Rabu, 15 April 2020

Paku Dulang Paku Serpih. Mengata Orang Dia Yang Lebih. 10202


“Maafkan Saya Polis, Saya Menyesal”
PENDANG – “Saya betul-betul menyesal dan tak akan ulangi kesilapan yang sama, maafkan saya polis… saya akan jadikan ia sebagai pengajaran bermakna,” kata Nursahira Mohd Mizuar, 20.

Itu luahan penyesalan Nursahira yang dituduh menghina polis menerusi Facebook pada 27 Mac lalu dan berjanji akan mengubah kelakuan menjadi wanita yang lebih baik.

Keputusan Mahkamah Tinggi Alor Setar, Khamis lalu yang membenarkan permohonan Nursahira menangguhkan hukuman penjara tiga bulan dan denda RM10,000 ibarat peluang kedua kepada wanita itu.

Mahkamah Sesyen pada 31 Mac lalu, menjatuhkan hukuman denda RM10,000 dan penjara tiga bulan selepas Nursahira mengaku bersalah atas tuduhan membuat dan memulakan komunikasi jelik melalui aplikasi Facebook dengan niat menganiaya orang lain di sebuah rumah di Persiaran Kiara Mas, Pendang, pada jam 10.12 malam, 27 Mac lalu.

Dia gagal membayar denda berkenaan menyebabkan mahkamah menjatuhkan hukuman penjara tambahan dua bulan ke atasnya.

Nursahira berkata, sifat marah dan suka meluahkan perasaan di media sosial perlu dielakkan kerana ia boleh memberi kesan negatif dalam hidup.

“Kejadian ini menyedarkan saya bahawa sikap mudah marah boleh memakan diri, jadi saya harap orang ramai di luar sana tidak melakukan kesilapan yang sama seperti saya,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Taman Kiara Mas, di sini, hari ini.

Kisah Nursahira yang ditahan selepas memuat naik komunikasi jelik melalui Facebook terhadap anggota polis tular di media sosial dan mendapat perhatian umum.

Nursahira dikatakan marah dengan tindakan polis yang mengarahkannya pulang ke rumah ketika anggota terbabit melakukan pemantauan Ops COVID-19 di tepi jalan Pendang-Kobah, Batu Menunggul di Pendang pada 27 Mac lalu.

Kes Nursahira mendapat perhatian usahawan Muhamad Azlan Abdullah @ Ali dari Besut, Terengganu, yang bersimpati dengan keluarga Nursahira dan beliau bersedia menjelaskan kos guaman sehingga kes itu selesai, selain menjelaskan wang ikat jamin gadis itu sebanyak RM5,000.

Muhamad Azlan berkata, tindakannya membantu gadis itu bukanlah kerana bersetuju dengan perbuatan menghina pihak berkuasa, sebaliknya mahu kes itu menjadi iktibar kepada semua pihak bahawa jangan mudah mengeluarkan kata-kata yang tidak baik kepada sesiapa sahaja.

“Saya cuma bantu kerana fikir mungkin masa tu Nursahira tak sedar akibat perbuatannya, tambahan pula ayah Nursahira beritahu anaknya sedikit ‘istimewa’ dan memang tidak boleh berkasar kerana dia akan memberontak dalam diam.

“Dalam keadaan sekarang tugas anggota dan pegawai polis sangat mencabar dan susah payah pihak berkuasa dalam usaha mengekang penularan COVID-19 sangat dihargai, jadi janganlah sewenang-wenangnya mengeluarkan kata-kata kesat kepada mereka, seeloknya kita beri kerjasama yang baik kepada semua pihak,” katanya. – BH Online

Sumber:
"Maafkan Saya Polis, Saya Menyesal" - MYNEWSHUB

Covid 19 : 
Ekonomi global mungkin akan mengalami kemelesetan paling teruk
Kriss Merah, Kriss Merah - Dipacu oleh pandemik COVID-19, ekonomi global mungkin akan mengalami kemelesetan paling teruk sejak Zaman Kemelesetan pada tahun 1930-an, dan jauh lebih buruk daripada krisis kewangan global 2009, kata Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF). “Ini adalah krisis yang tidak pernah berlaku dan wujud ketidaktentuan mengenai kesannya terhadap kehidupan kehidupan rakyat,” kata ketua ekonominya, Gita Gopinath dalam Prospek Ekonomi Dunia terkini. 
Pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) kini diunjurkan pada -3.0 peratus pada tahun 2020, kemelesetan jauh lebih buruk daripada pengurangan 0....

Wednesday, April 15, 2020
DULU SERONOK ‘BAHANKAN’ PH, SEKARANG PN KENA PULANG PAKU BUAH KERAS.
Dulu seronok 'bahankan' PH, sekarang PN kena
Dulu seronok ‘bahankan’ PH, sekarang PN kena 
Oleh: AMIRUDDIN AHMAD             April 15, 2020
Peribahasa Melayu: “Pulang paku buah keras” bermaksud memulangkan semula kata-kata atau sindiran yang dikatakan oleh orang yang mengata-ngatanya dahulu. Biasanya digunakan untuk menyedarkan orang tersebut supaya sedar diri. Dulu seronok mengata dan menyindir orang lain. Sekarang bila kena atas batang hidung sendiri baru tahu tinggi rendah duduk perkara sebenar.

Dalam dunia politik negara kita sekarang, peribahasa tersebut sering diaplikasi dalam post-pos politik tetapi ramai yang tak perasan.. Bagi nak mudah faham, kita bagi contoh: Dulu semasa PH memerintah seronok mengata menteri kasut hitam.. Nah sekarang pelbagai jenis menteri telah muncul; menteri air suam, menteri tutup twitter, menteri mewa, menteri doraemon, menteri atas dahi, menteri duta timur tengah, menteri tik tok, menteri kedai gunting, menteri GLC dll… Kenapa disebut-sebut nama menteri itu dimedia sosial? Jawabnya itu hanyalah ‘pulang paku buah keras’ saja. Supaya sahabat politik lawan sedar dan muhasabah diri… Supaya mereka dapat beza antara realiti dan retorik politik. Jangan sedap sangat mengata orang…

Contoh lagi.. Dulu seronok mengata kerajaan PH. Apabila berlaku kemalangan disebabkan pemandu mabuk atau LGBT atau isu arak… Terus saja keluar kenyataan ‘Islam terancam’ di zaman PH. Menteri agama tak buat kerja? Ini semua salah DAP…… Nah sekarang apabila kamu berkuasa kemalangan pemandu mabuk semakin kerap berlaku. Bukan setakat pondan saja bahkan ada pondan mabuk serang pegawai kesihatan. Pesta maksiat berlaku bahkan berjoget sambil minum arak atas jalan. Arak terus diedarkan walaupun di musim PKP.. Di mana suara-suara kamu dahulu yang mengatakan Islam terancam? Masih salah DAP lagikah? Kenapa senyap? Sembunyi dalam gua? Dah jadi syaitan bisu?. .. Itu hanya ‘pulang paku buah keras’. Lain kali jangan sedap mengatakan orang…

Namun setengah orang dia tak faham dan sedar. Mungkin ada kemewaannya kat situ atau jenis lurus bendul dan sudip kayu..kah..kah..kah...

Masa zaman PH, tak henti hentii FB askar Malaysia...misalnya FB Malaysia Defense News, Malaysia Military Power, pakat hentam pagi petang siang malam, semetara PH sedang menyiasat beratus juta tanah hak milik ATM dijual, helikopter pesan 3 tahun tak muncul, disalahguna, sampai masa kini diam senyap, jangan kata nak desak beli MRCA, LCA, senyap sampai sudah....nampak sangat la..nak troll...sekarang mana suara tersebut?..lupa....

Lepas satu satu isu yang timbul. sekarang isu lain pula yang sering muncul, Bab BMF, ya dulu sikit sikit BMF, sekarang diam soal BMF, kini muncul isu pembahagian ghadimah lepas menang, Tiap menteri nak diberi pegang status GLC, kononnya nak pantau..ha.ha lucu, zaman PH, dilantik orang -orang yang benar layak untuk mengendalikan semua GLC yang dilihat jauh mengalami kerugian , atau didapati berlakunya penyelewengan, Misalnya laporan Tabung Haji, sekarang, dah tak ada dah isu itu, bukan apa...sekadar " pulang paku buah keras", sedap sangat hangpa tibai, la ni hangpa ambik...tak mau la ulas bab solat tak kemasjid ni...sebab dah difatwakan tak boleh ke masjid...islam terancam akibat penyakit....owhhh..lupa bukan DAP....tak sangkut paut...

Sumber: 
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - [image: Jangan ajar ilmu salah] Jangan ajar ilmu salah Oleh: PentadbirApril 15, 2020 Share *Kredit: Miqdad Zakaria* Ana tertarik dengan kanyataan Maulana Asri.. Dia kata.. “Orang agama banyak buat dosa dengan mengajar ilmu dari sumber yang salah.. Malas buat kajiaan sama ada ilmu itu benar² dari ulamak itu atau tidak.. Bila tidak buat kajian.. 
Dia akan ulang benda yang salah setiap hari.. Maka jadilah orang agama tersebut seorang yang fasad dan berdosa..” Teringat kat Ustaz PAS yang duk bawa Hadis palsu serata ceruk.. Pastu teringat kat Walaun’s Juhala’ yang duk fitnah Imam Assyafie deng...

IMF RAMAL KEMELESETAN TERBURUK AKIBAT COVID 19
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - [image: IMF ramal kemelesetan terburuk akibat Covid 19] IMF ramal kemelesetan terburuk akibat Covid 19 Oleh: Redzuan RF8 MediaApril 15, 2020 Share Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) meramalkan kemelesetan paling buruk akan melanda dunia akibat wabak Covid 19. 
Menurut IMF krisis ekonomi mungkin seburuk kekita Zaman Kemelesetan 1930-an dan jauh lebih buruk daripada krisis kewangan global 2009 “Ini adalah krisis yang tidak pernah berlaku dan wujud ketidaktentuan mengenai kesannya terhadap kehidupan rakyat,” kata Ketua Ekonominya, Gita Gopinath semalam. Pertumbuhan keluaran dalam negara k...

AirAsia Bantu Repatriasi Warga Negara Filipina
Tribunnews.com - AirAsia Indonesia menyelenggarakan penerbangan khusus dari Semarang ke Manila dalam rangka mendukung misi Kedutaan Besar Republik Filipina

Wednesday, April 15, 2020
DOJ PULANGKAN DUIT RAKYAT MALAYSIA SEBAB APA? 
Apabila DOJ Amerika Syarikat memulangkan semula duit rakyat Malaysia sejumlah AS$ 300 juta, berkokoklah macai dan walaun menyatakan itu bukti Najib tidak bersalah dan tidak terlibat dengan skandal 1MDB. Mereka tidak baca habis apa yang yang sebut oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat.

Kalau itu bukan duit rakyat Malaysia yang dirompak dan diselewengkan, mengapa begitu bodoh sekali DOJ mahu beri kepada Malaysia? Kita berterima kasih kepada kerajaan PH kerana bertungkus lumus untuk mendapatkan semula hak rakyat Malaysia yang dirompak itu dan sebahagiannya telah kita perolehi sebelum ini, manakala kerajaan pintu belakang sekarang ini hanya meneruskan usaha kita sebelum ini. 

Bayangkan kalau kerajaan kleptokrasi dulu masih memerintah selepas PRU14, rasa-rasanya dapat atau tidak duit itu kembali atau lagi bertambah duit itu hilang? Najib tiada kaitan dengan 1MDB? Jangan tolol sangat. 

Anda tahukah siapa penasihat dan orang paling berkuasa di dalam 1MDB? Kalau tidak tahu, cuba tanya PM pintu belakang sekarang, siapa perompak sebenar dalam skandal 1MDB ini. Cari kat Youtube, taip saja "muhyidin 1 MDB." Dengar apa kata Muhyidin tentang 1MDB. Dia dipecat dari TPM dulu pun kerana isu inilah.

Jangan lupa, kerajaan pintu belakang sekarang ini turut berada di dalamnya "hero-hero" yang ada kaitan dengan skandal terbesar ini. Inilah kerajaan pintu belakang yang memerintah sekarang yang disokong pula oleh lebai dan seorang dua ugamawan dedak.

WFAUZDIN NS
Sumber foto, klik/ketik neh: V-adctf

Wednesday, April 15, 2020
LEPAS KENA HENTAM BAB ABAD, KINI DAH TUKAR .....
W.Faudzin

Mula-mula dilaporkan "seabad". Teruk kena belasah di alam maya angkara mempamerkan kebodohan. Akhirnya pagi ini "kitab suci" walaun ini telah ubah biar nampak cerdik...hahaha..
Lain kali sekolah belajar betul betul...jangan hafal bab akhirat sahaja dan lupa soal dunia . Islam kan ajar bab matematik zaman berzaman....apa punya editor...
Sumber: 
aki2004, Pusat Kefahaman Islam AKI - Oleh Halina Mohd Noor DAUN Bacopa monnieri (B monnieri) atau juga dikenali sebagai brahmi atau aindri dalam bahasa Sanskrit dipercayai mampu mencegah masalah nyanyuk atau dementia. Ia mengandungi bahan antiradang, antioksida dan pencegahan amiloid, iaitu protein yang dikaitkan dengan penyakit nyanyuk dan Alzheimer. Brahmi yang juga dikenali sebagai beremi adalah tumbuhan daripada keluarga scrophulariaceae didapati … 
Teruskan membaca →

Ramai pemandu belum dapat bantuan tunai, kata kumpulan teksi
Unknown, DIALOG RAKYAT - Nicholas Chung *Pemandu teksi antara golongan terjejas akibat tiada pelanggan **susulan pelaksanaan PKP untuk membendung penularan Covid-19.* 
PETALING JAYA: Sebuah persatuan pemandu teksi merayu kerajaan memperluaskan pemberian Bantuan Prihatin Nasional (BPN) kepada pemandu teksi yang tidak disenaraikan secara rasmi sebagai penerima. Presiden Gabungan Teksi SeMalaysia, Kamaruddin Mohd Hussain berkata, beliau menerima banyak aduan daripada pemandu teksi yang belum mendapat bantuan kewangan kerajaan. Katanya, mereka kecewa Agensi Pengangkutan Awam Darat (Apad) tidak menyenaraikan me...

Wednesday, April 15, 2020
JADI ULAMA JANGAN KUAT BOHONGJadi ulama jangan kuat bohong
Jadi ulama jangan kuat bohong
Oleh: Pentadbir April 15, 2020
Kredit: Zola

1. PRU 13, kerusi Tanjung Piai dimenangi oleh Wee Jeck Seng (MCA – non Muslim).
2. Dalam PRU ini, Pas tak letak calon. DAP letak calon Islam Mahdzir Ibrahim lawan Wee Jeck Seng.
3. PRU 14, kerusi itu dimenangi oleh Md Farid (PKR – Muslim).Wee Jeck Seng tewas. Pas masuk, dapat no 3.
4. Dengan keputusan itu, non Muslim hilang satu kerusi parlimen.
5. Tapi PRK Tanjung Piai, Pas berkempen untuk Wee Jeck Seng (bukan Muslim).
6. Kini kerusi itu balik kepada non Muslim, Wee Jeck Seng. Calon Muslim PH, Hj Karmaine tewas.
7. Dia mendakwa dalam suratnya kepada negara Arab, kerajaan PH majoriti MPnya non Muslim.
8. Kalau begitu, kenapa dia dan parti dia berkempen untuk non Muslim di Tanjung Piai?
9. Kenyataan dia, majoriti MP kerajaan PH adalah non Muslim juga tak betul.
10. Dalam kerajaan PH, bilangan MP non Muslim 63 orang. Bilangan MP Muslim 74 orang.
11. Rupa-rupanya matematik dia, 63 lebih ramai berbanding 74.
12. Ini bukan status kebencian antara Muslim dan non Muslim, tapi status dedahkan pembohongan ulama. ZOLA


WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: JADI ULAMA JANGAN KUAT BOHONG

Baca juga:
Kesal Soal Corona, Donald Trump Hentikan Sementara Dana untuk WHO
Peneliti: Virus Corona Bisa Bertahan di Suhu Tinggi
Bisakah Pasien Covid-19 yang Sudah Sembuh Terinfeksi Kembali?
Layanan Seks Online Menggeliat di Tengah Pandemi Global
Di Vietnam Nama Pasien Corona Covid-19 dan Alamatnya Diungkap ke Publik
Pakar Kesehatan AS: Tak Ada Lagi Kehidupan Normal Hingga Akhir 2021

Veteran Perang Dunia Kedua: Menang Lawan Virus Corona Lebih Besar dari Menang Perang
Rabu, 15 April 2020 10:10                    Reporter : Hari Ariyanti
Veteran Perang Dunia Kedua: Menang Lawan Virus Corona Lebih Besar dari Menang Perang
ermando armelino. ©Reuters
Merdeka.com - Veteran Perang Dunia (PD) II, Ermando Piveta (99), menjadi orang tertua di Brasil yang sembuh dari virus corona pada Selasa (14/4). Memakai topi tentara dan memberi hormat dari kursi roda, Piveta meninggalkan Rumah Sakit Pasukan Bersenjata di Brasilia diiringi tepuk tangan dari para petugas medis dan penghormatan dengan peniupan terompet.

"Memenangkan pertarungan ini bagi saya lebih besar dari menang perang," ujarnya merujuk pada perjuangannya melawan musuh yang tak terlihat.

"Dalam perang, Anda membunuh atau hidup. Di sini Anda harus berjuang untuk hidup," lanjutnya, seperti dikutip dari The Straits Times, Rabu (15/4).

Piveta adalah letnan kedua pasukan Angkatan Darat Brasil selama PD II dan bertugas di Afrika. Dia dites positif Covid-19 dua pekan lalu dan dirawat dua hari di ICU rumah sakit setelah mengalami pneumonia. Namun dia tak memerlukan ventilator dan sembuh karena kondisi fisiknya yang baik imbas dari kehidupannya di militer dan latar belakang keluarga yang berusia panjang, kata direktur rumah sakit.

Keluarnya Piveta dari rumah sakit adalah momen bahagia di tengah memburuknya pandemi di Brasil dalam pekan ini. 

Virus corona telah menginfeksi 25.262 orang dan membunuh 1.532 orang, kata Kementerian Kesehatan pada Selasa, dengan 204 kematian hanya dalam 24 jam terakhir. [pan]

Sumber:
Veteran Perang Dunia Kedua: Menang Lawan Virus Corona Lebih Besar dari Menang Perang | merdeka.com
merdeka.com

Kerajaan teruskan usaha dapatkan semula aset 1MDB
Unknown, DIALOG RAKYAT - Oleh Hazwan Faisal Mohamad [image: Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz]*Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz* PUTRAJAYA: Kerajaan akan terus berusaha untuk memperoleh semula aset berkaitan 1Malaysia Development Bhd (1MDB) dan memberikan kerjasama sepenuhnya kepada semua pihak dalam memastikan keberhasilan daripada usaha-usaha ini pada masa hadapan. 
Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz, berkata berikutan pengumuman Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini, Kementerian Kewangan mengesahkan penerima...

Cegah COVID-19: Jordan tak benar solat Tarawih di masjid
ainulillia, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - AMMAN, 21 Syaaban 1441H, Rabu – Jordan tidak membenarkan ibadah umum di masjid di seluruh negara itu pada Ramadan yang bermula minggu depan, sebagai langkah untuk mencegah penyebaran wabak COVID-19, kata Menteri Hal Ehwal Agama. Mohammad Khalaylah berkata, solat Tarawih – antara ibadah sunat selama sebulan, juga terpaksa dilarang. Seperti di negara-negara muslim yang lain, … The post Cegah COVID-19: Jordan tak benar solat Tarawih di masjid appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Belajarlah erti bersyukur
sitifatimah, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - ADA teman berkata, jika kita tahu nama pelajar ini dan dia memohon kerja, resumenya kita campak sahaja ke dalam tong sampah. Ini satu reaksi spontan kepada sikap seseorang yang tidak tahu bersyukur dan berterima kasih. Lauk ayam tu dik. Siap ada sayurnya lagi dan dihantar ke kediaman kamu. 
Umat Islam diajar untuk bersyukur kepada Allah … The post Belajarlah erti bersyukur appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Tiga vaksin di China dibenar untuk ujian klinikal
ainulillia, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - BEIJING, 21 Syaaban 1441H, Rabu – China setakat ini telah meluluskan tiga vaksin penyakit novel coronavirus (COVID-19) untuk ujian klinikal, kata seorang pegawai di Beijing, semalam. Perkara itu didedahkan Ketua Pengarah Kementerian Sains dan Teknologi China, Wu Yuanbin ketika memberi taklimat mengenai usaha pembangunan vaksin pada satu sidang media. “Tiga vaksin telah dipersetujui untuk ujian … The post Tiga vaksin di China dibenar untuk ujian klinikal appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

AS pulangkan AS$300 juta dana 1MDB kepada Malaysia
sitifatimah, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - KUALA LUMPUR , 21 Syaaban 1441H, Rabu – Kerajaan hari ini mengumumkan bahawa sebanyak AS$300 juta daripada dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB) telah dipulangkan kepada Malaysia oleh kerajaan Amerika Syarikat. 
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, jumlah itu merupakan dana diperoleh semula hasil daripada penyitaan aset berkaitan 1MDB di bawah Inisiatif Pemulihan Aset Kleptokrasi … The post AS pulangkan AS$300 juta dana 1MDB kepada Malaysia appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Punya 3 Anak Wanita Penghalang dari Siksa Neraka
sukarja, Check Porsi Haji App. - RASULULLAH shallallahu alaihi wasallam bersabda, “Siapa yang memiliki tiga anak perempuan, lalu ia bersabar membesarkan mereka, memberi makan, minum, dan pakaian kepada mereka, niscaya anak-anak itu akan menjadi hijab/penghalang baginya dari api neraka.” Menurut Samahatusy Syaikh Ibnu Baz rahimahullah, hadis tersebut berlaku umum untuk ayah dan ibu dengan sabda Rasulullah shallallahu alaihi wasallam. “Siapa yang … Continue reading Punya 3 Anak Wanita Penghalang dari Siksa Neraka

Sudahkah Menjadi Orang Tua Terbaik?
sukarja, Check Porsi Haji App. - BERLOMBA-LOMBA dalam kebaikan yang diperintahkan Allah dalam al-Qur’an itu bisa dimakna sebagai perintah agar kita menampilkan perbuatan yang terbaik dari apa yang kita bisa. Menjadi guru terbaik, murid terbaik, pengusaha terbaik, petani terbaik, orang tua terbaik, anak terbaik dan seterusnya adalah sebagai contoh. Kalllllli ini saya akan berbicara tentang menjadi orang tua terbaik. Secara umum … Continue reading Sudahkah Menjadi Orang Tua Terbaik?

Takiyudin tidak patuhi etika berkerajaan, 
kata bekas Setiausaha Agung Pas
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - [image: Takiyudin tidak patuhi etika berkerajaan, kata bekas Setiausaha Agung Pas] Oleh MALAYSIA DATELINEApril 15, 2020 8:01 am Tindakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Parlimen), Datuk Takiyuddin Hassan menyatakan bahawa Anggota Parlimen Kerajaan yang tidak dilantik sebagai menteri atau timbalan menteri akan diberi tanggungjawab sebagai pengerusi syarikat berkaitan kerajaan (GLC) disifatkan tidak mematuhi etika berkerajaan. 
Bekas Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali berkata, kenyataan seperti itu merupakan ‘policy statement’ dan tidak ada sebuah kerajaan bo...

Wednesday, April 15, 2020
MUHYIDDIN NAK JUMPA ANWAR ATAU ANWAR YANG INGIN BERTEMU MUHYIDDIN?

Petang semalam, melalui laman sosialnya, Presiden PKR, Anwar Ibrahim memaklumkan tentang pertemuannya dengan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin selama kira-kira 45 minit di Putrajaya.

Kata beliau, pertemuan itu membincangkan beberapa perkara, termasuk usaha membendung wabak Covid-19 yang sedang melanda negara.

Berikut adalah pemakluman Anwar mengenai pertemuan tersebut:-

Pertemuan saya dan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berlangsung di Pejabat Perdana Menteri petang tadi.

Dalam pertemuan selama 45 minit itu, beliau jelaskan berkenaan langkah menangani Covid-19 dan saya menyatakan penghargaan atas khidmat jentera kerajaan, badan bukan kerajaan (NGO) dan masyarakat.

Saya turut bangkitkan soal penyampaian maklumat yang mesti telus dan keupayaan ujian ditingkatkan.

Pakej rangsangan yang diumumkan turut disambut baik, namun harus dipastikan keberkesanan pelaksanaannya agar tidak dipolitikkan di peringkat akar umbi.

Beliau juga menyinggung cadangan sidang Parlimen pada 18 Mei ini dan masalah terkait Covid-19.

Saya akan mengadakan perbincangan lanjut bersama rakan-rakan dalam Pakatan Harapan serta pembangkang, dan akan mengemukakan pandangan kepada beliau.

ANWAR IBRAHIM
14 April 2020.

Ini adalah pertemuan pertama antara kedua-dua pemimpin sejak Muhyiddin mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri pada 1 Mac lalu.

Sebelum ini, Muhyiddin pernah mengutus surat untuk berjumpa dengan Tun Mahathir Mohamad, tetapi bekas Perdana Menteri itu menolak untuk bertemu dengan alasan Presiden Bersatu itu adalah pengkhianat kerana sanggup bekerjasama dengan UMNO.

Persoalan utama di sini, dalam pertemuan semalam itu, Muhyiddin yang mahu berjumpa Anwar atau Anwar yang mahu bertemu Muhyiddin?

Jika Muhyiddin yang ingin berjumpa Anwar, apakah pertemuan itu semata-mata untuk membincangkan hal-hal berkaitan Covid-19 atau Perdana Menteri ada maksud tersirat yang lain?

Apakah melalui pertemuan dengan Anwar itu, Muhyiddin sebenarnya cuba menghantar mesej tertentu kepada UMNO dan Pas yang bersamanya dalam PN dan juga kepada Tun Mahathir yang terus memusuhinya?

Kalau Anwar pula yang meminta untuk berjumpa Muhyiddin, apakah pula tujuannya?

Apakah Anwar juga, melalui pertemuannya dengan Muhyiddin itu, turut ada mesej tertentu yang ingin disampaikannya kepada UMNO, Pas dan juga kepada Tun Mahathir?

Lebih menimbulkan sedikit kehairanan, pertemuan Anwar dengan Muhyiddin itu diadakan hampir serentak dengan kenyataan media Majlis Presiden PH yang menuntut Perdana Menteri memanggil sidang khas Parlimen dengan segera bagi merangka pendekatan dwi-partisan untuk memerangi wabak Covid-19.

Majlis Presiden PH berpendapat, langkah tersebut perlu diambil untuk mencari jalan melindungi pekerja dan menyediakan peluang ekonomi bagi mereka yang bakal kehilangan pekerjaan pada waktu terdekat, seterusnya menyelamatkan masa depan negara.

Apa pun, melalui pertemuan dengan Muhyiddin ini, meski Anwar sudah beberapa kali terhalang untuk menjadi Perdana Menteri, beliau tetap merupakan faktor penting dalam negara ini dan sebagai pengimbang kepada sesiapa juga yang berada di puncak kuasa.

Tun Abdullah Badawi sebaik menjadi Perdana Menteri telah melepaskan Anwar daripada penjara bagi meningkatkan sokongan massa terhadapnya dan tindakan itu telah menyebabkan bermulanya permusuhan beliau dengan Tun Mahathir.

Di era Najib Razak berkuasa, Anwar pernah dipenjarakan, tetapi di malam keputusan PRU14 diumumkan di mana BN sedang di ambang kehilangan kuasa, beliau telah menelefon Anwar yang ketika itu berada di hospital untuk meminta bantuan politik daripadanya.

Tun Mahathir ketika ingin menumbangkan Najib dan BN, telah sanggup mencemar duli pergi ke mahkamah untuk berdamai dengan Anwar bagi merealisasikan impiannya, walaupun beliaulah yang memecat dan memenjarakan Presiden PKR itu sebelumnya.

Apakah kali ini Muhyiddin juga memerlukan Anwar untuk kestabilan kuasanya? (ShahbudinHusin 15/04/2020)
Imej mungkin mengandungi: 3 orang, orang berdiri

Sumber:


Link berikut:
-Ahmad Sanusi Husain.Com
-posts-app=fbl

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)

Tiada ulasan: