Isnin, 4 Mei 2020

Berdamai dengan Takdir Allah adalah ciri-ciri TAKWA DAN IMAN. 10265


Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā) dan Rasulullah ﷺ,

منصور السالمي

 منصور السالمي
منصور السالمي داعية اسلامي من السعودية، وقد عرف الشيخ منصور السالمي بصوته الجميل والهادئ في تلاوة القرآن الكريم وكذا بمجموعة من المحاضرات الدعوية.


Mansour Al-Salmi

Mansour Al-Salmi, seorang pendakwah Islam dari Arab Saudi, Sheikh Mansour Al-Salmi terkenal dengan suaranya yang indah dan tenang dalam membaca Al-Quran yang mulia dan juga kumpulan kuliah.


منصور السالمي - القرآن الكريم تحميل و استماع
القرآن الكريم تحميل و استماع
SANGAT MEMALUKAN! PATI SEKOLAHKAN PEMIMPIN DAN PENGUATKUASA MALAYSIA
MEMALUKAN! PATI Dedahkan Pintu Masuk Malaysia Boleh ‘DIBAYAR’ Dengan Ringgit
 
< font-size: 14px; font-stretch: inherit; font-variant-east-asian: inherit; font-variant-numeric: inherit; line-height: inherit; margin: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline;">

Kenapa anda mengejar kami yang berkerja? Kenapa anda tidak mencari orang yang membawa kami keluar masuk ke negara anda? Menurutnya, negara kita cukup bagus memantau pintu masuk sama ada melalui laut mahupun udara.

Untuk menjaga pintu masuk negara anda, harus cari akar masalah… Biar berjuta kali anda buat operasi, kalau pintu masuk ke negara anda bisa dibayar dengan Ringgit, itu sia-sia…

Apa yang dia suarakan memang sedang berlaku. Buktinya, telah ada tangkapan yang dibuat melibatkan pegawai2 Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan dalangnya di Pulau Pinang.  Ini menjelaskan dan mengesahkan ker1sauan kita selama ini.

at 5/02/2020 06:38:00 PG
Sumber:
KERENGGA: SANGAT MEMALUKAN! PATI SEKOLAHKAN PEMIMPIN DAN PENGUATKUASA MALAYSIA

Video Willham Ott sudah boleh baca Al-Fatihan setelah beberapa minggu peluk Islam
By admin   Posted in Semasa  Posted on 

Peninju terkenal Austria, Willham Ott yang telah melafazkan syahadah beberapa minggu lepas, kini sudah pandai baca Al-Fatihah.

Masih teringiang lagi kata-katanya bahawa “Penularan wabak COVID-19 memberi saya rehat yang diperlukan untuk mencari kepercayaan dalam diri saya lagi.”.

Berita beliau mengucap syahadah : www.indahnyaislam.my/2020/04/hikmah-covid-19-peninju-jerman-peluk-islam-tidak-sabar-menanti-ramadan/

https://www.facebook.com/Islamforallhumanity/videos/514885802512572/

www.indahnyaislam.my
—-—
Sumbangan ikhlas untuk dakwah Indahnya Islam:
https://www.billplz.com/indahnyaislam
MYDAKWAH RESOURCES
5628 3464 5315 (Maybank Islamik)
Video Willham Ott sudah boleh baca Al-Fatihan setelah beberapa minggu peluk Islam – Indahnya Islam

4 Cara Aneh Orang Zaman Dulu Saat Hadapi Wabah. Mulai dari yang Unik sampai Nggak Masuk Akal Ada

Cara orang zaman dulu hadapi wabah


1. Pembunuhan massal anjing dan kucing karena dianggap membawa penyakit dan merupakan jelmaan setan

pembantaian masal anjing dan kucing via redice.tv

Ketika wabah Black Death (Maut Hitam) terjadi di abad 14, hewan seperti anjing dan kucing dibantai secara masal lantaran dianggap membawa penyakit. Zaman dulu, ilmu pengetahuan masih minim dan pengobatan tidak semaju sekarang, para tenaga medis pun sulit mengetahui penyebab suatu wabah muncul. Hingga akhirnya warga dunia berspekulasi sendiri dan mengaitkannya dengan takhayul. Semisal anjing dan kucing dianggap sebagai pembawa penyakit dan kutukan, terutama kucing berwarna hitam dipercaya sebagai jelmaan setan.

Pembantaian gila-gilaan ini justru memperparah kondisi dunia. Wabah Maut Hitam disebabkan oleh bakteri yersinia pestis yang ada pada tubuh tikus. Bakteri ini disebarkan oleh kutu yang menempel di tubuh hewan pengerat tersebut. Setelah tikus mati, kutu selanjutnya mengigit manusia dan wabah pun menyebar sangat cepat. Nah, dengan adanya pembunuhan kucing massal, tikus yang seharusnya jadi mangsa kucing malah jadi membludak populasinya. Wabah pun jadi makin parah. Mirisnya, pembantaian tersebut terjadi selama kurang lebih 300 tahun di Eropa.2. Melakukan penyiksaan terhadap diri sendiri sebagai ritual agama, pun demikian ketika wabah merebak
kaum flagela via www.britannica.com
Pada abad 14 ketika wabah Maut Hitam merebak di Eropa, kaum Flagela yang dikenal memiliki ritual agama lewat penyiksaan diri sebagai penebusan dosa kerap juga melakukannya saat menghadapi wabah. Mereka mencambuk diri sendiri karena menganggap wabah Maut Hitam terjadi sebagai hukuman dari Tuhan atas dosa-dosa yang telah mereka lakukan. Jadi, bukannya menyimpulkan bahwa penyakit bisa muncul dari air yang tercemar atau berasal dari hewan, melainkan faktor agama lah yang mereka anggap sebagai penyebabnya.

3. Layaknya seorang penyihir memakai topeng burung, inilah APD lengkap yang digunakan para dokter saat menangani pasien yang terinfeksi wabah
seperti penyihir via www.thevintagenews.com
Jika saat ini kita melihat tenaga medis mengenakan APD lengkap seperti jas hujan, pada zaman dulu para dokter memakai APD yang menyerupai kostum penyihir. Pada 1619, Charles de Lorme membuat desain seragam khusus untuk para dokter yang menangani pasien wabah lengkap dengan jubah panjang, sarung tangan, sepatu bot, dan topi lebar. Untuk meminimalisir penularan dan tidak bersentuhan langsung, selama berinteraksi dengan pasien, dokter menggunakan tongkat panjang. Nggak cuma itu, seragamnya juga dilengkapi dengan topeng atau masker berbentuk paruh burung untuk melindungi mereka dari penularan penyakit.

Dulu, para tenaga kesehatan percaya kalau udara kotor dan bau menyengat merupakan pertanda suatu wabah. Karena itu, mereka memakai masker berbentuk paruh burung dengan panjang sekitar 15 cm. Pada paruh tersebut, para dokter meletakkan tanaman herbal dan bunga, bahkan tanaman tersebut dibakar dulu, agar asap yang keluar dari pembakaran tanaman itu bisa membersihkan dan menyegarkan udara sekitar.

4. Tiap komunitas warga kampung Hindia Belanda punya cara-cara tersendiri ketika wabah Kolera menyebar. Mulai dari memanggil barongsai hingga minum air suci yang telah didoakan kiai
Batavia tempo dulu via republika.co.id
Wabah kolera pernah jadi pandemi hebat di Hindia Belanda pada akhir abad 18 dan awal abad 19. Ketika itu, para tenaga medis masih kesulitan menemukan penyebab dan vaksin untuk penderita kolera. Warga-warga yang tinggal di kampung akhirnya berinisiatif dalam menangani penyakit ini. Dilansir dari Tirto, sejarawan Susan Blackburn mengatakan kalau tiap komunitas lakukan cara-cara tersendiri selama wabah merebak. Misalnya, warga muslim percaya kalau penyakit ini bisa disembuhkan oleh “air suci” yang sudah ditiupi doa oleh kiai. Sementara itu, kalangan warga keturunan etnis Cina berinisiatif memanggil barongsai untuk berkeliling Pecinan, lantaran menyakini kalau setan penyebar kolera takut pada barongsai.

Dunia telah menghadapi berbagai pandemi sejak dulu kala. Kini, kita pun mengalami wabah Covid-19 yang masih merebak di berbagai negara. Angka kasus Covid-19 masih meningkat, pemerintah tiap negara sedang berupaya melalui strategi dan kebijakannya semaksimal mungkin. Yuk, kita doakan semoga wabah Covid-19 ini segera usai agar bisa memulai hidup seperti biasanya lagi.

4 Cara Aneh Orang Zaman Dulu Saat Hadapi Wabah. Mulai dari yang Unik sampai Nggak Masuk Akal Ada


04 May 2020


Cukuplah sekali dibelit ulaq sawa...

Imej mungkin mengandungi: 6 orang, teks

Mukhriz Mahathir selaku timbalan presiden Bersatu telah membuat kenyataan akhbar mengandungi 11 perenggang hari ini yang mengasak dan menyoal beberapa perkara kepada Muhyiddin Yassin ekoran timbul pelbagai kenyataan yang tidak jelas oleh beberapa pemimpin Umno berhubung keberadaan Muhyiddin dan Bersatu dalam kerajaan PN hari ini.

Pemimpin Umno menafikan kerjasama dalam kerajaan PN tidak ada dan tidak membabitkan Bersatu, yang ada hanya Muafakat Nasional antara Umno dengan Pam sahaja.

Dalam beberapa butiran kenyataan Mukhriz itu, saya tertarik dengan perkara tiga (3) dipetik dibawah ini.

3) Olehitu saya terpanggil untuk mengajukan beberapa soalan kepada kepimpinan UMNO. Soalan-soalan ini juga saya tujukan kepada YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin, Presiden Bersatu, sekaligus memberikan peluang kepada Tan Sri untuk menjelaskan kenapa begitu banyak janji beliau kepada Bersatu tidak menjadi kenyataan. Janji-janji yang dimaksudkan adalah yang telah beliau kemukakan kepada Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) dan Ahli-ahli Parlimen Bersatu sebagai asas kenapa Bersatu perlu segera tinggalkan PH dan menyertai perikatan baru dengan UMNO dan PAS yang bergabung dibawah Muafakat Nasional (MN). Soalan-soalan ini juga berlegar didalam benak pemikiran setiap ahli Bersatu, dan sekiranya tidak dijawab maka ianya menyebabkan kekeliruan dan kesangsian yang amat memilukan.

Persoalannya, apakah janji Muhyiddin yang disebutkan Mukhriz itu? Apakah janji itu sebenarnya ada atau tidak ada. Dan kalau janji-janji itu ada dan ia tidak ditunaikan bermakna MT Bersatu dah kena main dengan Muhyiddin termasuk presidennya sendiri Mahathir bin Mohamad.

Elok juga Mukhriz perjelasakan lagi mengenai perkara itu, apakah butir-butir janji berkenaan. Tanpa penjelasan beliau dilihat cuba mengadakan cerita. - mso

Imej mungkin mengandungi: teks mungkin yang mengatakan 'PERIKATAN NASIONAL Kerajaan Melayu Islam PASUMNO Sejak PAS Jadi Kerajaan, Kenapa Harakahdaily Tak Berminat Nak Ulas Kejadian Anggota Polis Terkorban Dilanggar Pemandu Mabuk? SR suararakyat'
Maut akibat pemandu mabuk...

Pagi tadi kita digemparkan dengan berita kejadian rempuhan sekatan PKP di Kajang yang menyebabkan seorang Aggota Polis maut akibat pemandu mabuk.. agak tragis bila kenderaan tersebut menghempap badan anggota Polis tersebut..

Dalam sejarah kemalangan akibat mabuk.. kejadian Polis dirempuh dan menyebabkan kemalangan maut..ia tak pernah berlaku sebelum ini.. ia berlaku dibawah Kerajaan Bani Melayu, Islam 90% dalam Kabinet..sebelum ini berlaku juga rempuhan yang menyebabkan kecederaan anggota Polis..Ini bukan kes pertama..Dalam tempoh PKP ini saja..sudah berpuluh kes melibatkan kes pemandu mabuk.. bayangkan semua peristiwa ini berlaku zaman PH ?

Bayangkan kejadian ini boleh berlaku dalam tempoh kurungan(PKP)..Berlaku ketika kononnya kilang dan kedai arak ditutup.. Ia juga berlaku dalam ketika kelab malam, Pub, Pusat hiburan, Disko semuanya ditutup.. dan dalam keadaaan takda Oktoberfest..mana datang mabuk tu, dari permit hat KPDNK keluar hari tu ker ?

Jadi sekarang macam mana, PAS dah jadi Menteri..Apa kata cadangkan terus tutup Kilang arak, kelab malam,Pusat Hiburan.. dan sebarang program Oktoberfest.. lagi baik tutup pusat Judi..

 Dah ada kuasa, buatlah,tunggu apa lagi...

Kalau kejadian ini berlaku zaman PH, Bukan hanya pemimpin PAS hatta Mufti dan anak buah Zakir naik lah paling kuat melalak di Facebook..menghasut kebencian salahkan pemimpin PH..sampaikan menteri yang takda kena mengena seperti Menteri Agama pun di kutuk.. dihina..

Kalau pemimpin DAP lagi lah teruk ..depa main sentimen Agama dan kaum..dituduh orang Kafir dah melampau.. Orang Cina dah naik tocang..Orang Islam jadi barua Cina..tauke Arak..tak cukup Facebook..sampaikan Group Whatsapp taman,Masjid ,sekolah depa hasut.. kat Ipoh ni Group Whastapp Ipoh Ipoh ajer pun depa hasut..sekarnag senyap..

Masa tu Menteri Pengangkutan masa tu Antony Loke nak tambah berat hukuman.. kalau ikutkan jadual , kalau tak berlaku kerja kerajaan tebuk atap ni..Sidang bulan 3 ni enakmen nak dipinda..Depa kata tak cukup..Kena buat hukum mati,,kena tutup kilang arak..sampaikan disuruh haramkan arak..Jadi sekarang buat lah.. kan kerajaan 95% Melayu Islam.. tambah lagi Duta Asia Barat..

Sekarang ni Menteri Pengangkutan tu dari MCA Wee Ka Siong..dan Menteri Undang2 dari PAS sendiri..jadi gubalkan hukuman mati.. haramkan Kilang arak dan Kelab malam..kami nak tengok... Apakah sekarang ni PAS dah jadi barua MCA dan tauke judi dan arak pulak ?


Tapi tu lah bani PAS ni..bila kena senyap sunyi.. Mufti Utara pun sama lah..sebelum ni tak habis2 salahkan Menteri Agama ,hatta masalah bendera Terbalik pun salah Menteri Agama.. Mana pergi ISMA ?

Hat anak buah Zakir naik hat cina dan India jadian Melayu tu lagi lah teruk menghasut.. Sampaikan eksiden yang menyebabkan kematian rider Foodpanda..dia kaitkan Cina..Mabuk walaupun hat langgar tu orang Pakistan.. depa ni lah kuat menghasut..siap main politik kaitkan Menteri pengangkutan dan Menteri Agama..Sekarang senyap sunyi... sebab niat tak betui.. Sebab niat nak jadi juara orang Melayu..jadi Melayu lebih dari Melayu.. inilah kelompok Ashabiyah.

Sama lah dengan Tok Guru depa Zakir Naik tu pun..Sekarang sunyi lah..Dulu riuh semacam,saman orang ni..sentuh pasal pendatang cina itu ni.. memang datang mana pun kelompok Pak wahhab ni..akan huru hara negara tu ..kalau tak bakar isu Sunni Syiah..depa bakar sentimen Melayu Cina..Islam kafir..inilah kelompok Ashabiyah.. Jadi jauhi kelompok Asahbiyah ini..- Ipohmali

Malaysiakini
Our only choice is Harapan, return 
to the right path - Mukhriz tells Bersatu...

Bersatu should realise that the party's best choice is to stand with Pakatan Harapan and its leaders should return to the right path, said Bersatu deputy president Mukhriz Mahathir. Mukhriz, who is Kedah menteri besar, had maintained the Harapan government in the state despite party president Muhyiddin Yassin pulling Bersatu out of the coalition.

All other Harapan governments in Bersatu-led states had fallen to Perikatan Nasional, the new coalition which Muhyiddin formed with PKR defectors, BN, PAS, GPS and other minor parties to take power. "In my opinion, Bersatu only has one choice and that is to return to Harapan," he said in a statement today.

Mukhriz said the two months in which Bersatu had cooperated with Umno had been a bitter experience. He pointed out that Bersatu local councillors had been dropped in several states while in Kedah, where Harapan remains in control under his leadership, maintains status quo.

He also highlighted Umno deputy president Mohamad Hassan's statement indicating that PN merely existed in name as it was nothing more than to replace the Harapan government. Mohamad had said the only political cooperation is between Umno and PAS, dubbed "Muafakat Nasional", as well as its BN allies, and that Umno did not have any formal agreement with others in PN, despite being part of the same government.

Mohamad had also indicated that Umno, which had clashed with Bersatu in most seats during the last general election, intends to defend those constituencies. Mukhriz said based on the statement by various Umno leaders, it was clear that PN did not exist despite being in government. "Arrogance. That sums up Umno's attitude towards Bersatu," he said.

Camaraderie in Harapan

In contrast, he said there was camaraderie when Bersatu joined forces with PKR, DAP, Amanah and Warisan to bring down the "kleptocratic" BN government in the 14th general election. "The experience of close cooperation in the face of great adversity during the 14th general election built up strong and sincere camaraderie between the Harapan components and Warisan at the time," Mukhriz said.

Considering the current situation, Mukhriz said Prime Minister Muhyiddin Yassin, who is also the Bersatu president, must provide answers to Bersatu members. Mukhriz claimed several promises Muhyiddin had made to Bersatu to convince its leadership to quit Harapan were now unfulfilled but did not disclose what they were.

"The promises were those he made to the Bersatu supreme council and MPs. It formed the basis for his argument that Bersatu must leave Harapan as soon as possible and form a new coalition with Umno and PAS. "Those questions are in the minds of every Bersatu member. If they are not answered, it will cause confusion and suspicion," he said.

Likewise, he said Bersatu also had to consider the political realities that the party shares the same base as Umno and PAS. "Everyone is aware that the three parties represent Malays and Muslims. Their political base is the same - Malays, particularly in rural areas.

"Therefore, Bersatu, Umno and PAS will surely want to contest in constituencies with the same democracy. All these parties had clashed in the same constituencies during the last general election. "So what is Bersatu's chances to win the seats if it faces Umno and PAS without an agreement? "If Bersatu is not with Muafakat Nasional nor with Harapan, then is it logical that Bersatu can win any seats?" he said.

Could BERSATU really replace UMNO?
Political realities

An example, he said, was the Ketereh parliamentary seat where Umno's Annuar Musa had managed to defeat Bersatu's Mohd Radzi Jidin and PAS' Wan Ismail Wan Jusoh. Mukhriz pointed out that under the PN government, both Annuar Musa and Mohd Radzi have been made ministers. "Who will be the candidate for the seat in the next general election? Or are both of them going to compete for the seat despite being part of the same PN government?"

He said a similar situation could happen in Muhyiddin's Pagoh seat and other Bersatu constituencies such as Tambun (Ahmad Faizal Azumu), Alor Gajah (Mohd Redzuan Md Yusof) and Titiwangsa (Rina Harun).

Therefore, Mukhriz said Muhyiddin should explain Bersatu's future in the 15th general election or whether the current arrangement is merely a "marriage of convenience". "Isn't Bersatu's fate much better with Harapan? Several Harapan leaders have indicated their readiness to accept Bersatu back.

"Even though our relationship has been hurt by the 'Sheraton Move', it can still be healed in the interest of the country. "We can negotiate seat distribution (for the general election) like before so that we can share our strength to win over the people. "At least we can defend Bersatu's interest with Harapan compared to the uncertainties, risks and losses with Umno and PAS," he said.

"I am confident the current political, health and economic crises plaguing the country can be properly resolved by the unity government which (Bersatu chairperson) Dr Mahathir Mohamad had proposed. "If the elected representatives in Bersatu agree with me, then please return to the right path. "At least you can restore Bersatu's honour and sustainability. I pray that Allah will show you the direction," he said.

Bersatu is presently split between its president Muhyiddin and Mahathir. The Harapan government collapsed in late February after Muhyiddin took Bersatu out of the coalition and joined forces with a group of PKR defectors led by former PKR deputy president, Azmin Ali. Together with the Opposition, they formed the new PN government. Mahathir had indicated he plans to wrest back control of the party in the next Bersatu election. - mk

Why did the government 
decide to relax the MCO?...

1. MCOs are not to end COVID but flatten the curve. And we have. We flatten the curve to ensure health systems are protected and able to cope.

2. Our health systems can cope. More than enough ventilators etc. Utilisation capacity now only 30% and in fact KKM starting to give front liners leave. Most cases >80% are mild.

3.  COVID will not end for next two years. There will be small spikes and must not panic but aggressive tracing and quarantine and treatment.

4. When there is a spike in an area an enhance MCO very localised to the area can be implemented immediately.

5. Enforcement will be important to ensure compliance. Both from government but also self enforcement - individual, community, companies.

6. Pandemics can be ended only when whole of society participated and is empowered. If you see something say something. Report to the police etc.

7. Economic impact and mental health is important. We have to face the bitter challenges of MCO and COVID but only if we pull together in the same direction we can win this.

8. The new normal is a reality. Stay home as much as you can. Keep a safe distance and wear a mask.

9. We need to live with COVID. Just as we need to live with dengue.  All the preventive measures and early detection and treatment.

10. A vaccine at earliest may be available next year. Herd immunity is questionable as data on antibodies is still showing low conversion rate. So travel is limited.

11. Don’t compare Malaysia with Hokkaido. When they opened up they didn’t protect borders. Malaysia is protecting her borders. This is critical and one of requisites of WHO.  We have taken steps beyond what was done in Japan as we have learnt from their experience.

12. The report by Chinese experts who came said we are ready. According to WHO criteria we have met most of them.

Government is also taking active steps to strengthen the border. - Dr.JemilahMahmood, PM’s special advisor on public health.

Imej mungkin mengandungi: teks mungkin yang mengatakan 'Rafizi Ramli @rafiziramli Satu benda saya masih keliru. Pejabat buka esok tapi PKP sampai 12 Mei. Kalau rumah kawan saya lebih dari 10km ke pejabat, jadi dia dibenarkan memandu ke pejabat walaupun dia melanggar peraturan PKP tak boleh lebih 10km? Yang ada maklumat moho kongsi bersama.'
Imej mungkin mengandungi: teks yang berkata 'LEBAI PAS HILANG DARI RADA Kilang arak dan kedai no ekor akan berjalan spt biasa mulai isnin ni....masjid dan surau di haram buka krjn skrg adalah melayu islam'
Imej mungkin mengandungi: motorsikal
Imej mungkin mengandungi: 4 orang, teks
Ini semacam tamparan pada PM pintu belakang?

cheers.
Sumber:
tumpang sekole...?: Cukuplah sekali dibelit ulaq sawa...

Surat Al-Kafirun dan Terjemahan

رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَّمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ

رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ

وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمين

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)
....................................

Tiada ulasan: