Isnin, 2 Mac 2020

Rumah dah siap, pahat masih berbunyi. Rumah berhantu agaknya. 9830


MAKSUD PERIBAHASA
Kamus Peribahasa dan Simpulan Bahasa Melayu
Rumah sudah siap, pahat masih berbunyi. 
Maksud: Mengemukakan pendapat atau kritikan sesudah perkara diputuskan. [Sumber]

Cara Menggabungkan File PDF dengan Mudah, Cepat, dan Praktis

editor@merdeka.com (Editor) pada Merdeka.com - 15 minit yang lalu
Untuk mengetahui bagaimana cara-cara mudah untuk menggabungkan file pdf, berikut ini adalah cara menggabungkan file PDF dengan praktis dan mudah digunakan.

10 Makanan Khas Sunda Tradisional yang Melegenda, Cita Rasa Warisan Nusantara

editor@merdeka.com (Editor) pada Merdeka.com - 17 minit yang lalu
Makanan Indonesia adalah salah satu tradisi kuliner yang paling kaya di dunia, dan penuh dengan cita rasa yang kuat. Salah satu daerah di Indonesia yang terkenal akan keragaman makanannya adalah Jawa Barat. Berikut beberapa makanan khas Sunda yang melegenda.

Pelantikan Muhyiddin Cuma 12 Menit

Serambi Indonesia - 19 minit yang lalu
Presiden Partai Pribumi Malaysia Bersatu (Partai Bersatu), YAB Tan Sri Dato' Haji Muhyiddin Haji Mohd Yassin atau Muhyiddin Yassin

Mahathir Melawan, Tagar ‘NotMyPM’ Trending di Twitter  

Serambi Indonesia - 19 minit yang lalu
Beberapa saat setelah Muhyiddin Yassin dilantik sebagai Perdana Menteri (PM) Ke-8 Malaysia, PM Interim Mahathir Mohamad

MALAYSIA’S FIRST ALL-MALAY CABINET? ALL EYES ON ‘MALAY FIRST’ NEW PM MUHYIDDIN: MENANTI KABINET MUHYIDDIN

emily mc pada Malaysia Chronicle - 21 minit yang lalu
SETELAH selesai upacara angkat sumpah sebagai Perdana Menteri ke-8, perhatian kini tertumpu kepada pembentukan kabinet oleh Muhyiddin Yassin. Muhyiddin masih belum boleh duduk diam dan tugas besar terus menantinya selepas ini. Tugas pertama, ialah membentuk kabinet. Orang sedang menanti dan membuat perkiraan bagaimanakah rupa bentuk kabinetnya. Apakah asas atau bagaimana komposisi kabinet Muhyiddin. Kerajaan yang dipimpin hari ini adalah gabungan empat buah kumpulan (parti), Bersatu (22), serpihan PKR (11), Umno-BN (38), Pas 18, GPS 19 dan Bebas (4). Dengan kedudukan itu apakah form... lagi »

*Satu dunia tahu ini rampasan kuasa, kata Anwar*

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 29 minit yang lalu
KUALA LUMPUR – Sama ada mengikut prosedur atau pun menerusi undi, krisis politik yang melanda negara sehingga membawa kepada pelantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri disifatkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai rampasan kuasa. Beliau berkata bukan sahaja rakyat Malaysia mengetahui gerakan ini malah seluruh dunia yang menyaksikannya mampu menterjemahkan apa yang telah berlaku sejak minggu lalu. “Orang yang berfikir bukan hanya di sini, seluruh dunia dia tahu ini (pembentukan kerajaan dan pelantikan Perdana Menteri baru) satu rampasan (kuasa) sama ada ikut p... lagi »

BAGAIMANA MEREKA BOLEH TIDUR MALAM?” - BEE YIN

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 33 minit yang lalu
Bagaimana seseorang yang berdepan dengan 47 pertuduhan melibatkan puluhan juta ringgit milik Yayasan Akalbudi, kini sedang berbincang dengan Perdana Menteri berhubung senarai barisan Kabinet? Persoalan itu dilontarkan Ahli Parlimen Bakri, Yeo Bee Yin yang mempersoalkan bagaimana Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi yang terpalit dengan banyak pertuduhan rasuah diberikan ruang terlibat dalam perbincangan untuk senarai Kabinet baharu. "Saya secara serius tidak faham bagaimana ahli-ahli Parlimen yang telah melompat ke sebelah sana boleh tidur malam," katanya dalam kenyataan hari ini. ... lagi »

Khazanah catat untung tinggi hasil jualan aset, kata Najib

Author pada Minda Rakyat - 43 minit yang lalu
*PETALING JAYA: *Bekas perdana menteri Najib Razak hari ini mempersoalkan pengumuman keuntungan oleh Khazanah Nasional dengan berkata, ia merupakan hasil penjualan aset dana pelaburan negara itu. Dalam satu hantaran di Facebook, Najib berkata, walaupun keuntungan Khazanah meningkat, namun nilai asetnya terus menjunam. Katanya, pada 2016, sewaktu berada di bawah pentadbiran kerajaan Barisan Nasional (BN), aset Khazanah bernilai RM102 bilion dan meningkat kepada RM116 bilion pada tahun berikutnya. Bagaimanapun kata beliau, di bawah pentadbiran Pakatan Harapan (PH), nilai aset Kh... lagi »

Mungkinkah Shafei Afdal timbalan Muhyiddin?

mohd sayuti omar pada . - 53 minit yang lalu
*PANDANGAN SORE* *Muhyiddin dan Shafei rakan sejiwa semasadalam Umno.*KITA percaya Muhyiddin Yassin bersama pasukannya kini sedang sibuk membuat percaturan dan perhitungan bagi pembentukan kabinet yang perlu diumumkan dalam masa sehari dua ini. Beliau perlu membuat pengumuman segera barisan kabinetnya bagi menunjukkan tidak ada masalah berlaku selepas berjaya merampas kuasa dan jadi perdana menteri ke-8. Kesegeraan membentuk kabinet memberi gambaran kumpulan yang merampas kuasa itu bergerak tanpa menghadapi masalah. Selepas menang selalunya apa yang jadi masalah dan perbalahan ... lagi

Mualaf Jerman Bersyahadat setelah Selamat dari Penembakan Teroris Sayap Kanan, Ini Kisahnya

Eneng Susanti pada Islampos - 59 minit yang lalu
Syahadat itu diucapkan Peter, salah satu korban selamat di peristiwa nahas itu. The post Mualaf Jerman Bersyahadat setelah Selamat dari Penembakan Teroris Sayap Kanan, Ini Kisahnya appeared first on Islampos.

Ini Dia Rahasia Panjang Umur

Saad Saefullah pada Islampos - 59 minit yang lalu
Pertama ajal yang telah ditentukan, kedua ajal yang ditangguhkan, dikurangi, ditambahkan sesuai dengan kehendakNya. The post Ini Dia Rahasia Panjang Umur appeared first on Islampos.

Di Akhir Zaman, Ini 5 Macam Manusia Incaran Huraisy dan Apa Itu Huraisy?

Saad Saefullah pada Islampos - 59 minit yang lalu
Hewan-hewan di akhir zaman kelak, tentu tidaklah sama seperti di dunia. Apalagi, hewan itu keluar dari neraka Jahannam. The post Di Akhir Zaman, Ini 5 Macam Manusia Incaran Huraisy dan Apa Itu Huraisy? appeared first on Islampos.

Umar Membagi Harta para Gubernur

Sodikin pada Islampos - Sejam yang lalu
Harta yang boleh dimiliki dan dinikmati hanyalah harta yang didapat secara baik, halal, dan sesuai dengan ketentuan syariat. The post Umar Membagi Harta para Gubernur appeared first on Islampos.

Mahathir mohon maaf letak jawatan, akui 'diperdaya' Muhyiddin

kerengga pada KERENGGA - Sejam yang lalu
Malaysiakini Bekas perdana menteri, Dr Mahathir Mohamad, meminta maaf kepada anggota parlimen PH di pejabatnya di Kuala Lumpur pada semalam, ketika bekas sekutunya, Muhyiddin Yassin, bersiap sedia menjadi perdana menteri baru. Berdasarkan rakaman video, Mahathir membuat permohonan maaf tersebut kerana beliau meletak jawatan sebagai perdana menteri pada 24 Feb lalu. Tindakan tersebut diambil

Agong Menyelamatkan Keadaan, Tun Dr Mahathir Buat Masalah Lagi

Author pada Minda Rakyat - Sejam yang lalu
Pada 28 02 2020, lebih kurang jam 11.00 pagi, saya menyiapkan rencana saya bertajuk “Melayu Tertipu Lagi” dengan membuat beberapa kesimpulan, antaranya: Orang yang menggagalkan penubuhan kerajaan PN adalah Tun Dr. Mahathir. Dalam peristiwa ini, Tun Dr Mahathir dan DS Anwar sama-sama tidak boleh dipercayai. Diharapkan peristiwa ini akan menyingkirkan kedua-dua mereka daripada arena politik negara…. UMNO, PAS, Bersatu (termasuk kumpulan Azmin) hendaklah bersatu teguh. Saya percaya, jika perikatan mereka kuat, parti-parti di Sabah dan Sarawak, MCA dan MIC akan menyertai mereka yang ... lagi »

More than 10,000 Kelantan PKR members to leave party in stages

Raggie Jessy pada The Third Force - 6 minit yang lalu
لبيه 10،000 اهلي ڤقر كلنتن كلوار ڤرتي More than 10,000 Kelantan PKR members are expected to leave the party over [...]

Kerajaan Melaka pimpinan Pakatan Harapan tumbang

Raggie Jessy pada The Third Force - 6 minit yang lalu
كراجأن ملاك ڤيمڤينن ڤاكتن هارڤن تومبڠ PENGERUSI Badan Perhubungan UMNO Melaka, Datuk Seri Ab Rauf Yusoh mengumumkan kerajaan Melaka pimpinan [...]

Adly cadang bubar DUN Melaka

tyrazalhe pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 7 minit yang lalu
BANGI, 7 Rejab 1441H, Isnin – Ketua Menteri Melaka, Adly Zahari mencadangkan supaya Dewan Undangan Negeri (DUN) dibubar, bagi membolehkan pilihan raya negeri (PRN) diadakan. Perkara itu dimaklumkan beliau selepas mengadakan pertemuan dengan Yang di-Pertua Negeri, Tun Dr Mohd Khalil Yaakob petang tadi, berhubung situasi semasa negeri susulan perubahan politik di peringkat Persekutuan. Adly berkata, … The post Adly cadang bubar DUN Melaka appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

KPN bertemu Dr Mahathir

fazleen safina pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 7 minit yang lalu
PUTRAJAYA, 7 Rejab 1441H, Isnin – Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador hari ini, bertemu bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad di Yayasan Kepimpinan Perdana (YKP) di sini. Pertemuan itu berlangsung lebih sejam dan Abdul Hamid, yang disapa pemberita yang menunggu di luar yayasan itu ketika meninggalkan YKP, bagaimanapun tidak menjelaskan tujuan … The post KPN bertemu Dr Mahathir appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Beri notis sebelum berhimpun

fazleen safina pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 7 minit yang lalu
KUALA LUMPUR, 7 Rejab 1441H, Isnin — Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador meminta mana-mana pihak seperti badan bukan kerajaan (NGO) yang ingin menganjurkan perhimpunan, supaya mengemukakan notis terlebih dahulu kepada pihak polis. Beliau berkata, ini selaras dengan Akta Perhimpunan Aman 2012 bagi membolehkan pasukan keselamatan mengatur gerak anggota untuk mengawal keadaan. “Polis tidak sekat mana-mana … The post Beri notis sebelum berhimpun appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Perikatan Nasional bentuk kerajaan baharu Melaka

fazleen safina pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 12 minit yang lalu
AYER KEROH, 7 Rejab 1441H, Isnin – Perikatan Nasional (PN) Melaka hari ini mengumumkan sudah mendapat sokongan majoriti wakil rakyat bagi membentuk kerajaan baharu, sekali gus menumbangkan Pakatan Harapan (PH) di negeri itu. Pengerusi Badan Perhubungan Umno Melaka Ab Rauf Yusof berkata, dua ADUN dari Bersatu, seorang ADUN PKR dan seorang lagi dari DAP menyatakan … The post Perikatan Nasional bentuk kerajaan baharu Melaka appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Latheefa Koya beri keterangan esok - Di Sapina oleh Peguam Najib

Author pada Minda Rakyat - 32 minit yang lalu
*KUALA LUMPUR –* Perbicaraan SRC International Sdn Bhd penyewelengan dana sebanyak RM42 juta yang dikaitkan dengan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak masuk hari ke-85 perbicaraan dengan prosiding pagi tadi ditangguh ke sebelah petang. Perbicaraan yang bermula sekitar 2.30 petang di hadapan hakim Mahkamah Tinggi, Mohd Nazlan Mohd Ghazali sebentar tadi menyambung pemeriksaan balas oleh peguam bela dengan saksi ke–9, pegawai penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Sebentar tadi, peguam bela, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah memberitahu hakim yang Ke... lagi »

Hanya Kerana Nama Gadis Ini Pelik Encik Husband Lafaz Tujuh Kali Akad Nikah.

Hi kepada semua pembaca Media Metro Terkini

DAP terima Muhyiddin sebagai PM

DAP menerima keputusan pelantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri Kelapan. Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP, Anthony Loke berkata, ia sebagai menghormati keputusan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Bill

Fadillah Yusof calon TPM?

BEKAS Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof antara disebut-sebut sebagai calon Timbalan Perdana Menteri kabinet kerajaan baharu yang bakal dimuktamadkan tidak lama lagi. Lantikan terbabit berdasarkan sokongan Gabungan Parti Sarawak (GPS) kepada ker

5 Tanda-tanda Awal Kehamilan

BatamNews.co.id - 59 minit yang lalu
Jakarta ‐ Hamil dapat diketahui dengan munculnya tanda-tanda awal kehamilan, bahkan sebelum melakukan uji test pack atau pengecekan ke dokter. Kehamilan merupakan perubahan besar sehingga tubuh memunculkan reaksi. Kenali 5 gejala awal kehamilan dan alasan di balik munculnya tanda-tanda itu. 1. Tidak datang bulan Tidak datang bulan merupakan gejala awal kehamilan. Tidak menstruasi berarti sel telur telah berhasil dibuahi sehingga tak ada ... lagi »

PH Melaka Tumbang, Walau ADUN PH 13&BERSATU 2, Dari 28.

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - Sejam yang lalu
*Kerajaan PH Melaka tumbang* PENGERUSI Badan Perhubungan UMNO Melaka, Datuk Seri Ab Rauf Yusoh mengumumkan kerajaan Pakatan Harapan (PH) Melaka tumbang. Dalam sidang media sebenar tadi, beliau berkata, pihaknya akan menyerah kepada kepimpinan pusat untuk memutuskan siapa Ketua Menteri baru. Turut menyertai sidang media itu ialah Timbalan Pengerusi DAP Melaka yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pengkalan Batu Datuk Norhizam Hassan Baktee. PH pada asalnya memiliki 15 kerusi daripada 28 kerusi DUN, manakala pembangkang menguasai 16 kerusi. Ketika ini, PH diwakili DAP, PKR dan... lagi

Amanat Hudzaifah Ibnul Yaman soal Tempat-tempat Fitnah

Yudi pada Islampos - Sejam yang lalu
Setelah cukup lama menunggu maka datanglah pria dengan wajah yang becahaya, menaiki seekor keledai yang beralaskan kain yang usang. The post Amanat Hudzaifah Ibnul Yaman soal Tempat-tempat Fitnah appeared first on Islampos.

Doa agar Terhindar Dari Penyakit

larasetiani pada Islampos - Sejam yang lalu
Virus yang bermula dari Wuhan, Hubei ini sudah menyebar ke beberapa negara seperti Korea, Jepang dan kini Indonesia. Kini masyarakat dihimbau untuk lebih meningkatkan kesadaran dalam hal kesehatan. The post Doa agar Terhindar Dari Penyakit appeared first on Islampos.

Lakukan 3 Amalan Ini Agar Dicintai Allah SWT

larasetiani pada Islampos - Sejam yang lalu
Kedua, berbuat baik kepada kedua orang tua. Cara yang paling baik dalam berbuat baik kepada kedua orang tua adalah dengan berbakti kepada keduanya. Tindakan seorang anak harus berlandaskan keridoan kedua orang tua dengan begitu maka Allah pun rido kepadanya. The post Lakukan 3 Amalan Ini Agar Dicintai Allah SWT appeared first on Islampos.

Bekerjalah Sambil Beribadah

larasetiani pada Islampos - Sejam yang lalu
Rasulullah SAW merupakan makhluk paling mulia, manusia paling indah yang pernah menginjakkan kaki dibumi bahkan melakukan sholat sampai kakinya bengkak. Ketika ditanya oleh Aisyah ra “Wahai Rasul, dosamu semua telah diampuni, yang lalu dan yang akan datang. Tapi mengapa engkau masih sholat sampai kakimu bengkak?” The post Bekerjalah Sambil Beribadah appeared first on Islampos.

Pentingnya Mengajarkan Adab kepada Anak

larasetiani pada Islampos - Sejam yang lalu
Beberapa waktu yang lalu sempat marak berita tentang anak atau murid yang melakukan kejahatan kepada orangtua nya maupun kepada gurunya. hal ini menunjukan bahwa saat ini sedang krisis adab atau akhlaq, betapa mental anak-anak jaman sekarang sangatlah buruk. The post Pentingnya Mengajarkan Adab kepada Anak appeared first on Islampos.

Komisi: Tahanan Wanita Palestina Alami Kondisi Keras di Penjara Israel

Sodikin pada Islampos - Sejam yang lalu
Para tawanan harus menghadapi perjalanan panjang yang berlangsung selama lebih dari 18 jam. The post Komisi: Tahanan Wanita Palestina Alami Kondisi Keras di Penjara Israel appeared first on Islampos.

Tuduh Zahid pendakwaan politik atau bukan? Tanya Syed Saddiq

Editor pada Minda Rakyat - Sejam yang lalu
Pemuda Bersatu (Armada) dilihat mula menekan presidennya Muhyiddin Yassin yang kini memimpin gabungan baru politik, termasuk dengan dengan Umno. Armada, pimpinan bekas menteri belia dan sukan Syed Saddiq Abdul Rahman, hari ini menuntut pendirian Muhyiddin berkaitan kenyataan terkini Presiden Umno Zahid Hamidi. “Adakah Tan Sri bersetuju bahawa pendakwaan terhadap Zahid Hamidi adalah pendakwaan politik dan terpilih? “Bukankah akar umbi dan ahli telah berhempas pulas memastikan salah laku Zahid Hamidi dibawa ke pengadilan atas prinsip ketelusan dan maslahah ammah (kepentingan umum)?... lagi »

Muhyiddin takkan dapat lari dari parlimen kata Loke

Editor pada Minda Rakyat - Sejam yang lalu
DAP berkata Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mungkin boleh melambat-lambatkan sidang parlimen, ketika sokongan padanya masih tidak kukuh. Bagaimanapun ia hanya untuk beberapa bulan, kata setiausaha pengelola parti itu Anthony Loke. Bekas menteri pengangkutan berkata, Perlembagaan Persekutuan menetapkan Yang Dipertuan Agong mesti memanggil sidang parlimen tidak lebih enam bulan daripada mesyuarat sebelumnya. “Mereka boleh tangguh, ya, tetapi hanya sebentar. “Perdana Menteri baru tidak boleh lari dari hakikat dia masih perlukan restu parlimen,” katanya. "Sekiranya mereka mendapa... lagi »

Contoh Percakapan Bahasa Arab Sehari-Hari dan Artinya [Terlengkap]

Nahimunkar.org pada Nahimunkar.org - Sejam yang lalu
Contoh Percakapan Bahasa Arab Sehari-Hari dan Artinya [Terlengkap] … selamat membaca dan belajar materi percakapan bahasa Arab sehari-hari di bawah ini. Dan saya rasa ini adalah yang paling lengkap di dunia maya. Wallahu a’lam. Sahabat Kamus Mufradat yang semoga selalu dalam lindungan Allah –ta’ala-. Segala puji bagi Allah yang telah mengajarkan hamba-Nya apa yang sebelumnya belum ia ketahui... Read More Related posts: 1. Game yang menghina Islam, waspada! 2. Ternyata ICW Terima Dana dari Yahudi 3. Muslim AS boikot produk kurma Israel, tahu-tahu Indonesia malah men... lagi »

JPM nafi PM nak jumpa pemimpin parti, Zahid kata silap peguam 'junior'

Editor pada Minda Rakyat - Sejam yang lalu
Beberapa jam selepas perbicaraan ditangguhkan kerana tertuduh - Dr Ahmad Zahid Hamidi - didakwa diperlukan untuk perbincangan mengenai kabinet, Jabatan Perdana Menteri tampil membuat kenyataan yang mengejutkan. Dalam kenyataan dikeluarkan sebentar tadi, JPM memberitahu pada hari ini Muhyiddin Yassin tidak dijadualkan mengadakan pertemuan dengan mana-mana pemimpin politik. "Pada hari ini perdana menteri dijadualkan bertemu dengan ketua setiausaha negara dan ketua-ketua jabatan/agensi bagi menyelaraskan perjalanan pentadbiran kerajaan. "Pejabat Perdana Menteri ingin menjelaskan bah... lagi »

Anak Najib gagal tangguh prosiding saman LHDN

Editor pada Minda Rakyat - Sejam yang lalu
*KUALA LUMPUR -* Mahkamah Tinggi di sini hari ini menolak permohonan anak lelaki bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, Datuk Mohd Nazifuddin untuk menangguhkan prosiding saman Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) terhadapnya yang menuntut cukai belum dibayar sebanyak RM37.6 juta sementara menunggu rayuan berhubung taksiran cukai kepada LHDN. Peguam Muhammad Farhan Muhammad Shafee yang mewakili Mohd Nazifuddin memaklumkan pemberita bahawa Hakim Datuk Ahmad Zaidi Ibrahim menolak permohonan itu atas alasan tiada keadaan khusus atau istimewa yang mewajarkan prosiding itu di... lagi »

Bimbang UMNO membalas dendam membuat Bersatu berpaling tadah

Editor pada Minda Rakyat - Sejam yang lalu
Pada 16 November tahun lalu, calon MCA Wee Jeck Seng mengalhkan calon Bersatu Karmaine Sardini pada pilihan raya kecil Tanjung Piai dengan majoriti lebih 15,000 undi. Calon yang mewakili Pakatan Harapan itu tewas di semua 128 saluran undi kecuali satu. Sokongan untuk PH dilaporkan bukan sekadar terhakis di kalangan pengundi Melayu tetapi juga di kalangan masyarakat Cina yang percaya bahawa kepentingan mereka kini tergugat akibat tekanan dan desakan daripada kumpulan konservatif. *Ini mencemaskan penyokong Bersatu.* Sebulan sebelum itu, satu badan kaji selidik bebas mendedahkan ... lagi »

Perikatan Nasional bakal ambil alih Kerajaan negeri Melaka

Editor pada Minda Rakyat - 2 jam yang lalu
Perikatan Nasional dijangka mengambil alih kerajaan negeri Melaka dengan sokongan dua wakil rakyat Pakatan Harapan (PH) iaitu dari DAP dan PKR Mereka adalah Adun Pengkalan Batu, Norhizam Hassan Baktee, dari DAP yang juga dikenali sebagai Hulk, dan Adun Rembia Muhammad Jailani Khamis, dari PKR Jailani pada sidang akhbar bersama Adun BN dan Bersatu hari ini, berkata, bahawa mereka tidak meninggalkan parti masing-masing tetapi menyokong kerajaan negeri baru dalam kapasiti peribadi. Pengerusi Umno Melaka, Abd Rauf Yusoh pada sidang akhbar yang sama berkata kedua-dua mereka bersetuju ... lagi »

Najib Kongsi ‘Cara Kuburkan’ DAP

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 2 jam yang lalu
PETALING JAYA – Bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak mendakwa terdapat cara untuk “kuburkan” DAP, salah satu parti komponen... The post Najib Kongsi ‘Cara Kuburkan’ DAP appeared first on MYNEWSHUB.

Kerajaan PH Melaka Tumbang

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 2 jam yang lalu
MELAKA TENGAH – Perikatan Nasional yang disertai Barisan Nasional (BN), PAS dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) di Melaka memperoleh... The post Kerajaan PH Melaka Tumbang appeared first on MYNEWSHUB.

Fadillah Yusof Calon Timbalan Perdana Menteri?

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 2 jam yang lalu
BEKAS Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof antara disebut-sebut sebagai calon Timbalan Perdana Menteri kabinet kerajaan baharu yang bakal... The post Fadillah Yusof Calon Timbalan Perdana Menteri? appeared first on MYNEWSHUB.

Perbalahan Berkait Ambil Alih PLUS Punca PH Berpecah

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 2 jam yang lalu
PETALING JAYA – Konflik dalam kalangan pemimpin Pakatan Harapan (PH) berkait rancangan Dr. Mahathir Mohamad untuk menerima bidaan syarikat konglomerat... The post Perbalahan Berkait Ambil Alih PLUS Punca PH Berpecah appeared first on MYNEWSHUB

Khazanah Catat Untung Tinggi Hasil Jualan Aset – Najib

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 2 jam yang lalu
PETALING JAYA – Bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini mempersoalkan pengumuman keuntungan oleh Khazanah Nasional dengan berkata,... The post Khazanah Catat Untung Tinggi Hasil Jualan Aset – Najib appeared first on MYNEWSHUB.

KKM Sedang Siasat 2 Kenamaan Dikaitkan Kes COVID-19

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 2 jam yang lalu
KUALA LUMPUR – Kementerian Kesihatan (KKM) sedang menyiasat mengenai maklumat yang tular di media sosial mengenai dua orang kenamaan yang... The post KKM Sedang Siasat 2 Kenamaan Dikaitkan Kes COVID-19 appeared first on MYNEWSHUB.

Khazanah Nasional Teruskan Kerjasama Dengan MAB

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 2 jam yang lalu
KUALA LUMPUR – Khazanah Nasional Bhd. hari ini berkata, ia akan terus bekerjasama dengan kerajaan dan Malaysia Airlines (MAB) bagi... The post Khazanah Nasional Teruskan Kerjasama Dengan MAB appeared first on MYNEWSHUB.

Muhyiddin Bertemu KSN, Ketua-Ketua Jabatan Serta Agensi

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 2 jam yang lalu
PUTRAJAYA – Tan Sri Muhyiddin Yassin yang memulakan tugas sebagai Perdana Menteri hari ini mempunyai jadual bertemu dengan Ketua Setiausaha Negara... The post Muhyiddin Bertemu KSN, Ketua-Ketua Jabatan Serta Agensi appeared first on MYNEWSHUB.

Tiada Mesyuarat PM Dengan Pemimpin Politik Hari Ini

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 2 jam yang lalu

Home Utama & Sensasi 

Mar 2, 2020
2 Lagi Ditahan Hina Agong Di Laman Sosial
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed.
KUALA LUMPUR – Dua lagi individu ditahan kerana disyaki memuat naik status menghina Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah di laman sosial Facebook, menjadikan jumlah tangkapan setakat ini tiga individu.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed berkata dua lelaki itu, masing-masing ditahan di Sandakan, Sabah dan Sungai Buloh, Selangor semalam. “Mereka ini akan direman (untuk siasatan) dan keputusan sama ada mereka ini akan dituduh (di mahkamah) atau tidak akan diputuskan oleh Pejabat Peguam Negara.

“Pihak polis akan terus ambil tindakan untuk mengelak perkara ini (perbuatan menghina Yang di-Pertuan Agong) berterusan,” katanya kepada pemberita di Bukit Aman di sini, hari ini. 

Sementara itu, beliau berkata seorang pemilik akaun Twitter yang memuat naik status mempunyai unsur-unsur hasutan akan dipanggil untuk memberi keterangan esok. “Polis tidak mahu ketenteraman awam terganggu dan akan ambil tindakan sewajarnya,” katanya. 

Semalam, Huzir dilapor berkata polis menahan seorang lelaki tempatan berusia 35 tahun kerana memuat naik status menghina Al-Sultan Abdullah di laman sosial Facebook. Beliau berkata kes itu disiasat mengikut Seksyen 4(1)(a) Akta Hasutan iaitu kecenderungan menghasut dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 iaitu penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian.

Dalam perkembangan lain, Huzir berkata pihaknya telah membuka kertas siasatan berhubung satu perhimpunan haram yang  diadakan berdekatan sebuah pusat beli-belah di ibu negara semalam. “Polis sedang kenal pasti siapa yang hadir dalam perhimpunan itu dan akan jalankan siasatan sewajarnya,” katanya.

Sumber:

Mahkamah Lapangkan Tarikh Bicara Kes Shafee

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 2 jam yang lalu
KUALA LUMPUR – Tarikh perbicaraan kes peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah yang menghadapi dua pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan... The post Mahkamah Lapangkan Tarikh Bicara Kes Shafee appeared first on MYNEWSHUB.

Saham Syarikat Dikaitkan Anak Muhyiddin Paling Aktif

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 2 jam yang lalu
SAHAM Eden Inc Bhd. dan Thriven Global Bhd. muncul menjadi kaunter paling aktif diniagakan pada sesi dagangan pagi hari ini... The post Saham Syarikat Dikaitkan Anak Muhyiddin Paling Aktif appeared first on MYNEWSHUB.

FELDA: K'jaan Baharu, Betulkan Silap K'jaan Terdahulu. -Presiden GENERASI

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 2 jam yang lalu
*Beri perhatian kepada FELDA* INILAH waktunya untuk kerajaan baharu memperbetulkan kesilapan kerajaan terdahulu bagi memulihkan FELDA syarikat konglomerat besar kluster perladangan orang Melayu yang pernah gah di seluruh dunia. Sejak awal penubuhan sehinggalah era tranformasi FELDA di zaman perintah Datuk Seri Najib Tun Razak dan seterusnya Felda diletakkan di bawah Menteri Ekonomi pada zaman Kerajaan Pakatan Harapan, FELDA dilihat melalui beberapa fasa kegemilangan dan hinggalah bergelumang dengan masalah. Penyenaraian FGV adalah punca utama FELDA hilang Fokus dan menghadapi krisi... lagi »

Monday, March 2, 2020
SIAPA BOHONG?




Sumber: 
http://wrlr.blogspot.com/2020/03/siapa-bohong.html

*Satu dunia tahu ini rampasan kuasa, kata Anwar*

KUALA LUMPUR – Sama ada mengikut prosedur atau pun menerusi undi, krisis politik yang melanda negara sehingga membawa kepada pelantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri disifatkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai rampasan kuasa.

Beliau berkata bukan sahaja rakyat Malaysia mengetahui gerakan ini malah seluruh dunia yang menyaksikannya mampu menterjemahkan apa yang telah berlaku sejak minggu lalu.

“Orang yang berfikir bukan hanya di sini, seluruh dunia dia tahu ini (pembentukan kerajaan dan pelantikan Perdana Menteri baru) satu rampasan (kuasa) sama ada ikut prosedur,  sama ada ikut undi ia rampasan,” katanya ketika Majlis Zikir Selawat Nuril di kediamannya.

Beliau juga mengakui proses peralihan kuasa yang sepatutnya berjalan lancar untuknya gagal akibat pengkhianat yang dilihat lebih mengejar kuasa dan wang berbanding prinsip dan janji.

“Kita mulai lentur hadapi kesukaran bila kita terpukau dengan kilauan kuasa dan harta, ini cabaran besar kita.

“Semalam kamu setuju kemudian hari ini kamu tukar sebab apa? Ugutan, wang?”soal beliau.

Namun Anwar berkata beliau tetap tenang menghadapi perubahan drastik ini dan menganggapnya sebagai ujian.

Beliau menutup ucapan majlis yang berlangsung di kediamannya dengan memberi peringatan bahawa umat Islam yang beriman perlu berpegang dengan janji.

Ahli Parlimen Port Dickson itu juga berharap agar penyokongnya bertenang.

“Ramai orang kata Anwar pura-pura senyum. Saya tidur lena, makan lalu.

“Ingat kita orang beriman kena pegang pada janji, faham, faham, tidak faham sudah,” katanya lagi.

Muhyiddin hari ini mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri kelapan selepas Yang diPertuan Agong membuat ketetapan Presiden Pribumi Bersatu (Bersatu) itu memiliki sokongan majoriti daripada Ahli Dewan Rakyat. – MalaysiaGazette

https://malaysiagazette.com/2020/03/01/satu-dunia-tahu-ini-rampasan-kuasa-kata-anwar/
Sumber:
http://wrlr.blogspot.com/2020/03/satu-dunia-tahu-ini-rampasan-kuasa-kata.html

BAGAIMANA MEREKA BOLEH TIDUR MALAM?” - BEE YIN
Bagaimana seseorang yang berdepan dengan 47 pertuduhan melibatkan puluhan juta ringgit milik Yayasan Akalbudi, kini sedang berbincang dengan Perdana Menteri berhubung senarai barisan Kabinet?

Persoalan itu dilontarkan Ahli Parlimen Bakri, Yeo Bee Yin yang mempersoalkan bagaimana Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi yang terpalit dengan banyak pertuduhan rasuah diberikan ruang terlibat dalam perbincangan untuk senarai Kabinet baharu.

"Saya secara serius tidak faham bagaimana ahli-ahli Parlimen yang telah melompat ke sebelah sana boleh tidur malam," katanya dalam kenyataan hari ini.

Perbicaraan kes rasuah, pengubahan wang haram dan pecah amanah dana Yayasan Akalbudi yang dihadapi Ahmad Zahid hari ini dilaporkan ditangguh esok.

Ini kerana Ahli Parlimen Bagan Datuk itu perlu berbincang dengan Perdana Menteri baharu, Muhyiddin Yassin untuk membentuk kabinet baharu di Putrajaya.


Sumber:
http://wrlr.blogspot.com/2020/03/bagaimana-mereka-boleh-tidur-malam-bee.html

HARI PERTAMA MUHYIDDIN BERTUGAS, IMEJ KERAJAAN PINTU BELAKANG SUDAH TERCEMAR

Hari ini merupakan hari pertama Muhyiddin Yassin masuk pejabat di Bangunan Perdana Putra sebagai Perdana Menteri.

Muhyiddin disambut Ketua Setiausaha Negara, Mohd Zuki Ali ketika tiba di Perdana Putra sebelum dibawa ke aras 5 yang menempatkan Pejabat Perdana Menteri.

Sebelum memasuki pejabat, Muhyiddin mengimbas kad perakam waktu dan mengaminkan bacaan doa untuknya.

Tetapi, hari pertama kemasukannya ke pejabat hari ini telah tercemar dengan persepsi buruk apabila Presiden UMNO, Zahid Hamidi berjaya memohon penangguhan kesnya dengan alasan beliau ada perbincangan dengan Muhyiddin berhubung pembentukan kabinet.

Walaupun Zahid Hamidi kemudian menjelaskan, penangguhan kesnya hanya untuk hari ini saja dan beliau tidak berunding dengan kerajaan untuk menggugurkan kesnya, sebaliknya mahu terus membersihkan namanya di mahkamah, tetapi siapakah mahu mempercayainya?

Kenapa perbincangan untuk menyusun mesti dilakukan di siang hari?

Tidak bolehkah Zahid Hamidi meminta kelonggaran kepada Muhyiddin, oleh kerana beliau ada kes mahkamah, minta ditangguhkan ke sebelah petang atau malam?

(Dalam perkembangan terbaru, JPM baru saja mengeluarkan kenyataan bahawa tiada sebarang pertemuan politik dilakukan oleh Muhyiddin pada hari ini)

Persoalan di sini, Zahid Hamidi bertemu siapa untuk membincangkan pembentukan kabinet?
Apakah permohonan penangguhannya hanya untuk menunjukkan beliau sedang berada di persada kuasa bersama kerajaan yang baru ditubuhkan?

Dengan kedudukannya sebagai Presiden UMNO yang memainkan peranan besar menjadikan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri dan apabila beliau berunding dengan Muhyiddin selepas ini berhubung pembentukan kabinet, apakah mungkin Zahid Hamidi tidak memasukkan namanya sendiri sebagai salah seorang untuk dilantik sebagai menteri?

Dalam konteks lain, mampukah Muhyuddin menolak nama Zahid Hamidi kerana jika namanya tidak diterima, kerajaan baru ini juga boleh tumbang dengan sendirinya kiranya UMNO bertindak menarik balik sokongannya?

Mahu tidak mahu, kemungkinan Zahid Hamidi disenaraikan dalam barisan kabinet adalah tinggi sekali, tentunya dengan hujah seseorang itu tidak dianggap bersalah selagi tidak dibuktikan bersalah oleh mahkamah.

Malah, kemungkinan Muhyiddin bersetuju menjadikannya salah seorang menterinya, kalau pun tidak TPM, adalah juga tinggi.

Dalam keadaan itu, jika belum dilantik sebagai menteri pun, persepsi umum telah tercemar berikutan penangguhan kesnya, maka sudah tentu segala-galanya akan berubah setelah dilantik sebagai menteri nanti.

Ada juga berpendapat, sebaik saja Perikatan Nasional menjadi kerajaan baru menggantikan PH ini, bukan saja hakim mungkin berubah nada, malah saksi-saksi pendakwa yang memberi keterangan pun boleh jadi sudah berbeza isi keterangannya.

Pokoknya, siapakah yang benar-benar berani berbeza pendirian dengan kerajaan yang sedang memerintah negara?

Dengan itu, kalau pun kes-kes berprofil tinggi yang melibatkan pimpinan UMNO yang sedang dalam perbicaraan di mahkamah tidak digugurkan, perbicaraannya selepas ini mungkin tidak lagi menepati kehendak keadilan.

Dalam kes Zahid Hamidi misalnya, walaupun beliau mengatakan mahu membersihkan namanya di mahkamah, beliau juga menyebut pendakwaan terhadapnya adalah palsu, bermotif politik dan bersifat terpilih.

Mampukah Muhyiddin yang keberadaannya sebagai Perdana Menteri adalah atas sokongan UMNO dan Zahid Hamidi, benar-benar tidak campurtangan dan benar-benar menyerahkan kepada mahkamah menegakkan keadilan?

Mungkin peredaran masa akan menghakimi perjalanan kerajaan ini seterusnya, tetapi yang nyata di hari pertama Muhyiddin memulakan tugasnya hari ini ia sudah pun tercemar dengan persepsi buruk terhadap kerajaan pintu belakang yang dipimpinnya melalui penangguhan kes Zahid Hamidi itu. (ShahbudinHusin 02/03/2020)

Sumber:
http://wrlr.blogspot.com/2020/03/hari-pertama-muhyiddin-bertugas-imej.html

BUAT DAN JANGAN TAK BUAT
Otai BERSIH.

Esok ni jangan pulak asyik dok salahkan kerajaan PH kalau tak boleh buat sesuatu ya. 😏

Sekarang DAP dah tak ada dan kerajaan pusat pulak hampir 100% didokong MP Muslim, jadi dah tak ada halangan untuk benarkan Kelantan dan Terengganu laksanakan Hudud.

RUU355 pun dah boleh disegerakan sebab ahli parlimen bukan Islam tinggal seorang MIC dan dua MCA sahaja. Takkan MP Islam tak leh lawan 🤣🤣🤣

Selain tu, semua tahanan LTTE yang dilepaskan Tommy Thomas minggu lepas, tangkap balik semua pengganas-pengganas tu! Jangan bagi muka.

Untuk kes arwah Adib, terus hukum pembunuh tu. Kalian dah tahu kan siapa pembunuhnya? Alah, takkanlah PM8 sekarang yang pegang menteri KDN sebelum ni tak ada maklumat?

Pastu, lesen arak dah boleh ditarik balik serta-merta supaya tiada lagi pemandu Cina mabuk langgar orang-orang Melayu kat jalan raya. Pastu tutup semua kelab malam! Tu semua punca orang-orang mabuk ni la.

Tangkap dan penjarakan Sajat dan begitu jugak kurung semua mak nyah yang ada.

Hotel-hotel TH tu semua TH kena beli semula daripada syarikat 'kapir'. Pastu barulah TH boleh bagi hibah sampai 8.5% kan?

Sekolah-sekolah vernakular pun dah boleh tutup. Tak payah lagi nak bawak gi mahkamah segala bagai untuk cabar kewujudan sekolah tu.

UEC pun sama, mansuhkan teruslah sebab kerajaan sekarangkan Melayu Islam, orang-orang Melayu semua dah jadi kuat macam Thanos. Kalau ada yang mintak iktiraf UEC, mintak En Hadi hembus aje dengan nafas dia tu 🤣

Oh ya, Dong Zong tu, jangan lupa diharamkan. Buat mengemak ja!

Untuk tangani Covid-19 secara lebih berkesan, haramkan semua pelancong China dari masuk Malaysia. Yang mana dah ada kat sini, halau sahaja depa balik.

Last but not least, saya rasa ini paling penting. Dah dapat semula kuasa kerajaan pusat tu, HARAMkan sahaja PARTI DAP! Barulah aman negara ini. Jadi, takdelah lagi ada orang tu nak ratib DAP, DAP lagi pasni.

Senarai di atas semua ni yang korang mintak kerajaan PH hari tu buat, kan? Dah ada kuasa ni, apa lagi? Buat ler 🤣🤣🤣
Sumber:
http://wrlr.blogspot.com/2020/03/buat-dan-jangan-tak-buat.html

INIKAH YANG DIMAHUKAN?

Mungkin ini yang PAS nak? Perbicaraan di Mahkamah tunda sbb urusan politik?

Sumber:
http://wrlr.blogspot.com/2020/03/inikah-yang-dimahukan.html

TUGAS BERAT MENANTI MUHYIDDIN MENYUSUN JEMAAH MENTERINYA

Setelah selesai mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri pagi tadi, sekurang-kurangnya dua cabaran besar sedang menunggu Muhyiddin Yassin.

Pertama, menyusun barisan kabinet dan kedua, melantik timbalan perdana menteri.

Dengan sokongan utama daripada UMNO, Pas dan GPS, MCA dan MIC, selain sebahagian Ahli Parlimen Bersatu, Muhyiddin yang merupakan Presiden parti itu, tetapi sudah berbalah dengan Tun Mahathir selaku pengerusinya, perlantikan anggota kabinetnya adalah hampir pasti daripada parti-parti tersebut.

Tetapi, dengan UMNO mempunyai jumlah terbesar Ahli Parlimen iaitu seramai 38 orang, tidak mustahil parti itu akan menuntut jumlah menteri yang terbesar, selain mahu menguasai kementerian-kementerian yang kanan.

Siapakah pimpinan UMNO yang akan dilantik menganggotai kabinet nanti?
Apakah ia termasuk Zahid Hamidi, Tengku Adnan Tengku Mansor, Ahmad Maslan, Ahmad Maslan, Azeez Rahim dan lain-lain yang sedang berdepan kes perbicaraan di mahkamah merupakan antara yang akan dilantik?

Mungkinkan Zahid Hamidi yang sedang berdepan 87 kes perbicaraan di mahkamah tidak diberikan sebarang jawatan menteri, walaupun beliau adalah Presiden UMNO dan antara perancang utama penubuhan kerajaan baru ini?

Sediakah Zahid Hamidi untuk dirinya diketepikan begitu saja, sedangkan rakan-rakannya yang lain diberi pelbagai jawatan dalam kementerian?

Jika tiada sebarang jawatan menteri diberikan kepadanya, tidakkah ia memperlihatkan Zahid Hamidi mungkin sukar mempertahankan jawatan Presiden UMNO yang disandangnya sekarang dalam pemilihan parti tahun 2021 akan datang berbanding pemimpin-pemimpin lain yang diberikan jawatan? Misalnya, kalau Hishammuddin Hussein, Khairy Jamaluddin, Ismail Sabri Yaakob atau Mahadzir Khalid diberikan jawatan menteri, apakah dengan jawatan yang disandang itu mereka tidak mahu merebut jawatan-jawatan utama dalam pemilihan UMNO tahun depan?

Begitu juga dengan Mohamad Hassan, Timbalan Presiden UMNO, peluangnya dilantik sebagai menteri mungkin tiada sama sekali kerana kedudukannya hanya sebagai Adun, bukan Ahli Parlimen.

Dengan tiada sebarang jawatan dalam kerajaan nanti, sementara pemimpin-pemimpin lain berjawatan menteri, mampukan beliau mempertahankan lagi jawatannya dalam UMNO dalam pemilihan tahun depan?

Dari segi Bersatu, perebutan atau melobi untuk menjadi menteri mungkin sudah bermula ketika ini, terutama daripada kalangan bekas menteri era PH dan kem Azmin Ali yang kini sudah menyertai parti itu.

Siapakah di kalangan mereka yang akan dilantik sebagai menteri dan siapa pula yang akan diketepikan?

Sama juga dengan bekas Ahli Parlimen UMNO yang lebih awal menyertai Bersatu di mana sebahagiannya adalah bekas menteri seperti Mustapa Mohamad dan Hamzah Zainuddin, sudah pasti mereka ini juga teringin untuk menjadi menteri semula dan adakah mereka akan diberi pertimbangan?

Begitu pun, dua Ahli Parlimen MCA dan seorang Ahli Parlimen MIC, ketiga-tiganya dijangka akan diberikan jawatan menteri untuk mewakili kaum Cina dan India.

Dari segi Pas dan GPS, perlantikan menteri mungkin tidak mendatangkan masalah kerana kedua-dua parti itu biasanya menerima saja pemberian jawatan yang diberikan.

Cabaran kedua bagi Muhyiddin melantik Timbalan Perdana Menteri.

Memandangkan UMNO merupakan blok Ahli Parlimen terbesar dalam gabungan kerajaan sekarang, kebarangkalian sangat tinggi wakil parti itu akan dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Apakah mungkin Zahid Hamidi yang ada 87 kes mahkamah akan diberikan jawatan Timbalan Perdana Menteri atas kedudukannya sebagai Presiden UMNO?

Jika bukan Zahid Hamidi, apakah mungkin Ismail Sabri dan Mahadzir Khaled yang merupakan Naib Presiden UMNO akan dilantik memegang jawatan itu?

Untuk rekod, Timbalan Presiden UMNO, Mohamad Hassan hanya seorang Adun, manakala seorang lagi Naib Presiden UMNO, Khaled Nordin kalah dalam PRU14 lalu dan keadaan ini tidak melayakkan kedua-duanya untuk dilantik ke jawatan tersebut.

Apakah mungkin Hishammuddin Hussein atau Khairy Jamaluddin yang tiada apa-apa jawatan dalam UMNO akan dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri?

Atau mungkinkah, sebagai jalan tengah, jawatan Timbalan Perdana Menteri akan diberikan kepada Tengku Razaleigh Hamzah selaku Pengerusi Jemaah Penasihat UMNO?

Apa pun, jika tiada sebarang jawatan kerajaan diberikan kepada Zahid Hamidi, harapannya untuk mengekalkan kedudukan sebagai Presiden UMNO dalam pemilihan tahun 2021 sudah pasti tersangat sukar, apalagi jika kes mahkamahnya terus berlarutan sehingga ke tahun depan. (ShahbudinHusin 01/03/2020)

Sumber:
http://wrlr.blogspot.com/2020/03/tugas-beat-menanti-muhyiddin-menyusun.html

LIST TUNTUTAN RAKYAT
Sani Hudsen

List tuntutan penyokong kerajaan baharu PN yang selalu berkumandang semasa kerajaan PH memegang Malaysia. 

Insya Allah ini yang akan kita sama-sama tuntut demi kesejahteraan Malaysia.

-Tutup SJK, sekolah satu aliran sahaja
-Haramkan DAP
-Haramkan Dong Zhong
-Pelajaran Jawi wajib
-Hantar pulang warga cina yang kurang ajar ke China ganti dengan Uyghur
-Hukuman mati pemandu mabuk
-Pembunuh Adib ditangkap segera
-Penyokong LTTE ditangkap dan dibicarakan segera
-RUU355 dilaksanakan
-Hukuman hudud
-Kilang arak ditutup
-Belajar sains matematik dalam bahasa kebangsaan
-Kedai nombor ekor ditutup
-Boleh hisap rokok di kedai mamak semula
-Kes terowong dan banglo melibatkan LGE dibuka dan disiasat semula
-Keluar Fatwa Status Akidah Amanah 

Ada lagi dak? Mungkin boleh kita tambah di ruangan komen. Ayuh!

Sumber:
http://wrlr.blogspot.com/2020/03/list-tuntutan-rakyat.html

Sunday, March 1, 2020
MUNGKINKAH MUHYIDDIN PM PALING SINGKAT?
Majlis Presiden PH selesai mengadakan mesyuarat malam tadi

Mungkinkah Muhyiddin PM paling singkat?



Kemelut politik Malaysia mungkin berakhir dengan mencipta sejarah baharu, Muhyiddin Yassin menjadi perdana menteri (PM) paling singkat dalam sejarah. Hal ini kerana blok gabungan Muhyiddin tidak mempunyai majoriti. 

Blok beliau mungkin mendapat sekitar 90 – 92 kerusi parlimen berdasarkan Pakatan Harapan (PH) pada malam tadi mengakui telah mendapat 114. 

Penafian ahli parlimen

Meskipun terdapat penafian dua ahli parlimen daripada Umno menandatangani Akuan Bersumpah, namun jumlah terkini yang dimiliki PH adalah 112. Tepat dengan kehendak Perlembagaan Persekutuan, kerajaan hendaklah dilantik daripada blok yang mendapat majoriti. Tafsiran mudah majoriti adalah 112 daripada 222 jumlah keseluruhan ahli parlimen.

Oleh itu tidak mungkin kerajaan Muhyiddin mampu ditubuhkan. Sekiranya Yang di-Pertuan Agong membenarkan juga Muhyiddin mengangkat sumpah maka mengikut Perlembagaan pihak yang mempunyai majoriti boleh ke Istana dan menunjukkan bukti mereka lebih layak membentuk kerajaan. Malah boleh berlaku ketika Muhyiddin mengangkat sumpah Tun Mahathir berada di luar dewan dan masuk selepas rombongan Muhyiddin keluar. Sekiranya Agong perkenan Tun boleh mengangkat sumpah selepas Muhyiddin.

Krisis Perak

Pembuktian mendapat sokongan mungkin menjadi pertikaian. Bagaimanakah cara membuktikan sokongan cukup diperolehi sekiranya berlaku lompat parti atau ahli parlimen Bebas menyokong sesuatu blok.
Berkanun (SD) Tun Mahathir yang turut menafikan beliau menandatangani SD menyokong Muhyiddin Yassin sebagai PM

Krisis kerajaan Perak pada 2009 sebelum ini adalah duluan (precedent). Mahkamah telah memutuskan cara membuktikan sokongan boleh diperakui melalui Akuan Berkanun atau ahli-ahli Dewan dibawa menghadap Sultan. 

Oleh itu, sekiranya Tun tidak dibenarkan menghadap Agong sebelum upacara angkat sumpah Muhyiddin maka beliau boleh menghadap selepas acara itu bersama-sama 112 ahli parlimen yang menyokongnya. Mahathir boleh dilantik sebagai PM oleh Agong menurut Perkara 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan dan mengangkat sumpah jawatan selaras Jadual Keenam Perlembagaan.?

Berlaku ketegangan

Andainya PM baharu Muhyiddin enggan meletak jawatan maka risiko tunjuk perasaan rakyat adalah besar. Rakyat tidak boleh dipersalahkan apabila Perlembagaan Persekutuan dikesampingkan, yakni pihak yang memperolehi majoriti dinafikan menjadi kerajaan. Dalam hal majoriti, pendapat lain hanya terpakai ketika tiada pihak memperolehi majoriti. 

Menemubual ahli parlimen, menemubual ketua-ketua parti politik adalah sah. Sebaliknya, sebaik sahaja majoriti 122 diperolehi maka Perlembagaan menetapkan blok yang memperolehinya adalah kerajaan semasa. Sekiranya, berlaku sebaliknya. Pembelotan ahli parlimen atau kalah undi tidak percaya di parlimen maka Agong bolehlah menimbangkan untuk membubarkan parlimen dan mengadakan pilihan raya umum baharu.

Ironinya jika Perlembagaan tidak dituruti, mungkin berlaku pihak yang tidak mempunyai majoriti menggunakan akta drakonian memaksa sokongan kepadanya selepas membentuk kerajaan. Atau menggunakan aparat keselamatan yang berlawanan daripada demokrasi. Tidak ada rakyat Malaysia yang mahukan kekacauan. Semua rakyat mahu krisis politik diselesaikan secara aman. Dan cara yang terbaik adalah mematuhi Perlembagaan Persekutuan yang memelihara di dalamnya Raja Berpelembagaan, eksekutif yang mentadbir serta rakyat jelata

Sumber:
http://wrlr.blogspot.com/2020/03/mungkinkah-muhyiddin-pm-paling-singkat.html

‘Pastikan kerajaan pintu belakang ini ditumbangkan’
Jawatankuasa Pimpinan AMANAH Nasional, Faiz Fadzil menyeru rakyat Malaysia terutama golongan muda untuk menjatuhkan ‘kerajaan pintu belakang’ yang mengkhianati semangat demokrasi.

Bekas Timbalan Ketua Pemuda AMANAH Nasional itu berkata, rakyat Malaysia perlu memppunyai keberanian untuk membangunkan negara ini atas prinsip integriti, keadilan dan kebenaran. “Saya ajak semua rakyat Malaysia terutama orang muda untuk menyelamatkan negara ini. Kita akan pastikan kerajaan pintu belakang ini ditumbangkan dalam mana-mana pilihan raya yang akan datang.

“Kita tidak akan memberi ruang kepada kerajaan pintu belakang ini untuk mentadbir negara Malaysia yang kita cintai ini,” tegasnya. Beliau berkata demikian ketika berucap dalam himpunan membantah pelantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri kelapan di perkarangan gedung beli-belah Sogo di ibu negara. 

Menurut ADUN Permatang Pasir itu, kerajaan pintu belakang bercanggah dengan semangat demokrasi dan menghina rakyat. “Perlembagaan telah memberikan hak kepada rakyat untuk memilih kerajaan. Mengapa mereka merampas kerajaan yang sah melalui pintu belakang? “Apa yang mereka fikirkan hanyalah kuasa politik. Jadi, ini tidak harus dibenarkan berlaku di negara ini,” ujarnya.
Pemuda AMANAH antara yang menghadiri protes membantah pelantikan Muhyiddin.

Beliau berpendapat kerajaan pintu belakang hanya demi mahukan kuasa politik bagi menyelamatkan beberapa individu daripada disumbat ke Penjara Sungai Buloh. “Mereka tiada pilihan lain untuk menghalang kes-kes ini daripada dibicarakan. 

“Hari ini rakyat Malaysia perlu ada satu semangat untuk membebaskan negara daripada kuasa politik kotor,” seru Faiz lagi. Kira-kira 100 individu berkumpul di hadapan Sogo dan kawasan sekitar jam 5.30 petang tadi. Turut kelihatan di himpunan itu bekas Pengerusi Bersih Datuk Ambiga Sreenevasan.
Himpunan membantah kerajaan pintu belakang di perkarangan Sogo petang tadi.

Sumber:
http://wrlr.blogspot.com/2020/03/pastikan-kerajaan-pintu-belakang-ini.html

SUDAH SAMPAI SAMPAI MASA PAS LAKSANAKAN APA YANG MEREKA CAKAP

Nizam Aka

Sudah ada dan jalan pas untuk laksanakan hukum hudud terbentang luas dengan tempoh 2 tahun lebih..Kalau masih tak mampu untuk laksana hudud dalam tempoh tersebut dengan tiada sebarang halangan,maka jelas dan nyatalah Pas ini Penipu Besar Perkudakan Agama..

Parti yang Kencing Penyokong-penyokong. Mereka Menggunakan Hukum Agama Demi Kepentingan Politik..Usahakan Laksanakan Hudud mulai sekarang..

Ingat!!Hadi presiden Pas dah sebahagian daripada kerajaan pusat sekarng ni..Malah MB Kelantan berjanji akan letak jawatan jika tak mampu laksana hudud di Kelantan..Sekarang,rakyat menjadi saksi..

Sebelum ini bukan main lagi kamu kutuk kerajaan PH atas setiap kejadian yang berlaku..Roadblock polis pun salah PH..Pemandu mabuk pun salah PH..Harga barang naikpun salah PH..sekarang kita sama-sama saksikan mereka yang perintah negara..

Sumber: 
http://wrlr.blogspot.com/2020/03/sudah-sampai-sampai-masa-pas-laksanakan.html


Politics without principles will impoverish Malaysia

By JD Lovrenciear 1 Mar 2020
Graphic: vonyaglobal.com

Principles are the fulcrum for people and politics, writes JD Lovernciear.

So we have a new man at the helm as our eighth prime minister. Will the dust settle from now? That is probably the most debated question in Malaysia now.

We need to pause and reflect as the nation remains embroiled in a tense, unpredictable, unsettled faux paus and political quagmire.

Between the people and politics rests principles – the fulcrum that drives the future across the world.

So let us take a clean sheet of paper and list the following:

Support the struggle to build a New Malaysia based on Justice, Freedom, Solidarity:




What are the principles by which we as a nation of people live by?
What are the principles that drive our business communities from the solo trader to the boardroom of powerful directors and oligarchs?

What are the principles that hold each community of believers of the various faiths as they profess to journey with fellow citizens of differing faiths?

What are the principles that professionals to blue-collar workers, NGO activists and politicians hold on to, fervently?

If these principles are not in sync with the universal truths that accompany the journeying of all of humanity, then we will be in perpetual crisis as a nation.

If universal principles – truth, justice, honour and dignity of life and governance, upon which every spiritual tradition draws is tenets – are ignored, and no matter what politicians and religious leaders promise and what people chase for, we will never realise a blessed nation.

So what are the answers we can courageous list? What exactly are the principles that best describes the soul (or conscience and consciousness) of Malaysia?

Sumber:
http://wrlr.blogspot.com/2020/03/politics-without-principles-will.html

ADAKAH TUN SEDAR AKAN TINDAKAN DAN IMPLIKASINYA..


1. Saya tidak fikir Tun M tidak sedar dengan tindakan-tindakan luar jangkaan yang dilakukannya. Saya juga tidak fikir Tun M tidak sedar akan implikasi yang bakal terjadi hasil dari tindakan ini. Semua orang tahu bagaimana telitinya insan yang bernama Mahathir dalam menilai, memutuskan dan melaksanakan sesuatu agenda atau misi. 

2. Tetapi kenapa tindakan beliau kali ini seolah-olah seperti budak-budak main masak-masak atau seperti orang tua yang berpenyakit alzheimer? 

3. Saya berkeyakinan semua tindakan yang beliau lakukan ini memang disengajakan dan dibuat secara "terancang berganda" atau diluar kotak yang berlapis-lapis. Kelihatan sangat sangat bodoh tapi strategi beliau untuk misi ini mungkin memang bertujuan agar dilihat  bodoh oleh semua pihak. 

4. Beliau lakukan semua ini untuk matikan langkah dan gerakan semua musuh di pelbagai peringkat secara serentak. 

5. Nampak tindakan tidak waras tapi sangat sistematik dan terancang.

6. Hasilnya: 

6.1. Menafikan Anwar sebagai PM8. Saya kira ini matlamat utama beliau. 

6.2. Menafikan dan pada masa yang sama berjaya mengawal kemas Anwar tanpa manouvre apa-apa. Malah Anwar terpaksa pula merayu agar Tun M jadi PM8 semula. 

6.3. Apabila Tun M meletak jawatan, beliau dapat membebaskan dirinya dari ikatan perjanjian peralihan kuasa. 

6.4. Beliau berjaya menaikkan wakil Bersatu sebagsi PM8 dan pada masa yang sama berjaya memastikan Najib dan Zahid duduk tepi dalam perundingan. 

6.5. Umno juga terpaksa akur dengan terma rundingan yang dijalankan oleh TSMY dan Azmin serta wakil-wakilnya. 

6.6. Beliau berjaya merobohkan kekuatan Anwar melalui geng kartel. 

6.7. Berjaya mengelirukan pelbagai pihak dengan mempamerkan tindakan bodoh dengan cara mengeluarkan kenyataan untuk memanggil sidang parlimen pada 2hb untuk menentukan siapa PM8 pilihan. Bukan dia tak tahu perkara itu diluar bidangkuasa PM interim. Tapi saja buat-buat bodoh. Kaedah ini telah berjaya mengalihkan fokus semua pihak kepada isu tindakan bodohnya ini. Semua pihak terlalai dan membuat telahan Mahathir memang tamak kuasa dan pelbagai lagi tuduhan. 

6.8. Dalam tempoh lalai inilah beliau membiarkan TSMY dan Azmin mengumpul sokongan. Mana pernah Tun M kalah kalau dia mahukan sesuatu. Tp dia buat-buat kalah kepada Muhyiddin dalam persaingannya merebut jawatan PM8. Kekalahan yang disengajakan. 

6.9. Beliau membiarkan dirinya menjadi sasaran dengan tuduhan masih mahu lagi jadi PM. Hari tu apasal letak jawatan. Sekarang mahu balik. Mcm-macam lagi serangan dituju kepada beliau samada dari pihak PH mahupun pihak UMNO. 

7. Sebenarnya, semua ini dilakukan demi untuk  melindungi gerakan TSMY dan Azmin dalam misi mengumpul sokongan. 

8. Panjang lagi kronologi strategi buat tindakan dilihat  bodoh oleh Tun M ni, tapi cukuplah setakat ini ditulis.. Ia sudah memadai untuk memahami keseluruhan plot buat-buat bodoh yang dilakukan oleh politikus paling bijak ini. 

9. Mana mungkin hilang grip dlm Bersatu. Mana mungkin 36 MP bersatu ini berpakat mengkhianati Tun M. Mana mungkin mereka boleh bertindak keras kepala terhadap Tun M dengan meninggalkan Tun M seolah-olah terkonteng keseorangan. 

10. Ini semua utk kelirukan semua keadaan dan kontrol semua peringkat musuh. 

11. Cakaplah apa pun, Tun M hakikatnya telah berjaya mencapai matlamat sebenar yang diingininya terjadi. Ia benar-benar terjadi. 

12. Bukankah Tun M selalu ungkapkan ayat, " saya sedia dipandang hina asal negara ini tidak dipimpin oleh pemimpin yang rosak moral, perasuah dan kleptokrat. 

13. Siapa yang kenal Mahathir, pasti tahu prinsip dan pegangannya. Tidak mungkin beliau akan gila talak apabila dia sudah buat keputusan dan menghantar surat perletakan jawatannya, apatah lagi di hujung usia dan telah ratusan kali mengulangi kata-kata akan pegang jawatan untuk hanya sekitar 2 tahun.

14. Tercapaikan matlamat eh....?
Mat Tepi


Sumber:
http://wrlr.blogspot.com/2020/03/adakah-tun-sedar-akan-tindakan-dan.html

THE MINORITY COUP COALITION By the Sarawak Report


As it become clear that the Coup Coalition’s numbers were all smoke and mirrors, clarity is starting to emerge and ‘followers’ are evaporating.

1. There is no GPS Sarawak in the Coup Coalition. Their 18 MPs remain outside the Coup Coalition, bringing top numbers down to 106.

2. At least 6 from Bersatu are confirmed with Mahathir, bringing numbers down to 100.

3. Warisan is also not part of the Coup Coalition, bringing numbers down to 91.

4. Baru Bian has defected from Team Azmin, bringing the Coup Coalition’s numbers down to 90.

So at BEST the so-called PM8 has only 90 MPs, whereas PH 2.0 has declared a majority of 114 MPs.

It’s not over. We are taking back our country. Believe it.

Sumber
http://wrlr.blogspot.com/2020/03/the-minority-coup-coalition-by-sarawak.html

PH sepakat buat undi tak percaya kepada Muhyiddin – Anwar Ibrahim*


KUALA LUMPUR – Pakatan Harapan (PH) akan membuat undi tidak percaya kepada Perdana Menteri kelapan, Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan segera. 


Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, perkara itu telah diputuskan oleh gabungan tersebut. Ditanya tarikh spesifik untuk parti itu membawa usul undi tidak percaya, Anwar hanya berkata terpulang kepada Dewan Rakyat. “Kita sudah buat keputusan, (akan buat undi tidak percaya) sesegera mungkin. Sama ada 9 Mac ini terserah kepada parlimen,” katanya ketika ditemui pemberita sewaktu tiba di kediamannya hari ini. Difahamkan beliau menghadiri mesyuarat bersama Tun Dr. Mahathir Mohamad hari ini.


Semalam, PH mendakwa mendapat 114 sokongan daripada Ahli Parlimennya yang menyokong Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri. Namun selepas itu,  Ahli Parlimen Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal (Bukit Gantang) dan Datuk Masir Kujat (Sri Aman) nafi menyokong Tun M sebaliknya menegaskan, akuan bersumpah (SD) mereka adalah bagi menyokong Muhyiddin sebagai Perdana Menteri kelapan. Perkara itu didedahkan kedua-dua ahli parlimen itu sendiri menerusi dua video berasingan, dipercayai diterbitkan sebaik saja PH mendedahkan senarai ahli parlimen yang dikatakan menyokong Mahathir sebagai Perdana Menteri, lewat malam semalam.

Mahathir dalam satu kenyataan menegaskan pihaknya memiliki sokongan 114 Ahli Parlimen, termasuk enam daripada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dan sudah menyediakan surat serta SD untuk dipersembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Untuk rekod terdahulu Setiausaha Agung Pas Datuk Takiyuddin Hassan memaklumkan, Muhyiddin menerima sokongan daripada 114 Ahli Parlimen, dipercayai membabitkan wakil rakyat BERSATU, UMNO, Pas, MCA, MIC, GPS dan STAR.-MalaysiaGazette

https://malaysiagazette.com/2020/03/01/ph-sepakat-buat-undi-tak-percaya-kepada-muhyiddin-anwar/

Sumber:
http://wrlr.blogspot.com/2020/03/ph-sepakat-buat-undi-tak-percaya-kepada.html

Zahid ‘kantoi’ menipu?

Roketkini pada roketkini.com - 2 jam yang lalu
POJOK | Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi hari ini memohon supaya perbicaraan kes yang dihadapinya ditangguhkan untuk memberi laluan …

ISMA berjuang kembalikan kepimpinan Melayu, Islam

fazleen safina pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 jam yang lalu
LAUNGAN keramat Gerakan Islam, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) untuk bangsa Melayu, ” Melayu Sepakat Islam Berdaulat “. Semasa ISMA menyeru seruan ini sekitar 10 tahun lepas, ISMA dicemuh oleh kebanyakan badan bukan kerajaan (NGO) dan parti politik Melayu. Pertamanya bila disebut perjuangan Melayu , lalu ISMA dikatakan menaikkan perjuangan assabiyah yang dilarang oleh Islam, tanpa … The post ISMA berjuang kembalikan kepimpinan Melayu, Islam appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.