Isnin, 30 Disember 2013

Fenomena "street protest" di Malaysia bukan penglibatan golongan berpendidikan rendah, namun ia adalah penglibatan rakyat dan pemimpin. 2997.


Foto

Foto
KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.
Saturday, 28 December 2013
KERANA PENULISAN BELIAU ATAS TAJUK "MENUNTUT HAK, MENEBUS MASA SILAM" .. TOKOH KORPORAT TERKENAL TELAH MENYERAHKAN KEMBALI 3 DARJAH KEBESARAN NEGERI JOHOR KEPADA ISTANA!!!!

Bekas Presiden Johor Corp (JCorp), Tan Sri Muhammad Ali Hashim mengesahkan telah mengembalikan tiga darjah kebesaran negeri Johor, semalam.

Menurutnya, tindakan itu diambil ekoran tidak dapat menerima tuduhan yang dibuat oleh Setiausaha Jumaah Majlis Diraja Johor, Datuk Abdul Rahim Ramli, 5 Disember lalu.

Sebelum ini, Abdul Rahim mendakwa artikel Menuntut Hak, Menebus Masa Silam tulisan Muhammad Ali yang disiarkan Sinar Harian, dikhuatiri boleh menimbulkan persepsi negatif terhadap institusi diraja negeri Johor.

"Saya sangat memandang berat dan serius tuduhan terhadap diri saya yang mencemar nama baik dan reputasi saya.

"Saya mengesahkan bahawa saya telah mengembalikan semua darjah terbabit pada 27 Disember 2013 (semalam)," katanya kepada Sinar Harian Online, hari ini.

Darjah terbabit adalah Darjah Dato' Seri Paduka Mahkota Johor (SPMJ), Darjah Dato' Paduka Mahkota Johor (DPMJ) dan Setia Mahkota Johor (SMJ).

Menerusi surat bertarikh 18 Disember lalu kepada Abdul Rahim, Muhammad Ali yang juga Presiden Dewan Perdagangan Islam Malaysia (DPIM) telah memberi penjelasan mengenai penulisan artikel itu.

"Saya telah memberi penjelasan mengenai penulisan artikel terbabit, juga dengan tegas menolak dakwaan atau tanggapan bahawa sajak itu mengandungi apa-apa motif seperti yang digambarkan.

"Melalui kenyataan media ini, saya minta masyarakat umum khasnya rakyat negeri Johor membaca artikel itu dan menilai sendiri sama ada penulisan itu mengandungi unsur menderhaka kepada raja atau tindakan tidak bertanggungjawab atau bertentangan dengan Rukun Negara," katanya.

Beliau memuatkan sajak tulisan anak bongsunya, Allahyarham Khaled Ali yang antara lain menyebut 'Sultan yang adil adalah Sultan yang wajib disembah, Sultan yang zalim adalah Sultan yang wajib disanggah'.

Diperturunkan semula artikel berkenaan demi kebenaran, keadilan dan pencerahan.

KETIKA artikel minggu lalu di bawah tajuk “Naungan khalifah, sultan dan imam” diterbitkan pada Isnin 25 November lalu,  saya dan isteri telah pun kehilangan Khaled bin Muhammad Ali, anak bongsu kami.

Beliau kembali ke rahmatullah sebelum subuh 23 November, pada umur 20 tahun. Innalillahi wainna ialaihi rajiuun.

Doa saya, ibunya, kakak dan abang-abangnya serta seluruh keluarga: Semoga kematian Khaled diampuni ALLAH Subhanahu Wa Taala. Semoga roh Khaled diletakkan dalam kalangan orang soleh, siddiqin dan syuhada, amiin ya Rabbul alamin.

Buat Khaled: Sebanyak mana sekali pun air mata mengalir, ia tidak akan selama-lamanya mengeringkan, malah tidak setitis pun mengurangkan lautan sedih dan pilu serta cinta rindu kasih sayang di lubuk kalbu ayah dan mama.

Juga, jelas terbukti, kasih sayang dan keprihatinan yang ayah dan mama berikan rupa-rupanya tidak dapat mengisi semua kekosongan dan tidak sampai kepada apa yang Khaled berhak mendapatkan.

Semoga ALLAH SWT mengampuni ayah dan mama atas segala kelemahan, kekurangan, kealpaan, ketidakpekaan dan ketidakprihatinan.

Tiada kata yang dapat saya lafazkan untuk menzahirkan rasa hati, bukan sahaja bagi pihak diri saya sebagai ayah, juga bagi pihak semua yang mengasihi dan mengenali beliau. Biarlah Khaled sendiri yang melahirkan rasa hatinya menerusi kolum Khalifah Bisnes kali ini.

Justeru, berikut saya paparkan sajak beliau tanpa disentuh atau diperbetul sekalipun terdapat kesilapan ejaan dan istilah. Sajak ini terletak paling atas daripada sepuluh sajak beliau tulis yang saya dapati daripada laptop beliau.

Beliau tidak berikan sebarang tajuk kepada sajak ke sepuluhnya ini, seolah-olah penulisannya belum lagi berakhir dan menanti diteruskan.

Jika saya diizinkan memilih tajuk untuknya, mungkin paling sesuai ialah petikan daripada salah satu ungkapan di dalamnya: “Menuntut hak dan menebus masa silam”

....this heart aches at your very thought,
it grows heavier as my memories taunt me,
I can hold back these tears no longer,
many years have passed and I am now a man,
yet I still yearn for you, and that old house on the hill.
rindu dalam hatiku seperti ombak yang memukul pantai,
tidak akan henti sehingga akhir zaman,
sehingga daku dapat kembali ke
tanah asal, jiwaku akan bergelora ingin
kembali, walaupun ke tujuh
lautan ku merantau, Tanjung Puteri
tetap akan di kalbu.
you are the eternal jewel of the south,
the cradle of our civilisation, the custodian of our people,
a sanctuary of hope, an abode of dignity,
they basked in the light of your imperial glory,
and trembled at the might of your warriors.
hari berganti hari tahun berganti tahun,
namun malamku masih menjadi medan air mata,
jangan berani kau persoal cintaku, takkan dapat kau bayang rinduku,
anggaplah pantun ini sebagai janji,
akan datang suatu masa yang akan ku kembali,
menuntut hak dan menebus masa silam.
their blood coarses through my veins, their prayers guide my heart,
this bloodline is an oath of duty, a life of service, sultan yang adil adalah sultan yang wajar disembah, sultan yang zalim adalah sultan yang wajib disanggah... 

Tan Sri Muhammad Ali Hashim 
Presiden, Dewan Perdagangan Islam Malaysia (DPIM)
ali.bizjihad@yahoo.com2
9 November. 2013.
http://omakkau.blogspot.com/2013/12/kerana-penulisan-beliau-atas-tajuk.html

Addin Deen at Addin - 2 days ago
Petronas menafikan berlaku fenomena luar biasa berhampiran pelantarnya di perairan Terengganu kononnya pelbagai spesies hidupan laut timbul di permukaan laut dan melompat naik ke atas pelantar seperti yang tersebar luas di internet. Pengurus Komunikasi dan Perhubungan Media Petronas Wilayah Pantai Timur, Zamri Mohamad berkata, siasatan pihaknya mendapati tidak wujud kejadian seumpama itu di pelantar milik Petronas iaitu Bekok A dan Bekok C, di Terengganu baru-baru ini. Malah, jelasnya, berdasarkan maklum balas kakitangan yang bertugas di pelantar berkenaan sejurus dihubungi bagi m... more »

Inilah 9 Smartphone Dengan Bateri Paling Tahan Lama Blog didno76.com

atsixty at ZAKRI ALI - 2 days ago
*Tidak boleh dinafikan selain fiturnya yang canggih dan pelbagai fungsi, pengguna smartphone banyak yang memilih telefon pintar yang mempunyai kemampuan bateri yang tahan lama. * *Kerana dengan bateri yang tahan lama, mereka boleh lebih leluasa untuk menggunakan telefon pintar untuk menelefon, melayari, berbual dan lain sebagainya.* *Banyak telefon pintar yang beredar saat ini, tetapi hanya beberapa sahaja yang mempunyai kemampuan bateri tahan paling lama. Berikut 9 Smartphone dengan bateri paling tahan lama:* *1. Lenovo P780. Telefon pintar ini mempunyai bateri Li-ion 4000 mAh, ... more »

Tunduki Hatimu

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 2 days ago
Tunduki Hatimu ------------------------------ Jom Turun Bantah BN(Barang Naik)....Kita Majoriti Rakyat !!! Posted: 27 Dec 2013 08:53 AM PST * Kesepakatan Dicapai, Gerakan3112-TURUN Mewarnai Dataran Merdeka 31 Disember 2013* Setelah satu pertemuan berlangsung, kami dari Gerakan3112 dan NGO TURUN akhirnya mencapai kata sepakat bersama rakyat menganjurkan sebuah himpunan protes besar-besaran di Dataran Merdeka menjelang ambang tahun baru. Gabungan *Gerakan3112-TURUN* yang mendapat sokongan dari beberapa NGO, kumpulan anak muda aktivis dan mahasiswa, dengan ini bersama dalam ... more »

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 2 days ago
Dialog Dewasa Kritik Berasa ------------------------------ Santai Sabtu : Tolong Jangan Memberukkan Lagi Keadaan. Posted: 27 Dec 2013 06:00 PM PST Gambar yang MyMassa dapat melalui e-mel. Kalau tak percaya, mungkin gambar bersejarah ni boleh jadi bukti keBERUKan mereka. Awas! Gambar Makhluk Yang Bakal BerGULING Malam Tahun Baru Dikesan. Posted: 27 Dec 2013 02:08 AM PST **Yang ni dah tentu haram punya....* You are subscribed to email updates from MyMassa | Dialog Dewasa, Kritik Berasa To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. Email delivery powe... more »

Kisah Amran di kedai runcit Pak Abu

ReJaM© at MiLo SuaM - 2 days ago
Amran masuk ke sebuah kedai runcit untuk membeli shampoo. Pak Abu pemilik kedai sedang menonton laporan Buletin Utama, TV3 di kaunter kedai.Sedang Amran memilih shampoo, tiba² kedengaran suara orang bertengkar. Rupanya Pak Abu sedang memarahi, kemudian menghalau seorang makcik.Amran terkejut kerana dia kenal benar makcik itu, itu Mak Bedah jiran sebelah rumahnya. Dia lantas berlari mendapatkan

The Unspinners

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 2 days ago
The Unspinners ------------------------------ - Tip untuk hadapi kenaikan harga barang - Yang demo Melayu bodoh... Cina naikkan harga, akhirnya berkuasa - Adakah Gestapo Penang turun? Dah siap latihan ... - Dah Parti Ajaran Syiah ... takkan tak mahu rampas kuasa? - BOCOR!!! e-mel plan guna bom ala Himpunan Bebas Anwar 901? - Fitnah Rosmah, MENIPU RAKYAT: Suara Keadilan patut disaman!!! - Muka-muka nak kena cekup di Sarawak dah dikenalpasti Tip untuk hadapi kenaikan harga barang Posted: 27 Dec 2013 11:00 PM PST Yang demo Melayu bodoh... Cina naikk... more »

APANAMA

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 2 days ago
APANAMA ------------------------------ Archbishop Pakiam, are you a priest or politician? Posted: 27 Dec 2013 09:46 PM PST What a wonderful world - LOUIS ARMSTRONG Posted: 27 Dec 2013 12:11 AM PST You are subscribed to email updates from APANAMA To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. Email delivery powered by Google Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610

Panglima Perang Cyber

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 2 days ago
Panglima Perang Cyber ------------------------------ The Unspinners Dedah e-mel rancang guna bom 31 Disember Depan ala Himpunan Bebas @Anwaribrahim 901 Posted: 27 Dec 2013 09:30 AM PST Panglima sejak dahulu sedar kebangkitan Islam dari Timur akan bermula di Malaysia. Sedikit demi sedikit Malaysia sedang dan telah serta terus menempa kejayaan yang tidak dicapai negara Islam yang lain bahkan negara Arab tempat asal ajaran suci sekalipun. Perkara ini perlu dibaca dengan deria penyiasat dan mengumpulkan semua bukti yang telah terjadi padaj masa kini di mana kebanyakan kekecohan... more »

KERANA PENULISAN BELIAU ATAS TAJUK "MENUNTUT HAK, MENEBUS MASA SILAM" .. TOKOH KORPORAT TERKENAL TELAH MENYERAHKAN KEMBALI 3 DARJAH KEBESARAN NEGERI JOHOR KEPADA ISTANA!!!!

OMAK KAU!!!! at Omak Kau!!!! - 2 days ago
*Bekas Presiden Johor Corp (JCorp), Tan Sri Muhammad Ali Hashim mengesahkan telah mengembalikan tiga darjah kebesaran negeri Johor, semalam. Menurutnya, tindakan itu diambil ekoran tidak dapat menerima tuduhan yang dibuat oleh Setiausaha Jumaah Majlis Diraja Johor, Datuk Abdul Rahim Ramli, 5 Disember lalu. Sebelum ini, Abdul Rahim mendakwa artikel Menuntut Hak, Menebus Masa Silam tulisan Muhammad Ali yang disiarkan Sinar Harian, dikhuatiri boleh menimbulkan persepsi negatif terhadap institusi diraja negeri Johor. ... more »

Belantan

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 2 days ago
Belantan ------------------------------ Menjelang 2014: Selagi ada kuasa, gunakanlah...? Posted: 27 Dec 2013 03:20 AM PST Tidak sampai seminggu lagi kita akan menyambut Tahun Baru 2014. Setahun lagi umur kita akan meningkat, setahun lagi cabaran akan mendatang, setahun lagi dosa pahala terus dihitung. Selagi hayat dikandung badan, selagi itu cabaran tetap mendatang. Si pemakan rasuah pula akan terus makan rasuah, waima sedar majikannya sedang seksa berjuang untuk hidup. Si pejuang akan terus berjuang dan si pendemostran akan terus berdemostrasi. Namun, negara akan tetap b... more »

MIMPI SENJA

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 2 days ago
MIMPI SENJA ------------------------------ “Hassan Malek tak layak jadi Menteri” - Haniza Posted: 27 Dec 2013 07:04 AM PST (Ain Ismail) [image: Haniza Talha]KUALA LUMPUR 27 DIS: Kenyataan Menteri Perdagangan Dalam Negeri Koperasi & Kepenggunaan Datuk Seri Hassan Malek tak ubah seperti seorang Ketua Umno cawangan dan tidak menggambarkan kedudukannya sebagai seorang menteri "Kenyataan beliau seperti seorang Ketua Umno cawangan. Tak layak bergelar menteri," kata Naib Ketua Wanita KEADILAN Haniza Talha ketika dihubungi *Keadilandaily*. [image: maharaja_lawak_hasan_malek]Katanya,... more »

Kami Sokong Tokguru

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 2 days ago
Kami Sokong Tokguru ------------------------------ - Smartphone Terbaik ,Bateri Tahan Lama - Masyaallah,Pasang Surah Yasin Untuk Puja Hantu - Info Kereta,Cara Tukar Wiper Kereta - Inilah Jadinya Bila Orang Letrik Memasak Smartphone Terbaik ,Bateri Tahan Lama Posted: 27 Dec 2013 11:02 PM PST Banyak telefon pintar yang beredar saat ini, tetapi hanya beberapa sahaja yang mempunyai kemampuan bateri tahan paling lama. Berikut 9 Smartphone dengan bateri paling tahan lama: *1. Lenovo P780.* Telefon pintar ini mempunyai bateri Li-ion 4000 mAh, Smartphone ini disokong... more »

Smartphone Terbaik ,Bateri Tahan Lama

ijoks2009 at Kami SokongTokguru - 2 days ago
Banyak telefon pintar yang beredar saat ini, tetapi hanya beberapa sahaja yang mempunyai kemampuan bateri tahan paling lama. Berikut 9 Smartphone dengan bateri paling tahan lama: *1. Lenovo P780.* Telefon pintar ini mempunyai bateri Li-ion 4000 mAh, Smartphone ini disokong oleh pemproses quad core Media Tek MT6589, berjalan menggunakan sistem operasi Android 4.2.2 Jelly Bean. Dengan RAM 1GB, kapasiti simpanan memori dalaman sebanyak 8GB. Peranti ini mempunyai skrin 5 inci dengan resolusi 1280 x 720 piksel dan kamera 1.3 megapiksel dengan ciri tambahan seperti Self Portrait Mirror. ... more »

PERKASA akhirnya mamak jugak - muramatsu

atsixty at ZAKRI ALI - 2 days ago
*Aku sudah lama tidak komen perkembangan politik tanah air. Tetapi bila ada kawan hantar gambar KuLi resmi perhimpunan UMNO perkasa, aku mula google gambar KuLi dan Ibrahim Ali.* *Sepertimana dijangka, kesimpulan dari gambar-gambar yang dipapar oleh image google, perkasa Ibrahim Ali itu kini sudah dipenuhi dengan muka-muka mamak. * *Heh heh heh.... Setiausaha Agung Perkasa itu rupanya Syed...tetapi syed dan maidin tak ada beza. Ekuiti 30% bumiputra yang diperjuang perkasa itu sebenarnya idaman geng-geng ini. Periksa lah sendiri bahawa majoriti merekalah yang mencadang projek dan me... more »

Luahan Hati Mahasiswa Undang-Undang UKM Berkenaan Kenaikan Harga Barang

Addin Deen at Addin - 2 days ago
Revolusi kebangkitan bukan fenomena baru, ia telah bermula sejak berpuluh tahun dahulu, era 70an. Banyak revolusi telah dilakukan, bermula Revolusi Iran, Revolusi Syria, Arab Spring dan banyak lagi tempat termasuk Indonesia dan Malaysia. Fenomena "street protest" di Malaysia bukan penglibatan golongan berpendidikan rendah, namun ia adalah penglibatan rakyat dan pemimpin. Berikut rentetan demonstrasi jalanan dan himpunan rakyat di Malaysia: Bersih, Bersih 2.0, Himpunan Hijau, Tuntutan Royalti, Lynas, Hapus AUKU, Mansuh PTPTN, Mansuh ISA dan sebagainya. Keadaan ini sebenarnya meliha... more »

Masyaallah,Pasang Surah Yasin Untuk Puja Hantu

ijoks2009 at Kami SokongTokguru - 2 days ago
PEMANDANGAN dari luar Tokong Tanjung Datuk Kong di Jalan Demak Laut, Kuching. ------------------------------ KUCHING – Sebuah tokong Cina yang diberi nama Tokong Tanjung Datuk Kong di Jalan Demak Laut di sini didakwa menjadi tumpuan kaki judi memuja ‘jerangkung’ dengan memainkan audio surah Yasin dan ayat suci al-Quran untuk mendapatkan nombor ekor. Pengerusi Pertubuhan Peradaban Melayu Sarawak (Adab), Shariff Busrah mendedahkan, pihaknya kesal dengan tindakan pengendali tokong tersebut yang jelas mempersendakan agama Islam apabila memainkan au... more »

Tinggalkan Malaysia jika tidak suka kerajaan 47% BN, kata Ketua Wanita Umno

atsixty at ZAKRI ALI - 2 days ago
*Wanita Umno Bahagian Kuantan meminta pihak yang tidak berpuas hati dengan kerajaan pimpinan Barisan Nasional (BN) meninggalkan negara ini dan tinggal di negara yang disukainya.* * Ketuanya Datuk Zaiton Mat (gambar) berkata, adalah mudah untuk mempertikaikan kelemahan kerajaan tetapi dalam masa yang sama menafikan usaha kuat yang dibuat kerajaan untuk melahirkan suasana yang bebas dan harmoni di negara ini.* * Zaiton berkata demikian selepas mengetuai 50 anggota Umno Kuantan dan Paya Besar yang membuat laporan polis di Balai Polis Kuantan semalam, lapor The Star.* *Laporan... more »

Keadilan Kelantan dakwa Ahmad Yaakub dolak dalih REAKSI SENJA

atsixty at ZAKRI ALI - 2 days ago
*Ahmad Yaakub didakwa cakap belawak.*[image: Ahmad Ali's photo.] *Ekoran ulasan saya mengenai pandangan Wan Nik Wan Yusuf mengenai Parti Keadilan Rakyat (Keadilan) dalam posting semalam, malam tadi saya menerima panggilan dari seorang pemimpin Keadilan negeri Kelantan yang menyokong ulasan saya dan memberi input tambahan terhadap apa yang berlaku ke atas parti berkenaan.Dengan nada sedih dan kesal, pemimpin itu menyatakan apa yang saya utarakan dalam posting itu adalah benar, bahkan ada tindakan-tindakan dari pihak Pas yang lebih menyedihkan lagi. "Pas Kelantan bukan sahaja mer... more »

WOW! Himpunan bantah naik harga - derhaka kepada Agong, khianati rakyat

atsixty at ZAKRI ALI - 2 days ago
[image: WOW! Himpunan bantah naik harga - derhaka kepada Agong, khianati rakyat] *MUAR - Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Muar dan Bakri menyifatkan penganjuran Himpunan Guling Kerajaan yang dirancang pihak tertentu pada 31 Disember ini sebagai tindakan menderhaka terhadap Yang di-Pertuan Agong dan mengkhianati rakyat.* *Ketua Pemuda UMNO Bahagian Muar, Sallehudin Satar berkata, perbuatan tersebut jelas bertentangan dengan prinsip sebenar demokrasi kerana kerajaan sedia ada dipilih secara sah dan penganjuran himpunan haram itu hanya mencerminkan agenda politik pihak tertentu yang... more »


My Dashboard.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mana akuan baru pemuda muar di bawah ketua pemuda baru..berita trkini ketua pemuda muar ada citos n berhutang sana sini..sila siasat n ambil tindakan...pemuda muar