Selasa, 21 April 2020

Dapat kesenangan bersyukurlah - mendapat kesusahan, maka bersabarlahl. Itulah jiwa seorang Mukmin. 10233


Baca:

Jaga-jaga. Di Akhir Zaman akan ada ahli agama yang mendorong kita ke Neraka Jahannam. 10234


Terjawab Sudah Ujian Kita Hari Ini
by Dini Koswarini
Terjawab Sudah Ujian Kita Hari Ini
TERJAWAB sudah ujian kita hari ini.“Sungguh menakjubkan keadaan seorang mukmin. Seluruhnya urusannya itu baik. Ini tidaklah didapati kecuali pada seorang mukmin. Jika mendapatkan kesenangan, maka ia bersyukur. Itu baik baginya. Jika mendapatkan kesusahan, maka ia bersabar. Itu pun baik baginya.” (HR. Muslim, no. 2999)

Ya Allah, apakah gerangan yang sedang menimpa kami saat ini?

“Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepada kalian dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan” (QS. Al-Baqarah : 155).

Mengapakah kami harus diuji dengan wabah corona seperti ini?

“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:”Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi?” (QS. Al-Ankabut : 2)

Untuk apa sesungguhnya ujian ini, ya Allah?

“Tidak ada sesuatu musibah pun yang menimpa (seseorang) kecuali dengan izin Allah; barangsiapa yang beriman kepada Allah, niscaya Dia akan memberi petunjuk ke (dalam) hatinya”(QS. At-Taghabun :11)

Namun, mengapa harus terjadi pada kami?

“Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta” (QS. Al-Ankabut : 3)

Dari mana datangnya musibah ini ya Allah?

“Dari mana datangnya ini?” Katakanlah: “Itu dari dirimu sendiri” (QS. Ali Imran: 165).

Tapi ya Allah, wabah ini sungguh buruk bagi kami….

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui” (QS. Al-Baqarah : 216)

Telah sesak nafas kami, berat hidup kami, gara-gara wabah ini….

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” (QS. Al-Baqarah : 286)

Kami tidak bisa bekerja ya Allah, kami dikurung di rumah saja, kami tidak bisa berbuat apa-apa….

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.” (QS. Ali Imran : 139)

Terkadang, wabah ini memberikan tekanan yang demikian dahsyat kepada kami. Rasanya kami telah menyerah kalah. Sebagian dari kami bahkan telah berputus asa.

“Dan jangan kamu berputus asa dari Rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari Rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir” (QS. Yusuf : 87)

“Tidak ada orang yang berputus asa dari Rahmat Rabbnya, kecuali orang-orang yang sesat” (QS. Al-Hijr: 56)

Kami menjadi gelisah, tidak tenang, karena beban berat yang kami hadapi akibat wabah ini….

“Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah hati menjadi tenteram” (QS. Ar-Ra’du: 28).

Di saat sempit seperti ini, masih adakah jalan keluar bagi kami? Masih adakah pintu rezeki untuk menyambung hidup kami ya Allah?

“Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan memberikan baginya jalan keluar (dalam semua masalah yang dihadapinya), dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya” (QS. Ath-Thalaq: 2-3).

“Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan menjadikan baginya kemudahan dalam (semua) urusannya” (QS. Ath-Thalaq: 4).

Tapi, perusahaan sudah memotong gaji kami. Bahkan sebagian dari kami, sudah tidak memiliki pekerjaan lagi. Siapa yang akan memberikan rezeki kepada kami?

“Dan tidak ada suatu binatang melata pun di bumi melainkan Allah-lah yang memberi rezekinya” (QS. Hud: 6)

Sudah lebih dari sebulan kami menjalani kebijakan Stay At Home. Rasanya sudah tidak kuat untuk terus menerus dikurung di dalam rumah. Lelah ya Allah. Sungguh kami tidak tahu, sampai kapan suasana ini….

“Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.” (QS. Ali Imran : 200)

Mengapa Engkau menyuruh kami untuk bersabar?

“Allah mencintai orang-orang yang sabar” (QS. Ali Imran : 146)

Adakah balasan atas kesabaran kami ya Allah?

“Sesungguhnya Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka kerjakan” (QS. An-Nahl : 96)

Alhamdulillah. Seberapa banyakkah pahala yang akan Engkau berikan kami?

“Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas” (QS. Az-Zumar : 10)

Subhanallah… Lalu bagaimana nasib kami kelak di akhirat ya Allah?

“Sedang para malaikat masuk ke tempat-tempat mereka dari semua pintu (surga), (sambil mengucapkan) ‘Selamat untuk kalian atas kesabaran kalian. Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu” (QS. Ar-Ra’du : 23-24)

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Sekarang kami tenang ya Allah. Kami ridha dengan ketentuan-Mu. Kami bersabar dengan ujian-Mu.

“Allah ridha terhadap mereka dan merekapun ridha kepada-Nya” (QS. Al-Bayyinah : 8)

“Dan keridhaan Allah adalah lebih besar; itu adalah keberuntungan yang besar” (QS. At-Taubah : 72). []

Sumber: Muslim Obsession
Sumber:
Terjawab Sudah Ujian Kita Hari Ini - Islampos

Tuesday, April 21, 2020
Pimpinan dan ahli AMANAH diseru bekerja lebih kuat selepas PKP tamat

Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) Mohamad Sabu, menyeru seluruh pemimpin dan ahli parti agar mempersiapkan hujah bagi mengharungi tugas lebih berat bermula 28 April ini.

Beliau berkata, bermula dari tarikh tersebut, seluruh ahli AMANAH perlu kembali melaksanakan tugas siasah dengan lebih kuat lagi dan memperkasakan strategi penerangan.

Katanya, rakyat perlu terus diingatkan bahawa kerajaan yang ada pada hari ini bukan diperolehi melalui mandat rakyat, tetapi melalui pintu belakang.

“Ketika berada dalam kerajaan Pakatan Harapan (PH) sebelum ini, pemimpin AMANAH diserang habis-habisan, dimaki dan dicerca termasuk dilabel munafik oleh parti Islam khususnya dalam isu meluluskan Akta 355 di Parlimen.

“Namun sekarang ini, parti Islam yang menghentam AMANAH itu, kini sudah ditampuk kuasa walaupun melalui pintu belakang.

“Maka tugas untuk membawa dan meluluskan Akta 355 kini menjadi tanggungjawab parti Islam dan tentunya ia menjadi lebih mudah kerana mereka adalah sebahagian daripada kerajaan,” katanya sambil mengingatkan kepimpinan dan ahli parti agar menyiapkan hujah.

Mohamad Sabu yang juga Ahli Parlimen Kota Raja berkata demikian menerusi satu kenyataan yang dikeluarkan oleh beliau hari ini.

Dalam kenyataan sama, Mohamad Sabu turut memuji disiplin yang ditunjukkan oleh pemimpin dah ahli parti sepanjang tempoh pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Katanya, sepanjang tempoh berkenaan, beliau dapat melihat barisan pemimpin dan anggota AMANAH di segenap peringkat umumnya, mematuhi arahan pihak Kementerian Kesihatan (KKM) dengan baik.

“Saya lihat masing-masing memainkan peranan bagi memastikan wabak Covid-19 ini dapat dihentikan.

“Bermula daripada peringkat Nasional, Angkatan Wanita Amanah Negara (AWAN) Nasional, Pemuda AMANAH Nasional, Wanita Muda Amanah (WARDA), negeri, kawasan sehinggalah ke cawangan, semuanya memainkan peranan.

“Syabas dan terima kasih juga saya ucapkan kepada semua termasuk pasukan Amal Relief (ARiF) dan aktivis parti, yang bertungkus-lumus membantu masyarakat dan golongan memerlukan, khususnya di negeri-negeri yang bukan diperintah oleh PH,” katanya lagi.


WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: Pimpinan dan ahli AMANAH diseru bekerja lebih kuat selepas PKP tamat

Double standard’ tahanan PKP undang kecaman

AMNI JAGAT
Tindakan untuk memilih bulu atau ‘double standard’ dalam operasi penahanan pesalah sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berlangsung mendapat kecaman hebat dari pelbagai pihak.

Antara yang memberi kecaman adalah Exco Pemuda Parti Amanah Negara (AMANAH) negeri Johor, Mohd Azam Mektar yang berkata, perkara itu seperti mewujudkan jurang dalam perlaksanaan undang-undang di negara ini.

“Semalam tersebar pula teks tulisan Nurul Hidayah anak Presiden Umno dalam media sosial yang mencabar pihak yang mengkritiknya atas dakwaan beliau dan suaminya melanggar PKP.

“Sebelum ini terdapat gambar yang membabitkan Timbalan Menteri Kesihatan dan Exco Pendidikan negeri Perak yang makan bersama membelakangkan PKP tidak diambil tindakan oleh pihak berkuasa.

“Namun pengkritik (Azlan Ishak) dari Iskandar Puteri, Johor pula yang dijemput oleh pihak polis di rumahnya serta diambil kenyataan kerana tindakan beliau mengkritik Timbalan Menteri dan Exco tersebut.

“Perkara ini bercanggah sedangkan dalam ucapan Menteri Pertahanan menyatakan bahawa tidak ada sesiapa yang terlepas dari dikenakan tindakan sewaktu PKP ini berlangsung tidak wujud sama sekali kerana berlakunya keadaan pilih bulu seperti ini,” katanya di media sosial miliknya.

Beliau yang juga merupakan Exco Pemuda AMANAH Nasional berkata, perkara itu membuatkan rakyat hidup dalam kekeliruan apabila berlakunya keadaan tersebut.

Katanya lagi, rakyat sedang memerhati tindakan yang dilakukan oleh pemimpin di negara ini sebagai ikutan mereka.

“Rakyat masih ternanti-nanti mahu melihat perkembangan pihak polis dalam menjalankan tugas mereka mendakwa sesiapa saja yang terbabit dalam melanggar undang-undang PKP ini.

“Semua senario ini diikuti secara rapat oleh rakyat dan mereka membuat perbandingan atas perlaksanaan undang-undang ini untuk mereka pertimbangkan.

“Sekarang kerajaan dilihat gagal menguatkuasakan undang-undang secara adil dan saksama kepada seluruh rakyat sehingga ada yang bercakap soal yang pemimpin terus menjadi penguasa kebal serta rakyat menjadi mangsa tertindas,” katanya lagi.

Tambahnya, sebagai sebuah kerajaan yang dikenali sebagai kerajaan Melayu Islam seharusnya ia memperlihatkan keadilan untuk semua bukan bersikap pilih bulu.


at 4/21/2020 08:00:00 PTG 
KERENGGA: ‘Double standard’ tahanan PKP undang kecaman

Apa makna harga minyak mentah kontrak hadapan WTI jatuh bawah AS$0

Reuters

Harga setong minyak mentah berdasarkan penanda aras Amerika Syarikat (AS) merudum jatuh ke bawah paras harga AS$0 setong buat pertama kali dalam sejarah.

Ia memberi petanda membimbangkan, bahawa berlakunya lebihan bekalan bahan tenaga api di seluruh dunia yang tidak pernah terjadi sebelum ini, gara-gara Covid-19 yang menyekat aktiviti ekonomi dan perjalanan. Penanda aras untuk harga minyak mentah AS adalah berdasarkan kontrak niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate crude, atau WTI.

Pada Isnin, ia kelihatan seperti berikut:

Kejatuhan teruk harga minyak WTI yang menjadi penanda aras pasaran AS menyebabkan maklum balas hebat melangkaui kaunter dagangan di kontrak niaga hadapan.

Ini penjelasan tentang apakah makna harga minyak mentah negatif kepada dunia nyata:

Apa maksud harga negatif ke hadapan?

Harga setong minyak mentah berbeza-beza, bergantung pada faktor bekalan, permintaan dan kualiti. Bekalan bahan api jauh melangkaui permintaan sejak Covid-19 memaksa berbilion orang berhenti membuat perjalanan.

Kerana lebihan bekalan, tangki-tangki simpanan untuk WTI menjadi penuh, dan ruang penyimpanan minyak sukar didapatkan.

Pentadbiran Maklumat Tenaga AS pada minggu lepas berkata bahawa penyimpanan di Cushing, Oklahoma, yang merupakan pusat jaringan saluran paip AS sudah mencapai kapasiti 72 peratus, setakat 10 April.

“Sudah tak ada tempat penyimpanan lagi, jadi harga komoditi itu menjadi tidak bernilai,” kata Bob Yawger, pengarah kontrak pasaran hadapan Mizuho di New York.

“Jadi apabila (harganya) negatif satu dolar, (bermakna) mereka akan bayar kamu satu dolar untuk membawa (minyak) itu keluar (dari stok).”

Harga minyak jatuh menjunam sebahagiannya disebabkan cara minyak didagangkan. Kontrak niaga hadapan adalah untuk 1,000 tong minyak mentah, dihantar ke hab minyak di Cushing, di mana syarikat-syarikat tenaga memiliki tangki-tangki simpanan dengan kapasiti kira-kira 76 juta tong minyak.

Setiap kontrak dagangan adalah untuk sebulan, dengan kontrak Mei sepatutnya luput pada Selasa (hari ini). Pelabur yang memegang kontrak Mei tidak mahu mengambil penghantaran minyak dan menanggung kos penyimpanan, lalu akhirnya, mereka terpaksa membayar pihak lain untuk mengambilnya daripada pegangan mereka.

Kontrak Jun, yang penghantarannya masih berbaki sebulan, didagangkan pada harga lebih AS$20 setong, tetapi kejatuhan harga menunjukkan bahawa kebanyakan ruang penyimpanan telah digunakan.

Apa maknanya kepada pengguna, orang ramai?

Kejatuhan harga pasaran kontrak niaga hadapan minyak mentah di Cushing, Oklamaha tidak semestinya bermaksud harga di stesen minyak juga akan jatuh, kata Tom Kloza, penganalisis veteran di Perkhidmatan Maklumat Harga Minyak.

“Saya fikir, ia lebih kepada perkara-perkara melibatkan pengetahuan pihak dalam industri (inside baseball) sahaja,” kata Kloza.

“Kita akan terus melihat harga gasolin, diesel dan bahan api kapal terbang menjadi lebih rendah menjelang Mei, tapi jangan jangka minyak akan diberikan (percuma) atau harga akan setanding kejatuhan dasyat yang julung-julung kali kita lihat (di padaran kontrak niaga hadapan) seperti hari ini,” katanya lagi.

Jelasnya, dengan harga minyak lebih rendah baru-baru ini, sesebuah keluarga rakyat Amerika Syarikat yang tipikal akan dapat menjimatkan kira-kira AS$150 hingga AS$175 untuk bulan ini dalam pembelian bahan api minyak mereka.

Apa maksudnya pula kepada syarikat penerbangan?

Untuk syarikat penerbangan yang kesempitan wang, penurunan harga minyak mentah membolehkan mereka beroperasi pada kos lebih murah, dalam keadaan penerbangan sedia ada pun hampir kosong kerana orang hanya tinggal di rumah gara-gara Covid-19.

Kejatuhan harga minyak mentah pasaran niaga hadapan turut menandakan bahawa syarikat penerbangan dijangkakan tidak menambah semula lebih banyak jaringan penerbangan mereka yang telah dikurangkan, kata pengalisis firma pelaburan Raymond James, Savanthi Synth.

Bagaimana pula dengan lonjakan semula ekonomi?

Sementara pelabur dan penganalisis bersusah payah meneliti aspek teknikal dalam pasaran minyak yang menyumbang kejatuhan harga, pihak lain pula cuba menggariskan apa kesannya terhadap ekonomi.

Sebanyak 30 juta tong minyak setiap hari - yang berjumlah 30 peratus permintaan dunia telah diletakkan ke pusat simpanan di seluruh dunia dalam masa dua ke tiga bulan lalu.

Kalau pun permintaan nanti kembali ke tahap sebelum wabak Covid-19, ia akan mengambil masa yang lama untuk menggunakan semua minyak mentah dalam simpanan itu.

“Apa pesanan pasaran tenaga kepada kamu sekarang adalah, permintaan tak akan kembali dalam masa terdekat, dan bahawa terdapatnya lebihan bekalan,” kata Kevin Flanagan, ketua strategi pendapatan tetap untuk Wisdomtree Asset Management, di New York.

Harga kontrak minyak mentah untuk Jun turut menjunam pada Isnin, jatuh sebanyak 18.4 peratus menjadi AS$20.43 setong.

Itu memberikan pandangan lebih diyakini mengenai bagaimana pedagang pasaran kontrak hadapan melihat permintaan pengguna terhadap tenaga, untuk masa depan yang terdekat ini.

Ia bukan di bawah kosong, tetapi ia sedang menjunam dengan pantas. (Berdasarkan tukaran terkini, AS$1 = RM4.39)
-Reuters


Sumber:
KERENGGA: Apa makna harga minyak mentah kontrak hadapan WTI jatuh bawah AS$0

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)

Tiada ulasan: