Selasa, 7 April 2020

Kegiatan manusia terkunci antara kesan Covid-19. 10139


Buka Al Quran buat tazkirah famili - membuat tambahan cahaya di rumahku syurgaku. 

Seruan kepada diri sendiri. Covid-19 buat kita banyak waktu di rumah sendiri. Covid-19 ajar kita jadi orang yang merendah diri. Kalau tak dapat merendah diri ertinya orang lain yang salah. Hahaha. Covid-19 kita dengar atau dapat khabar orang gelandangan sekitar kota raya tempat kita tinggal. Kita punya rumah. Orang xmampu nak melancung sana sini. Yang mampu melancung, tanpa sedar impot Covid-19. 

Semua tuu ajakan Allah supaya kita berdamai dengan takdir Nya. Bermuhasabah diri. Sendiri jaga diri sendiri dan famili dalam rumah, xpayah kecuh-kecuk macam selalu kena jaga anak buah sebab ko boss di pejabat. Xpayah nak peduli hal rakan sekerja yang tak puas hati atau sendiri tak puas hati dengan rakan sekerja. Lapang fikiran kan. Jaga anak-anak sendiri siang dan malam. 

Sebelum neh kebanyakan hari siang cikgu atau pengasuh jaga anak tuan dan puan. Dapat juga teliti 100% sikap anak sendiri. Tahan x tahan. Xkan nak ganas dengan anak sendiri sebab tak puas hati dengan sikap anak sendiri. Anak kan cerminan sikap dan tingkah laku mak bapak! Covid-19 pun bagi peluang anak-anak kenal sebenar-benar watak dan perwatakan mak dan bapak dorang. Dalam PKP pun anak dapat tengok kejap-kejap bapak cari alasan untuk keluar rumah. Kenapa bosan duduk rumah - sedangkan rumah belum kata pergi dan beruntung kalau kubur kata mari. 

Anak-anak dapat juga meneladani induk mereka sepanjang keberadaan mereka di rumah. Cikgu pun pesan selalu hormati mak bapak kalian. Walau sebahagian mak bapak tak pernah pun nasihat anak-anak begitu untuk menghargai guru mereka, sedangkan emak bapak itu pun bekas anak murid. 


PENDAMIC CORONA VIRUS MENINGKATKAN SOKONGAN KPD PN
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 3 minutes ago
Sedikit bicara politik... MOHD SHAH RIM Sejujurnya saya melihat Krisis C19 ini telah banyak meningkatkan sokongan orang melayu khususnya kepada PM Muhyiddin dan PN. kalau kita lihat dan kaji sosio ekonomi dikalangan orang melayu sepanjang 60 tahun UmnoBN memerintah seolah-olah dibairkan sahaja orang melayu hidup susah walaupun banyak dasar2 dilancarkan untuk orang melayu, namun orang melayu terus hidup dalam kemiskinan samada dibandar mahupun di pendalaman. Rakyat khususnya orang melayu bila hidup senang dan tidak bergantung kepada kerajaan, pemikiran mereka agak terbuka dan lebi...

JANGAN LAGI PERCAYAKAN SI TUA ITU..
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 4 minutes ago
Taufiq halim Khairuddin otak udang(budak suruhan TunMdey),sebelum ni rajin menyalak suruh Anwar bawak angka untuk tentukan sokongan.. Sedang TunMdey sendiri jadi Pm asyik berpolitik dengan mmbeli sokongan Pembangkang termasuk Pas untuk khianat janji serah kuasa...sebab itu dia over kompiden letak jawatan mengejut untuk jadi Pm Perpaduan,katanya semua block sokong dia,nakan dia🤣(diktator,tamak kuasa) tanpa terikat dengan partix pokitik,akhirnya bila PH (PKR,Amanah,DAP) tarik sokongan,dia ingat semua orang sukakan dia secara peribadi,nahh sekarang baru dia sedar,yang dia berkuasa se...

9 Cara Menghasilkan Uang dari Internet, Mudah dan Menguntungkan
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Meskipun begitu menghasilkan uang dari internet terbilang gampang-gampang susah. Bila kamu memang sudah belajar dan mengerti caranya dan apa saja yang harus dipersiapkan, maka keinginanmu akan mudah terwujud. Apalagi kamu bisa memilih berbagai metode yang diinginkan.

Polri Jangan 'Manfaatkan' Covid-19 untuk Bungkam Kebebasan Berpendapat
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Polri mengeluarkan Surat Telegram bernomor ST/1100/IV/HUK.7.1./2020 tanggal 4 April 2020, menyikapi pandemi global virus Corona atau Covid-19. Salah satu isinya menyangkut pidana terkait penghinaan terhadap presiden dan pejabat negara.

Ratib al-Attas, ‘jihad’ rohani hadapi COVID-19
aki2004, Pusat Kefahaman Islam AKI - 1 hour ago
Oleh Latifah Arifin Vaksin dan ubat mengatasi penyakit COVID-19 masih belum ditemui tetapi umat Islam mempunyai ‘pertahanan’ kuat secara rohani dengan melipatgandakan doa kepada Allah SWT supaya diberikan perlindungan, sekali gus dijauhkan penyakit berbahaya. Ketika ini, kelompok barisan hadapan khususnya petugas perubatan dan keselamatan sedang ‘berjihad’ bagi memerangi wabak ini, justeru umat Islam yang menjalani … Teruskan membaca →

8 Cara Mempercepat Koneksi Internet, Ampuh dan Anti Buffering
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Untuk mengetahui secara lebih rinci, berikut kami rangkum 8 cara mempercepat koneksi internet.

5 Resep Pasta Vegan, Sehat dan Mudah Dipraktikkan
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Resep pasta vegan bisa sama lezatnya dengan resep pasta bercampur daging dan krim lainnya. Dengan resep pasta vegan, Anda dapat mendapatkan dua hal sekaligus; rasa yang enak dan juga sehat. Berikut adalah 5 resep pasta vegan pilihan yang bisa Anda praktikkan di rumah.

10 Jenis Karbohidrat untuk Diet, Bisa Bikin Tubuh Langsing
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Tak perlu memusuhi karbohidrat bila ingin memiliki tubuh yang langsing. Justru memasukkan karbohidrat ke dalam menu diet harian dapat membuat kamu dapat memiliki tubuh yang ideal dengan lebih mudah dan cepat.

6 Cara Melacak Nomor Handphone, Efektif dan Mudah Dilakukan
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Beberapa orang pasti pernah kehilangan handphone. Hal ini tentu membuat panik pemiliknya. Hal pertama yang biasanya dilakukan adalah dengan menghubungi nomor handphone yang hilang.

7 Manfaat Kacang Panjang untuk Kesehatan, Bisa Cegah Kanker
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Kacang panjang merupakan jenis sayuran yang sering diolah menjadi menu makanan oleh masyarakat Indonesia. Biasanya kacang panjang diolah menjadi sayur lodeh, lalapan hingga aneka tumisan. Selain memiliki rasa yang segar, kacang panjang juga memiliki kandungan manfaat yang baik untuk kesehatan.

Data 7 April: Ada 73 Jemaah Tablig di Jakbar Positif Covid-19
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Di hari berbeda, pada 27 Maret, penambahan pasien terhadap jemaah bertambah. Dengan jumlah 39 jemaah, yang sebelumnya berstatus orang dalam pemantauan (ODP).

Cara Membersihkan Bahan Makanan Agar Bebas dari Virus Corona
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Bahan makananyang didapatkan dari supermarket, pasar, dan tempat umum terdapat risiko penularan virus corona covid-19 melalui droplets (cairan batuk dan bersin) yang mungkin saja tertinggal.

48 tukang jahit bergabung hasilkan PPE
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 1 hour ago
LANGKAWI,13 Syaaban 1441H, Selasa – Kebanyakan mereka tidak pernah bersua muka, namun atas semangat solidariti, 48 tukang jahit yang sebahagian besarnya di sekitar pulau ini bergabung menggunakan kemahiran masing-masing menghasilkan peralatan perlindungan diri (PPE) buat kegunaan petugas kesihatan di Langkawi. Sejak akhir Mac lepas, kumpulan ini yang hanya berhubung menerusi laman sosial Facebook, menggunakan mesin … The post 48 tukang jahit bergabung hasilkan PPE appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

‘Polis bukan suka-suka sekat pergerakan orang ramai’
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 1 hour ago
KUALA LUMPUR, 13 Syaaban 1441H, Selasa – Individu yang sengaja merakam video atau mengambil gambar ketika penugasan anggota polis di sekatan jalan raya dengan niat untuk memberi persepsi negatif dalam media sosial boleh dikenakan tindakan tegas, kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador. Beliau berkata, perbuatan itu adalah tidak bertanggungjawab dan melanggar arahan … The post ‘Polis bukan suka-suka sekat pergerakan orang ramai’ appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Afrika digugur sebagai lokasi ujian vaksin COVID-19: WHO
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 1 hour ago
GENEVA, 13 Syaaban 1441H, Selasa – Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus pada Isnin berkata, Afrika tidak akan menjadi lokasi tapak ujian vaksin COVID-19, lapor agensi berita Xinhua. “Afrika tidak boleh dan tidak akan menjadi tempat ujian terhadap sebarang vaksin. Kami akan mengikuti semua peraturan untuk menguji sebarang pelalian atau terapeutik di … The post Afrika digugur sebagai lokasi ujian vaksin COVID-19: WHO appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Ekonomi meleset lebih buruk dari 2008 jika COVID-19 berterusan
siti hafidah, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 1 hour ago
BANGI, 13 Syaaban 1441H, Selasa – Ekonomi dunia akan mengalami kemelesetan lebih buruk berbanding krisis kewangan global pada 2008 sekiranya pandemik COVID-19 tidak berakhir. Bahkan kemungkinan ianya akan lebih daripada kemelesetan ekonomi dunia atau Great Depression pada 1930, jika krisis kesihatan ini berlarutan kata, Pensyarah Institut Perbankan dan Kewangan Islam, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), … The post Ekonomi meleset lebih buruk dari 2008 jika COVID-19 berterusan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Kerajaan umum kutipan tabung COVID-19 esok
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 hours ago
KUALA LUMPUR, 13 Syaaban 1441H, Selasa – Jumlah kutipan tabung COVID-19 yang dilancarkan oleh kerajaan untuk memberi bantuan kewangan kepada pihak yang memerlukan, akan diumumkan esok. Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, bentuk agihan wang kutipan itu juga akan diumumkan pada hari sama. Selain itu, turut diumumkan pada esok adalah proses pengedaran … The post Kerajaan umum kutipan tabung COVID-19 esok appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

2 bangunan Jalan Masjid India lokasi ke-4 diarah PKPD
tyrazalhe, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 hours ago
BANGI, 13 Syaaban 1441H, Selasa – Kerajaan melaksanakan arahan keempat Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) ke atas bangunan Selangor Mansion dan Malayan Mansion, di Jalan Masjid India Kuala Lumpur susulan terdapat 15 kes positif COVID-19. Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, perintah berkuat kuasa mulai 7 April sehingga pengesanan kes tamat … The post 2 bangunan Jalan Masjid India lokasi ke-4 diarah PKPD appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Padang Mengatas, Tempat Wisata di Sumatra Barat yang Sekilas Mirip Savana New Zealand
Septyan Bayu Anggara, Hipwee - 2 hours ago
Nanti kalau Corona udah beres, main ke New Zealand ala Sumatra Barat ini aja ah~

KKM syor guna VAS ambil ubat susulan penyakit kronik
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 hours ago
KUALA LUMPUR, 13 Syaaban 1441H, Selasa – Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menyarankan pesakit yang diberikan rawatan ubat susulan bagi penyakit kronik supaya menggunakan Perkhidmatan Tambah Nilai Farmasi (VAS). VAS yang disediakan di fasiliti KKM menyediakan pelbagai perkhidmatan termasuk Ubat Melalui POS (UMP), farmasi pandu lalu, Locker4U dan sistem temu janji farmasi. Ketua Pengarah KKM, Datuk … The post KKM syor guna VAS ambil ubat susulan penyakit kronik appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

MB Perak umum portfolio EXCO
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 hours ago
IPOH, 13 Syaaban 1441H, Selasa – Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu hari ini mengumumkan portfolio Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco), dengan beliau sendiri memegang portfolio Pengerusi Jawatankuasa Kewangan, Keselamatan, Tanah, Sumber Asli, Perancangan Ekonomi, Syarikat Berkaitan Kerajaan dan Integrasi Nasional. Ahmad Faizal pada sidang media khas pengumuman itu di sini berkata, Ahli … The post MB Perak umum portfolio EXCO appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Putrajaya, Rembau, Jasin zon merah COVID-19: KKM
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 hours ago
KUALA LUMPUR, 13 Syaaban 1441H, Selasa –Tiga lagi lokasi dikategorikan sebagai zon merah COVID-19, menjadikan, jumlah keseluruhan zon merah kini meningkat kepada 21 lokasi, menurut statistik Pusat Kesiapsiagaan dan Tindak Cepat Krisis Kebangsaan (CPRC) Kementerian Kesihatan (KKM). Berdasarkan statistik yang dikongsikan dalam Twitter KKM hari ini, lokasi terbaharu itu membabitkan Wilayah Persekutuan Putrajaya dengan 41 … The post Putrajaya, Rembau, Jasin zon merah COVID-19: KKM appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Zoo Negara pastikan haiwan tak dijangkiti COVID-19
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 hours ago
KUALA LUMPUR, 13 Syaaban 1441H, Selasa – Zoo Negara mengambil langkah-langkah proaktif bagi memastikan lebih 300 spesies haiwan di lokasi itu tidak dijangkiti wabak COVID-19. Pengarah Veterinar Zoo Negara, Dr Mat Naim Ramli berkata, pihaknya meminimumkan pergerakan penjaga zoo ke kandang-kandang serta waktu bekerja mereka dihadkan hanya empat jam sehari. “Oleh kerana sudah ada dua … The post Zoo Negara pastikan haiwan tak dijangkiti COVID-19 appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Virus corona: Mengapa anak-anak tidak imun terhadap Covid-19?
Bukti-bukti sejauh ini menunjukkan bahwa anak-anak tidak rentan terhadap virus corona, namun demikian mereka masih bisa terpapar. Mengapa virus ini tampaknya memiliki dampak berbeda terhadap anak-anak ketimbang orang dewasa?

Kematian di Amerika Serikat akibat Corona Tembus 10 Ribu, Lampaui Rekor Korban 6 Perang oleh AS
Tribunnews.com - 1 hour ago
Jumlah kematian di Amerika Serikat akibat corona telah melampaui rekor korban enam perang oleh AS. Hingga Senin (6/4/2020), 10 ribu orang meninggal.

Petugas Kesihatan Diberi Surat Penghargaan
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 2 hours ago
KUALA LUMPUR – Semua kakitangan dan petugas kesihatan barisan hadapan diberikan surat penghargaan terima kasih sempena Hari Kesihatan Sedunia 2020.... The post Petugas Kesihatan Diberi Surat Penghargaan appeared first on MYNEWSHUB.

MUHYIDDIN & AZMIN UNMASKED! ONE TRIED TO OUST NAJIB WITH 1MDB BUT FAILED, JUMPED ON MAHATHIR’S COAT-TAILS & WAITED TILL 2020 TO BACKSTAB & ‘STEAL’ THE GOVT FROM HIM – WHILE THE OTHER ONE IS BUSY DOING WHAT HE SHOULD NOT BE DOING AS THE MAN-IN-THE-STREET GETS THE FULL BLOW OF COVID-19 DISASTER
emily mc, Malaysia Chronicle - 2 hours ago
Malaysians are getting a reminder of what capricious, selective, vicious and arbitrary government feels like. With each day that goes by, the yet to be legitimised UMNO/PAS/GPS administration of ‘PM8′ has been getting back to old ways, fast. The country at large may have been told to focus on lockdown and to reserve criticism during an existential crisis. Yet, having snatched the driving wheel, this coup coalition clearly have their minds on other things entirely as they have set about settling scores, padding out power bases and strengthening patronage. In particular, the unconfi...

COVID-19: Semua Zon Merah Sudah Dinyah Cemar
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 2 hours ago
KUALA LUMPUR – Semua kawasan zon merah sudah dilaksanakan proses sanitasi nyah cemar dalam usaha membendung penularan wabak COVID-19. Menteri... The post COVID-19: Semua Zon Merah Sudah Dinyah Cemar appeared first on MYNEWSHUB.

COVID-19: Kerajaan Hanya Tanggung RM150 Sehari
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 2 hours ago
KUALA LUMPUR – Kerajaan tidak menanggung sepenuhnya kos bilik dan makan di hotel yang dijadikan pusat kuarantin, sebaliknya hanya membayar... The post COVID-19: Kerajaan Hanya Tanggung RM150 Sehari appeared first on MYNEWSHUB.

Bukan dari Kelelawar, Ilmuwan Sebut Virus Corona Muncul Gegara Manusia itu Sendiri
Serambi Indonesia - 2 hours ago
Namun beberapa ilmuwan menganggap tuduhan tersebut tidak didasarkan dengan fakta yang ada.

Tan Sri Muhyiddin suarakan sokongan Malaysia terhadap isu Palestin
admin, Indahnya Islam - 3 hours ago
KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Presiden Palestin Mahmoud Abbas mengadakan perbincangan menerusi telefon, berkaitan beberapa isu termasuk hubungan dua hala dan wabak COVID-19, lapor agensi berita Palestin (WAFA). Mahmoud turut mengucapkan tahniah kepada Muhyiddin atas pelantikannya sebagai Perdana Menteri dan menekankan mengenai pentingnya meningkatkan kerjasama serta hubungan dua hala kedua-dua ...

PKPD Di Bangunan Malayan Mansion, Selangor Mansion
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 3 hours ago
KUALA LUMPUR – Kerajaan melaksanakan arahan keempat Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di Bangunan Selangor Mansion dan Bangunan Malayan Mansion... The post PKPD Di Bangunan Malayan Mansion, Selangor Mansion appeared first on MYNEWSHUB.

‘EXIT STRATEGY’ – MUHYIDDIN’S LAZY BACKDOOR GOVT SHOULD START THINKING ABOUT ONE IMMEDIATELY: THE 40,000 LIVE OR DIE QUESTION MARK FOR MALAYSIA
emily mc, Malaysia Chronicle - 3 hours ago
Germany has unleashed a “To-Do List” to enable the country to lift, or at least scale down the lockdown, scheduled to end on April 19. The government hopes with the list of measures to be implemented, people could return to their normal life. Since its March 22’s lockdown, the Europe’s largest economy has been suffering from a meltdown and is tipped to enter recession this year. Basically, the German government has identified 3 primary steps to be taken as its exit strategy. First, it’s a mandatory that everyone wears a mask in public. Second, public gatherings will be limited. Third...

Zoo Negara Pastikan Haiwannya Tak Dijangkiti COVID-19
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 4 hours ago
KUALA LUMPUR – Zoo Negara mengambil langkah proaktif bagi memastikan lebih 300 spesies haiwan di lokasi itu tidak dijangkiti wabak... The post Zoo Negara Pastikan Haiwannya Tak Dijangkiti COVID-19 appeared first on MYNEWSHUB.

Inilah Cara ANEH Saat Masyarakat 'BELANJA' Ditengah Wabah Virus Corona.
KASKUS - Forum Threads - 2 hours ago
[CENTER][b][color=#005dc2][size=5]Kostum Unik Saat Masyarakat [/size][/color][color=#e82a1f][size=5]'BELANJA' [/size][/color][color=#005dc2][size=5]Ditengah Wabah Virus Corona.[/size][/color][/b] [font=Georgia] [img]https://s.kaskus.id/images/2020/04/07/1375986_202004070208460793.png[/img] pic : boredpanda.com Penyebaran virus corona memang semakin mengkhawatirkan, ini terlihat dari hasil pengumuman pemerintah yang setiap harinya jumlah pasien yang positif terkena wabah corona semakin ber...

Berbagai Macam Tools Android Developer Terbaik
KASKUS - Forum Threads - 2 hours ago
[color=#000000][size=2][font=Montserrat, Arial, Helvetica, sans-serif]Sistem operasional Android menjadi lahan favorit bagi banyak [i]developer [/i]menaruh karya mereka dalam bentuk aplikasi. Untuk membuat jutaan aplikasi di sana, ada banyak Android [i]developer tools [/i]yang mereka pilih.[/font][/size][/color] [color=#000000][size=2][font=Montserrat, Arial, Helvetica, sans-serif]Android [i]developer tools [/i]banyak dimanfaatkan [i]developer [/i]membuat aplikasi yang kemungkinan me...

Tips Belanja Cerdas Saat Pandemi Corona
KASKUS - Forum Threads - 2 hours ago
[color=#484848][size=2][font=Lato, "Helvetica Neue", helvetica, arial, sans-serif][b][font=Lato, "Helvetica Neue", helvetica, arial, sans-serif][b][img]https://i2.wp.com/genbisnis.com/wp-content/uploads/2020/04/masker-belanja.jpg?w=1000&ssl=1[/img][/b][/font][/b][/font][/size][/color] [color=#484848][size=2][font=Lato, "Helvetica Neue", helvetica, arial, sans-serif][b][font=Lato, "Helvetica Neue", helvetica, arial, sans-serif][b][url=https://genbisnis.com/tips-belanja-cerdas-saat-pandemi-coro...

Aplikasi Bebas dari Internet Positif
KASKUS - Forum Threads - 2 hours ago
[youtube]MC_pIm3K7zM[/youtube]

Ini Salah Satu Cara Jepang Agar Rakyatnya Tetap Di Rumah
KASKUS - Forum Threads - 2 hours ago
[JUSTIFY][img]https://s.kaskus.id/images/2020/04/07/10828545_202004071227410263.jpg[/img] Sumber Gambar = [URL=https://m.facebook.com/photo.php?fbid=1709738539165314&id=153944868078030&set=a.175685089237341&source=48&ref=content_filter]Klik disini[/URL] Selama wabah corona terjadi. Pemerintah di seluruh dunia menganjurkan seluruh warganya untuk Sosial distancing atau menjaga jarak dengan tetap di rumah saja, kegiatan tersebut adalah salah satu cara yang dinilai paling efektif dan efisien ju...

Analisis Mimpi Menurut Teori Psikoanalisis (Sigmund Freud)
KASKUS - Forum Threads - 2 hours ago
[CENTER][img]https://s.kaskus.id/images/2020/04/07/10130969_202004071245110357.jpg[/img][b] ASSALAMUALAIKUM WR WB SELAMAT DATANG DI THREAD SEDERHANA MILIK KICQUCK :terimakasih:terimakasih:terimakasih [img]https://s.kaskus.id/images/2020/04/07/10130969_202004071241490183.png[/img][/B][/CENTER] [JUSTIFY]Mimpi adalah gambaran atau kejadian yang kita rasakan ketika sedang tertidur. Biasanya kejadian di dalam mimpi ini tidak berlangsung lama. Durasinya sekitar 20 sampai 30 menit namun bisa bergan...

Sejarah Haji Pernah Beberapa Kali Ditiadakan (Bagian 1)
sukarja, Check Porsi Haji App. - 3 hours ago
Wabah virus corona yang melanda hampir semua negara telah berdampak pada banyak segi kehidupan, termasuk dalam kegiatan ibadah umat Muslim dunia. Setelah kegiatan umroh dihentikan sementara guna mencegah penyebaran virus corona, kini umat Muslim juga bertanya-tanya akankah pelaksanaan ibadah haji tahun ini dibatalkan? Pemerintah Arab Saudi telah mengambil sejumlah langkah pencegahan untuk mengendalikan penyebaran infeksi … Continue reading Sejarah Haji Pernah Beberapa Kali Ditiadakan (Bagian 1)

Tekan Penyebaran Covid-19, Turki Kurangi Aktivitas Pasukan di Suriah
Ibas, News – Kiblat - 4 hours ago
KIBLAT.NET, Ankara – Sebagai bagian dari langkah-langkah untuk menghentikan penyebaran virus corona (COVID-19), Kementerian Pertahanan... The post Tekan Penyebaran Covid-19, Turki Kurangi Aktivitas Pasukan di Suriah appeared first on Kiblat.


Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)

Tiada ulasan: