Isnin, 2 Mac 2020

Antara nasi sudah jadi bubur dengan sudah jatuh ditimpa tangga dan sesal dahulu pendapatan. 9827


8 Jenis Rumah Adat Sunda yang Jarang Diketahui, Ada yang Khusus untuk Pertanian

editor@merdeka.com (Editor) pada Merdeka.com - 5 jam yang lalu
Di Jawa Barat, atau lebih tepatnya kebudayaan Sunda, terdapat 8 jenis rumah adat yang memiliki nilai historis tinggi dan memiliki makna kehidupan yang melekat bagi masyarakat di sana.

Nabi Muhammad, Sahabat Dunia Akhirat

sukarja pada Check Porsi Haji App. - 5 jam yang lalu
Suatu ketika datang kepada Rasulullah SAW, seorang (wanita) tua yang memohon agar didoakan masuk ke surga. Nabi SAW bersabda kepadanya, ”Di surga tak ada orang tua.” Wanita itu menangis, lalu Rasul SAW sambil tersenyum melanjutkan, ”Di sana tak ada orang tua, karena wanita-wanita akan beralih menjadi wanita-wanita cantik dan muda belia.” Rasul SAW kemudian membacakan firman Allah … Continue reading Nabi Muhammad, Sahabat Dunia Akhirat

Mahar Berlebihan dan Membebani akan Mengurangi Keberkahan Pernikahan

sukarja pada Check Porsi Haji App. - 5 jam yang lalu
Mahar adalah kewajiban yang wajib diserahkan suami kepada istrinya ketika akan menikah dan menjadi harta milik istri. Hal ini merupakan perintah Allah dalam Al-Quran. Allah berfirman, وَءَاتُوا النِّسَآءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شَىْءٍ مِّنْهُ نَفَسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَّرِيئًا “Berikanlah mahar kepada wanita (yang kamu nikahi) sebagai pemberian dengan penuh kerelaan. Kemudian jika mereka … Continue reading Mahar Berlebihan dan Membebani akan Mengurangi Keberkahan Pernikahan

[Nasehat Tentang Rejeki]

Nahimunkar.org pada Nahimunkar.org - 6 jam yang lalu
[Nasehat Tentang Rejeki] Seberapa kadar yakin Anda kepada Allah, tawakalnya Anda kepada-Nya, percayanya Anda kepada-Nya dan terhadap apa yang ada di Tangan-Nya, seberapa itulah luasnya hati Anda dalam masalah rejeki. Namun seberapa yakin dan harapnya Anda pada manusia dan apa yang ada di tangan mereka, maka seberapa itulah sempit hati Anda dalam masalah... Read More Belum ada yang terkait

Penjilat Penguasa Dzalim di Mata Rasulullah

Nahimunkar.org pada Nahimunkar.org - 6 jam yang lalu
Penjilat Penguasa Dzalim di Mata Rasulullah Siapa yang suka dan mau berteman dengan orang yang dzalim, tentu diantara kita pasti akan menjawab tidak atau bahkan menghindari teman yang demikian. Apalagi andaikata yang zalim itu adalah seorang pemimpin, tentu bukan satu dua orang yang akan didzaliminya, namun rakyat juga negara terkena imbas atas perbuatannya. Kedzaliman bukan... Read More Belum ada yang terkait

11 Manfaat Kunyit Asam, Baik untuk Kesehatan hingga Kecantikan

editor@merdeka.com (Editor) pada Merdeka.com - 6 jam yang lalu
Harganya yang murah, mudah didapat dan kaya manfaat menjadikan minuman ini sebagai pilihan terbaik untuk dikonsumsi sehari-hari.

Manfaat Minum Air Putih saat Perut Kosong, Bisa Mengeluarkan Racun dan Memperlancar Pencernaan

Serambi Indonesia - 7 jam yang lalu
Ketika bangun di pagi hari, maka tubuh akan membutuhkan air untuk rehidrasi, jadi sangat disarankan untuk meminum segelas air.

Foto-foto bawah laut terbaik tahun 2020

BBC News Indonesia - Berita - 7 jam yang lalu
Dari potret anjing laut di bawah gunung es hingga kuda laut yang jarang terfoto. Inilah sederet foto bawah air terbaik dari seluruh dunia tahun ini.

Penampakan Al-Quran yang Utuh Saat Asrama Korem Ludes Terbakar

BatamNews.co.id - 8 jam yang lalu
Surabaya - Sebuah Al-Quran di Surabaya tengah menjadi perbincangan. Kitab suci umat Islam ini disebut-sebut tetap utuh meski asrama korem di Surabaya ludes terbakar. Kabar tersebut menyebar luas setelah Kabag Operasional PMK Surabaya, Bambang Vistadi mem-posting Al-Quran tersebut di media sosial Facebook. Al-Quran yang utuh saat asrama korem ludes terbakar/ Foto: Ist "Kitab ini masih utuh saat kebakaran di Kesatrian asrama Kodam V Brawijaya," tulis ... lagi »

7 Resep Minuman Segar yang Mudah Dibuat di Rumah, Cocok Temani Saat Santai

editor@merdeka.com (Editor) pada Merdeka.com - 11 jam yang lalu
Kata siapa membuat minuman segar itu sulit. Kamu bisa menggunakan bahan-bahan di kulkas yang ada di rumahmu untuk membuat minuman segar dan sehat. Jangan lupa untuk mengajak keluarga, teman atau pasangan untuk mencoba minuman buatanmu.

Akad Nikah Orang yang Bisu

sukarja pada Check Porsi Haji App. - 11 jam yang lalu
Al-Lajnah Ad-Daimah lil Buhuts wal Ifta’ Soal: Seorang lelaki diberi cobaan oleh Allah berupa kebisuan dan idiot, namun ia ingin menikah. Bagaimana ia melakukan akad nikah dengan akan yang diizinkan oleh syariat? Perlu diketahui orang ini tidak bisa membaca dan tidak bisa menulis. Jawab: Orang bisu bisa menikah dengan isyarat yang dipahami, sebagaimana yang ia … Continue reading Akad Nikah Orang yang Bisu

Apakah Wajib Mengadakan Walimatul Urs Ketika Menikah?

sukarja pada Check Porsi Haji App. - 11 jam yang lalu
Walimatul urs adalah acara makan-makan yang diadakan karena adanya pernikahan. Apakah orang yang menikah wajib mengadakan walimatul ‘urs? Ulama berbeda pendapat dalam masalah ini menjadi dua pendapat: Pendapat Pertama:: Wajib Berdasarkan hadits dari Anas bin Malik radhiallahu’anhu, ia berkata: أنَّ رسولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم رأى على عبدِ الرَّحمنِ بنِ عوفٍ أثرَ صفرةٍ فقالَ: ما … Continue reading Apakah Wajib Mengadakan Walimatul Urs Ketika Menikah?

Nabi pun Pernah Tertunda untuk Umroh

Sodikin pada Islampos - 11 jam yang lalu
Usai perjanjian itu dilakukan, akhirnya Nabi Muhammad dan para pengikutnya kembali pulang. Mereka tak bisa umroh. The post Nabi pun Pernah Tertunda untuk Umroh appeared first on Islampos.

Pelantikan Muhyiddin ‘titik mula perjuangan suci murni’
Posted on 

Pelantikan Muhyiddin Yassin secara rasmi mengetuai pentadbiran kerajaan persekutuan pagi tadi disambut dengan gembira oleh PAS dan Umno. Malah Umno menganggap ia sebagai detik permulaan untuk sebuah “perjuangan suci murni” untuk negara. 

“Tahniah tan sri. Terima kasih sahabat-sahabat yang bersedia memikul amanah dan tanggungjawab untuk membela rakyat dan membangunkan negara. “Hari ini bermulanya perjalanan panjang perjuangan suci murni untuk negara. “Ia bukanlah mudah tetapi marilah bersama bergerak sebagai satu pasukan,” katanya Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi dalam kenyataan medianya mengiringi pelantikan Muhyiddin hari ini. 

Terdahulu, Muhyiddin yang juga presiden Bersatu mengangkat sumpah jawatan sebagai perdana menteri kelapan di hadapan Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara. Istiadat Pengurniaan Surat Cara Pelantikan dan Mengangkat Sumpah Jawatan dan Setia serta Sumpah Simpan Rahsia sebagai Perdana Menteri itu berlangsung di Balai Singgahsana Kecil, Istana Negara di Kuala Lumpur pada jam 10.33 pagi. Al-Sultan Abdullah memberi perkenan pelantikan itu selaras dengan Perkara 40(2)(a) dan Perkara 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan. 

Sementara itu Presiden PAS, Abdul Hadi Awang merafak setinggi penghargaan kepada Yang di-Pertuan Agung Al-Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah yang telah memperkenankan pelantikan Muhyiddin sebagai perdana menteri ke-8. “PAS juga mengucapkan setinggi tahniah kepada Muhyidin di atas pelantikan ini dan mendoakan agar sentiasa dikurniakan taufik dan hidayah-Nya bagi melaksanakan tanggungjawab yang amat berat ini. “PAS menyeru semua rakyat Malaysia untuk menghormati keputusan Yang di-Pertuan Agong ini, seterusnya memperkukuhkan muafakat dan perpaduan kaum yang menjadi tonggak kepada kemakmuran negara,” katanya dalam kenyataan media, hari ini. 

Dalam perkembangan sama, Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador mewakili Polis Diraja Malaysia (PDRM) turut mengucapkan tahniah atas pelantikan Muhyiddin. “PDRM merakamkan ucapan setinggi-tinggi tahniah dan syabas kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin atas pelantikan sebagai perdana menteri kelapan. “PDRM kekal komited memikul amanah yang dipertanggungjawabkan dalam menjaga keselamatan negara dan menjunjung kedaulatan undang-undang, demi kesejahteraan masyarakat serta negara di bawah kepimpinan perdana menteri,” katanya.
Sumber:
Pelantikan Muhyiddin 'titik mula perjuangan suci murni' | Suara Viral Malaysia

Tun M hadir perjumpaan pemimpin Bersatu
Kelihatan Syed Saddiq, Datuk Abdul Kadir Jasin, Datuk Seri Mukhriz
Photo of azrul hakimiePhoto of azrul hakimie azrul hakimie 01/03/2020 
PUTRAJAYA, 6 Rejab 1441H, Ahad – Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini menghadiri perjumpaan bersama Ketua-ketua Bahagian dan Ketua-ketua sayap Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) di Yayasan Kepimpinan Perdana (YKP) di Putrajaya. 

Dr Mahathir tiba di sini pada pukul 4.48 petang dengan memandu sendiri kereta Audi (WVB 55). Kehadiran beliau disambut dengan laungan “Hidup Tun” oleh lebih 20 penyokong.

Terdahulu turut kelihatan tiba di YKP ialah Ketua Armada Syed Saddiq Abd Rahman, Datuk Abdul Kadir Jasin dan Timbalan Presiden Bersatu Datuk Seri Mukhriz Mahathir.-Bernama

Sumber:
Tun M hadir perjumpaan pemimpin Bersatu - Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb

Dr M salahkan Muhyiddin dan Anwar dalam mesyuarat tertutup
  Mac 01, 2020 
Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad hari ini menyalahkan Muhyiddin Yassin yang menurutnya sengaja mencari alasan untuk mewujudkan krisis politik agar dilantik sebagai perdana menteri. Mahathir juga berkata beliau sedih kerana tidak sempat mencukupkan jumlah sokongan untuk dilantik semula sebagai perdana menteri kerana PKR, DAP dan 92 ahli parlimen Amanah menyokong Anwar Ibrahim. Mahathir berkata demikian dalam mesyuarat tertutup ahli Bersatu di Putrajaya yang disiarkan secara langsung di laman Facebook rasmi Amanah, mungkin secara tidak sengaja. 

Mahathir berkata Muhyiddin memperalatkan Anwar untuk mewujudkan krisis politik dalam PH. Beliau berkata salah seorang setiausaha politiknya telah memberitahunya bahawa Anwar mahu menuntut jawatan timbalan perdana menteri semasa majlis presiden PH yang berlangsung 21 Feb lalu. Ia membuat Mahathir dan pemimpin parti sangat marah, tetapi senario itu tidak pernah menjadi kenyataan. "Sebaliknya, (yang tidak berlaku) semua pemimpin (PH) menyokong saya. Beliau (Muhyiddin) memerlukan alasan untuk mewujudkan krisis. 

"Bila parti keluar daripada PH itu jadi sebab krisis," kata Mahathir, menjawab soalan yang bertanya tentang Muhyiddin dan Anwar. Mahathir mengulas lanjut dengan menerangkan bagaimana perancangannya untuk dilantik semula sebagai perdana menteri di tengah-tengah krisis itu telah digagalkan oleh Anwar. Menurut Mahathir, Anwar telah mendapat sokongan daripada 92 ahli parlimen PH untuk menjadi perdana menteri apabila mereka ditemuramah oleh Yang di-Pertuan Agong pada Rabu lepas. Pada masa itu, Mahathir mencadangkan untuk menerajui kerajaan perpaduan. PH menolak cadangan itu kerana menganggap kerajaan perpaduan tidak akan komited dengan manifesto pilihan raya mereka dan memberikan terlalu banyak kuasa pada perdana menteri. 

"Saya sangat sedih kalah, kerana dia (Anwar) dapat sokongan PH untuk dicalonkan (sebagai perdana menteri). Dia mempunyai 92 (sokongan ahli parlimen). Saya mempunyai 60 atau lebih, kami boleh memperoleh majoriti. "Dia mahu menjadi calon, walaupun dia sepatutnya tahu dia tidak dapat memperolehnya (sokongan majoriti). "Dia tuntut nak jadi calon (perdana menteri), orang macam tu percaya benda tak betul sebab dia nak (jadi perdana menteri," kata Mahathir. Anwar dan PH hanya kembali menyokong Mahathir pada petang Jumaat selepas Muhyiddin berjaya mendapat sokongan sebahagian besar ahli parlimen Bersatu untuk bekerjasama dengan Umno, PAS, Gabungan Parti Sarawak dan beberapa parti kecil. 

Walaupun sehingga saat akhir PH masih berusaha mendapatkan sokongan majoriti ahli parlimen, Istana Negara mengumumkan bahawa Muhyiddin telah berjaya memperoleh jumlah berkenaan. Muhyiddin mengangkat sumpah sebagai perdana menteri kelapan pagi ini. Mahathir menyifatkan Muhyiddin sebagai pengkhianat kerana kesediaannya bekerjasama dengan Najib Abdul Razak, yang kini menghadapi perbicaraan. "Muhyiddin sanggup membantu kerana dia mahu menjadi perdana menteri," kata Mahathir. 

MR :  Dia tak pernah salah... Teruk orang tuan ni bila nak insaf  

Mahathir bercakap benar – Anwar kemaruk kuasa, tidak mungkin jadi Perdana Menteri



Raggie Jessy Rithaudeen

محضير برچاكڤ بنر – انور كماروك كواس، تيدق موڠكين جادي ڤردان منتري

Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini berkata presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, adalah punca beliau tidak dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-8. 
Menurut Mahathir, Anwar tidak layak jadi Perdana Menteri kerana ramai yang tidak lagi menyokongnya. “Anwar memang dia gila-gilanak jadi PM, dia tak boleh jadi (PM) pasal entah macam mana kalua dulu ramai sokong dia, sekarang ini ramai sokong saya.” Ini benar. 

Ketika Mahathir mengumumkan peletakan jawatan sebagai Perdana Menteri, Anwar membuat kenyataan ada rakan-rakan dari PPBM dan PKR yang mengkhianati Pakatan Harapan. Walaubagaimanapun, keesokan harinya, Anwar memberitahu pemberita bahawa Mahathir “tidak terlibat dengan komplot” menjatuhkan Pakatan Harapan.

Kenyataan ini dibuat setelah kedua-dua Anwar dan Lim Guan Eng bertemu dengan Mahathir di kediaman beliau. Malah, Lim bukan sekadar ‘sucikan’ nama Mahathir, beliau mendakwa Mahathir seorang yang pegang pada prinsip dan letak jawatan kerana “enggan kerjasama dengan parti UMNO” yang ditentangnya pada Pilihan Raya Umum ke-14. Lim kemudian merayu agar Mahathir kembali menerajui Pakatan Harapan dan kerajaan persekutuan. Tetapi keesokan harinya, kesemua parti komponen Pakatan Harapan menyuarakan sokongan padu mereka terhadap Anwar sebagai calon Perdana Menteri Malaysia ke-8.

Bagi meyakinkan ahli-ahli parlimen bahawa Mahathir merupakan punca utama kejatuhan kerajaan pimpinan Pakatan, Lim mendakwa bekas Perdana Menteri tersebut letak jawatan kerana “tidak ingin menunaikan Manifesto Pilihan Raya ke-14.” Biarpun begitu, Anwar masih tidak berjaya meraih simpati dan sokongan majoriti ahli Dewan Rakyat, sekaligus bermakna sebilangan besar ahli parlimen memang tidak ingin melihat beliau menerajui kerajaan persekutuan. 

Atas kesedaran inilah pihak DAP dan PKR membuat pusingan-U saat akhir dan mencalonkan semula nama Mahathir sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-8. Ya, tidak kira siapa yang berkuasa, sama ada gabungan perikatan baru melibatkan PPBM, PAS dan UMNO atau serpihan Pakatan Harapan yang sedia ada, nyata majoriti ahli parlimen tidak sanggup melihat Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri.

Maka tidak syak lagi kenyataan Mahathir berhubung Anwar adalah tepat, kerana tidak kira berapa banyak wang yang Anwar tabur, beliau akan terus ditentang oleh sebilangan besar ahli-ahli parlimen.

Sumber: 


Tiada ulasan: