Sabtu, 11 April 2020

Bila warga yang tiba-tiba berpura-pura tidak jejak bumi, sedangkan kelihatan diri miskin peradaban fitrah kehidupan. 10174


Muhasabah diri kerana Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā)
Allah ﷻ dan Rasulullah ﷺ

Anak siapakah mereka? Anak Nabi Adam. Hamba siapakah mereka? Hamba Allah.

Masihkah Kita Ingin Berpura-pura?
Tribunnews.com - 35 minutes ago
Banjir sangat dahsyat pernah menenggelamkan bumi untuk menyapu kaum yang durhaka di zaman Nabi Nuh. Lalu, kaum yang juga durhaka di zaman Nabi Luth

Kluster Bajet 'Good Good' Yang Balik Dari Luar Negara Mahukan Layanan Istimewa
0

Tak boleh nak dihadamkan dengan perangai segelintir masyarakat tipikal Malaysia yang masih lagi mahukan layanan istimewa dari kerajaan dan petugas-petugas barisan hadapan (frontliners) yang bertungkus lumus berperang dengan wabak Covid-19 demi untuk selamatkan nyawa rakyat Malaysia.

Sebagai kerajaan yang bertanggungjawab, bukan sahaja keselamatan nyawa rakyat yang berada dalam negara difikirkan, malah rakyat Malaysia yang berada di luar negara juga turut difikirkan keselamatan mereka, terutamanya yang berada di negara yang kini mempunyai kes penularan Covid-19 yang tinggi seperti di Itali, Jerman, Amerika Syarikat, United Kingdom dan lain-lain.

Maka kerajaan mengumumkan, mulai 3 April 2020, rakyat Malaysia yang balik dari luar negara melalui pesawat yang ditempah khas (maksudnya kerajaan akan bayar kos pengangkutan) oleh kerajaan, WAJIB menjalani kuarantin selama 14 hari (BACA DI SINI).

Sepanjang tempoh kuarantin, segala kos penginapan dan makan minum akan ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan.


Sumber memberitahu, kebanyakan mereka yang balik dari luar negara, ditempatkan di hotel-hotel 5 bintang sebagai pusat kuarantin, siap ada Wi Fi percuma lagi.

Tapi inilah perangai manusia yang tak sedar diri dan tak tahu nak bersyukur pada nikmat Allah SWT di saat rakyat marhaen bergelut dengan kesusahan dan kegelisahan akibat wabak Covid-19.

Bukan setakat tidak berterimakasih kepada kerajaan dan rakyat Malaysia yang membiayai kos penerbangan, tempat tinggal mewah dan makan minum mereka, malah mereka merungut dengan alasan-alasan yang tidak masuk akal.

Hotel 5 bintang yang dilengkapi penyaman udara 24 jam, yang selama ini dipuji oleh pelancong luar negara kerana mempunyai kemudahan asas bertaraf dunia, dikatakan mereka panas!!!

Selama nie, manusia yang bajet 'have have' duduk dalam peti sejuk ker apa???
Makanan pula 'mamat dengan minah-minah over' nie kata sangat tidak menyelerakan mereka...🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️  (BACA DI SINI). Habis tu, korang nak makan apa? 'Chicken chop', 'lamb chop' atau 'dizzling steak'? 

Weyyy, 'frontliners' yang merisikokan nyawa mereka, tinggalkan anak bini mereka pun makan makanan yang tak jauh beza dari korang!!!
Yang paling menjengkelkan ialah manusia-manusia yang tidak sedar diri ini enggan memberikan kerjasama kepada 'frontliners' untuk membuat saringan dan pemeriksaan ke atas mereka (BACA DI SINI) dan (DI SINI).

Tetapi bukan semua yang berperangai begitu, cuma sebahagian sahaja dan dimaklumkan, kebanyakan pelajar kita yang baru balik dari luar negara serta rakyat Malaysia yang sudah bertahun-tahun berkerja di luar negara memberikan kerjasama sepenuhnya, malah turut menawarkan diri untuk membantu 'frontliners'.
Yang berperangai buruk ialah rakyat Malaysia yang balik melancong dari luar negara. Mereka pergi melancong ke luar negara sebelum kerajaan mengumumkan arahan PKP kerana mengambil kesempatan tawaran tambang murah dari syarikat penerbangan dan ajen-ajen pelancongan. 

Senang cerita, duduk luar negara tak sampai pun sebulan, pergi melancong pun dengan pakej bajet, balik ke Malaysia pula dengan tambang 'free' tapi dah bajet diri tu 'good good' yang 'have have', lalu 'demand' layanan istimewa.

Dicadangkan kerajaan hantar jer abam-abam polis atau abam-abam tentera untuk pastikan golongan tak sedar diri nie memberikan kerjasama sepenuhnya dengan 'frontliners' dan tak 'demand' yang bukan-bukanKuaranti 14 hari jer pun, bukannya 14 tahun!!!

Sumber: 
Covid19; Negara Maju Tetapi Kos Rawatan Kesihatan Ternyata Mahal, Beruntunglah Rakyat Malaysia
by orangmuo
Memiliki kes COVID-19 terbanyak, Amerika Syarikat ternyata menyimpan masalah lain. Biaya kesihatan yang tinggi membebani warganya yang ingin mendapatkan layanan.

Sehingga hari ini kes jangkitan dan kematian akibat wabak covid19 di US terus meningkat.

Kini masalah lain pula timbul yang terpaksa dihadapi oleh mangsa jangkitan, iaitu kos rawatan yang perlu dibayar amat mahal bagi sesetengah warga Amerika terutamanya yang berpendapatan rendah.

Bagi pesakit yang terinfeksi covid19 yang tidak memiliki insurans kesihatan, mereka akan dikenakan kos rawatan US73.00 ( RM300), itu pun untuk selama 6 hari saja, sedangkan 27 juta rakyat US tidak memiliki Skim Insurans Kesihatan.

Pasien yang mempunyai insurans dikenakan bayaran US38.00 (RM160) bergantung kepada negosiasi syarikat Insurans dan pihak hospital. Tambah lagi kos rawatan juga dikira dengan melihat keadaan kes pesakit sama ada ringan atau berat.

Peniliti dari Harvard mendakwa harga kos rawatan dan ubat-ubatan adalah mahal manakala para doktor pula dibayar dengan gaji tinggi.  Pembiayaan yang lebih tinggi untuk menampung kos rawatan didapati hanya membebankan pesakit sahaja. [liputan6.com]

Tidak seperti di negara kita Malaysia, kos rawatan dan ubat-ubatan semua ditanggung oleh kerajaan.  Bersyukurlah kita menjadi warganegara dan rakyat Malaysia. 

Sumber:
Covid19; Negara Maju Tetapi Kos Rawatan Kesihatan Ternyata Mahal, Beruntunglah Rakyat Malaysia - Orang Muo

1 April Bukan April Fool; Ia Adalah Sejarah Hitam Penyembelihan Umat Islam di Sepanyol
by 
1 April bukannya April Fool yang boleh dirayakan dan dipraktikkan tetapi ianya satu lakaran sejarah Penyembelihan Umat Islam yang perlu diimbas kembali. Ianya berlaku di Granada Sepanyol pada 5 abad yang lepas.

1 April Serangan Tentera Salib dilakukan dengan kejam tanpa mengenal perikemanusiaan. Bukan hanya tentera-tentera Islam yang dibunuh, malah termasuk masyarakat awam, wanita-wanita, anak-anak kecil dan orang-orang tua.

Satu demi satu daerah di Sepanyol ditakluk oleh Tentera Salib. Granada adalah daerah terakhir yang ditakluk. Penduduk  Islam di Sepanyol yang juga dikenal sebagai Orang Moor terpaksa berlindung di dalam rumah untuk menyelamatkan diri.
Tentera-tentera Salib terus menerus mengejar mereka. Apabila jalan-jalan dalam keadaan sunyi sepi, yang tinggal hanyalah  sisa-sisa ribuan mayat yang bergelimpangan yang bermandikan darah. 

Tentera Salib mengetahui bahawa masih ramai umat Islam di Granada yang masih bersembunyi dalam rumah masing-masing.

Dengan lantang Tentera-tentera Salib meneriakkan pengumuman bahawa umat Islam di Granada boleh keluar dari rumah mereka dengan aman dan dibenarkan untuk belayar keluar dari Sepanyol dengan membawa barang-barang keperluan mereka.

Orang-orang Islam pada mulanya masih curiga dengan tawaran tersebut. Beberapa orang Muslim diizinkan untuk melihat sendiri kapal-kapal layar yang sudah disiapkan di pelabuhan.

Setelah benar-benar melihat terdapat kapal yang sudah disediakan untuk mereka. Mereka pun segera bersiap untuk meninggalkan Granada dan belayar meninggalkan Sepanyol.

Keesokan harinya, ribuan penduduk Islam Granada keluar dari rumah-rumah mereka dengan membawa seluruh barang keperluan, berjalan beriringan menuju ke pelabuhan.
Beberapa orang Islam yang tidak mempercayai pasukan salib memilih untuk bertahan dan terus bersembunyi di rumah-rumah mereka.

Setelah ribuan umat Islam Sepanyol berkumpul di pelabuhan, dengan pantas tentara salib menggeledah rumah-rumah yang telah ditinggalkan para penghuninya.

Api dilihat menjulang julang ke angkasa setelah mereka membakar rumah-rumah tersebut bersama-sama dengan orang orang Islam yang masih bertahan bersembunyi di dalamnya.

Ribuan umat Islam yang lain terkandas di pelabuhan dan hanya mampu tergamam apabila melihat tentera salib membakar pula kapal-kapal yang dikatakan akan mengangkut mereka untuk  keluar dari Sepanyol.

Kapal kapal tersebut dengan cepat tenggelam ke dalam lautan.

Ribuan umat Islam tidak dapat melakukan apa-apa kerana tidak mempunyai sebarang senjata. Mereka juga kebanyakannya terdiri daripada  perempuan perempuan dan anak-anak mereka yang masih kecil.

Tentara Salib telah mengepung mereka dengan pedang yang terhunus. Dengan satu teriakan arahan dari pemimpin mereka, ribuan tentera salib segera membunuh umat Islam Sepanyol tanpa rasa belas kasihan.

Jeritan, tangisan dan takbir memecah suasana. Seluruh kaum Muslimin Sepanyol di pelabuhan tersebut habis dibunuh dengan kejam. Mayat bergelimpangan di merata rata tempat. Laut yang biru telah berubah menjadi merah kehitaman.

Tragedi ini bertepatan pada tanggal 1 April. Inilah yang kemudiannya diperingati oleh dunia Kristian apabila tibanya 1 April. Pada tanggal 1 April, orang-orang Kristian dibolehkan untuk Menipu dan berbohong terhadap orang lain. 

1 April Hari Menipu bagi orang Kristian.

Bagi umat Kristian, 1 April merupakan hari "Kemenangan atas pembunuhan ribuan umat Islam di Sepanyol" oleh Tentera Salib melalui Cara Penipuan.

Bagi umat Islam, 1 April merupakan tragedi yang sangat menyedihkan. Hari di mana ribuan saudara seagama mereka disembelih dan dibunuh oleh Tentera Salib di Granada, Sepanyol. Pembunuhan kejam ribuan saudara saudara Islam di Granada, Sepanyol pada 5 abad yang silam.

Dan ini juga di kenali oleh Dunia Kristian sebagai Hari April Fool...!!!

Wallahua’lam.

Oleh itu ingatilah 1 April dengan Doa dan Taubat.

Psst : Kalau tak tahu kena mengaji supaya kita Tak Mudah Kena Tipu.

[Aku masih di Pusat Kuarantin ILKAP, rasa bosan menerjah. Dari bulan  2019 aku sudah berada di Jalan Allah, balik beberapa hari kemudian keluar lagi dan kini dah masuk 1 April 2020.
Sisa masa berbaki masih lagi sekitar 20 hari, Insyallah Allah akan aturkan.  Sambut 1 April di Pusat Kuarantin ILKAP Bangi.- Ali Russia]

Sumber: 
1 April Bukan April Fool; Ia Adalah Sejarah Hitam Penyembelihan Umat Islam di Sepanyol - Orang Muo
Gunting rambut: Kerajaan perlu bijak, peka isu bahayakan rakyat
siti hafidah, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 32 minutes ago
BANGI, 17 Syaaban 1441H, Sabtu – Sesebuah kementerian perlu bersikap bijak dan peka dengan isu semasa terutama bagi perkara yang boleh mengundang bahaya kepada rakyat. Naib Presiden gerakan Islam sederhana, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Dr Norsaleha Mohd Salleh berkata, sebelum membuat keputusan atau kenyataan yang ada kaitan dengan wabak didepani negara ketika ini adalah elok … The post Gunting rambut: Kerajaan perlu bijak, peka isu bahayakan rakyat appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Hari Ini Dalam Sejarah 11 April 2015, Presiden AS dan Kuba Bertemu Setelah Putus Hubungan Diplomatik
Tribunnews.com - 34 minutes ago
Untuk pertama kalinya, sejak lebih dari 50 tahun, Presiden Amerika Serikat melakukan pertemuan dengan Presiden Kuba.

Lima Kapal Asing Pencuri Diamankan, Menteri Eddy: Walau Pandemi Covid-19 Kita Tetap Siaga
Tribunnews.com - 1 hour ago
Dari penangkapan dua kapal Fhilipina ini 26 orang ABK termasuk nahkoda diamankan, semuanya merupakan WNA Fhilipina

Peperiksaan Semester II Matrikulasi dibatalkan
siti hafidah, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 1 hour ago
KUALA LUMPUR, 17 Syaaban 1441H, Sabtu – Peperiksaan Semester II Program Matrikulasi (PSPM) Kementerian Pendidikan (KPM) Sesi 2019/2020 yang dijadualkan pada 27 April hingga 4 Mei dibatalkan, setelah kementerian itu membuat penelitian ke atas situasi semasa wabak COVID-19 di negara ini. Berikutan pembatalan itu, KPM memutuskan bahawa pengajian Program Matrikulasi KPM bagi Sesi 2019/2020 ditamatkan … The post Peperiksaan Semester II Matrikulasi dibatalkan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Satelit Indonesia Meledak dengan Roket China Zaman Jokowi, dan RI Kehilangan Satelit Zaman Megawati
Nahimunkar.org, Nahimunkar - 1 hour ago
Satelit Indonesia Meledak dengan Roket China Zaman Jokowi, dan RI Kehilangan Satelit Zaman Megawati Inilah beritanya. ***Satelit N2 Gagal Orbit, Roy Suryo: Tragedi Terbesar RI Kehilangan Satelit saat Megawati Jual Indosat “Ekonomi Gagal Meroket. Satelitnya Gagal Mengorbit”. Tulisan itu terpampang di lini masa akun @NOTASLIMBOY, milik komedian stand up Sam Dharmaputra Ginting atau... Read More 'Satelit Indonesia Meledak dengan Roket China Zaman Jokowi, dan RI Kehilangan Satelit Zaman Megawati' dapat dibaca di Nahimunkar. Belum ada yang terkait

VIDEO - Viral Nenek Menolak Bantuan Sembako yang Diberikan, Alasanya Bikin Terharu
Serambi Indonesia - 2 hours ago
Sembako yang diantarkan ialah satu karung beras dan sebungkus garam seperti yang terlihat dalam video.

Suami Istri, Ngobrol, Yuk!
Saad Saefullah, Islampos - 3 hours ago
Percayalah, dengan berbicara pada pasanganmu, kamu akan lebih gembira dan sehat. InsyaAllah. The post Suami Istri, Ngobrol, Yuk! appeared first on Islampos.

Ketika Ibnu Umar Wafat
Saad Saefullah, Islampos - 3 hours ago
Ibnu Umar yang usianya lebih dari lebih dari rata-rata shahabat seangkatannya itu melampaui masa hingga zaman khulafaurasyidin berlanjut ke masa khilafah Bani Umayyah. The post Ketika Ibnu Umar Wafat appeared first on Islampos.

Ibnu Sina, Ilmuwan Muslim yang Kenalkan Metode Karantina
Eneng Susanti, Islampos - 4 hours ago
Salah satu ide awal yang pernah Ibnu Sina ajarkan adalah motode karantina untuk mencegah penyebaran penyakit The post Ibnu Sina, Ilmuwan Muslim yang Kenalkan Metode Karantina appeared first on Islampos.

Sejumlah Media Internasional Puji Penanganan Pandemi yang Dicetuskan Nabi Muhammad SAW
Eneng Susanti, Islampos - 4 hours ago
Sederet media asing memuji metode Nabi itu The post Sejumlah Media Internasional Puji Penanganan Pandemi yang Dicetuskan Nabi Muhammad SAW appeared first on Islampos.

PM Palestina Ungkap Kerugian Ekonomi Negara Akibat Pandemi Corona
Sodikin, Islampos - 5 hours ago
Sementara itu, dia mengatakan defisit anggaran diperkirakan akan meningkat menjadi $ 1,4 miliar karena penurunan pendapatan pemerintah lebih dari 50%. The post PM Palestina Ungkap Kerugian Ekonomi Negara Akibat Pandemi Corona appeared first on Islampos.

Cara Ucapkan Cinta pada Suami
Dini Koswarini, Islampos - 5 hours ago
Sesekali Anda bisa mengirimkan sebuah email, atau pesan WA, kepada suami Anda, tulis singkat saja, seperti “aku cinta kamu” atau ungkapan-ungkapan lain yang mengandung kata-kata cinta. The post Cara Ucapkan Cinta pada Suami appeared first on Islampos.

Perbedaan Fardhu dan Wajib
Yudi, Islampos - 5 hours ago
Fardhu dibangun dari al-Qur’an al-Karim, as-Sunnah al-Mutawatirah atau as-Sunnah al-Masyhurah dan Ijma’. The post Perbedaan Fardhu dan Wajib appeared first on Islampos.

Bagaimana Muhyiddin perkukuh kuasa melalui lantikan GLC Terence Gomez
kerengga, KERENGGA - 39 minutes ago
Telah lebih sebulan sejak Perikatan Nasional (PN) mengambil alih kuasa, namun skala serta skop perubahan di kalangan pengarah dan pengurusan kanan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) cukup membingungkan. Kadar perubahan pantas lebih mengejutkan memandangkan lantikan ini dibuat PN yang diketuai oleh perdana menteri dan menteri-menteri kanan yang sebelum ini berada dalam pentadbiran Pakatan

MENGAPA MENTERI KESIHATAN SERING MENGHILANG?
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 1 hour ago
[image: Mengapa Menteri Kesihatan sering menghilang?] Mengapa Menteri Kesihatan sering menghilang? Oleh: PENTADBIR Share TERKEJUT TIBA TIBA DR ADHAM MUNCUL Saya terbaca tulisan Abdul Rani Kulup yang suka membuat sindiran sinis semalam kepada Menteri Kesihatan. Gaya lenggok bahasanya membuat saya ketawa tetapi ia penuh kebenaran. Menteri Kesihatan, Dr Adham Baba wajar dikritik. Mana mungkin seorang bertaraf Menteri yang rakyat membayar gaji dan elaun berpuluh ribu boleh menghilangkan diri ketika negara dalam keadaan panik.Muncul pula sekali sekala dengan wajah toya tanpa rasa ber...

MUSTAHIL AYAH CHIK BUAT FITNAH-TAMRIN TUN GHAFAR
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hours ago
Tamrin Tun Ghafar Sabtu – 11/04/2020 ( 1 – 24 ) 1. Jika tidak ada Perintah Kawalan Perjalanan ( PKP ) ekoran COVID-19 ini sudah barang tentu ahli – ahli PAS serata pelusuk tanahair akan mengadakan kenduri kesyukuran atas perlantikan Presiden mereka sebagai Duta Khas Perdana Menteri bertaraf Menteri ke Timur Tengah. 2. Walaupun hanya menang 18 daripada 222 kerusi Parlimen, namun kerana masuk melalui ‘Tebuk Atap’ – BUKAN pintu belakang sepertimana istilah Hadi, PAS berjaya mendapat 3 orang Menteri dan 5 orang Timbalan Menteri. 3. Ini permainan politik hebat yang TIDAK PERNAH berlaku, bak...

ANWAR BIDAS PIHAK SENGAJA PUTAR BELIT MAKNA LIBERAL
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hours ago
[image: Anwar bidas pihak sengaja putar belit makna liberal] Anwar bidas pihak sengaja putar belit makna liberal Oleh: Redzuan RF8 MediaApril 11, 2020 Share Gelaran liberal tidak boleh diberikan kepada seseorang tanpa menyelidiki secara menyeluruh perjuangan individu terbabit. Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata liberal adalah sedia mendengar pendapat pelbagai pihak dan menjamin kebebasan untuk bersuara. Anwar berkata, bagaimanapun beliau tidak bersikap liberal dalam soal yang berkait dengan perkara membabitkan Islam. “Kita ini liberal makna kita sedia mendengar, sedia menola...

Maklumat kekurangan PPE boleh terus lapor kepada pegawai KKM
siti hafidah, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 hours ago
KUALA LUMPUR, 17 Syaaban 1441H, Sabtu – Pihak yang mempunyai maklumat kekurangan PPE di fasiliti Kementerian Kesihatan (KKM) boleh terus mengemukakannya kepada pegawai yang dikenal pasti di peringkat negeri bagi semakan segera dan tindakan mobilisasi mengikut keperluan dan keutamaan. Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah menerusi kenyataan di laman Facebooknya berkata di peringkat … The post Maklumat kekurangan PPE boleh terus lapor kepada pegawai KKM appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

PKP: 2 lelaki ditahan ketika tunggu pelanggan beli air ketum
ADMIN ISMAWEB, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 hours ago
BUTTERWORTH, 17 Syaaban 1441H, Sabtu – Dua lelaki yang sedang leka menunggu pelanggan untuk menjual air ketum, antara 22 individu yang dikompaun RM1,000 kerana ingkar Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dalam Op COVID-19 yang dijalankan sekitar daerah Seberang Perai Utara (SPU) semalam. Ketua Polis Daerah SPU ACP Noorzainy Mohd Noor berkata dua lelaki berusia 20-an itu … The post PKP: 2 lelaki ditahan ketika tunggu pelanggan beli air ketum appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

KKM bakal tambah makmal pengesanan COVID-19 di Johor
ADMIN ISMAWEB, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 3 hours ago
JOHOR BAHRU, 17 Syaaban 1441H, Sabtu – Kementerian Kesihatan akan menambah makmal pengesanan COVID-19 baharu di Johor sebagai langkah kesiapsiagaan dan usaha mengekang penularan wabak itu di negeri ini. Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba berkata makmal itu adalah tambahan kepada fasiliti makmal sedia ada untuk melakukan ujian pengesanan COVID-19. Setakat ini, Johor mempunyai … The post KKM bakal tambah makmal pengesanan COVID-19 di Johor appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Kita Sedang Berjuang Dan Kita Masih Belum Menang – Dr Noor Hisham
Suaraviral Staff, Suara Viral Malaysia - 3 hours ago
”Apa yang penting kita sedang berjuang memerangi Covid-19 dan kita masih belum menang,” demikian kata-kata Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor […] The post Kita Sedang Berjuang Dan Kita Masih Belum Menang – Dr Noor Hisham appeared first on Suara Viral Malaysia.

Bantuan ‘one-off’ untuk penuntut IPT diperluaskan: Tengku Zafrul
ADMIN ISMAWEB, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 3 hours ago
KUALA LUMPUR, 17 Syaaban 1441H, Sabtu – Bantuan sekali bayar RM200 kepada penuntut sepenuh masa di institusi pengajian tinggi (IPT) yang diumumkan di bawah Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat kini diperluaskan kepada pelajar tingkatan enam, diploma dan setara. Kementerian Kewangan menerusi kenyataan hari ini berkata bantuan tersebut diperluaskan termasuk untuk pelajar di institusi di bawah … The post Bantuan ‘one-off’ untuk penuntut IPT diperluaskan: Tengku Zafrul appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Penduduk halang jenazah COVID-19 dikebumikan di kampung halaman
ADMIN ISMAWEB, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 3 hours ago
JAKARTA, 17 Syaaban 1441H, Sabtu – Penduduk sebuah desa di Jawa Tengah, Indonesia bertindak menghalang pihak berkuasa mengebumikan jenazah jururawat yang meninggal dunia kerana positif virus COVID-19 di kawasan tanah perkuburan di kampung mereka. Menurut media tempatan, jenazah Nuria Kurniasih, 38, jururawat di Rumah Sakit Umum (hospital) Dr Kariadi, Semarang, meninggal dunia pada Khamis lepas, … The post Penduduk halang jenazah COVID-19 dikebumikan di kampung halaman appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Berita palsu: Percakapan bekas timbalan menteri dirakam
ADMIN ISMAWEB, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 3 hours ago
CYBERJAYA, 17 Syaaban 1441H, Sabtu – Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah merakam percakapan seorang bekas timbalan menteri berkaitan penyebaran berita palsu melalui sebuah video di laman Facebooknya, kononnya berlaku situasi luar kawalan di Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) Bangunan Sultan Iskandar (BSI), Johor Bahru. SKMM, dalam kenyataan hari ini, berkata rakaman berkenaan … The post Berita palsu: Percakapan bekas timbalan menteri dirakam appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

COVID-19: Kawasan PKPD catat peningkatan kes baharu
ADMIN ISMAWEB, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 3 hours ago
PUTRAJAYA, 17 Syaaban 1441H, Sabtu – Kes positif COVID-19 di Simpang Renggam, Kluang, Johor yang diletak di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) mencatatkan peningkatan sebanyak tujuh kes hari ini. Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham, berkata peningkatan itu menjadikan jumlah kumulatif di kawasan PKPD itu meningkat kepada 183 kes di kawasan tersebut. “Bandar … The post COVID-19: Kawasan PKPD catat peningkatan kes baharu appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

6 Manfaat Lain Jaring Pembungkus Buah. Pengawet Sabun Hingga Pelindung Telur Biar Nggak Pecah
Husna Rahman, Hipwee - 3 hours ago
Hari gini masih nyampah aja?

Siapa M/Kewangan, Mengaum Seperti Harimau, Tetapi Sebenarnya Kucing?
Ibnu Hasyim, Ibnu Hasyim - 2 hours ago
*Beza Lim Guan Eng dengan Menteri Kewangan sekarang* KUALA LUMPUR: Kecekapan Menteri Kewangan hari ini iaitu Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz wajar dipuji kerana beliau yang merupakan seorang tokoh korporat dilihat lebih bijak menguruskan kewangan negara tanpa memberi pelbagai alasan bersifat politik. Menurut Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Sembilan hal ini dapat dilihat apabila kerajaan masih mampu membelanjakan kira-kira RM250 bilion dalam Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyuddin Yassin beberapa minggu la...

3 LANGKAH SELAMAT GUNTING RAMBUT
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hours ago
Reeya Halem Bagi mana mana lelaki yang rimas dengan rambut panjang di musim wabak bahaya sedang menular ni, kamu hanya ada 3 pilihan sahaja : 1. Pergi gunting rambut di barber atau saloon = kamu akan dapat samada fesyen yang di inginkan atau covid19. 2. Sila mintak anak atau menantu atau cucu pi botak kan kepala = kamu akan dapat gaya Vin Diesel, Dwayne the Rock atau Toyol. 3. Sila mintak sang isteri tercinta pi tocang kan rambut = kamu akan dapat samada🤩😍😜🤪 atau malam Jumaat yang romantika So its your choice then!!

PKP: Mahasiswa syorkan kerajaan sediakan pengangkutan khas
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hours ago
[image: PKP: Mahasiswa syorkan kerajaan sediakan pengangkutan khas] oleh AKMAL MANAFApril 11, 2020 Gabungan beberapa persatuan mahasiswa mengesyorkan agar kerajaan menyediakan pengangkutan khas bagi membawa pulang mahasiswa dari universiti ke negeri masing-masing. Itu antara cadangan yang dilontarkan Mahasiswa Malaysia untuk dipertimbangkan oleh pihak kerajaan susulan lanjutan tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sehingga 28 April ini. Mahasiswa Malaysia dalam kenyataan bersama berkata, ia boleh dilakukan secara berperingkat melalui kerjasama strategik pihak Kementerian Pengajian...

KKM minta tangguh kedai gunting rambut, Menteri minta buka
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hours ago
[image: KKM minta tangguh kedai gunting rambut, Menteri minta buka] Oleh MALAYSIA DATELINEApril 11, 2020 6:09 pm Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) meminta semua industri yang telah dibenarkan beroperasi supaya menangguhkan semua operasi mereka dalam tempoh semingu ini. Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Datuk Noor Hisham Abdullah melalui media sosialnya hari ini berkata, ini termasuk operasi kedai gunting rambut yang dibenarkan beroperasi oleh kerajaan dalam suatu pengumuman semalam. Kata beliau, penangguhan ini perlu dibuat dalam tempoh seminggu ini sehingga data-data menunjukkan ...

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)

Tiada ulasan: