Khamis, 16 April 2020

Mulai hari baikmu dengan berdoa. In Syaa Allah. 10207


Menurut Ibnu Qayyim, Inilah Keterkaitan antara Doa dan Musibah 
by Eneng Susanti
Nasihat Sahabat dan Doa untuk Taubat 
SAAT ini dunia sedang menghadapi musibah berupa wabah Covid-19. Wabah penyakit ini tak hanya mempengaruhi kesehatan manusia tapi juga mempengaruhi segala aspek kehidupan.

Segala cara dilakukan untuk mencegah pandemi Covid-19 ini menyebar lebih luas. Mengingat banyaknya korban dan cepatnya virus corona penyebab Covid-19 ini menyebar, usaha keras untuk mencegahnya memang sangat diperlukan. Namun, tentu saja sebagai orang yang beriman, kita tidak boleh melupakan kekuatan doa.

BACA JUGA: Inilah Doa ketika Melihat Orang Tertimpa Penyakit atau Musibah

Dalam buku berjudul Terapi Penyakit Hati, Ibnu Qayyim Al Jauziyyah mengungkapkan perihal doa tersebut. Menurutnya, doa mampu menangkal bala dan cobaan serta mencegah dan menghilangkan musibah. Doa juga dapat meringangkan musibah yang datang.

Seperti diketahui, doa merupakan senjata orang mukmin. Hal ini sebagaimana diriwayatkan oleh Hakim dari Ali bin Abi Thalib, Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya doa itu adalah senjata bagi orang yang beriman, tiang agama, dan sinar langit dan bumi.” 

Menurut Ibnu Qayyim, terdapat tiga kategori keterkaitan doa dengan musibah yang menimpa:

1. Apabila doa lebih kuat, musibah bisa ditolak.
2. Apabila doa lebih lemah daripada musibah, seseorang akan terus dirundung musibah. Meskipun demikian, walaupun lemah, doa masih bisa sedikit meringankan.
3. Apabila sama-sama kuat, musibah dan doa akan saling menolak.

Dalam Kitab Al Hakim juga diriwayatkan sebuah hadits dari Aisyah, Rasulullah SAW bersabda: “Kewaspadaanmu tidak ada gunanya dalam menghadapi takdir. Doalah yang berguna untuk mengantisipasi musibah yang turun maupun yang belum turun. Sesungguhnya musibah ketika turun dihadapi oleh doa dan keduanya bertarung hingga Hari Kiamat.”

Dalam kitab tersebut, pun diriwayatkan hadits dari Tsauban, Rasulullah SAW bersabda: “Tidak ada yang menolak takdir kecuali doa. Dan tidak ada yang menambah amal pahalanya kecuali kebaikan. Sesungguhnya seseorang tidak memperoleh rezeki, mungkin saja karena dosa yang ia lakukan.”

BACA JUGA: Doa di Kala Tertimpa Musibah

Dalam kitab yang sama, diriwayatkan pula hadits dari Ibnu Umar. Rasulullah SAW bersabda: “Doa itu bermanfaat bagi musibah yang telah turun dan yang belum turun. Karena itu, wahai hamba Allah, kalian harus berdoa.”

Maka, di tengah pandemi Covid-19 yang belum usai ini, alangkah baiknya mengoptimalkan segenap ikhtiar dan memanjatkan doa terbaik kita. []
Sumber:  Referensi: Terapi Penyakit Hati/Karya: Ibnu Qyyim Al Jauziyyah/Penerbit: Qisti Press
Menurut Ibnu Qayyim, Inilah Keterkaitan antara Doa dan Musibah - Islampos
Islampos
Thursday, April 16, 2020
Dr Noor Hisham antara doktor terbaik di dunia tangani krisis COVID-19
Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah. - Foto BERNAMA
Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah. - Foto BERNAMA


BEIJING: Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, dinamakan sebagai antara doktor terbaik dunia oleh China Global TV Network (CGTN), berdasarkan kewibawaan beliau menangani krisis COVID-19.
Menurut laporan CGTN, Dr Noor Hisham adalah antara tiga doktor terulung peringkat global dalam perang menentang coronavirus, selain pakar penyakit berjangkit Amerika Syarikat (AS), Dr Anthony Fauci dan Ketua Pengarah Kesihatan New Zealand, Ashley Bloomfield.

Ketiga-tiga mereka dipuji kerana sejak beberapa minggu lalu, mengenengahkan penampilan yang ‘tenang, jelas dan meyakinkan’ bagi menyalurkan maklumat serta fakta kepada orang ramai mengenai pendemik ini.
Menurut CGTN, mereka bukan menteri Kabinet, namun berjaya muncul sebagai ‘wajah’ negara masing-masing dalam memerangi wabak COVID-19, malah ada yang menggelar mereka ‘pujaan hati, rock star dan hero negara’ di media.
"Di tengah pandemik global yang tidak pernah dialami sebelum ini, ketika kerajaan di serata dunia kadang kala lambat bertindak atau memperkenalkan langkah yang mengelirukan serta menghantar mesej bercelaru, Dr Fauci, Dr Bloomfield dan Dr Hisham menjadi suara yang bermakna, menenangkan dan meyakinkan,” lapor CGTN.
Dr Noor Hisham, 57, memegang jawatan Ketua Pengarah Kesihatan sejak 2013, dan dianggap ‘wajah yang memberi keyakinan’ oleh rakyat Malaysia kerana memberikan maklumat terkini mengenai COVID-19 di media sosial, berlandaskan rumusan berasaskan fakta dan statistik.
Beliau sentiasa mengemas kini maklumat kepada umum menerusi media sosial sehingga lewat malam, jauh melepasi waktu kerja rasmi.
CGTN berkata penampilan berprofil rendah dan bersahaja menjadi daya tarikan Dr Noor Hisham manakala Bloomfield disifatkan sebagai kakitangan awam paling secocok bagi menyempurnakan tanggungjawab yang diamanahkan.
Dr Noor Hisham, yang berkelulusan ijazah Sarjana dalam Surgeri dan Sarjana Muda Perubatan daripada Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), menyertai sektor awam sebagai pegawai perubatan pada Ogos 1988.
Beliau kemudian memilih bidang kepakaran dalam surgeri endokrin dan menjalani latihan di pelbagai universiti termasuk di Adelaide dan Sydney, Australia selain menerbitkan artikel dalam jurnal antarabangsa dan tempatan serta menulis kandungan buku teks berhubung surgeri endokrin.
Dr Fauci, 79, pula dilaporkan bekerja hampir 16 hingga 18 jam sehari sejak beberapa minggu lalu sehingga orang ramai mula bimbang bila beliau tidak kelihatan ketika sidang media harian di Rumah Putih.
Bloomfield juga menerima pujian kerana ketelitian dan maklum balas yang jelas ketika bercakap kepada media, dengan ramai penduduk New Zealand mencalonkan beliau bagi anugerah ‘Tokoh Negara’.
Malah, peminat Dr Fauci dan Bloomfield turut memulakan laman sosial khusus di media sosial.
Dr Fauci diberi gelaran ‘coronavirus crush’ dan ‘national treasure’ oleh The Atlantic and The New York Times, dengan hampir 15,000 orang menandatangani petisyen a Change.org untuk dicalonkan sebagai People Magazine’s Sexiest Man Alive 2020.
Sementara itu, walaupun peminat Dr Noor Hisham tidak sampai ke tahap itu lagi, mereka mengambil inisiatif mengucapkan terima kasih dan memuji beliau dengan berkata Malaysia amat bernasib baik mendapat beliau. - AGENSI
Sumber:
Ibnu Hasyim: Dr Noor Hisham antara doktor terbaik di dunia tangani krisis COVID-19

Tribunnews.com - 6 hours ago

Pelaku dilaporkan oleh Ikatan Dokter Indonesia (IDI) Kota Payakumbuh dan Persatuan Perawat Nasional Indonesia (PPNI) Kota Payakumbuh.


Suaraviral Staff, Suara Viral Malaysia - 6 hours ago

Ibu bapa mana yang tidak menyayangi anak-anak mereka. Kebanyakan mereka sentiasa berusaha buat yang terbaik demi kebahagiaan anak. Baru-baru ini, […] The post Anak Dikatakan Ingkar PKP, Ayah ‘Korek’ Tabung Bayar Kompaun Guna Syiling, Wang Kertas RM1 appeared first on Suara Viral Malaysia.

Tubuhmu Sehat Walafiat Jika Tak Pernah Tinggalkan Salat, Yuk Buktikan
Jangan pernah meninggalkan salat lima waktu, kerjakanlah kewajiban tersebut dengan khusyuk dan berserah diri kepada Allah SWT. Sebab salat lima waktu bisa

IMF: Pandemi Dapat Picu Kerusuhan Sosial di Beberapa Negara

IMF memperingatkan gelombang baru kerusuhan sosial dapat muncul di beberapa negara jika langkah pemerintah mencegah pandemi virus corona dinilai tidak cukup.

Septyan Bayu Anggara, Hipwee - 8 hours ago

Waduh serem juga kalau ngalamin hal seperti ini di kereta malam. Ampun deh!


Darin Rania, Hipwee - 9 hours ago

Cocok banget disimpan buat jadi stok untuk berjaga-jaga. Eh, tapi ya jangan nimbun juga~


Nurma Arum, Hipwee - 9 hours ago

Cuma bilang "Huuufh~". Semangat ya! 💪✨


Iradat Ungkai, Hipwee - 10 hours ago

Beruntunglah kamu yang diingatkan dengan cara-cara yang kocak seperti ini~


10 Momen Langka di Jalan yang Nggak Semua Orang Bisa Melihatnya. Untung Ada yang Memotretnya
Momen langka di jalan
15 April 2020
Thursday, April 16, 2020
BURUKKAN DR DZULKEFLY APA TUJUANNYA?
"Sangat tidak bertanggungjawab mereka yang merancang mencetuskan 'Episod Hitam' dalam sejarah Demokrasi di negara ini pada saat dan ketika Negara dan Rakyat berdepan ujian getir ini," tegas beliau dalam satu kenyataan. Bukan rahsia, jangkitan kluster besar berlaku akibat belasan ribu himpunan Tabligh di Masjid Sri Petaling, Kuala Lumpur (pada 27 Februari -1 Mac), yang kemudian disebut sebagai Gelombang Kedua. Dalam suasana Negara tanpa Kerajaan, tanpa perintah tentang keperluan untuk amalan 'Jarak Sosial' bagi mengelakkan diri daripada pihak yang mungkin sudah dijangkiti penyakit tersebut, maka bilangan kes baharu meningkat dengan mendadak. Dr Dzulkefly merupakan advokat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) "Tegasnya sebab kita gagal untuk amalkan 'Social Distancing' (SD) secara 'sukarela', sedari awal lagi, maka hari ini, kita dikenakan 'SD' secara PAKSA.
[Video] Sebak Terima Bantuan Makanan, Wan Maimunah Menangis Peluk Roti Posted on 
Siapa tidak kenal dengan pelakon veteran, Wan Maimunah yang terkenal dengan watak air mata. Namun, kali ini ia bukan sekadar lakonan, tangisannya benar-benar mengundang sebak orang ramai.

Wan Maimunah tidak dapat menahan sebak pada saat diziarahi Ustaz Sheikh Mohammad dan beberapa ustaz muda, beberapa hari lalu di kediaman anak angkatnya di Kota Puteri, Batu Arang, Selangor.
Betapa dia terharu menerima bantuan makanan untuk kegunaan harian sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan masih ada lagi orang yang sudi bertanya khabarnya.

Video tangisan Wan Maimunah yang dikongsikan oleh Presiden Persatuan Wartawan dan Penulis Hiburan Malaysia (WHAM), Datuk Tengku Khalidah Tengku Bidin menjadi tular di media sosial.
D.Dalam pada itu, Ustaz Sheikh Mohammad berharap kerja amal dan bantuannya kepada golongan artis tidak diperbesarkan kerana dia hanya menjalankan tanggungjawab kecil kepada sebahagian masyarakat yang memerlukan.

Difahamkan, Ustaz Sheikh Mohammad bekerjasama dengan WHAM serta rakan selebriti seperti Zul Yahya dan Azza Elite dengan memberikan bantuan kepada pelakon-pelakon veteran.

Pautan: 

Taipingmali Khamis, 16 April 2020

SEJARAH PENTING!!! Kisah Jawa yang Tidak Diakui Melayu #PJalanan


Panutan: 

Thursday, April 16, 2020
BULUH OH BULUH... 
Ramai walaun-walaun tok wassap tok mintak tok berpantun pantan berthemakan 'Buluh" ..


Waktu PH, lebai tak suka buluh,

Katanya tanam buluh idea bodoh,
Pakat ketawa muka huduh,
Termasuk lebai Nik Beduh.

Kepala lebai fikir getah dan sawit,
Kepala bawah pikir betina,
Baik walaun mahu pun walauntit,
Tua muda bodo belaka.

Teresa Kok dikutuk siang dan malam,
Menjadi bahan lawak jenaka,
Tanam buluh ideanya dihentam,
Lebai dan ostat sama saja.

Bila mereka jadi menteri,
Dalam kerajaan tebuk atap,
Duduk opis menggigit jari,
Puas perah otak yang bengap.

Akhirnya terfikir idea lama,
Boleh tiru idea teressa kok,
Cuma nak fikir auta bagaimana,
Nanti walaun pakat kutuk.

Maka diseru tanam buluh,
Ada potensi dalam pasaran,
Walaun tanya menteri berpeluh,
Bagaimana nanti nak beri alasan.

Walaun tanya mengapa buluh?
Bukankah dulu anta tentang?
Lebai tok jawab sambil lap peluh,
"Tunggu dulu wahai natang".

" Ini buluh bukan sebarang buluh"
"Buluh syarie peninggalan Nabi"
Dulu kerajaan PH buluhnya makruh,
Ada buluh kapir harbi.

Walaun menganga macam unta,
Tak sangka ada buluh harbi,
Pakat bertakbir walaun semua,
Menteri tok tersengeh puas hati.
Malaysiakini Cukup dulu kisah buluh,
Hari pun sudah larut malam,
Elok merejam keluarkan peluh,
Buluh tok pula mahu ditanam.

Teeheheheeee...
TOK USIN


Thursday, April 16, 2020
RATIP SANG NAJIB.... GAMAKNYA DOJ BUAT MENIAGA KOT. UNTUK BAGI BALIK KE MALAYSIA... 
Hebat 1mdb. ..melabur dgn DOJ..tu yang DOJ pulang balik duit keuntungan pelaburan..saper kata duit curi tu memang bangang..Kalau tak caya juga tanya Rosmah,  DOJ selama ni buat duit pelaburan. Bijak Najib sampai tak terkata rupanya..Rakyat saja tak tahu bahawa DOJ tu buat pelaburan, dah untuk bagi balik ke Malaysia. Tak giitu Najib?

Pembantu Peguam Negara AS, Brian A. Benczkowski, berkata pembayaran itu mencerminkan komitmen AS kepada Malaysia untuk memburu, merampas dan memulangkan aset yang diperoleh menerusi penyelewengan itu - Berita Harian Online, 15 April 2020.Imej mungkin mengandungi: 4 orang, orang berdiri
Assalamualaikum
Bismillah...

Nukilan DSNR!

Bertahun mereka fitnah saya kononnya saya terlibat pasal pembunuhan Altantuya, pasal kapal. dan bermacam-macam lagi. Tapi sikit pun tidak melemahkan saya. dulu bila saya cabar PH bawa pulang Jho low ke Malaysia untuk pendakwaan. Mereka kata sudah keluarkan waran tangkap. Hari ini hanya pembohongan PH saja yang tinggal. kononnya Jho Low dan bapanya dalam senarai orang yang dikehendaki PH. 

Sukacita dimaklumkan bahawa Malaysia telah menerima US$300 juta dari Amerika Syarikat hari ini - bermakna jumlah wang yang dikembalikan oleh DOJ sehingga kini adalah US$620 juta. Perkembangan ini jelas menyangkalkan tuduhan PH sebelum ini bahawa DOJ tidak akan teruskan kerjasaman dengan kerajaan PN ataupun kerajaan PN tidak akan teruskan usaha untuk mendapat semula semua dana yang dikatakan hilang..

Namun, US$620 juta hanya sebahagian kecil daripada US$4.5 bilion yang sepatutnya dikembalikan kepada 1MDB sebelum 30 Dec 2020 jika perjanjian penyelesaian dengan IPIC milik kerajaan Abu Dhabi diteruskan. Namun, kerajaan PH dahulu telah batalkan perjanjian penyelesaian asal yang ditandatangan pada masa BN.,

Kerajaan PH juga menolak tawaran IPIC yang disyorkan oleh DOJ sekali lagi pada tahun lepas seperti didedahkan minggu lepas: [https://www.facebook.com/najibrazak/posts/10156920228715952
Setiap satu sen yang didakwa hilang dari 1MDB telah dibayar atau dijamin oleh syarikat IPIC milik penuh kerajaan Abu Dhabi. Kalau niat utama kerajaan adalah untuk mendapat kembali segala wang, perjanjian penyelesaian ini patut dipatuhi. 

Bergantung kepada DOJ Amerika Syarikat untuk kembali wang selepas ianya dibayar dan dijamin oleh IPIC bermaksud kita tak mungkin dapat kembali keseluruhan dana yang didakwa hilang. DOJ hanya mampu mendapat kembali sebahagian dari dana tersebut. Itupun dengan cara sedikit demi sedikit.

Tetapi niat kerajaan PH berlainan. Jika semua wang 1MDB yang didakwa hilang dikembalikan oleh IPIC sebelum akhir tahun 2020 ini, maka Najib tak rompak apa-apa. Itu bercanggah dengan propaganda PH. Jika perjanjian tak batal maka hanya boleh kata IPIC belum bayar balik dana 1MDB. Wang tak hilang. 

Sebab itu, kerajaan PH dahulu sanggup menerima sebahagian dari wang tersebut melalui DOJ sedikit demi sedikit dan tidak mahu mendapat kembali segala dana didakwa hilang secara sekaligus seperti dalam perjanjian penyelesaian.

Kerajaan patut meneruskan perjanjian penyelesaian dengan IPIC jika kita mahu mengambil balik semua wang 1MDB yang di dakwa hilang secara sekaligus - bukan dengan meneruskan cara PH untuk mengambil balik sedikit demi sedikit.

Thursday, April 16, 2020
TERKEJUT BERUK...NI MENTERI CIPLAK NI....
WHATT!!!...???? Buluh..??? Bukan ke ni idea YB Teresa Kok yg korang kutuk2 dulu? Idea DAP tu. Bulat2 ko cedok idea DAP ea? Tak malu ke? Sedap ke jilat kahak sendiri?

Hello.. Ustak Idris Ahmad, tanak hentamker Ostaz Khairudin macam hentam YB Teresa Kok dulu..?? Tanjer.. Mana walaun PAS yang kutuk YB Teresa dulu, dah arwah ke semua..?
Imej mungkin mengandungi: teks
Sumber: 

Thursday, April 16, 2020
DULU SERONOK BAHAN PH, SEKARANG PN KENA PULANG "PAKU BUAH KERAS"
Dulu seronok 'bahankan' PH, sekarang PN kena
AMIRUDDIN AHMAD
Peribahasa Melayu: “Pulang paku buah keras” bermaksud memulangkan semula kata-kata atau sindiran yang dikatakan oleh orang yang mengata-ngatanya dahulu. Biasanya digunakan untuk menyedarkan orang tersebut supaya sedar diri. Dulu seronok mengata dan menyindir orang lain. Sekarang bila kena atas batang hidung sendiri baru tahu tinggi rendah duduk perkara sebenar.

Dalam dunia politik negara kita sekarang, peribahasa tersebut sering diaplikasi dalam post-pos politik tetapi ramai yang tak perasan.. Bagi nak mudah faham, kita bagi contoh:

Dulu semasa PH memerintah seronok mengata menteri kasut hitam.. Nah sekarang pelbagai jenis menteri telah muncul; menteri air suam, menteri tutup twitter, menteri mewa, menteri doraemon, menteri atas dahi, menteri duta timur tengah, menteri tik tok, menteri kedai gunting, menteri GLC dll… Kenapa disebut-sebut nama menteri itu dimedia sosial? Jawabnya itu hanyalah ‘pulang paku buah keras’ saja. Supaya sahabat politik lawan sedar dan muhasabah diri… Supaya mereka dapat beza antara realiti dan retorik politik. Jangan sedap sangat mengata orang…

Contoh lagi.. Dulu seronok mengata kerajaan PH. Apabila berlaku kemalangan disebabkan pemandu mabuk atau LGBT atau isu arak… Terus saja keluar kenyataan ‘Islam terancam’ di zaman PH. Menteri agama tak buat kerja? Ini semua salah DAP……

Nah sekarang apabila kamu berkuasa kemalangan pemandu mabuk semakin kerap berlaku. Bukan setakat pondan saja bahkan ada pondan mabuk serang pegawai kesihatan. Pesta maksiat berlaku bahkan berjoget sambil minum arak atas jalan. Arak terus diedarkan walaupun dimusim PKP.. Di mana suara-suara kamu dahulu yang mengatakan Islam terancam ? Masih salah DAP lagikah? Kenapa senyap ? Sembunyi dalam gua ? Dah jadi syaitan bisu?. .. Itu hanya ‘pulang paku buah keras’. Lain kali jangan sedap mengatakan orang…

Namun setengah orang dia tak faham dan sedar. Mungkin ada kemewaannya kat situ atau jenis lurus bendul dan sudip kayu..kah..kah..kah...

Masa zaman PH, tak henti henti FB askar Malaysia...misalnya FB Malaysia Defense News, Malaysia Military Power, pakat hentam pagi petang siang malam, semetara PH sedang menyiasat beratus juta tanah hak milik ATM dijual, helikopter pesan 3 tahun tak muncul, disalahguna, sampai masa kini diam senyap, jangan kata nak desak beli MRCA, LCA, senyap sampai sudah....nampak sangat la..nak troll...sekarang mana suara tersebut?..lupa....

lepas satu satu isu yang timbul. sekarang isu lain pula yang sering muncul, Bab BMF, ya dulu sikit sikit BMF, sekarang diam soal BMF, kini muncul isu pembahagian ghadimah lepas menang, Tiap menteri nak diberi pegang status GLC, kononnya nak pantau..ha.ha lucu, zaman PH, dilantik orang -orang yang benar layak untuk mengendalikan semua GLC yang dilihat jauh mengalami kerugian , atau didapati berlakunya penyelewengan, Misalnya laporan Tabung Haji, sekarang, dah tak ada dah isu itu, bukan apa...sekadar " pulang paku buah keras", sedap sangat hangpa tibai, la ni hangpa ambik...tak mau la ulas bab solat tak kemasjid ni...sebab dah difatwakan tak boleh ke masjid...islam terancam akibat penyakit....owhhh..lupa bukan DAP....tak sangkut paut...

Kes baru muncul.La ya kan ,masa nak jadi hero Melayu 18 kerusi, canang rata ceruk bila cina DAP bicara soal buat duit dengan buloh. Yang pejuang melayu mempersoalkan kononnya boluh tak cukup BAIK UNTUK DIJUAL , dreba bas tanpa kunci  pula berdegar degar dalam dewan. Cina DAP tahu selok belok berniaga , maka diberilah saranan supaya menanam buloh agar perdapatan orang Melayu bertambah, dihentam siang malam...nah..sekarang apa crita...tak rasa malu kah...curi idea yang kita kutuk kaw kaw, lepas tu mungkin kata idea bernas kita? tahu dak macamana nak jual nanti...maka pulang paku buah keras sahaja ...baru padan dengan muka hangpa ludah ke langit kena muka sendiri.Bukan apa, pulang paku buah keras sahaja..

Kes Adib kemana? owhh..masa covid nak soal kes Adib? ehh...pulang paku buah keras sahaja. Bukan apa, ada yang kata bagi ke dia 3 hari boleh selesai banyak benda.owhh lupa, jadi Duta sekarang nih...amboiiii..belum apa apa dah kondem orang lain tak elok belaka. Kita saja elok lengkap semuanya...bila kenahentam kiri kanan, sepatah haqam tak jawab..macam kora sembunyi dalam cengkerannya...bukan apa..semua sekadar nak pulang paku buah keras...banyak lagi nak menulis, tapi ini diulang sebabnya permintaan ramai nak membaca kerana diposkan awal semalam...nagajar orang ramai faham apa itu pulang paku buah keras.

AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 41 minutes ago

[image: Kantoi: Dulu perlekeh, sekarang jadi panglima buluh] "Kementerian juga sedang menyediakan pelan tindakan industri bukuh 2021 - 2025 yang dijangka akan diumumkan hujung tahun ini," kata Khairuddin. Oleh MALAYSIA DATELINEApril 16, 2020 6:57 am Ketika belum menjadi menteri, dialah yang menjadi pembangkang utama kepada cadangan menjadikan industri tanaman buluh sebagai tanaman komersil. Namun sebaik sahaja menjadi menteri, dialah yang menjadi promoter utamanya sehingga dibentangkan kepada Jamaah Menteri tentang potensinya. Dalam mesyuarat Kabinet semalam, Menteri Perusahaan Perdaga...


AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 45 minutes ago

[image: Mana BMF? Netizen kecam pusat khidmat Razman borong barang kedai non muslim] April 15, 2020 *IPOH:* Pusat Khidmat ADUN Gunong Semanggol, Razman Zakaria dikecam apabila membeli barangan di kedai borong milik *non muslim* (bukan Islam). Kecaman tersebut kemungkinan disebabkan ia tidak selari dengan pendirian Razman dan Pas selama ini yang bersungguh-sungguh memperjuangkan kempen Beli Barangan Muslim Dahulu atau *Buy Muslim First* (BMF) khususnya di Perak. Gambar yang dimuatnaik oleh Razman di laman* Facebook* rasminya pada 8 April yang lalu mendapati, petugas pusat khidmatnya...


AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 45 minutes ago

MOHD NIZAM [image: Imej mungkin mengandungi: 3 orang, teks] Ketika berlakunya wabak Covid-19 ini, segala sidang akhbar dibuat dalam Bahasa Kebangsaan. Wajah sebenar segelintir rakyat Malaysia yang mengaku warganegara terserlah dengan hodohnya terutamanya golongan Ultra Kiasu yang condong ke "motherland". Malah ada yg tanpa segan silu menganggap China sebagai "motherland". Mereka benci dengan Bahasa Kebangsaan, malah mencaci penuturnya, marah kenapa tidak menggunakan Bahasa Inggeris dan paling teruk tidak faham apa yg disampaikan dan mula membuat onar atas ketidakfahaman mereka sen...


AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 45 minutes ago

Ni lah manusia paling bangang, sikit salah bangsa sendiri mesti nak kaitkan dengan orang asli, dia ingat bangsa dia tu semuanya reti bahasa, dah tua pun bodoh. [image: Imej mungkin mengandungi: teks]

AS pulangkan RM1.3 billion, terbukti dana 1MDB dicuri
kerengga, KERENGGA - 1 hour ago
SITI NUR ZAWANI MISCON Penerimaan dana sebanyak RM1.3 bilion yang dipulangkan kerajaan Amerika Syarikat (AS) kepada Malaysia hari ini membuktikan bahawa wang tersebut sebenarnya telah dicuri dari dana 1MDB. Pengarah Strategi AMANAH, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad berkata, penerimaan tersebut dianggap sebagai satu ‘subjudice’ kepada Najib Razak yang kini sedang bergelut menyelamatkan dirinya dari

16 April 2020
Konspirasi politik sebelum PRU15...
Sdr.Iswardy Morni,political analyst from Sarawak... dengaq coretannya dan hangpa buatlah tafsiran sendiri...
Dekat 2 tahun kerajaan PH melalui Lim Guan Eng dan Tommy Thomas berhempas pulas dapatkan balik duit 1MDB, akhirnya PM pintu belakang ni puji Menteri Kewangan dan AG sekarang? Ke sana ke sini claim hasil orang lain. Tak tau malukah... Terima duit tapi dapat bala...l

Dekat 2 tahun kerajaan PH melalui Lim Guan Eng dan Tommy Thomas berhempas pulas dapatkan balik duit 1MDB, akhirnya PM pintu belakang ni puji Menteri Kewangan dan AG sekarang? Ke sana ke sini claim hasil orang lain. Tak tau malukah... Terima duit tapi dapat bala...

1. Pemulangan AS$300 juta (kira-kira RM1.3 bilion pada kadar tukaran semasa) kepada Malaysia adalah prerogatif kerajaan Amerika Syarikat.

2. Ini adalah duit 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang dicuri oleh pelbagai orang, termasuk Jho Low dan Riza Shahriz Abdul Aziz (anak tiri Mohd Najib Abdul Razak/anak Rosmah Mansor dengan suami pertamanya).

3. Wang ini dirampas oleh Jabatan Kehakiman Amerika (DoJ) di bawah inisiatif KARI (Kleptocracy Asset Recovery Initiative). Dalam bahasa yang mudah ia adalah daya usaha dapatkan balik duit negara yang dicuri oleh pemerintahnya sendiri.

4. Siapakdan pemerintah kleptokrasi yang curi duit negara itu? DoJ melabelkannya Malaysian Official 1 (Pegawai Malaysia 1). Bekas menteri Kabinet Najib, Abdul Rahman Dahlan, mengesahkan bahawa MO1 ada Najib sendiri.

5. Oleh sebab duit curi 1MDB itu telah dipulangkan dan Muhyiddin Mohd Yassin dengan rasmi menerimanya, maka rasmi jugalah hakikat bahawa kerajaan mengakui duit itu duit curi.

6. Apabila ada duit yang dicuri tentulah ada yang mencurinya.

7. Maka dengan menerima balik duit curi yang dipulangkan oleh Amerika itu, bertambah kukuhlah kes terhadap semua orang yang terlibat mencuri dan menerima duit itu.

8. Walaupun kerajaan Perikatan Nasional yang Muhyiddin kepalai adalah kerajaan tanpa mandat - kerajaan tebuk atap kata Abdul Hadi Awang - namun ia wajib menghormati kebebasan Kehakiman.

9. Dalam Kehakiman pula dikatakan keadilan yang lambat dilaksanakan adalah keadilan yang dinafikan (justice delayed justice denied).

10. Perbicaraan Najib sudah berlangsung tujuh bulan. Kalau tanam padi sudah lama dituai. Bukan Najib saja berhak kepada keadilan. Rakyat jelata pun berhak juga.

11. Dalam kita bergembira dapat balik duit RM1.3 bilion dari Amerika itu, kita jangan pula lupa yang kita sudah kena tipu.


12. Kalau kita lupa dan alpa kita mungkin akan kena tipu sekali lagi. Sebab itu kita kecewa dan bimbang apabila sidang Dewan Rakyat ditangguhkan. Macam ada benda yang hendak disembunyikan atau dinafikan daripada kita. - a.kadir jasin
Imej mungkin mengandungi: teks yang berkata 'Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (AS) AS$300 juta yang diseleweng daripada dana 1Malaysia Development Berhad Mei tahun lalu dana yang berjaya membabitkan bayaran pertama hampir AS$200 juta (RM836 juta) Jabatan Kehakiman dalam kenyataannya, berkata ia menjadikan jumlah keseluruhan wang yang dipulangkan sebanyak RM2. 6 bilion juta). embantu Peguam Negara AS, Brian Benczkowski, berkata pembayaran itu mencerminkan komitmen AS Malaysia untuk memburu, merampas dan memulangkan aset yang diperoleh menerusi penyelewengan itu Antara aset yang berjaya diperoleh'
DOJ pulangkan duit rakyat Malaysia, sebab apa...

Apabila DOJ Amerika Sykt memulangkan semula duit rakyat Msia sejumlah AS$ 300 juta, berkokoklah macai dan walaun menyatakan itu bukti Najib tidak bersalah dan tidak terlibat dengan skandal 1MDB. Mereka tidak baca habis apa yang yg sebut oleh Jab Kehakiman Amerika Sykt.

Kalau itu bukan duit rakyat Msia yang dirompak dan diselewengkan, mengapa begitu bodoh sekali DOJ mahu beri kepada Msia? Kita berterima kasih kepada kerajaan PH kerana bertungkus lumus untuk mendapatkan semula hak rakyat Msia yg dirompak itu dan sebahagiannya telah kita perolehi sebelum ini, manakala kerajaan pintu belakang sekarang ini hanya meneruskan usaha kita sebelum ini. Bayangkan kalau kerajaan kleptokrasi dulu masih memerintah selepas PRU14, rasa2nya dapat atau tidak duit itu kembali atau lagi bertambah duit itu hilang?

Najib tiada kaitan dengan 1MDB? Jangan tolol sangat. Anda tahukah siapa penasihat dan orang paling berkuasa di dalam 1MDB? Kalau tidak tahu, cuba tanya PM pintu belakang sekarang, siapa perompak sebenar dalam skandal 1MDB ini. Cari kat Youtube, taip saja "muhyidin 1 MDB." Dengar apa kata Muhyidin tentang 1MDB. Dia dipecat dari TPM dulu pun kerana isu inilah.

Jangan lupa, kerajaan pintu belakang sekarang ini turut berada di dalamnya "hero-hero" yang ada kaitan dengan skandal terbesar ini. Inilah kerajaan pintu belakang yang memerintah sekarang yang disokong pula oleh lebai dan seorang dua ugamawan dedak. - Wfauzdin Ns
Imej mungkin mengandungi: 1 orang, teks
DOJ pulangkan RM1.3 bilion aset 1MDB. Maknanya kisah kleptokrasi dan skandal 1MDB bukanlah rekaan. Pengiktirafan usaha LGE dan AG sblm ni. Tu pun walaun2 dan macai2 UMNO/PAS tak percaya yang Najib balun duit dan adalah Penyamun Kleptokrat No.1,dok juai aset2 negara dengan cara menipu,dapat duit  pi enjoy sakan lepas tu bila hutan sangkut,gagau duit LTAT,KWAP etc dan juai lagi aset gomen kpd China Komunis untuk cover balik bayaran hutang2 bonds tu hinggakan sampai sekarang Malaysia akan terus kena bayaq hutang tersebut dlam berbilion2 RM setiap tahun sehingga 2036. 


Lepas tu dok kalut tudoh PH dan Guan Eng jual aset gomen dan TH,padahal itu transaction jual beli yang dibuat oleh professionals dalam Khazanah dan TH bagi cairkan aset yang dibeli dulu semasa Bossku beli yang tak menguntungkan langsung kepada gomen dan jika depa juai pun bukan masuk akaun peribadi Guan Eng atau Dr.Mujahid pun.Semua hasil jualan tu masuk balik ke akaun Khazanah dan TH semula.Itu pun tak tak boleh beza dan tak erti bahasa. - f/bk
Din jumpa Anwar atau Anwar jumpa Din...
Lawaknya tajuk Harakah.. 

Perjumpaan Ds Anwar dengan Muhyidin tanda ds Anwar, PH iktiraf Muhyidin..kononnya kita iktiraf kerajaan tebuk atap.. Kenapa tak kata dulu, Bila Ds Anwar, PH minta bertemu Najib ketika dia jadi PM, sebagai pengiktirafan Kerja menyamun 1MDB?


Tak suka macam mana pun kita dengan Najib dulu..kita hormati kedudukan dia sebagai PM ,sebab dia dipilih oleh rakyat.. kalau kita bantah sekadar ruang yg dibenarkan Undang2 dan Perlembagaan.. 

Itu menandakan politik matang Ds Anwar.. Ada keutamaan yg lebih besar dari Politik kepartian.. Iaitu kepentingan rakyat.. kami menghormati Undang2 dan hak dalam perlembagaan..menghormati Federalisma..

kami bukan seperti kelompok Khawarij.. yang sentiasa berpolitik sehingga sanggup melanggar prinsip jatuhkan Kerajaan yang sah dipilih rakyat..

Kami hari ni pun duduk dirumah.. minta diberikan bantuan ekpada Rakyat.. bukan sebab kami patuh dan iktiraf Muhyidin walaupun dia dok berucap Stay At Home..

kena faham molek beza Kerajaan dan Parti.. tu sebab hari ini depa faraid GLC kerajaan, sebab tak dapat beza Kerajaan ngan parti..- Ahmad Muslim Badawi
Surely Din understands corruption?....

Surely TSMY aka Din understands corruption? Surely Din knows what “jobs for the boys” mean? Surely Din, of all person, has seen the rot and abuse of political power under Umno? And yet he persists with these nefarious acts that tell us that he himself is corrupt. That he himself is powerless against the greed and avarice of MP’s who will trade their loyalty for cash…insane amount of cash! We are now warned. Din wants to hold on to the government at any cost. He will pay any price, do any evil deed, use every political means at his disposal to advance his own political agenda.

Din looks at all that he is now doing as being the elixir to his political survival. I say no Tan Sri…all this that you do will not save you politically. What you are now doing will damm you into a political pariah if that “back door” silap mata that you pulled recently have not already done so. You are now the Deer caught in the headlights of an oncoming car approaching at the speed of light. You are now the train speeding relentlessly towards a solid wall without any hope of stopping the train in time to save, not only youself, but also the others who have been your conspirators to that “back door” silap mata thing that you pulled recently.

Nothing will save you Din. To your left you have Umno. To your right PAS. Facing you squarely and itching for a fight is Tun Mahathir and Anwar…and most worrying of all…behind you is Azmin and Zuraida. Tell em Din, what are your options? NONE. Political death awaits you. Pak Lah and Kepit Man knew that from the day they took office. Anwar knew that he would never be PM even as he dared hope that he will be. And now Din…work out your options and your chances of survival given that all around you are not friends….but E N E M I E S.

Din I am a friend…or at least I use to be a friend who admired your “courage” to stand up against Kepit Man and Umno….but today Din I am among those who await your political demise, not on the never never time frame, but a political demise that will surely come when Umno tires of you. And that Din, is already a Work in Progress. Allah help you Din for you know that Umno, PAS, Mahathir, Anwar, Azmin and Zuraida never will! -Hussein Abdul Hamid aka st47.

Imej mungkin mengandungi: 4 orang, meme, teks mungkin yang mengatakan 'MUHYIDDIN YASSIN's APPOINTED BACKDOOR GOVERNMENT THE SUPERSTARS TOP 5 5 MENTERI PN PALING POPULAR Menteri Doraemon Menteri MEWA Menteri Tik Tok Menteri Teletubbies Menteri Air suam'
A cabinet of misfits...

In the Indian Parliamentary elections in 2014, one-third or 185 of the 542 winning candidates had criminal cases against them. They (never attempted to hide them) declared that they had been charged for among others murder, attempted murder, kidnapping, crimes against women, and communal disharmony. They occupy both sides of the divide in the House.

The same cannot be said about our members of Parliament. All had been declared “clean” by the police and the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC). The definition of “clean” in this context is that he or she has not been charged or convicted for any criminal offence.

There are some MPs and even cabinet ministers who under a cloud – investigations into their lapses are ongoing. And if the MACC is allowed to proceed with the prosecution, those involved will fall by the wayside. I know this for a fact because I have personal knowledge and had helped the authorities in their investigations.

It is said that to get into politics, there is no entry point or qualification. To rise in the political arena, one must be loyal to the party elders and undertake overt and covert operations on the instructions of the boss. From “getting the boys” to being a “bag carrier” and from getting posters printed to getting them stuck on lamp posts, he or she must have done it all. In short, he or she must be a lackey or for want of a better word, crony. The rewards – not necessarily monetary – are immeasurable. To even be the cheerleader for the incumbent is a privilege accorded to a few as events over the years have shown.

In Singapore, those in the corporate sector are identified by the ruling party, interviewed and persuaded to become candidates. Hence, the quality can be seen in their performance both in and out of Parliament. The same cannot be said about our parliamentarians who come with varied backgrounds and some are plucked from oblivion to join the hustings. Academic qualifications, common sense and intimate knowledge of issues are seldom the criteria.

Hence, the quality or lack of it can be seen in the Dewan Rakyat and sometimes in the Dewan Negara. Some are there for the sake of creating the din and noise and to a certain extent to raise their hands in approval or oppose proposals as and when the situation demands. A quick inspection of the Hansard will reveal among others, their sparse attendance and their failure to take part in debates. The only time they spoke was when reading the number of the question they had submitted: "Tuan Speaker Soalan Nombor Tiga.”

It has been just over a month since the Perikatan Nasional came into power and the competency – more the lack of it – is in the public domain for all to see and read. We have seen ministers falling all over trying to compete for the dubious title of the best-of-the-worst title. The health minister has advocated (over national television) that drinking air suam (warm water) kills the coronavirus.

The housing minister was seen in a “Telly Tubby” suit with dozens of firemen cleaning the streets. Video footage, however, showed two firemen at the task with the minister and the others watching this whole spectacle. The deputy women’s affairs minister has dished out advice to women as if she was the official spokesperson for the Obedient Wives Club! And the riposte from aggrieved women’s organisations and individuals is still reverberating as this article is being written.

Imej mungkin mengandungi: 2 orang, orang berdiri, teks mungkin yang mengatakan 'Kita tik tok! Bagaimana kita nak bantu pelajar universiti? i?'
Yet, another minister was keen on cleaning our sewerage system to get rid of the coronavirus! But the minister of higher education takes the cake. She had launched a Tik-Tok competition only to abandon it and run with her tail between her legs when it imploded. Meritocracy and competency had never featured in cabinet appointments or even appointments in the civil service. Ministers in the previous government were also stumbling and fumbling in the initial stages but their shortcomings were a far shadow from the antics of some of the present lot.

Where do we go from here? You can’t change the mind-sets of some people who are fixated on issues based on religion, race and creed – not fact. A few are obsessed in making hay while the sun shines through grandiose ideas and plans which bring little or no benefit to the rakyat. Surely, their schooling, upbringing and experience would not have allowed these incidents to take place unless of course, they have none of the above.

Could the cabinet secretary publish the curriculum vitae (CV) of all ministers and their deputies? Perhaps, then there will be some sympathy because people would say: “What to expect? He didn’t even finish secondary school” or “She was just selling cempedak goreng by the roadside when she was pulled out from obscurity to the forefront.”

Can a crash course or an induction into systems, governance and communication help? Not likely. One commentator on social media gave a broad hint: “Right brain is not working and the left brain is empty.” Perhaps a bit too punitive but if the bumbling, blundering and nonsensical acts and omission continue, be prepared for even harsher judgments from the people. - R.Nadeswaran

Imej mungkin mengandungi: 2 orang, teks


cheers.
tumpang sekole...?: Konspirasi politik sebelum PRU15...

Serambi Indonesia - pemilik Eko Indra Jaya Trading ini membagikan ribuan paket sembako untuk 2.100 kepala keluarga warga Aceh di Malaysia dan kepada warga Melayu setempat

KAD PENGENALAN ( IC ) PALSU
Unknown, Taipingmali - *KENYATAAN MEDIA* Kelab Pendokong Penyatuan Ummah Malaysia ( KPPUM ) PER : KAD PENGENALAN ( IC ) PALSU Satu Surat Rasmi Dari KPPUM Untuk Kerajaan Malaysia & KDN Serta Kepada Pihak Parlimen Malaysia Akan Dihantar Sendiri Oleh Kepimpinan KPPUM Berkaitan Cadangan Menukar Kad Pengenalan ( IC ) . Kami Memandang Serius Perkara Ini Sebab Kami Merasakan Tiada Tindakan Susulan Dari Pihak Kerajaan Dalam Membasmi Wabak IC Palsu Ini . Untuk Itu Kami Mencadangkan Agar Kerajaan Menukar IC Sekarang Ke IC Baru Dengan Syarat Tambahan Dengan Membawa Sijil Kelahiran Sewaktu Menukar Di Pejabat JPN. Pi...

KELAB AFYASSIN DITUBUHKANDENGAN PENERBITAN BUKU PATRIOTIK KEGIATAN UTAMA
Unknown, SEPANJANG JALAN KENANGAN - 12 minutes ago

MESYUARAT JK PERUNDING PENERBITAN KELAB AFYASSIN Kira-kira Dua bulan lalu sekitar akhir Februari 2020 kelab A.F.Yassin ditubuhkan atas ilham dua pesara, Hj. Makmor Mohd. Yasin dan Drs. Hj. Ahmad Fadzil Yassin. Ahmad Fadzil dicadangkan Hj. Makmor menjadi Pengerusi Sementara manakala Ahmad Fadzil mencadangkan Hj. Makmor sebagai Timbalan Pengerusi. Mereka sepakat membentuk Jawatan Kuasa sementara 10 orang yang terdiri daripada tokoh pelbagai golongan dan latar belakang. Tujuan Jawatan Kuasa ini adalah untuk mengadakan kegiatan penerbitan buku bertemakan patriotik seperti yang diusulk...

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:

  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)

Tiada ulasan: