Isnin, 2 Mac 2020

Dari keindahan ke panduan hidup dan menyingkiri kebobrokan. 9828



Sunnah Rasulullah: Jangan Biarkan Makanan Tersisa Terbuang

sukarja pada Check Porsi Haji App. - 10 minit yang lalu

Rasulullah SAW memberikan sunnah tidak membiarkan makanan terbuang. Islam mengajarkan kepada pemeluknya untuk hidup hemat, yaitu membelanjakan uangnya selaras dengan kebutuhan dan tidak (berlebihan) mengikuti ”selera” nafsunya. Hemat berarti tidak boros, irit, sangat hati-hati dalam mengeluarkan/membelanjakan uang. Dengan hidup hemat, seorang Muslim menjadi bersahaja dalam menjalani kehidupan karena merasa cukup dengan kenikmatan yang dimiliki, yang … Continue reading Sunnah Rasulullah: Jangan Biarkan Makanan Tersisa Terbuang

Pulau Kanawa Flores. Indonesia



Dari Muhammad Utusan Allah, Kepada Heraklius, Pembesar Romawi
Saad Saefullah pada Islampos - 34 minit yang lalu
"Ini tentulah tanda-tandanya kenabian." Kaisar berbisik-bisik kepada orang-orang yang di sampingnya. The post Dari Muhammad Utusan Allah, Kepada Heraklius, Pembesar Romawi appeared first on Islampos.


M. Nasir (1), Ulama Negarawan, Negarawan Ulama

Saad Saefullah pada Islampos - 34 minit yang lalu
Sebagai menteri, tanpa rasa rendah diri dia menerima tamunya di kantor menteri dengan pakaian amat sederhana, ditambal. The post M. Nasir (1), Ulama Negarawan, Negarawan Ulama appeared first on Islampos.


Dia adalah Asma binti Umais!

Saad Saefullah pada Islampos - 34 minit yang lalu
ASMA binti Umais termasuk sahabiah yang pernah hijrah ke Habasyah sebelum hijrah ke Madinah. Suatu ketika ia mengunjungi Ummul Mukminin Hafshah RA, yang pernah sama-sama berhijrah ke Habasyah. Umar bin Khaththab yang saat itu ada di sana menanyakan siapa wanita tersebut, Hafshah menjawab, “Dia adalah Asma binti Umais!” “Apakah yang berhijrah ke Habasyah dan berlayar […] The post Dia adalah Asma binti Umais! appeared first on Islampos.


Yang Berjubah Belum Tentu Salih

Mila pada Islampos - 34 minit yang lalu
“Itulah tanda kepalsuannya. Ia hanya ingin memamerkan kesalihannya, padahal dia bukan orang baik. Ia sembahyang buat kita, tidak buat tuhan.” The post Yang Berjubah Belum Tentu Salih appeared first on Islampos.


Tak Mengerti

Sodikin pada Islampos - 34 minit yang lalu
Pemisahan agama yang dicanangkan penjajah untuk melemahkan perlawanan, melemahkan Islam, justru berbalik menjadi taji yang mematikan. The post Tak Mengerti appeared first on Islampos.

Fakta Unik Aogashima, Pulau Terpencil Dikelilingi Kawah Gunung Berapi

Tribunnews.com - Sejam yang lalu
Meski terletak di wilayah Tokyo, Jepang, Pulau Aogashima memiliki kondisi yang jauh dari modernitas kota metropolitan tersebut.

Assalamu’alaikum, Bro!

Serambi Indonesia - Sejam yang lalu
ISLAM merupakan agama yang sempurna (kamil) dan menyeluruh (syamil) (Qs. Al-Maidah: 3). Keberadaannya bukan sekadar mengatur persoalan rutinitas

Bulan Suci Ramadhan Segera Tiba, Yuk Simak Apa Saja Manfaat Luar Biasa Puasa Bagi Tubuh

Serambi Indonesia - Sejam yang lalu
Diketahui bulan Ramadhan, merupakan kewajiban bagi setiap umat muslim untuk mengerjakannya.

Doa dan Amalan Usai Shalat Lima Waktu Dilengkapi Dengan Zikir Sesuai Anjuran Rasulullah SAW

Serambi Indonesia - Sejam yang lalu
Yuk baca doa dan amalan setelah salat lima waktu, Shubuh, Dzuhur, Ashar, Magrib & Isya, Bacaan Latin, Arab dan Artinya

Kampung Puay, Tempat Persembunyian Tentara Jepang di Perang Dunia II

Koran Sindo pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 2 jam yang lalu
Kampung Puay, Distrik Sentani Timur, Kabupaten Jayapura, Provinsi Papua, ternyata menyimpan sejarah terpendam pada masa Perang Dunia (PD) II.

Dahsyatya Gempa yang Menimpa Umat Nabi Syu'aib, Ini Sebabnya

Rusman Siregar pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 2 jam yang lalu
Kisah Nabi Syu'aib 'alaihisallam (AS) merupakan satu dari banyak cerita Nabi dan Rasul pilihan Allah yang patut dijadikan hikmah. Berikut kisah umatnya yang diazab gempa karena kezalimannya.

Amur, Payung Nuklir di Langit Moskow

Victor Maulana pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 2 jam yang lalu
Sistem pertahanan rudal Moskow dan Kawasan Industri Pusat, A-135 Amur, muncul 25 tahun silam. Amur adalah senjata yang unik, baik berdasarkan tugas maupun kemampuannya.

Saudi lancar kempen burukkan Sidang Kemuncak KL, kata laporan

Author pada Minda Rakyat - 2 jam yang lalu
*PETALING JAYA:* Kerajaan Arab Saudi melancarkan kempen media untuk memburukkan Sidang Kemuncak KL pada Disember lalu yang dihadiri pemimpin seteru mereka, lapor portal berita berpangkalan di London, Middle East Eye. Middle East Eye memetik dokumen diperolehinya sebagai berkata, Kementerian Media Saudi mengumpul satu siri mesej daripada organisasi media dan pengulas tempatan yang diarah menyiarkannya. Ia turut menyasarkan akhbar, laman web dan saluran televisyen di negara lain, termasuk Pakistan, Indonesia dan beberapa negara Arab. Menurut dokumen itu, tujuan kempen berkenaan i... lagi »

Ini Jenis Makanan yang Mampu Menjaga Tekanan Darah Tetap Normal, dari Sayuran Hingga Bawang Putih

Serambi Indonesia - 4 jam yang lalu
Menjaga tekanan darah agar tetap normal wajib dilakukan untuk menghindari penyakit berbahaya seperti jantung dan stroke.

50 Kata Motivasi Bahasa Inggris, Bikin Percaya Diri
Senin, 2 Maret 2020 12:46
Reporter : Kurnia Azizah

Merdeka.com - Sebagian orang mampu bangkit dari masalah hanya dengan membaca kata motivasi. Kata motivasi memang bisa membuat hidup kembali bersemangat. Apalagi kata motivasi dari bahasa Inggris. Kata motivasi bahasa Inggris terkesan lebih menarik ketika dijadikan sebagai sebuah tulisan di media sosial. Berikutkata-kata motivasi bahasa Inggris dari berbagai sumber:

Hanya Dirimu yang Mampu Merubah Hidupmu

1. Only I can change my life. No one can do it for me. Carol Burnett. (Hanya aku yang bisa mengubah hidupku. Tak satu orang pun mampu melakukannya untukku)

2. Life has no remote, get up and change it yourself." Mark A Cooper. (Hidup kita tidak memiliki kendali, maka bangun dan ubah hidupmu sendiri)

3. In order to succeed, we must first believe that we can." Nikos Kazantzakis. (Supaya sukses, pertama-tama kita harus percaya bahwa kita bisa melakukannya.)

4. If you not have freedom a little fo make a mistake, so thats mean it not worth called freedom. Mahatma Gandhi. (Jika Anda tidak memiliki kebebasan untuk melakukan kesalahan bahkan sekecil apapun, berarti itu tidak layak disebut sebagai kebebasan.)

5. If you can dream it, you can do it. Walt Disney. (Jika Anda dapat memimpikannya, (maka) Anda dapat melakukannya.)

Jangan Bergantung pada Orang Lain

2014 Merdeka.com/shutterstock.com/JC Photo

6. "If you want live a happy life, tie it to a goal, not to people or things." Albert Einstein. (Jika kita ingin menjalani hidup dengan baik, maka gantungkan hidupmu pada tujuan, bukan bergantung pada manusia ataupun sesuatu)

7. Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it." Ferris Bueller. (Hidup kita berjalan sangat cepat. Jika kita tidak berhenti dan melihat sekitar dengan seksama, maka kita akan kehilangannya)

8. You have time but limited, so make your time for yourself, do not waste for the others life." Steve Jobs. (Anda punya waktu yang terbatas, jadi jangan Anda sia-siakan hanya dengan menggunakannya untuk kehidupan orang lain)

9. "I am mine before I am ever anyone else's." Nayyirah Waheed. (Kita adalah milik kita sendiri sebelum menjadi milik orang lain)

Proses Kehidupan

10. "One moment can change a day, one day can change a life, and one life can change the world." Gautama Buddha. (Satu waktu dapat merubah suatu hari, satu hari dapat merubah kehidupan, dan satu kehidupan dapat merubah dunia)

11. A wise always know himself and think he is fool, but a fool will always think that hes wise. Wiliam Shakespeare. (Orang bijak pasti tahu tentang dirinya dan menganggap dirinya bodoh, sedangkan orang bodoh akan selalu bodoh jika selalu berpikir bahwa dirinya bijak)

12. Setting goals is the first step in turning the invisible into the visible. Tony Robbins. (Menetapkan tujuan adalah langkah pertama dalam mengubah yang tak terlihat menjadi terlihat)

13. "Life is a journey to be experienced, not a problem to be solved." Winnie The Pooh. (Hidup adalah sebuah perjalanan yang bisa dijadikan pengalaman bukan sekedar masalah yang harus diselesaikan)

Mencintai Kehidupan Saat Ini

14. With the new day comes new strength and new thoughts. Eleanor Roosevelt. (Bersamaan dengan hari baru, muncul kekuatan dan pemikiran baru)

15. Some have greatness thrust upon them, some can achieve the greatness, and some are born to be great. William Shakespeare. (Beberapa terlahir untuk hebat, beberapa bisa mencapai kejayaan, dan beberapa punya kejayaan yang datang ke arah mereka.)

16. Like the universe, patience with small details makes perfect for a large work. Jalaluddin Rumi. (Kesabaran yang memiliki detail kecil membuat kesempurnaan untuk pekerjaan besar, sebanding dengan alam semesta)

17. Problems are not stop signs, they are guidelines. Robert H. Schuller. (Masalah bukan tanda berhenti, itu adalah pedoman)

Tersenyum dan Tertawalah Mengisi Kehidupan

18. "Life would be tragic If it weren't funny." Stephen Hawking. (Hidup akan menjadi menyedihkan jika tidak ada kelucuan)

19. The trully happiness is when what you do, say, and think are in a good harmony. Mahatma Gandhi. (Kebahagiaan atau kegembiraan adalah ketika yang Anda pikirkan, diucapkan, dan kerjakan berada dalam satu harmoni yang selaras)

20. Before happen to us and we experience them, we definitely choose our sorrows and joys long. Kahlil Gibran. (Kita pasti memilih kegembiraan dan kesedihan yang jauh-jauh sebelum itu terjadi pada kita dan memberi pengalaman mereka)

Semangat dan Pantang Menyerah

21. When your knees was pushed by the world, thats because you are in the perfect pose to pray. Jalaluddin Rumi. (Ketika Anda dipaksa untuk bertekuk lutut oleh dunia, janganlah putus asa, karena itu adalah posisi yang paling sempurna untuk berdoa kepada Tuhan)

22. Optimism is the faith that leads to achievement. Nothing can be done without hope and confidence. Hellen Keller. (Optimisme adalah keyakinan yang mengarah pada prestasi. Tidak ada yang bisa dilakukan tanpa harapan dan kepercayaan diri)

23. We should not give up and we should not to allow the problem to defeat us. A.P.J. Abdul Kalam. (Kita seharusnya tidak menyerah dan kita seharusnya tidak membiarkan masalah itu mengalahkan kita.)

Berusahalah Hingga Menggapai Cita

24. "It does not matter how slowly you go as long as you do not stop." Confucius. (Tidaklah menjadi masalah sepelan apa kita dalam menjalani hidup selama kita tidak berhenti berusaha)

25. "Successful people don't fear failure but understand that it's necessary to learn and grow from." Robert Kiyosaki. (Orang sukses tidak takut kegegalan tetapi mengerti bahwa kegagalan adalah hal yang penting untuk dipelajari dan tumbuh darinya)

26. "The only failure is not to try." George Clooney. (Satu-satunya kegagalan adalah tidak pernah mencoba)

Tidak Perlu Menyalahkan Orang Lain, Terus Maju

27. You can learn a lot from your mistakes when you aren't busy denying them." (Kita bisa belajar banyak dari kesalahan kita ketika kita tidak sibuk mengutuk mereka) 

28. "Mistakes have the power to turn you into something better than you were before." (Kesalahan memiliki kekuatan untuk mendorong kita ke arah yang lebih baik dari diri kita sebelumnya) 

29. It always seems imposibble until its done. Nelson Mandela. (Suatu hal akan terlihat tidak mungkin sampai Anda bisa melakukannya)

Belajar Sebagai Jembatan Kesuksesan

2014 Merdeka.com/shutterstock/donatas1205

30. "Live as if you will die tomorrow. Study hard as if you will live forever" Mahatma Gandhi. (Hiduplah seakan-akan kau akan mati besok. Belajarlah seakan-akan kau akan hidup selamanya)

31. Wealth decreases when we spent, but knowledge will increase when spent. Ali bin Abi Thalib. (Harta itu berkurang apabila dibelanjakan, tapi ilmu bertambah bila dibelanjakan.)

32. The secret of getting ahead is getting started. Mark Twain. (Rahasia untuk maju adalah memulai)

33. "Education is the only key to unlocking the world, as well as passport to freedom." Oprah Winfrey. (Pendidikan adalah satu-satunya kunci untuk membuka dunia ini, serta paspor untuk menuju kebebasan)

34. "Wise people learn when they can. Stupid people learn when they are forced to." Arthur Wellesley. (Orang bijak belajar ketika mereka bisa. Orang bodoh belajar ketika mereka terpaksa)

35. The easiest way to be smart is to learn from the stupidest thing youve ever done." Wilson Kanadi. (Cara termudah untuk jadi pandai adalah belajar dari hal terbodoh yang pernah Anda lakukan)

36. "Education is a ticket from the future. Tomorrow for people who have prepared themselves today." -Malcolm X. (Pendidikan merupakan tiket untuk masa depan. Hari esok untuk orang-orang yang telah mempersiapkan dirinya hari ini)

Hari Ini untuk Kejayaan Hari Esok

37. Struggle that you do today is the single way to build a better future. (Perjuangan yang Anda lakukan hari ini merupakan cara untuk membangun kualitas yang lebih baik di hari esok)

38. Never lost hope, because it is the key to achieve all your dreams. (Jangan pernah kehilangan harapan, karena itu adalah kunci untuk meraih semua mimpimu)

39. "Today I will do what others don't. So tomorrow I can do what others can't." (Hari ini Saya akan melakukan apa yang orang lain tidak lakukan. Dengan begitu Saya bisa melakukan apa yang orang lain tidak bisa lakukan)

40. "Do something today that your future self will thank you for." Sean Patrick Flanery. (Lakukan sesuatu hari ini yang mana kita akan berterima kasih padanya di masa depan nanti)

Ilmu Pengetahuan Perlu Digapai

ilustrasi belajar / Zenius.net

41. "Education is not the learning of facts, but the training of the mind to think." Albert Einstein. (Belajar bukanlah memelajari sebuah fakta, tetapi melatih pikiran untuk berpikir)

42. "Slow progress is better than no progress." (Peningkatan yang lamban lebih baik daripada tidak ada peningkatan)

43. "The roots of education are bitter, but the fruit is sweet." Aristotle. (Akar dari belajar adalah kepahitan tetapi berbuah kemanisan)

Kesuksesan Tidak Dibiarkan, Tapi Dicari

babbel.com

44. "Work hard in silence. Success be your noise." - Frank Ocean. (Bekerja keras dengan diam. Kesuksesan menjadi suaramu)

45. "Successful men and women keep moving. They make mistakes, but they don't quit." Conrad Hilton. (Lelaki dan perempuan sukses selalu terus bergerak. Mereka berbuat kesalahan, tetapi mereka tidak berhenti)

46. Success and failure are both part of life. Both are not permanent." Shah Rukh Khan. (Kesuksesan dan kegagalan, keduanya adalah bagian dari hidup. Dan keduanya tidaklah tetap)

47. Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up." Thomas Edison. (Banyak dari kegagalan hidup adalah mereka yang tidak sadar seberapa dekat mereka dengan kesuksesan saat mereka menyerah)

48. If we never try, we will never know. (Jika kita tidak pernah mencoba, maka kita tidak akan pernah tahu)

49. I was broken from a young age, now rise from adversity. (Saya sudah patah sejak muda, sekarang bangkit dari keterpurukan)

50. You do not need to be great to start something. Do it now and do not ever put off because the chance may not come twice. (Anda tidak perlu menjadi hebat untuk memulai sesuatu. Lakukan sekarang dan jangan pernah menunda karena kesempatan mungkin tidak datang dua kali)

[kur]
Sumber: 
50 Kata Motivasi Bahasa Inggris, Bikin Percaya Diri | merdeka.com
Pulau Kanawa Flores, Harus Lihat Sendiri untuk Tahu Kecantikannya

Jakarta - Begitu eksotis dengan air laut yang serupa kristal karena berkilauan saat disinari matahari, kecantikan Pulau Kanawa memang harus dilihat sendiri. Sedikit intermezzo, pulau kecil berpasir putih dan berbukit ini amat serupa dengan pulau yang ada di dekat Pelabuhan Poto Tano, Sumbawa. Namanya juga hampir sama, yakni Pulau Kenawa.
Pulau Kanawa Flores, Harus Lihat Sendiri untuk Tahu Kecantikannya
Entah benar atau tidak, salah satu awak kapal yang saya tumpangi beberapa waktu lalu mengatakan bahwa penamaan Pulau Kenawa terinspirasi Pulau Kanawa. Alasannya agar Kenawa sama terkenalnya dengan Kanawa yang sudah terkenal lebih dulu. 

Yang berbeda dari keduanya adalah Pulau Kanawa lebih lengkap fasilitasnya. Sudah ada penginapan di Kanawa sementara Kenawa belum dan lebih menjamurnya kafe di Kanawa. Selebihnya, keduanya memang sama-sama cantik.
Pulau Kanawa Flores, Harus Lihat Sendiri untuk Tahu Kecantikannya
Kembali ke Pulau Kanawa, apa yang bisa dilakukan di sini? Pertama, Anda bisa berjemur di pantai ini, bermain pasir putih yang ada di sana dan berenang di tepiannya. Ketiga, Anda juga bisa snorkeling di Pulau Kanawa dan meloncat dari kapal-kapal yang bersandar di dermaganya. Terkahir, Anda tak akan kehabisan spot foto di sini karena setiap sudutnya amat cantik untuk difoto, apalagi di dermaganya.
Pulau Kanawa Flores, Harus Lihat Sendiri untuk Tahu Kecantikannya
Biasanya, Pulau Kanawa ini jadi tujuan pertama sebelum ke Pulau Komodo. Tapi ada pula yang menjadikannya destinasi terakhir dalam sebuah trip karena yang pertama menuju ke Pulau Kelor yang segaris.

Sumber: 
Diubah oleh chemical.sapto

Turki Jatuhkan 2 Jet Tempur,  Hancurkan 8 Helikopter, 103 Tank, dan 72 Peluncur Roket Milik Suriah
Senin, 2 Maret 2020 11:49
Kendaraan lapis baja Angkatan Bersenjata Turki membawa pasukan menuju perbatasan Suriah di Sanliurfa Turki. Pasukan Turki bersama dengan Tentara Nasional Suriah memulai Operasi Peace Spring di Suriah utara melawan PKK/YPG, teroris Daesh, di seluruh distrik Akcapinar dari Sanliurfa, Turki, Rabu 9 Oktober 2019. ANADOLU AGENCY/MEHMET AKIF PARLAK

SERAMBINEWS.COM - Hubungan Rusia dan Turki makin tegang setelah serangan udara di Suriah yang menewaskan sedikitnya 33 tentara Turki. Sebagai balasan, Turki menembak jatuh dua pesawat tempur Suriah di Idlib pada hari Minggu (01/03/20). Selain itu, Turki juga menyerang bandara militer yang terletak jauh di luar garis depan. 

Melansir Reuters, Ankara telah meningkatkan serangannya, termasuk serangan pesawat tak berawak, terhadap pasukan Suriah yang didukung Rusia. Turki telah mengerahkan ribuan tentara dan kendaraan militer di provinsi barat laut Suriah, Idlib pada bulan lalu untuk membendung kemajuan pasukan pemerintah Suriah yang telah memindahkan 1 juta orang di dekat perbatasan selatan Turki. Setelah menampung 3,6 juta pengungsi Suriah, Ankara bertekad untuk mencegah gelombang masuk lebih jauh dari Suriah. Ia juga membiarkan migran melintasi perbatasannya ke Uni Eropa, dalam upaya nyata untuk mendesak dukungan UE dalam mengatasi krisis Suriah. Menteri Pertahanan Turki Hulusi Akar mengatakan, dalam empat hari terakhir pasukan Turki telah menghancurkan delapan helikopter, 103 tank, 72 howitzer, peluncur roket, drone dan enam sistem pertahanan udara. 

Dia menjuluki operasi Turki, serangan keempat di Suriah dalam empat tahun, "Operation Spring Shield". Sebagai tanggapan, tentara Suriah mengatakan mereka menembak jatuh tiga drone Turki dan memperingatkan akan menjatuhkan pesawat apa pun yang menembus ruang udara di barat laut, yang telah dikendalikan selama bertahun-tahun oleh sekutu utama Rusia Presiden Bashar al-Assad Rusia. 

Terlepas dari peringatan itu, pesawat-pesawat tempur Turki menjatuhkan dua pesawat tempur Suriah, sementara badan Anadolu milik pemerintah Turki mengatakan militer Turki telah menargetkan dan membuat bandara Nayrab -yang terletak di sebelah barat kota Aleppo- tidak dapat digunakan. Komandan oposisi yang didukung Turki juga mengatakan bandara Kuweires, sebelah timur Nayrab, telah dibom sejak tengah malam. Kedua bandara berada di dalam wilayah yang dikontrol pemerintah Suriah, menandai perluasan signifikan target Ankara. 

Pertempuran itu berisiko mempertaruhkan Rusia dan Turki, yang bekerja sama selama bertahun-tahun untuk menahan pertempuran itu meskipun mendukung pihak lawan dalam perang sembilan tahun Suriah, ke dalam konflik langsung. “Kami tidak memiliki niat maupun gagasan untuk menghadapi Rusia. Satu-satunya niat kami di sana adalah agar rezim (Suriah) mengakhiri pembantaian dan dengan demikian mencegah ... radikalisasi dan migrasi," kata Akar Turki.

Dia mengatakan bahwa 2.212 anggota pasukan Suriah telah "dinetralkan", sebuah istilah yang digunakan untuk menunjuk tewas, terluka atau ditangkap. Observatorium Suriah, sebuah pemantau perang yang berbasis di Inggris, mengatakan 74 tentara pemerintah Suriah dan pejuang pro-Damaskus telah terbunuh sejak 27 Februari. Lima puluh lima tentara Turki terbunuh di Idlib pada bulan Februari. 

Krisis diplomasi

Upaya diplomatik oleh Ankara dan Moskow untuk meredakan ketegangan telah gagal menyepakati gencatan senjata di Idlib, bagian dari kubu pemberontak utama terakhir Suriah. 

Menteri Luar Negeri Turki Mevlut Cavusoglu mengatakan pada hari Sabtu bahwa sementara ada kemajuan dalam perundingan antara delegasi Turki dan Rusia, masalah Idlib hanya akan diselesaikan antara presiden Tayyip Erdogan dan Vladimir Putin. Seorang pejabat senior Turki dan seorang pejabat keamanan mengatakan pertemuan itu akan diadakan pada hari Kamis di Moskow. Para pejabat mengatakan kedua pemimpin akan membahas langkah-langkah untuk mengambil Idlib dan bahwa mereka diharapkan untuk mencapai kesepakatan bersama. 

Kremlin mengatakan mereka berharap Erdogan dan Putin akan bertemu pada hari Kamis atau Jumat. Cavusoglu dan rekannya dari Rusia Sergei Lavrov sepakat tentang perlunya menciptakan "atmosfer yang menguntungkan" untuk meningkatkan hubungan kerja antara mereka, kata kementerian luar negeri Rusia. 

Pertempuran terbaru di Idlib telah menumbangkan 1 juta warga sipil sejak Desember, banyak dari mereka perempuan dan anak-anak melarikan diri ke perbatasan Turki. Turki mengatakan akan mengizinkan migran menyeberang ke Eropa untuk mengantisipasi kedatangan migran baru dari Idlib, yang mengangkat pembatasan pergerakan sejak 2016 berdasarkan kesepakatan dengan Uni Eropa.

Menurut keterangan para saksi, polisi Yunani menembakkan gas air mata untuk mengusir ratusan migran pelempar batu yang berusaha memaksa untuk melintasi perbatasan dari Turki pada hari Minggu. Perbatasan Turki ke Eropa ditutup untuk para migran berdasarkan kesepakatan antara kesepakatan Turki-UE yang menghentikan krisis migrasi 2015-16, ketika lebih dari 1 juta orang menyeberang ke Eropa.




Sumber: 

HARI PERTAMA MUHYIDDIN BERTUGAS, IMEJ KERAJAAN PINTU BELAKANG SUDAH TERCEMAR

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 minit yang lalu
Hari ini merupakan hari pertama Muhyiddin Yassin masuk pejabat di Bangunan Perdana Putra sebagai Perdana Menteri. Muhyiddin disambut Ketua Setiausaha Negara, Mohd Zuki Ali ketika tiba di Perdana Putra sebelum dibawa ke aras 5 yang menempatkan Pejabat Perdana Menteri. Sebelum memasuki pejabat, Muhyiddin mengimbas kad perakam waktu dan mengaminkan bacaan doa untuknya. Tetapi, hari pertama kemasukannya ke pejabat hari ini telah tercemar dengan persepsi buruk apabila Presiden UMNO, Zahid Hamidi berjaya memohon penangguhan kesnya dengan alasan beliau ada perbincangan dengan Muhyiddin be... lagi »

Agar Aku Sukses Menuntut Ilmu (Bag. 8): Jangan Terburu-Buru

sukarja pada Check Porsi Haji App. - 10 minit yang lalu
Baca pembahasan sebelumnya Agar Aku Sukses Menuntut Ilmu (Bag. 7) : Optimalkan Masa Muda untuk Belajar Bismillah… Di serial tulisan bagian perdana Agar Aku Sukses Menuntut Ilmu (Bag.1): Bersihkan Wadah Ilmu, Hati telah kita pelajari bahwa pemikul ilmu adalah hati. Dan hati adalah salah satu dari organ tubuh manusia. Layaknya tangan atau punggung, sama-sama organ tubuh kita, mengangkat … Continue reading Agar Aku Sukses Menuntut Ilmu (Bag. 8): Jangan Terburu-Buru

Agar Aku Sukses Menuntut Ilmu (Bag. 7) : Optimalkan Masa Muda untuk Belajar

sukarja pada Check Porsi Haji App. - 10 minit yang lalu
Baca pembahasan sebelumnya Agar Aku Sukses Menuntut Ilmu (bag. 6) : Berikan Perhatianmu Kepada Ilmu Bismillah … Fase Terbaik dalam Usia Manusia Umur manusia berjalan pada tiga fase kehidupan: fase balita, fase muda, kemudian fase tua. Dua di antaranya (fase balita dan fase tua) adalah titik lemah manusia. Hanya satu fase saja manusia berada di titik terkuat dan … Continue reading Agar Aku Sukses Menuntut Ilmu (Bag. 7) : Optimalkan Masa Muda untuk Belajar

Kabinet baharu perlu sedia hadapi krisis politik, ekonomi

fazleen safina pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 21 minit yang lalu
ALHAMDULILLAH, kemelut penentuan Perdana Menteri ke-8 telah selesai pagi semalam, dengan pelantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri. Walaubagaimanapun, tentunya selepas ini akan ada pertikaian dan tindakan balas daripada Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjatuhkan kerajaan. Kerajaan baru yang akan dibentuk oleh Muhyiddin kini adalah sangat kritikal oleh kerana … The post Kabinet baharu perlu sedia hadapi krisis politik, ekonomi appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Dahulukan kos sara hidup, pendidikan, kesihatan rakyat

ainulillia pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 21 minit yang lalu
BANGI, 7 Rejab 1441H, Isnin – Rakyat mengharapkan kerajaan baharu – pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin – akan menjadikan Malaysia negara dihormati, bukan sahaja di peringkat nusantara tetapi sebagai contoh di dunia antarabangsa. Naib Presiden gerakan Islam, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Prof Dr Zainur Rashid Zainuddin berkata, ini adalah permulaan kepada kebangkitan semula daripada fasa … The post Dahulukan kos sara hidup, pendidikan, kesihatan rakyat appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Siasat kes berprofil tinggi!

siti hafidah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 21 minit yang lalu
Oleh Siti Hafidah Abd Ghaffar KUALA LUMPUR, 7 Rejab 1441H, Isnin – Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (Pembela) hari ini menuntut kerajaan baharu menyiasat serta membicarakan semula kes berprofil tinggi yang telah digugurkan sebelum ini. Presiden Pembela, Haji Aminuddin Yahaya berkata, kes berkenaan termasuk pembunuhan anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim; pengguguran tuduhan terhadap mereka yang mempunyai … The post Siasat kes berprofil tinggi! appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Rancangan Tun M, akhirnya perangkap makan tuan

ainulillia pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 21 minit yang lalu
BANGI, 7 Rejab 1441H, Isnin – Telah sampai masanya Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui krisis politik yang berlaku – termasuk penolakan terhadap dirinya – berpunca daripada rancangannya sendiri. “Ia perangkap makan tuan,” kata Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin. Khaled menegaskan, nama Tan Sri Muhyiddin Yassin hanya muncul sebagai calon Perdana Menteri selepas … The post Rancangan Tun M, akhirnya perangkap makan tuan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
editor@merdeka.com (Editor) pada Merdeka.com - Sejam yang lalu
Tidak perlu khawatir, bagi kamu yang menghadapi masalah lubang bekas jerawat atau bopeng bisa mencoba beberapa cara alami ini. Berikut merdeka.com merangkum dari berbagai sumber, cara menghilangkan lubang bekas jerawat atau bopeng dengan bahan alami.

Pengawal keselamatan hanya makan nasi yang dicampur dengan makanan ringan supaya boleh hantar duit untuk keluarga

Tidak semua orang bertuah apabila mampu untuk menikmati makanan yang sedap dan menyelerakan. Ada ramai antara kita yang hakikatnya terpaksa mengikat perut hanya untuk meneruskan hidup. Ada juga yang makan hanya kerana sebuah keperluan bukan kerana untuk

Mulakan Hari Baru, Tanpa Tun M, DS Anwar Dan Lim Kit Siang.

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 9 minit yang lalu
*YDPA menyelamatkan, Tun M pula buat masalah* PADA 28 Februari, lebih kurang jam 11.00 pagi, saya menyiapkan rencana saya bertajuk* ‘Melayu Tertipu Lagi’ *dengan membuat beberapa kesimpulan, antaranya: (1) Orang yang menggagalkan penubuhan Kerajaan PN adalah Tun Dr. Mahathir. (2) Dalam peristiwa ini, Tun Dr Mahathir dan DS Anwar sama-sama tidak boleh dipercayai. Diharapkan peristiwa ini akan menyingkirkan kedua-dua mereka daripada arena politik negara…. (3) Umno, PAS, BERSATU (termasuk kumpulan Azmin) hendaklah bersatu teguh. Saya percaya, jika perikatan mereka kuat, parti-parti di ... lagi »

JPM Nafi Muhyiddin Nak Temui Zahid?

Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - 15 minit yang lalu
Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ialah Presiden UMNO, beliau berdepan 47 tuduhan, membabitkan 12 kes pecah amanah, 27 kes pengubahan wang haram dan lapan kes rasuah. Ahmad Zahid didakwa pecah amanah terhadap RM31 juta dana Yayasan Akalbudi, menerima rasuah sejumlah RM21.25 juta, dan melakukan pengubahan wang haram membabitkan RM65 juta, dan dengan wang itu turut membeli dua unit banglo bernilai RM5.9 juta. Setakat ini, pihak pendakwaan telah memanggil 38 saksi untuk memberi keterangan di hadapan Hakim Collin Lawrence Sequerah, dalam perbicaraan yang masuk hari ke-18. Pasukan pendak... lagi »

Najib Tenang Hadir Bicara Kes SRC Hari Ke-85

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 19 minit yang lalu
KUALA LUMPUR – Perbicaraan kes melibatkan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung dakwaan penyalahgunaan dana dari SRC... The post Najib Tenang Hadir Bicara Kes SRC Hari Ke-85 appeared first on MYNEWSHUB.

Muhyiddin Ziarah Pusara Ibu, Bapa

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 19 minit yang lalu
MUAR – Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini menziarahi pusara ibu dan bapanya dalam kunjungan singkat ke tempat kelahirannya di... The post Muhyiddin Ziarah Pusara Ibu, Bapa appeared first on MYNEWSHUB.

Cabaran Muhyiddin Satukan Rakyat Bawah Pentadbiran Baharu

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 19 minit yang lalu
KUALA LUMPUR – Meskipun perlantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri kelapan hari ini boleh dianggap sebagai penamat kemelut... The post Cabaran Muhyiddin Satukan Rakyat Bawah Pentadbiran Baharu appeared first on MYNEWSHUB.

Kes Zahid Ditangguh, Beri Ruang Bincang Barisan Kabinet

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 19 minit yang lalu
KUALA LUMPUR – Perbicaraan kes rasuah bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi di Mahkamah Tinggi ditangguhkan... The post Kes Zahid Ditangguh, Beri Ruang Bincang Barisan Kabinet appeared first on MYNEWSHUB.

Muhyiddin Mula Tugas Sebagai Perdana Menteri

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 19 minit yang lalu
PUTRAJAYA – Tan Sri Muhyiddin Yassin memulakan tugas sebagai Perdana Menteri kelapan hari ini. Beliau memasuki Perdana Putra di sini,... The post Muhyiddin Mula Tugas Sebagai Perdana Menteri appeared first on MYNEWSHUB.

Kerajaan Baharu Jangan Campur Urusan Mahkamah – Annuar Musa

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 19 minit yang lalu
KUALA LUMPUR – Kerajaan gagasan Muafakat Nasional yang baharu dibentuk perlu memastikan mereka tidak sesekali mencampuri urusan mahkamah, misalnya menggugurkan... The post Kerajaan Baharu Jangan Campur Urusan Mahkamah – Annuar Musa appeared first on MYNEWSHUB.

Unknown pada DIALOG RAKYAT - Sejam yang lalu
*Wartawan Malaysiakini* [image: Malaysiakini] LANGSUNG | Apakah pergolakan politik yang berlaku sejak kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan minggu lalu akan menghampiri penghujungnya? *Malaysiakini* melaporkan perkembangan ini secara langsung. Jika anda suka laporan kami, sokong media bebas dengan melanggan *Malaysiakini *dengan harga serendah RM0.55 sehari. Maklumat lanjut di sini. *LANGSUNG* *9 malam: *Parti Sarawak Bersatu (PSB) mengarahkan Anggota Parlimen Sri Aman, Masir Kujat, untuk menyokong Dr Mahathir Mohamad. Masir adalah anggota parlimen tunggal daripada parti itu. Arah... lagi »

‘Parti lebai’ Ini Melangkah Gagah. Al-hamdulillah!

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - Sejam yang lalu
[image: Hasil carian imej untuk ketayap lebai] *Parti lebai ke gerbang Putrajaya * *SATU*-satunya parti yang *‘total’* bersih dari segi salah laku dan moral. Terbukti di Kelantan puluhan tahun mentadbir dengan penuh integriti dan amanah kepimpinan. Berteraskan konsep dosa dan pahala berprinsipkan *Ubudiyyah, Mas’uliyahdan Itqan.* Suluhan ini disebarkan aura kepimpinan ‘lebai‘ ke Negeri Terengganu dengan aura dan aspirasi yang sama dengan *Islam Memimpin Perpaduan.* Pelbagai tohmahan, ejekan, perlian, sinis, dan prejudis terhadap kemampuan ‘parti lebai’ ini memimpin. Namun jiwa besar... lagi »

Terima kasih Agong yang sabar, adil
Editor pada Minda Rakyat - 32 minit yang lalu
Perangai anak-anaknya sungguh nakal sepanjang minggu yang lalu. Nasib baik, Malaysia mempunyai seorang bapa yang sebegitu sabar melayan kerenah anak-anaknya sehingga kemelut berjaya diselesaikan. Bapa Malaysia yang sabar ini ialah Yang di-Pertuan Agong, Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah. Di dalam krisis politik terburuk zaman moden ini, Agong menunjukkan usahanya untuk menjadi insan yang berlaku adil kepada semua. Peranan Agong bermula apabila menerima surat peletakan jawatan Dr Mahathir Mohamad pada Isnin minggu lalu. Memandangkan Mahathir tidak lagi mahu menjadi perdana mente... lagi »

Sinar baru untuk Kelantan lepas jadi k'jaan persekutuan

Editor pada Minda Rakyat - 36 minit yang lalu
Selepas 28 tahun Kelantan, yang diperintah PAS sejak 1990 mendakwa dipinggirkan daripada arus pembangunan negara, kini negeri ini bakal mengecapi “sinar baharu” selepas bersama-sama Muafakat Nasional membentuk kerajaan Persekutuan yang baharu, menurut penganalisis politik. Pensyarah Pusat Pengajian Jarak Jauh (PACE) Universiti Utara Malaysia (UUM) Dr Nik Mawardi Mohamed berkata Kelantan dijangka berpeluang mengulangi detik-detik manis ketika bersama kerajaan campuran Perikatan dari 1973 hingga 1974 dan Barisan Nasional (BN) dari 1974 hingga 1977. Beliau berkata ketika itu Kelantan... lagi »

Muhyiddin mula tugas sebagai PM

Editor pada Minda Rakyat - 37 minit yang lalu
Muhyiddin Yassin memulakan tugas sebagai Perdana Menteri kelapan hari ini. Beliau memasuki Perdana Putra di Putrajaya, yang menempatkan Pejabat Perdana Menteri, tepat pukul 8.00 pagi bagi memulakan tugas secara rasmi sebagai perdana menteri. Muhyiddin disambut Ketua Setiausaha Negara Mohd Zuki Ali ketika tiba di Perdana Putra sebelum dibawa ke aras 5, yang menempatkan Pejabat Perdana Menteri. Sebelum memasuki pejabat, Muhyiddin mengimbas kad perakam waktu dan mengaminkan bacaan doa. Selepas memasuki pejabatnya, beliau menandatangani buku selamat datang dan selamat bertugas. Mu... lagi »

'Beri Tun M rehat' – Nik Abduh. '..kerehatan buatnya di tikar sejadah.'

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - Sejam yang lalu
*KUALA LUMPUR* : Dalam satu tulisan di *Facebook* hari ini, Ahli Parlimen Bachok, Ustaz Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz melahirkan harapan agar seluruh penyokong Tun Dr Mahathir Mohamad yang sayangkan bekas Perdana Menteri itu memberi masa untuknya berehat agar tiada lagi tekanan ke atas Ahli Parlimen Langkawi itu. “Jika anda kasihankan Tun M, bagi dia rehat. Tanggalkan daripadanya semua jawatan dunianya. Elakkan beliau daripada tekanan soalan para wartawan dan permintaan cucu-cucu politiknya. Tun M telahpun berakhir. “Dunianya telah berlalu. Beliau hanya ada masa berbaki untuk a... lagi »

Kenangan semasa Tun Abdullah Badawi dilantik menjadi Perdana Menteri ke 5.

Unknown pada Taipingmali - Sejam yang lalu
Selepas Pak Lah angkat sumpah PM5, pak lah balik ke kepala batas utk berbuka puasa dan menghadiri majlis kesyukuran. Ratusan ribu rakyat menyambut Pak Lah di Airport Bayan Lepas. Konvoi kereta dan motorsikal besar dan kecil mengiringi Pak Lah hingga ke Bertam. Aku dan beberapa orang geng moto dijemput oleh kelab2 motorcycle dari pulau pinang untuk memeriahkan suasana. Walaupun pun bulan puasa kami tidak menolak jemputan. Sampai saja di bertam kami berbuka puasa di masjid jamek dan selesai solat maghrib baru kami balik Taiping. Bila pak lah buat majlis sambutan hari raya Aidilfit... lagi »


Polis panggil penganjur perhimpunan haram bantah Muhyiddin

Author pada Minda Rakyat - 2 jam yang lalu
*KUALA LUMPUR:* Polis akan memanggil penganjur perhimpunan haram yang diadakan di depan pusat membeli-belah di ibu negara semalam. Ketua Polis Daerah Dang Wangi Mohd Fahmi Visuvanathan Abdullah berkata penganjur melanggar Akta Perhimpunan Aman 2012 kerana tidak memberikan notis pemakluman kepada pihak polis. “Polis telah kenal pasti penganjur dan akan panggil mereka untuk beri keterangan dalam masa terdekat,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di Dataran Merdeka hari ini. Perhimpunan selama 2 jam bermula 6 petang itu dihadiri kira-kira 40 individu yang membantah pelantika... lagi »

APABILA ORANG CINA SENDIRI PERTIKAIKAN SEKOLAH VERNAKULAR.

na'im nikmat pada Na'im Nikmat - 2 jam yang lalu
Foto-Facebook Joseph Wong: Menteri Pendidikan, Sila Baca Sekolah cina HANYA akan melahirkan lagi ramai Cina yg PEMIKIRAN berlainan dan lama kelamaan akan menjadi pemikiran Komunist jugak sebab pengajaran mereka. (Terutama Menengah Cina) Anak bongsu saya boleh dijadikan sebagai bukti sebab saya hantar dia masuk ke sekolah cina,sekarang pun dah masuk darjah 6. Saya rajin mengajar dia bahasa melayu tetapi masih belum dapat masuk kedlm otaknya sebab PEMIKIRAN pun telah ditetapkan selepas belajar di SRJKC selama 6thn. TIDAK bergaul dgn bangsa lain, Jumpa bangsa lain pun masih menguna... lagi »


Mahathir Mohamad Sebut Muhyiddin Yassin Pengkhianat: Saya Merasa Dikhianati

Tribunnews.com - 3 jam yang lalu
Mantan Perdana Menteri Malaysia, Mahathir Mohamad secara terang-terangan menyebut Muhyiddin Yassin sebagai seorang pengkhianat.


Lagi 850 + 563 Ahli Keluar PKR..

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 4 jam yang lalu
*Abu Talib (tengah) bersama sebahagian mereka mengumumkan keluar PKR berkuat kuasa hari ini.* *Lagi 850 ahli keluar PKR Sabak Bernam* SABAK BERNAM - Bekas Ketua Cabang PKR Cabang Sabak Bernam, Abu Talib Bujang bersama kira-kira 850 ahli PKR Cabang Sabak Bernam mengumumkan keluar parti itu, berkuat kuasa hari ini. Abu Talib berkata, keputusan itu dibuat kerana hilang kepercayaan dengan kepimpinan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menyebabkan perpecahan serta didakwa gagal menyatukan ahli parti itu di semua peringkat. Menurutnya, Anwar dilihat hanya mementingkan kelompok tert... lagi »

Muhyiddin: From sacked deputy premier to Prime Minister

Raggie Jessy pada The Third Force - 5 jam yang lalu
محي الدين: دڤچت سباڬاي تيمبالن ڤردان منتري، كمبالي سباڬاي ڤردان منتري Muhyiddin began his 

No right thinking Malaysian can accept Lim Guan Eng

Raggie Jessy pada The Third Force - 5 jam yang lalu
Raggie Jessy Rithaudeen تياد سياڤا بوليه تريما ليم ڬوان اڠ It is understandable that the DAP took a shot at [...] career as Johor Assistant State Secretary [...]

Tiada ulasan: