Selasa, 5 Mei 2020

Cuka campuran sabun cuci pinggan - racun serangga. 10266


Antara Dua Darjat: Kisah Penjagaan Paliatif Si Miskin dan Kaya
Oleh \
Fakta Perubatan Disemak oleh Panel Perubatan Hello Doktor
Antara Dua Darjat: Kisah Penjagaan Paliatif Si Miskin dan Kaya
Beban penderitaan disebabkan masalah kesihatan adalah masalah besar dan boleh diatasi antaranya dengan cara penjagaan paliatif dan penggunaan ubat tahan sakit. Penjagaan paliatif dapat melegakan, mengurangkan atau meringankan sesuatu kesakitan atau penyakit meskipun tidak menyembuhkannya.

Sekitar 25.5 juta daripada 56.2 juta orang yang meninggal dunia pada tahun 2015 mengalami penderitaan berkaitan masalah kesihatan. Perkara ini tidak sepatutnya dibiarkan berterusan dalam memastikan kualiti hidup pesakit yang lebih baik terutamanya pada hari-hari terakhir mereka.

Jurang capaian penjagaan paliatif

Terdapat jurang yang sangat besar dalam capaian kepada penjagaan paliatif bagi pesakit kanser di negara berpendapatan tinggi dan negara berpendapatan rendah. Lebih daripada 80% pesakit yang mengalami penderitaan berkaitan masalah kesihatan tinggal di negara berpendapatan rendah dan sederhana. Kebanyakan daripada mereka tidak mempunyai capaian kepada sebarang penjagaan paliatif seperti ubat tahan sakit seperti morfin sekalipun.

Walaupun keperluan kepada penjagaan paliatif lebih banyak di negara berpendapatan rendah dan sederhana, sebaliknya negara berpendapatan tinggi yang didapati mempunyai akses dan menggunakan penjagaan paliatif seperti ubat tahan sakit dengan lebih banyak.

Sebagai contoh, negara seperti Amerika Syarikat menggunakan opioid, salah satu ubat tahan sakit sebanyak 3150% daripada keperluan penjagaan paliatifnya, sementara negara-negara berpendapatan rendah dan sederhana seperti India dan Vietnam menggunakan opioid kurang daripada 10% daripada keperluan penjagaan paliatifnya.

Ini bererti ramai pesakit yang mengalami penderitaan berkaitan masalah kesihatan di negara berpendapatan rendah dan sederhana tidak diberi ubat tahan sakit sementara negara-negara berpendapatan tinggi menikmati penggunaan ubat tahan sakit melebihi keperluan.
Bagi golongan miskin di negara membangun, penjagaan kesihatan adalah terbatas, apatah lagi capaian kepada penjagaan paliatif. Perbelanjaan masalah kesihatan yang teruk menyebabkan 4% daripada populasi masyarakat di India dan Bangladesh hidup di bawah garis kemiskinan.
penjagaan paliatif
Ketiadaan perbelanjaan mencukupi untuk menjaga kesihatan dan merawat kesakitan adalah biasa bagi golongan miskin. Namun, adakah ini bererti orang miskin akan dibiarkan hidup dan mati dalam kesakitan?

Seruan perubahan dalam Kongres Kanser Dunia 2018

Kongres Kanser Dunia 2018 yang berlangsung daripada 1-4 Oktober di Kuala Lumpur antara lain turut menyaksikan pertemuan beberapa pakar penjagaan paliatif terkemuka dunia yang mendesak kepada penggubalan dasar yang menyokong capaian saksama bagi penjagaan paliatif.

Menghilangkan penderitaan pesakit adalah keperluan yang kerap kali diabaikan dalam pesakit kanser. Perubahan perlu dilakukan agar terdapat akses dalam komuniti setempat untuk mendapatkan penjagaan paliatif sepertimana di negara berpendapatan tinggi yang menyediakan khidmat penjagaan paliatif dari rumah ke rumah.

Menurut Prof Stephen Connor, pengarah eksekutif Worldwide Hospice Palliative Care Alliance, penjagaan paliatif tidak akan memakan belanja yang besar daripada kerajaan, bahkan menjimatkan kos perbelanjaan kesihatan sesebuah negara dengan meningkatkan kualiti hidup dan mengurangkan beban simptom pesakit, seterusnya mengurangkan penggunaan rawatan kecemasan di hospital.

Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan. Tarikh Reviu: Oktober 2, 2018 | Kali terakhir kemaskini: November 29, 2019

Sumber:
Antara Dua Darjat: Kisah Penjagaan Paliatif Si Miskin dan Kaya - Hello Doktor

Catatan Lain untuk bacaan: 
Doa Kesyukuran Menyambut Hari Ulang Tahun. 3306.
Dicatat oleh 3v0.Malaysia

Gambar ASLI dan SAHIH Batu Terapung yang disebut dalam Peristiwa Isra’ Mikraj. 1138
Dicatat oleh 3v0.Malaysia

Amerika telah melakukan pendistorsian/pengubahan terhadap Al-Quran dan mengeluarkannya sebagai kitab baru yang di beri nama tauhid segitiga (trinitas). 6144
Dicatat oleh 3v0.Malaysia

Jangan buat pasal mengotorkan hati, nanti buruk padahnya. Aamiin. 6046
Dicatat oleh 3v0.Malaysia

Bacaan Niat Mandi Puasa Ramadhan DAN Niat Mandi Hari Raya Idul Fitri. 811
Dicatat oleh 3v0.Malaysia

Doa Rasulullah ﷺ ketika menghadapi satu masalah yang berat (Doa Kurb). 7041
Dicatat oleh 3v0.Malaysia

Kisah Empat Nabi Yang Masih Hidup Sampai Sekarang. 1294.
Dicatat oleh 3v0.Malaysia

Yok Ngomong Jowo. 11.
Dicatat oleh 3v0.Malaysia

4898. Ancaman Kehidupan Dunia Ke arah Melekakan Hidup Kerana Allah SWT.
Dicatat oleh 3v0.Malaysia

Cinta tidak kenal darah. 4462
Dicatat oleh 3v0.Malaysia

Kisah Malaikat Jibril meminta tanah dari Bumi. Malaikat Jibril temui kesukaran. 3083.
Dicatat oleh 3v0.Malaysia

5013. MH370 Berita Yang Terbaharu.
Dicatat oleh 3v0.Malaysia

5024. MH370 - Sekali lagi maklumat bocor....
Dicatat oleh 3v0.Malaysia

4572. Engkau terlalu berbeza benar. Mengapa?. Tidakkah engkau membawa diri bermuhasabah diri kerana-Nya.
Dicatat oleh 3v0.Malaysia

Doa "Rabbana atina fiddunya hasanah wa fil akhiroti hasanah waqina 'adzabannar" 5434
Dicatat oleh 3v0.Malaysia

Indahsalam Dot Com. Lelaki berniat sewa pelacur, ternyata yang datang adalah anaknya sendiri. 1060.
Dicatat oleh 3v0.Malaysia

Berbau xmolek. 8052.
Dicatat oleh 3v0.Malaysia

1062. Darisungaiderhaka Blogspot Dot Com. Gambar Anwar Ibrahim Tersebar Lagi!!.. Saksikan!.
Dicatat oleh 3v0.Malaysia

4047. Mahkamah Mesir menjatuhkan hukuman mati kepada 529 penyokong bekas presiden Islamis Dr. Mohammed Morsi.
Dicatat oleh 3v0.Malaysia

3697. Kapten Norudin Abd Majid menceritakan tentang Kapten Zaharie Ahmad Shah yang dikenalinya.
Dicatat oleh 3v0.Malaysia

"Ke SombongaN lupa jati diri" 

Kesombongan

aq punya temen anak seorang petani
Dia bercita2 menjadi org sukses
Sampai akhirnya dia berangkat ke kota
Dan tuhan mengabulkan nya

Kesombongan... Kesombongan.... Kesombongan

Kesombongan telah memakan hati mu
Sampai kau lupa siapa diri mu
Dan kau anggap diri mu terhormat

Kau punya misi membangun desa
Mengganti lahan pertanian menjadi pabrik besar
Sampai kau paksa org kampung unt menjual tanah

Ya Tuhan ku kabulkanlah doa ku
Aq tidak meminta harta dan wanita cantik
Berikan kesejahteraan unt seluruh rakyat
Dan hinakan org yg menghina kami

"Ke SombongaN lupa jati diri" | KASKUS

Tuesday, May 5, 2020


RENTASAN 673 | PANAS!!!INI PUNCA KERAJAAN PN DIDESAK ADAKAN SIDANG PARLIMEN PENUH?




MENARIK DALAM RENTASAN 673 1. PERIKATAN NASIONAL TAKUT SIDANG PARLIMEN? 2. BERSATU-UMNO BERANTAKAN DI JOHOR 3. LANGGAR PKP - ADA JENAYAH DUA DARJAT? 4. JANGAN REMEHKAN PENCEROBOHAN KAPAL CHINA!

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: RENTASAN 673 | PANAS!!!INI PUNCA KERAJAAN PN DIDESAK ADAKAN SIDANG PARLIMEN PENUH?

nasi kandaq kedai mamak, anak mami juai pesemboq, lepaih baca jangan dok syiok, kalu-kalu SB jengok kot dapoq...
04 May 2020
Cukuplah sekali dibelit ulaq sawa...
Imej mungkin mengandungi: 6 orang, teks
Baca kenyataan penuh Mukhriz...
Mukhriz Mahathir selaku timbalan presiden Bersatu telah membuat kenyataan akhbar mengandungi 11 perenggang hari ini yang mengasak dan menyoal beberapa perkara kepada Muhyiddin Yassin ekoran timbul pelbagai kenyataan yang tidak jelas oleh beberapa pemimpin Umno berhubung keberadaan Muhyiddin dan Bersatu dalam kerajaan PN hari ini.

Pemimpin Umno menafikan kerjasama dalam kerajaan PN tidak ada dan tidak membabitkan Bersatu, yang ada hanya Muafakat Nasional antara Umno dengan Pam sahaja.

Dalam beberapa butiran kenyataan Mukhriz itu, saya tertarik dengan perkara tiga (3) dipetik dibawah ini.

3) Olehitu saya terpanggil untuk mengajukan beberapa soalan kepada kepimpinan UMNO. Soalan-soalan ini juga saya tujukan kepada YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin, Presiden Bersatu, sekaligus memberikan peluang kepada Tan Sri untuk menjelaskan kenapa begitu banyak janji beliau kepada Bersatu tidak menjadi kenyataan. Janji-janji yang dimaksudkan adalah yang telah beliau kemukakan kepada Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) dan Ahli-ahli Parlimen Bersatu sebagai asas kenapa Bersatu perlu segera tinggalkan PH dan menyertai perikatan baru dengan UMNO dan PAS yang bergabung dibawah Muafakat Nasional (MN). Soalan-soalan ini juga berlegar didalam benak pemikiran setiap ahli Bersatu, dan sekiranya tidak dijawab maka ianya menyebabkan kekeliruan dan kesangsian yang amat memilukan.

Persoalannya, apakah janji Muhyiddin yang disebutkan Mukhriz itu? Apakah janji itu sebenarnya ada atau tidak ada. Dan kalau janji-janji itu ada dan ia tidak ditunaikan bermakna MT Bersatu dah kena main dengan Muhyiddin termasuk presidennya sendiri Mahathir bin Mohamad.

Elok juga Mukhriz perjelasakan lagi mengenai perkara itu, apakah butir-butir janji berkenaan. Tanpa penjelasan beliau dilihat cuba mengadakan cerita. - mso
Imej mungkin mengandungi: teks mungkin yang mengatakan 'PERIKATAN NASIONAL Kerajaan Melayu Islam PASUMNO Sejak PAS Jadi Kerajaan, Kenapa Harakahdaily Tak Berminat Nak Ulas Kejadian Anggota Polis Terkorban Dilanggar Pemandu Mabuk? SR suararakyat'
Maut akibat pemandu mabuk...
Pagi tadi kita digemparkan dengan berita kejadian rempuhan sekatan PKP di Kajang yang menyebabkan seorang Aggota Polis maut akibat pemandu mabuk.. agak tragis bila kenderaan tersebut menghempap badan anggota Polis tersebut..

Dalam sejarah kemalangan akibat mabuk.. kejadian Polis dirempuh dan menyebabkan kemalangan maut..ia tak pernah berlaku sebelum ini.. ia berlaku dibawah Kerajaan Bani Melayu, Islam 90% dalam Kabinet..sebelum ini berlaku juga rempuhan yang menyebabkan kecederaan anggota Polis..Ini bukan kes pertama..Dalam tempoh PKP ini saja..sudah berpuluh kes melibatkan kes pemandu mabuk.. bayangkan semua peristiwa ini berlaku zaman PH ?

Bayangkan kejadian ini boleh berlaku dalam tempoh kurungan(PKP)..Berlaku ketika kononnya kilang dan kedai arak ditutup.. Ia juga berlaku dalam ketika kelab malam, Pub, Pusat hiburan, Disko semuanya ditutup.. dan dalam keadaaan takda Oktoberfest..mana datang mabuk tu, dari permit hat KPDNK keluar hari tu ker ? 

adi sekarang macam mana, PAS dah jadi Menteri..Apa kata cadangkan terus tutup Kilang arak, kelab malam,Pusat Hiburan.. dan sebarang program Oktoberfest.. lagi baik tutup pusat Judi..

Dah ada kuasa, buatlah,tunggu apa lagi... 


Kalau kejadian ini berlaku zaman PH, Bukan hanya pemimpin PAS hatta Mufti dan anak buah Zakir naik lah paling kuat melalak di Facebook..menghasut kebencian salahkan pemimpin PH..sampaikan menteri yang takda kena mengena seperti Menteri Agama pun di kutuk.. dihina..

Kalau pemimpin DAP lagi lah teruk ..depa main sentimen Agama dan kaum..dituduh orang Kafir dah melampau.. Orang Cina dah naik tocang..Orang Islam jadi barua Cina..tauke Arak..tak cukup Facebook..sampaikan Group Whatsapp taman,Masjid ,sekolah depa hasut.. kat Ipoh ni Group Whastapp Ipoh Ipoh ajer pun depa hasut..sekarnag senyap..

Masa tu Menteri Pengangkutan masa tu Antony Loke nak tambah berat hukuman.. kalau ikutkan jadual , kalau tak berlaku kerja kerajaan tebuk atap ni..Sidang bulan 3 ni enakmen nak dipinda..Depa kata tak cukup..Kena buat hukum mati,,kena tutup kilang arak..sampaikan disuruh haramkan arak..Jadi sekarang buat lah.. kan kerajaan 95% Melayu Islam.. tambah lagi Duta Asia Barat..


Sekarang ni Menteri Pengangkutan tu dari MCA Wee Ka Siong..dan Menteri Undang2 dari PAS sendiri..jadi gubalkan hukuman mati.. haramkan Kilang arak dan Kelab malam..kami nak tengok... Apakah sekarang ni PAS dah jadi barua MCA dan tauke judi dan arak pulak ?
Tapi tu lah bani PAS ni..bila kena senyap sunyi.. Mufti Utara pun sama lah..sebelum ni tak habis2 salahkan Menteri Agama ,hatta masalah bendera Terbalik pun salah Menteri Agama.. Mana pergi ISMA ?

Hat anak buah Zakir naik hat cina dan India jadian Melayu tu lagi lah teruk menghasut.. Sampaikan eksiden yang menyebabkan kematian rider Foodpanda..dia kaitkan Cina..Mabuk walaupun hat langgar tu orang Pakistan.. depa ni lah kuat menghasut..siap main politik kaitkan Menteri pengangkutan dan Menteri Agama..Sekarang senyap sunyi... sebab niat tak betui.. Sebab niat nak jadi juara orang Melayu..jadi Melayu lebih dari Melayu.. inilah kelompok Ashabiyah.

Sama lah dengan Tok Guru depa Zakir Naik tu pun..Sekarang sunyi lah..Dulu riuh semacam,saman orang ni..sentuh pasal pendatang cina itu ni.. memang datang mana pun kelompok Pak wahhab ni..akan huru hara negara tu ..kalau tak bakar isu Sunni Syiah..depa bakar sentimen Melayu Cina..Islam kafir..inilah kelompok Ashabiyah.. Jadi jauhi kelompok Asahbiyah ini..- IpohmaliMalaysiakini
Our only choice is Harapan, return to the right path - Mukhriz tells Bersatu...

Bersatu should realise that the party's best choice is to stand with Pakatan Harapan and its leaders should return to the right path, said Bersatu deputy president Mukhriz Mahathir. Mukhriz, who is Kedah menteri besar, had maintained the Harapan government in the state despite party president Muhyiddin Yassin pulling Bersatu out of the coalition.

All other Harapan governments in Bersatu-led states had fallen to Perikatan Nasional, the new coalition which Muhyiddin formed with PKR defectors, BN, PAS, GPS and other minor parties to take power. "In my opinion, Bersatu only has one choice and that is to return to Harapan," he said in a statement today.

Mukhriz said the two months in which Bersatu had cooperated with Umno had been a bitter experience. He pointed out that Bersatu local councillors had been dropped in several states while in Kedah, where Harapan remains in control under his leadership, maintains status quo.

He also highlighted Umno deputy president Mohamad Hassan's statement indicating that PN merely existed in name as it was nothing more than to replace the Harapan government. Mohamad had said the only political cooperation is between Umno and PAS, dubbed "Muafakat Nasional", as well as its BN allies, and that Umno did not have any formal agreement with others in PN, despite being part of the same government.

Mohamad had also indicated that Umno, which had clashed with Bersatu in most seats during the last general election, intends to defend those constituencies. Mukhriz said based on the statement by various Umno leaders, it was clear that PN did not exist despite being in government. "Arrogance. That sums up Umno's attitude towards Bersatu," he said.

Camaraderie in Harapan

In contrast, he said there was camaraderie when Bersatu joined forces with PKR, DAP, Amanah and Warisan to bring down the "kleptocratic" BN government in the 14th general election. "The experience of close cooperation in the face of great adversity during the 14th general election built up strong and sincere camaraderie between the Harapan components and Warisan at the time," Mukhriz said.

Considering the current situation, Mukhriz said Prime Minister Muhyiddin Yassin, who is also the Bersatu president, must provide answers to Bersatu members. Mukhriz claimed several promises Muhyiddin had made to Bersatu to convince its leadership to quit Harapan were now unfulfilled but did not disclose what they were.

"The promises were those he made to the Bersatu supreme council and MPs. It formed the basis for his argument that Bersatu must leave Harapan as soon as possible and form a new coalition with Umno and PAS. "Those questions are in the minds of every Bersatu member. If they are not answered, it will cause confusion and suspicion," he said.

Likewise, he said Bersatu also had to consider the political realities that the party shares the same base as Umno and PAS. "Everyone is aware that the three parties represent Malays and Muslims. Their political base is the same - Malays, particularly in rural areas.

"Therefore, Bersatu, Umno and PAS will surely want to contest in constituencies with the same democracy. All these parties had clashed in the same constituencies during the last general election. "So what is Bersatu's chances to win the seats if it faces Umno and PAS without an agreement? "If Bersatu is not with Muafakat Nasional nor with Harapan, then is it logical that Bersatu can win any seats?" he said.
Could BERSATU really replace UMNO?
Political realities

An example, he said, was the Ketereh parliamentary seat where Umno's Annuar Musa had managed to defeat Bersatu's Mohd Radzi Jidin and PAS' Wan Ismail Wan Jusoh. Mukhriz pointed out that under the PN government, both Annuar Musa and Mohd Radzi have been made ministers. "Who will be the candidate for the seat in the next general election? Or are both of them going to compete for the seat despite being part of the same PN government?"

He said a similar situation could happen in Muhyiddin's Pagoh seat and other Bersatu constituencies such as Tambun (Ahmad Faizal Azumu), Alor Gajah (Mohd Redzuan Md Yusof) and Titiwangsa (Rina Harun).

Therefore, Mukhriz said Muhyiddin should explain Bersatu's future in the 15th general election or whether the current arrangement is merely a "marriage of convenience". "Isn't Bersatu's fate much better with Harapan? Several Harapan leaders have indicated their readiness to accept Bersatu back.

"Even though our relationship has been hurt by the 'Sheraton Move', it can still be healed in the interest of the country. "We can negotiate seat distribution (for the general election) like before so that we can share our strength to win over the people. "At least we can defend Bersatu's interest with Harapan compared to the uncertainties, risks and losses with Umno and PAS," he said.

"I am confident the current political, health and economic crises plaguing the country can be properly resolved by the unity government which (Bersatu chairperson) Dr Mahathir Mohamad had proposed. "If the elected representatives in Bersatu agree with me, then please return to the right path. "At least you can restore Bersatu's honour and sustainability. I pray that Allah will show you the direction," he said.

Bersatu is presently split between its president Muhyiddin and Mahathir. The Harapan government collapsed in late February after Muhyiddin took Bersatu out of the coalition and joined forces with a group of PKR defectors led by former PKR deputy president, Azmin Ali. Together with the Opposition, they formed the new PN government. Mahathir had indicated he plans to wrest back control of the party in the next Bersatu election. - mk
Why did the government decide to relax the MCO?...

1. MCOs are not to end COVID but flatten the curve. And we have. We flatten the curve to ensure health systems are protected and able to cope.

2. Our health systems can cope. More than enough ventilators etc. Utilisation capacity now only 30% and in fact KKM starting to give front liners leave. Most cases >80% are mild.

3.  COVID will not end for next two years. There will be small spikes and must not panic but aggressive tracing and quarantine and treatment.

4. When there is a spike in an area an enhance MCO very localised to the area can be implemented immediately.

5. Enforcement will be important to ensure compliance. Both from government but also self enforcement - individual, community, companies.

6. Pandemics can be ended only when whole of society participated and is empowered. If you see something say something. Report to the police etc.

7. Economic impact and mental health is important. We have to face the bitter challenges of MCO and COVID but only if we pull together in the same direction we can win this.

8. The new normal is a reality. Stay home as much as you can. Keep a safe distance and wear a mask.

9. We need to live with COVID. Just as we need to live with dengue.  All the preventive measures and early detection and treatment.

10. A vaccine at earliest may be available next year. Herd immunity is questionable as data on antibodies is still showing low conversion rate. So travel is limited.

11. Don’t compare Malaysia with Hokkaido. When they opened up they didn’t protect borders. Malaysia is protecting her borders. This is critical and one of requisites of WHO.  We have taken steps beyond what was done in Japan as we have learnt from their experience.

12. The report by Chinese experts who came said we are ready. According to WHO criteria we have met most of them.

Government is also taking active steps to strengthen the border. - Dr.JemilahMahmood, PM’s special advisor on public health.
Imej mungkin mengandungi: teks mungkin yang mengatakan 'Rafizi Ramli @rafiziramli Satu benda saya masih keliru. Pejabat buka esok tapi PKP sampai 12 Mei. Kalau rumah kawan saya lebih dari 10km ke pejabat, jadi dia dibenarkan memandu ke pejabat walaupun dia melanggar peraturan PKP tak boleh lebih 10km? Yang ada maklumat moho kongsi bersama.'

Imej mungkin mengandungi: teks yang berkata 'LEBAI PAS HILANG DARI RADA Kilang arak dan kedai no ekor akan berjalan spt biasa mulai isnin ni....masjid dan surau di haram buka krjn skrg adalah melayu islam'

Imej mungkin mengandungi: motorsikalImej mungkin mengandungi: 4 orang, teks
Ini semacam tamparan pada PM pintu belakang?


cheers.
tumpang sekole...?: Cukuplah sekali dibelit ulaq sawa...

05 May 2020

Hai!! Makcik Kiah pun berbaris kat kedai pajak gadai...

Beratur panjang di kedai pajak gadai. Ingatkan kat kedai no ekor je berbaris jarak 1 meter. Mungkinkah Mak Cik Kiah atau Pak Salleh berada dalam kalangan yang berbaris itu? Apa yang penting kerajaan Melayu Islam tanpa DAP...


Makcik Kiah pasai apa beratur ni? "Ada anak sakit asma,BPN belum dapat,gaji pun dah habis,gerai goreng pisang pun diarah tutup oleh DBKL..." jelas Makcik Kiah.


PKPB bermula hari ini tapi rakyat kebanyakan beratur di pajak gadai. Binti Zahid Hamidi, Jakel, Naza dan T20 lain tak akan faham hal2 begini.


Dan deme duk gebang hari tu kerajaan Abah Din dah salur pakej prihatin bernilai RM250 bilion. Kerajaan yg kita tak undi, tapi boleh harap katanya.

Senario ini boleh disaksikan  merata tempat samada di KL.Ipoh,Seremban,Penang.JB,Kota Bahru dan seterusnya. Sedih melihat makcik dan pakcik berbagai kaum muka sedih,desprate dan putus asa. Harap harap tak gadai barang kemas kahwin. 


Kedai pajak gadai.. dikerumuni ramai. Bukti rakyat tak kira bangsa ramai dah pokai. Ramai mengadu Bantuan Prihatin Nasional (BPN) belum masuk.


BSH jauh sekali. Duit i-Lestari KWSP pun ramai baru dapat mesej dari KWSP  bagitahu duit akan masuk mula hari ini atau... Ada awal Mei. Ada tengah Mei. Ada yg masih dlm proses kelulusan 

Ramai terkurung masa PKP ni...


Tetapi, Ahli  YB2 PAS, UMNO dan Bersatu sibuk agih jawatan dengan gaji $$$ puluhan ribu sebulan...


Sebaliknya rakyat berbaris di Kedai Pajak Gadai untuk sesuap nasi.


Inikah kerajaan yang Malaysia perlukan??? - f/bk

Kenali Menteri Kewangan anda...

Yg ckp ni adalah Presiden Mahkamah Timbang Tara (MATE). Dia bukan UMNO,PAS,DAP, AMANAH atau PKR. Nama dia ialah Tan Sri Professor Dr (Munsyi) Muslim Yaakob,bukan Ah Seng, bukan Ah Meng dia Melayu, agama Islam. Bukan Cina bukan India bukan agama Hindu atau Buddha...


Tapi, pasai dia puji Lim Guan Eng kata LGE sangat membantu org Melayu dan kritik Tengku Zafrul?  Katanya Zafrul tak bantu Melayu..??? Adakah dia walaun tin milo...? atau macai lembu kondo.. Jauh sekali...! Harrr355 


Lantik Melayu jadi MENTERI KEWANGAN tapi gagal membantu MELAYU. Menteri Cina  DAP pulak yg prihatin dan mesra rakyat. Pelik bin Ajaib! -  f/bk 

Imej mungkin mengandungi: 5 orang

Imej mungkin mengandungi: 1 orang, teks mungkin yang mengatakan 'Kamarul Okje, saya faham proses dan bab kawalan ke sendiri, saya cakap bab komitmen yang dibuatj Spesifiknya, saya kenapa Menteri tak ada satu dari 11 sedangkan lagi dia dah janji 29 Januari minta izin pinda? 6h Like ialah apa 29 Januari Kenapa terhegeh-hegeh Kabinet untuk nak 15 Liyana Marzuki Kamarul Yusoff sorry Saya bekerja dengan sepuluh tahun. dengan sabri saya tolong dia gubal dan bentang RUU Parlimen. RUU makan tahun Kalau pindaan sekurang2 nya setahun atau tahun. Boleh tanya mana2 Pegawai AGC. Sembang nak senang. Yang tu. least YB nak pindaan tahun. Ada sebagai contoh nersaingan samnai 15 tahun'


Imej mungkin mengandungi: teks mungkin yang mengatakan 'Sembang mmg senang. Yang nak membuat at YB Loke usaha nak buat pindaan dalam masa kurang tahun. Ada RUU sebagai contoh AKTA persaingan sampai 15 tahun baru dibentangkan Di Nak tanya kes zaman PH Zaman dulu takde ka? ada Why takde pindaan dibuat masa tu? Konklusi saya senang, propaganda dan kaum nak menakutkan rakyat. As a PhD holder science politics expect you sir. But too bad, you're biased. Not academical in giving You should help to see the issue through. Not to partisan. Το Shaping rakyat's mind on facts truth. You let me down prof.'

Prof .Kamarul Yusoff  pujaan walaun dan macai kena bedai kaw2...

Gendang perang sudah berbunyi lebih baik berundur sebelum dihumban keluar... 



1. Bagi menghormati Bulan Ramadhan ini saya telah bertekad untuk tidak membuat sebarang komen seperti yang lazim dilakukan.

2. Namun dengan beberapa peristiwa dan kenyataan politik beberapa hari ini, tidak dapat tidak atau suka tak suka saya terpanggil  juga untuk memberi ulasan.

3. Walaupun ramai yang bersetuju namun tidak dapat dinafikan ada juga segelintir 'pengampu- pengampu' yang tak senang dengan pandangan dan kritikan saya sama ada secara terang - terangan mahu pun secara sinis.

4. Kita perlu menegur dan BERCAKAP BENAR jika mahu melihat negara kita terus maju, malah lebih maju dari negara lain yang sudah maju.

5. Perkara ini tidak mustahil; jika kita masih ingat kehebatan negara kita pada awal 1990 dibawah pimpinan Dr. Mahathir Muhammad ketika itu, negara kita disanjung tinggi sehingga digelar 'The Asian Tiger' oleh dunia.

6. IMF dan George Soros yang pernah mengkritik Dr. Mahathir ketika Asian Financial Crisis akhirnya memuji kehebatan dan kecekapan beliau menangani situasi tersebut dengan baik dan berkesan.

7. Begitu juga walau pun tidak disenangi oleh 9 orang Raja - Raja Melayu, namun Dr. Mahathir memilih menyelamatkan negara dan rakyat dari terus 'dibuli' dan dalam masa yang sama berjaya menyelamatkan Institusi Raja Berpelembagaan semasa Krisis Perlembagaan dahulu; malangnya masih ada di kalangan mereka yang marah dan menggangap Dr. Mahathir seorang 'pembelot’.

8. Tun Dr. Mahathir bukanlah maksum seperti Hadi, beliau juga tak lepas dari melakukan kesilapan.

9. Menjelang Pilihanraya Umum ke14 pada 9hb Mei 2018, walaupun sudah menjangkau usia 93 tahun ketika itu namun Parti - Parti Gabunagan PH ( PKR , AMANAH, DAP dan BERSATU ) pada masa itu terpaksa memujuk Tun bagi mengepalai mereka bagi menumbangkan UMNO/BN.

10. Kerana keengganan Kerajaan Najib membenarkan penggunan nama dan simbol Pakatan Harapan ketika itu, akhirnya mereka semua bersetuju meminjam nama dan simbol PKR.

11. Situasi sama ini hampir menjadi kenyataan apabila PAS dibawah pimpinan Tok Guru Nik Aziz pernah membenarkan DAP (yang kini dianggap oleh Hadi sebagai anti Melayu dan Islam) bertanding atas nama dan simbol PAS.

12. Tun telah dipilih sebagai Pengerusi BERSATU dan Muhyiddin pula sebagai Presidennya. 
13. Mengikut Perlembagaan BERSATU, Pengerusi mempunyai kuasa yang lebih dari Presiden; sebagai contoh Presiden mesti terlebih dahulu mendapat persetujuaan Pengerusi bagi segala apa yang hendak dilakukan, ini termasuk dalam perlantikan Setiausaha Agung Parti.

14. Langkah Sheraton telah mengubah corak amalan politik negara apabila Muhyiddin sanggup melupakan PERJANJIAN PERSEFAHAMAN antara 4 Parti Gabungan PH yang mana beliau sendiri menandatanganinya dan bekerjasama dengan UMNO , PAS dan disokong pula oleh GPS Sarawak dan 10 bekas Ahli Parlimen PKR pimpinan Azmin Ali bagi menubuhkan Kerajaan yang tidak dipilih rakyat.

15. Bagi mendapatkan jawatan Perdana Menteri, Muhyiddin selaku Pengerusi BERSATU Johor sanggup dengan mudah menyerahkan Kerajaan Johor dari BERSATU kepada UMNO.

16. Di Johor, Wakil-Wakil Rakyat dari Bersatu sudah tidak lagi dihormati oleh UMNO.

17. Rakyat Johor mula terasa telah diperalat dan ditipu oleh Muhyiddin dek kerana gilakan jawatan Perdana Menteri.

18. Mereka masih terbayang bagaimana benci dan janji Muhyiddin bahawa apa pun jadi TIDAK AKAN BERSAMA UMNO lagi; jika di Jepun terutama di zaman samurai dahulu demi menjaga maruah.....mmm faham sajalah.

19. Jika Dewan Negeri Johor dibubarkan dan diadakan pilihanraya semula, BERSATU yang kini ada 11 kerusi Dewan Negeri akan hanya dapat tak lebih 4 kerusi sahaja.

20. Pada rakyat Johor khususnya mereka terlalu bosan dari terus dipermain-mainkan dan ditipu seolah-olah undi mereka pada BERSATU tidak dihormati, apa faedah menyokong BERSATU jika Muhyiddin yang kini sudah dapat apa yang diidamkan beliau selama ini, maka beliau sendiri tidak dipedulikan perasaan pengundi di sana.

21. Walaupun tidak boleh bertahan lama atas sebab tekanan politik dan barah tali perut sehingga ada yang menggelarkan beliau sebagai Perdana Menteri setengah hari (beliau perlu balik ke rumah setiap hari dan berehat selepas mengambil ubat-ubatan) namun yang penting bagi Muhyiddin ia terukir dalam sejarah negara bahawa beliau pernah menjadi Perdana Menteri walaupun tak sampai setahun.

22. Inilah sikap mementingkan diri daripada menghormati suara dan kehendak rakyat yang telah menolak UMNO dan PAS.

23. Memang benar apa yang dikatakan oleh Mat Sabu, Presiden AMANAH: - 'Yang menang jadi pembangkang; yang kalah jadi kerajaan.’

24. Dalam politik tidak ada kawan dan lawan yang kekal - dulu Muhyiddin dan Azmin adalah 'orang kepercayaan' Tun Mahathir tapi demi kepentingan diri masing-masing, kedua-dua mereka sanggup MENIKAM Tun dari belakang; lupakah kita peristiwa Muhyiddin ‘menikam’ Abdullah Badawi dan lupakah kita bagaimana Azmin ‘menikam’ Anwar serta Wan Azizah ekoran ‘Langkah Kajang’?

25. Kedudukan Kerajaan Perikatan Nasional ( PN ) hari ini tak ubah seperti nyawa di hujung pedang.

26. Ekoran kenyataan Mat Hasan, Timbalan Presiden UMNO beberapa hari lepas, sudah ada laporan-laporan dibuat kepada ROS yang ingin kepastian apakah PN pernah didaftarkan seperti Barisan Nasional (BN) atau Pakatan Harapan (PH) dan bila pula Azmin Ali dan 9 orang Ahli Parlimen PKR mengisi Borang Keahlian BERSATU dan diluluskan pula oleh parti yang mana Tun bukan sahaja sebagai Pengerusi, bahkan telah diumumkan menang
tanpa bertanding bagi penggal akan datang sedangkan Muhyiddin sebagai Presiden pula menghadapi tentangan.
27. Bagi menentukan jawatan Perdana Menteri yang disandangnya itu tidak tergugat, beliau sanggup jadi pak turut - kini tak ubah seperti mesin duit atau ‘ATM machines’ - siapa saja orang politik yang berjawatan tak kira ssma ada di Pusat mahu pun Negeri membuat ugutan, maka bagi menutup mulut, mereka akan diberi jawatan dalam GLC.

28. Muhyiddin selaku Pengerusi BERSATU Johor kini tidak mampu berbuat apa - apa terhadap UMNO yang terang - terangan membuli BERSATU di peringkat negeri Johor walau pun BERSATU mempunyai 11 Kerusi Dewan Undangan Negeri dan majoriti Kerajaan PN hanya 1 Kerusi sahaja.

29. Difahamkan Kerajaan negeri Perak juga sedang bergolak di mana hampir kesemua Ketua - Ketua Bahagian UMNO TIDAK senang dengan Menteri Besar mereka yang kebetulan pula penyokong kuat Muhyiddin; jika ini berlaku BERSATU yang hanya punyai 4 Kerusi Dewan Undangan Perak, termasuk 3 yang melompat, pasti akan tumbang.

30. Que Sera Sera - Apa nak jadi,jadilah - yang maha penting bagi Muhyiddin ialah jawatan Perdana Menteri saja.

31. Apakah benar RM250 Billion bagi menangani masalah yang dihadapi Makcik Kiah seperti yang pernah diumumkan dan disambut dengan titisan air mata gembira benar - benar mencapai sasaran atau satu lagi gula - gula yang dicampakan keatas tanah untuk kutipan Makcik Kiah?

32. Rakyat tak sabar menunggu bagi melihat sejauh mana Kerajaan PN ini boleh bertahan.

33. Muhyiddin ada 2 pilihan :

i. Bagi mengekalkan jawatan Perdana Menteri, tangguhkan lagi Sidang Parlimen ATAU,

ii. Pilih jalan mana yang sesuai untuk keluar sebelum dihumban - pintu depan, belakang, tingkap atau bak kata Hadi, Duta Khas kepada Perdana Menteri bertaraf Menteri, ‘melalui’ tebuk atap.

34. Bagi tujuan meraih simpati dan sokongan dan dalam masa yang sama  menyalahkan Tun  kerana meletak jawatan, nasihat ikhlas saya Hentikan drama atau mainan politik  konon nya beliau tak berminat nak jadi Perdana Menteri

35. ‘Ya Allah masukan aku dari pintu yang benar dan keluarkan aku juga dari pintu yang benar' - Amiin ! - Tamrin Tun Ghafar
How much longer can PM Din play hide and seek?...


If some of embattled Prime Minister Muhyiddin Yassin’s fumbling ministers seem to be finding it hard to figure out how to concoct statements in view of recent foul-ups turning them into subjects of global ridicule, the Pagoh MP himself now has wiggle himself out of a trap set by his own Cabinet.

The first day of the Conditional Movement Control Order (CMCO) today sees multiple non-essential industries resume full operations, despite medical experts warning the government, particularly Muhyiddin and his trusted senior minister (economic affairs) Azmin Ali against it.

Hence the new opposition bloc marked the occasion with their first joint statement, sending a string signal to Muhyiddin about his loosely tied coup coalition led by a legion of rogue MPs.

The joint statement by Pakatan Harapan, Bersatu and Warisan, signed by its leaders Dr Mahathir Mohamad, Shafie Apdal, Anwar Ibrahim, Mohamad Sabu and Lim Guan Eng called for a full and regular Dewan Rakyat sitting on May 18, in view of the relaxed controls over all industries.
Image

“Seeing that Parliement has decided on standard operating procedures (SOPs) to enable Dewan Rakyat to convene on May 18, an in view of many activities already allowed to resume with conditions in place, there is actually no reason or hindrance for Parliament to convene a full sitting for more than a day as announced,” the statement read.

“A longer conference would allow for proper debate and would allow the Cabinet members to legislate agendas of their respective ministries.

“As such, we urge the government to immediately implement a full Parliament sitting of at least two weeks.”

As it stands, parliament, which only the Prime Minister has the power to convene under laws, will only hold a one-day sitting on May 18, with no debate not questions and answers sessions.

Muhyiddin, under pressure due to legitimacy issues of his unregistered thus unlawful Perikatan Nasional coalition, who assumed power following a political coup on the first week of March, is alleged to be trying to delay any such official confrontations for fear of a confidence vote. - talkedabout
Gravy Train - PM Muhyiddin Yassin - Bersatu, UMNO, PAS
Backdoor PM Muhyiddin Would Be Overthrown If Gravy Trains Do Not Restart..

Backdoor Prime Minister Muhyiddin Yassin has decided to reopen business effective Monday (May 4), hence lifting the lockdown which has been enforced since March 18. The first bootlicker who came out to praise the PM was Deputy Federal Territories Minister Edmund Santhara, one of the traitors who toppled his own Pakatan Harapan government.

Santhara claimed it was his boss’ leadership that the country is so well managed, especially the Coronavirus outbreak. He gave the example of the appointment of Dr. Jemilah Mahmood as special advisor on public health as proof that Muhyiddin is a great leader who listens to advice. Perhaps Santhara was impressed with Jemilah’s advice that the pandemic may last 2 years.

Actually, it was a research done by foreign universities. A study headed by Dr. Kristine A. Moore, medical director at the University of Minnesota, included pandemic experts from Harvard and Tulane universities, says that if Covid-19 follows the pattern of the 1918 Spanish flu, the Covid-19 pandemic will most likely last up to 2 years. And its second wave could be worse.

Apple polisher Santhara even gave credit to Muhyiddin for not taking a holiday since he took over as the new prime minister on March 1. Seriously? Is this the best he could do sucking up to his boss? Santhara, son of Ramanaidu, should be ashamed of himself for not being able to tell if it was PM Muhyiddin or health director-general Noor Hisham Abdullah who has been managing the pandemic.

Mr. Muhyiddin declared an extension of the MCO (movement control order) for the third time on April 23, five days before the second extension ends on April 28, effectively locking down the country until May 12. Speaking in a live news broadcast, he said that the reason for the third extension was because his government has yet to bring the Covid-19 pandemic under control.

Yet, in his special televised address in conjunction with Labour Day on May 1, just a week after he told all and sundry that the pandemic has yet to be brought under control, the clueless and incompetent leader suddenly announced that the lockdown will be lifted. Why did he declare a third extension in the first place if he was already planning to relax the lockdown?
Edmund Santhara alias Santhara Kumar

Heck, can you even say the MCO is still in effect when more than 90% of businesses can operate as usual tomorrow? Interestingly, Dr Noor Hisham Abdullah said the announcement to allow most businesses reopen on May 4 did not mean everyone should rush to restart work – suggesting that the health director-general did not fully agree with the sudden lifting of the lockdown.

Yes, the fact that Muhyiddin decided to extend the lockdown for the third time for 2 weeks, only to lift the lockdown days later, speaks volumes that he is not only a weak, confused, clueless and incompetent leader, but also under tremendous pressure to choose between economy and health. And he had chosen wealth over health, simply because the national coffers are as dry as a bone.

Unlike his initial drama when he announced the extension of the lockdown for the third time, projecting a fake perception of a caring government who put the health and life of the people above everything else, Muhyiddin has twisted a new story to justify the relaxation of the lockdown. He whined and bitched that the country was losing an estimated RM2.4 billion daily during the enforcement of the MCO.

The PM argued that the country had already lost RM63 billion since March 18, and will incur another RM35 billion of losses if the MCO is extended for another month, bringing the total losses to RM98 billion. But did not he realize that on the day (April 23) he confidently announced the extension for the third time, the country had already lost tens of billions of Ringgit?

Still, it’s quite a mathematical challenge to figure out how the backdoor government’s genius finance ministry arrived at RM2.4 billion of daily losses from March 18 to May 1, considering the 43 days of lockdown would have incurred RM103 billion, and not RM63 billion as claimed (even if Saturday and Sunday were not taken into calculations, the figures still do not match).

But even if the country were to incur a total loss of RM100 billion, what’s the big deal? Did not the “Malay only” government proudly announces a jaw-dropping RM250 billion stimulus package to benefit all the people and all types of business under the sun? Was the finance ministry admitting that the huge and sexy figures were nothing but marketing gimmicks, hence the rush to reopen business now?

Dr Noor Hisham gets prestigious appointment
Dr Noor Hisham - Health Director-General

Can the backdoor prime minister make up his mind whether he wants to combat the Covid-19 or the economy? He can’t have the best of both worlds, which he appears to be trying to achieve. If he treasures human life, the country will be plagued by recession, social unrest, unemployment and whatnot. If he treasures economy, infected cases and death toll would hit the roof.

In truth, Muhyiddin Yassin had no clue whatsoever how to manage the country, despite having a bloated 72 ministries in his Cabinet. The shortage of food, which leads to skyrocketing prices, is still happening. Senior Minister Azmin Ali, who was tasked to ensure sufficient supply of food during MCO, was still struggling to understand the basic concept of food supply chain.

Another Senior Minister, “turtle egg” Ismail Sabri Yaakob, was cracking his head, trying very hard to understand as to why the Coronavirus cases refuse to go down to single digit despite having arrested more than 20,000 people for violating the lockdown. Like the police, the backdoor government still hadn’t figured out that those defaulters did not contribute to the clusters of Covid-19.

Between April 23 and May 1, the incompetent Muhyiddin became more confused as there were two schools of thoughts giving conflicting advises. One group said the country needed more time to tackle the pandemic. Another group argued that it was not worthwhile to sacrifice the economy just to bring the Coronavirus cases to single-digit. Already, the effects of the lockdown have started.

From budget hotels to 5-star hotels like G City Club Hotel located near the KLCC, hundreds of employees have been left jobless due to hotels shut down in the country. According to Malaysian Association of Hotels (MAH), the hotel industry is looking at potential losses of RM3.3 billion from room revenue alone if the MCO lockdown ended on April 28, and more if extended indefinitely.

About 47% of self-employed workers had lost their jobs. Even for those who were lucky enough to keep their jobs, 35.5% had reported salary slash by over 90%. That would translate to 1.34 million people having lost their jobs and almost 540,000 saw their income cut by a whopping 90%. The Malaysian Institute of Economic Research (MIER) estimates that about 2.4 million people will lose their jobs.

Layoff Retrenchment - You're Fired Letter
Layoff Retrenchment ...

And those estimates were based on 1-month implementation of the MCO lockdown, which means the free cash initiative and stimulus package announced by Muhyiddin were not effective at all. More importantly, as admitted by the prime minister himself, the country will not be able to collect taxes from jobless workers as well as companies that have to close down due to horrible business.

Obviously, without taxes, the backdoor government might find it difficult to even pay the salaries of its largest vote bank – civil servants, of whom 90% are Malays. To make matters worse, the bearish prices of crude oil and palm oil deliver double blows to the government. Not only it’s harder to milk money from state energy giant Petronas, the palm oil settlers may need bailout very soon.

But the inability to collect taxes from employees and companies was just the beginning. All the 72 ministers and warlords from the backdoor government of Perikatan Nasional were increasingly hungry for contracts and projects. If Muhyiddin did not reopen economy and business, the parasites won’t be able to grab new projects or contracts to enrich families or cronies.

From hawker centres to underground gambling dens, the side income of every government agency and authority have been severely affected due to Coronavirus. Even durian sellers by the roadside can’t pay their protection money as usual to the relevant authorities if the lockdown continues. Already, traders have been pretty upset after the cancellation of the annual Ramadan bazaars.

The only reason oppositions UMNO and PAS had agreed to throw their support behind Muhyiddin was to get the gravy trains restart again. In the same breath, all the warlords of Muhyiddin’s own party Bersatu (PPBM) haven’t gotten a bite of the gravy train since they defected. Besides, even if Coronavirus cases or deaths hit new record as a result of the lifting of MCO, none of the VIPs will be affected. - FT


Imej mungkin mengandungi: teks mungkin yang mengatakan 'adoro TAPEENSER DAS PLEASE USE THIS, IF NOT YOU DIE I DIE EVERYBODY DIE!'

cheers.
tumpang sekole...?: Hai!! Makcik Kiah pun berbaris kat kedai pajak gadai...


Surat Al-Kafirun dan Terjemahan

رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَّمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ

رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ

وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمين

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)
....................................

Tiada ulasan: