah. 

Itupun mereka masih tidak insaf, sebaliknya mereka memainkan habis-habisan isu-isu perkauman dan keagamaan untuk mendapat sokongan dan demikian mereka menyangka mereka akan selamat apabila mereka berjaya untuk kembali berkuasa melalui pintu belakang. 

Tidak lama lagi akan dibuktikan pula bahawa sangkaan kedua mereka juga meleset. Zaman fitnah tetap akan ditinggalkan dan umat akan melangkah ke zaman baru meninggalkan zaman fitnah dengan kesemua para ahli fitnah ini ditinggalkan bersemadi di dalam zaman fitnah. 

Para pendusta telah pun diberikan nasihat dan peringatan. Kini mereka hanya sedang melalui 'tempoh'. Apabila tempoh itu tamat, mereka pasti akan mengalami ketewasan mutlak. Beruskarialah wahai para pendusta sementara kalian masih punya tempoh kerana tempoh itu sudah semakin hampir mencecah penamatnya. 

2019M / 1440H adalah tahun perubahan zaman daripada zaman fitnah ke zaman baru, in shaa Allah. 

Wallahu a'lam.

burn bp3 December 2018 at 10:39
Inilah bahana melantik orang gelap sebagai pengerusi TH. Habis dia kapur semuanya...anak didik najib yang menyamun untuk rakyaat ( katanya)

john doe3 December 2018 at 10:43
Tunggu komen Asyraf Wajdi. Ini isu besar, pengkhianatan terhadap pendeposit dan institusi yang bertugas membantu umat Islam menunaikan rukun Islam kelima. 

Sikit hari lagi rasanya Asyraf Wajdi akan muncul dengan kenyataan rasa kesal kepada pengkhianatan pemegang-pemegang amanah dalam TH ni.

Jamesdean1 James3 December 2018 at 10:47
Nak tunggu komen haji hadi dan sahabat yg lain bagi komen isu ni...nk tgok mcm mana depa nak spin lagi

TABUNG HAJI OH TABUNG HAJI.... Satu lagi kecurangan yang tidak sepatutnya berlaku dalam Tabung Haji terdedah kepada kita semua. 

Selepas dua laporan polis oleh Tabung Haji terhadap bekas Pengerusinya, Abdul Azeez Rahim dan beberapa pengurusan kanannya pada Jumaat lalu, sebuah akhbar di Singapura membuat satu lagi pendedahan mengejutkan mengenai agensi untuk membawa jemaah haji ke Mekah itu.

Menurut laporan itu, Tabung Haji telah memalsukan buku akaunnya semata-mata untuk menunjukkan prestasi yang baik bagi pembayaran dividen yang dibuat sebelum PRU14 lalu.

Pada ketika itu, dividen yang diumumkan ialah 6.25 peratus dengan jumlah pembayaran ialah RM2.7 bilion daripada kentungan bersih yang kononnya diraih sebanyak RM2.8 bilion.

Pembayaran dividen itu dibayar tiga bulan sebelum tarikh pilihanraya umum yang lalu.
Perbuatan memalsu atau dalam erti kata lain menipu dalam buku akaun itu semata-mata untuk mewajarkan pembayaran yang tinggi kepada pendeposit sebelum PRU14 itu jelas menunjukkan Tabung Haji turut dipergunakan untuk kepentingan politik UMNO dan BN sebelum ini.

Siapakah yang memberi arahan memalsukan buku akaun itu?

Adakah ia atas arahan Abdul Azeez Rahim selaku Pengerusi Tabung Haji ketika itu?

Atau Abdul Azeez sendiri diarahkan oleh seseorang lain yang lebih atas daripadanya?

Kenapa dipalsukan? 

Keuntungan berkurangan atau kerana adanya "kong-kali-kong"? Jika tidak dipalsukan akaunnya, berapakah agaknya keuntungan sebenar Tabung Haji ketika itu?

Selain itu, dalam pendedahan akhbar Singapura itu, turut didedahkan bahawa nilai aset Tabung Haji telah berkurangan sebanyak RM4 bilion sejak 2017 berbanding RM64 bilion yang dimasukkan oleh pendeposit.

Jumlah kekurangan aset itu dikatakan akan terus membesar selepas tahun 2017. 

Ke mana hilangnya aset-aset tersebut?

Rugi? Dijual? Atau disonglap?

Tabung Haji atau LUTH - kedua-duanya adalah nama yang sama bagi sebuah agensi suci yang dinamakan "Lembaga Urusan Tabung Haji" yang diwujudkan untuk memudahkan umat Islam menunaikan rukun Islam kelima.

Siapa dan sejak bilakah wujudnya "lembaga" yang tidak tahu malu dan tidak henti-henti membuat onar serta kecurangan dalam Tabung Haji? (ShahbudinHusin 03/12/2018)


Shahbudin dot com: TABUNG HAJI OH TABUNG HAJI....
https://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/12/tabung-haji-oh-tabung-haji.html

Foto: Adam/islampos
4 Tahap Dilarangnya Riba dalam Al-Quran
  
MENETAPKAN bunga dalam urusan pinjam-meminjam adalah sesuatu yang dilarang dalam agama Islam. Masyarakat muslim mengenal yang demikian itu sebagai Riba. Riba secara istilah teknis berarti pengambilan tambahan dari harta pokok atau modal secara batil.

Sekecil apapun bentuk riba itu, tetaplah kita dilarang melakukan praktiknya dalam kehidupan sehari-hari. Berikut penjelasan dari dalil-dalil yang menjadi sumber larangan tersebut:

Larangan riba yang terdapat dalam Al-Qur’an tidak diturunkan sekaligus, melainkan diturunkan dalam empat tahap.


Tahap pertama, menolak anggapan bahwa pinjaman riba yang pada zahirnya seolah-olah menolong mereka yang memerlukan sebagai suatu perbuatan mendekati atau taqarrub kepada Allah SWT.

Firman Allah SWT: “Dan, sesuatu riba (tambahan) yang kamu berikan agar dia menambah pada harta manusia, maka riba itu tidak menambah pada sisi Allah. Dan apa yang kamu berikan berupa zakat yang kamu maksudkan untuk mencapai keridhaan Allah, maka (yang berbuat demikian) itulah orang-orang yang melipatgandakan (pahalanya).” (ar-ruum: 39)

Tahap kedua, riba digambarkan sebagai sesuatu yang buruk. Allah SWT mengancam akan memberi balasan yang keras kepada orang Yahudi yang memakan riba,sebagaimana firman Allah SWT: “Maka, disebabkan kezaliman orang-orang Yahudi, kami haramkan atas mereka (memakan makanan) yang baik-baik (yang dahulunya) dihalalkan bagi mereka, dan karena mereka banyak menghalangi (manusia) dari jalan Allah, dan disebabkan mereka memakan riba, padahal sesungguhnya mereka telah dilarang darinya, dan karena mereka memakan harta orang dengan jalan yang batil. Kami telah menyediakan untuk orang-orang yang kafir di antara mereka itu siksa yang pedih,” (an-Nisaa’ :160-161).

Tahap ketiga, riba diharamkan dengan dikaitkan kepada suatu tambahan yang berlipat ganda. Para ahli tafsir berpendapat bahwa pengambilan bunga dengan tingkat yang cukup tinggi merupakan fenomena yang banyak dipraktikkan pada masa tersebut. Allah SWT berfirman, “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memakan riba dengan berlipat ganda dan bertaqwalah kamu kepada Allah supaya kamu mendapat keberuntungan.” (Ali Imran: 130)

Ayat ini turun pada tahun ke-tiga hijriah. Secara umum, ayat ini harus dipahami bahwa kriteria berlipat ganda bukanlah merupakan syarat dari terjadinya riba (jukalau bunga berlipat ganda maka riba,tetapi jikalau kecil bukan riba), tetapi ini merupakan sifat umum dari praktik pembungaan uang pada saat itu.

BACA JUGA: Ribawi Lifestyle

Demikin juga ayat ini harus dipahami secara komprehensif dengan ayat 278-279 dari surat al-Baqarah yang turun pada tahun ke-9 Hijriah .

Tahap terakhir, Allah SWT dengan jelas dan tegas mengharamkan apa pun jenis tambahan yang diambil dari pinjaman. Ini adalah ayat terakhir yang diturunkan menyangkut riba: “Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa riba (yang belum dipungut) jika kamu orang-orang yang beriman. Maka, jika kamu tidak mengerjakan (meninggalkan sisa riba) maka ketahuilah bahwa Allah dan Rasul-Nya akan memerangimu.Dan, jika kamu bertaubat (dari pengambilan riba) maka bagimu pokok hartamu; kamu tidak menganiaya dan tidak pula dianiaya.” (al-Baqarah: 278-279) []

Sumber: Bank Syariah: Dari Teori ke Praktik/Muhammad Syafi’I Antonio/Penerbit: Gema Insani/2004

https://www.islampos.com/4-tahap-dilarangnya-riba-dalam-al-quran-3-117615/
hukum shalat dhuha
Foto: Aldi/Islampos
Shalat Dhuha-lah, Itu Setara dengan 360 Shadaqah
  

SEBAGAI seorang hamba yang selalu mengharap ridha dan karunia Allah SWT, kita selalu berusaha untuk taat terhadap segala perintah-Nya. Karenanya, kita selalu mencoba memaksimalkan waktu di sela-sela kesibukkan untuk beribadah kepada Allah SWT.

Selain ibadah wajib yang kita coba sempurnakan setiap menjalaninya, kita juga bisa melakukan ibadah sunnah. Dan, di antara ibadah-ibadah sunnah yang bisa kita kerjakan adalah ibadah shalat dhuha.


Shalat Dhuha atau shalat Awwaabiin, adalah ibadah yang melimpahkan banyak kebajikan dan mewakili 360 shadaqah dalam sehari.

Tentang keutamaannya, Rasulullah SAW bersabda, “Setiap persendian salah seorang di antara kalian ada shadaqahnya. Setiap tasbih adalah shadaqah, setiap tahmid adalah shadaqah, setiap tahlil adalah shadaqah, setiap takbir adalah shadaqah, amar ma’ruf adalah shadaqah, nahi mungkar adalah shadaqah, dan sudah mencukupi hal itu dua raka’at Dhuha yang dilaksanakannya.” (HR. Muslim dari Abu Dzarr ra.)


Maka dari itu, Saudarku, biasakanlah diri kita, ketika hendak meninggalkan rumah setiap hari, untuk berwudhu dan melaksanakan shalat Dhuha dua atau empat raka’at. []

Sumber: 31 Tuntunan Hidup Berkah & Panjang Umur ‘ala Nabi SAW/Amir bin Muhammad al-Mudari/Penerbit: Pustaka Ibnu Umar/2011

https://www.islampos.com/shalat-dhuha-lah-itu-setara-dengan-360-shadaqah-117613/


Tiada ulasan: