Jumaat, 20 Mac 2020

Seorang Fakih yang sejati adalah sosok yang tidak membuat orang-orang putus asa dari rahmat Allah. 9967


Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) - Allah ﷻ dan Rasulullah ﷺ
Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) - Allah ﷻ dan Rasulullah ﷺ
Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) - Allah ﷻ dan Rasulullah ﷺ

Ahli Fikih yang Sejati
by Ari Cahya Pujianto
Oleh: M. Ihsan Ramadlan
Mahasiswa Fakultas Syariah dan Hukum, Universitas Al Ahgaff
Penulis aktif media Ahgaff Pos ahgaffpos95@gmail.com 

ALI bin Abi Thalib berkata: 
الفقيه كل الفقيه من لم يقنط الناس من رحمة الله ولم يؤيسهم من روح الله ولم يؤمنهم من مكر الله ولم يرخص لهم في معاصي الله
“Seorang Fakih yang sejati adalah sosok yang tidak membuat orang-orang putus asa dari rahmat Allah, tidak pula membuat mereka merasa aman dalam bermaksiat kepada Allah, serta tidak memberikan keleluasaan untuk berbuat maksiat.” (HR. Abu Nu’aim dalam kitab Al Hilyah, 1/77, dan Nahju Al-Balaghah karya Muhammad ar-Ridha Abu Hasan Al-Musawi, w. 404 H, 4/580, dan Ibnu As-Suni dan Ibnu Abdil Bar).

Keseimbangan atau sikap moderasi adalah sikap yang sulit, namun merupakan kunci dari kesuksesan bagi seorang da’i. Umat islam secara keseluruhan adalah da’i, sesuai kapasitas ilmunya. Anda dan saya, ini dan itu semuanya memiliki tugas untuk menyampaikan agama Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى kepada umat manusia, serta amar makruf dan nahi mungkar. 

Rasulullah ﷺ bersabda, “Sampaikanlah dariku walau satu ayat.” (HR. Al-Bukhari)

Akan tetapi, ada hal penting yang harus kita perhatikan di sini, yaitu dakwah harus disertai dengan bashirah (kearifan dan bijaksana) dan ilmu atas apa yang disampaikan. Tidaklah orang mengetahui ini, kecuali orang yang luas pengetahuannya, dan ilmunya meliputi wilayah khilafiyyah.

Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى berfirman : “Katakanlah, inilah jalan (agama)ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Mahasuci Allah, dan aku tiada termasuk orag-orang yang musyrik.” (Yusuf :108)

Ini adalah hikmah dari imamul balaghah, Ali bin Abi Thalib ra. yang menjadi jalan keluar untuk kesuksesan dakwah. Selanjutnya, hal yang perlu kita perhatikan jua adalah tidak membuat orang putus asa dari rahmat Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى, ampunan dan keridaan-Nya.

Sebagaimana kisah yang diceritakan Nabi , tentang seorang laki-laki yang telah membunuh sembilan puluh sembilan orang. Dalam kisah itu, si pembunuh bertanya kepada seorang ahli ibadah tentang masalah taubat, ahli ibadah tersebut mengabarkan bahwa taubatnya tidak akan diterima, hal itu membuat ia putus asa dari rahmat Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى, maka ahli ibadah itu pun dibunuhnya. Jadi, janganlah kamu membuat orang putus asa dari rahmat Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى, sehingga ia terus berada dalam kesesatan. 

Namun dalam waktu yang sama, jangan pula kamu membuat mereka merasa aman dari siksa Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى serta bebas untuk melakukan maksiat. Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى berfirman : “Kabarkan kepada hamba-hambaKu, bahwa sesungguhnya Aku-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang, dan bahwa sesunggunya adzab-Ku adalah adzab yang sangat pedih.” (Al-Hijr : 49-50)

Syeikh Salim al Khotib berkata, “Kabarkanlah kepada orang-orang, jalan yang paling mudah untuk sampai kepada Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى. Jangan menyulitkannya sampai ia meninggalkan semangat untuk ibadah. Namun, jangan pula menjadi mutasaahilan lil mazhab, yaitu mengambil pendapat-pendapat yang memudahkan dalam mazhab dengan hawa nafsunya, karena orang yang seperti ini, ditakutkan akhir hidupnya akan su’ul khatimah.” 

Inilah ilmu yang hakiki dan fikih yang luhur, memberikan keringanan kepada umat manusia, karena karakteristik agama islam itu mudah. Untuk itu, seorang fakih yang sejati adalah seorang da’i yang hendaknya dalam keadaan bashirah, mampu membimbing dengan karakteristik antara raja’ dan khauf, yakni berharap akan rahmat Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى dan takut dari siksa-Nya. 

Semoga kita bisa menjadi ahli fikih sejati yang membuat umat termotivasi dan terinspirasi untuk semakin dekat kepada Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى. Bagai pelita bagi umat, tidak menjadi seperti lilin, hanya menerangi sekitar namun membakar dirinya. []

Kirim OPINI Anda lewat imel ke: islampos@gmail.com, paling banyak dua (2) halaman MS Word. Sertakan biodata singkat dan foto diri. Isi di luar tanggung jawab redaksi.

Sumber:
https://www.islampos.com/ahli-fikih-yang-sejati-184693/

Selamba main dam haji, ingkar Perintah Kawalan Pergerakan
Executive Editor, Minda Rakyat - 3 hours ago
*KLANG –* Walaupun sudah masuk hari kedua pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan namun masih ada segelintir orang ramai yang ingkar arahan tersebut malah berkumpul di tempat awam tanpa tujuan yang penting. Menerusi Ops Covid-19 yang dijalankan oleh anggota dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor di sekitar bandar Klang hari ini didapati masih terdapat orang awam berada di kawasan terbuka sambil bermain dam haji. Ketika dihampiri anggota polis yang menjalankan operasi, keempat-empat lelaki yang dianggarkan berusia lingkungan 50 hingga 60-an itu dilihat tidak berganjak dar...

PTPTN tangguh bayaran balik pinjaman selama 3 bulan
Executive Editor, Minda Rakyat - 3 hours ago
*PETALING JAYA:* Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional menangguhkan bayaran balik pinjaman pendidikan yang perlu dibayar secara bulanan selama 3 bulan mulai hari ini sehingga 30 Jun. Penangguhan akibat penularan Covid-19 itu dijangka membantu seramai hampir 1.5 juta peminjam, melibatkan jumlah kutipan RM375 juta. “Untuk maklumat dan pertanyaan lanjut, peminjam boleh menghubungi PTPTN melalui talian Careline di 03-2193 3000 yang beroperasi pada Isnin hingga Jumaat 9.00 pagi hingga 5.00 petang. “Maklumat lanjut juga boleh diperolehi melalui portal rasmi www.ptptn.gov.my,” kat...

6 Kegiatan Melawan Virus Corona, Olahraga hingga Baca Buku
Iman Firmansyah, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 3 hours ago
Virus corona membuat masyarakat diimbah untuk tidak keluar rumah. Anda tentu akan bosan. Tapi, tak perlu khawatir, ada beberapa kegiatan yang bisa dilakukan.

Cerita Rossi tentang Helm Bersejarahnya
Yova Adhiansyah, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 3 hours ago
Valentino Rossi mempresentasikan helm bersejarah yang sudah berusia seperempat abad yang disimpannya di bunker pribadinya (Tavullia) atau tempat di mana ia menyimpan seluruh koleksinya dari 1996 hingga 2020.

Covid-19 Sayang Manusia, Guna Sebagai Perumah
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 5 hours ago
PUTRAJAYA – Virus koronavirus (Covid-19) sangat menyukai dan menyayangi manusia. Perkara itu didedahkan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Adham Baba... The post Covid-19 Sayang Manusia, Guna Sebagai Perumah appeared first on MYNEWSHUB.
Penumpang Plusliner Disyaki Covid-19
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 6 hours ago
PENUMPANG bas ekspres, Plusliner, dari Larkin, Johor ke Kuantan, Isnin lalu, yang cemas berikutan seorang penumpang bas itu disyaki mempunyai... The post Penumpang Plusliner Disyaki Covid-19 appeared first on MYNEWSHUB.
Peserta Ijtima Dunia 2020 Tunjuk Gejala Awal Covid-19
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 6 hours ago
MAKASSAR – Seorang peserta acara himpunan tabligh, Ijtima Dunia 2020 Zon Asia di Indonesia dirujuk ke Hospital Haji Makassar di... The post Peserta Ijtima Dunia 2020 Tunjuk Gejala Awal Covid-19 appeared first on MYNEWSHUB.
Mahu Buka Pintu Masuk, Johor Kena Dapat Kebenaran MKN
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 7 hours ago
PUTRAJAYA – Kerajaan Johor perlu mendapatkan kebenaran daripada Majlis Keselamatan Negeri (MKN) sekiranya ingin membuat keputusan untuk membuka pintu masuk Johor-Singapura.... The post Mahu Buka Pintu Masuk, Johor Kena Dapat Kebenaran MKN appeared first on MYNEWSHUB.
Kejadian Bilal Dibakar Diklasifikasi Kes Bunuh
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 9 hours ago
ALOR SETAR – Kes simbah dan bakar bilal Masjid Al Hasanah, Taman Rakyat bulan lalu, akan disiasat sebagai kes bunuh.... The post Kejadian Bilal Dibakar Diklasifikasi Kes Bunuh appeared first on MYNEWSHUB.

MotoGP 2020

Cerita Rossi tentang Helm Bersejarahnya


views: 4.062
Cerita Rossi tentang Helm Bersejarahnya
Valentino Rossi mempresentasikan helm bersejarah yang sudah berusia seperempat abad yang disimpannya di bunker pribadinya (Tavullia) atau tempat di mana ia menyimpan seluruh koleksinya dari 1996 hingga 2020.

TAVULLIA - Valentino Rossi mempresentasikan helm bersejarah yang sudah berusia seperempat abad yang disimpannya di bunker pribadinya (Tavullia) atau tempat di mana ia menyimpan seluruh koleksinya dari 1996 hingga 2020. Ini merupakan cara untuk menghilangkan jenuh selama pembalap berjuluk The Doctor mengisolasi diri di rumah selama pandemi virus corona ini.

Dalam sebuah video berdurasi kurang dari 20 menit, Rossi menguraikan data dan keingintahuan dengan menelusuri kembali karier yang sudah memiliki cita rasa legenda. Menurutnya, helm bukan hanya sebagai pelindung kepala saja tetapi ada sebuah cerita yang tersimpan di dalamnya.

"Helm itu sangat penting, telah mengalami evolusi besar selama bertahun-tahun. Banyak yang telah berubah antara 1996 dan 2018, pandangan dan kenyamanan yang sama sekali berbeda, mereka lebih kecil, ringan, ergonomis dan meningkatkan keselamatan. Anda harus percaya dan melihat dengan baik ketika Anda membalap. Pada awalnya itu memberi saya beberapa masalah karena saya membalap dengan kepala tertunduk," ungkap Rossi dikutip dari Corsedimoto, Kamis (19/3).



Helm pertama yang melindungi kepala Rossi selama mengaspal di arena pacuan kuda besi pada 1995, dengan merek Dainese. "Itu namanya Beelzebub, lalu kita beralih ke AGV. Corak matahari dan bulan pertama terjadi pada 1996, yang dibuat langsung oleh desainer Aldo Drudi. Itu merupakan helm, wearpack, dan sarung tangan pertama yang saya gunakan di kejuaraan dunia."

Rossi menuturkan helm yang memiliki nilai sejarah adalah pelindung kepala yang pernah ia gunakan pada 2003, 2004, dan 2005 saat dirinya mengunci gelar juara dunia di kelas utama MotoGP secara beruntun. Desain helm matahari dan bulan dengan warna kuning yang mencolok paling populer di kalangan penikmat kuda besi di seluruh dunia.

"Saya menggunakannya selama tiga tahun dan saya memenangkan tiga gelar, satu dengan Honda dan dua dengan Yamaha. Helm yang saya miliki sekarang serupa. Pada 2009, helm yang menampilkan gambar kartun ayam bertelur atau desain yang didasarkan pada pepatah Italia kuno merupakan helm yang memiliki sejarah. Sebab, saat itu saya berhasil memenangkan gelar juara dunia kesembilan ketika berusia 30 tahun, pikirkan sekarang."

Tak hanya berbicara tentang koleksi helm pribadinya saja. Rossi juga bercerita tentang sarung tangan.

"Sarung tangan pertama terbuat dari kulit, kemudian penggunaan karbon untuk melindungi tangan dengan lebih baik. Sampai yang paling modern, di mana ada penggunaan karbon dan titanium, menjaga kenyamanan dan sesivitas.
(bbk)
https://sports.sindonews.com/read/1561762/49/cerita-rossi-tentang-helm-bersejarahnya-1584607765

COVID-19: Kerajaan Umum Beri Diskaun Bil Elektrik Sehingga September
Suaraviral Staff, Suara Viral Malaysia - 3 hours ago
KERAJAAN telah mencadangkan pemberian diskaun bil elektrik kepada semua pengguna elektrik bagi tempoh 1 April sehingga 30 September 2020. Menteri […] The post COVID-19: Kerajaan Umum Beri Diskaun Bil Elektrik Sehingga September appeared first on Suara Viral Malaysia.

(Video) “Kita Bukan Takut Mati, Tapi Takut Jadi Penyebab Orang Lain Sakit”, Peserta Tabligh Rayu Semua Taat Perintah Kawalan
Suaraviral Staff, Suara Viral Malaysia - 5 hours ago
Salah seorang jemaah tabligh yang terlibat kuarantin, Duan Jeng Jeng berkongsi beberapa nasihat buat rakan-rakan jemaah dan orang ramai mengenai tatacara menghadapi […] The post (Video) “Kita Bukan Takut Mati, Tapi Takut Jadi Penyebab Orang Lain Sakit”, Peserta Tabligh Rayu Semua Taat Perintah Kawalan appeared first on Suara Viral Malaysia.
Badan Ketul-Ketul Pun Pakai ‘Gloves’ Ke Abang?
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 9 hours ago
PELAKON Saharul Ridzwan kecewa dengan sikap segelintir masyarakat yang mengambil mudah mengenai bahaya wabak Covid-19 dan arahan Perintah Kawalan Pergerakan... The post Badan Ketul-Ketul Pun Pakai ‘Gloves’ Ke Abang? appeared first on MYNEWSHUB.

COVID-19: Bantu rakyat dengan setem makanan
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
Oleh Fazleen Safina BANGI, 24 Rejab 1441H, Khamis – Kerajaan disaran untuk membantu rakyat dalam bentuk setem makanan atau foodstamp, ketika Perintah Kawalan Pergerakan dikeluarkan bagi mengurangkan penyebaran wabak COVID-19 ketika ini. Mengambil contoh daripada negara-negara maju, penganalisis ekonomi, Prof Dr Barjoyai Bardai berkata, bantuan itu juga dicadangkan untuk diberi kepada golongan berpendapatan rendah atau … The post COVID-19: Bantu rakyat dengan setem makanan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
UEC: Apakah kerajaan sudah lulus secara senyap-senyap?
ainulillia, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
BANGI, 24 Rejab 1441H, Khamis – Presiden gerakan Islam, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Haji Aminuddin Yahaya menzahirkan rasa terkejut apabila melihat iklan dari Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) yang membenarkan pemegang sijil UEC untuk memohon Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP). Haji Aminuddin berkata, beliau maklum satu jawatankuasa telah dilantik oleh kementerian sebelum ini untuk menilai … The post UEC: Apakah kerajaan sudah lulus secara senyap-senyap? appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
COVID-19: 110 kes baharu dicatatkan
ADMIN ISMAWEB, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
PUTRAJAYA 24 Rejab 1441H, Khamis – Kes positif COVID-19 terus menunjukkan peningkatan yang mana sebanyak 110 kes baharu dicatatkan setakat jam 12 tengah hari. Ini menjadikan jumlah kumulatif positif COVID-19 sebanyak 900. Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Idham Baba berkata, daripada jumlah itu, seramai 20 pesakit ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU) dan dirawat menggunakan … The post COVID-19: 110 kes baharu dicatatkan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
UEC untuk PISMP: `Apa bendanya ini’ KPM?
ADMIN ISMAWEB, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
BANGI, 24 Rejab 1441H, Khamis – “Apa bendanya ini” demikian respon spontan tokoh bahasa, Prof Emeritus Dr Ahmad Bukhari Lubis ketika diajukan soalan berkenaan tindakan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) menawarkan program penguruan kepada pelajar lepasan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC). Beliau yang terkejut dengan berita tersebut menyifatkannya sebagai satu pengiktirafan kepada sistem pendidikan berkenaan yang berkiblatkan … The post UEC untuk PISMP: `Apa bendanya ini’ KPM? appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Memahami hubungan COVID-19, WKB2030 serta MKN
ainulillia, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
PADA 11 Februari 2020, sehari sebelum nama wabak ini dikenali sebagai COVID-19, saya ada menulis rencana atas tajuk ‘WKB 2030: wabak NCoV uji keterangkumannya’. Hari ini kebetulan saya lakukan ‘self-quarantine’ di rumah, maka ada masa untuk saya duduk depan meja komputer dan menulis. Saya susun semula mesej yang ingin saya kongsi ini dengan meletakkan perkataan … The post Memahami hubungan COVID-19, WKB2030 serta MKN appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
SEKATAN PERGERAKAN, PRIHATIN PENJAJA KECIL – ANWAR
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 3 hours ago
[image: Sekatan pergerakan, prihatin penjaja kecil - Anwar] Sekatan pergerakan, prihatin penjaja kecil – Anwar Oleh: Redzuan RF8 MediaMarch 19, 2020 Share Sekatan perjalanan sehingga berlaku penutupan perniagaan kecil sewajarnya diambil peduli oleh kerajaan kudeta Perikatan Nasional, gesa Presiden PKR Anwar Ibrahim Beliau mahu kerajaan segera menyalurkan bantuan kepada golongan yang bergaji harian, agar mereka tidak kelaparan sepanjang tempoh perintah kawalan pergerakan. “Kita jangan lupa ramai penjaja, peniaga kecil, nelayan, pekebun kecil yang kerja kais pagi makan pagi. “Kalau tida...




























Tiada ulasan: