Khamis, 12 Mac 2020

Keamanan dan kedamaian di sesetengah tempat begitu mahal nilainya. 9909


Sesetengah pihak menjadikan sesetengah tempat sebagai ruang menguji keberkesanan pelbagai jenis senjata perang.

Damaskus Desak NATO dan UE Kecam Aksi Turki di Suriah
 Rabu, 11 Maret 2020 - 22:19 WIB
Damaskus mengharapkan NATO dan Uni Eropa (UE) untuk setidaknya mengutuk tindakan Turki di Suriah, yang menutur mereka menentang semua legitimasi internasional. Foto/Reuters

DAMASKUS - Damaskus mengharapkan NATO dan Uni Eropa (UE) untuk setidaknya mengutuk tindakan Turki di Suriah, yang menutur mereka menentang semua legitimasi internasional. Namun, menurut pemerintah Suriah, mereka belum melihat reaksi yang tepat sejauh ini dari NATO dan UE.

"Saya merasa luar biasa bahwa negara-negara Eropa, beberapa dari mereka adalah anggota NATO, tidak mengutuk invasi Turki ke tanah Suriah," kata Bouthaina Shaaban, penasihat politik dan media untuk Presiden Suriah, Bashar al-Assad, seperti dilansir Sputnik pada Rabu (11/3/2020).

"Suriah adalah negara merdeka, yang telah menderita karena agresi dan invasi Turki. Dan hal terakhir yang kami harapkan dari anggota NATO, dari negara-negara Eropa, dari setiap negara di dunia adalah untuk mengutuk ini sebagai ilegal karena bertentangan dengan semua legitimasi internasional dan semua kedaulatan Suriah," sambungnya.


Baca Juga:

Dia lalu menuturkan, Eropa harus menyadari bahwa Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan tidak dapat membantu mereka menyelesaikan masalah migrasi. Tetapi, ucap Shaaban, sebaliknya ia mencoba untuk meningkatkan ekonomi negaranya dengan biaya Brussels.

"Saya pikir orang Eropa harus tahu bahwa Erdogan bukan orang yang memiliki solusi bagi para migran, bahwa ia adalah masalahnya. Dia adalah orang yang menyebabkan semua migrasi ini dari Suriah," ungkapya.

"Saya juga ingin meletakkan banyak tanda tanya di sekitar angka-angka yang diberikan Erdogan kepada Eropa untuk mendapatkan uang sebanyak yang dia bisa dari negara-negara Eropa untuk membantu ekonominya yang mengejutkan," tukasnya, merujuk pada dana yang diminta Ankara untuk mendukung para pengungsi yang ditampung oleh Turki.


(esn)
Sumber
Damaskus Desak NATO dan UE Kecam Aksi Turki di Suriah

260 Ribu Ton Gula Impor Akan Banjiri Pasar Akhir Maret [Mac]
          Rabu, 11 Maret 2020 - 22:20 WIB
Kementerian Perdagangan (Kemendag) siap menggelontorkan impor gula kristal mentah yang akan masuk pada akhir Maret 2020. Foto/Ilustrasi

JAKARTA - Kementerian Perdagangan (Kemendag) siap menggelontorkan impor gula kristal mentah yang akan masuk pada akhir Maret 2020. Hal ini sudah sesuai aturan dari Surat Perizinan Impor (SPI) yang telah dikeluarkan oleh Kemendag sebesar 438.8 ribu ton.

Menteri Perdagangan (Mendag) Agus Suparmanto mengatakan, gula kristal mentah tersebut akan diolah oleh industri menjadi gula kristal putih guna memenuhi kebutuhan konsumsi. "Akhir bulan ini masuk lagi 260 ribu ton," kata Menteri Perdagangan (Mendag) Agus Suparmanto di Jakarta, Rabu (11/3/2020).

Dia pun merinci saat ini terdapat pasokan gula hingga 160 ribu ton. Adapun importir dan distributor didorong untuk mempercepat distribusi gula ke pasar. Selain itu, pemerintah akan menggelar operasi pasar untuk mengatasi lonjakan harga gula pasir belakangan ini.

Baca Juga:


Sebagai informasi harga gula kristal putih (GKP) atau gula pasir konsumsi semakin melonjak. Bahkan sudah menembus angka Rp17 ribu perkilo dari sebelumnya Rp12 ribu perkilo. Di tingkat pedagang pengecer, harga gula pasir yang normalnya berada dikisaran Rp13,5 ribu perkilogram kini naik menjadi Rp17 ribu perkilogram.

"Karena harga gula pasir meningkat lantaran ada kendala pada distribusi. Proses pengolahan membutuhkan waktu selama sepekan. Makanya kami minta dipercepat," jelasnya.

(akr)
Sumber:
260 Ribu Ton Gula Impor Akan Banjiri Pasar Akhir Maret

Umno dan Pas terlalu gelojoh...
ali allah ditta, tumpang sekole...? - 59 minutes ago
*Sudah menjadi lumrah masyarakat kita bila rumah sudah siap tapi pahat masih berbunyi. Mungkin kah ada di kalangan pemimpin UMNO yang mula merasakan yang mereka telah terpinggir dalam pembentukan kerajaan yang baru. Mungkin juga ada di kalangan mereka yang merasakan yang mereka telah tersilap perhitungan kerana terlalu obses untuk berkuasa semula. * *Tidak mustahil juga terdapat di kalangan pemimpin UMNO dah mula merasa bimbang dengan nasib kerajaan pintu belakang (kerajaan katak mengikut Dato Ibrahim Ali) yang baru sahaja dinobatkan dengan resminya di masa hadapan khususnya untuk...

tumpang sekole...?
nasi kandaq kedai mamak, anak mami juai pesemboq, lepaih baca jangan dok syiok, kalu-kalu SB jengok kot dapoq...
12 March 2020
Umno dan Pas terlalu gelojoh...

Sudah menjadi lumrah masyarakat kita bila rumah sudah siap tapi pahat masih berbunyi. Mungkin kah ada di kalangan pemimpin UMNO yang mula merasakan yang mereka telah terpinggir dalam pembentukan kerajaan yang baru. Mungkin juga ada di kalangan mereka yang merasakan yang mereka telah tersilap perhitungan kerana terlalu obses untuk berkuasa semula.

Tidak mustahil juga terdapat di kalangan pemimpin UMNO dah mula merasa bimbang dengan nasib kerajaan pintu belakang (kerajaan katak mengikut Dato Ibrahim Ali) yang baru sahaja dinobatkan dengan resminya di masa hadapan khususnya untuk menghadapi PRU15 nanti.

Dengan keadaan yang berlaku sekarang khususnya penyebaran wabak covid 19 di negara ini yang semakin buruk, kemerosotan harga kelapa sawit dan tindak balas sebahagian rakyat ke atas rampasan kuasa yang telah dilakukan oleh Perikatan Nasional, akan memungkinkan berlaku perubahan kepada senario politik negara yang merugikan pihak mereka.

Kita masih memiliki masa 2 tahun untuk menghadapi PRU15 dan dalam tempoh ini berbagai perkara akan berlaku. Sememangnya dalam keadaan sekarang sokongan orang Melayu kepada PH berada di tahap yang paling rendah apabila persepsi buruk kepada DAP telah berjaya ditanamkan kepada orang2 Melayu. 

Image may contain: 2 people, possible text that says 'Malaysiakini (BM Version) 1hr. MUNAFAKAT PENYAMUN Setiausaha agung Umno berharap parlimen dibubarkan segera agar kerajaan baru dapat dibentuk melalui "pintu depan". Perak Insights FOLLOW (BM VERSION) Sehari lepas angkat sumpah, Annuar harap harap parlimen dibubar 7 POLITIK Ini bukan kerajaan pintu belakang, ini tebuk ikut atap, kata Hadi Awang & PENUNGGANG'
Belum tumbuh gigi,
Pandai baca kitab,
Syoknya jadi menteri..
Menteri masuk ikut atap!

Namun demikian dalam tempoh 2 tahun ini, keadaan pasti akan berubah dan bagi penulis ianya akan memberi lebih keuntungan kepada PH kerana:

1. Kesan wabak covid 19 kepada ekonomi global dan negara adalah besar dan mampu menjejaskan kehidupan rakyat. Malahan sudah ada ura2 yang syarikat2 penerbangan, hotel dan lain2 bidang perkhidmatan sedang mencari jalan untuk mengurangkan kos seperti pemotongan gaji serta elaun dan sebagainya. Sudah menjadi tabiat orang kita yang akan menyalahkan kerajaan ke atas apa jua masalah yang berlaku ke atas kehidupan mereka.

2. Kemerosotan harga komoditi khususnya kelapa sawit yang sedang berlaku sekarang sekiranya berterusan sudah tentu akan menimbulkan kemarahan warga Felda kepada kerajaan. Sumbangan warga Felda kepada undi orang2 Melayu adalah besar

3. Sudah menjadi perangai orang Melayu sejak dulu iaitu lebih cenderung menyokong kepada pihak yang menentang disamping mudah bersimpati dengan pihak yang mereka anggap telah teraniaya. Jadi tidak mustahil sokongan orang Melayu kepada PH akan meningkat semula. Perasan marah dan benci orang Melayu kepada DAP dalam tempoh 2 tahun ini akan semakin hilang kerana DAP sudah tidak lagi berada dalam kerajaan.

Bagi penulis UMNO dan PAS tidak sepatutnya gelojoh untuk menjadi kerajaan dan memenuhi impian untuk memegang kuasa. Mereka sepatutnya tunggu sehingga PRU15 kerana pada waktu itu BN dan PAS tanpa Bersatu sekali pun dijangka akan memenangi PRU15 dengan mudah. Tetapi keadaan sekarang telah berbeda dan laluan untuk Perikatan Nasional untuk memenangi PRU15 tidak lagi semudah yang dijangkakan. 

Justeru itu UMNO mungkin boleh memikirkan untuk menarik balik sokongan mereka yang akan mengakibatkan kerajaan PN akan runtuh. Tetapi dengan keadaan wabak covid 19 dan keadaan kewangan negara yang kurang baik, mungkin agak sukar untuk Agong untuk membubarkan parlimen dan mengadakan pilihan raya. - Mohamad Shaupi Derahman

Image may contain: 1 person, text
Kalu tak yakin dengan PH kasilah kat Anwar untuk meneruskannya...

Terbaru, Tun M menyatakan bahawa kerajaan pintu belakang Muhyiddin tidak boleh dijatuhkan melalui undi tidak percaya di Parlimen Mei nanti. Alasan beliau, sudah tentu MP-MP yang ada sekarang akan diberi 'dedak' secukupnya oleh Muhyiddin dan undi tidak percaya itu pasti gagal.

Kita sedar tidak mudah untuk mendapatkan sokongan MP-MP yang jujur dan bersih di kalangan 222 MP yang ada. Ramai di antara mereka sanggup menggadaikan prinsip dan maruah demi jawatan dan kedudukan, tetapi tidak semua yang kemaruk kepada habuan dan dedak yang diberikan.

Sewajarnya Tun M tidak mudah mengalah dan berputus asa. Tidak wajar Tun M berpendapat eloklah kerajaan pintu belakang ini terus berkuasa sedangkan ini bukan kerajaan pilihan rakyat. Jika Tun M benar-benar mahu meperjuangkan hak rakyat, beliau harus berusaha tanpa mengalah. Tetapi, kita faham, mungkin Tun M sudah terlalu tua dan tidak bertenaga untuk itu semua.

Oleh yang demikian, PH harus berdiri teguh di belakang Anwar Ibrahim. Perjuangan harus bermula dari sekarang, sama ada melalui Parlimen atau PRU15, kerajaan pintu belakang ini wajib kita tumbangkan. Rakyat menuntut pembelaan dari kita.

Image may contain: 1 person, text that says 'Zaharin Mohd Yasin 44 mins Hari ini Dr Mahathir Mohamad sahkan berkonspirasi dengan Muhyiddin. DAP, PKR dan Amanah sahaja yang buat tak faham. Semua orang kena tipu. See translation 139 23 comments shares'
Tiada lagi PM yang PH boleh tampilkan kecuali yang benar-benar bersemangat dan berdaya juang tanpa kenal menyerah. Insan itu adalah Anwar Ibrahim. PH boleh lupakan Tun M, dan kita tidak boleh memaksa beliau untuk menjadi panglima kita lagi. Kalau perlu, tiada lagi kerja pujuk memujuk untuk beliau kembali dalam perjuangan kerana perjuangan ini perlu ikhlas dan tiada paksaan.

Kita telah lakukan segala-galanya untuk Tun M selama ini. Anwar sudah terlalu banyak mengalah hinggakan Anwar sendiri lupa kepada janji-janji manifesto akibat mahu melayani kehendak Tun M sehinggalah kerajaan mandat rakyat ini tumbang secara kotor dan jijik. Apakah kita perlu ulangi drama pujuk memujuk sekali lagi? - Wfauzdin Ns 


Nampak gayanya Tun dah cenderung ke sebelah sana.. Adalah menjadi rahsia yang terbuka, semua yang berlaku ini adalah berpunca dari dia, grandmaster planner, dengan lakonan mantap anugerah oscar..PH perlu mula bergerak tanpa Tun.. yakinlah rakyat yang baik, bijak dan penuh integriti menolak pengkhianat, akan bersama dengan kita.. cuma kita doakan golongan ini terus bertambah dari hari ke hari, lebih ramai dari ketika PRU14..- f/bk
Image may contain: 4 people, text
Satu Kementerian Tiga Menteri....
Bayangkan Iron Lady dari DAP boleh buat kerja 3 lelaki and she is excel in that! It is a shame yang kementerian terpaksa di bahagi 3, dengan 3 ksu, semua ini akan tambah beban pada pembayar cukai semata-mata ada orang gila kuasa nak jadi PM.

Iron lady tu adalah Yeo Bee Yin, berusia 36 tahun berasal dari Segamat berkelulusan Ijazah  First Class Honours dalam bidang Kejuruteraan Kimia dari Universiti Teknologi Petronas (UTP) di bawah tajaan Petronas. Setelah dua tahun berkhidmat dengan syarikat Schlumberger, dia melanjutkan pelajaran dalam Advanced Chemical Enginering dan memperoleh Ijazah Sarjana Falsafah dari Universiti Cambridge di bawah tajaan Gates Cambridge Scholarship dengan kepujian tertinggi.

Teringat bicara saya dulu dengan mentor bila dapat permintaan luar akal dari pengurusan, dia bagi analogi macam kereta dengan 6 tayar, memang masih boleh berjalan, tapi adakah ia efisien berbanding dengan 4 tayar? Biarkan sahaja mereka dengan idea gila kereta 6 tayar, lambat laun mereka sendiri sedar yang mereka sebenarnya badut di pentas politik.

Someone had to put this madness before it brings the whole country down to rabbit hole. - f/bk

Image may contain: 6 people, text
Tuan Ibrahim dari  Parti Alam Sekitar (PAS) awal2 lagi dah fail..Wartawan tanya apa harapan dia selepas dinamakan Menteri Alam Sekitar.. Dia kata, Yang pertama nak tarik dan dapatkan keyakinan Pelabur Asing.. Walaupun dia cuba bagi gambaran harapan Kerajaan..

Apa kena mengena dengan Portfolio dia Alam sekitar dengan pelaburan asing? lainlah kalau diajukan soalan pada Menteri MITI, Kewangan dan Ekonomi.. tak berkaitan langsung..Itu tandanya dia sendiri masih tak faham tentang Portfolio dia...

Sepatutnya dia jawab pertama sekali kerajaan Kementerian alam sekitar yang bertanggungjawab, kami akan HARAMKAN segala aktiviti pembalakan di negeri Kelantan dan Trengganu, kemudian tanam semula balak ke semua kawasan hutan yang sudah diceroboh oleh orang tak bertanggungjawab...

Tu sebab masa dia buat tesis Sarjana dulu..walaupun Sarjana dia bahagian dakwah, Kajian dia tentang Arak di Pulau Tioman.. Jadi bila dah jadi Menteri..nak sembang tutup Kilang arak tak boleh dah sekarang...boleh nafi kata Palsu jer Poster yg disebarkan..nak nafi tak mampu dah..

Lepas tu masa mula mula Covid-19 dulu..Dia sendiri cadang Visa pada Pelancong China dibatalkan, hantar pulang pelancong China...sekarang dah senyap sunyi.. padehal Wabak Covid jauh lebih teruk sekarang..

Hari ni terpaksa tunduk dengan MCA lah kut..DAP dah takde.. Jadi sembanglah pasal Pelabur Asing.. walaupun takda kaitan.. Nak sembang pasal Balak, Sampah, Longkang..Nanti member kat Kelantan terasa pulak.. - Ahmad Muslim Badawi 

How many billionaires are there in Umno-Baru besides Adnan Mansor?...
The swearing-in ceremony of ministers and their deputies may make headlines now, but we must not lose sight and interest of the trials of Umno-Baru politicians at the High Court. The revelations of vast wealth, don't just raise eyebrows, they also raise our blood pressure.

Adnan Mansor, the former Minister for the Federal Territories, was apoplectic when he was forced to publicly declare his assets at the High Court, but it was the rakyat who were more livid when they finally found out that Adnan had assets worth around one billion ringgit.

The thought running through their minds was: "How did a former minister, and a third rate one at that, accumulate so much wealth? He is only a politician." Few Malaysians are able to remember any of Adnan's policies which contributed towards the success of the nation.

On the other hand, they recall how he blasted the homeless NGOs and told them they could not operate their soup kitchens within a two-mile radius of the KL city center. He blamed the homeless and vagrants for marring the image of KL. He said the image of beggars on the streets deterred tourists and showed the ugly side of the city. He also said that soup kitchens created litter problems.

Meanwhile, individuals who helped in the soup kitchens alleged various tactics which had been employed by the authorities to discourage the homeless people from sleeping on the streets, at bus stops, or on the pavements.

Adnan's multi-millionaire status is an insult to the homeless of KL. No wonder he did not want his assets to be made public. Just imagine how a cash injection of a few million ringgit could have helped the NGOs alleviate the accommodation problems and health issues of the homeless. 
Not all of the homeless lack qualifications to find jobs. Many have migrated from towns and rural areas where there is a lack of employment opportunities. In some parts of KL, several of these displaced people live in one room.

Last Wednesday's revelation about Adnan's billionaire status was revealed on the second day of his trial when he had to present his defense to a charge of accepting RM2 million from businessman Chai Kin Kong. His assertion that a RM2 million bribe was chicken feed is a further insult to the rakyat.

Many will recall that in previous years Adnan had adamantly refused to declare his assets despite the call for MPs to list them. He claimed that he had already shared the information with three prime ministers: Dr. Mahathir Mohamad, Abdullah Badawi and disgraced Najib Abdul Razak.

In 2001, when Dr Mahathir was PM, Adnan had assets worth RM938,643,566.16. In the following years, he made similar declarations to the PMs at the time. In 2006 he had assets worth RM711,325,822, in 2013 the assets were worth RM691,770,649, and in 2016, his assets were RM782,748,061.

A furious Adnan refused to make his assets known to the public because he claimed that the issue would be sensationalized. He said, "That's why I feel I have been deprived." Deprived or depraved?

So how did Adnan become so rich? He is not known to be a wizard in business, nor does he strike us as being the Malaysian Alan Sugar or genius Bill Gates. During his trial, Justice Mohamed Zaini Mazlan ordered that the details were heard for the trial to be considered transparent and fair.
Image may contain: 1 person, text
We know why Adnan was livid. He did not want us to know his true net worth nor how he accumulated his wealth. He has insulted the ordinary Malays who have been told to tighten their belts and to accept the austerity measures dished out by successive governments, and to work harder even though many already hold down two or three jobs, and have scaled back on their daily expenses.

In 2016, despite repeated calls to declare his assets, he refused to comply because he said he and his family would be targeted by robbers and kidnappers. At the time, several senior ranking officers, including those with the honorific “Datuk” had been investigated for corruption.

With the rise in cases being investigated by the MACC for corruption involving civil servants, the call for people who hold crucial positions in government service to declare their assets is all the more important. It is not a flippant request.

We expect both ruling and opposition MPs as well as senior civil servants to help fight entrenched corruption. We are all too familiar with individuals thinking that public service is a chance to amass a vast fortune.

Poor Malaysians are imprisoned for stealing a tin of sardines while the fat cats steal millions of ringgit with impunity. The rakyat are bound to wonder how many politicians have become multi-millionaires or billionaires. - Mariam Mokhtar

Lepas tu bawah balik Najib pulak!!!...
Rompak di tengah jalan...

Image may contain: 2 people, text
Image may contain: 3 people, text
Reshare balik.. 

Image may contain: possible text that says 'Tun Mahathir PH Some people just act like they are trying to help you...'
cheers.
tumpang sekole...?: Umno dan Pas terlalu gelojoh...

Kisah Ronaldinho yang tinggal RM27 di poket
Ibnu Hasyim, Ibnu Hasyim - 1 hour ago
BEKAS bintang bola sepak dunia, Ronaldinho ketika ini pasrah menerima hukuman penjara selama enam bulan selepas didapati bersalah menggunakan pasport palsu. Musibah terbaru ini menambah derita Ronaldinho yang satu ketika dahulu sangat berjaya tetapi kini dibebani dengan masalah kewangan dan muflis. Difahamkan putaran hidupnya berubah apabila Ronaldinho kembali ke Brazil selepas mengakhiri karier panjang di Eropah. Selepas khidmatnya berakhir di AC Milan pada Januari 2011, pemain yang dikenali dengan barisan gigi depannya yang unik itu pulang ke Brazil untuk beraksi bersama Flamengo....
Kelantan, Terengganu di landasan terbaik laksana hudud
kerengga, KERENGGA - 1 hour ago
N Faizal Ghazali Jalan bagi perlaksanaan Kanun Jenayah Syariah II 1993 (pindaan 2015) atau hudud sebagaimana yang diluluskan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan pada 18 Mac 2015 dan Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud Dan Qisas) Terengganu 2002 kini terbentang luas kata seorang peguam. Pengerusi Pertubuhan Pengamal Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (Proguam) Kelantan, Hisham Fauzi,
Isu Wahabi dan Ukhuwwah Islamiah
Nahimunkar.org, Nahimunkar.org - 2 hours ago
Isu Wahabi dan Ukhuwwah Islamiah Oleh: Dr. Muhammad Yusran Hadi, Lc., MA Ilustrasi. Tu Bulqaini Tanjungan [bersarung] menerima kunjungan Rabbi David N. Saperstein di dayah miliknya, Rabu 26 Oktober 2016. Foto: http://www.nadpost.com/ -(Tokoh Yahudi AS Kunjungi Tokoh Aswaja Aceh Posted on 28 Oktober 2016 by Nahimunkar.com ) Aksi anarkhis pembubaran pengajian dan perebutan masjid Agung... Read More Related posts: 1. Sudah Benarkah Shalat Anda? 2. Ramai! Makam Uje Ditinggikan Melanggar Perda DKI 3. Jilbab, Haruskah Bersertifikasi Halal?

5 Fakta Masjid Menara Kudus, Simbol Perdamaian Antar Umat Beragama
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Masjid Menara Kudus menjadi saksi bisu proses penyebaran Islam di tanah Jawa. Sebagai buktinya, masih ada pencampuran antara Kebudayaan Islam dengan kebudayaan Hindu pada arsitektur masjid ini. Berikut adalah 5 fakta Masjid Menara Kudus, simbol perdamaian antar umat beragama.
Helikopter Tempur Diserah Kepada ATM Akhir Bulan Ini
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 2 hours ago
PUTRAJAYA – Kementerian Pertahanan akan menerima enam helikopter tempur ringan jenis MD-530G, pada penghujung bulan ini. Menteri Luar, Datuk Seri... The post Helikopter Tempur Diserah Kepada ATM Akhir Bulan Ini appeared first on MYNEWSHUB.
Disebutkan dalam Alquran, Ini 4 Janji Allah bagi Hambanya
Eneng Susanti, Islampos - 2 hours ago
Disebutkan dalam Alquran, berikut ini 4 hal yang dijanjikan Allah The post Disebutkan dalam Alquran, Ini 4 Janji Allah bagi Hambanya appeared first on Islampos.
UEC bercanggah Dasar Pendidikan Kebangsaan
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 hours ago
1. IKATAN Muslimin Malaysia (ISMA) Melaka menggesa Kerajaan Negeri Melaka menarik balik pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) sebagai kelayakan memasuki perkhidmatan awam di negeri ini, yang dibuat ketika pemerintahan Pakatan Harapan (PH). 2. UEC adalah satu silibus sekolah persendirian Cina, yang mana sukatan pelajarannya diambil dari Taiwan.Ia menjadi salah satu isu hangat dan desakan daripada … The post UEC bercanggah Dasar Pendidikan Kebangsaan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Wakil PAS kecil dalam Kabinet, tiada masalah: Tuan Ibrahim
azrul hakimie, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 hours ago
PUTRAJAYA, 16 Rejab 1441H, Rabu – Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata pihaknya tidak mempunyai masalah dengan bilangan wakil parti itu dalam Kabinet yang lebih kecil berbanding parti lain. Tuan Ibrahim, yang juga Menteri Alam Sekitar, berkata apa yang lebih penting ialah kerjasama dengan parti lain bagi membentuk kerajaan Perikatan Nasional yang … The post Wakil PAS kecil dalam Kabinet, tiada masalah: Tuan Ibrahim appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Kes Adib akan dipercepat
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 hours ago
PUTRAJAYA, 16 Rejab 1441H, Rabu – Kes perbicaraan kematian anggota bomba, Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim akan dipercepatkan, kata Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin. Beliau berkata, perkara berkenaan dibangkitkan susulan pelantikan Peguam Negara yang baharu. Katanya, proses bagi memulakan sesi perbicaraan kes anggota bomba terbabit di mahkamah sebelum ini memakan masa. “Ketika itu … The post Kes Adib akan dipercepat appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
COVID-19: Kabinet ambil langkah bantu industri pelancongan
azrul hakimie, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 hours ago
PUTRAJAYA, 16 Rejab 1441H, Rabu – Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan diarah menyediakan kertas Kabinet berhubung langkah yang boleh diambil dalam membantu pemain industri pelancongan yang terjejas akibat penularan COVID-19. Menterinya Datuk Seri Nancy Shukri berkata arahan yang diputuskan semasa mesyuarat pertama Kabinet hari ini dibuat susulan peningkatan kes COVID-19 di seluruh dunia, termasuk Malaysia. … The post COVID-19: Kabinet ambil langkah bantu industri pelancongan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
‘Beri saya masa teliti pembangunan Kg Baru’
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 hours ago
PUTRAJAYA, 16 Rejab 1441H, Rabu – Menteri Wilayah Persekutuan Tan Sri Annuar Musa berkata, beliau terlebih dahulu akan mendengar taklimat kementeriannya dan meneliti Pelan Pembangunan Kampung Baru di Kuala Lumpur, sebelum membuat sebarang keputusan mengenainya. Katanya, selaku Menteri Wilayah Persekutuan yang baru melapor diri, perkara pertama yang harus dibuatnya adalah mengenali kesemua agensi di bawah … The post ‘Beri saya masa teliti pembangunan Kg Baru’ appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.


Tiada ulasan: