Jumaat, 10 April 2020

Ngeri. 10163

ilustrasi-tewas-352019.nakedsecurity.sophos.com - Ilustrasi - 4 Fakta bos BUMN tewas di hotel di Makassar, polisi buru seorang wanita hingga keluarga tolak autopsi

Ga tau terima kasih...
emoticon-Cape d...
Parah! Dikasih Bantuan Makanan dari Pemerintah Malah Dibuang-buang
Parah! Dikasih Bantuan Makanan dari Pemerintah Malah Dibuang-buang

MATA INDONESIA, KUALA LUMPUR – Pandemi corona (Covid-19) membuat Pemerintah Malaysia bagikan makanan gratis untuk mahasiswa yang berada di asrama selama MCO (Movement Control Order). Sayangnya, makanan yang diberikan malah banyak dibuang.

Kalau di Indonesia namanya Pembatasan Sosial Berskala Besar (PSBB), kalau Malaysia disebut MCO. Sistem ini diberlakukan hingga 14 April 2020.

Di Malaysia, seluruh kegiatan sekolah, pekerjaan, kegiatan ibadah dihentikan untuk sementara waktu. Mereka diminta untuk berdiam diri di rumah.

Pemerintah Malaysia pun menyediakan makanan gratis untuk para mahasiswa yang tidak dapat pulang ke rumah mereka. Namun, bantuan dari pemerintah Malaysia ini malah diabaikan.

Dilansir dari World of Buzz, makanan yang disediakan oleh pemerintah Malaysia tersebut ternyata banyak terbuang. Padahal pemerintah telah menyediakan beragam jenis makanan yang bisa mereka santap dalam satu hari penuh.

Aksi buang-buang makanan ini dikabarkan terjadi di salah satu universitas swasta di Malaysia. Ada seorang netizen yang membagikannya ke Facebook.

“Jika Anda bukan orang yang membutuhkan makanan ini, harap beri tahu yang bertanggung jawab agar menghapus nama Anda dari penerima bantuan ini. Makanan ini untuk dimakan orang,” tulis netizen itu sambil mengunggah beberapa foto yang memperlihatkan makanan banyak terbuang.

Terlihat ada banyak kantong plastik berisi satu set makanan yang belum tersentuh. Ada juga terlihat banyak puding dalam wadah kotak yang banyak tak tersentuh. Ada juga beberapa kaleng dan biskuit kemasan yang tak termakan.

Padahal pemerintah Malaysia membagikan makanan gratis tersebut agar para mahasiswa tidak kesusahan dalam mencari makanan. Ini juga dilakukan agar mahasiswa tidak kelaparan. Namun masih saja ada yang tidak bersyukur dengan pemberian makanan gratis tersebut.

Parah! Dikasih Bantuan Makanan dari Pemerintah Malah Dibuang-buang | KASKUS

Friday, April 10, 2020
APA FAEDAH BOIKOT PERNIAGAAN MUSLIM?


Kempen boikot EZ Qurban bermula hari Isnin yg lalu. Saya tidak terlalu melatah utk mnjawab segera. Takut terpengaruh dengan emosi. Saya tidak menghalang para walaun utk mengecam di posting2 saya. Beribu serangan yg adakalanya orang yg sama dan berulang. Saya buka satu-satu… bukan ada kerja pun nak buat semasa PKP ini.

Kempen memboikot EZ Qurban ini dimulakan oleh sahabat saya sendiri. Ust Kamalulhysham bin Mohd Suhut.. Presiden Pertubuhan Pendokong dan Pencinta Ulamak Malaysia (Geng Ustaz). Beliau juga merupakan pimpinan PAS yg aktif.

Siapakah Ust Kamalulhysham?

Saya mula mengenali beliau melalui adiknya, Sdra Kamalulnizam. Kamalulnizam adalah sahabat saya ketika kami sama-sama mengajar di Sek Men Islam Puchong pada tahun 1999. Dari situ terbina ukhuwwah… dan sikap saya… saya akan membina ukhuwwah melibatkan seluruh keluarga. Ekoran dari itu, kerap saya menziarahi rumahnya di Muar. Emak Kamalulnizam/ Ust Kamalulhysam seolah olah telah mnjadi emak angkat saya… begitu juga adik beradiknya.

Tahun 2003, saya berangkat ke Kemboja. Brtugas sebagai Pembantu Khas Mufti Kemboja. 2 tahun bersama keluarga saya menetap di Phnom Penh. Walaupun terpisah tetapi ikatan ukhuwwah tetap terbina. Masing masing membawa haluan sendiri. Tahun 2007, saya mula membina EZ Qurban dan Kamalulnizam selepas itu membuka sekolah agama Tanweeriah di Muar, Johor. Beliau mnjadi Mudir Am dan Ust Kamalulhysham menjadi Penasihat Kehormat. Ust Kamalulhysham bertugas di Selangor/ Kuala Lumpur.

Dalam PAS

Sehingga tahun 2016, saya menjadi ahli PAS sebelum berpindah ke AMANAH. Semasa dalam PAS, selaku orang yg sedikit berada, Ust Kamalulhysham dan adiknya Kamalulnizam sentiasa memberi peluang kepada saya utk membuat kebaikan. Saya tidak aktif dari sudut parti tetapi melalui Ust Kamalulhysham, dapatlah saya menyumbang sedikit sebanyak ke parti. Sekiranya ada pilihanraya kecil, saya memberi kereta dan kad kredit saya utk digunakan sepenuhnya. Begitu juga bila ada keperluan utk pejabat parti di Gombak… di mana yg boleh, saya akan membantu. Terima Kasih Ust Kamalulhysham kerana memberi peluang pada saya untuk membantu parti yg saya sayangi.

PENDIDIKAN

Adapun dari sudut pendidikan, saya amat berbangga dengan usaha Sdra Kamalulnizam yg membuka sekolah agama Tanweeriah. Bukan mudah… saya amat memahami. Ketika di awal pembinaan, melalui EZ Qurban, kami dapat membantu sedikit sebanyak yg mana boleh. Di antaranya, peringkat pertama ketika waktu korban, anjuran Sek Agama Tanweeriah, EZ Qurban yg uruskan. Kami hanya ambil nama peserta dan laksanakan korbannya. Adapun duit pelaksanaan keseluruhannya… diambil oleh sekolah untuk pembinaan sekolah. Satu sen pun EZ Qurban tak ambil. Selain dari bantuan2 kewangan peribadi yg lain yg terlalu sedikit untuk disebut berbanding usaha yg mereka lakukan utk ummah. Setinggi tinggi terima kasih kepada Sdra Kamalulnizam kerana memberi peluang pada kami utk membuat kebaikan.

Dalam AMANAH
Selepas berpindah parti (ada yg kata murtad 🤣🤣🤣 bagaimana pula perhubungan kami? Perhubungan saya dengan adik Ust Kamalulhysham, iaitu Kamalulnizam berjalan seperti biasa. Di mana bantuan yg boleh diberi… tetap diteruskan… dan bagi menjaga ‘maruah’ mereka di kalangan sahabat2 PAS, bantuan dirahsiakan. Ianya lebih pada ke’ukhuwwah’an. Suatu ketika dalam keadaan trdesak, pihak sekolah telah menjual sebuah rumah yang diderma untuk sekolah kepada saya bagi mendapatkan duit segera. Apabila ada pembeli yg lebih baik, rumah itu saya pulangkan balik ke pihak sekolah dan duit diberikan semula tanpa sebarang keuntungan atau faedah yg saya ambil (maaf kerana bercerita 😪… sedih pula rasanya). Malah sebenarnya, salah seorang anak Kamalulnizam adalah anak susuan kami (isteri muda)…. rapatkan? Apa hal pun.. tidak boleh tidak kerana perbezaan politik… sedikit sebanyak perhubungan ini ada sedikit terganggu 😪. Memang budaya melayu 🤣🤣🤣

Boikot EZ Qurban

Apabila Ust Kamalulhysham memulakan kempen boikot EZ Qurban atas alasan saya menghina ulama… memang saya amat terkejut. Kecaman saya yg bersifat politik terhadap pimpinan mereka atas dasar politik dianggap menghina ulama… ok… fine. Terpulang pada dia utk mentafsir sebegitu…. hak masing masing 😜.

Adapun saya… sekadar nak mnjelaskan… walaupun EZ Qurban itu dianggap hak peribadi saya tetapi jauh disana.. ianya hak masyarakat. Sejak dari hari pertama penubuhan EZ Qurban… ketika saya diminta utk menerajuinya… dengan tegas saya beritahu pada lembaga pengarah ‘ SEBARANG KEUNTUNGAN SYARIKAT, SEBAHAGIANNYA PERLU DIBERI KEPADA BANTUAN PENDIDIKAN. JIKA TERIMA, SAYA AKAN TERAJUI’ Alhamdu lillah, berjalan lancar.

Malah mana-mana syarikat yg lain pun… sama ada rugi atau untung, tetap akan membantu masyarakat, EZ KEMBARA contohnya, walaupun perolehannya belum lagi mampu menanggung kos yg ada tetapi ramai yg telah mendapat faedah… dengan umrah percuma setiap tahun sama ada dari kalangan rakan staff atau orang luar. Begitu juga dengan pakej2 kembara korban ke negara2 miskin.

Saudara2 kami di luar dari umat Islam Mindanao, Kemboja, Thailand malah hampir lebih 30 buah negara yg lain menganggap EZ QURBAN adalah hak mereka juga.

Terpulang pada Ust Kamalulhysham untuk meneruskan kempen boikot ini. Macam dalam cerita P. Ramlee… ‘kalau aku dah tak suka engko…. seluruh keturunan engko aku benci!!!!’.

Dalam masa yg sama… sebenarnya setiap kali saya berkempen… akan saya sebut ‘Laksanakan korban.. bukan semestinya dengan EZ Qurban. Buatlah dengan mana mana pihak pun… yg penting buat korban. Pahala tetap sama… malah yg paling baik… buat di depan mata sendiri’. Pernah sahaja satu tahun tu, salah satu institusi yg melaksanakan perkhidmatan korban dibawah parti mereka… menggunakan link ‘ezqurban.com’, tidaklah saya kecam. Adapun link EZ Qurban yang sebenar adalah ezqurban.org. Akhirnya mereka sendiri terpaksa tutup link tersebut kerana netizen yg membantah.

Dalam perkhidmatan ini, selalu saya menawarkan diri utk membantu sahabat2 yg lain dengan saya meninggalkan ‘pakaian ezqurban’. Kalau mereka ingin saya berkempen utk mereka… saya akan bantu. Pada saya yg penting…. umat Islam di Malaysia dapat kesedaran utk melaksanakan korban dengan mana2 pihak pun.

Berbalik kepada kempen ‘BOIKOT EZ QURBAN’, saya terbuka menerimanya. Utk saya…. sampai mati pun saya tak akan kempen boikot mana2 pihak yg lain atau memburukkan perkhidmatan mereka walaupun dari pihak yg bertentangan. BUKAN PRINSIP SAYA. TERIMA KASIH

Posting ini berstatus ‘friend’ sehingga ke pukul 08.00 mlm ini. Saya yakin Ust Kamalulhysham akan membacanya walaupun tidak dibuka public. Sekurang2nya Ust Kamalulhysham dapat menyediakan ‘peluru’ utk membuat sebarang serangan balas. Saya kena berlaku adil. Cerita dari pihak sana pun kita kena dengar.

In sya Allah… pukul 08.00 malam ini, baru di ‘public’kan. Para ‘friend’ posting ini… kalau nak share…. selepas 08.00 malam. Atau kalau nak post segera…. copy paste aje. Saya izinkan..

Kredit bapa mertua angkatku – Ab Shukur Azhar

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: APA FAEDAH BOIKOT PERNIAGAAN MUSLIM?

*Agus: Tolak walak pada ulama 'bermulut hodoh'*
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 8 hours ago
[image: Mohammad Agus Yusoff] Walaupun mengakui ulama wajar dihormati dan diteladani, penganalisis politik dan pensyarah universiti, Prof Dr Mohammad Agus Yusoff berkata golongan terbabit sepatutnya menunjukkan keperibadian mulia. Katanya kualiti itu perlu ada pada seseorang yang digelar ulama, kerana penguasaan ilmu yang tinggi semata-mata tidak memadai. Justeru kata pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia itu beliau tidak rela memberikan ketaatan kepada seseorang ulama "mulutnya hodoh". Menulis di media sosial selepas mendengar satu ceramah politik Mohammad Agus membangkitkan...

Jatuh dari Sampan, Ibu-ibu Pencari Kerang Hilang
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 8 hours ago
Seorang perempuan pencari kerang di Pantai Labu, Deli Serdang, Sumatera Utara, hilang setelah jatuh dari sampan, Kamis (9/4). Warga bersama tim SAR masih melakukan pencarian korban.

Prancis Hadapi Resesi, Bank Sentral Turunkan PDB 6 Persen untuk Kuartal I 2020
Tribunnews.com - 8 hours ago
Bank sentral Prancis menyatakan, selama kuartal terakhir 2019, ekonomi Prancis juga menyusut 0,1 persen.

TRIBUNNEWSWIKI - Mengenal RSI Sultan Agung Semarang, Rumah Sakit Rujukan Corona di Jateng
Tribunnews.com - 8 hours ago
Rumah Sakit Islam Sultan Agung merupakan Rumah Sakit Islam yang terletak di wilayah Semarang, Jawa Tengah

Gunung Merapi Erupsi Lagi, Jarak Bahaya dalam Radius 3 Km, Warga Diminta Tidak Panik
Tribunnews.com - 8 hours ago
BPPTKG Yogyakarta mengimbau masyarakat untuk tetap tenang dan tidak panik menyusul erupsi Gunung Merapi pagi ini.

Prancis Hadapi Resesi, Bank Sentral Umumkan Penurunan 6 Persen PDB Selama Kuartal Pertama 2020
Tribunnews.com - 8 hours ago
Ekonomi Prancis kini tengah terpuruk di tengah pandemi virus corona (Covid-19) yang mewabah secara global

Jumat Agung Saat Pandemi Corona, Jokowi Minta Masyarakat Tetap Sabar & Saling Kasih
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 9 hours ago
"Pandemi Covid-19 ini adalah ujian yang tengah dihadapi umat manusia. Kita akan melaluinya dengan segenap kesabaran, kedisiplinan, dan tetap saling mengasihi," tulis Jokowi di akun Instagram pribadinya @jokowi.

Download MP3 Lagu Deen Assalam – Sabyan Gambus, Lengkap dengan Lirik dan Videonya
Tribunnews.com - 15 minutes ago
Inilah link download MP3 lagu Deen Assalam yang dicover oleh grup musik islami, Sabyan Gambus.
Perampok Bersenjata Kelewang di Deli Serdang Tewas Ditembak Polisi
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 17 minutes ago
Polisi menembak mati seorang perampok bersenjata kelewang di kawasan Jalan Pasar 7 Tembung, Percut Sei Tuan, Deli Serdang, Sumut. Pelaku menyerang petugas sehingga diberi tindakan tegas.
PSBB Jakarta, Ketua FAKTA Ajak Aplikator Ojek Online Lebih Peduli pada Mitra Pengemudi
Tribunnews.com - 18 minutes ago
Dampak pemberlakuan Pembatasan Sosial Berskala Besar (PSBB) di Jakarta langsung dirasakan para pengemudi ojek online (ojol) di hari pertama, Jumat ini
Pesan Penuh Semangat Jokowi soal Wabah Corona: Kita Tidak Sendiri, Kita Bersama Negara-negara Lain
Tribunnews.com - 18 minutes ago
Presiden RI Joko Widodo (Jokowi) memberikan pesan kepada masyarakat Indonesia terkait Wabah Corona di Indonesia.
DKI Jakarta Resmi Berlakukan PSBB, Kurungan 1 Tahun dan Denda Rp 100 Juta Menanti Bagi Pelanggar
Tribunnews.com - 21 minutes ago
Pemprov DKI Jakarta telah resmi memberlakukan PSBB mulai hari ini Jumat (10/4/2020). Kurungan 1 Tahun dan Denda Rp 100 Juta Menanti bagi pelanggar.
Catat, Ini Daftar Fasilitas Umum yang Diizinkan Buka Selama PSBB
Tribunnews.com - 22 minutes ago
hotel atau beberapa fasilitas umum yang dijadikan tempat karantina tenaga medis Covid-19 juga menjadi pengecualian pemberlakuan PSBB.
Tiba di Tanah Air, 55 Jemaah Umrah Diminta Lakukan Isolasi Mandiri Selama 14 Hari
Tribunnews.com - 22 minutes ago
Sebanyak 55 jemaah umrah Indonesia yang sempat tertahan di Arab Saudi lantaran kebijakan lockdown, tiba di tanah air, Jumat (10/4/2020) dini hari.
Di Ambang Kebangkrutan karena Wabah Covid-19, Presiden Iran Terpaksa Pinjam Uang IMF Rp 81 Triliun
Tribunnews.com - 22 minutes ago
Presiden Iran, Hassan Rouhani mendesak pinjaman Dana Moneter International (IMF) sebanyak 5 miliar Dollar AS atau sekitar Rp 81 triliun.
Mikio Okuda dari Jepang Budi Daya Strawberry Termahal di Dunia, Harganya Rp 7,75 Juta Per Buah
Tribunnews.com - 22 minutes ago
Apa istimewanya strawberry hasil budi daya Mikio Okuda hingga harganya mencapai Rp 7,75 juta per buahnya?
FAKTA Penolakan Jenazah Perawat di Semarang: PPNI Bawa ke Jalur Hukum hingga Ketua RT Minta Maaf
Tribunnews.com - 25 minutes ago
Baru-baru ini, pemakaman perawat Rumah Sakit Umum Pusat (RSUP) Dr Kariadi yeng meninggal karena positif corona viral di media sosial.
120 TKI dari Malaysia Kembali Tiba di Medan, Langsung Dikarantina
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 34 minutes ago
TKI ini akan dikarantina sampai ada petugas dari masing-masing pemerintah daerah untuk menjemput warganya.
Salurkan Bantuan Warga Terdampak Corona, Dinsos Tangsel Tunggu Data Kelurahan
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 39 minutes ago
Dinas Sosial Kota Tangerang Selatan, menunggu data usulan kecamatan dan kelurahan, terkait kelompok masyarakat rentan akibat pembatasan sosial imbas korona. Kelompok masyarakat rentan ini, nantikan akan diberikan bantuan dari pemerintah, guna menunjang kebutuhan hidupnya.
36 Tenaga Medis Indonesia Meninggal selama Pandemi Corona
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 46 minutes ago
Data terakhir IDI sebanyak 6 dokter gigi meninggal.
Virus corona: Terancam wabah Covid-19, orangutan, gorila, dan simpanse dikarantina
BBC News Indonesia - Berita - 16 minutes ago
Gorila, orangutan, dan kera besar lain dikhawatirkan tertular virus corona. Apa yang bisa dilakukan agar mereka aman dari ancaman virus corona?
Gunung Merapi Kembali Erupsi, Tinggi Kolom Abu Mencapai 3.000 Meter
Tribunnews.com - 30 minutes ago
Dilihat TribunTravel pada Jumat (10/4/2020) di akun Instagram resmi @bpptkg, erupsi Gunung Merapi terjadi sekira 103 detik.
Fitur GrabBike Masih Bisa Digunakan di Wilayah Sekitar Jakarta saat PSBB
Tribunnews.com - 32 minutes ago
Managing Director Grab Indonesia Neneng Goenadi mengatakan, fitur GrabBike tetap masih bisa digunakan pengguna di wilayah sekitar Jakarta.
Kronologi Longsornya Tebing di Cianjur: Hujan Deras jadi Penyebab, Kini Jalanan Sudah Bisa Dilalui
Tribunnews.com - 34 minutes ago
BPBD Cianjur melakukan upaya untuk menangani dampak longsoran di Jalan Raya Sukanagara, Kamis (9/4/2020).
ATM: Tentera Pakai Topi Keledar Bukan Untuk Elak Air Kencing Warga Asing
Suaraviral Staff, Suara Viral Malaysia - 1 hour ago
Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menafikan dakwaan seperti yang tular di media sosial yang anggota tentera bertugas di Bangunan Selangor Mansion, […] The post ATM: Tentera Pakai Topi Keledar Bukan Untuk Elak Air Kencing Warga Asing appeared first on Suara Viral Malaysia.
Covid-19: Kementerian Kesihatan beri amaran Gaza dalam bahaya
admin, Indahnya Islam - 1 hour ago
WALAUPUN jumlah kenaikan warga Palestin yang positif Covid-19 di Palestin tidak meningkat dengan mendadak, Kementerian Kesihatan Palestin memandang situasi itu sebagai perkara yang amat serius. Doktor Medhat Abbas, Ketua Perhubungan Antarabangsa di Kementerian Kesihatan di Gaza memberi amaran dan peringatan keras bahawa Gaza serta Palestin berada dalam keadaan yang berbahaya dalam menangani penularan wabak ...
Pengerusi GLC Diumum Minggu Depan?
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 1 hour ago
BEBERAPA pemimpin disebut-sebut bakal dilantik sebagai pengerusi Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) dalam waktu terdekat. Mereka termasuklah Timbalan Presiden UMNO, Datuk... The post Pengerusi GLC Diumum Minggu Depan? appeared first on MYNEWSHUB.
Hukuman Denda, Penjara Langgar PKP Mungkin Ditambah
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 1 hour ago
PUTRAJAYA – Kerajaan tidak menolak kemungkinan meningkatkan kadar kompaun serta hukuman dikenakan kepada mereka didapati sengaja ingkar arahan Perintah Kawalan... The post Hukuman Denda, Penjara Langgar PKP Mungkin Ditambah appeared first on MYNEWSHUB.
Ecuador Hampir Lumpuh, Mayat Dipercayai Pesakit Covid-19 Hanya Diletak Di Luar Rumah
Suaraviral Staff, Suara Viral Malaysia - 1 hour ago
Jalan-jalan di bandaraya Guayaquil di sebelah barat Ecuador kini sepi akibat wabak Covid-19. Hanya beberapa penduduk kelihatan dan lebih teruk […] The post (Video) Ecuador Hampir Lumpuh, Mayat Dipercayai Pesakit Covid-19 Hanya Diletak Di Luar Rumah appeared first on Suara Viral Malaysia.
Permaisuri Agong Kurnia Sumbangan Katil Lipat Buat ‘Frontliners’
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 2 hours ago
KUANTAN – Raja Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah berkenan mengurniakan sumbangan katil lipat kepada Hospital Tengku Ampuan Afzan... The post Permaisuri Agong Kurnia Sumbangan Katil Lipat Buat ‘Frontliners’ appeared first on MYNEWSHUB.
Indonesia Pinda Cuti Umum Aidilfitri Ke Disember
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 2 hours ago
JAKARTA – Cuti umum Hari Raya Aidilfitri di Indonesia, dipinda ke Disember. Jakarta Post melaporkan kerajaan membuat keputusan itu bagi... The post Indonesia Pinda Cuti Umum Aidilfitri Ke Disember appeared first on MYNEWSHUB.
Tiada Rakyat Malaysia Ditempatkan Di Asrama Singapura
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 2 hours ago
SINGAPURA – Tiada rakyat Malaysia ditempatkan dalam mana-mana kluster asrama pekerja asing di Singapura, yang menyumbang kepada peningkatan mendadak kes... The post Tiada Rakyat Malaysia Ditempatkan Di Asrama Singapura appeared first on MYNEWSHUB.
Sabar Dan Bersyukurlah Wahai ‘Kluster Kayangan’
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 2 hours ago
“KAMI tak kisah bekerja keras untuk menyekat penularan Covid-19. Bukan kami minta dihampar karpet merah. “Betapa kami cuba melakukan tugas... The post Sabar Dan Bersyukurlah Wahai ‘Kluster Kayangan’ appeared first on MYNEWSHUB.
Kerajaan Bersedia Kemungkinan Selepas Covid-19
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 3 hours ago
KUALA LUMPUR – Kerajaan, yang menghadapi pandemik koronavirus (Covid-19) yang tidak pernah berlaku sebelum ini, bersedia untuk sebarang kemungkinan untuk... The post Kerajaan Bersedia Kemungkinan Selepas Covid-19 appeared first on MYNEWSHUB.
48 Katil ICU Tajaan Yayasan Petronas Tiba Dari China
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 3 hours ago
PUTRAJAYA – Sebanyak 48 buah katil kegunaan unit rawatan rapi (ICU) tajaan Yayasan Petronas dari Beijing selamat mendarat di Lapangan... The post 48 Katil ICU Tajaan Yayasan Petronas Tiba Dari China appeared first on MYNEWSHUB.
Hulu Selangor Kini Zon Merah Jangkitan Covid-19
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 4 hours ago
HULU Selangor kini dikategori zon merah selepas merekodkan 40 kes positif Covid-19, semalam. Sebelum itu, lima daerah di Selangor diisytihar... The post Hulu Selangor Kini Zon Merah Jangkitan Covid-19 appeared first on MYNEWSHUB.
Kemenag Minta Semua Ibadah Ramadan Dilakukan di Rumah, Buka Bersama Ditiadakan
Tribunnews.com - 1 hour ago
Kamaruddin Amin mengimbau, umat Islam tetap berada di rumah selama menjalankan ibadah di bulan Ramadhan.
Pasien Corona di Kediri Tambah, Diduga Tertular Suami yang Kerja di Jakarta Pulang Dua Minggu Sekali
Tribunnews.com - 1 hour ago
Dari hasil pelacakan, pasien tersebut mempunyai kontak erat dengan pasien positif 03 yang telah diumumkan sehari sebelumnya.
PSBB Mulai Diterapkan, Jumlah Penumpang Commuter Mulai Dibatasi
Tribunnews.com - 1 hour ago
KCI hanya akan mengoperasikan kereta commuter mulai pukul 06:00 hingga pukul 18:00 WIB selama PSSB berlaku.
Risau Wartawan Tertular Corona, Komisi I DPR Minta Konferensi Pers Patuhi Protokol Kesehatan
Tribunnews.com - 1 hour ago
Ketua Komisi I DPR RI Meutya Hafid mengaku risau atas informasi yang menyatakan beberapa wartawan ikut terinfeksi virus corona.
IPD PJ Terima Bantuan FRU Untuk Penugasan SJR
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 4 hours ago
PETALING JAYA – Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya menerima bantuan daripada Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) untuk penugasan sekatan... The post IPD PJ Terima Bantuan FRU Untuk Penugasan SJR appeared first on MYNEWSHUB.
81 Individu Dari Itali Dikuarantin, Dibenar Pulang
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 5 hours ago
NILAI – Seramai 81 individu terdiri daripada rakyat Malaysia dan tanggungan serta enam individu bukan warganegara yang tiba di tanah... The post 81 Individu Dari Itali Dikuarantin, Dibenar Pulang appeared first on MYNEWSHUB.
Tiada Kejadian Rempuhan Warga Malaysia Dari Singapura
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 7 hours ago
KUALA LUMPUR – Jabatan Imigresen menafikan berlakunya kejadian rempuhan warga negara Malaysia yang pulang dari Singapura di Bangunan Sultan Iskandar... The post Tiada Kejadian Rempuhan Warga Malaysia Dari Singapura appeared first on MYNEWSHUB.
Tabung Perubatan KKM Terima Sumbangan Lebih RM30 Juta
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 11 hours ago
PUTRAJAYA – Tabung Sumbangan Perubatan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk menangani pandemik koronavirus (Covid-19) di negara ini, hari ini menerima... The post Tabung Perubatan KKM Terima Sumbangan Lebih RM30 Juta appeared first on MYNEWSHUB.
Penghuni Selangor Mansion, Malayan Mansion Dapat Makanan Percuma
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 11 hours ago
KUALA LUMPUR – Kementerian Wilayah Persekutuan akan membekalkan makan tengah hari dan malam secara percuma kepada 1,850 penghuni Selangor Mansion... The post Penghuni Selangor Mansion, Malayan Mansion Dapat Makanan Percuma appeared first on MYNEWSHUB.
Pelajar kekal di kampus jika PKP berjalan
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 1 hour ago
KUALA LUMPUR, 16 Syaaban 1441H, Jumaat – Pelajar universiti tidak dibenarkan pulang ke kampung dan akan tetap berada di kampus masing-masing, sekiranya Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) memasuki fasa ketiga. Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menegaskan bahawa pihaknya tetap mengekalkan prosedur operasi standard (SOP) membabitkan pelajar universiti. “Sekiranya (PKP) masih berjalan… SOP akan … The post Pelajar kekal di kampus jika PKP berjalan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
280 penuntut Malaysia di Mesir dijangka pulang malam ini
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 1 hour ago
KUALA LUMPUR, 16 Syaaban 1441H, Jumaat – Pesawat sewa khas yang di jadual membawa pulang seramai 280 penuntut Malaysia di Mesir, dijangka berlepas hari ini dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah pada 2 petang (waktu tempatan) (8 malam waktu Malaysia). Duta Mesir ke Malaysia, Gamal A. Metwally berkata, beliau menerima panggilan dari Malaysia Airlines pada Rabu … The post 280 penuntut Malaysia di Mesir dijangka pulang malam ini appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Direvisi Akibat Pandemi Covid-19, Ini Daftar Hari Libur dan Cuti Bersama 2020 Terbaru
Tribunnews.com - 1 hour ago
Di tengah pandemi wabah virus corona, Pemerintah RI membuat kebijakan baru terkait cuti lebaran.
Arbani Yasiz dan Syahra Larez Makin Mesra, Intip Potret Pasangan yang Diisukan Cinlok di Gober Ini
Tribunnews.com - 1 hour ago
Bahkan para penggemar mereka pun memiliki banyak potret momen berdua Arbani dan Syahra.
Pasien Lompat dari Lantai 4 Rumah Sakit di Sumut, Sempat Dikira Suara Benda Jatuh
Tribunnews.com - 1 hour ago
Dari keterangan pedagang warung nasi di sekitar rumah sakit, awalnya dia mendengar suara benda terjatuh.
100 Dokter di Italia Meninggal Terinfeksi Covid-19, Pemerintah Persiapkan Fase Dua Wabah Di Sana
Tribunnews.com - 1 hour ago
Setidaknya 100 dokter Italia meninggal dunia karena tertular Covid-19. Angka ini terhitung sejak pandemi corona mulau memasuki Italia pada Februari.
Tangisan Pak RT di Ungaran Saat Warganya Tolak Pemakaman Jenazah Perawat Korban Covid-19
Tribunnews.com - 1 hour ago
Purbo menangis saat warganya menolak pemakaman jenazah perawat, namun penolakan itu merupakan aspirasi warga yang tak bisa ia bantah.
Kedai perkakasan di Sabah beroperasi 2 kali seminggu
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 1 hour ago
KOTA KINABALU, 16 Syaaban 1441H, Jumaat – Waktu operasi kedai perkakasan di beberapa daerah di Sabah hanya dibenarkan beroperasi dua kali seminggu iaitu pada hari Selasa dan Khamis bermula 9 pagi hingga 3 petang. Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Safar Untong dalam satu kenyataan hari ini berkata, Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) akan menentukan kedai yang dibenarkan … The post Kedai perkakasan di Sabah beroperasi 2 kali seminggu appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Kerajaan perlu kaji kesan tamat ‘lockdown’ di Wuhan
ainulillia, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 1 hour ago
BANGI, 16 Syaaban 1441H, Jumaat – Kerajaan wajar mengkaji kesan penamatan perintah berkurung atau ‘lockdown’ di tempat bermulanya virus COVID-19 iaitu di Wuhan, China dalam tempoh dua minggu akan datang, kata Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mahdzir Khalid. Katanya, ia boleh dijadikan sebagai petunjuk dalam membuat keputusan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang seterusnya di … The post Kerajaan perlu kaji kesan tamat ‘lockdown’ di Wuhan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
PSBB Diterapkan, PNS Diminta Tetap Kerja Sesuai Target
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Pejabat Pembina Kepegawaian (PPK) pada instansi pemerintah diminta melakukan penyesuaian sistem kerja bagi ASN di wilayah PSBB.
Soal Data Covid-19, Gugus Tugas Sumsel Cuma Boleh Langsung Umumkan Pasien Negatif
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Sinkronisasi data pasien positif Covid-19 antara pusat dan daerah menjadi polemik di sejumlah daerah. Hal ini berbeda yang terjadi di Sumatera Selatan karena diserahkan sepenuhnya kepada Gugus Tugas Covid-19 pusat.
Sopir Taksi Online Meninggal Mendadak, Petugas Evakuasi Pakai APD
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Oki mengaku sempat membangunkan Reza dengan menggoyang-goyangkan mobil tersebut, namun korban tak juga bangun. Warga yang panik saat menemukan jenazah Reza, kemudian memanggil polisi untuk dilakukan evakuasi.
Penerapan PSBB, Umat Kristiani Ibadah di Rumah
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Penerapan PSBB, Umat Kristiani Ibadah di Rumah. Pihak gereja di kawasan Jatinegara telah menyiapkan panduan aplikasi online untuk umatnya yang melaksanakan ibadah Jumat Agung Pekan di rumah masing-masing. Penerapan ibadah di rumah di tengah peraturan PSBB ini dilakukan untuk mencegah penyebaran wabah Covid-19.
Dinyatakan Sembuh Covid-19, 7 Siswa Setukpa Polri Diizinkan Pulang dari RS Polri
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Setelah kembali ke rumahnya masing-masing, delapan siswa ini akan menjalani isolasi mandiri di rumah selama dua pekan.
COVID-19: Hulu Selangor dikategorikan zon merah
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 1 hour ago
KUALA LUMPUR, 16 Syaaban 1441H, Jumaat – Satu lagi daerah iaitu Hulu Selangor di Selangor dikategorikan sebagai zon merah COVID-19 menjadikan jumlah keseluruhan sebanyak 25 kawasan setakat 12 tengah hari semalam, menurut Pusat Kesiapsiagaan dan Tindak Cepat Krisis Kebangsaan (CPRC) Kementerian Kesihatan (KKM). Berdasarkan infografik CPRC KKM yang dikongsikan melalui media sosial rasmi KKM hari … The post COVID-19: Hulu Selangor dikategorikan zon merah appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Pimpinan DPR: Kita Dukung PSBB, Tapi Komunikasi Sosial untuk Berbagi Jangan Putus
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
"Terkait PSBB mari dukung pemerintah, kita tahu PSBB adalah Pembatasan Sosial Berskala Besar, namun komunikasi sosial kita tidak boleh terputus untuk saling berbagi,"
Penjelasan Gojek Atas Hilangnya Opsi Go-Ride
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Nila menjelaskan, larangan ojek online membawa penumpang selama penerapan PSBB pada 10 - 23 April berdampak pada berhentinya sementara salah satu layanan yang disediakan oleh mitra driver Gojek di Jabodetabek, yaitu layanan transportasi roda dua Go-Ride.
DPR: Dana Haji Tidak Boleh Diutak-atik untuk Kepentingan Covid-19
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Ace mengatakan, memang ada dana dari APBN yang dipergunakan untuk penyelenggaraan Ibadah haji, terutama untuk kepentingan petugas haji. Namun, jika dana dari APBN itu dialihkan untuk penanganan Covid-19, sebaiknya diputuskan setelah ada keputusan penyelenggaraan Haji 2020 ditunda atau tidak.
Gugus Tugas: Disiplin Individu Penting, Disiplin Kolektif Jauh Lebih Penting
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Doni berharap kesadaran kolektif dapat timbul bersama lewat berbagai cara, seperti saling mengingatkan satu samq lain jika menemukan pelanggaran, seperti tidak memakai masker atau jarak yang terlalu berdekatan.
Kantor Hukum Ini Beri Layanan Aduan Keringanan Kredit Nasabah yang Ditolak Leasing
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Firma hukum, Amar Law Firm and Public Interest Law Office membuka pengaduan secara online merespon kebijakan yang dikeluarkan oleh Otoritas Jasa Keuangan (OJK) mengenai relaksasi kepada industri multifinance. Di mana para debitur bisa mengajukan keringanan cicilan ke perusahaan pembiayaan akibat wabah corona.
Bantu Tangani Covid-19, Perusahaan Rintisan Ini Sumbang Rp 500 Juta ke Pemkot Solo
Tribunnews.com - 1 hour ago
Hellofit memberikan bantuan berupa peralatan medis yang diserahkan langsung kepada Wali Kota Solo FX Hadi Rudyatmo di Rumah Dinas Wali Kota Solo
Hari Pertama PSBB Jakarta, Driver Ojol Keluhkan Sepi Orderan: Apa Solusi Buat Rakyat Kecil?
Tribunnews.com - 1 hour ago
Pengemudi ojek online mengeluhkan sepi orderan di hari pertama diberlakukan PSBB Jakarta.
Sekolah Pribadi Depok Siapkan Digital Learning Tiga Tahun Sebelum Pandemi Virus Corona
Tribunnews.com - 1 hour ago
Guru mengadakan tatap muka virtual dengan memanfaatkan aplikasi Go Guardian memonitor laptop siswa pada saat pembelajaran
Seorang Pasien Tewas Setelah Nekat Lompat dari Lantai 4 Rumah Sakit, Sebelumnya Mengeluh Sesak Napas
Tribunnews.com - 1 hour ago
Seorang pasien di RSUD Kota Padang Sidempuan tewas setelah melompat dari lantai empat rumah sakit tersebut, Jumat (10/4/2020).
PSBB Jakarta, PT KAI Hanya Layani 7 KA Keberangkatan Jakarta Mulai 10 April 2020
Tribunnews.com - 1 hour ago
Mulai 10 April s.d 23 April 2020 Daop 1 Jakarta berlakukan pengurangan jam operasional KA Jarak Jauh.
Dapat Tekanan dari Walt Disney, Dana White Batal Gelar UFC 249
Tribunnews.com - 1 hour ago
Dana White pasrah tidak dapat memenuhi hasratnya dalam menyelenggarakan UFC 249 antara Tony Ferguson Vs Justin Gaethje yang dijadwalkan pada 18 April
Pembatasan Kendaraan di Jakarta: MPV Hanya Boleh Angkut 4 Penumpang, Sedan 3 Orang
Tribunnews.com - 1 hour ago
Pembatasan Sosial Berskala Besar (PSBB) di DKI Jakarta telah dimulai pada Jumat (10/4/2020) hingga 14 hari ke depan.
Tak Perlu Bingung, Begini Cara Merasakan Tanda-tanda Hamil Muda
Tribunnews.com - 1 hour ago
Tanda-tanda hamil muda sering tidak disadari dan kerap dihubungkan dengan kondisi kesehatan lainnya.
Kasus Pertama di Gorontalo, 1 Orang Positif Corona usai Pulang dari Gowa
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Seorang warga Kabupaten Bone Bolango, Provinsi Gorontalo positif corona. Pernyataan itu diumumkan Gubernur Gorontalo Rusli Habibie, Kamis kemarin. Dengan adanya kasus baru tersebut, Gorontalo bukan lagi satu-satunya daerah yang negatif Covid-19.
Sembuh Corona, 18 Warga Kota Bekasi Dipulangkan ke Rumah Jalani Observasi
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Pemerintah Kota Bekasi, Jawa Barat mengumumkan sebanyak 18 warganya dinyatakan sembuh dari infeksi virus corona atau Covid-19. Mereka sekarang sudah berada di rumah masing-masing.
Kasus Pertama Corona di NTT, 1 Orang Positif usai Pulang dari Daerah Zona Merah
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Gugus Tugas Percepatan Penanganan Covid-19 Nusa Tenggara Timur mengumumkan kasus pertama pasien terkonfirmasi positif Covid-19, Jumat (10 /4). Juru bicara teknis gugus tugas percepatan penanganan Covid-19 NTT, Dominikus Minggu Mere mengatakan, pasien dengan kode 01 itu dirawat di RSUD W.Z Yohanes Kupang.
Senyap Salat Jumat di Hari Pertama PSBB
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Senyap Salat Jumat di Hari Pertama PSBB. Setelah sebelumnya sempat dijaga oleh aparat kepolisian dan TNI, warga tetap menunaikan Salat Jumat yang berlangsung tanpa mikrofon meski Pembatasan Sosial Berskala Besar (PSBB) DKI Jakarta mulai diberlakukan hari ini.
Tenaga Medis Polri di Wisma Atlet: Dua Pekan Bertugas, Dua Pekan Isolasi
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Saat ini, terdapat 51 tenaga medis Polri yang bertugas di Wisma Atlet. Setelah dua pekan bertugas, para petugas medis ini akan menjalani masa isolasi di sebuah tower khusus petugas di Kompleks Wisma Atlet.
Gunting dan Potong Masker Bekas Agar Tak Didaur Ulang
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Kepala Dinas Lingkungan Hidup DKI Jakarta, Andono Warih, mengatakan meningkatnya sampah B3 seperti masker bedah, sarung tangan, alat pelindung diri bersamaan dengan meningkatnya kesadaran masyarakat dalam menerapkan protokol pencegahan Covid-19.
Menpan RB Minta ASN di Wilayah PSBB Kerjakan Tugas Kedinasan Secara Penuh
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Untuk mengatur kebijakan WFH itu, Menpan-RB meminta Pejabat Pembina Kepegawaian (PPK) pada instansi pemerintah melakukan penyesuaian sistem kerja bagi ASN di wilayah PSBB.
Pelanggar Terjaring Operasi Pengawasan PSBB di Perbatasan Depok-Jakarta
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Pelanggar Terjaring Operasi Pengawasan PSBB di Perbatasan Depok-Jakarta. Polisi lalu lintas memberhentikan pengendara kendaraan bermotor yang masih tidak mematuhi peraturan Pembatasan Sosial Berskala Besar (PSBB) di perbatasan Depok-Jakarta.
Pasien Rawat Inap di Wisma Atlet Berkurang 11 Orang, Positif Bertambah 19
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Dia menjelaskan lebih rinci, untuk Orang Dalam Pemantauan (ODP), kini berjumlah 51 orang. Sedangkan Pasien Dalam Pengawasan (PDP), kini menjadi 107 orang.
Polisi Jaga Wilayah Keluar-Masuk Masuk Jakarta Selama PSBB
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Memastikan aturan terkait PSBB dijalankan dengan baik, Direktorat Lalu Lintas Polda Metro Jaya bersama dengan Dinas Perhubungan (Dishub) membuat 33 check point di sejumlah perbatasan pintu masuk-keluar Jakarta.
Demi Langsungkan UFC 249 di Tengah Pandemi Covid-19, Presiden UFC Dana White Siapkan Pulau Pribadi
Tribunnews.com - 1 hour ago
Bersikeras gelar UFC 249 di tengah pandemi, Presiden UFC siapkan pulau pribadi untuk gelar pertandingan
BMKG: Peringatan Dini Besok Sabtu 11 April 2020, Waspada Cuaca Ekstrem di Sejumlah Wilayah
Tribunnews.com - 1 hour ago
Simak peringatan dini BMKG besok, Sabtu 11 April 2020. Waspada cuaca ekstrem di sejumlah wilayah.
Rehabilitasi Jaringan Irigasi Tingkatkan Produktivitas Pertanian
Tribunnews.com - 1 hour ago
Kementan bakal melakukan Rehabilitasi Jaringan Irigasi Tersier (RJIT) seluas 135.600 hektare (Ha) tahun ini.
Ini Lima Langkah Perluasan Basis Pajak
Tribunnews.com - 1 hour ago
Saat kontribusi ekonomi terhadap pajak menurun, pemerataan beban pajak melalui strategi yang tepat sasaran semakin dibutuhkan.
33 Lokasi Check Poin Tersebar di DKI Jakarta untuk Awasi Pembatasan Kendaraan Selama PSBB
Tribunnews.com - 1 hour ago
Sambodo mengatakan, 33 cek point tersebut tersebar di seluruh daerah Jakarta.
Bisa Saja Tersingkir, Juan Mata Tanggapi Rencana Manchester United Gaet Jadon Sancho
Tribunnews.com - 1 hour ago
Isu mengenai kepindahan Jadon Sancho ke Manchester United juga ditanggapi pemain tim berjuluk Setan Merah tersebut.
Komentar Juan Mata tentang Rencana Manchester United Ingin Gaet Jadon Sancho
Tribunnews.com - 1 hour ago
Isu mengenai kepindahan Jadon Sancho ke Manchester United juga ditanggapi pemain tim berjuluk Setan Merah tersebut.
Pusdokkes Roling 51 Tenaga Medis Polri yang Bertugas di RSD Kemayoran
Tribunnews.com - 1 hour ago
Pergantian ini dilakukan karena 51 tenaga medis ini ‎sudah bekerja selama dua minggu.
Berempati pada Guru Ngaji, Dosen UIN Syarif Hidayatullah Kumpulkan Donasi Berikan Bantuan
Tribunnews.com - 1 hour ago
Melihat hal tersebut sejumlah dosen dari Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah (UIN) Jakarta melakukan gerakan membantu para guru ngaji
DUIT DAH KEMANA?
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 1 hour ago
International Umrah to remain suspended in the Month of Ramadan
Staff Desk, The Islamic Information - 1 hour ago
The Islamic Information International Umrah to remain suspended in the Month of Ramadan According to the latest reports, the International Umrah will remain suspended during the Ramadan 2020 period as a safety measure to protect the holy sites from coronavirus. This news has been confirmed to The Islamic Information by a source from Haramain Sharifain. As the Kingdom of Saudi Arabia trying their level best to fight the [...] International Umrah to remain suspended in the Month of Ramadan Staff Desk.
Jokowi Kucurkan Dana 2,2 triliun Bantu Warga DKI
KASKUS - Forum Threads - 1 hour ago
[color=#000000][size=3][font=Times New Roman][url=https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjZdw3MLRXRK-XlLzf4SGxXDfpz7EDNBL_DRE3WNsSGFzF3ZjA4j5qjqyazdKUgAqaEmlToyeVRrbTF0bMvrs1LOM236CQ8BkxSIoKMGZNduijftc_QTj7DWPgKoK_qp960XVutMySifgCh/s1600/4.png][img]https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjZdw3MLRXRK-XlLzf4SGxXDfpz7EDNBL_DRE3WNsSGFzF3ZjA4j5qjqyazdKUgAqaEmlToyeVRrbTF0bMvrs1LOM236CQ8BkxSIoKMGZNduijftc_QTj7DWPgKoK_qp960XVutMySifgCh/s640/4.png[/img][/url][/font][/size][/color] [color=#000000][size=3][font=Times New Roman]Presiden Joko Widodo menggelontorkan dana bantuan sosial untuk warga rentan miskin DKI Jakarta terdampak wabah virus corona. ...
26 Tahun Tak Pernah Shalat, Gadis Ini jadi Belajar Shalat selama Dikarantina karena Corona
sukarja, Check Porsi Haji App. - 1 hour ago
Seorang gadis di Singapura bernama Nur Rashima Murat (27) mengalami perubahan luar biasa karena adanya pandemi Corona. Melalui media sosialnya, Shima bercerita blak-blakan bahwa selama ini tak pernah shalat meski beragama Islam. Namun ketika harus dikarantina karena Corona, ia jadi belajar untuk shalat. Melalui media sosialnya, Shima mengunggah foto sajadah berwarna biru dengan banyak kertas … Continue reading 26 Tahun Tak Pernah Shalat, Gadis Ini jadi Belajar Shalat selama Dikarantina karena Corona
Kit Siang berhentilah ratib sidang Parlimen
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 1 hour ago
BANGI, 16 Syaaban 1441H, Jumaat – Pemimpin veteran parti tamak haloba DAP, Lim Kit Siang patut berhenti meratib sidang Parlimen kerana rakyat sudah bosan dengan taktik politik yang sama. Pemimpin parti cauvinis itu seolah-olah tidak peka yang rakyat kini sedang berhadapan dengan wabak pandemik COVID-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), kata Presiden ISMA, Haji Aminuddin … The post Kit Siang berhentilah ratib sidang Parlimen appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Syekh Abdul Qadir Jaelani dan Iblis yang Mengaku Jadi Nabi
sukarja, Check Porsi Haji App. - 3 hours ago
Syeh Abdul Qadir digoda Iblis untuk mengakui nabi baru. Iblis berjanji akan senantiasa menggona anak cucu Adam dan menyesatkannya dari jalan Allah SWT. Dalam sebuah riwayat dikisahkan Syekh Abdul Qadir Jaelani, seorang ulama yang sangat tinggi ilmunya, suatu malam bermunajat mendekatkan diri kepada Allah. Tiba-tiba dari sudut atas mihrab muncul cahaya yang sangat menyilaukan. Dari arah cahaya … Continue reading Syekh Abdul Qadir Jaelani dan Iblis yang Mengaku Jadi Nabi
Doktor saran MKN sumbat individu dari ‘kayangan’ ke lokap
kerengga, KERENGGA - 24 minutes ago
MALAYSIA DATELINE Meluahkan rasa terkilannya terhadap mereka yang baru pulang dari luar negara tetapi sukar memberi kerjasama untuk dikuarantin, seorang pakar perubatan menyarankan kerajaan agar menyumbat mereka ke lokap buat sementara waktu. Pakar Perubatan Keluarga, Medical Mythbuster Malaysia, Dr Sakinah Sulong berkata, mereka yang digelarnya ‘turun dari kayangan ini’ turut memanggil petugas
Omnibus law Akan memajukan sektor usaha dan ketenagakerjaan
KASKUS - Forum Threads - 1 hour ago
[url=https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh0Tmr_sH5VW9K0LYdacpnQiKE5XGx4-Js8U2WmffbHIdLqkqpPav-1DjOepv9HqU57TNUa-CSdLGN_xA5hpnvp78R3F5tCT_L4eJ9M9Fa6DU7ini1iy9i0PvgIZzuAFsK_Js0PhpSTcs0/s1600/1809.475bcce130416f073093c737ba49cb0d.png][img]https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh0Tmr_sH5VW9K0LYdacpnQiKE5XGx4-Js8U2WmffbHIdLqkqpPav-1DjOepv9HqU57TNUa-CSdLGN_xA5hpnvp78R3F5tCT_L4eJ9M9Fa6DU7ini1iy9i0PvgIZzuAFsK_Js0PhpSTcs0/s640/1809.475bcce130416f073093c737ba49cb0d.png[/img][/url] [justify]Pemerintah sedang memfinalisasi terobosan payung hukum Rancangan Undang-Undang (RUU) bernama omnibus law cipta lapangan kerja. Rencananya pekan depan akan di...
Kapolri : Tak Ada Penutupan Atau Pemblokiran Jalan Selama Penanganan Corona
KASKUS - Forum Threads - 1 hour ago
[color=#000000][size=3][font=Times New Roman][url=https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiptXpa61thMRXb1VWO_uwm_BdYOqSF0MmckL0FolSChDIp_dsSgO4Wti1lzUjNMTmH0Fc7gzYkXLSXXLSinrIGA7tykNTwiOfT-rlHpIx50Orvm5D2c9TQV86Ow9ps5whdEzCE1Z0gM0hi/s1600/1.png][img]https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiptXpa61thMRXb1VWO_uwm_BdYOqSF0MmckL0FolSChDIp_dsSgO4Wti1lzUjNMTmH0Fc7gzYkXLSXXLSinrIGA7tykNTwiOfT-rlHpIx50Orvm5D2c9TQV86Ow9ps5whdEzCE1Z0gM0hi/s640/1.png[/img][/url][/font][/size][/color] [color=#000000][size=3][font=Times New Roman]Kapolri Jenderal Idham Azis menegaskan tak akan ada penutupan atau pemblokiran jalan selama masa penanganan penyebaran virus ...
Gejala Dan Komplikasi Akibat Virus Corona
KASKUS - Forum Threads - 1 hour ago
[color=#000000][size=3][font=Times New Roman][url=https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjT6hvos_VhA6RpdecGka6yEj7jOSHepQIbyM0BYCzpac09uO7BlQEVRgvMEV_n931XlVXI37lAWvoMxdYpSHay8lWhX2AFDAff9k5I4IlausqdoidLzV-gx2oRaqSplC0bd_YrRy7x45pP/s1600/Corona+7.jpg][img]https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjT6hvos_VhA6RpdecGka6yEj7jOSHepQIbyM0BYCzpac09uO7BlQEVRgvMEV_n931XlVXI37lAWvoMxdYpSHay8lWhX2AFDAff9k5I4IlausqdoidLzV-gx2oRaqSplC0bd_YrRy7x45pP/s640/Corona+7.jpg[/img][/url][/font][/size][/color] [color=#000000][size=3][font=Times New Roman]Virus Corona atau severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) adalah virus yang menyerang ...
Kenapa Tak Boleh Buka Payung Di Dalam Rumah?
KASKUS - Forum Threads - 1 hour ago
[CENTER] [img]https://s.kaskus.id/images/2020/04/10/10718126_202004100117170092.jpg[/img] "Jangan buka payung di dalam rumah nanti kamu sial" pernah dengar ga ucapan ini? Mungkin saudara, kakek, nenek atau ayah dan ibu kalian pernah menasehati hal ini. Sebenarnya kepercayaan ini sudah menjadi hal yang umum hingga baik di desa maupun di kota pun sama. Secara logika ngapain juga buka payung di dalam rumah, apa manfaatnya, jadi hanya buang-buang energi serta tempat yang menjadi lebih semp...
Omnibus law akan banyak menarik investasi masuk ke Indonesia
KASKUS - Forum Threads - 1 hour ago
[url=https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiyhhFyq5cA9WdIqSdzF62QU9OklvAcYDZI7F41vhHBVhq_qev7OgnzjhK3C_-pLSqEl3SphREEOpGfrLFdClo1PnbqbTpNgDJkx7o5aYZTdvVWEjuxActs6hOGt9cMqX72WN9z6aLWTmo/s1600/1792.0d8c03ec779afa0a515a7974640bb33f.png][img]https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiyhhFyq5cA9WdIqSdzF62QU9OklvAcYDZI7F41vhHBVhq_qev7OgnzjhK3C_-pLSqEl3SphREEOpGfrLFdClo1PnbqbTpNgDJkx7o5aYZTdvVWEjuxActs6hOGt9cMqX72WN9z6aLWTmo/s640/1792.0d8c03ec779afa0a515a7974640bb33f.png[/img][/url] [justify]Pemerintah merumuskan Visi Indonesia Maju 2045 sebagai langkah strategis menjadikan Indonesia sebagai 5 (lima) besar kekuatan ekonomi dunia pada tahun 2045. ...
Omnibus Law akan memudahkan kaum milenial untuk memulai usaha
KASKUS - Forum Threads - 1 hour ago
[justify][url=https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjv2YbODXYh4U9k0Ek9qy1xO1XUoqItbZmAiNUN3RIJMFLvVgw9Vq_ipJ8qz5fFkzrC8Mvi1WvduSLcmTBqTln4hTqhQ5AlDVyH0oiw9Lyo5n72cuq5CBIe6EGHt0IEH3jwfijIRCTYGWk/s1600/1778.6fdc76a859bb296f80a74aad22ccbd55.png][font=Times New Roman][img]https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjv2YbODXYh4U9k0Ek9qy1xO1XUoqItbZmAiNUN3RIJMFLvVgw9Vq_ipJ8qz5fFkzrC8Mvi1WvduSLcmTBqTln4hTqhQ5AlDVyH0oiw9Lyo5n72cuq5CBIe6EGHt0IEH3jwfijIRCTYGWk/s640/1778.6fdc76a859bb296f80a74aad22ccbd55.png[/img][/font][/url][/justify] [justify][color=#000000][size=3][font=Times New Roman]PEMBENTUKAN Omnibus Law rancangan undang undang Cipta Kerja ber...
Melalui Omnibus Law, program Perhutanan Sosial dan TORA akan berlari lebih kencang.
KASKUS - Forum Threads - 1 hour ago
[justify][url=https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiHZnzv97uGHXmSFPErooK2uxbU2MPL__6v9Rr8BaUKhO3ybvDSl1VOsaa0YOxxped13ZhW5tt7EUVPQ5zX_2p6yHR0lJMpNUffHzBvb5-Xa6pLHgzXx4RSPg0VZFmpwUs6LYOR-kw8f9M/s1600/1779.cb8656810eb8b14d1dcbd8b3734a90f7.png][font=Times New Roman][img]https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiHZnzv97uGHXmSFPErooK2uxbU2MPL__6v9Rr8BaUKhO3ybvDSl1VOsaa0YOxxped13ZhW5tt7EUVPQ5zX_2p6yHR0lJMpNUffHzBvb5-Xa6pLHgzXx4RSPg0VZFmpwUs6LYOR-kw8f9M/s640/1779.cb8656810eb8b14d1dcbd8b3734a90f7.png[/img][/font][/url][/justify] [justify][color=#000000][size=3][font=Times New Roman]Kementerian Lingkungan Hidup dan Kehutanan (KLHK) membantah kri...
Bupati Cantik Ini Jadikan Stadion Megah Sebagai Tempat Karantina Corona
KASKUS - Forum Threads - 1 hour ago
[justify][img]https://s.kaskus.id/images/2020/04/10/8984291_20200410120916.jpeg[/img] [center][size=2][color=#888888]JSG, sumber; kompas.com[/color][/size][/center] Virus corona yang sedang mewabah membuat para pemerintah daerah berlomba-lomba membuat kebijakan yang tujuan nya menanggulangi penyebaran virus ini. Salah satu gebrakan juga dibuat oleh Pemkab Jember Jawa Timur. Dalam rangka menanggulangi penyebaran Corona Pemkab Jember menggunakan sebuah sarana Olahraga sebagai tempat karantina m...
Kemenag : Kalau Sayang Orang Tua Jangan Mudik Lebaran Ini
KASKUS - Forum Threads - 1 hour ago
[color=#000000][size=3][font=Times New Roman][url=https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiwVvDsJNx7UfLCgqrmjgnAei32gy8hLVda9UHyutq2wK0b-QlokpiYy0oGga2JwrXa4kPTky34H0IZJPoF2oi_BO2NobqBJE2zdRzG9w1Nk9UJXLoFQVf-kvJenH3C5LCvnWYeZ8MvEK9F/s1600/1-03.jpg][img]https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiwVvDsJNx7UfLCgqrmjgnAei32gy8hLVda9UHyutq2wK0b-QlokpiYy0oGga2JwrXa4kPTky34H0IZJPoF2oi_BO2NobqBJE2zdRzG9w1Nk9UJXLoFQVf-kvJenH3C5LCvnWYeZ8MvEK9F/s640/1-03.jpg[/img][/url][/font][/size][/color] [color=#000000][size=3][font=Times New Roman]Menteri Agama Fachrul Razi mengimbau warga yang berada pada wilayah terpapar virus Corona tidak mudik Lebaran pada tahu...
Maling Makin Ramai! Ada Yang Ngaku ODP Di Tengah Wabah, Bikin Masyarakat Resah
KASKUS - Forum Threads - 1 hour ago
[CENTER] [img]https://s.kaskus.id/images/2020/04/10/10718126_202004101232330887.jpg[/img] Maraknya physical distancing, PSBB dan sebagainya membuat banyak wilayah menjadi sepi. Orang-orang tak banyak yang keluar rumah. Apalagi masjid tak ada penghuninya karena tak ada lagi kegiatan dari lalu lintas ibadah setiap hari. Sudah banyak orang susah yang merintih di tambah lagi kebijakan pemerintah membebaskan napi dari tahanan, ketika sudah bebas bingung mau kerja apa? Perut butuh makan, tapi ...
Stay At Home
KASKUS - Forum Threads - 1 hour ago
[img]https://s.kaskus.id/images/2020/04/10/10629958_202004101215390025.png[/img] Pick: Erwinwira (pinterest) Stay at home membuat kita menjadi miris kalau pas liat isi kulkas, apalagi liat isi brangkas yang otomatis kian menipis. Beda lagi kalau kaum berduit, itu mah beneran bisa menikmati stay at home dengan nyaman, tanpa ada was-was akan persediaan di rumah, soal isi brangkas ya gak usah ditanyakan again. Lalu, apa sih sebenarnya yang harus dilakukan oleh orang-orang yang memiliki peng...
KUOTA GRATIS TELKOMSEL 2020 TERBARU Free Internet To Mobile Android
KASKUS - Forum Threads - 1 hour ago
[youtube]Blykywt_KgY[/youtube] KUOTA[B]INTERNET GRATIS TELKOMSEL[/B] 2020 MUDAH SEKALI CARANYA TONTON VIDEO INI DAN KALIAN PASTI AKAN MENYUKAI NYA BANTU SJARE ????
Panduan Berdebat dengan Orang 'Maaf' (Gobl*k)
KASKUS - Forum Threads - 1 hour ago
[CENTER][B][CENTER]Halo gan, udah lama ga nge thread karna gue males. Gue nge-thread cuma sekedar nyampe-in apa yang ada dipikiran gue . Terserah mau baca atau kagak , gak masalah ! [/CENTER][/B] [SIZE=4][CENTER][color=purple]Dan gue ngetrit BUKAN untuk nyari uang kreator, ngemis cendol , bahkan ngemis rate ataupun nyari HT . Karena gue kemaren baru aja ketemu sama orang goblok di salah satu Sub forum di kaskus ini . Mungkin tu orang sekarang dah pensi ngaskus kali.. wkwkwk[/color][/CENTER][...
Ingin Punya An?k Kembar? B?n??k-b?n??k M?k?n Singkong, In? Penjelasannya!
KASKUS - Forum Threads - 1 hour ago
[justify][color=#777777][size=3][font=Roboto, arial, sans-serif][size=3][font=Roboto, arial, sans-serif]M?m?un??? ?n?k m?ru??k?n dambaan ??t??? ????ng?n ??ng ?ud?h menikah. Namun terkadang ada ?ul? ??ng mendambakan ????k ?n?k perempuan m?u?un l?k?-l?k?. [/font][/size][/font][/size][/color][/justify] [justify][color=#777777][size=3][font=Roboto, arial, sans-serif][size=3][font=Roboto, arial, sans-serif]B?hk?n ada pula yang mengharapkan m?m?un???...
Secepat Apa Seorang Ibu Bisa Hamil Lagi Setelah Melahirkan?
KASKUS - Forum Threads - 1 hour ago
[color=#000000][size=3][font=Times New Roman][img]https://cms.sehatq.com/public/img/article_img/secepat-apa-seorang-ibu-bisa-hamil-lagi-setelah-melahirkan-1566447354.jpg[/img][/font][/size][/color] [left][color=#36454f][size=3][font=Times New Roman]Ada banyak faktor yang memengaruhi [url=https://videoberitaheboh.blogspot.com/2020/04/secepat-apa-seorang-ibu-bisa-hamil-lagi.html]kapan seseorang akan hamil lagi setelah melahirkan[/url]. Apalagi, hormon dan siklus menstruasi seorang ibu pascamel...
Iran Manfaatkan Masjid Berusia Ratusan Tahun untuk Tempat Produksi Masker
Eneng Susanti, Islampos - 2 hours ago
Pemerintah Iran memanfaatkan Masjid Shah Cheragh yang terletak di selatan Iran, menjadi tempat produksi masker The post Iran Manfaatkan Masjid Berusia Ratusan Tahun untuk Tempat Produksi Masker appeared first on Islampos.
150 Anggota Kerajaan Arab Saudi Dikabarkan Positif Covid-19
Eneng Susanti, Islampos - 3 hours ago
150 dari kurang lebih 15.000 anggota kerajaan Arab Saudi dikabarkan positif Covid-19. The post 150 Anggota Kerajaan Arab Saudi Dikabarkan Positif Covid-19 appeared first on Islampos.
BOMBSHELL: 2.1 MILLION MALAYSIANS STAND TO LOSE THEIR JOBS, SAYS STATS DEPT – EVEN AS BUNGLING MUHYIDDIN GETS READY TO EXTEND MCO WITHOUT ANY ‘EXIT STRATEGY’ IN SIGHT
emily mc, Malaysia Chronicle - 2 hours ago
KUALA LUMPUR — The number of jobs lost to the Covid-19 crisis to date is likely to be around 2.1 million in Malaysia, economist Muhammed Abdul Khalid said. The former economic adviser to Tun Dr Mahathir Mohamad made this estimation following survey findings by the Department of Statistics Malaysia (DOSM) released yesterday. From the 170,000 workers polled, half of those self-employed reported to be out of work while up to a third said their income dropped by some 90 per cent. “If the findings are to be representative for the whole of Malaysia, the number of local workers unemployed ...
Woiii BIG MINISTER ARE U MORON ?
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hours ago
Khianat dalam sejarah Melayu oleh Faisal Tehrani
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hours ago
Di sesetengah negara yang korupsi menjadi endemik, mungkin juga di Malaysia, mendedahkan gejala rasuah dan korupsi boleh dianggap lapuk. Khususnya selepas skandal 1MDB, menelaah apa itu penyelewengan misalnya dapat dianggap ketinggalan. Ini kerana kelihatannya rasuah dan korupsi telah merata dan menjadi kebahagiaan buat sebilangan orang. Sebagai misalan untuk masyarakat bebas atau minimum perbuatan rasuah, ia memerlukan kerajaan yang kuat. Akan tetapi untuk orang Melayu, dalam fikiran mereka secara tradisi; kerajaan bukanlah “government” apatah lagi “state”, akan tetapi ia bermakn...
MUHYIDDIN WILL DO ONLY WHAT BENEFITS HIS POLITICAL POSITION DESPITE EXPERT ADVICE: TOP DOCTORS URGE COUP PM TO RELAX MCO GRADUALLY – WHILE HYPOCRITE OR NOT, UMNO WARLORD WANTS LOCKDOWN TO CONTINUE AS ‘PUBLIC HEALTH IMPORTANT’
emily mc, Malaysia Chronicle - 2 hours ago
The president of the Malaysian Medical Association and 12 predecessors have penned an open letter to Prime Minister Muhyiddin Yassin calling for a gradual relaxation of the movement control order (MCO) measures currently being implemented to combat the spread of Covid-19. “To Malaysia’s credit, the measures taken by the government, guided by professionals and the best available knowledge, have so far managed to prevent the sort of runaway increase in cases and deaths that we have seen in some other countries,” read the letter. However, they say it is likely that a stepwise relaxation...
TERBUKTI DR MAZA MEMANG MERESTUI PENGKHIANATAN DAN CUBA MENGHALALKANNYA
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hours ago
Saya telah membaca jawapan Dr Maza ke atas salah seorang ahli Amanah yang bertanya kepada Mufti Perlis itu mengapa beliau menyokong pengkhianatan sehingga menjatuhkan kerajaan PH, iaitu kerajaan yang diberi mandat oleh rakyat pada PRU14 yang lalu. Dr Maza memberikan hujahnya, di antara lain; 1. Isu janji PM7 Tun M kepada PM8, iaitu Anwar Ibrahim. Dr Maza kata, beliau dan rakyat tidak terikat dengan janji2 tersebut. Hujah saya, seperti perjanjian Hudaibiyyah di antara Nabi Muhammad SAW, puak Islan dengan puak Musyrikin Mekah. Di antara syarat di dalam perjanjian tersebut, um...
TEMPERATURE IN KL HEATS UP: ANGRY RESIDENTS, MIGRANT WORKERS AT ‘CURFEW’ AREA THROW URINE-FILLED BAGS, RUBBISH AT SOLDIERS MANNING LOCKDOWN
emily mc, Malaysia Chronicle - 3 hours ago
Military personnel guarding three apartments under lockdown in Kuala Lumpur are forced to swap their berets for ballistic helmets because angry occupants have been raining down projectiles. According to Sinar Harian, these projectiles included rubbish and sometimes urine-filled plastic bags. The report said this happened during the early days of the lockdown, possibly as a sign of protest by the occupants and frustration over their inability to obtain food. “The soldiers aren’t wearing helmets for fun. When they are manning checkpoints on the streets, you don’t see them wearing helm...
FRONTLINER SIBUK BERTARUNG DENGAN COVID-19, DIA NI PULA SIBUK BERPOLITIK.
na'im nikmat, Na'im Nikmat - 3 hours ago
Foto-Facebook Disaat barisan hadapan negara sedang berjuang bertarung dengan Covid-19 wujud manusia yang sibuk ingin berpolitik dan menyebarkan fitnah. Terkini seorang Pemimpin PH iaitu YB Fuziah Salleh memohon maaf setelah akaun facebook beliau telah menyebarkan sebuah video fitnah seolah-olah menggambarkan dalam suasana Covid-19 ini kerajaan gagal mengawal kemasukan beramai-ramai perkerja Malaysia di Singapura yang ingin memasuki Malaysia. Setelah diselidiki ternyata video tersebut sebenarnya ialah video latihan lama yang bertarikh pada bulan Disember tahun lepas. Hal telah ini...
Virus corona: Angka kematian melonjak, New York makamkan sejumlah jenazah di kuburan massal
Pemerintah Kota New York mulai memakamkan sejumlah jenazah di kuburan massal seiring dengan melonjaknya angka kematian di tengah wabah virus corona.
Dampak Covid-19, Toyota Ubah Produksi Jadi Satu Shift
Tribunnews.com - 3 hours ago
Bob Azam mengungkapkan perusahaan harus menyesuaikan produksi yang tadinya dua shift menjadi satu shift.
FOTO-FOTO Aksi Polisi Turun ke Warung-warung Kopi dan Tempat Keramaian untuk Lawan Virus Corona
Serambi Indonesia - 3 hours ago
Petugas Dilantas turun ke warung-warung kopi, pasar tradisional dan tempat keramaian lainnya menempel stiker lawan Covid-19.
6 Alasan Kenapa Limbah Medis Covid-19 Harus Ditangani dengan Benar. Biar Nggak Bahaya~
Luthfi Rahmadian, Hipwee - 4 hours ago
Limbah medis ini termasuk masker sekali pakai lo. Jangan buang sembarangan lagi ya!
Remaja yang Hilang Misterius di Areal Kuburan Akhirnya Pulang, Sempat Azan Subuh di Masjid
Serambi Indonesia - 4 hours ago
Remaja yang hilang secara misterius itu sempat ke masjid untuk mengumandangkan azan subuh sebelum pulang ke rumahnya.
Inilah Kategori ASN yang Bisa Mendapatkan Gaji Ke-13 dan THR Tahun 2020 di Tengah Pandemi Corona
Serambi Indonesia - 4 hours ago
ketersediaan THR dan gaji ke-13 bagi ASN dan anggota TNI/ Polri ini hanya diperuntukkan bagi golongan tertentu saja.
AirAsia Bantu Pemulangan 334 WNI dari Dubai di Tengah Pandemi COVID-19
Dwita Apriliani, Hipwee - 4 hours ago
Para WNI yang sebelumnya sempat tertahan di Dubai akibat penghentian seluruh penerbangan internasional, kini telah kembali ke rumah masing-masing dengan selamat
Covid 19 : Kit ujian habis, Gaza rayu bantuan antarabangsa (viralkan)
Kriss Merah, Kriss Merah - 4 hours ago
GAZA, 15 Syaaban 1441H, Khamis – Pihak berkuasa kesihatan Semenanjung Gaza bimbang wabak COVID-19 di kawasan terkepung akan terus merebak selepas wilayah itu kehabisan kit ujian coronavirus. Jurucakap Kementerian Kesihatan Gaza, Ashraf al-Qidra berkata, ujian di makmal pusat telah terhenti selepas kehabisan kit ujian coronavirus. Setakat ini, Gaza melaporkan 13 kes jangkitan COVID-19 yang kini ditempatkan di sebuah pusat kuarantin. Bagaimanapun, pegawai bimbang kekurangan peralatan kritikal dan bekalan ubat boleh menyebabkan penularan kepada dua juta penduduk di kawasan itu. Dalam takl...
Deklarasikan Darurat Antisipasi Covid-19, Gubernur Kyoto Minta Izin Pemerintah Jepang
Tribunnews.com - 4 hours ago
Gubernur Kyoto akan meminta izin pemerintah pusat dulu sebelum mengeluarkan deklarasi darurat.
Update Corona Seluruh Dunia 10 April 2020 Siang: Total Kasus 1,6 Juta, Kematian di Italia 18.279
Tribunnews.com - 4 hours ago
Virus corona atau Covid-19 mewabah di 209 negara dan 2 kapal. 1.103.201 orang dalam gejala ringan, sedangkan 49.128 orang mengalami kondisi berat.
Pandemi Covid-19, Pengusaha Kebab Ini Disribusikan Sembako dan Uang Tunai ke Ojol dan PKL
Tribunnews.com - 4 hours ago
Driver ojek online mengaku, sejak pandemi virus corona semakin masif, penghasilan yang dia dapat setiap hari makin merosot.
Deretan Foto Suasana PSBB Hari Pertama di Jakarta
Tribunnews.com - 4 hours ago
Pembatasan Sosial Berskala Besar (PSBB) di DKI Jakarta resmi diberlakukan pada Jumat 10 April 2020.
Ini Penjelasan BMKG soal Hoaks Angin dari Utara Membawa Wabah
Tribunnews.com - 4 hours ago
informasi yang menyatakan akan ada angin utara menuju selatan membawa wabah penyakit, dapat dipastikan bukan berasal dari BMKG
Mendikbud Nadiem Luncurkan Program Belajar dari Rumah
Tribunnews.com - 4 hours ago
Materi pembelajaran yang disajikan akan fokus pada peningkatan literasi, numerasi, serta penumbuhan karakter peserta didik.
Jakarta Mulai PSBB, Driver Ini Minta Pemerintah Perhatikan Nasib Ojol: Bukan Saya Saja yang Diusir
Tribunnews.com - 4 hours ago
Berlakunya PSBB di Jakarta mengharuskan penduduk yang bermukim di Ibu Kota menuruti aturan untuk beraktivitas di rumah.
Ratusan Anggota Kerajaan Arab Saudi Positif Corona, Raja Salman Isolasi Diri di Sebuah Pulau
Tribunnews.com - 4 hours ago
Ratusan anggota Kerajaan Arab Saudi dikabarkan positif terinfeksi virus corona (Covid-19) hingga Raja Salma mengisolasi diri.
Dewan Keamanan PBB Bertemu Bahas Ancaman Pandemi Corona Bagi Perdamaian Dunia
Tribunnews.com - 4 hours ago
Dewan Keamanan PBB bertemu untuk pertama kalinya pada Kamis (9/4/2020) untuk membahas pandemi virus corona atau (Covid-19).
Hentikan Sementara Fitur Angkut Penumpang di Jabodetabek, Begini Penjelasan Gojek
Tribunnews.com - 4 hours ago
Aplikasi ride hailing Gojek memutuskan untuk menghentikan sementara fitur angkut penumpang menggunakan motor atau GoRide
Khasiat ulam Paku Rawan
Kriss Merah, Kriss Merah - 5 hours ago
Mengenai paku rawan 1. Tergolong dalam keluarga *limnocharitaceae *atau* alimastaceae.* 2. Tumbuhan akuatik yang boleh mencecah ketinggian 20 hingga 100 sentimeter. 3. Berdaun lebar, batang bersegi, berongga di tenganya, bunganya berwarna kuning dan buahnya berbentuk sfera. 4. Kecantikan bentuk paku rawan dijadikan sebagai tanaman hiasan antara faktor paku rawan dibawa masuk ke Asia. 5. Menjadi musuh kepada petani kerana paku rawan boleh menghalang aliran air semasa hujan dan menyebabkan kerosakan pada benih padi muda. 6. Mempunyai tahap kerintangan terha...
Kronologi jerebu paling teruk dalam sejarah Malaysia moden
Kriss Merah, Kriss Merah - 6 hours ago
*1. September hingga November 1997* Fenomena El Nino di beberapa tempat di Sarawak IPU melebihi tahap 500. Udara kembali normal pada bulan November. *2. Ogos 2005* Seluruh kawasan Lembah Klang dan Kawasan sekitarnya mencatat IPU sangat teruk. Kerajaan mengisytiharkan darurat di dua kawasan Pelabuhan Klang dan Kuala Selangor yang mencatat IPU melebihi 500. *3. Oktober 2010* Kualiti udara mencatat tahap bahaya di Muar, Johor dengan bacaan 432. Kemerosotan kualiti udara telah menyebabkan kerajaan mengisytiharkan darurat. Semua sekolah (170 sekolah) di Muar diarahkan tutup pada 21 Ok...
12 Warga Gowa Dinyatakan Sehat Usai Kontak dengan Prof Idrus, Pasien Positif Corona
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 6 hours ago
Sejak Prof Dr dr Idrus Paturusi yang dinyatakan positif terjangkit covid-19, Pemkab Gowa juga langsung melakukan pencegahan penyebaran dengan melakukan penyemprotan di villa milik eks Rektor Unhas tersebut.
Gunung Merapi Erupsi dengan Tinggi Kolom 3.000 Meter
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 6 hours ago
Masyarakat juga diimbau tidak melakukan aktivitas dalam radius tiga kilometer dari puncak Gunung Merapi.
Aloevyte Hand Sanitizer Gel 50ML RESTOCK!
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 6 hours ago
1) Beli 1: RM6.50 (50ML)2) Combo: RM18.00 (3x50ML)3) RM25.00 (300ML) ✅ Serious Tak Pedih✅ Alcohol Free✅ Kulit tak kering✅ Safe... The post Aloevyte Hand Sanitizer Gel 50ML RESTOCK! appeared first on MYNEWSHUB.
Polda Metro Jaya Gelar Check Point Pengawasan PPSB
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 6 hours ago
Polda Metro Jaya Gelar Check Point Pengawasan PPSB. Kegiatan gabungan Dishub dan Polda Metro Jaya ini menyasar pada pengemudi kendaraan bermotor yang tidak menggunakan masker dan aturan Peraturan Gubernur (Pergub) Nomor 33 Tahun 2020 tentang Pelaksanaan PPSB.
Transjakarta Bekasi-Jakarta Setop Operasi
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 6 hours ago
Dadang menyebut, angkutan massal yang sudah berhenti beroperasi dari Kota Bekasi adalah Perum Damri, kemudian Transjakarta pemberangkatan dari Summrecon Bekasi dan Terminal Bekasi, serta Transjabodetabek pemberangkatan dari Tol Bekasi Barat.
Kemenag: Jangan Dibenturkan Protokol Kesehatan dan Agama
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 6 hours ago
Pemerintah telah memberlakukan sejumlah aturan yang sesuai dengan protokol kesehatan, demi mencegah menyebarnya virus corona. Salah satu konsekuensinya, kegiatan peribadatan agama agar menyesuaikan.
Mangsa Korban Covid-19 Seluruh Dunia Melebihi 90,000
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 6 hours ago
BEIJING – Dunia kini umpama berada di medan peperangan untuk melawan koronavirus (Covid-19) yang semakin mengganas, virus maut itu sudah... The post Mangsa Korban Covid-19 Seluruh Dunia Melebihi 90,000 appeared first on MYNEWSHUB.
Polis Bersengkang Mata Pastikan Masyarakat Patuh PKP
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 6 hours ago
NILAI – Ketika masyarakat menikmati pelbagai rancangan menarik di televisyen dan telefon, serta menjamu selera dengan hidangan yang enak di... The post Polis Bersengkang Mata Pastikan Masyarakat Patuh PKP appeared first on MYNEWSHUB.
Kemenkop dan UKM Gulirkan Gerakan ASN Beli Sembako dari Koperasi
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 6 hours ago
Gerakan ini untuk mendukung pemberdayaan koperasi di tengah pandemi Covid-19.
Cegah Penyebaran Covid-19, Kemenag Imbau Umat Buddha Rayakan Waisak dari Rumah
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 7 hours ago
"Begitu juga sekolah Minggu yang biasa rutin dilakukan oleh anak-anak kita, mari anak-anak kita kita ajak belajar dari rumah masing-masing," harap Nyoman.
Bea Cukai Permudah Prosedur Impor Ekspor Barang Curah Untuk Industri
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 7 hours ago
Bea Cukai memberikan kepastian tentang perlakuan kepabeanan terhadap selisih berat dan/atau volume barang impor curah dan barang ekspor yang dikenakan bea keluar dalam bentuk curah.
Gaya Kim Jong-un Pantau Peluncuran Mortir
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 7 hours ago
Gaya Kim Jong-un Pantau Peluncuran Mortir. Kantor Berita Pusat Korea (KCNA) Korea Utara merilis aktivitas pemimpin Korea Utara Kim Jong-un yang sedang memantau latihan para prajuritnya latihan dengan mortir.
Muhyiddin Dijangka Umum PKP Lanjut Atau Tak Petang Ini
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 7 hours ago
PUTRAJAYA – Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dijangka mengumumkan sama ada tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang berakhir Selasa... The post Muhyiddin Dijangka Umum PKP Lanjut Atau Tak Petang Ini appeared first on MYNEWSHUB.
Ibadah Misa di Prancis Dihadiri Foto Jemaat
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 7 hours ago
Ibadah Misa di Prancis Dihadiri Foto Jemaat. Gereja Notre Dame De Lourdes di Bastia menyiarkan langsung kegiatan ibadahnya melalui Facebook. Kegiatan pembatasan ibadah di gereja yang digelar pada hari ke-24 lockdown di Prancis ini bertujuan untuk membatasi penyebaran pandemi Covid-19.
Sehari Bebas Karena Program Asimilasi Corona, Rudi Ditangkap Maling Rumah Tetangga
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 7 hours ago
Rudi kedapatan warga mencoba mencuri di rumah tetangganya, sehari setelah dia dibebaskan pada Rabu, 8 April 2020.
Jakarta Terapkan PSBB, Warga Masih Boleh Olahraga di Sekitar Rumah
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 8 hours ago
Namun, masyarakat hanya boleh berolahraga di sekitar rumah dan tidak boleh dilakukan secara berkelompok. Hal itu diatur dalam Pasal 15 Pergub Nomor 33 tahun 2020.
CEK FAKTA: Tidak Benar Ada Arus Angin yang Membawa Wabah Penyakit
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 8 hours ago
Informasi tentang adanya arus angin yang membawa wabah penyakit adalah tidak benar atau hoaks. Hingga saat ini belum ada penelitian yang mengaitkan wabah penyakit dengan angin lintas-benua dan lautan (angin monsun)
‘Frontliners’ Tinggal Anak, Keluarga Demi Negara
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 8 hours ago
SEREMBAN – Yang paling sedih apabila sampai ke rumah (pulang dari kerja), Affan, anak bongsu berumur lapan bulan merangkak ke... The post ‘Frontliners’ Tinggal Anak, Keluarga Demi Negara appeared first on MYNEWSHUB.
Belum reda isu TikTok, kain rentang tertera nama menteri pula jadi bualan
Assistant Editor, Minda Rakyat - 6 hours ago
*KUALA LUMPUR, 10 April* ― Menteri Pengajian Tinggi Datuk Noraini Ahmad dikecam selepas namanya terpampang besar pada sebuah kain rentang yang dicetak bersempena pemberian sumbangan makanan kepada pelajar institusi pengajian tinggi (IPT). Sumbangan dipercayai diberikan kepada pelajar yang tidak pulang ke rumah masing-masing susulan arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sejak 18 Mac lalu. Kalangan warga maya berpendapat tindakan mempamerkan nama pada kain rentang adalah tidak wajar kerana ia sememangnya tugas Noraini untuk membantu para pelajar IPT. Terdahulu, Noraini memuat n...
Sakit Lutut Kanan Macam Mana Nak Pergi Umrah?
Din, Addin - 6 hours ago
Adakah Anda Seorang Anak Yang Prihatin Terhadap Ibu Bapa? Baca Kesahnya… “Sakit lutut macam mak nak gi umrah ni, sakit lutut kanan pulak,” kata Salmah kepada ibunya yang lagi seminggu nak buat Umrah. Tentu bangga apabila anak perempuan nak beli Doxtecream untuk dihadiahkan kepada ibunya yang sakit lutut kanan yang akan buat ibadat umrah dalam 5-6 hari lagi. [image: Sakit lutut kanan dan kiri serta sakit tumit kiri adalah masalah semasa buat haji dan umrah. Jangan lupa bawa Doxtecream - krim sakit lutut,]Sakit lutut dan sakit tumit terutama orang berumur adalah perkara biasa mengerjak...
Ringgit terus momentum menaik berbanding dolar AS
Assistant Editor, Minda Rakyat - 6 hours ago
*KUALA LUMPUR:* Ringgit meneruskan momentum meningkat semalam untuk diniagakan tinggi berbanding dolar AS dalam sesi awal hari ini berikutan mata wang Amerika Syarikat (AS) itu yang lemah susulan pengumuman mengenai kemudahan baru oleh Rizab Persekutuan AS (Fed). Pada 9.03 pagi, ringgit berada pada 4.3180/3270 berbanding dolar AS daripada 4.3320/3380 semasa ditutup pada Khamis. Ketua ekonomi Bank Islam Mohd Afzanizam Abdul Rashid berkata, langkah Fed mengumumkan lebih banyak rangsangan kewangan berjumlah AS$2.3 trilion menunjukkan bank pusat itu akan melakukan apa sahaja untuk m...
COVID-19: AS catat 1,783 korban dalam tempoh 24 jam
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 7 hours ago
WASHINGTON, 16 Syaaban 1441H, Jumaat – Kadar kematian di Amerika Syarikat akibat COVID-19 direkodkan sebanyak 1,783 dalam tempoh 24 jam lalu. Berdasarkan perangkaan John Hopkins University sehingga jam 8.30 malam waktu tempatan, angka kematian itu lebih rendah berbanding tempoh sama sehari sebelumnya iaitu 1,973 orang. AS mencatatkan jumlah kematian kedua tertinggi di dunia selepas Itali … The post COVID-19: AS catat 1,783 korban dalam tempoh 24 jam appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Momen Haru Ibu Lepas Anaknya Dijemput Ambulans karena Kasus Corona, Tak Ada Keluarga Mendekat
Serambi Indonesia - 7 hours ago
Anak berusia 13 tahun dengan terpaksa dijemput oleh ambulans beserta para tenaga medis yang menggunakan alat pelindungan diri lengkap sesuai protokol
Malik Mahmud Minta BI-OJK Beri Kelonggaran kepada Debitur Terdampak Corona di Aceh Sampai Satu Tahun
Serambi Indonesia - 7 hours ago
Malik Mahmud mengatakan, kondisi saat ini dan ke depannya membutuhkan perjuangan multisektor secara kompak dan intensif.
Plt Gubernur Aceh Nova Iriansyah Salurkan Bantuan untuk 61.584 Kepala Keluarga Terdampak Covid-19
Serambi Indonesia - 7 hours ago
Plt Gubernur Aceh Nova Iriansyah menyalurkan bantuan kebutuhan bahan pokok untuk masyarakat terdampak Coronavirus di Aceh.
Ambulans Laut Rusak, Pasien Darurat dari Pulo Aceh Diangkut Boat Nelayan ke Banda Aceh
Serambi Indonesia - 7 hours ago
Pasien terpaksa diangkut dengan boat nelayan karena ambulans laut yang pernah dimiliki oleh kecamatan di kepulauan tersebut sudah rusak sejak lama.
Unsyiah Distribusikan Masker Face Shield, Respons Direktur RSUZA Bikin Terharu
Serambi Indonesia - 7 hours ago
Saat ini, Unsyiah sudah memproduksi ratusan face shield yang melibatkan mahasiswa jurusan teknik mesin dan industri.
COVID-19: 81 individu tiba dari Itali dikuarantin dibenar pulang
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 7 hours ago
NILAI, 16 Syaaban 1441H, Jumaat – Seramai 81 individu terdiri daripada rakyat Malaysia dan tanggungan serta enam individu bukan warganegara yang tiba di tanah air dari Itali pada 26 Mac lepas, hari ini dibenarkan pulang selepas menjalani proses kuarantin selama 14 hari di Akademi Kepimpinan Pengajian Tinggi (AKEPT) di Bandar Enstek, di sini. Kesemua mereka … The post COVID-19: 81 individu tiba dari Itali dikuarantin dibenar pulang appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
COVID-19: Senarai berita palsu tular hari ini
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 7 hours ago
KUALA LUMPUR, 16 Syaaban 1441H, Jumaat – Berikut adalah senarai penafian berita tular dalam media sosial oleh agensi yang bertanggungjawab melalui kenyataan media Pasukan Respon Pantas Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) pagi ini. 1. Majlis Daerah Yong Peng, Johor menafikan pihaknya ada melantik individu bagi tujuan mendapatkan bantuan berupa barangan mahupun wang tunai. 2. Ibu … The post COVID-19: Senarai berita palsu tular hari ini appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Wanita tertua berusia 107 tahun pulih COVID-19
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 7 hours ago
AMSTERDAM, 16 Syaaban 1441H, Jumaat – Wanita berusia 107 tahun disahkan pulih daripada jangkitan pandemik COVID-19, Isnin lalu. Menurut jurucakap Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Cornelia Ras dari Goeree-Overflakkee menjadi pesakit tertua di dunia yang berjaya pulih daripada jangkitan itu. Laporan akhbar NU.nl berkata, Ras dijangkiti virus berkenaan ketika menghadiri satu upacara gereja di rumah jagaannya … The post Wanita tertua berusia 107 tahun pulih COVID-19 appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Jangan salahkan guru apabila stres dengan anak
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 8 hours ago
1. TANGGUNGJAWAB mendidik anak adalah tanggungjawab asasi ibubapa dan tidak boleh secara mudah melepaskan tanggungjawab kepada orang lain. Banyak ayat-ayat al-Quran dan hadis-hadis sahih menjelaskan perkara berkenaan. 2. Guru-guru di sekolah hanyalah “pembantu-pembantu” kepada ibubapa dalam kemenjadian anak-anak mereka dan memastikan anakanak mereka tidak ketinggalan dalam arus perdana pendidikan negara. 3. Maka, ketika Perintah Kawalan … The post Jangan salahkan guru apabila stres dengan anak appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Kota Bharu tutup selepas 1 tengah hari adalah palsu
Suaraviral Staff, Suara Viral Malaysia - 8 hours ago
Menurut Polis Kelantan, Mereka menafikan bandar Kota Bharu hanya boleh dimasuki bermula jam 8 pagi hingga 1 tengah hari seperti […] The post Kota Bharu tutup selepas 1 tengah hari adalah palsu appeared first on Suara Viral Malaysia.
COVID-19: ‘Frontliners’ tinggal anak, keluarga demi negara
Aqila, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 8 hours ago
SEREMBAN, 16 Syaaban 1441H, Jumaat – “Yang paling sedih apabila sampai ke rumah (pulang dari kerja), Affan, anak bongsu berumur lapan bulan merangkak ke arah saya, minta didukung. Begitu juga kalau isteri saya balik, Affan akan buat yang sama. “Kami terpaksa ‘melarikan diri’ terlebih dahulu kerana perlu mandi dan memastikan semuanya selamat agar tidak merisikokan … The post COVID-19: ‘Frontliners’ tinggal anak, keluarga demi negara appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
COVID-19: CSM keluar 3 amaran sepanjang PKP
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 8 hours ago
KUALA LUMPUR, 16 Syaaban 1441H, Jumaat – Tiga amaran dan saranan keselamatan berkaitan COVID-19 telah dikeluarkan sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Pengarah dan Ketua Pegawai Eksekutif CyberSecurity Malaysia (CSM), Datuk Dr Amirudin Abdul Wahab berkata, amaran berkenaan dikeluarkan bagi menangani jenayah siber sepanjang PKP di samping saranan mengenai keselamatan siber, yang akan dikeluarkan dari semasa … The post COVID-19: CSM keluar 3 amaran sepanjang PKP appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Peluang Perikatan Nasional lakukan perubahan jujur
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 8 hours ago
1. WABAK COVID-19 yang melanda negara kita Malaysia memberi kesan kepada semua lapisan masyarakat. Kehidupan seharian rakyat telah berubah dan dijangka akan berubah dengan banyak selepas wabak ini reda. 2. Kerajaan yang ada pada hari ini berada dalam situasi yang genting yang bukan sahaja kena berhempas pulas mengatasi krisis ini, tetapi juga berhadapan ujian ketahanan … The post Peluang Perikatan Nasional lakukan perubahan jujur appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Ini, 'Otak DAP' Penasihat M/Kesihatan PH Bertembung Dr Kamarul Zaman?
Ibnu Hasyim, Ibnu Hasyim - 2 hours ago
*Dr Musa Nordin rupanya Penasihat Menteri Kesihatan PH* SAYA dimaklumkan mengenai nasihat seorang Peguam DAP, yang diikuti oleh beberapa gesaan sama oleh beberapa penyokong PH, supaya Datuk Dr Musa Nordin menyaman saya kerana kononnya menyebabkan Datuk Dr Musa Nordin dicaci dan dimaki dalam media sosial. Komen pendek lima perenggan saya itu mudah sahaja, iaitu kritikan Datuk Dr Musa Nordin terhadap Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, dan Kerajaan sekarang perlu dilihat di dalam konteks Datuk Dr Musa Nordin sebagai penyokong kuat Kerajaan PH. Hakikat bahawa Dat...
HAMPIR SEPARUH BEKERJA SENDIRI HILANG PEKERJAAN?
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 6 hours ago
[image: Hampir separuh bekerja sendiri hilang pekerjaan?] Hampir separuh bekerja sendiri hilang pekerjaan? Oleh: Redzuan RF8 MediaApril 10, 2020 Share Perintah Kawalan Pergerakan menyebabkan banyak rakyat Malaysia hilang pekerjaan. Terbaharu tinjauan Jabatan Perangkaan mendapati hampir separuh daripada responden yang bekerja sendiri hilang pekerjaan semasa tempoh PKP dikuatkuasakan. Selain itu, laporan melibatkan 168,182 responden itu juga mendapati 43% responden yang bekerja sendiri tiada wang yang cukup untuk bertahan lebih daripada 2 minggu, manakala kewangan 28.4% responden lain ...
ARTIKEL BERTAJUK "Pemuja Dap kritik KP kesihatan kononnya gagal" NAMPAKNYA TELAH DIBUANG... TAK AKAN TAKUT KENE SAMAN?
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 7 hours ago
Perkara paling hebat Harakah boleh buat ialah panggil orang DAP (tapi dah deletelah). Kenapa tak sebut jua Dr. Musa tu dari Imaret, sebuah NGO pasukan perubatan yang terlibat banyak dalam bantuan perubatan termasuk wabak Covid-19. Dia bercakap atas dasar apa dia lihat, seperti frontliner guna plastik sampah sebagai PPE. Nak kritik dia ke, tak setuju dia ke, bantai jelah tulisan dia tu. Ini zikir DAP tak henti walau parti sendiri dah jadi pemerintah. Link yang telah dibuang: "https://harakahdaily.net/index.php/2020/04/08/pemuja-dap-kritik-kp-kesihatan-kononnya-gagal/
TAK CUKUP SEKADAR MEMBERI PENJELASAN, ANWAR MESTI SERET HADI KE MUKA PENGADILAN KERANA KECELUPARANNYA DAN KEBODOHANNYA
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 7 hours ago
Berdasarkan jawapan atau penjelasan Anwar Ibrahim terhadap surat yang ditulis Hadi Awang kepada pemimpin-pemimpin Gerakan Islam seluruh dunia, jelas bahawa terdapat fakta fitnah yang nyata telah dilemparkan kepada Presiden PKR itu. Dalam surat Hadi Awang itu, beliau antara lain menuduh Anwar terlibat dengan Freemason dan mendapat sokongan badan Yahudi itu untuk menjadi Perdana Menteri. Sambil menolak beliau terlibat dalam Freemason, Anwar berkata, dalam semakannya mendapati terdapat inidividu lain yang sama nama dengannya berada dalam pergerakan itu. Beliau juga menyertakan gamba...
Ikatan Jurnalis Televisi Indonesia Korda Cimahi-KBB Ajak Masyarakat Banyak Berdoa agar Corona Segera Lenyap
Sodikin, Islampos - 7 hours ago
Edwan selaku ketua IJTI yakin dengan doa wabah ini akan segera berlalu. The post Ikatan Jurnalis Televisi Indonesia Korda Cimahi-KBB Ajak Masyarakat Banyak Berdoa agar Corona Segera Lenyap appeared first on Islampos.
Pelanggar PSBB Jakarta Terancam Denda Hingga Rp 100 Juta, Anies Imbau Masyarakat di Rumah Saja
Tribunnews.com - 7 hours ago
Gubernur DKI Jakarta Anies Baswedan menyampaikan beragam sanksi yang bisa menjerat pelanggar penerapan pembatasan sosial berskala besar (PSBB).
Penumpang yang Menipunya Batuk dan Dikarantina, Mulyono Driver Ojol Jalani Rapid Tes Corona
Tribunnews.com - 7 hours ago
Penumpang berinisial SA yang menipunya mengalami demam dan batuk di Solo, Jawa Tengah, kini juga tengah menjalani karantina setelah ditolak keluarga.
Sopir Taksi dan Ojek Dapat Sembako Gratis dari DPR
Tribunnews.com - 7 hours ago
Azis mengimbau masyarakat agar tetap di rumah untuk mencegah dan memutus mata rantai penyebaran Covid-19.
Update Virus Corona di Seluruh Dunia 10 April 2020: 1,6 Juta Lebih Total Kasus, AS Terbanyak
Tribunnews.com - 7 hours ago
Update kasus virus corona di seluruh dunia, Jumat (10/4/2020). Italia menjadi negara dengan jumlah korban terbanyak.
Login sensus.bps.go.id, Isi Data Sensus Penduduk Online 2020 Sebelum 29 Mei dan Unduh Buktinya
Tribunnews.com - 7 hours ago
Sensus Penduduk Online 2020 dapat dilakukan melalui situs resmi Badan Pusat Statistik(BPS), sensus.bps.go.id sebelum 29 Mei 2020.
PM Inggris Boris Johnson Dipindahkan dari ICU Ke Ruang Pemulihan
Tribunnews.com - 7 hours ago
Pemimpin konservatif Inggris berusia 55 tahun tersebut sempat menggunakan bantuan oksigen, ketika harus dipindahkan ke ICU.
TILL NOW MUHYIDDIN’S COUP GOVT NOT RECOGNIZED BY U.S. – NAJIB’S STOLEN 1MDB BILLIONS WON’T BE COMING BACK ANYTIME SOON – ESPECIALLY AMID GLOBAL FEARS MUHYIDDIN READY TO LET NAJIB OFF THE HOOK FOR HIS OWN POLITICAL SURVIVAL, TAKING MALAYSIA BACK INTO KLEPTOCRACY MODE
emily mc, Malaysia Chronicle - 8 hours ago
EFFORTS to recover funds allegedly stolen from 1Malaysia Development Bhd (1MDB) have hit a snag due to missteps by the previous government that were further complicated by the sudden regime change in late February. The Straits Times reported that negotiations between the previous Pakatan Harapan (PH) government and the US Department of Justice (DoJ) had ground to a halt due to several disputes even before its collapse. Quoting sources, the report said relations between the two negotiating parties deteriorated early on when the PH government secretly worked with Indonesian authoritie...
Mundur dari OVJ, Azis Gagap Ingin Urus Pesantren dan Hidup Tenang
Eneng Susanti, Islampos - 8 hours ago
Dirinya menyebut ingin fokus mengurus pondok pesantrennya yang berada di Bogor, Jawa Barat. Lebih dari itu, Azis mengaku ingin hidup tenang The post Mundur dari OVJ, Azis Gagap Ingin Urus Pesantren dan Hidup Tenang appeared first on Islampos.
Gejala Covid-19 Bisa Terlihat dari Kulit? Ini Kata Para Ahli di Prancis
Sodikin, Islampos - 8 hours ago
Mereka menyoroti lesi yang bisa jadi salah satu gejala Covid-19 juga tanda-tanda khas lain dari penyakit ini. The post Gejala Covid-19 Bisa Terlihat dari Kulit? Ini Kata Para Ahli di Prancis appeared first on Islampos.
MALAYSIA NOW IN THE HANDS OF THE GREEDY & SELFISH – BRACE FOR MORE POLITICIANS TO BE MADE HEADS OF GLCS AS MUHYIDDIN-AZMIN CONSOLIDATE GRIP ON POWER: FITCH CUTS MALAYSIA’S OUTLOOK TO ‘NEGATIVE’ – EVEN AS WORLD BANK WARNS OF ‘GREAT DEPRESSION’
emily mc, Malaysia Chronicle - 8 hours ago
PUTRAJAYA: A political analyst says politicians, particularly MPs, may again be appointed to head government agencies and government-linked companies (GLCs) as the Perikatan Nasional (PN)coalition looks to consolidate its support. Speaking to FMT, Universiti Utara Malaysia’s Kamarul Zaman Yusoff noted PN’s razor-thin majority support from among the country’s 222 MPs. “Any crossing over of MPs has the potential to rock the new government. As it is, only 70 or so can be given minister or deputy minister posts, leaving more than 40 others without posts “So it is only logical for the ne...
MUHYIDDIN-AZMIN TO PUT THEMSELVES FIRST, COUNTRY LAST AGAIN? SHOW RESTRAINT, LOOSEN MCO RULES GRADUALLY – DZULKEFLY FIRES OFF A WARNING EVEN AS WORLD BANK FORSEES THE ‘WORST FALLOUT SINCE THE GREAT DEPRESSION’- EVEN AS
emily mc, Malaysia Chronicle - 9 hours ago
PUTRAJAYA must show restraint when it comes to extending the movement-control order (MCO) beyond April 14 to contain the Covid-19 pandemic as it affects the economy, a former health minister told The Malaysian Insight. Dr Dzulkefly Ahmad said the federal government should consider gradually loosening restrictions if the MCO is extended so as to reduce its economic damage. The advice follows businesses warning of massive lay-offs and civil society groups reporting of more low-income folk going hungry as the three-week MCO halts commerce and trade. He, however, said the MCO should not...
Rezeki
Sodikin, Islampos - 9 hours ago
Rezeki tidak berkah itu, banyaknya tak membahagiakan, dan sedikitnya menyempitkan kehidupan. Ada keresahan pada setiap keadaan. The post Rezeki appeared first on Islampos.
KURANG AJAR DAN TAK SEDAR DIUNTUNG :Askar pakai helmet, elak air kencing warga asing!
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 7 hours ago
NURHIDAYAH HAIROM | | 10 April 2020 Anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) memakai helmet ketika berkawal di bangunan Selangor Mansion Jalan Masjid India KUALA LUMPUR - Warga asing yang terlibat menjalani Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di tiga lokasi kediaman di sini, didakwa menunjukkan protes dengan melempar barangan dari tingkat atas bangunan bukan sekadar sampah, tetapi termasuk bungkusan plastik berisi air kencing. Sikap biadap terbabit ditunjukkan penghuni dipercayai warga asing di tiga lokasi kediaman yang telah diisytiharkan PKPD itu bagi memutuskan rantaia...
PACU JALUR : Tradisi Unik dari Kuantan Singingi, Riau
KASKUS - Forum Threads - 7 hours ago
[img]https://s.kaskus.id/images/2020/04/09/10832824_20200409054800.jpg[/img][size=1]foto: pesona.travel[/size] [justify][b]Jalur[/b] adalah perahu tradisional yang secara fisik terbuat dari sebatang pohon kayu tanpa sambungan sama sekali dan umumnya dibentuk menjadi perahu pipih sepanjang 25 - 27 meter dengan lebar 1,5 meter. Ukiran memenuhi bagian lambung dan buritan memperlihatkan keindahan yang tak lekang oleh zaman.[/justify] [justify]Awal abad ke-17 [b]jalur [/b]merupakan alat transport...
Akhirnya! Setelah 30 Tahun, Himalaya Terlihat Lagi Dari Kejauhan, Efek Lockdown
KASKUS - Forum Threads - 7 hours ago
[img]https://s.kaskus.id/images/2020/04/10/10604850_202004100944240484.png[/img] Halo agan dan sista semuanya. Sampai hari ini, berita tentang corona masih mendominasi berbagai media, tak terkecuali sosial media. Mulai berita yang benar dan valid hingga kabar burung dan hoax seputar corona masih menjadi santapan sehari-hari. Begitu pula berita tentang lockdown dengan segala konsekuensinya. Di India, lockdown diterapkan dengan sangat ketat. Polisi terus berpatroli dan dengan berbagai cara...
Curhat Ibu Muda : Work From Home Sembari Ngurus Keluarga
KASKUS - Forum Threads - 7 hours ago
Virus corona telah membuat aku dan banyak orang harus merubah berbagai kebiasaan yang sudah melekat. Sebut saja aktifitas bekerja, bersosialisasi dengan tetangga, hingga urusan manusia dengan Tuhan pun juga harus sedikit mengalami perubahan dari sebelumnya. Sebagai wanita yang turut membantu urusan nafkah suami, aku memang memutuskan untuk tetap mencari uang di tempat bekerja yang dari dulu tak pernah berubah, jauh sebelum mengenal suami. "Sangat membantu dari segi ekonomi," kira-kira begi...
Covid-19, Resesi Ekonomi dan Urgensi Kebersamaan
Tribunnews.com - 8 hours ago
Ketika bencana kemanusiaan akibat pandemi global Virus Corona belum lagi berakhir, Indonesia dan komunitas global telah dihadang resesi ekonomi. Benca
BREAKING NEWS: Kemenag Imbau Seluruh Ibadah di Bulan Ramadan Dilakukan dari Rumah
Tribunnews.com - 8 hours ago
Jelang bulan suci Ramdan di tengah pandemi corona, Kementerian Agama mengimbau masyarakat untuk menjalankan ibadah di rumah.
Cara Mudah Menghilangkan Pahit Daun Pepaya ala Rumah Makan! Semua Pasti Bisa Contek
Tribunnews.com - 8 hours ago
Begini loh cara menghilangkan pahit daun pepaya ala rumah makan. Gampang banget ternyata!

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)

Tiada ulasan: