Jumaat, 22 November 2013

2490. Mengekang diri dari meyakini teori evolusi itu benar.(Ulangkaji Part 14).


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه


BAB III

Nabi Sulaiman Mengerti Bahasa Semut.

Telah disinggung di bahagian sebelum ini bahawa kaum evolusionis menganggap makhluk hidup adalah karya ketidaksengajaan buta dan peristiwa rawak . Dalam pandangan mereka, sekalipun menghadapi fakta bahawa sama sekali tiada bukti yang membenarkan pendapat khayali ini , haiwan tidak mempunyai kesedaran . Akan tetapi, ada banyak bukti yang membantah kenyataan mereka.

Tinjaulah kisah dalam Al Qur'an tentang Nabi Sulaiman AS dan seekor semut betina. Menurut ayat -ayat Al Qur'an tersebut, beliau mendengar dan mengerti kata -kata semut itu, sebagaimana diceritakan ayat- ayat berikut ini:

Hingga apabila mereka sampai di lembah semut berkatalah seekor semut : "Hai semut- semut, masuklah ke dalam sarang- sarangmu, agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman dan tenteranya , sedangkan mereka tidak menyedari "; maka dia tersenyum dengan tertawa karena ( mendengar) perkataan semut itu . Dan dia berdoa: " Ya Tuhanku, berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat -Mu yang telah engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu- bapakku dan untuk mengerjakan amal saleh yang Engkau ridhai ; dan masukkanlah aku dengan rahmat- Mu ke dalam golongan hamba- hamba- Mu yang soleh. " ( QS. An Naml, 27: 18-19 )

Seperti ditegaskan ayat ini, seekor semut berkata kepada semut lain. Tentu , tidak mungkin makhluk yang dianggap " diciptakan" oleh ketidaksengajaan boleh mempunyai sistem komunikasi khusus yang membuatnya mampu menyampaikan mesej kepada masyarakatnya , atau menunjukkan perilaku yang menandakan nalar dan akal. Makhluk yang mewujud karena kehendak Allah akan menunjukkan perilaku sedar dengan cara dan rentang yang dikehendaki Allah. Manusia boleh saja bertukar fikiran dengan makhluk semacam itu, jika Allah menghendakinya.

Haiwan -haiwan , yang menurut teori evolusi , dianggarkan tidak mempunyai kesedaran , ternyata menampakkan bukti adanya penalaran yang mencukupi, sebagaimana kita lihat dalam dua contoh ini . Mungkin kita tidak boleh mengharapkan kaum Darwinis untuk mengerti sifat luar biasa pada keadaan ini ( Kita kecualikan dari sangkaan apa pun mereka yang berfikir tulus dan mengikuti petunjuk nuraninya ) . Akan tetapi, mereka yang berkata bahawa mereka percaya kepada kewujudan dan kekuasaan Allah, harus benar -benar memikirkan tanda-tanda semacam itu, sebab semua itu membantah evolusi . Ini , pada gilirannya , memperlihatkan bahawa evolusi tidak dapat dibela dengan cara apa pun yang mungkin .

Penciptaan Adalah Sebuah Keajaiban .

Mengabaikan kenyataan bahawa Allah mempunyai kuasa untuk mencipta dan memusnahkan berperanan penting dalam menyebabkan sebahagian kaum Muslimin percaya kepada evolusi . Kaum evolusionis Muslim ini ada di bawah pengaruh paham naturalisme , yang menyatakan bahawa hukum- hukum alam tetap sifatnya dan tak berubah, dan bahawa tak sesuatu pun dapat berada di luar itu semua. Namun , ini kekeliruan besar . Yang kita maksudkan dengan "undang-undang alam " lahir dari tindakan Allah mewujudkan dan mengekalkan benda dalam sebuah bentuk tertentu. Tidak mungkin semua itu dianggap sebagai sifat- sifat yang muncul dari dalam benda sendiri . Sebagaimana Allah tegaskan, Dia dapat mengubah hukum -hukum itu kapan saja, dan bertindak di luar liputan semua itu.

Kita menyebut tindakan Allah yang demikian itu sebagai mukjizat ( keajaiban ) . Bahawa sekawanan penghuni gua yang disebutkan di muka tetap hidup selama lebih dari 300 tahun merupakan sebuah keajaiban di luar hukum-hukum alam . Mereka , yang Allah matikan dan lalu hidupkan kembali , adalah juga keajaiban. Setiap peristiwa terjadi kerana Allah menghendakinya terjadi . Peristiwa- peristiwa yang terjadi dalam batas- batas undang-undang tertentu adalah peristiwa " biasa " , sementara selebihnya adalah keajaiban.

Hal yang mesti difahami di sini adalah, Allah tidak dibatasi oleh undang-undang yang Dia ciptakan . Jika Dia kehendaki, Dia boleh membalikkan semua undang-undang alam . Mudah bagi Allah melakukan hal itu.

Kerana sudah terperosok ke dalam pengaruh paham naturalisme yang membentuk landasan Darwinisme , para penyokong evolusi Muslim cuba menjelaskan asal- muasal manusia dan kehidupan lainnya berdasarkan undang-undang alam . Mereka percaya bahawa Allah membuat makhluk hidup terwujud dengan cara penciptaan yang dihadkan oleh undang-undang alam , dan kerana itu membayangkan bahawa penciptaan disebabkan oleh mutasi, seleksi alam , pembentukan kepelbagaian ( variasi ) dan satu makhluk hidup berubah menjadi makhluk hidup lain . Akan tetapi , salah besar bagi kaum Muslimin untuk menerima jalan pikiran " naturalis " seperti itu, sebab mukjizat-mukjizat ( keajaiban ) yang dilukiskan dalam Al Qur'an nyata-nyata mendedahkan bahawa cara berfikir demikian adalah rapuh landasannya.

Apabila kita cermati ayat- ayat yang membahas penciptaan makhluk hidup dan manusia, kita melihat bahawa penciptaan ini terjadi secara ajaib dan di luar hukum- hukum alam. Inilah bagaimana Allah mendedahkan penciptaan makhluk hidup :

Dan Allah telah menciptakan semua jenis haiwan dari air , maka sebahagian dari haiwan itu ada yang berjalan di atas perutnya , dan sebahagian berjalan dengan dua kaki, sedang sebagian (yang lain) berjalan dengan empat kaki. Allah menciptakan apa yang dikehendaki -Nya, sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. ( QS. An Nuur , 24: 25)

Ayat ini merujuk kepada kumpulan-kumpulan utama makhluk hidup di Bumi ( reptilia, burung, dan mamalia ) dan mengatakan bahawa Allah menciptakan itu semua dari air. Ditinjau lebih teliti, kumpulan-kumpulan ini tidak diciptakan "dari satu kumpulan menjadi kumpulan lain " , sebagaimana " diramalkan " oleh teori evolusi, namun "dari air". Dengan kata lain, semua itu dibentuk secara berasingan daripada satu zat yang dibentuk Allah .

Ilmu pengetahuan mutakhir juga menegaskan bahawa satu zat tersebut adalah air , penyusun dasar setiap tubuh yang hidup. Tubuh mamalia adalah kira - kira 70 peratus air. Air tubuh setiap makhluk hidup membolehkan hubungan di antara sel -sel , maupun hubungan di dalam sel dan perkhidmatan ulang- rangkaian. Sudah disepakati bahawa tiada yang boleh hidup tanpa air.

Namun, sebahagian kaum Muslimin keliru menafsirkan ayat di atas, dan cuba memberinya makna yang lebih selaras dengan evolusi . Akan tetapi , jelas bahawa fakta penciptaan dari air sama sekali tidak berkaitan dengan evolusi , kerana teori itu tidak menyatakan bahawa semua makhluk hidup muncul dari air dan berevolusi . Sebaliknya , teori itu berlangsung bahawa makhluk hidup berevolusi dari satu jenis ke jenis lain, pertentangan yang nyata dengan fakta bahawa semua kumpulan makhluk hidup diciptakan dari air ( dengan kata lain, semua itu diciptakan sendiri-sendiri secara berasingan).

Teks Asal:
Mengapa Darwinisme Bertentangan dengan Al Quran - Harun Yahya  
596. Darwinisme bertentangan dengan AL QUR’AN.
YouTube mp3
http://www.youtube-mp3.org/

Islam Agama Ku.
HTML Setting:

<center><iframe align="center" id="IW_frame_1438" src="http://www.tvquran.com/add/Shatri.htm" frameborder="0" allowtransparency="1" scrolling="no" width="302" height="334"></iframe></center>

Munafik dan kafir laknatullah adalah pemberontak dan pengganas sebenar.
Baca juga:
Penyakit Hasad Dengki.

Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob. (pCq). 

Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 

KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™.  

Tiada ulasan: