Selasa, 24 Disember 2013

2914. Mendekatkan diri dengan Ulama dan Bijak Pandai yang mengenal dan mengetahui zat Allah S.W.T.


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja: www.peceq.blogspot.sg 
بسم الله الرحمن الرحيم
Dikutip dari Nasho'ihul 'Ibad:

Nabi SAW bersabda yang ertinya: (Hendaklah kalian duduk dengan Ulama), yakni mereka yang beramal sesuai dengan ilmunya (dan mendengarkan perkataan orang-orang bijak) yakni mereka yang mengenal mengetahui zat Allah Ta'ala, mereka yang sesuai dengan kebenaran dalam ucapan dan tindakannya/amalnya (kerana sesungguhnya Allah Ta'ala menghidupkan hati yang mati dengan cahaya hikmah) yakni ilmu yang bermanfa'at (sebagaimana DIA menghidupkan bumi yang mati dengan air hujan).

Dan didalam Hadis Riwayat Imam Thabrani dan Abu Hanifah: "duduklah kalian dengan para pembesar ilmu, bertanyalah kalian kepada ulama dan bergaullah kalian dengan hukam/orang bijak''

Dan didalam riwayat lain: ''Duduklah dengan ulama dan para pemilik kebijaksanaan dan bergaullah dengan para pembesar ilmu" 


Maksudnya adalah Ulama itu ada 3 macam:

1. Ulama yang menguasai Hukum-hukum Allah Ta'ala, mereka adalah para pemegang/ahli fatwa.

2. Ulama yang hanya ma'rifat kepada Dzat Allah S.W.T sahaja, mereka adalah para Hukama (orang orang bijak/sufi). Maka didalam bergaul dengan mereka terjadi pencerahan Akhlak, kerana hati mereka memancarkan Ma'rifatullah dan Sirr mereka memancarkan cahaya-cahaya keAgungan Allah S.W.T.

3. Ulama dengan kedua macam tersebut mereka adalah Al Kubaro (pembesar ulama), kerana sesungguhnya bergaul dengan Ahlillah menghasilkan perilaku yang terpuji. Manfa'at pandangan melebihi manfa'at ucapan. Maka siapa saja yang pandangannya bermanfa'at kepadamu, maka akan bermanfa'at segala ucapannya dan siapa yang tidak demikian (pandangannya), maka tidak bermanfa'at (ucapannya).

Imam Suhrowardiy pernah mengelilingi salah satu masjid Khoif di Mina, wajah beliau berseri-seri. Lalu beliau ditanya mengenai hal itu. Lalu beliau berkata: ''Sungguh Allah S.W.T mempunyai hamba-hamba yang apabila mereka melihat seseorang, maka orang tersebut mendapatkan kebahagian (dunia/akhirat) dan aku sedang mencari hal itu.

Nabi SAW bersabda yang bererti: ''Akan datang suatu zaman atas umatku, dimana mereka lari/menjauhi para Ulama dan Fuqoha, lalu Allah S.W.T menguji mereka dengan 3 macam ujian:

Ujian pertama, Allah Ta'ala menghilangkan keberkahan dari usaha mereka.

Ujian kedua, Allah Ta'ala memberikan kekuasaan kepada penguasa yang zalim atas mereka.

Yang ketiga, mereka keluar dari dunia (mati) tanpa membawa Iman.''

Naudzu billah min dzalik.

Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 
vmct7.

7tcmv.

Tiada ulasan: