Isnin, 20 April 2020

Setuju jika kad pengenalan ditukar baru bagi menghanguskan rakyat Malaysia yang tiruan/palsu? 10229


*Kelab Pendokong Penyatuan Ummah Malaysia ( KPPUM )* Telah Membuat Satu Laporan Polis Berkaitan Hal Ini Pada - 20 April 2020 Di IPD Kuala Muda Sg Petani Kedah. *Timbalan Presiden KPPUM*- *Sdr Zamil Ibrahim* Sendiri Yang Membuat Laporan Tersebut Dengan Maksud Mendesak Kerajaan Malaysia Menukar Segera IC Sekarang Ke IC Baru Dengan Pengawasan Yang Ketat Termasuk Melihat Sendiri Di Bahu Kiri & Kanan Pemegang IC Samaada Ada Atau Tidak Suntikan BCG Sewaktu Kanak Kanak., Serta Menemuduga Pemegang IC Dengan Beberapa Soalan Asas Tertentu. Ini Penting ! *AYUH RAKYAT MALAYSIA*...... Sama Sama ... [artikal penuh tersedia di paparan berikutnya.

Tanpa ada virus type A, xkan ada virus type B dan begitu seterusnya. 

3 Varian Coronavirus Ditemui - Anehnya, "Type-A" Ditemui Di Amerika, Wuhan Type-B Dan Type-C Di Eropah
Ahad, 12 APRIL 2020

Para saintis sangat terkejut dengan kecepatan penyebaran Coronavirus ke serata dunia. 

Dengan kes yang menghampiri 2 juta dan lebih daripada 100,000 kematian, semua orang mengemukakan soalan yang sama - bilakah vaksin Covid-19 akan siap? Sekiranya anda yakin dengan kata-kata pengasas Microsoft Bill Gates, vaksin yang berkesan tidak akan muncul sehingga 18 bulan lagi.

Walaupun itu benar, ada masalah lain. Para saintis telah menemui bahawa virus itu bermutasi dengan kecepatan yang luar biasa. Peter Forster, ahli genetik di University of Cambridge, mengatakan - “Terdapat terlalu banyak mutasi cepat untuk mengesan pohon keluarga Covid-19 dengan kemas. Kami menggunakan algoritma rangkaian matematik untuk menggambarkan semua pokok yang masuk akal secara serentak. "

Di University of Cambridge yang sama di UK, para penyelidik juga menemui 3 "varian" Covid-19 yang berbeza, yang terdiri dari kelompok keturunan yang berkait rapat, yang dilabel sebagai "A", "B" dan "C". 

Penemuan rahang itu bukan hanya berguna untuk menghasilkan vaksin, tetapi pasti dapat membantu para saintis untuk menjelaskan mengapa Covid-19 sangat menular dan juga untuk mengenal pasti sumbernya.

Coronavirus - 3 Varian - Jenis A, B dan C

Dengan menggunakan teknik rangkaian genetik, para saintis menganalisis 160 genom virus lengkap pertama dari pesakit manusia di seluruh dunia antara 24 Disember 2019 dan 4 Mac 2020. Bersama dengan penyelidik dari Jerman, mereka memetakan beberapa penyebaran asal Coronavirus melalui mutasinya, dan berjaya membina semula "jalan evolusi" awal Covid-19.

Ketika infeksi menyebar dari Wuhan ke Eropa dan Amerika Utara, jalan menunjukkan bagaimana Coronavirus bermutasi menjadi "type-A", "type-B" dan "type-C". "Teknik-teknik ini terkenal karena memetakan pergerakan populasi manusia prasejarah melalui DNA. Kami fikir ini adalah pertama kalinya mereka digunakan untuk menelusuri laluan jangkitan koronavirus seperti Covid-19, ”- kata Forster.

Forster dan pasukannya mendapati bahawa "tipe-A" - kononnya "genom virus manusia asli" - paling dekat dengan Coronavirus yang ditemui pada kelawar dan dijumpai di Wuhan, pusat wabak awal. Tetapi yang mengejutkan, jenis-A bukanlah jenis virus yang dominan di bandar China. Sebaliknya, varian paling umum yang terdapat di Wuhan adalah "type-B".

Coronavirus - Wuhan China

Varian "A", yang paling dekat dengan virus yang terdapat pada kelawar dan tenggiling, digambarkan sebagai "akar wabak" oleh para penyelidik dan saintis. Jenis "B" berasal dari "A", dipisahkan oleh dua mutasi, kemudian "C" pada gilirannya adalah "anak perempuan" dari "B". Jenis A dijumpai pada orang Amerika yang pernah tinggal di Wuhan, dan pada pesakit lain yang didiagnosis di Amerika Syarikat dan Australia.

Walaupun jenis Coronavirus utama Wuhan adalah "B" (ketika seharusnya "A"), varian tersebut dilaporkan tidak melakukan perjalanan jauh di luar wilayah tanpa mutasi lebih lanjut - menunjukkan bahawa ada semacam "perlawanan" terhadap varian "B" dari Covid-19 di luar Asia Timur. Sementara itu, varian "C" adalah jenis utama di Eropah, yang terdapat pada pesakit awal dari Perancis, Itali, Sweden dan England.

Analisis rangkaian genetik mendapati bahawa sementara "jenis-C" tidak ada sampel di daratan China, mereka dapat dilihat di Singapura, Hong Kong dan Korea Selatan. Pada masa yang sama, penyelidikan menunjukkan bahawa salah satu pengenalan awal Coronavirus di Itali datang melalui jangkitan Jerman pertama yang didokumentasikan pada 27 Januari.

Coronavirus - Peter Forster - Universiti Cambridge

Dalam kes jangkitan Jerman itu, seorang pekerja pembekal alat ganti kenderaan Webasto Group di Munich telah dijangkiti jangkitan dari rakan sekerja Cina. Pekerja China yang berpusat di Shanghai, yang sekarang dikenali sebagai Kes # 0 Jerman, secara kebetulan menerima kunjungan dari ibu bapanya dari Wuhan sebelum dia pergi ke Stockdorf, Jerman untuk menghadiri perjumpaan di markas Webasto.

Bulan lalu, sepasukan saintis Itali percaya bahawa wabak Coronavirus Itali mungkin datang ke negara itu melalui Jerman - bukan secara langsung dari China seperti yang diandaikan oleh banyak pakar. Mereka memadankan urutan genetik Itali patogen dengan kes yang muncul di Jerman pada Januari. Laluan jangkitan Itali awal yang lain adalah berkaitan dengan "gugusan Singapura"

Begitu juga di Brazil, sekumpulan penyelidik telah mengasingkan SARS-CoV-2 dari dua pesakit yang disahkan dijangkiti Covid-19 dan menguraikan genom lengkap kedua-dua sampel virus tersebut. Mereka mendapati bahawa bukan sahaja genom berbeza antara satu sama lain, tetapi juga sangat berbeza dengan genom sampel virus yang diuraikan di Wuhan, China.

Coronavirus - Sistem Pernafasan

Sebelum ini, para saintis mengumumkan kabar baik bahawa virus Covid-19 bermutasi dengan perlahan sehingga apabila vaksin akhirnya dikembangkan, kemungkinan besar ia akan berkesan selama bertahun-tahun, sama seperti vaksin campak atau cacar air. Malah, para penyelidik mengatakan Coronavirus terbaru lebih stabil daripada selesema kerana SARS-CoV-2 nampaknya tidak banyak berubah.

Namun, berdasarkan kajian terbaru yang dilakukan oleh saintis Inggeris dan Jerman yang menggunakan analisis rangkaian "Phylogenetic", jelas Covid-19 tidak hanya mampu melakukan mutasi cepat terlalu banyak, tetapi juga mengubah dirinya menjadi tiga jenis varian untuk berbeza benua - Asia, Amerika dan Eropah.

China telah dituduh menutupi penyebaran virus, belum lagi saranan bahwa penyebaran Coronavirus dari China mungkin berasal dari kelawar yang dimakan oleh orang-orang China sebelum ditularkan kepada manusia. Tetapi kelawar yang sama juga merupakan protein asli kegemaran di Indonesia, terutama di Sulawesi Utara.

Coronavirus - New York United States

Lebih penting lagi, mengapa orang Amerika yang pernah tinggal di Wuhan mempunyai "jenis-A" dari Covid-19, akar wabak, sedangkan kebanyakan orang Cina Wuhan yang dijangkiti dari "jenis-B", yang tidak dapat wujud tanpa jenis " A ”? Dua pertiga (70%) dari 310 sampel virus yang diuraikan di A.S. adalah jenis A. Spekulasi nakal akan mengatakan ini sebagai bukti bahawa Amerika yang pertama kali menyebarkan Coronavirus. - financetwitter

Sumber: [alih bahasa] dari versi asal dalam Bahasa Inggeris...
Posted by Mohd. Kamal bin Abdullah at 6:56 PM
https://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2020/04/3-coronavirus-variants-discovered.html


Nota kaki:
VarianDefinisi : 
1. sesuatu yg menyimpang atau ber­lainan drpd yg lazim atau standard, kelainan; 

2. bentuk atau ejaan yg berlainan bagi per­kataan yg sama. (Kamus Dewan Edisi Keempat)

[mu.ta.si] | موتاسي

Definisi : ist perubahan pd bahan genetik sesuatu organisma (tumbuhan, haiwan dsb) yg mengakibatkan perubahan ciri tertentu organisma tsb. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)


Sumber:
Carian Umum
http://prpm.dbp.gov.my/Cari1?keyword=Varian

Carian Umum
http://prpm.dbp.gov.my/Cari1?keyword=mutasi

Saturday, 18 April 2020

Najib 'mastermind' coup d'état...

Imej mungkin mengandungi: 12 orang, teks yang berkata 'A GOVERNMENT OF THIEVES'
Setelah kerajaan Pakatan Harapan (PH) memerintah negara langkah untuk membersihkan negara juga bermula dengan serentak. Di antaranya adalah menyiasat Najib Razak serta menyekat semua pemimpin Umno untuk tidak meninggalkan negara serta menyenarai hitam nama mereka untuk ke luar negara.

Hishammuddin Hussein adalah salah seorang yang di kenakan sekatan tersebut, namun Hishammuddin tidak dilihat sebagai seorang pemimpin Umno yang terpalit dengan isu rasuah yang melibatkan kementerian pertahanan serta 1mdb.

Keadaan Hishammuddin yang nampak seperti bersih daripada aktiviti korupsi umno menjadikan dirinya adalah senjata utama bagi umno untuk merampas semula kuasa pemerintahan negara demi menyelamatkan kepimpinan yang jelas bermasalah. Usaha bermula dengan perjumpaan bersama Azmin Ali.

Is Azmin burning his bridges? | The Star Online
Politik negara kecoh seketika apabila 22 orang ahli parlimen Umno bertemu dengan Azmin Ali yang didasarkan adalah untuk memberikan beberapa projek kerajaan kepada mereka demi kelangsungan hidup mereka selepas Umno BN kalah teruk pada pilihanraya yang lalu.

Namun hakikatnya adalah menyusun agenda lain sehinggalah terbitnya "Shareton Move" yang mana agenda Pakatan Nasional (PN) dibentuk oleh pasukan Azmin Ali dengan bantuan Zahid Md.Arif bekas setiausaha politik Tun Mahathir Muhammad.

Persoalan yang timbul disini adalah mengapa Azmin Ali mengambil keputusan untuk keluar daripada PKR dan menjadi parti bebas yang tidak bernama tersebut diikuti dengan sokongan daripada ahli umno yang diketuai oleh Hisammuddin Tun Hussein dan Hamzah ?

Mengapa ahli lembaga disiplin Umno tidak meneruskan siasatan keatas Hisahammuddin setelah didapati meragukan dengan mengadakan pertemuan sulit bersama Azmin Ali yang kononya membincangkan soal projek kerajaan?
tumpang sekole...?: Sapa Dalang Di Belakang Hishamuddin Tun ...
Muhyiddin Yassin telah tersilap langkah dengan mengumumkan bahawa Azmin Ali adalah ahli parti Bersatu setelah meninggalkan PKR kerana berlaga angin dengan Anwar Ibrahim.Hakikatnya adalah Azmin Ali dan Zuraidah Kamaruddin bukan ahi PPBM yang sah mengikut perlembagaan parti Bersatu.

Ini jelas terbukti kerana setiausaha agong parti Bersatu pada ketika itu tidak menerima borang keahlian Azmin Ali dan Zuraidah Kamaruddin. Secara tidak langsung Muhyiddin Yassin telah menipu SD sokongan terhadap diri beliau untuk diangkat menjadi perdana menteri ke-8.

Ketika Hishammuddin berhadapan dengan siasatan lembaga disiplin Umno, Zahid Hamidi telah mengarahkan siasatan tersebut tidak perlu diteruskan lagi kerana alasan yang telah diberikan oleh Hishammuddin kepada beliau yang kononnya secara personal boleh diterima pakai dan masuk akal.

Sedangkan segalanya telah dirancang oleh Najib Razak dan perancangan yang dibuat adalah semata-mata untuk menonjolkan keperibadian Hishammuddin adalah bersih dan bebas dari rasuah.
Imej mungkin mengandungi: 8 orang
Najib mengambil masa selama 22 bulan untuk memastikan diri dan isterinya tidak dipenjarakan. Pelbagai helah dan penipuan dibuat “ I DON’T KNOW” . Ikat jamin berjuta untuk memastikan dirinya tidak di lokapkan sepanjang perbicaraan mengenai dirinya berjalan berkenaan dengan penyelewengan wang milik syarikat 1MDB.

Dalam masa yang sama juga Najib Razak menggunakan masa yang ada untuk meyakinkan sepupunya Hishammuddin Hussein agar bertindak sebagai pelakon utama didalam drama bersiri yang diciptakan khas untuk melepaskan diri dan keluarga Umnonya.

Sejurus Azmin Ali dan Zuraidah Kamaruddin meninggalkan PKR , pelbagai cerita dalam kain mereka tersembur keluar. Di antaranya adalah Azmin Ali gila untuk jadi timbalan perdana menteri , Zuraidah Kamaruddin pembelot kepada perjuangan Anwar Ibrahim dan rakyat serta pelbagai isu dalaman parti PKR timbul pada pemilihan yang lepas.

Pada kemuncaknya strategi kotor Anwar Ibrahim telah dihidu awal oleh Azmin dan Zuraidah apabila Anwar Ibrahim mengeluarkan kepakaranya dengan mengaibkan Azmin Ali dengan isu “GAY” yang melibatkan satu lagi watak baru dalam filem sumbang mahram tersebut.
Hakikatnya adalah Anwar Ibrahim ingin menyekat Azmin Ali daripada menjadi perdana menteri serta sekiranya Azmin Ali berjaya menduduki kerusi tersebut selepas Muhyiddin Yassin, sudah pasti Anwar Ibrahim dan keluarganya akan terkubur sebagai sejarah politik Reformis yang diasaskan oleh beliau pada tahun 1998.( Pedulikan lah cerita kotor tu, kita skip terus je)

Muafakat Nasional adalah batu loncatan kepada perancangan Najib Razak demi mastikan setiap kes yang terpalit pada dirinya digugurkan sekiranya berjaya sepenuhnya setiap langkah yang telah disusun.

Malam berikutnya pula berlaku sebuah pertemuan sulit Najib bersama pemimpin negeri Sabah dan Sarawak di salah sebuah hotel di Kuala Lumpur. Pertemuan tersebut bertujuan mempengaruhi pemimpin Sabah dan Sarawak untuk tidak memberikan sokongan kepada Tun Mahathir untuk terus diberi kepercayaan sebagai perdana menteri ke-8.
Imej mungkin mengandungi: 2 orang, rakaman dekat
Menurut sumber lagi , pelbagai “plan” telah direncanakan sekiranya gagal untuk menyingkirkan Tun Mahathir sebagai perdana menteri.

Plan A :- Melalui Dalaman Bersatu.

Plan B :- Orang Umno berlakon keluar Umno dan sertai Bersatu untuk singkirkan Tun M ketika pemilihan Bersatu.

Plan C:- Sekiranya pemimpin Sabah dan Sarawak ingin terus bersama Tun M, pastikan mereka menuntut hak Sabah dan Sarawak secara maksimum, dan jika Tun M bersetuju dengan syarat Sabah dan Sarawak, maka beri lah sokongan kepada Tun Mahathir. Well plan right !!!! - edisi bongkar
Ura-ura Pelantikan Abdul Wahid...
Laporan media ekonomi yang belum sah mengenai kemungkinan Abdul Wahid Omar dilantik menjadi Pengerusi Bursa Malaysia Berhad menggembirakan banyak orang yang tidak tahu dan mendukacitakan sebilangan kecil yang tahu. Umumnya, bekas Menteri Kabinet era Mohd Najib Abdul Razak itu mendapat “review” yang positif. Malah dia sering diuar-uarkan sebagai antara eksekutif korporat Bumiputera terulung.

Saya bernasib baik mengenalinya agak lama. Tetapi sebaik saja diumumkan yang dia dijadikan Senator dan dilantik Menteri di Jabatan Perdana Menteri mengenai ekonomi pada tahun 2013, saya segera memberitahunya bahawa dia telah melakukan kesilapan menerima pelantikan itu.

Dia menjawab: “National service.” (Khidmat negara). Itulah alasan yang kerap saya dengar tetapi paling tidak saya yakini. Ketika itu dia Presiden dan Pegawai Eksekutif Malayan Banking Berhad.

Apa yang tidak diketahui ramai - termasuk saya sendiri - ketika itu adalah pelantikannya ada kaitan dengan “jasa” yang dia lakukan untuk Mohd Najib. Maaf cakaplah kalau saya kata bahawa kerana “jasa” kepada Mohd Najib itulah maka Abdul Wahid mungkin tidak layak diberi tugas dan kepercayaan untuk mengepalai Bursa Malaysia.

“Jasa” Abdul Wahid kepada Mohd Najib itu telah membawa padah besar kepada negara. Ia ada kaitan dengan peristiwa dan perkembangan yang akhirnya membawa kepada tuduhan rasuah dan pecah amanah terhadap Mohd Najib dan kejatuhan kerajaan Barisan Nasional dalam pilihan raya umum 2018.
Dana pencen terus terima bayaran faedah pinjaman RM4 bilion SRC ...
KWAP-SRC

1. Pada tahun 2011, Kumpulan Wang Persaraan (KWAP) telah memberi pinjamam RM2 bilion kepada SRC International Sdn Bhd dan pada tahun berikutnya, RM2 bilion lagi dengan dijamin oleh kerajaan melalui Kementerian Kewangan.

2. KWAP adalah badan yang diamanahkan menjaga duit pencen kakitangan awam. SRC International pula adalah syarikat bermodal RM2 yang asalnya milik 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

3. Sampai hari ini pun kita tidak tahu apa perniagaan SRC International dan kegunaan duit RM4 bilion itu selain dakwaan kononnya sebanyak AS$60 juta (kira-kira RM258 juta) telah dilaburkan bagi membuka lombong arang batu di Mongolia – negeri Altantuya.

4. Apa yang kita tahu adalah sebanyak RM42 juta masuk ke dalam akaun peribadi Mohd Najib dan kira-kira RM3.6 bilion dihantar ke seberang laut melalui beberapa buah anak syarikat luar pantai dan didepositkan ke dalam bank-bank persendirian seperti BSI Bank, Switzerland dan Julius Baer dan  Co, Hong Kong.
Najib tidak diberi peluang menjawap, kata peguamnya
5. Duit inilah yang sebahagiannya dipercayai masuk ke dalam akaun Jho Low dan sekutu-sekutunya, termasuk anak tiri Mohd Najib, Riza Shahriz Abdul Aziz.

6. Sehingga Oktober tahun lalu, Kementerian Kewangan telah membayar RM1.73 bilion kepada KWAP bagi pihak SRC International. Ini adalah duit rakyat jelata dan pembayar cukai.

7. Ketika SRC International meminjam daripada KWAP, Mohd Najib adalah Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan merangkap Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB.

8. Abdul Wahid adalah antara ahli Panel Pelaburan KWAP yang meluluskan pinjaman RM4 bilion tersebut. Yang lain termasuklah Mohammed Azlan Hashim yang baru saja dilantik semula menganggotai Lembaga Pengarah Khazanah Nasional Berhad.

9. Bursa Malaysia ini adalah tonggak kepada pasaran modal negara. Bursa Malaysia Berhad adalah syarikat milik kerajaan melalui Kementerian Kewangan. Peranannya ialah menguruskan Bursa Malaysia. Serentak itu, sahamnya turut diniagakan di pasaran tersebut.
Abdul Wahid Omar resigns as PNB group chairman | The Star Online
Abdul Wahid Omar
Kesimpulannya, walaupun saya kenal baik dengan Abdul Wahid dan menyanjungi idealismenya sebelum terpalit dengan politik dan dia pula terus menunjukkan kesopanan (civility) terhadap saya, namun saya rasa cadangan untuk melantiknya bagi mempengerusikan Bursa Malaysia wajib difikirkan semula.

Apatah lagi Menteri Kewangan, Tengku Zafrul Aziz, sendiri dilaporkan telah menggunakan isu tadbir urus (governance) sebagai alasan menamatkan perkhidmatan Shireen Ann Zaharah sebagai Pengerusi Bursa Malaysia. Ramai tahu bahawa Abdul Wahid dan Zafrul berkongsi latarbelakang sebagai eksekutif tertinggi Malayan Banking.

Persoalannya, apakah Kerajaan Perikatan Nasional tidak tahu semua ini atau ia tahu tetapi tidak peduli kerana ia mempunyai kuasa untuk menyingkir dan melantik.

Saya juga hairan dan kecewa dengan sikap majoriti pemimpin Pakatan Harapan mendiamkan diri membiarkan eksekutif yang mereka sendiri lantik secara kolektif dibuang dan dianiaya.

Kalau inilah sikap dan amalan pemimpin politik Malaysia, hanya eksekutif dan ahli profesional kelas ayam saja yang bersedia dilantik ke jawatan kerajaan dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC). - A.Kadir Jasin
Imej mungkin mengandungi: satu atau lebih orang, teks yang berkata 'MalaysiaGazette Najib Razak KUALA LUMPUR Datuk Seri Najib Razak menyifatkan jumlah dana sebanyak AS$620 juta yang diterima oleh Kerajaan Malaysia hanya sebahagian kecil daripada AS$4.5 bilion yang sepatutnya dikembalikan kepada 1MDB sebelum 30 Disember 2020 berbanding jika perjanjian penyelesaian dengan IPIC milik Kerajaan Abu Dhabi diteruskan. Namun, katanya, Kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah membatalkan perjanjian penyelesaian yang telah ditandatangani semasa pentadbiran Barisan Nasional (BN).'
Kaki penipu tetap menipu...
Najib kata AS$600 juta yang diterima kerajaan Malaysia dari DOJ hasil penjualan aset dana 1MDB sebahagian kecil saja daripada jumlah AS$4.5 billion yang sepatutnya dikembalikan sepenuhnya Disember 2020 jika penyelesaian dengan IPIC milik kerajaan Abu Dhabi.

Najib cuba meletakkan kesalahan kepada kerajaan PH dahulu yang membatalkan penyelesaian perjanjian yang ditetapkan itu.

Nampak tak penipuan Najib Razak? Najib kata "duit 1MDB yang telah dibayar atau dijamin oleh syarikat IPIC".


Padahal 1 sen pun IPIC TAK pernah bayar kepada 1MDB sebab 1MDB KALAH di dalam Mahkamah Tinggi London in the Arbitration case.

IPIC dulu co-guarantor untuk dua 1MDB Energy bonds (jumlah besar USD 3.5 Billion), tetapi mereka TIDAK mahu lagi menjadi guarantor untuk 1MDB dan sebaliknya menyuruh 1MDB bayar balik hutang 1MDB kepada mereka. 1MDB kan miskin, keliling pinggang ada hutang, so IPIC yang kaya-raya itulah salah satu syarikat yang telah pinjamkan duit mereka kepada 1MDB.
Imej mungkin mengandungi: satu atau lebih orang, teks yang berkata '1. SEBANYAK USD3. 9 BILION (HAMPIR RM16 BILION) TELAH DICURI DARI 1MDB OLEH JHO LOW 2. SEBANYAK LEBIH RM2.8 BILION DUIT1MDB KEMUDIANNYA TELAH DIMASUKKAN KE AKAUN PERIBADI NAJIB 3. ANAK ROSMAH RIZA AZIZ TURUT MENDAPAT LEBIH JUTA WANG 1MDB 4. LEBIH DARI RM100 JUTA TELAH DIBELANJAKAN DI MEJAJUDI OLEH RIZA AZIZ, JHO LOW DAN KAWAN2 MEREKA'
1MDB jangan lupa kisah nya.Bila Kerajaan PH ambil tindakan,ramai macai UMNO termasuk Mat Maslan dan walaun dan pak lebai yang menafikan,sekarang bila DOJ pulangkan balik duit 1MDB apa yang macai2 UMNO dan walaun2 PAS nak kata??
Di dalam Final Consent Judgement (that became UNCONDITIONAL), 1MDB terpaksa akur dan bayar balik hutang kepada IPIC, dan 1MDB juga bersetuju MENGAMBIL ALIH bayaran 𝗶𝗻𝘁𝗲𝗿𝗲𝘀𝘁 (faedah) dan 𝗽𝗿𝗶𝗻𝘀𝗶𝗽𝗮𝗹 bond yang berjumlah USD 3.5 Billion itu. Itu pun 1MDB lewat bayar dan dikenakan extra interest. Tak ingat ke Najib?

Last² 1MDB bayar awal in the FINAL instalment to IPIC and they (IPIC) entered into a "good faith discussion" of AIR-LIUR dengan 1MDB. Not even a "penny" IPIC bayar kepada 1MDB.

IPIC pun ada penyangak (al-Qubaisy dan Al-Husseiny yang dedua ekor tengah merempat dalam jail di Abu Dhabi).
Tu pasal our ex-AG Tommy Thomas nak balik kesemua duit yang Kerajaan Najib dah bayar (USD 3.5 Billion) kepada Aabar-BVI (fake Aabar) yang BUKAN di bawah IPIC Group. Btw sekarang IPIC telah diambil alih oleh syarikat gergasi Mubadala. So... Jangan nak menipu ye Najib. - Norafiza Shan

Duit USD 300 juta yang diterima tu tak dak kena mengena dengan IPIC.Kenapa bodoh sangat Najib dan pencinta2nya kata begitu?Duit RM1.3 bilion tu datang dari hasil jualan harta Jho Low yang dia beli menggunakan duit 1MDB yang telah dirampas DOJ dan kemundian dijual utuk dapatkan balik duit tersebut. - f/bk
Giving due credit for 1MDB recoveries
Giving due credit for 1MDB recoveries...
Honesty, integrity and the desire to give credit where due decree that the right people are recognised for good things that happen to the country. The Muhyiddin government could have earned some precious public goodwill if it did that for recoveries of money stolen from 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Instead they took credit for something they should not have – the return by the US of US$300 mil or some RM1.3 bil in monies from the sale of assets in the US bought with money stolen from 1MDB.

This brings the total recovered and repatriated to US$620 mil or RM2.7 bil – a sizeable amount of money but still just a fraction of the US$4.5 bil (RM19.6 bil) the US Department of Justice or DOJ said was embezzled from 1MDB by Jho Low between 2009 and 2015, implicating also then prime minister Datuk Seri Najib Abdul Razak.

In a 2015 report, then classified secret under the Official Secrets Act, Malaysia’s auditor-general said that some US$7 bil or RM30.5 bil could not be accounted for. The RM2.7 bil so far recovered represents under 10% of the 1MDB money which went missing.

The public unhappiness is over who is credited with getting this money back. Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin expressed gratitude to the US government, in particular to its embassy here.  But he added more.

“I would also like to commend Malaysia’s minister of finance and the attorney-general for their role in the negotiation process. 1MDB asset recovery efforts are ongoing, and the government will continue to work with the US, the DOJ and other governments to recover and repatriate more 1MDB monies in the future,” Muhyiddin said.
Tengku Zafrul ganti 'Nobita' sebagai Menteri Kewangan
Menteri Kewangan baru dan lama...
The question is which finance minister and which AG. Sources tell me that a meeting and announcement had been scheduled for the same purpose on Feb 19 with finance minister then, Lim Guan Eng, his political secretary Tony Pua, the US ambassador Kamala Lakhdhir and then AG Tan Sri Tommy Thomas to announce the return of monies.

But for various reasons, including waiting for a larger amount of money, the meeting was postponed. In the meantime, the backdoor government move started, Thomas resigned and Lim and Pua were out of government.

The point is, this return of monies from the sale of assets bought with money stolen from 1MDB was a process that was started by the Pakatan Harapan government after it gained power in May 2018, with the main role played by Thomas as AG. He was instrumental in the return of the luxury yacht Equanimity in August 2018 which was seized in Indonesia and directly returned to Malaysia.

The current return of monies from the sale of assets in the US bought by Jho Low and associates with money stolen from 1MDB comes from a settlement made between Jho Low and the DOJ for the forfeiture of US$700 mil of assets as outlined in this US DOJ statement.

Together with these assets and earlier ones, the total recovered by the US of assets in the US, UK and Switzerland amounted to some US1 bil. Pointedly, the US, in its statement dated Oct 30, 2019, specifically thanked Malaysian authorities.

“The Department also appreciates the significant assistance provided by the Attorney General’s Chambers of Malaysia, the Royal Malaysian Police, the Malaysian Anti-Corruption Commission, the Attorney General’s Chambers of Singapore, the Singapore Police Force-Commercial Affairs Division, the Office of the Attorney General and the Federal Office of Justice of Switzerland, the judicial investigating authority of the Grand Duchy of Luxembourg and the Criminal Investigation Department of the Grand-Ducal Police of Luxembourg,” the statement said.
AG Baru vs AG Lama...

Clearly this is a process that was started during the previous government and the ones who should rightfully take credit for the ongoing recoveries are the AGC, police and MACC – and the officials in charge at that time. Not to attribute this to them is to obfuscate the truth.

The irony of this entire process is that many of the MPs – all the Umno and BN MPs in the current administration, including a number of ministers – are complicit in this stealing of money, refusing to so much as admit that 1MDB money had been stolen and used to buy assets in the US.

Many of them personally disputed the detailed DOJ report of 2015 which had traced international money flows and assets bought with money stolen from 1MDB which it had put at over US$4.5 bil.

Ironically, if governments wanted to return money stolen from 1MDB at that time, they could not, because prior to May 2018, the Malaysian government, and all the Umno MPs, refused to acknowledge that billions had been stolen from 1MDB.

The least that Muhyiddin – who engineered the collapse of the PH government by creating an alliance with Umno and PAS and enticing Bersatu and PKR MPs over with promise of position and power – could have done was to thank the right people for the return of the monies.

By refusing to do so, he actually smirches his own reputation and legacy because he was one of those who had early on fingered Najib as the architect of 1MDB and its losses. – P Gunasegaram
What a cock-up!...
The sheer incompetence of some of our ministers is amazing. They seem to be stumbling from one snafu to another – suggesting warm water could flush out the virus, strutting around in protective gear for no particular reason, encouraging housewives to act like Doraemon or be stoic in the face of domestic abuse, etc. And then there was the proposal to reopen barber shops, a proposal that was so ridiculous that even our barbers said thanks but no thanks.

While some of these antics bring much needed comic relief, others can be downright irritating. Take the decision by the Ministry of International Trade and Industry (MITI) to ask companies that want to operate during the MCO period to apply for permission online. Within hours, so many companies tried to access the MITI website that it predictably crashed.

In its defence, the ministry complained that online traffic had surged to 176,000 users within the first two hours the system went online. The ministry has now promised to get the system up and running again.

The big question, of course, is why the ministry was unprepared for the deluge in applications? Surely, it should have anticipated that thousands of desperate companies are anxious to get back to business. But this is what happens when ministers make policies without thinking through all the implications.

Perhaps, if ministers took the trouble to consult with their civil servants before rushing to make statements, such fiascos might not happen.

Besides, wouldn’t it have been more efficient to simply list the industries that can operate together with the necessary guidelines instead of asking each and every company to apply for permission? Now they are even asking companies which have already obtained approval (under phase one of the MCO) to reapply for permission “so that their approval letters will follow the new format that comes with a QR code.” How bureaucratic can they get?

That this should happen after a similar incident when thousands rushed to unprepared police stations at the early stages of the MCO to seek approval to travel out of town suggests that the government’s capacity to learn from its mistakes is indeed very limited.

It’s hard to have confidence in the government when we see these things happening with such frequency. And, when it happens at a ministry headed by a supposedly high-flyer like Mohamed Azmin Ali, it is all the more depressing.- Dennis Ignatius

Akhirnya menteri dan pimpinan PAS ikhtiraf idea menteri DAP ini terbaik untuk negara...

Rakyat Kota Nerang,Naka,Nami,Changlun,Sik,
Baling dan Betong dok beratoq ambik duit Din bagi..

Imej mungkin mengandungi: 1 orang
Imej mungkin mengandungi: 1 orang, teks mungkin yang mengatakan 'selalu bayangkan PAS kerajaan pusat, Hadi semua pengacara Setelah sebulan PAS menjadi KERAJAAN... Dulu berjaya pertama kan Lepas TV maksiat diharamkan, kilang arak ditutup judi Genting pun diarah tutop, kedai judi ditutop, pawagam seluruh negara diharamkan sepertimana di yang paling ditunggu2 laksana kerana KUASA kini ditangan sebut ada dengar Hudud takde ada dengar desak tutup Kilang Arak takde ada dengar PAS sebut takde ayat2 dan sahaja sebelum Namun janji2 manis BERKUASA. sebulan BERKUASA, DAP Zong pun Pas tak mampu lakukan 'BERBOHONG DEMI PARTI' Bak Nik Abduh, "berbohong demi parti wajib" ..jilaker akhirnya ahli Pas juga ditipu hidup?....'
Imej mungkin mengandungi: teks
cheers. 
tumpang sekole...?: Najib 'mastermind' coup d'état...

ISU KAD PENGENALAN PALSU

*Kelab Pendokong Penyatuan Ummah Malaysia ( KPPUM )* Telah Membuat Satu Laporan Polis Berkaitan Hal Ini Pada - 20 April 2020 Di IPD Kuala Muda Sg Petani Kedah.


*Timbalan Presiden KPPUM*-  *Sdr Zamil Ibrahim*  Sendiri Yang Membuat Laporan Tersebut Dengan Maksud Mendesak Kerajaan Malaysia Menukar Segera IC Sekarang Ke IC Baru Dengan Pengawasan Yang Ketat Termasuk Melihat Sendiri Di Bahu Kiri & Kanan Pemegang IC Samaada Ada Atau Tidak Suntikan BCG Sewaktu Kanak Kanak., Serta Menemuduga Pemegang IC Dengan Beberapa Soalan Asas Tertentu. Ini Penting !


*AYUH RAKYAT MALAYSIA*......


Sama Sama Kita  Membuat Laporan Polis Di Balai2 Polis Yang Berdekatan Dengan Anda.


Kalian Hanya Perlu Luahkan Apa Yang Perlu Dan Minta Pihak Balai Polis Tersebut Rujuk :

*Sg Petani Rpt*,

*010266/20*


Kita Usaha Sedaya Upaya Kita  Sebagai Rakyat Malaysia Yang Cintakan Tanah Air Agar Dapat Menbendung Wabah IC Palsu Ini Terus Menular Di Bumi Malaysia Ini.


*KITA DESAK KERAJAAN TUKAR IC SEGERA*!!!

20 April 2020

IPD Kuala Muda , Sg Petani

Kedah.

*#KPPUM*

*#MUAFAKAT NASIONAL* 

Sumber:
ISU KAD PENGENALAN PALSU
Unknown, Taipingmali - 1 hour ago

COVID-19: 
Jumlah kes mungkin meningkat 2 minggu akan datang
siti hafidah, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 1 hour ago
BANGI, 26 Syaaban 1441H, Isnin – Jumlah kes baharu COVID-19 mungkin meningkat dalam tempoh dua minggu akan datang, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah. Jelas beliau, ia berikutan aktiviti pengesanan kes masih giat dilakukan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) ketika ini. “KKM masih giat melakukan pengesanan kes terutamanya ke atas rakyat Malaysia … The post COVID-19: Jumlah kes mungkin meningkat 2 minggu akan datang appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

SHOCK 1,426 NEW VIRUS CASES IN SINGAPORE – 
ALMOST ALL LINKED TO BLUE-COLLAR 
FOREIGN WORKERS: HOW MANY HAVE MALAYSIA, 
WHICH HAS AN EVEN MORE MASSIVE BLUE-
COLLAR WORKFORCE, TESTED?
emily mc, Malaysia Chronicle - 1 hour ago
SINGAPORE: Singapore reported a record daily jump of more than 1,400 Covid-19 coronavirus cases on Monday, taking its total to over 8,000, with almost all new infections linked to dormitories housing foreign labourers. The city-state was initially successful in keeping its outbreak in check with a strict regime of testing and contact-tracing, but is now facing a fast-moving second wave. Health authorities in the financial hub, which now has the highest number of infections in Southeast Asia, reported 1,426 new cases, taking its total to 8,014, including 11 deaths. Cases have surged

DOUBLE STANDARDS MUHYIDDIN REGIME: 
FOR ERRANT MINISTERS, SAY ‘SORRY’ IS ENOUGH – 
BUT FOR THE ORDINARY FOLK, IT’S OFF TO JAIL 
FOR MCO VIOLATIONS – WHAT SAYS IGP?
emily mc, Malaysia Chronicle - 2 hours ago
ADMITTING his mistake, Deputy Health Minister Dr Noor Azmi Ghazali has apologised for breaching the movement-control order by visiting a tahfiz school in Perak. He said he gave his statement on the matter to Putrajaya police today. “I apologise and admit my mistake over my presence at a tahfiz school in Lenggong, Perak, on April 17 during an official visit to Klinik Kesihatan Lenggong to monitor the situation of frontliners handling the Covid-19 outbreak,” he said in a statement. “I truly appreciate the sacrifices made by frontliners, including police, the armed forces, and staff of...

‘COMPLICATED’ MAHATHIR MAKES A MOCKERY OF 
HIS OWN BERSATU PARTY: ANTI-MUHYIDDIN 
FACTION TO SIT ON OPPOSITION BENCH 
BUT NOT AS PART OF PAKATAN – HOW MANY 
BERSATU MPs WILL BE WILLING TO JOIN HIM?
emily mc, Malaysia Chronicle - 2 hours ago
KUALA LUMPUR — Parti Pribumi Bersatu Malaysia’s MPs are set to have a tricky time coordinating their seats at the upcoming Dewan Rakyat sitting as clear factions exist within the party, said Tun Dr Mahathir Mohamad. Quoted by English daily The Star, the former prime minister said the difference in allegiances would ultimately restrict party colleagues from being seated together as several MPs are in support of the government while there are others still aligned with Pakatan Harapan. “So, the faction against the government cannot sit together with the faction with the government. “So...

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)

Tiada ulasan: