بِسْمِ
اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
, الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ
وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ
الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ
الضَّالِّينَ.
Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com
Ketidak sengajaan Bertentangan dengan Kebenaran Kejadian
Mereka yang berpendapat bahawa evolusi tidak bertentangan dengan penciptaan, lupa akan satu hal penting: Orang seperti mereka percaya bahawa kenyataan utama Darwinisme adalah, makhluk hidup muncul melalui perubahan berperingkat (evolusi) dari makhluk hidup lain.
Artikal Seterusnya:
Islam Agama Ku.
BAB
II.
Ketidak sengajaan Bertentangan dengan Kebenaran Kejadian
Mereka yang berpendapat bahawa evolusi tidak bertentangan dengan penciptaan, lupa akan satu hal penting: Orang seperti mereka percaya bahawa kenyataan utama Darwinisme adalah, makhluk hidup muncul melalui perubahan berperingkat (evolusi) dari makhluk hidup lain.
Akan tetapi, sebenarnya bukan begitu, sebab kaum
evolusionis menyatakan bahawa kehidupan muncul sebagai hasil ketidaksengajaan,
oleh pergerakan tak-sedar. Dengan kata lain, kehidupan di Bumi lahir tanpa
Sang Pencipta dan dengan sendirinya dari bahan-bahan tak-hidup.
Kenyataan seperti itu mengingkari keberadaan Sang Pencipta sedari awal, dan kerana itu tidak dapat diterima oleh kaum Muslimin. Akan tetapi, sebahagian orang Muslim, yang tidak menyedari kebenaran ini, tidak melihat adanya bahaya apabila menyokong evolusi, berdasarkan anggapan bahawa Allah SWT bisa saja menggunakan perubahan berperingkat (evolusi) dalam penciptaan makhluk hidup.
Namun, mereka mengabaikan satu bahaya besar: walaupun mereka sedang cuba memperlihatkan bahawa evolusi tidak bertentangan dengan agama, nyatanya mereka tengah menyokong dan bersetuju sebuah gagasan yang amat tidak mungkin dari sudut pandang mereka sendiri. Sementara itu, kaum evolusionis berpura-pura tidak melihat keadaan ini, kerana hal ini membantu mereka mencapai tujuan, iaitu agar masyarakat menerima idea mereka.
Melihat masalah ini sebagai seorang Muslim yang taat dan mempertimbangkannya dalam petunjuk Al Qur'an, nyata-nyata bahawa teori yang berasaskan utama ketidaksengajaan tidak mempunyai apa-apa pun dengan Islam. Evolusi menganggap ketidaksengajaan, masa dan zat tak hidup sebagai tuhan dan menyematkan gelar "pencipta" pada makhluk-makhluk tak-sedar dan lemah ini.
Kenyataan seperti itu mengingkari keberadaan Sang Pencipta sedari awal, dan kerana itu tidak dapat diterima oleh kaum Muslimin. Akan tetapi, sebahagian orang Muslim, yang tidak menyedari kebenaran ini, tidak melihat adanya bahaya apabila menyokong evolusi, berdasarkan anggapan bahawa Allah SWT bisa saja menggunakan perubahan berperingkat (evolusi) dalam penciptaan makhluk hidup.
Namun, mereka mengabaikan satu bahaya besar: walaupun mereka sedang cuba memperlihatkan bahawa evolusi tidak bertentangan dengan agama, nyatanya mereka tengah menyokong dan bersetuju sebuah gagasan yang amat tidak mungkin dari sudut pandang mereka sendiri. Sementara itu, kaum evolusionis berpura-pura tidak melihat keadaan ini, kerana hal ini membantu mereka mencapai tujuan, iaitu agar masyarakat menerima idea mereka.
Melihat masalah ini sebagai seorang Muslim yang taat dan mempertimbangkannya dalam petunjuk Al Qur'an, nyata-nyata bahawa teori yang berasaskan utama ketidaksengajaan tidak mempunyai apa-apa pun dengan Islam. Evolusi menganggap ketidaksengajaan, masa dan zat tak hidup sebagai tuhan dan menyematkan gelar "pencipta" pada makhluk-makhluk tak-sedar dan lemah ini.
Tak seorang Muslim pun dapat menerima teori berdasar pagan serupa itu, sebab
setiap Muslim tahu bahawa Allah SWT, satu -satunya Sang Pencipta, yang menciptakan
segalanya dari ketiadaan. Kerana itu Muslim menggunakan sains dan sebab
musabab untuk membantah semua kepercayaan dan gagasan yang bertentangan dengan
fakta tersebut.
Evolusi adalah sebahagian dari fahaman kebendaan (materialisme) dan menurut materialisme, alam semesta tidak berawal atau berakhir, sehingga tidak memerlukan Sang Pencipta. Pemikiran anti-agama ini mengajukan bahawa alam semesta, galaksi, bintang, planet, matahari dan benda-benda langit lainnya, beserta sistem dan keseimbangan yang sempurna tanpa cacat di dalamnya, adalah hasil kebetulan (ketidak sengajaan).
Evolusi adalah sebahagian dari fahaman kebendaan (materialisme) dan menurut materialisme, alam semesta tidak berawal atau berakhir, sehingga tidak memerlukan Sang Pencipta. Pemikiran anti-agama ini mengajukan bahawa alam semesta, galaksi, bintang, planet, matahari dan benda-benda langit lainnya, beserta sistem dan keseimbangan yang sempurna tanpa cacat di dalamnya, adalah hasil kebetulan (ketidak sengajaan).
Dengan cara yang sama, teori evolusi
menyatakan bahawa protein yang pertama dan sel yang pertama (iaitu blok atau
satuan pembina makhluk hidup) berkembang dengan sendirinya sebagai hasil
serangkai kebetulan yang buta. Menurut pemikiran ini juga, semua keajaiban
rancangan pada semua makhluk hidup, baik yang hidup di darat, di laut atau di
udara, adalah hasil ketidak sengajaan .
Walaupun dikepung bukti-bukti
penciptaan, bermula dari rancangan pada tubuhnya sendiri, penganut teori
evolusi berkeras menganggap bahawa segenap kesempurnaan itu dihasilkan
ketidak sengajaan dan proses tak sedar.
Dengan kata lain ciri utama mereka
adalah menganggap ketidaksengajaan sebagai tuhan, demi mengingkari keberadaan
Allah SWT. Akan tetapi, penolakan untuk menerima atau melihat kewujudan dan
keagungan Allah SWT yang nyata ini, tidaklah mengubah apa pun. Pengetahuan Allah
SWT yang tak berhingga dan seni Allah SWT yang tak tertandingi, terungkap sendiri
dalam apa pun yang diciptakanNya.
Kenyataannya pelbagai kemajuan sains mutakhir dengan gamblang menolak pernyataan-pernyataan tak berdasar evolusi bahawa kehidupan muncul dengan sendirinya dan melalui proses alamiah . Rancangan agung pada makhluk hidup menunjukkan bahawa Sang Pencipta, yang mempunyai kebijaksanaan dan pengetahuan agung, yang menciptakan semua makhluk hidup.
Kenyataannya pelbagai kemajuan sains mutakhir dengan gamblang menolak pernyataan-pernyataan tak berdasar evolusi bahawa kehidupan muncul dengan sendirinya dan melalui proses alamiah . Rancangan agung pada makhluk hidup menunjukkan bahawa Sang Pencipta, yang mempunyai kebijaksanaan dan pengetahuan agung, yang menciptakan semua makhluk hidup.
Fakta bahawa organisma yang paling
mudah sekali pun ternyata adalah rumit tak teruraikan, meletakkan setiap
penganut teori evolusi dalam kebingungan yang sangat, tanpa jalan keluar sebuah kenyataan yang sering mereka akui sendiri! Misalnya matematik dan ahli
astronomi Inggeris yang tersohor, Fred Hoyle mengakui bahawa kehidupan tidak
mungkin ditimbulkan oleh ketidak sengajaan:
Akan tetapi, sekali waktu kita melihat bahawa besarnya kemungkinan makhluk hidup berawal secara rawak adalah begitu kecilnya, sampai-sampai menjadi mustahil ... [ 10 ]
Evolusionis Pierre - Paul Grasse mengakui bahawa anggapan sifat ketidaksengajaan memiliki daya cipta adalah murni (hanya) khayalan:
Namun, teori Darwin bahkan lebih sukar dipenuhi: sebatang tumbuhan, seekor haiwan, mensyaratkan terjadinya beribu-ribu peristiwa mujur yang tepat. Jadi pelbagai keajaiban menjadi biasa: peristiwa dengan tahap kemungkinan amat rendah tidak mungkin tidak berlangsung ... Tidak ada peraturan yang melarang orang berangan-angan, namun dalam ilmu pengetahuan hal itu tidak boleh berlebihan. [11]
Kata-kata itu membuat kebingungan pemikiran yang dihadapi kaum evolusionis menjadi benar-benar jelas: Sekalipun mereka lihat bahawa teori ini tak boleh dipertahankan dan tak ilmiah, mereka tak mau melepaskannya kerana obsesi pemikiran mereka.
Akan tetapi, sekali waktu kita melihat bahawa besarnya kemungkinan makhluk hidup berawal secara rawak adalah begitu kecilnya, sampai-sampai menjadi mustahil ... [ 10 ]
Evolusionis Pierre - Paul Grasse mengakui bahawa anggapan sifat ketidaksengajaan memiliki daya cipta adalah murni (hanya) khayalan:
Namun, teori Darwin bahkan lebih sukar dipenuhi: sebatang tumbuhan, seekor haiwan, mensyaratkan terjadinya beribu-ribu peristiwa mujur yang tepat. Jadi pelbagai keajaiban menjadi biasa: peristiwa dengan tahap kemungkinan amat rendah tidak mungkin tidak berlangsung ... Tidak ada peraturan yang melarang orang berangan-angan, namun dalam ilmu pengetahuan hal itu tidak boleh berlebihan. [11]
Kata-kata itu membuat kebingungan pemikiran yang dihadapi kaum evolusionis menjadi benar-benar jelas: Sekalipun mereka lihat bahawa teori ini tak boleh dipertahankan dan tak ilmiah, mereka tak mau melepaskannya kerana obsesi pemikiran mereka.
Dalam pernyataan lain Hoyle mendedahkan mengapa kaum
evolusionis yakin pada ketidak sengajaan:
Sungguh, teori itu (bahawa makhluk hidup dirancang oleh sebuah kecerdasan) sudah begitu jelasnya, sehingga orang bertanya-tanya mengapa teori itu tidak diterima luas, kerana terbukti tidak benar dengan sendirinya. Sebabnya lebih berupa sebuah alasan kejiwaan daripada ilmiah. [12]
Apa yang dilukiskan Hoyle sebagai alasan "psikologi" atau kejiwaan telah menyiapkan kaum evolusionis untuk mengingkari penciptaan. Semua alasan ini adalah bukti yang cukup bagi evolusionis Muslim, untuk menganggap evolusi sebagai tidak lebih daripada sebuah teori yang diciptakan untuk mengingkari Allah SWT.
Sungguh, teori itu (bahawa makhluk hidup dirancang oleh sebuah kecerdasan) sudah begitu jelasnya, sehingga orang bertanya-tanya mengapa teori itu tidak diterima luas, kerana terbukti tidak benar dengan sendirinya. Sebabnya lebih berupa sebuah alasan kejiwaan daripada ilmiah. [12]
Apa yang dilukiskan Hoyle sebagai alasan "psikologi" atau kejiwaan telah menyiapkan kaum evolusionis untuk mengingkari penciptaan. Semua alasan ini adalah bukti yang cukup bagi evolusionis Muslim, untuk menganggap evolusi sebagai tidak lebih daripada sebuah teori yang diciptakan untuk mengingkari Allah SWT.
Teks Asal:
596. Darwinisme
bertentangan dengan AL QUR’AN.
Artikal Sebelumnya:
Artikal Seterusnya:
2484. Mengekang diri dari meyakini teori evolusi itu benar.
(Ulangkaji Part 8).
<center><iframe align="center" id="IW_frame_1438" src="http://www.tvquran.com/add/Shatri.htm" frameborder="0" allowtransparency="1" scrolling="no" width="302" height="334"></iframe></center>
Munafik dan kafir laknatullah adalah pemberontak dan pengganas sebenar.
Penyakit Hasad Dengki.
Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob. (pCq).
Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..
KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan