Isnin, 13 April 2020

Jujur kerana Allah ...sedih pulak tengok gambar dorang dengan harapan. 10186


Jangan kata aku xkisah... Allah ajari aku untuk jadi hamba Nya terus jadi baik dan lebih baik b4 die. 

Jangan sampai tanah air, tanah tumpah darah mu Malaysia., berlagak macam turun dari kayangan sudah, macam sesetengah puak yang sudah-sudah. Nauzubillah Min Zalik.

Semuga Allah permudah urusan kalian. Aamiin Yaa Allah.

Ada pula Bendera Malaysia ...tuu yang i like. 

16 pelancong Malaysia yang terkandas di Brazil berharap dapat pulang 
Impian 16 pelancong Malaysia untuk menikmati percutian di atas kapal persiaran selama 16 hari ke Antartika tidak kesampaian, apabila kapal berkenaan terkandas di Pelabuhan Rio de Janeiro, Brazil pada pagi Ahad.

Kumpulan itu, bersama-sama 325 penumpang terdiri daripada pelbagai kerakyatan, terkandas di Lautan Atlantik Selatan selepas kapal persiaran itu yang berlayar dari pelabuhan Ushuaia, Argentina pada 28 Feb gagal berlabuh di Montevideo, Uruguay pada 13 Mac setelah negara itu mengumumkan sekatan perjalanan keluar atau masuk bagi membendung penularan wabak COVID-19.

Kapal persiaran berpangkalan di Perancis itu kemudian meneruskan perjalanan ke pelabuhan Buenos Aires, Argentina dan dijadual berlabuh pada 16 Mac, tetapi pengumuman itu dibuat oleh kerajaan Argentina sejam sebelum kapal itu berlayar.
Pengerusi eksekutif, yang juga pengarah pelancong syarikat Apple Vacations Sdn Bhd, Datuk Seri Lee Ee Hoe memberitahu Bernama bahawa kesemua pelancong Malaysia itu dalam keadaan sihat. 

Yang lebih penting kesemua mereka termasuk penumpang lain adalah bebas daripada COVID-19.

“Kami merasa bimbang terutama apabila semua ahli keluarga berada di Malaysia dan kami semua mahu berada di samping mereka semasa menghadapi situasi wabak ini,” katanya ketika membalas satu WhatsApp, Ahad.

Lee menjelaskan bahawa pada mulanya semua penumpang melalui fasa kesedihan tetapi akhirnya positif kerana faktor keselamatan menjadi keutamaan.

“Kapten itu memang profesional, dan selalu mengemaskini setiap perkembangan jadi kami rasa lebih terjamin. 

“Pelayaran ini sungguh selesa, dengan hidangan makanan, minimum yang mencukupi beserta persembahan hiburan. Lagipun kami boleh bergerak bebas kerana kapal persiaran ini bebas COVID-19,” katanya.
Bagaimanapun, beliau mengakui bahawa keadaan akan berubah dalam beberapa jam lagi setelah diberitahu oleh Kapten kapal bahawa mereka akan mendarat di Pelabuhan Rio de Janeiro, malam Ahad. 

Namun, Lee dan pelancong lain dalam kumpulannya amat berterima kasih menerima bantuan daripada Kedutaan Malaysia di Brasilia dan menghargai semua bentuk bantuan yang tidak mengenal penat lelah bagi memasti kumpulan ini dapat pulang ke Malaysia.

“Sebenarnya, mengikut penyelarasan mereka, kami akan menjadi kumpulan pertama akan turun daripada kapal persiaran ini jika semua berjalan mengikut rancangan,” tambah beliau.

Sementara itu, Setiausaha Pertama, Kedutaan Malaysia di Brasilia, Norliyana Alias ketika dihubungi berkata kapal persiaran ini dibenarkan masuk ke Brazil kerana mereka hanya akan memulakan halangan kemasukan rakyat asing dari negara terpilih termasuk Malaysia dan Kesatuan Eropah mulai 23 Mac.

“Kumpulan itu dijangka tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada Selasa (ETA 1435 waktu Malaysia) selepas berlepas dari Lapangan Terbang Rio de Janeiro hari ini (ETD 0235 waktu tempatan),” katanya.

— BERNAMA
Sumber:
16 pelancong Malaysia yang terkandas di Brazil berharap dapat pulang | Suara Viral Malaysia

‘Mulianya Hati’ – Kisah Penghantar Makanan Sepanjang PKP Buat Ramai Tersentuh Hati
April 10th, 2020 | by Asyraf Khalib
“Saudara saudari, duduklah di rumah dan luangkan masa bersama keluarga.”

Itu pesan Perdana Menteri kita sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilanjutkan sehingga 28 April 2020. Setakat ini, PKP menunjukkan hasil positif apabila kes jangkitan Covid-19 di Malaysia mula menurun.

Tapi dalam kita selesa duduk di rumah, jangan lupa masih ramai wira-wira negara di luar sana yang sanggup berkorban masa dan tenaga demi rakyat dan negara. Pemandu dan rider Grab antara hero yang kini menjadi bualan netizen. Jom kami kongsikan!

1. Tak lokek berkongsi rezeki
Tak menang tangan. Ini mungkin istilah yang paling sesuai untuk menggambarkan situasi rider GrabFood sepanjang tempoh PKP. Namun, walau mereka masing-masing dihambat tugas dan tanggungjawab, ramai pula di antara rider ini mengambil inisiatif untuk bekerja sambil beramal.

Bagi yang tertanya-tanya bagaimana nasib golongan yang kurang berkemampuan sewaktu tempoh PKP, kami yakin perkongsian ini mungkin boleh jadi antara berita yang cukup melegakan. Apa yang mengejutkan, hasil carian di media sosial,  team rider kita antara pasukan yang kerap turun padang berkongsi rezeki dengan mereka yang kurang bernasib baik.

Ini termasuklah membantu golongan orang kurang berkemampuan dan golongan gelandangan. Lebih mengagumkan, ada juga rider yang membantu menghantar makanan dan barangan keperluan yang disumbangkan oleh orang awam ke beberapa lokasi seperti masjid tanpa mengenakan sebarang caj. Memang terbaiklah!

2. Setia bersama barisan hadapan
Apa yang lebih membanggakan kami, pasukan rider dan pemandu Grab ini jugalah yang sebenarnya sama-sama membantu petugas barisan hadapan seperti doktor, polis dan tentera sepanjang tempoh PKP ini berlangsung.

Setiap hari, merekalah yang menghantar doktor dan jururawat ke hospital dan mereka jugalah yang setia menghantar makanan serta keperluan kepada frontliners. Benarlah kata orang, di saat dilanda musibah begini, pentingnya untuk kita jaga kita!

3. ‘Terima kasih banyak ya…’ – Netizen
Sejak Perintah Kawalan Pergerakan berkuatkuasa, rider GrabFood antara pasukan penghantar makanan yang boleh dikatakan paling sibuk dan sangat diperlukan. Walaupun begitu, bermula dari sarapan hinggalah ke makan malam, mereka tak pernah jemu melayan permintaan pelanggan.

Sehingga hari ini, ratusan posting dengan ucapan penghargaan mula membanjiri media sosial. Rata-ratanya ditujukan khas buat rider Grab Food. Tak kurang, netizen kita pun mula berkongsi kebaikan dengan menghadiahkan rider makanan, hand sanitizer dan banyak lagi lah!

Ayuh, berikan sokongan kepada wira negara kita!
Tak kisahlah mereka doktor, polis, tentera, posmen, penghantar makanan atau pemandu e-hailing sekalipun. Bagi kami, mereka semua tetap wira negara. Bukan senang nak bekerja di luar sana sewaktu penularan wabak merbahaya ni. Selain terpaksa berdepan virus Covid-19, mereka juga masing-masing kena berhadapan dengan tekanan emosi dan bahaya sekeliling.

Apa pun, sepanjang tempoh penularan wabak Covid-19 ni, kami merayu kepada seluruh rakyat Malaysia agar sama-sama tunaikan tanggungjawab sebagai rakyat Malaysia dan jadilah masyarakat yang prihatin. Elakkan sebar cerita palsu terutamanya bila melibatkan penghantar makanan. Periksa dulu sebelum kongsi. Jangan buat team rider kita hilang semangat ya.
Sama-sama kita kongsi kebaikan

Sebagai menghargai jasa baik mereka, jangan lupa berilah review yang terbaik untuk rider dan pemandu Grab. Paling best, korang boleh sediakan sedikit tip, makanan, minuman, facemask atau hand sanitizer untuk buat mereka happy.

Tips yang paling terbaik, kalau korang nak kongsi lebih kebaikan buat mereka yang memerlukan, korang juga boleh guna mata ganjaran GrabRewards terkumpul untuk disumbangkan kepada komuniti Orang Kurang Upaya (OKU) tau. Lebih mudah kan?
Kami di OHBULAN! dan Grab Malaysia mengajak korang untuk sama-sama berkongsi dan sebarkan kebaikan. Paling penting, duduk diam-diam di rumah supaya kita dapat memutuskan rangkaian jangkitan secepat mungkin. Di saat negara ditimpa musibah begini, ambillah peluang untuk saling melengkapi, bantu membantu dan #RideItOutBersama!

Sebarang maklumat lanjut tentang inisiatif yang ditawarkan oleh Grab bagi membantu pelanggan, pemandu, rider dan merchants terlibat, korang boleh layari laman sesawang Grab harini juga. 

Balas Kebencian dengan Kebaikan, Politisi Muslim AS Bayari Tagihan Medis Haters-nya
by Eneng Susanti
Balas Kebencian dengan Kebaikan, Politisi Muslim AS Bayari Tagihan Medis Haters-nya
AMERIKA SERIKAT–Seorang politikus Muslim di Amerika menanggapi tweet kebencian dengan balasan yang mengagumkan.

Dillon Oz, seorang konstituen yang membencinya (haters) mengirimkan sebuah cuitan anti-muslim pada 9 Maret 2020 lalu. Cuitan itu dibalas Qasim Rashid, seorang imigran Pakistan sekaligus politisi Demokrat yang mencalonkan diri untuk Kongres di Virginia. Dia membalasnya dengan membantu membayar tagihan medis Dillon Oz.

Tak hanya itu, Rashid juga mendorong 290.400 pengikutnya untuk menyumbang untuk kampanye medis Oscar Dillon.

BACA JUGA: Politikus Australia yang Pernah Menentang Pembangunan Masjid, Kini Jatuh Bangkrut

Rashid berbagi foto dia dan Dillon di sebuah posting Facebook dan pada 9 Maret menulis, “Hari ini saya bertemu teman baru saya Oz.” 

Oz yang merupakan warga Fredericksburg berusia 66 tahun itu mengatakan dalam kampanye GoFundMe yang ia luncurkan pada 12 Februari, bahwa tabungannya sudah habis. Dia mengatakan bahwa karena meningkatnya biaya perawatan medisnya dan istrinya dan karena pendapatan tahunannya sekitar $38.000 per tahun, pasangan ini ‘bangkrut’ pada tanggal 23 setiap bulan. 

Pasangan itu memiliki hutang dari perawatan istrinya untuk penyakit paru yang mengancam jiwa, dan rumah mereka membutuhkan pembaruan untuk membuatnya dapat diakses oleh orang cacat.

Rashid mengatakan di media sosial bahwa ia kemudian menerima permintaan maaf yang ‘bijaksana’ dan ‘penuh kasih’ dari Dillon, yang juga meminta agar calon anggota parlemen itu mengunjunginya. Dan, dia memenuhi permintaan tersebut.

Rashid mengatakan dalam posting media sosialnya bahwa ketika dia mengetahui kesulitan-kesulitan Dillon, dia menyumbang untuk membantu menutupi ‘hutang medis yang menghancurkan’ pasangan itu. 

“Sebaliknya, iman saya mengajarkan saya untuk melayani seluruh umat manusia,” tulis Rashid dalam sebuah tweet, menambahkan bahwa ia menyumbangkan $55 untuk kampanye Dillon.

BACA JUGA: Putuskan untuk Masuk Islam, Politisi Senior Partai Anti Islam di Jerman Mengundurkan Diri

Berbicara kepada Muslim News, Rashid berkata, “Iman saya memerintahkan saya untuk melayani semua umat manusia dan untuk membantu orang-orang di sekitar saya. Ketika saya melihat halaman Oz dan melihat bahwa dia dan keluarganya sedang berjuang dengan hutang medis yang tidak dapat diatasi, saya menyadari bahwa saya harus melakukan sesuatu untuk membantunya.

Dia menambahkan, “Saya sangat percaya pada belas kasih melalui tindakan, dan membantu Oz, terlepas dari pesan yang dia kirimkan kepada saya, selaras dengan nilai-nilai saya. Saya juga memiliki pengikut yang sederhana di media sosial, jadi saya berbagi GoFundMe Oz dengan pengikut saya juga, dan mereka menanggapi dengan baik.”

Dillon berkata bahwa dia merasa rendah hati dengan respons Rashid. Dia mengatakan kepada NBC News, “Apa yang telah dilakukan adalah membuka kembali mata saya. 9/11 adalah waktu yang tragis bagi saya dan keluarga saya. Ini telah membuka kembali mata saya ke pra-11/11, di mana saya akan memandang setiap individu sebagai pribadi.

Sumber:
Balas Kebencian dengan Kebaikan, Politisi Muslim AS Bayari Tagihan Medis Haters-nya - Islampos
Islampos
Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)

Tiada ulasan: