Rabu, 15 April 2020

Apa ciri-ciri orang yang hampir dengan Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) termasuk yang digelar Ulama' 10203


Pegembaraan Ilmu Allahyarham Syeikh Abdul Razak Al-Misri

Allahyarham SYEIKH ABDUL RAZAK (Ulama' Kampung Pasir Panjang Laut, Setiawan berkelulusan Al-Azhar,Mesir). Ramai yang tidak mengetahui bahawa di Negeri Perak mempunyai ramai ulama' - ulama' yang berkelulusan tinggi didalam bidang Agama. Di antara salah seorang daripada Ulama tersebut ialah Allahyarham Syeikh Abdul Razak yang merupakan Ulama' yang pernah belajar di Mekah dan Berkelulusan Al-Azhar Mesir.
Allahyarham Syeikh Abdul Razak@ Tok Syeikh merupakan Anak jati Kampung Pasir Panjang Laut, Setiawan. Berbekalkan sebuah Cangkul kepunyaan Ayahandanya Allahyarham berjaya dibawa oleh ayahandanya ke Mesir. Di peringkat awal beliau menadah ilmu di Pondok Al-Masri Pulau Pinang dan terus melanjutkan pengajiannya di Mekah dan seterusnya di Al-Azhar Mesir.  Beliau di Mesir selama 6 Tahun dan di antara salah seorang Guru beliau di Mesir ialah Syeikh Idrees Al-Marbawi. Beliau Juga merupakan anak saudara kepada Tuan Guru Haji Ghazali Arsyad Pondok Irsyadiah Batu 26 Bagan Datoh. 
Setelah mendapat kelulusan Al-Azhar Mesir (Mengikut perkiraan Hari ini iaitu Master) beliau pulang ke tanah Air Sekitar 1939 dan bercita -cita membuka pondok dan beliau di antara merupakan antara Calon untuk Lantikan Mufti Kerajaan Negeri Perak, Ketika itu hanya Syeikh Abdul Razak dan seorang lagi ulama' sahaja yang berkelulusan Al-Azhar Mesir, Tetapi beliau di lantik menjadi Qadhi di selama, parit buntar dan Bagan serai selama 9 tahun 9 bulan.
Sekian lama menjadi Qadhi beliau Jatuh Sakit dan kembali pulang ke kampung Kampung Pasir Panjang Laut, Setiawan dan Kembali kepada pencipta dikampung tersebut.

Dengan itu, anak cucu mengikuti beliau iaitu Ustaz Muhammad Asri bin Abdul Razak (menpunyai Sanad Al-Quran daripada Syeikh Nabil Mesir) kini beliau Menjadi Mudir Maahad  Tahfiz Darul Najah Hulu Langat Selangor yang ditubuhkan oleh beliau, Ustaz  Jarir Mohammad Asri (Lulusan Syariah Mesir), Ahmad Kamil bin Ahmad Fahmi (Lulusan Kedoktoran Kaherah Mesir), Ustazah Hajah Badariah bin Abdul Razak (Lulusan Yahya As-Syarif gunong semanggol dan Kolej Islam Kelang) & Anak-anak & Cucu beliau yang lain iaitu Ahmad Fahmi, Khalilah Fahmi, Nurin hanani, Mohammad Asri Ab Razak, Hakim Asri, Apit Asri, Anisah Abd Razak, Rahmah Razak, Noriah Razak, Fathiyyah Razak, Al-Marhumah Zakiyyah Razak, Allahyarham Ahmad Fauzi Razak dan cucu lain2.

Moga Allah Merahmati Keluarga Allahyarham Syeikh Abdul Razak dan Moga Al-Marhum Syeikh Abdul Razak diampuni dosa- dosanya serta dirahmati serta di masukkan kedalam Syurga. Ameen

Sumber:
Pegembaraan Ilmu Al-Marhum Syeikh Abdul Razak Al-Misri - Kriss Merah
Kriss Merah
Cara nak buat kentang putar ala KFC
Kriss Merah  24.2.18

RESEPI KENTANG PUTAR ALA KFC. JOM SHARE!
BAHAN KENTANG LENYEK

~UBI KENTANG 5 BIJI
~SUSU SEGAR 1 CAWAN
~SERBUK LADA SULAH

CARA2NYA:

~KENTANG POTONG DADU PASTU REBUS SELAMA 20 MINIT
~TOS DAN LENYEK,
GAUL BERSAMA SUSU SEGAR DAN LADA SULAH

BAHAN UNTUK KUAH

~2 CWN AIR
~1 KIUB AYAM
~1BIJI BAWANG BESAR & 2ULAS BAWANG PUTIH – MESIN
~4 SUDU MARJERIN
~1CAWAN TEPUNG GANDUM
~SERBUK LADA HITAM DAN LADA SULAH

CARA2NYA

1.DIDIHKAN AIR...
2.MASUKKAN KIUB AYAM BERSAMA BAWANG. RENEH SELAMA 10 MINIT.
3.TUTUP API DAN TOSKAN DALAM BEKAS.
4.CAIR MARJERIN.
5.MASUK T/GANDUM SEDIKIT2. KACAU SEHINGGA TEPUNG LARUT.
6.MASUKKAN AIR REBUSAN TADI SIKIT2
8.LAST SEKALI TABUR SERBUK LADA HITAM.

*SIAP *
Credit : Rosdiana Rapiah #mahn
Sumber:
https://www.krissmerah.com/2018/02/cara-nak-buat-kentang-ala-kfc.html

Cerita Jalan Bukit Bintang Kuala Lumpur 1950
 
Kawasan Bukit Bintang sekarang dilalui tiga jalan utama: Jalan Bukit Bintang bermula dari Jalan Pudu dan bersimpangan dengan Jalan Sultan Ismail. Terdapat sebilangan hotel dan restoran yang terletak di Jalan Raja Chulan dan Jalan Tengkat Tong Shin. Tempat makan yang besar terdapat di Jalan Alor berdekatan Bukit Bintang, di mana para penjaja menawarkan maknan murah tetapi berkualiti tinggi dalam suasana yang senang beristirahat. Kawasan ini berhubung dengan Jalan Tengkat Tong Shin di mana struktur warisan berharga dari zaman silam Kuala Lumpur, dimodenkan menjadi kelab malam dan restoran di mana pelancong dan penduduk setempat bergaul membentuk suasana bandar yang berwarna-warni. Cerita Jalan Bukit Bintang Kuala Lumpur 1950 - Kriss Merah

Gambar-gambar banjir besar melanda Kuala Lumpur tahun 1971



Banjir di Kuala Lumpur pada tahun 1971. Sumber gambar: Akhbar The Straits Times, 6 Januari 1971 ... http://www.skyscrapercity.com https://forum.lowyat.net/topic/2157332/all

Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ menjaga ghaibah hamba-hamba Nya. 

40 tahun kemarau kerana dosa seorang
Pada zaman Nabi Musa berlaku kemarau yg panjang. Nabi Musa bersama 70 ribu lain umatnya melakukan solat istisqa' iaitu solat memohon agar Allah menurunkan hujan. Tetapi hujan tetap tidak turun. Seperti yang kita ketahui Nabi Musa as digelar dengan Kalimullah kerana boleh berbicara langsung dengan Allah. 
Nabi Musa berbicara dengan Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ : "Ya Rabb, Engkau selalu memperkenankan doaku." Lalu Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ menjawab antara kalian itu terdapat seseorang yang bermaksiat selama 40 tahun dan tidak pernah bertaubat. 

Sejurus itu bertanya Nabi Musa kepada ummatnya: "Siapa antara kalian yang bermaksiat selama 40 tahun dan tidak pernah bertaubat. Diminta meninggalkan tempat ini kerana hujan tidak turun kerana orang ini." 

Orang tersebut berasa bersalah kerana menjadi sebab hujan tidak turun. Maka berbicara dihatinya jika dia bangun meninggalkan tempat itu maka terbukalah di depan khalayak akan aib dirinya yang tersorok selama 40 tahun. Lalu dia pun mohon agar Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ mengampunkan dosanya dan menyesal diatas dosa-dosanya itu. Tak lama selepas itu, hujan pun mula turun. 

Nabi Musa as kehairanan. 

Tiada yang mengaku berbuat dosa 40 Tahun dan tiada yang meninggalkan tempat ini, tetapi Allah menurunkan hujan.  Lalu Nabi Musa bertanya kepada Allah: "Mengapa Engkau menurunkan hujan wahai Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎?" Lalu, Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ menjawab kerana telah bertaubat orang tersebut. 

Nabi Musa bertanya kepada Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ : "Bolehkah aku ingin tahu siapakah orangnya itu?" Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ menjawab: "Selama 40 tahun Aku tidak pernah membuka aibnya, adakah Aku akan membuka aibnya setelah dia bertaubat kepadaKu?" 

Perbuatan dosa seseorang boleh membinasakan satu kaum dan taubat yang dilakukan oleh seseorang itu juga dapat menyelamatkan satu kaum dan begitulah Maha Pengasih dan Maha Pengampunnya Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ 

Sumber:40 tahun kemarau kerana dosa seorang - Kriss Merah

Apa yang mereka kata mengenai "Bangsa Cina"
Mohd H Roslan
1. James Brooke

"Saya tidak tahu sama untuk sangat mengkagumi orang cina  atas banyak kebaikkan yang mereka lakukan atau membenci mereka kerana kecacatan yang amat nyata, bidang industri dan pekerjaan mereka melebihi mana-mana orang lain di muka bumi , mereka sangat kuat berkerja , sabar dan ceria tetapi sebaliknya ia korup, lembut dan pendendam, menyerahkan diri kepada pegawai atasan mereka dan zalim ke atas orang yang jatuh ke dalam kuasa mereka.

(Steven Sterling, Lord of the Rim , Bantam press 1969, hlm 149)

2. Raja Siam Rama Vajivarudh

"China adalah Yahudi Timur" (ibid, hlm 191)

3. Frank Swenttenham British Malaya 

"Semasa zaman awal dahulu kekuatan dan kemahiran orang cinalah yang membekalkan dana untuk memulakan  pembinaan jalan dan kerja-kerja awam yang lain, dan membayar semua-semua kos lain di dalam pentadbiran. kemudian mereka dan masih mereka merupakan perintis dalam perlombongan. Mereka telah mendorong diri mereka untuk masuk ke dalam hutan yang jauh, membersihkan kawasan hutan, menghadapi semua risiko dan berjaya mendapatkan keuntungan yang besar. Mereka membayar kepayahan itu dengan nyawa yang terjadi akibat suhu panas yang membawa maut. mereka membawa modal ke negara ini apabila eropah takut membawa risiko dan dengan pita suara merekala yang membuka sistem komunilasi yang kerap di antara pelabuhan tanah jajahan dan pelabuhan negeri-negeri Melayu. Mereka telah memperkenalkan berpululuh-puluh ribu rakan senegara mereka di saat sumber tenaga buruh sangat diperlukan kerana ia adalah kerja mereka, cukai kemewahan yang mereka makan dan kesenangan mereka nikmati adalah seperti menghasilkan 9/10 daripada keseluruham hasil pengeluaran.


(C.S Wong, A Gallery of Chinese Kapitans, Dewan Bahasa dan Kebangsaan, Ministry of culture, Singapore , bab Kapitans in Nothern Malay States,;1963, Hlm XI)

4. Sir Francis Light

"Mereka adalah satu-satunya orang di Timur, dari mana hasil pendapatan yang ditingkatkan tidak memerlukan perbelanjaan yang banyak dan ia juga terbentuk dari hasil usaha kerajaan yang luar biasa. mereka adalah pengambil alih perniagaan yang berharga, tetapi hercakap di dalam bahasa yang tidak difahami orang lain, mereka dapat membentuk sebuah parti dan gabungan drngan cara yang paling rahsia terhadap mana-mana peraturan kerajaan yang mereka tolak dan mereka adalah berani dan bijak tetapi mereka memerlukan keberanian yang akan menjadikan mereka menanggung banyak seksaan sebelum mereka memberontak. Mereka tidak menunggu sehingga mereka telah memperoleh keberuntungan yang besar untuk kembali ke negara asal mereka, tetapi setiap tahun mereka menghantar sebahagian keuntungan mereka kepada keluarga mereka. sebaik sahaja mereka memperoleh sedikit wang mereka akan mendapatkan seorang isteri. kemudian mereka akan bergerak ke dalam dunia kehidupan yang domestik untuk menamatkan kewujudan mereka."

(Victor Purcell, The Chinese in Malaya, Oxford university malaya, 1975, hlm 40-41)

5. Napoleon

"China- Di Sana ada raksasa yang sedang tidur, Biarkan ia tidur kerana apabila ia terjaga ia akan menggegar dunia"
Di petik dari Prakata Tanah Baru Naga Selatan. Sumber: Apa yang mereka kata mengenai "Bangsa Cina" - Kriss Merah

Pesan diri daripada Saidina Ali

" Siapa yang mencari ilmu agama, maka Syurga akan mencarinya,
Siapa yang mencari maksiat, maka Neraka akan mencarinya,

Barangsiapa bersandar pada harta, dia akan miskin,
Barangsiapa bersandar pada harga diri, dia akan hina,
Barangsiapa bersandar pada akalnya, dia akan tersesat,
Namun barangsiapa bersandar pada Allah, sesungguhnya DIA tak pernah miskin, hina dan sesat. "
[ Sayyidina Ali bin Abi Thalib كرم الله وجهه ]
Pesan diri daripada Saidina Ali - Kriss Merah

Ayam buttermilk paling sedap, ikut resepi ni
Resepi Ayam Buttermilk Paling Sedap 😍❤️
Bahan-bahan:

25 minit
2 ketul besar ayam, bahagian dada
1/2 tin susu cair
3 ulas bawang putih, hiris halus
1/2 biji bawang besar holland atau bawang besar biasa, potong dadu
4 sudu besar mentega
2 tangkai daun kari
4 biji cili padi
Bahan-bahan untuk tepung salutan ayam:
2-3 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar serbuk kari
1 biji telur
Sedikit garam
Air secukupnya

Potong dadu isi ayam, bersihkan dan toskan airnya.
Masukkan telur dan garam ke atas ayam dan gaulkan sebati.
Masukkan tepung, serbuk kari dan sedikit air. Kacau supaya tepung pekat dan menyaluti ayam. Perap selama 30 minit atau lebih.
Goreng ayam di dalam minyak panas sehingga garing. 
Angkat dan ketepikan.

Cara-cara untuk ayam buttermilk:

Dalam kuali, panaskan butter sehingga cair dan tumis bawang putih, cili dan daun kari sehingga naik bau.
Masukkan susu cair dan bawang besar. Kemudian masukkan ayam yang digoreng tadi.
Masak sehingga kuah sedikit pekat. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya.

Tip:
Kalau tak mahu pedas, jangan masukkan cili. Dan kalau anda mahu cara yang mudah dan cepat untuk penyediaan ayam goreng, boleh juga gunakan tepung goreng serbaguna yang sedia ada di pasaran.

like & share Aneka Resepi Masakan utk resepi2 hebat menanti  😍❤️Ayam buttermilk paling sedap, ikut resepi ni - Kriss Merah

Resepi daging goreng ala Thai

[StarvingTime's Cooking]
RESEPI DAGING GORENG ALA2 THAI😋

BAHAN-BAHAN🍢
-DAGING
-BIJI KETUMBAR 4SUDU TEH
-BAWANG PUTIH TUMBUK 2SUDU TEH
-LADA HITAM 2SUDU TEH
-SOS TIRAM 2SUDU TEH
-GARAM STNGH SUDU TEH
-BUTTER 30GRAM (UNTUK MENUMIS)

BAHAN-BAHAN BUAT SOS🍯
-SERBUK CILI THAI 3SUDU
-GULA KABUNG (GULA SIAM) 2SUDU
-BERAS GORENG 2SUDU
-AIR LIMAU 3SUDU
-AIR ASAM JAWA 1SUDU
-KICAP SOTONG (FISH SOS) 3SUDU
-DAUN KETUMBAR ,DAUN BAWANG ,BAWANG MERAH (POTONG KECIK2 SMUA)

CARA2 BUAT🐂
1.amik semua bahan2 tadi tu campur smua dengan daging dan perap 15-20 minit
2.letak kuali atas dapur.. panaskan kuali kemudian masukkan butter dan daging yang dah diperap tadi. kacau2 bagi sebati
3.kacau bagi rata..agak2 daging dah masak.. dah bolh angkat dan hidang.
4.amik bahan2 buat sos tadi..campur smua bahan dan kacau bg rata😘 siap!!

*** sos tu nak buat cicah atau goreng sekali bersama daging tu trpulang..ikut slera hmpa😊
*** cara2 buat bolh tengok kat video bawah ni😋

selamat mencuba❤😋
(credit translate : Alwanie Ismail )
share kalau rasa resepi ni sedap dan senang buat ❤
LIKE DAN SHARE Resepi Masakan Daging
Resepi daging goreng ala Thai - Kriss Merah

Amalkan ayat ini In Syaa Allah, rezeki takkan putus

Yakin, moga rezeki halal kita dapat demi raih redho Allah. Ingat rezeki bukan sekadar wang
Sumber:
Amalkan ayat ini InsyaAllah, rezeki takkan putus - Kriss Merah

3 Ciri-Ciri fizikal orang Soleh

CIRI-CIRI ORANG SOLEH
Kata Sayyidina Ali كرم الله وجهه : 
Ciri-ciri orang soleh ada tiga perkara, yaitu :

1. Kuning pucat warna kulitnya, sebab sering tidak tidur di waktu malam hari (dalam istilah tasawuf namanya “as-Sahar”) kerana taqarrub kepada Allah dengan memperbanyak melaksanakan solat-solat sunnah dan ibadah-ibadah lainnya.

2. Rabun kedua matanya, kerana banyak menangis dan takut kepada Allah سبحانه وتعالی.

3. Pecah-pecah kedua belah bibirnya, kerana sering menjalankan puasa-puasa sunat.

[Syeikh Abdul Wahab Asy-Sya’rani رحمة الله تعالى, Kitab Tanbihul Mughtarrin, hal.256]
3 Ciri-Ciri fizikal orang Soleh - Kriss Merah

Abang sanggup tak kahwin jaga adik beradik, bila dah uzur abang dibuang
Jufri yang terlantar di Rumah Jagaan dan Rawatan Orang Tua al Ikhlas sebak bila mengenangkan sikap adik beradik yang membuangnya selepas tidak mampu menguruskan diri sendiri.

Jufri berusia lingkungan 60an, suatu ketika dulu berkorban menjaga adik beradiknya setelah kematian ibu bapa.

Dia pernah bekerja kilang bahkan rela tidak berkahwin demi menjaga adik beradiknya tetapi setelah uzur, dia dibuang tidak dihiraukan.

Jenguklah Jufri sebelum terlambat, dia sangat merindui adik beradiknya. Kenanglah jasanya yang berkorban segala-galanya. Dia sudah terlalu uzur, belum pasti esok masih ada untuk Jufri.

Sumber: Sinar Harian.
Nota : Muga hal ini telah berakhir dengan baik kerana Allah. Aamiin Yaa Allah
Abang sanggup tak kahwin jaga adik beradik, bila dah uzur abang dibuang - Kriss Merah

Pesan Imam Waki' kepada muridnya 
NASIHAT IMAM WAKI' رحمة الله تعالى KEPADA MURIDNYA IMAM SYAFI'E رحمة الله تعالى
"Ilmu adalah cahaya, dan cahaya Allah tidak akan diberikan kepada orang-orang yang berbuat maksiat. "
Pesan Imam Waki' kepada muridnya - Kriss Merah

Gambar stesen kereta api di Palestin 1915 era Khilafah Uthmaniyyah

Gambar stesen kereta api di Palestin 1915 era Khilafah Uthmaniyyah
Sumber:
Gambar stesen kereta api di Palestin 1915 era Khilafah Uthmaniyyah - Kriss Merah

Bukan Yap Ah Loy yang buka Kuala Lumpur - Prof Dr Khoo 
Sutan Puasa merupakan orang yang layak dianggap sebagai pembuka Kuala Lumpur, dan bukannya Yap Ah Loy mahu pun Raja Abdullah, demikian menurut pakar sejarah, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim.
“Ramai yang tidak mengetahui tentang peranan Sutan Puasa dalam membuka Kuala Lumpur kerana tidak banyak cerita mengenai beliau diketahui umum.

“Dahulu orang Melayu tidak suka menyimpan rekod dan ia juga antara faktor menyebabkan pedagang dari Sumatera, Indonesia itu kedengaran asing dalam sejarah Kuala Lumpur,” katanya, memetik laporan Berita Harian.

Menurut Jurnal Seni Bina Asia Tenggara 2013 oleh Universiti Kebangsaan Singapura yang disiarkan oleh laman academia.edu, Sutan Puasa atau Sutan Naposo berasal dari Mandailing di Sumatera dan menganut agama Islam.

Mengikut catatan Mandailing pula, di akhir hayat Sutan Puasa telah menetap di Kampung Rawa (Jalan Melayu sekarang) sebelum berpindah ke sebuah perkampungan Mandailing di Jalan Chow Kit.

Sutan Puasa yang terkenal sebagai pedagang timah meninggal dunia pada 1905 dan dikebumikan di tanah perkuburan Islam di Jalan Ampang.

Mengulas lanjut, Khoo berkata, adalah mustahil Yap yang membuka Kuala Lumpur kerana beliau sendiri hanya merupakan kapitan ketiga orang Cina di Kuala Lumpur.

Sebelum aktiviti perlombongan bijih timah dijalankan di Kuala Lumpur, orang-orang Mandailing telah membina penempatan di sekitar Sungai Gombak dan Sungai Klang, jelas Khoo.

Pada masa sama, katanya, aktiviti pertanian dan perdagangan turut dijalankan di sekitar kawasan penempatan tersebut.

Nama Kuala Lumpur diambil dari sebatang sungai bernama Sungai Lumpur, namun nama sungai tersebut ditukar kepada Sungai Gombak pada tahun 1875, tambahnya.

“Pentadbiran secara tidak langsung yang diamalkan oleh raja dan pembesar pada masa tersebut telah meluaskan pengaruh Sutan Puasa di kalangan orang Mandailing.

Hiu Siew kemudiannya menjadi kapitan Cina Kuala Lumpur pertama dengan sokongan Sutan Puasa yang merupakan orang kaya Mandailing pada ketika itu, ujarnya lagi.

Sumber asal :
http://www.malaysiakini.com/news/372699
Bukan Yap Ah Loy yang buka Kuala Lumpur - Prof Dr Khoo - Kriss Merah

Covid 19 : (VIDEO) Rakyat Indonesia "terkejut" dengan jumlah Bantuan Prihatin Nasional Malaysia
 
Bukan sahaja rakyat Malaysia terkejut dan berterima kasih dengan peruntukan sejumlah RM250 Bilion dalam Pakej Ransangan Ekonomi untuk membantu rakyat sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bahkan ianya menjadi bualan masyarakat negara tertangga seperti di Indonesia. 

Video penuh
Bertapa beruntungnya rakyat Malaysia dengan bantuan yang disalurkan kerajaan

Sumber: 

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)















Tiada ulasan: