Selasa, 3 Mac 2020

Tindak tanduk tidak popular. 9831


Dalam politik biasalah akan terjadi tindakan tidak popular. Tindakan tidak popular ada macam-macam jenis dan ragam iramanya. Ada tindakan yang menyebabkan pelakunya melakukan sesuatu seperti "Cara tidak menghalalkan hukum" Ada yang melaksanakan sesuatu yang tidak popular seperti penswastaan dan expressway bertol tatapi mendatangkan manfaat kepada rakyat jika keberhasilannya beradab, amanah, dan telus.

Penafian Muhyiddin beliau bukan pengkhianat meragukan
2 Mac 2020
SUSUPAN MALAM
MUHYIDDIN Yassin tidak mengakui dan tidak bersetuju apabila beliau dituduh sebagai pengkhianat menyebabkan hilangnya kerajaan PH. Katanya apa yang beliau lakukan adalah untuk menyelamatkan keadaan apabila tidak ada individu mendapat sokongan ahli parlimen untuk dilantik jadi perdana menteri. 

Apabila Dr Mahathir tidak mendapat angka cukup untuk dilantik semula sebagai perdana menteri selepas meletakkan jawatan, menyebabkan partinya (PPBM) mencadangkan namanya. Dakwanya cadangan itu turut disetujui oleh Dr Mahathir Mohamad. Nampak indah, tetapi apakah benar begitu? 

Muhyiddin menjelaskan perkara itu dalam ucapan khasnya disiarkan secara langsung oleh televisyen Malaysia sekejap tadi. Ucapan khas itu adalah kenyataan umum pertama beliau selepas menjadi PM, menjelaskan situasi yang berlaku seminggu lepas. Melalui ucapan itu beliau cuba meredakan keadaan dan menenangkan rakyat berhubung pelantikannya sebagai PM ke - 8. 

Dalam penjelasan itu menampakkan Muhyiddin jujur dan ikhlas dan cuba menolak persepsi buruk kepadanya. Menurutnya beliau tidak pun mengidamkan untuk jadi perdana menteri dan turut berfikir panjang apabila namanya diberi perkenan oleh Yang diPertuan Agong. 

Bagaimana pun penjelasan Muhyiddin itu kabur dan boleh dipertikai dan diragui. Benarkah beliau tidak berhasrat untuk jadi perdana menteri? Kalau benar kenapa beliau sanggup bersekongkol dengan Azmin Ali yang telah mengkhianati Anwar Ibrahim? Begitu juga macam mana beliau boleh bekerjasama dengan Umno yang kebanyakan pemimpinnya korup dan juga bekerjasama dengan Pas yang pernah dianggap sebagai parti tidak boleh dipercayai? 

Dengan mengambil kata Musa Hitam bodohlah seseorang ahli politik itu kalau tidak bercita-cita untuk jadi perdana menteri, kenyataan Muhyiddin itu tertolak sama sekali. 

Bukankah tindakan Muhyiddin itu merupakan tindakan matlamat menghalalkan cara? 

Justeru kenyataan dan pengakuan Muhyiddin itu boleh diragui dan bohong. Dan lebih mendukacitakan lagi beliau masih lagi ingin mengaburi rakyat dengan satu lagi pembohongan dengan menafikan tuduhan itu. Sebaiknya beliau terima dan reda sahaja. 

Mudah sahaja, sekiranya beliau tidak berhasrat jadi perdana menteri dan masih jujur, apabila Dr Mahathir tidak cukupi sokongan, kenapa beliau tidak menyokong Anwar Ibrahim? Bukankah Anwar ketika itu berada dalam Pakatan Harapan bersama dengan beliau (PPBM)? Wajarkah dan halalkah sebagai seorang Islam bertindak menikam belakang. 

Itukah ajaran dan pegangan Muhyiddin yang selama ini beliau dilihat sebagai seorang pemimpin berintegriti? 

Kalau beliau tidak menyokong Anwar beliau tidak seharusnya bersama PH sejak awal lagi kerana dalam PH itu Anwar berada lebih lama daripadanya. Tetapi kenapa Muhyiddin rela dan sanggup berada dalam PH sejak awal? Bukankah permainan dan cara itu sebagai munafik? Sebagai orang Islam Muhyiddin tentu tahu dan reti istilah dan batas-batas munafik. 

Semua keadaan dan realiti itu menjelaskan perndirian dan niat sebenar Muhyiddin. Bahawa beliau tidak menyokong Anwar yang sudah pun dikonsensuskan oleh PH untuk menjadi PM selepas Mahathir. Tidakkah tindakan itu juga boleh disifatkan beliau menentang konsensus itu dan selama ini berpura-pura. Maka tidak salahlah kalau beliau dituduh pengkhianat? Sebaiknya beliau mengakui dan tidak menambahkan kepalsuan. 

Persekongkolan beliau dengan Azmin menjelaskan lagi sifat dan pengkhianatannya. Jadi macam mana Muhyiddin boleh menafikan yang beliau bukan pengkhianat. 

Kalau pun beliau tidak mengakui mengkhianati dan membelakangkan Mahathir yang menjadi pengerusi PPBM, tetapi jelas beliau mengkhianati Anwar dan tidak jujur dengan konsensus PH. Apa erti dan makna apabila Mahathir menyatakan dia terkilan dan kesal dengan Muhyiddin. Di manakah letaknya hukum dan diri Muhyiddin dalam situasi begini? 

Apakah beliau sudah mendapat penjelasan dan huraian hukum daripada para pemimpin Pas yang memang memiliki kitab hukum lebih daripada dua jenis, halal dan haram. Begitukah? 

Kepada saya walaupun ada simpati kepada Muhyiddin yang tentu akan berhadapan dengan cabaran dan tentangan sebagai Perdana Menteri kerana pengangkatannya disitu dengan nombor meragukan, namun sukar untuk menerima kenyataan yang pengakuan dan ucapan bahawa beliau bukan pengkhianat. 

Selamanya sejarah akan merakam kejadian bermula 24 hingga 27 Februari, kudeta kerajaan PH yang dipilih rakyat secara sah menerusi pilihan raya itu, adalah satu pengkhianatan. Sekiranya Muhyiddin mempunyai integriti, jujur dan berpegang kepada hukum sejati beliau mestilah tidak bersedia memikul kesalahan yang dilakukan itu sampai ke akhirnya. [wm.kl.10:57 pm 02/03/2020] 
Sumber: 

ISNIN, 2 MAC 2020

Dengarlah baik-baik. Saya bukanlah pengkhianat – Muhyiddin

Wartawan MalaysiaGazette
Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin melambai ke arah petugas media ketika tiba dipejabatnya pada hari pertama bertugas di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya. foto HAZROL ZAINAL
KUALA LUMPUR – Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak mengidamkan jawatan Perdana Menteri dan beliau hanya tampil untuk menyelamatkan keadaan apabila kedua-dua calon, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim, tidak mendapat sokongan majoriti ahli-ahli Dewan Rakyat. 

Menurut Muhyiddin, pada peringkat awal, beliau dan semua ahli Dewan Rakyat daripada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) telah memberikan sokongan padu kepada Dr. Mahathir sebagai Perdana Menteri namun beliau gagal mendapatkan sokongan majoriti daripada ahli-ahli Dewan Rakyat yang lain. 

Oleh yang demikian, katanya, Yang di-Pertuan Agong (YDPA) telah mengambil keputusan dengan menjemput ketua-ketua parti mengemukakan seorang calon lain yang berkemungkinan mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat yang mana ketika itu nama beliau telah dikemukakan oleh Ahli-Ahli Dewan Rakyat daripada Bersatu dan ketua-ketua parti lain yang berpendapat mempunyai sokongan majoriti. 

“Saya mengambil masa untuk berfikir sedalam-dalamnya sebelum membuat keputusan. Apa pilihan yang saya ada? Terus menyokong Tun Dr Mahathir yang tidak mempunyai sokongan majoriti atau menerima pencalonan sebagai Perdana Menteri?,” katanya dalam ucapan yang disiarkan secara langsung TV1 malam ini. 

Menurut Muhyiddin, jika beliau terus menyokong Dr Mahathir, kemelut politik akan berpanjangan. 

Berkemungkinan Parlimen terpaksa dibubarkan dan Pilihan Raya Umum perlu diadakan yang mana rakyat sudah pun letih dengan kemelut politik yang berlaku. 

Tambah Perdana Menteri, sebagai pemimpin beliau mesti mencari jalan penyelesaian dan tidak boleh membiarkan kemelut berpanjangan. 

Berikutan itu, jelas Muhyiddin, beliau telah bertemu Dr Mahathir dan meminta beliau menyokongnya dalam pertemuan yang disaksikan oleh dua orang tokoh parti. 

Katanya, Dr. Mahathir telah menyatakan bahawa beliau bersedia memberi laluan kepadanya sekiranya mendapat sokongan majoriti. 

“Dengan sokongan itu, saya telah menerima pencalonan saya sebagai Perdana Menteri. Saya tahu ada yang marah kepada saya. Seperti yang dijangka, ada pihak yang menggelar saya pengkhianat. “Dengarlah baik-baik. Saya bukanlah pengkhianat,” katanya. 

Menurut Muhyiddin, naluri beliau jelas bahawa  keberadaannya adalah untuk menyelamatkan negara daripada berterusan dilanda kemelut. – MalaysiaGazette


Tawar jiwa raga, mahu kemudi Malaysia lebih gemilang

sitifatimah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 11 minit yang lalu
KUALA LUMPUR, 8 Rejab 1441H, Selasa – Menawarkan jiwa dan raga untuk negara, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta rakyat Malaysia memberi peluang kepadanya memanfaatkan pengalaman luas beliau dalam politik dan kerajaan untuk mengemudi Malaysia ke arah kegemilangan. Dalam ucapan sulung bertajuk ‘Rayuan Kepada Rakyat Malaysia’ yang disiarkan stesen-stesen televisyen malam tadi, beliau mengajak … The post Tawar jiwa raga, mahu kemudi Malaysia lebih gemilang appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Pemilihan jemaah menteri, ambil iktibar kerajaan dahulu

sitifatimah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 11 minit yang lalu
BANGI, 8 Rejab 1441H, Selasa – Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin perlu mengambil iktibar daripada kerajaan terdahulu, terutama dalam pemilihan barisan jemaah menteri. Presiden Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (Berjasa), Prof Datuk Ir Dr Badrulhisham Abd Aziz berkata, pemilihan itu harus mengutamakan pemimpin Melayu dan Islam tanpa mengambil kira agenda parti. “Setakat ini, masih belum … The post Pemilihan jemaah menteri, ambil iktibar kerajaan dahulu appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Muhyiddin zahir penghargaan kepada Tun M

sitifatimah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 11 minit yang lalu
KUALA LUMPUR, 8 Rejab 1441H, Selasa –Tan Sri Muhyiddin Yassin menzahirkan ucapan setinggi-tinggi terima kasih kepada Tun Dr Mahathir Mohamad yang telah banyak berjasa kepada Malaysia. Perdana Menteri merakamkan penghargaan itu semasa menyampaikan ucapan sulungnya bertajuk ‘Rayuan Kepada Rakyat Malaysia’ yang disiarkan stesen-stesen televisyen malam tadi. Muhyiddin, yang merupakan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), mengasaskan parti … The post Muhyiddin zahir penghargaan kepada Tun M appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.


Apa yang Muhyiddin tak beritahu kita dalam ucapannya semalam?

Roketkini pada roketkini.com - 22 minit yang lalu
Tampil buat kali pertama sebagai perdana menteri di kaca televisyen, tentulah Muhyiddin Yasin mahu memintal kata-kata dengan cermat untuk …


ADUN MELAYU DAP: SAYA HANYA JADI BARUA DAP.

na'im nikmat pada Na'im Nikmat - 48 minit yang lalu
Foto-TTKM Teka-teki siapa Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di Melaka yang memberi sokongan kepada Perikatan Nasional akhirnya terjawab selepas dua Adun Bersatu dan masing-masing seorang Adun PKR dan DAP muncul dalam sidang media gabungan Perikatan Nasional di sini pada petang Isnin. Mereka terdiri daripada Timbalan Pengerusi DAP Negeri Melaka yang juga ADUN Pengkalan Batu, Datuk Norhizam Hassan Baktee, ADUN (Bersatu) Telok Mas, Datuk Noor Effandi Ahmad, ADUN (Bersatu) Paya Rumput, Datuk Mohd Rafiq Naizamohideen dan ADUN (PKR) Rembia, Datuk Mohamad Jailani Khamis. Perkembangan te... lagi »

Teks penuh ucapan Perdana Menteri: Rayuan kepada rakyat Malaysia

Author pada Minda Rakyat - Sejam yang lalu
BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM Assalamu’alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh. Wahai saudaraku rakyat Malaysia yang dihormati, Hampir seminggu negara kita menghadapi kemelut politik yang membimbangkan. Kemelut ini berlaku apabila mantan Perdana Menteri meletakkan jawatan. Ini menyebabkan jawatan Perdana Menteri kosong dan perlu diisi. Menurut Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan, Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Pertuan Agong boleh melantik seorang Perdana Menteri baharu yang mendapat kepercayaan majoriti ahli-ahli Dewan Rakyat. Selaras dengan peruntukan ini, Duli Maha Mulia T... lagi »

'Saya bukan pengkhianat' - Muhyiddin

Author pada Minda Rakyat - Sejam yang lalu
*KUALA LUMPUR: *‘Saya bukanlah pengkhianat’. Itu tegas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin kepada tuduhan yang melabel beliau sebagai pengkhianat di sebalik kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan (PH). Dalam perutusan yang disiarkan secara langsung sebentar tadi, Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) itu, berkata keberadaan beliau sebagai pemimpin tertinggi kerajaan adalah untuk menyelamatkan negara daripada terus dilanda kemelut. Katanya, beliau menerima menjadi calon Perdana Menteri dan disokong sendiri oleh Tun Dr Mahathir Mohamad dalam satu pertemuan sebelum kem... lagi »

'Saya Perdana Menteri untuk semua rakyat Malaysia' - Muhyiddin

Author pada Minda Rakyat - Sejam yang lalu
*KUALA LUMPUR:* Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan beliau adalah Perdana Menteri untuk seluruh rakyat Malaysia. “Saya adalah Perdana Menteri untuk semua rakyat Malaysia, dari Perlis hingga ke Sabah," katanya dalam ucapan yang disiarkan secara langsung, sebentar tadi. Muhyiddin meminta rakyat memberikannya sedikit masa untuk menetapkan garis utama utama hala tuju kerajaan dan negara di bawah pentadbiran baharu. “Saya merayu saudara dan saudari memberi sokongan padu kepada saya untuk memikul amanah dan tanggungjawab besar ini. "Berilah saya peluang untuk memanfaatkan 40 tahun peng... lagi »


Muhyiddin ikrar lantik jemaah menteri bersih, berintegriti

Author pada Minda Rakyat - Sejam yang lalu
*KUALA LUMPUR -* Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berjanji akan melantik anggota jemaah menteri daripada kalangan individu yang bersih, berintegriti dan berkaliber. Muhyiddin berkata, beliau sedar bahawa apa yang rakyat mahu ialah sebuah kerajaan yang bersih, berintegriti dan bebas rasuah. "Kerajaan pimpinan saya juga akan memberi keutamaan kepada usaha-usaha untuk meningkatkan integriti dan tadbir urus kerajaan yang baik," kata beliau dalam ucapan bertajuk 'Rayuan Kepada Rakyat Malaysia' yang disiarkan stesen-stesen televisyen malam ini. Muhyiddin berkata, ini termas... lagi »

How a $7 Billion Dispute Helped Topple Mahathir’s ‘New Malaysia’

Author pada Minda Rakyat - Sejam yang lalu
*The failed deal highlighted a series of policy disputes that eventually brought down the coalition, showing that the differences in Mahathir’s government extended far beyond when he would cede power to Anwar Ibrahim, his long-time rival. *(Bloomberg) – In the weeks before his shock resignation as prime minister threw Malaysia into turmoil, Mahathir Mohamad was getting agitated. His then-ruling alliance had suffered a series of by-election losses, stunting its momentum after a historic election win in 2018 against a government in power for six decades. Mahathir wanted quicker acti... lagi »

Bukan K'jaan Pintu Belakang, Pembentukannya Menurut Undang-undang.. -Siti Zailah.

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - Sejam yang lalu
*BANGI*: Tidak sepatutnya timbul sama sekali isu bahawa PAS-Umno serta parti-parti yang kini dalam gabungan baharu mendapat kerajaan secara pintu belakang kerana pembentukannya berlaku menurut lunas undang-undang. Ahli Parlimen Rantau Panjang, Dato’ Siti Zailah Mohd Yusoff menyangkal dakwaan daripada pimpinan Pakatan Harapan yang menuduh sedemikian, bahkan gabungan baharu sama sekali tidak bertindak seperti difitnah. Beliau yang juga Ketua Muslimat PAS Negeri Kelantan berkata demikian ketika berucap merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Dewan Muslimat PAS Kawasan Bangi Kali Ke-30,di s... lagi »


Mahathir says sorry to Pakatan Harapan [VIDEO]

Raggie Jessy pada The Third Force - Sejam yang lalu
THE THIRD FORCE محضير مينتا معاف ڤد ڤاكتن هارڤن Former prime minister Dr Mahathir Mohamad apologised to allied MPs at [...]

MENDESAK DEWAN BERSIDANG

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu
Sebaran segera 💪 Satu surat bagi mendesak Yang di-Pertua Dewan Rakyat Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof mengadakan sidang Dewan Rakyat khas akan dihantar esok. Ketua Whip Pakatan Harapan (PH) Datuk Johari Abdul berkata surat itu akan dihantar oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. "Kita telah buat keputusan dalam Pakatan Harapan, keputusan kita adalah kita akan mendesak Speaker Dewan Rakyat panggil sidang Parlimen tergempar untuk semua ahli Parlimen masuk dan tunjuk siapa yang ada cukup undi, siapa yang tiada undi," Beliau berkata selepas mesyuarat khas KEADILAN melibatk... lagi »


Peletakan jawatan Tun M punca kerajaan PH jatuh

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 2 minit yang lalu
Manzaidi Mohd Amin [image: Nuridah Salleh]*Nuridah Mohd Salleh* KUALA LUMPUR – Kemelut politik negara bermula dengan peletakan jawatan Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri ketujuh pada Isnin lalu, kata Ketua Dewan Muslimat Pas Malaysia (DMPM), Senator Nuridah Mohd Salleh. Kemudian, katanya, berlaku pembubaran menteri Kabinet berikutan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) keluar dari Pakatan harapan (PH), yang mana majoriti mudah dimiliki mereka selama 22 bulan terbatal dengan sendirinya. Katanya, bagi mengelakkan kecelaruan dalam kepemimpinan yang bakal menggusarkan raky... lagi »

Saya masih tunggu balasan – Speaker Dewan Rakyat

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 11 minit yang lalu
Mohammad Arif Nizam [image: MGF02032020_PARLIMEN-MALAYSIA_08]*Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Mohamad Arif Md Yusof (dua kanan) hadir pada Majlis Pelancaran Buku 'Malaysian Parlimentary Procedure' di Bangunan Parlimen Malaysia, Kuala Lumpur. foto AFIQ RAZALI* KUALA LUMPUR – Dewan Rakyat masih menunggu sebarang perkembangan terkini mengenai Persidangan Dewan Rakyat yang akan berlangsung pada 9 Mac ini. Bagaimanapun Yang Dipertuanya, Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof enggan mengulas lanjut dan tidak mengendahkan asakan soalan daripada pihak media. “Saya masih menunggu balasan,” katanya rin... lagi »

Ada ‘member’ Kabinet, Rapatkan K'jaan Negeri Dan Pusat. -Datuk Ahmad Yakob.

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 11 minit yang lalu
*Ahmad turut meluahkan harapan semoga pentadbiran negara selepas ini menjadi lebih baik dengan keutamaan diberikan untuk kebajikan rakyat. - NSTP/Nik Abdullah Nik Omar* *PAS bersyukur ada 'member' dalam Kabinet* TUMPAT: “Kita bersyukur, sekurang-kurangnya ada ‘member’ Kabinet kita dapat merapatkan hubungan antara kerajaan negeri dan Kerajaan Pusat. Demikian reaksi Timbalan Mursyidul Am PAS, Datuk Ahmad Yakob berhubung penyertaan partinya dalam kerajaan berikutan perkembangan terbaharu politik negara dan pemilihan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU), Tan Sri Muhyiddin,... lagi »

Muhyiddin promises Cabinet that is clean, of integrity

Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin promised to appoint Cabinet members of calibre who have integrity and a clean track record. – Bernama file photo KUALA LUMPUR: Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin promised to appoint Cabinet members of cal

Muhyiddin says he was appointed PM with majority support of MPs

Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin addresses to the nation over all local television networks. – Bernama photo KUALA LUMPUR: Tan Sri Muhyiddin Yassin said tonight he was appointed as the prime minister after having received the majority support

DAP, PKR slammed for trying to frighten S’wakians with claims GPS working with PAS, Umno

Datuk Seri Fadillah Yusof – File photo KUCHING: Gabungan Parti Sarawak (GPS) chief whip Datuk Seri Fadillah Yusof has slammed Democratic Action Party (DAP) and Parti Keadilan Rakyat (PKR) for trying to frighten Sarawakians with claims that the coali

Kecewa Dengan Kepimpinan Sebelum Ini, Saya Jadi Barua – Norhizam

“Saya mengaku saya jadi barua,” demikian kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pengkalan Batu Datuk Norhizam Hassan Baktee yang menyatakan sokongan kepada Perikatan Nasional.Dalam sidang media mengumumkan peralihan kuasa kerajaan Melaka sebenar tadi, Nor

'Saya sihat, alhamdulillah', kata bekas menteri

'Saya sihat, alhamdulillah', kata bekas menteri: KUALA LUMPUR - Bekas menteri yang dikaitkan dengan individu yang disahkan positif koronavirus (Covid-19) mengesahkan dirinya negatif jangkitan itu selepas melakukan ujian dan pengesanan penyakit itu.

Rugi besar jika Adly ditolak teraju Melaka, kata Idris Haron

Rugi besar jika Adly ditolak teraju Melaka, kata Idris Haron: MELAKA TENGAH - Ketua Pembangkang Melaka, Datuk Seri Idris Haron memuji Ketua Menteri Melaka, Adly Zahari yang memiliki karisma tersendiri dalam menerajui kerajaan Melaka.

Dapatkan kepercayaan rakyat, buktikan lebih baik dari PH

tyrazalhe pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 21 minit yang lalu
BANGI, 7 Rejab 1441H, Isnin – Kerajaan baharu – yang diketuai Tan Sri Muhyiddin Yassin – perlu membuktikan kemampuan memperbaiki semula kerosakan Pakatan Harapan (PH) sekiranya mahu mendapat kembali kepercayaan rakyat. Menyifatkan kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang terbentuk hari ini sebagai ‘spontan dan mengejut’, Pensyarah Kanan Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr Russli … The post Dapatkan kepercayaan rakyat, buktikan lebih baik dari PH appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

‘PH Yang Makan Nangka, Kenapa Getahnya Dipalit Kepada UMNO Dan Muafakat Nasional’ – Subash

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 24 minit yang lalu
Azlina Rosdy KUALA LUMPUR– Setiausaha Penerangan MIC Pusat A.Subash Chandrabose berkata, rakyat jangan sesekali terpengaruh dengan agenda Pakatan Harapan (PH) kononnya mereka tumbang kerana gerakan pintu belakang. Jelas beliau, apa yang rakyat perlu tahu adalah PH tumbang kerana perbalahan mereka sendiri dan ia tidak ada kena mengena dengan pintu belakang mahupun Muafakat Nasional. “Siapa mengkhianati siapa? Siapa memulakan pergolakan kuasa? Kenapa cakap demokrasi sudah mati? Apa peranan Muafakat Nasional dalam kegagalan kepimpinan PH? Jika anda rasa demokrasi sudah mati, sia... lagi »

Kerajaan PH Melaka tumbang, Norhizam sertai kerajaan baharu

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 36 minit yang lalu
Wartawan MalaysiaGazette [image: 88009184_2644158942470147_1478538956889915392_o]*ADUN Pengakalan Batu, Datuk Norhizam Baktee bersama Ketua Pembangkang yang juga ADUN Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Udang, Datuk Seri Idris Haron semasa sidang media penubuhan kerajaan baharu kerajaan negeri Melaka hari ini.* KUALA LUMPUR – Kerajaan Pakatan Harapan (PH) Melaka tumbang hari ini dan bakal diambilalih oleh gabungan parti politik baharu yang dikenali Perikatan Nasional. Pengerusi Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Ab. Raof Jusoh berkata, perubahan itu selaras dengan perubahan kera... lagi »

Individu bersih, berintegriti, bebas rasuah akan dilantik sebagai menteri – PM

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 45 minit yang lalu
Wartawan MalaysiaGazette [image: MGF02032020_PM-CLOCK-IN02]*Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menurunkan tandatangan pada borang rasmi sempena hari pertama bertugas di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya. foto JABATAN PENERANGAN MALAYSIA* KUALA LUMPUR – Perdana Menteri (PM), Tan Sri Muhyiddin Yassin sedar bahawa apa yang rakyat mahu ialah sebuah kerajaan yang bersih, berintegriti dan bebas rasuah. Berikutan itu, sebagai permulaan, beliau berjanji akan melantik anggota jemaah menteri dari kalangan individu yang mempunyai ciri-ciri demikian. Katanya, kerajaan pimpinannya akan m... lagi »

SRC International: Latheefa Koya beri keterangan esok

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 51 minit yang lalu
Kasthuri Jeevendran [image: MGF11022020_TPM-KP-SPRM-APEC12]*Latheefa Koya * KUALA LUMPUR – Perbicaraan SRC International Sdn Bhd penyewelengan dana sebanyak RM42 juta yang dikaitkan dengan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak masuk hari ke-85 perbicaraan dengan prosiding pagi tadi ditangguh ke sebelah petang. Perbicaraan yang bermula sekitar 2.30 petang di hadapan hakim Mahkamah Tinggi, Mohd Nazlan Mohd Ghazali sebentar tadi menyambung pemeriksaan balas oleh peguam bela dengan saksi ke–9, pegawai penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Sebentar tadi, p... lagi »

Insan malang bergelar Anwar Ibrahim

Unknown pada Menconteng Untuk Perubahan™ - 55 minit yang lalu
DS Anwar Ibrahim. Sejak 1998, anda adalah insan malang. Merengkok dalam penjara sebanyak 2 kali. Tapi masih ada manusia yang simpati, mempertahankan DS. Kemudian setelah sekian kali dibebaskan. DS diberi pengampunan. Diberi harapan untuk menggapai awan. Malang. Sungguh malang nasibmu. Tatkala usia semakin merangkak senja. DS ditipu dan dikhianati. Ditipu dan dikhianati kawan dan lawan.

Campurtangan politik dalam kes jenayah rasuah pemimpin UMNO .

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - Sejam yang lalu
1.Saya merujuk kenyataan-kenyataan yang lahir dari kalangan politik dan non politik yang menyeru agar jangan ada campurtangan politik dalam kes rasuah pemimpin UMNO. (Dan siasatan kes rasuah terhadap bbrp pemimpin PAS) 2.Seruan itu tentulah seruan dan gesaan yang sia2 dan tidak memberi makna.Samada memang kenyataan2 itu tidak jujur, muslihat atau datang dari mereka yang amat dangkal dalam memahami apa yang berlaku. 3.Tidakkah mereka sedar Muhyiddin ini menjadi PM hasil tanda tangan SD dan sokongan ahli-ahli Parlimen UMNO (dan PAS) yang menghadapi dakwaan dan siasatan jenayah ini... lagi »

KEDUDUKAN MB NEGERI NEGERI

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - Sejam yang lalu
Apa Guna Presiden BERSATU Menjadi PM 8 Malaysia tpp PERLIS MB DARI UMNO KEDAH MB DARI PAS P. PINANG KM DARI DAP PERAK MB DARI UMNO SELANGOR MB DARI PKR N. SEMBILAN MB DARI PKR MELAKA KM DARI UMNO JOHOR MB DARI UMNO PAHANG MB DARI UMNO TERENGGANU MB DARI PAS KELANTAN MB DARI PAS SARAWAK KM DARI GPS SABAH KM DARI WARISAN.... MANA DUDUKNYA MB BERSATU... MENANG SORAK... KAMPUNG TERGADAI NAMPAKNYA.... MB drp UMNO. 5 MB drp PAS. 3 MB drp AMANAH 1 MB drp PKR. 1 MB drp DAP. 1 MB drp GPS. 1 MB drp WARISAN. 1 Mana BERSATU 🤣😅😂🤣🤣🤣

MEDIA ANTARABANGSA MULA PERTIKAI MALAYSIA

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu
Ibrahim Mat Isa. Malaysia mula diserang media antarabangsa ekoran majlis angkat sumpah Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam. AFP melebalkan Muhyiddin dan kerajaannya sebagai Muslim Nasionalis melampau dan disokong oleh parti yang tercemar dengan skandal selepas jatuhnya kerajaan reformasi. Walaupun begitu, AFP new agency melaporkan, bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengecam pembentukan kerajaan itu dan menyifatkannya sebagai kerajaan tidak sah. Sebelum ini, Asia.Nikkei melaporkan perkara hampir sama. Menurutnya, kekecohan politik lebih seminggu di Malaysia berakhir denga... lagi »

Aku bukan pengkhianat

Unknown pada Menconteng Untuk Perubahan™ - 2 jam yang lalu
Ya. aku bukan pengkhianat. Aku ingin menyelamatkan negara. Aku ingin menjadi wira melayu. Aku mengambil kesempatan di atas kesempitan yang ada. Aku adalah wira. Wira penyelamat bangsa. Dulu Dulu aku wira rakyat. Aku pembela rakyat tertindas. Aku perjuang setelah aku ditolak. Rakyat bersama aku. Tapi sebenarnya. Aku menipu. Aku hanya berpura-pura. Meminjam bahu kalian untuk aku naik ke atas.

YDP Negeri Melaka tolak bubar Dun, akan lantik KM baru

kerengga pada KERENGGA - 2 jam yang lalu
Yang Dipertuan Negeri Melaka, Tun Dr Mohd Khalil Yaakob hari ini telah mendapat representasi bahawa Ketua Menteri, Adly Zahari tidak lagi mendapat kepercayaan sebilangan besar Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Melaka. Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Hasim Hasan berkata atas budi bicaranya, Yang Dipertua Negeri Melaka tidak bersetuju dengan permohonan membubarkan Dewan Undangan Negeri (Dun

PM INTERIM SALAH GUNA KUASA?

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu
[image: PM Interim salah guna kuasa?] PM Interim salah guna kuasa? Oleh: PentadbirFebruari 2 ,2020 *Via WhatsApp* Kegawatan politik sekarang bepunca Dari penyalahgunaan bidang kuasa politik PM interim yg spatutnya berada diatas semua pihak yg bekepentingan. Kuasa PM interim yg tidak pernah berlaku dlm sejarah Tanah air telah dimanipulasikan sprtimana mana Komen bekas Peguam Negara, Affendi Ali. Pencabulan jelas berlaku apabila beliau mnjerumuskan diri dlm prsaingan dn mnelajangkan diri sebagai pihak brkepentingan. Ini pencerobohan jelas Dari seorg PM interim. Apatah lagi tindakanya ... lagi »

Cadangan bubar DUN ditolak, Adly diminta letak jawatan

fazleen safina pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 jam yang lalu
AYER KEROH, 7 Rejab 1441H, Isnin – Yang di-Pertua Negeri Melaka, Tun Dr Mohd Khalil Yaakob tidak bersetuju dengan cadangan Ketua Menteri, Adly Zahari untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN), bagi membolehkan pilihan raya negeri (PRN) diadakan. Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), Datuk Seri Hasim Hasan dalam satu kenyataan berkata, Mohd Khalil telah pun mendapat representasi … The post Cadangan bubar DUN ditolak, Adly diminta letak jawatan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Mohon kerajaan baharu teliti semula kes Adib, LTTE

tyrazalhe pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 jam yang lalu
BANGI, 7 Rejab 1441H, Isnin – Kerajaan baharu – diketuai Tan Sri Muhyiddin Yassin – didesak memulihkan semula ‘rule of law’ yang dicemari Pakatan Harapan (PH), dengan memastikan tiada campur tangan politik dalam kes-kes berprofil tinggi sehingga akhir perbicaraan. Ketua Angkatan Pemuda Pemudi BERJASA (ANGKASA), Hazwan Mohamad berkata, kes membabitkan individu politik, termasuk yang terkait … The post Mohon kerajaan baharu teliti semula kes Adib, LTTE appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Kes Zahid: Pendakwaan mohon mula prosiding hina mahkamah

sitifatimah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 7 Rejab 1441H, Isnin – Pihak pendakwaan dalam perbicaraan kes Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi di Mahkamah Tinggi di sini memohon untuk memulakan prosiding menghina mahkamah terhadap bekas timbalan perdana menteri itu. Ini susulan penangguhan perbicaraan hari ini selepas peguam yang mewakili Ahmad Zahid dilapor memaklumkan bahawa anak guamnya perlu menghadiri satu mesyuarat … The post Kes Zahid: Pendakwaan mohon mula prosiding hina mahkamah appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Pesanan kepada kerajaan PN

fazleen safina pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 jam yang lalu
KEDUDUKAN Kerajan PAN sangat rapuh. Jika undi tidak percaya dilakukan terhadap TS Muhyiddin apabila Parlimen bersidang, kita tidak tahu beliau boleh mendapat sokongan majoriti atau tidak. Isu yang paling utama ialah adanya UMNO dalam kerajaan itu. PH tahu tanpa UMNO, kerajaan itu akan tumbang. Modal besar PH terhadap UMNO ialah UMNO parti corrupt. Penyertaannya dalam … The post Pesanan kepada kerajaan PN appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

SAHAM JATUH TERUK KERANA MUHYIDDIN?

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu
[image: Saham jatuh teruk kerana Muhyiddin?] Saham jatuh teruk kerana Muhyiddin? Oleh: Redzuan RF8 MediaMarch 02, *Ipohmali* 9.00 Pagi ini ketika pasaran saham dibuka.. Saham telah jatuh lebih 20 mata asas.. dan pada jam 10.. Ia telah jatuh hampir 27 mata…Kepada 1456 mata.. menghampiri kejatuhan 40 mata yang menghilangkan modal pasaran lebih 40 Billion pada hari pertama rampasa kuasa di Sheraton….. Jika kita nak tengok keyakinan pelabur kepada seorang PM dan Kerajaan baru.. jadi lihatlah reaksi pasaran.. dan aku pasti.. akan ada reaksi lebih besar selepas ini.. Muhyiddin bukan lah t... lagi »

PAKAR PERLEMBAGAAN TOLAK USAHA TANGGUH SIDANG PARLIMEN 9 MAC

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu
[image: Pakar perlembagaan tolak usaha tangguh sidang parlimen 9 Mac] Pakar perlembagaan tolak usaha tangguh sidang parlimen 9 Mac Oleh: Redzuan RF8 MediaMarch 02, 202 Pakar perlembagaan menolak idea untuk menangguhkan sidang parlimen yang dijadualkan berlangsung pada 9 Mac ini bagi menyelamatkan kerajaan PM Muhyiddin Yassin yang dikhabarkan hanya memiliki sekitar 95 kerusi parlimen. Menurut pakar, Muhyiddin perlu mengesahkan kerajaannya di Dewan Rakyat sebagaimana amalan demokrasi yang sihat. Mereka juga berkata walaupun Yang di-Pertuan Agong boleh menangguhkan sidang Dewan Rakyat seh... lagi »

SIAPA RANCANG TIMBULKAN ISU ANWAR MAHU JADI TPM?

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu
[image: Siapa rancang timbulkan isu Anwar mahu jadi TPM?] Siapa rancang timbulkan isu Anwar mahu jadi TPM? Oleh: Redzuan RF8 MediaMarch 02, 2020 Komplot menjatuhkan kerajaan Pakatan Harapan semakin jelas dilakukan oleh orang dalam apabila Tun Mahathir mendedahkan beliau dan partinya diadu-domba dengan Presiden PKR, Anwar Ibrahim. Hal tersebut dikatakan berlaku menjelang pertemuan pemimpin kanan PH dalam Majlis Presiden pada 21 Feb lalu. Tun Mahathir dalam penjelasan dalam majlis tertutup di Putrajaya semalam berkata, beliau diberikan maklumat kononnya Anwar akan membuat tuntutan agar... lagi »

"..dah biasa susah, dia tak kisah susah.. perjuangkan nasib hidup orang susah.." -Abd Muein (UKM)

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 2 jam yang lalu
*Terima kasih Tuan Guru, Daulat Tuanku!* ORANG yang dah biasa susah, dia tak kisah susah. Apatah lagi jika ditakdirkan Allah untuk memperjuangkan nasib hidup orang susah yang lain, dia mestilah akan buat bersungguh-sungguh. Bukan demi jawatan, bukan demi harta. Itulah yang dibuktikan oleh Tuan Guru Abdul Hadi Awang di sepanjang krisis politik baru-baru ini. Di tengah-tengah kekalutan krisis politik negara, beliau tidak meminta-minta jawatan, mencalonkan diri sendiri pun jauh sekali. Bahkan di kubu kuat beliau sendiri di Terengganu pun tidak dilobi untuk menjadi Menteri Besar. Oran... lagi »

TAK PERLU UNDI TIDAK PERCAYA, MEREKA AKAN BERKELAHI SESAMA MEREKA

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu
Pak Lang Tiger. Bagi ana, PH tak perlu pun buat usul undi tak percaya kpd Si Jiddin tu. Sebaliknya biarkan aje kerajaan pintu belakang ni terus memerintah mengikut cara mereka. Dengan izin Allah, mereka akan buntu dalam menangani masalah rakyat yang seterusnya akan menyebabkan rakyat semakin marah. Tidak dapat tidak, mereka akan berkelahi sesama mereka yang masing-masing mempunyai agenda yg berbeza. Perkelahian ini akan memuncak menjelang PRU15 kerana mereka bertanding di kerusi marginal Melayu yang sama. Siapa nak bertanding di Kelantan nanti? UMNO nak, PAS nak, PPBM pun nak. T... lagi »

SABAH BERGOLAK?

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu
Nahhh....Kannnn...😁 Harap2 betul lah..ada harapan. http://borneonews.net/2020/03/02/kerajaan-warisan-bergolak-adun-warisan-upko-ph-dijangka-sertai-parti-kerajaan-persekutuan/ KOTA KINABALU: Kerajaan Warisan dan sekutunya Pakatan Harapan (PH) Sabah yang kini berstatus pembangkang berikutan kejatuhan Kerajaan PH, dijangka bergolak. Ini berikutan terdapat ura-ura Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Warisan dan rakan sekutunya parti UPKO, PKR dan DAP akan mengalihkan sokongan mereka kepada parti kerajaan yang memerintah di peringkat Persekutuan. Sabah menjadi negeri pembangkang pada... lagi »

Fadillah Yusof Calon Timbalan Perdana Menteri?

Author pada Minda Rakyat - 3 jam yang lalu
BEKAS Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof antara disebut-sebut sebagai calon Timbalan Perdana Menteri kabinet kerajaan baharu yang bakal dimuktamadkan tidak lama lagi. Lantikan terbabit berdasarkan sokongan Gabungan Parti Sarawak (GPS) kepada kerajaan gabungan Perikatan Nasional terdiri daripada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), UMNO, PAS dan kumpulan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali. Muka baru yang turut dikatakan diberi tempat ialah Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man; Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan; Ahli Parlimen Pasir Mas, Fadhli Shaari;... lagi »

Ketua Polis Negara Bertemu Mahathir

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 3 jam yang lalu
PUTRAJAYA – Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador hari ini bertemu bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad... The post Ketua Polis Negara Bertemu Mahathir appeared first on MYNEWSHUB.

Peguam Najib Bantah Buletin Jakim Jadi Bukti Pendakwaan

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 3 jam yang lalu
KUALA LUMPUR – Peguam bela utama kes penyalahgunaan dana SRC International, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah hari ini membantah usaha... The post Peguam Najib Bantah Buletin Jakim Jadi Bukti Pendakwaan appeared first on MYNEWSHUB.

“Saya Jadi Barua” – Norhizam Hassan Baktee

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 3 jam yang lalu
“SAYA mengaku saya jadi barua.” Demikian Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pengkalan Batu Datuk Norhizam Hassan Baktee yang menyatakan sokongan... The post “Saya Jadi Barua” – Norhizam Hassan Baktee appeared first on MYNEWSHUB.

Jangka Tinggalkan Pentadbiran, Exco Perak Menangis

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 3 jam yang lalu
IPOH – Exco Komunikasi, Multimedia dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) Perak, Hasnul Zulkarnain Abd Munaim tidak dapat menahan sebak ketika... The post Jangka Tinggalkan Pentadbiran, Exco Perak Menangis appeared first on MYNEWSHUB.

Lelaki Herdik, Tampar Tian Chua Direman 4 Hari

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 3 jam yang lalu
LELAKI yang bertindak menampar Naib Presiden PKR, Tian Chua direman selama empat hari bagi membantu siasatan insiden rusuhan di hadapan... The post Lelaki Herdik, Tampar Tian Chua Direman 4 Hari appeared first on MYNEWSHUB.

‘Corner baring’ PH Terkulai Di Pintu Istana. Perikatan Nasional (PN) Terus Mara Sekarang...

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 3 jam yang lalu
*Gelombang PN menghala ke Perak, Kedah* TERNYATA Perikatan Nasional (PN) sudah mara sekarang. Bukan lagi sekadar berkampung di Putrajaya. Gelombangnya membadai ke Perak, Melaka dan Kedah. Ketika singgah di selatan tanah air, badai itu meruntuhkan kerajaan Pakatan Harapan (PH). Kerajaan PH Johor roboh lebih awal berbanding Putrajaya. Jumaat lepas segalanya sudah selesai. Tiga hari kemudian menyusul di Putrajaya tempat tsunami PN bermula. Gelombang PN dimulakan PH sendiri. Angkara merebut jawatan perdana menteri. Strategi Tun Dr Mahathir Mohamad seperti jatuh ditimpa tangga. Pelan ... lagi »

Zahid berdepan isu hina mahkamah

Author pada Minda Rakyat - 3 jam yang lalu
*KUALA LUMPUR -* Bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berdepan isu menghina mahkamah kerana didakwa berbohong kepada Mahkamah Tinggi di sini semalam bahawa beliau perlu menghadiri mesyuarat dengan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin tengah hari semalam. Pagi semalam, peguam Ahmad Zahid, Hisyam Teh Poh Keit memohon supaya prosiding kes rasuah Presiden UMNO itu ditangguhkan sehingga hari ini kerana anak guamnya dijadualkan berjumpa Muhyiddin berhubung pelantikan Kabinet. Ahmad Zahid mendakwa beliau menerima surat daripada Jabatan Perdana Menteri ... lagi »

Kerajaan Warisan bergolak: ADUN Warisan, UPKO, PH Dijangka Sertai Parti Kerajaan Persekutuan

Author pada Minda Rakyat - 3 jam yang lalu
Kerajaan Warisan dan sekutunya Pakatan Harapan (PH) Sabah yang kini berstatus pembangkang berikutan kejatuhan Kerajaan PH, dijangka bergolak. Ini berikutan terdapat ura-ura Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Warisan dan rakan sekutunya parti UPKO, PKR dan DAP akan mengalihkan sokongan mereka kepada parti kerajaan yang memerintah di peringkat Persekutuan. Sabah menjadi negeri pembangkang pada Ahad (1 Mac 2020), untuk kali pertamanya sejak 1994 dengan tertubuhnya Kerajaan Persekutuan baharu di bawah Perdana Menteri ke 8, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Ketua Menteri, Datuk Mohd.Sha... lagi »

Bersih, tiada skandal, berpengalaman kriteria utama jadi menteri

Author pada Minda Rakyat - 3 jam yang lalu
*KUALA LUMPUR: *Tiada masalah peribadi, bersih daripada skandal dan berpengalaman adalah antara syarat yang wajar diberi pertimbangan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam memilih barisan Menteri Kabinet baharu. Jemaah Menteri yang dilantik juga perlu dipastikan mampu mendukung aspirasi baharu kerajaan terutama untuk memulihkan ekonomi negara, mewujudkan kestabilan, menjaga kebajikan rakyat dan mengukuhkan perpaduan kaum. Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr Mohd Zuhdi Marzuki, berpendapat calon yang bakal dilantik Muhyiddin sebagai menteri perlu mempunyai pakej digarisk... lagi »

Demi kepentingan untuk orang Melayu?

Author pada Minda Rakyat - 4 jam yang lalu
Itu alasan ADUN Pengkalan Batu yang juga Timbalan Pengerusi DAP Melaka, Datuk Norhizam Hassan Baktee untuk lompat parti. Pernah digelar oleh Speaker DUN sebagai ‘juara tembak babi’, dia hari ini yang mengumumkan sokongan kepada Perikatan Nasional juga berharap "kerajaan baru tak kecewakan rakyat.” Umum dikenali dengan watak samseng dalam sidang DUN dan sohor dengan ungkapan 'Awak YB ke saya YB', boleh pula dia muka tak malu salahguna sentimen Melayu dan rakyat. Rakyat Malaysia sebagai sebuah masyarakat sivil boleh terima orang politik sama ada dari blok kerajaan mahupun pembangka... lagi »

Puak AMANAH kata Bubar Parlimen membazir, Tapi Negeri Melaka AMANAH cadang bubar Dun

Author pada Minda Rakyat - 4 jam yang lalu
Ketua Menteri Melaka Adly Zahari mahu pilihan raya negeri diadakan. Dalam satu kenyataan hari ini, Adly berkata beliau telah membuat cadangan itu kepada Tuan Yang di-Pertua Negeri Melaka, Mohd Khalil Yaakob selepas Pakatan Harapan kehilangan kawalan majoriti di dewan undangan negeri (DUN). Yang di-Pertua mempunyai prerogatif untuk menerima atau menolak permintaan itu. Jika ditolak, maka Adly mesti melepaskan jawatan sebagai ketua menteri. Kerajaan PH Melaka tumbang minggu lalu susulan tindakan Bersatu meninggalkan gabungan itu, dan diburukkan lagi dengan dua Adun berpaling tadah. ... lagi »


Tiada ulasan: