Jumaat, 20 Mac 2020

Ditutupi sepuluh kesalahannya, ditingkatkan sepuluh tingkatan darjat kemuliaan. 9971


Friday, March 20, 2020
NAK TAHU BERAPA JENIS TAKUT?

Takut tu ada dua. Takut adat dan takut khurafat. Takut adat - Misal, takut harimau dsb. Ini dibolehkan. Bahkan ia perkara biasa. Takut khurafat - Misal, bersin masa nak keluar rumah, lalu tak jadi sebab takut ada bala dsb. Yang ini tak boleh.

Ustaz Norazman @ Masjid Bandar Senawang.

http://al-lavendari.blogspot.com/2020/03/nak-tahu-berapa-jenis-takut.html

KPM terima lulusan UEC sejak 2011
Unknown, DIALOG RAKYAT - 2 minutes ago
ainulillia Umum ambil guru calon UEC semasa pembentangan usul RMK ke-10 *BANGI -K*ementerian Pendidikan Malaysia (KPM) berkata, ketetapan bagi pengambilan calon guru lulusan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) untuk Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) adalah untuk subjek Bahasa Cina di Sekolah Kebangsaan Jenis Cina (SJKC). Kementerian itu berkata demikian setelah menerima beberapa pertanyaan dan maklum balas berkaitan iklan pengambilan khas PISMP dengan kepujian bagi calon lulusan Sijil Menengah Agama (SMA), Sijil Menengah Ugama (SMU) dan UEC Ambilan 2020 “KPM ingin menjela...

MALANGNYA KERAJAAN PINTU BELAKANG YANG SENGAJA TEMPAH BALA
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 8 minutes ago
Dulu kita ada PM seorang doktor. TPM pun seorg doktor. Menteri kesihatan dan timbalannya pun seorang doktor. Maka, tak pelik kalau kjaan waktu itu dpt kepujian dari WHO kerana pantas tangani isu COVID-19. Tiba2 perompak dan pengkhianat datang merampas mandat rakyat. Mereka gila kuasa hinggakan sanggup khianat kpd mandat rakyat dalam situasi COVID-19 begitu serius ditangani oleh kerajaan. Bila mereka dapat kuasa, mereka tidak pedulikan lagi situasi semakin runcing akibat COVID-19. Mereka sibuk pula berebut jawatan menteri. Seminggu lebih kerajaan pintu belakang tiada menter...

HARI KE 3 BERKHALWAT
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 9 minutes ago
HARI KE 3 KITA BERKHALWAT SELAMAT PAGI ------

CELOTEH GURAU YOK USIN UG CEROI
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 10 minutes ago
SEMPAT IKUTI WAWANCARA WARTAWAN DENGAN GURU TOK DAN MENTERI ALAM SEKITAR Tok sempat ikuti wawancara wartawan dgn guru tok dan menteri alam sekitar yg juga timbalan presiden parti tok, tuan berahing. Wartawan: Tuan Presiden, apa komen tuan presiden tentang kerajaan baru sekarang, adakah syarie atau bagaimana? Guru tok: Semua amalang bergantung pada niat. Kalau kite nok sesuatu, kite kena niat molek, pahtu tak kisoh nak ikut mane...ikut pintu ke...ikut atap ke...tak kisoh...syarie belake... Wartawan: YB menteri alam sekitar. Bagaimana kita mahu tentukan negara kita bebas dari...

Panggil pesara doktor sekira COVID-19 meningkat mendadak
ADMIN ISMAWEB, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
KUALA LUMPUR, 25 Rejab 1441H, Jumaat – Kerajaan bersedia memanggil semula doktor perubatan yang sudah bersara atau pegawai perubatan yang berkhidmat dalam angkatan tentera, sekiranya berlaku peningkatan mendadak kes COVID-19 di negara ini. Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba berkata langkah itu hanya akan dilakukan apabila perlu, bagi mengimbangi keperluan doktor perubatan sedia ada, … The post Panggil pesara doktor sekira COVID-19 meningkat mendadak appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Bill Gates Pernah Prediksi Corona dan Klaim Akan Berikan Vaksin Covid-19
Tribunnews.com - 16 minutes ago
Bill Gates memprediksi perkembangan pandemi Covid-19 sejak 2015 lalu, dan dia juga memastikan akan memberi vaksin produksi pertamanya kepada paramedis

6 Kata-Kata Mutiara Tentang Sains dan Bencana dari Mini Series Chernobyl
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 35 minutes ago
Berikut kata-kata menginspirasi yang bisa menjadi renungan dalam menghadapi situasi bencana dan bagaimana sikap kita terhadap sains untuk menyelesaikannya.

Indonesia Bisa Belajar dari Korsel: Tes Virus Corona Cepat, Mudah, Transparan
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 40 minutes ago
Tingkat kematian di Korea Selatan terendah di dunia, hanya 1 persen.

10 Resep Masakan Sederhana untuk di Rumah, Mudah dan Enak
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 41 minutes ago
Masakan rumahan meski sederhana rasanya tetap enak dan tak kalah dengan masakan restoran mewah, asalkan dimasak dengan hati-hati langkah demi langkah. Bisa dibilang masakan rumahan adalah masakan penuh cinta karena dibuat oleh orang-orang tercinta.

Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) - Allah ﷻ dan Rasulullah ﷺ
Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) - Allah ﷻ dan Rasulullah ﷺ
Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) - Allah ﷻ dan Rasulullah ﷺ

TRIBUNNEWSMAKER.COM - Semua orang sangat berharap wabah virus corona atau Covid-19 segera berakhir. Lantas kapan berlalunya? Ustaz Abdul Somad menjawab tuntas kapan awal dan akhir wabah penyakit. 

Merebaknya Virus Corona atau Covid-19 di seluruh dunia, termasuk Indonesia saat ini diungkapkan Ustadz Abdul Somad merupakan takdir Tuhan. Sebab, selayaknya bencana alam, Virus Corona dijelaskannya telah tertulis dalam Lauhulmahfuz atau direncanakan oleh Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ 

Hal tersebut diungkapkan Ustaz Abdul Somad lewat akun instagramnya @ustadzabdulsomad_official; pada Minggu (15/3/2020). "Kita meyakini bahwa segala musibah terjadi di bumi, terjadi pada diri, semuanya sudah tertulis di Lauhulmahfuz. sebelum diwujudkan Allah dalam bentuk nyata, itu sudah ada dalam perencanaan Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎" ungkap Abdul Somad. 

Oleh sebab itu, lanjutnya, apabila terjadi suatu musibah seperti gempa bumi, bencana alam termasuk wabah penyakit, umat muslim diperintahkan untuk tetap bersabar.
Ilustrasi tim medis fokus virus corona meninggal dunia
Ilustrasi tim medis fokus virus corona meninggal dunia (Xinhua via SCMP)

 Waspada Virus Corona, Maia Estianty Rela Pisah dari Irwan Mussry dan Ogah Sentuhan Dengan El Rumi
 UPDATE TERBARU Jumlah Terinfeksi Virus Corona di Indonesia Capai 309, Maksimalkan Social Distancing


Virus Corona

Misteri Kapan Berakhirnya Virus Corona Terjawab, Ustaz Abdul Somad Jelaskan Awal dan Akhir Wabah
Jumat, 20 Maret 2020 06:23 WIB

"Kita tetap ada langkah antisipasi, ikhtiar. Itulah golongan ahlu sunnah wal jama'ah," imbuhnya. Terkait pencegahan penyebaran virus corona, Ustaz Abdul Somad mengingatkan agar masyarakat dapat menjaga kesucian dan kebersihan tangan. Kebiasaan menjaga kebersihan katanya dimulai dari bangun tidur, salat subuh, salat dhuha, salat zuhur, salat ashar, salat maghrib, salat isya hingga salat tahajjud pada tengah malam.

"Tangan kita bersih, steril. Kemudian pula, kuman masuk dari dua jalur yaitu lubang hidung dan lubang mulut. hidung juga bersih, kenapa? Masukkan air biar bersih (wudhu), walaupun sunnah tidak wajib," ungkap Ustaz Abdul Somad. "Kemudian kumur-kumur, gosok gigi mulut bersih. tangan bersih, hidung bersih, mulut bersih," tambahnya.
Penanganan pasien virus corona di China
Penanganan pasien virus corona di China (YONHAP / AFP)

Kemudian lanjutnya, umat muslim dimintanya untuk berserah diri kepada Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎.
TribunStyle.com/ YouTube Saling Sapa TV - Ustaz Abdul Somad 
"Habiskan takutmu untuk Allah, sehingga tidak tersisa lagi untuk makhluk Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎. Semua ini makhluk ciptaan Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎, berkumpul semua makhluk ciptaan Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ untuk memudharatkanmu dengan sesuatu. Tidak akan terjadi kalau tidak ditetapkan Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎," jelasnya. "Itulah Iman, itulah akidah, itulah keyakinan. Tidak ada satu biji, tidak ada satu benih, tidak ada satu butiran itu yang bergerak kecuali atas izin Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎. Tidak ada bumi yang basah, tidak ada bumi yang kering, tidak ada satu daun pun yang gugur, jatuh ke atas muka bumi kecuali atas izin Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎," tambahnya. 

Walau begitu, Ustaz Abdul Somad mengingatkan doa yang dipanjatkan disertai dengan ikhtiar atau berusaha. "Ikhtiar tetap, usaha tetap, doa berserah diri kepada Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎," imbuhnya. Istighfar dan salawat katanya juga harus selalu diucapkan untuk melewati ujian berupa virus corona yang tengah mewabah saat ini. 

"Banyak-banyak beristigfar. Siapa yang perbanyak istighfar, kesempitannya akan diberikan jalan keluar. Kesusahan hatinya diberikan kelapangan, diberikan rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangka," ungkap Ustaz Abdul Somad. "Banyak-banyak Salawat. Siapa yang bersalawat satu kali, Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ balas dengan sepuluh kebaikan. 

Ditutupi sepuluh kesalahannya, ditingkatkan sepuluh tingkatan derajat kemuliaan," tambahnya. "Ketika datang setan berbisik, setan akan datang dari depan, setan akan datang dari belakang, dari kanan, dari kiri, lawan dia dengan dzikir. Jangan larut dengan tontonan televisi, jangan larut dalam grup WhatsApp, tapi larutkanlah diri dalam dzikir Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎," ujarnya. "Berkah selalu," tutup Ustaz Abdul Somad diakhiri salam. 

Sementara, dalam postingan terbarunya, UAS menyebut akhir wabah terjadi. Meski tak menyebut Virus Corona, dia merujuk pada wabah ini. Dia menukil dari perkataan Imam Ibnu Hajar al-Asqalani soal wabah yang terjadi di negeri kaum muslimin di sepanjang sejarah. Wabah yang biasa terjadi pada pertengahan musim bunga setelah keluar musim dingin akan berakhir pada musim panas. Sedangkan musim panas dimulai terjadi pada 21 Juni 2020. 

Apakah ini akan terjadi pada Virus Corona? 

"السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

Imam Ibnu Hajar al-Asqalani berkata: " Wabah yang terjadi di berbagai negeri kaum muslimin di sepanjang sejarah biasanya terjadi pada pertengahan musim bunga setelah keluar dari musim dingin dan akan berakhir pada awal musim panas ".

كتاب: بدل الماعون في فصل الطاعون 
Start musim panas 21 Juni," tulisnya.

Sumber: https://www.tribunnews.com/kesehatan/2020/03/20/misteri-kapan-berakhirnya-virus-corona-terjawab-ustaz-abdul-somad-jelaskan-awal-dan-akhir-wabah

Penyebaran Virus Corona Dimungkinkan Lewat Udara, tapi Tidak Terbang Melayang
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 45 minutes ago
Terkait penyebaran udara, jelasnya, jika droplet sebelum menyentuh permukaan, terisap oleh orang yang ada di lingkungan berjarak kurang dari 1 meter.

5 Potret Tradisi Siwarak, Acara Tradisional Asli Semarang untuk Peringati Isra Miraj
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 48 minutes ago
Dalam rangka memperingati Hari Raya Isra’ Mi’raj, berbagai daerah di Indonesia mengadakan beragam prosesi acara. Di daerah Gunungpati, Semarang, ada tradisi unik dalam rangka memperingati hari Isra’ Mi’raj. Tradisi itu bernama Nyadran Siwarak.

Simak Tips Agar Bisnis Tetap Cuan di Tengah Wabah Virus Corona
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 48 minutes ago
Presiden Joko Widodo mengimbau masyarakat untuk melakukan kegiatan dari rumah guna menghindari penyebaran virus Corona yang kian masif di Indonesia. Hampir semua lapisan masyarakat harus berdiam dalam rumah untuk jangka waktu tertentu, tidak terkecuali para pengusaha.

Dianggap Gemar Pamer Kemewahan, Warganet Minta Raffi Ahmad Sumbang untuk Virus Corona
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Jumlah kasus Virus Corona terus meningkat dari waktu ke waktu. Hingga saat ini tercatat ada 309 orang yang positif terinfeksi Virus Corona. Dari total kasus tersebut, DKI Jakarta menjadi wilayah paling banyak terdapat kasus Corona.

Kim Kardashian Bikin Geger, Unggah Buku Terbitan 2008, Isinya Tentang Ramalan Virus Corona
Tribunnews.com - 1 hour ago
Artis cantik Kim Kardashian membuat penggemarnya ketakutan gara-gara unggahannya. Ia memajang buku ramalan soal virus corona.

Tanggapan Ahli Soal Tingkat Kematian Pasien Terinfeksi Covid-19 di Indonesia yang Termasuk Tinggi
Tribunnews.com - 1 hour ago
Virus corona makin merebak, bahkan tingkat kematian pasien covid-19 di Indonesia termasuk tinggi, begini tanggapan para ahli hingga prediksi kasusnya.

Pasien Positif Corona Ungkap Bagaimana Rasanya Terjangkit Covid-19
Tribunnews.com - 1 hour ago
Seorang pasien positif corona mengungkapkan bagaimana rasanya terjangkit Covid-19, wabah mematikan asal Wuhan ini.

Misteri Kapan Berakhirnya Virus Corona Terjawab, Ustaz Abdul Somad Jelaskan Awal dan Akhir Wabah
Tribunnews.com - 1 hour ago
Misteri Kapan Berakhirnya Virus Corona Terjawab, Ustaz Abdul Somad Jelaskan Awal dan Akhir Wabah

Menangkal [menangani] Musibah Virus Corona, MUI Imbau Umat Islam Baca Doa Qunut Nazilah, Begini Caranya
Tribunnews.com - 1 hour ago
Menyikapi wabah virus corona di Indonesia, pihak MUI menghimbau umat beragama Islam untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT agar terhindar dari musiba

Premis Perniagaan Makanan Beroperasi 24 Jam Semula
Ibnu Hasyim, Ibnu Hasyim - 1 hour ago
[image: DEWAN Bandaraya Kuala Lumpur membatalkan arahannya pagi tadi supaya restoran 24 jam dihadkan waktu operasi kepada 16 jam. - Foto Aswadi Alias] *DEWAN Bandaraya Kuala Lumpur membatalkan arahannya pagi tadi supaya restoran 24 jam dihadkan waktu operasi kepada 16 jam. - Foto Aswadi Alias* KUALA LUMPUR: Dewan Bandaraya Kuala Lumpur membatalkan arahannya pagi tadi supaya restoran 24 jam dihadkan waktu operasi kepada 16 jam. Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Nor Hisham Ahmad Dahlan, berkata pembatalan itu dibuat selepas pihaknya membuat pertimbangan semula berdasarkan keperluan semas...

Lelaki ditahan halang tugas polis ketika perintah kawalan pergerakan
kerengga, KERENGGA - 1 hour ago
Bernama SUNGAI PETANI: Seorang lelaki berusia 30-an ditahan di sebuah rumah ibadat, di sini kerana menghalang tugas penjawat awam dengan mempertikai dan menghamburkan kata-kata kesat kepada polis selepas diminta akur kepada perintah kawalan pergerakan yang sedang dikuatkuasakan. Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Adzli Abu Shah berkata, polis yang membuat pemantauan di rumah ibadat itu kira-kira

Selepas bergambar dengan MP Kuching, Dr Mahathir jalani kuarantin
kerengga, KERENGGA - 1 hour ago
ARIF ATAN Gara-gara pernah bergambar dengan Ahli Parlimen Kuching dari DAP, Dr Kelvin Yii yang disahkan positif koronavirus baharu (Covid-19), Tun Dr Mahathir bertindak menjalani kuarantin secara sukarela. Dalam satu klip video yang dikongsi eksklusif bersama Buletin Utama TV3 malam tadi, bekas Perdana Menteri itu berkata, beliau mengikut arahan dan sanggup berkurung selama 14 hari supaya

NAK TAHU BERAPA JENIS TAKUT?
al-lavendari, KomenSen - 2 hours ago
Takut tu ada dua. Takut adat dan takut khurafat. Takut adat - Misal, takut harimau dsb. Ini dibolehkan. Bahkan ia perkara biasa. Takut khurafat - Misal, bersin masa nak keluar rumah, lalu tak jadi sebab takut ada bala dsb. Yang ini tak boleh. Ustaz Norazman @ Masjid Bandar Senawang.

RENTASAN 655 | PANAS!!! DR DZULKEFLY DEDAH PUNCA BERMULANYA GELOMBANG KEDUA C0VID-19 DI MALAYSIA?
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hours ago


Tiada ulasan: