Selasa, 25 Februari 2014

3509. Allah SWT tidak mengampun dosa berhutang, walau pun hutang yang tidak dituntut.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com   


DOSA BERHUTANG TIDAK DIAMPUN ALLAH



ISLAM membenar, malah mengharuskan seseorang itu berhutang ketika berdepan dengan kesusahan dan kesempitan hidup yang membabitkan masalah kewangan.

Pada masa sama, Islam memberi galakan kepada umatnya agar memberi bantuan dan pertolongan kepada mereka yang memerlukan dalam pelbagai bentuk seperti pinjaman secara hutang bagi meringankan beban yang ditanggung oleh mereka, lebih-lebih lagi dalam hal keperluan asasi.

Firman Allah bermaksud: “Sesungguhnya orang lelaki yang bersedekah dan orang perempuan yang bersedekah, serta mereka memberikan pinjaman kepada Allah (semata-mata untuk mendapatkan pahala) dengan pinjaman yang baik (ikhlas) akan digandakan balasannya dan mereka pula akan beroleh pahala yang mulia." (Surah al-Hadid, ayat 18)

Firman Allah bermaksud: "Dan bertolong-tolonglah kamu pada jalan kebaikan dan ketakwaan dan janganlah bertolong-tolong pada perkara dosa dan permusuhan." (Surah al-Maidah, ayat 2)

Namun, Islam begitu teliti dan memandang berat dalam soal memberi, menerima dan membayar semula hutang kerana ia membabitkan hubungan sesama manusia ketika hidup di dunia ini hingga ke akhirat kelak.

Mengapakah anda berhutang?

Ada banyak faktor yang menyebabkan seseorang itu terjebak dalam hutang antaranya ialah:

l. Ingin memenuhi kehendak dan tuntutan hawa nafsu untuk memiliki sesuatu yang tidak mampu ditunaikan kecuali dengan berhutang.

2. Pengaruh daripada sahabat handai atau jiran tetangga yang sering memberi galakan untuk berhutang. Lantaran itu dia berbuat demikian, walaupun pada hakikat dirinya itu tidak memerlukan, tetapi hanya untuk berbangga dengan apa yang dimilikinya.

3. Sikap tidak berasa puas dan cukup dengan apa yang dimiliki dan sanggup berhutang demi memenuhi kehendak dan hajatnya tanpa memikirkan akibat yang mendatang.

4. Kemudahan pinjaman yang disediakan oleh beberapa pihak tertentu seperti institusi kewangan dan perbankan bagi menggalakkan lagi amalan berhutang.

5. Berkehendakkan sesuatu benda yang membabitkan kebendaan dengan cepat dan segera walaupun hakikatnya dia tidak mampu berbuat demikian.

Dalam hal ini jika perkara yang hendak dimiliki itu adalah keperluan asasi (dharuriat) seperti makanan, minuman, tempat tinggal, pakaian dan pelajaran, maka Islam membenarkan berhutang sebagaimana dalam sebuah hadis bermaksud: 

"Daripada Abu Hurairah berkata seseorang: Ya Rasulullah, pekerjaan apakah yang paling baik? Baginda bersabda Memasukkan kepada saudara kamu kegembiraan atau melunaskan hutangnya atau memberi roti (makanan) kepadanya."

Jika perkara yang ingin dimiliki itu bukan perkara asasi atau penting dalam kehidupan seseorang itu, maka tidak perlulah dia berhutang. Ini kerana hanya akan menambahkan bebanan, lebih-lebih lagi jika membabitkan institusi kewangan dan perbankan yang mengamalkan sistem riba.


Kesan amalan berhutang.

l. Penyakit berhutang ini jika diamalkan akan menjadi satu budaya dalam kehidupan manusia yang boleh mendatangkan kesan negatif kepada pemiutang seperti muflis. Ini disebabkan bebanan hutang yang tinggi serta gagal melunaskan hutangnya.

2. Jiwa orang yang berhutang tidak akan tenteram dan aman, hidupnya dalam resah gelisah kerana dihantui bebanan dan tuntutan hutang yang tinggi.

3. Seseorang yang terbeban dengan hutang akan memungkinkan dia melakukan pelbagai perkara yang dilarang oleh syarak seperti mencuri dan menjual maruah diri semata-mata untuk melunaskan hutangnya.

4. Orang yang berhutang akan terikat hidupnya di dunia dan akan tergantung amalan dan rohnya selepas meninggal dunia hingga segala hutang piutangnya dilunaskan ketika hidup.

Sabda Rasulullah SAW: "Jiwa orang mukmin akan tergantung dengan hutangnya (iaitu tidak dihukum selamat atau celaka) hingga dia menjelaskan hutangnya."

Rasulullah SAW pernah berwasiat kepada sahabat Baginda agar mengurangkan hutang seperti sabdanya : "Kurangkanlah dirimu daripada melakukan dosa, maka akan mudahlah bagimu ketika hendak mati. Kurangkanlah daripada berhutang nescaya kamu akan hidup bebas."

Amalan berhutang bukan saja membabitkan kehidupan dunia semata- mata, bahkan berpanjangan hingga ke hari akhirat.

Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya sebesar-besar dosa di sisi Allah ketika seseorang hamba itu berjumpa dengan Allah nanti selepas dosa besar lain yang ditegah ialah seseorang lelaki yang berjumpa dengan Allah pada hari hisab dengan mempunyai hutang yang belum dijelaskan lagi."

Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Semua dosa orang yang mati syahid diampuni kecuali hutangnya." (Hadis riwayat Bukhari, Tarmizi, An- Nasai' dan Ibn. Majah)

Rasulullah sendiri tidak akan menyembahyangkan jenazah orang yang masih mempunyai hutang. Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Saidina Ali bahawa apabila didatangkan kepada Rasulullah satu jenazah, Baginda tidak akan bertanya mengenai amalan si mati, tetapi bertanya apakah si mati mempunyai hutang atau tidak. Jika si mati mempunyai hutang, Rasulullah menyuruh sahabatnya menyembahyangkan jenazah itu atau Baginda meminta sesiapa yang sanggup menaggung hutang si mati. Jika tiada, maka hutang itu akan diserah atau ditanggung oleh pihak Baitulmal.

Sumber: Petikan buku Budaya Berhutang: Amalan Dan Akibatnya. Terbitan Jabatan Agama Islam Selangor.

Sumber: http://www.suatuperjalananmaya.com/2014/02/dosa-berhutang-tidak-diampun-allah.html

TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 56 minutes ago
TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT ------------------------------ Kenyataan Najib Jenaka Paling Hebat Abad Ini Posted: 24 Feb 2014 03:50 AM PST PRK Kajang : Anwar Bakal Disabotaj ??? Posted: 23 Feb 2014 09:55 PM PST You are subscribed to email updates from TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. Email delivery powered by Google Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610

MEMBANGUN BERSAMA ISLAM

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 56 minutes ago
MEMBANGUN BERSAMA ISLAM ------------------------------ Perjuangan Pas Bukan Untuk Taksub Individu. Posted: 23 Feb 2014 06:43 PM PST Idris Hj Ahmad 20/2/14 Apabila Rasulullah wafat, Saidina Umar Alkhattab bangkit menyatakan dengan marah siapa yang kata baginda wafat maka akan dikenakan hukuman. Maka Saidina Abu Bakar Assidiq bangun dengan ungkapannya yang masyhur "Siapa yang menyembah Nabi Muhammad SAW sesungguhnya Nabi Muhammad sudah wafat, siapa yang menyembah Allah, maka sesungguhnya Allah itu hidup dan tidak mati". Ini dalil hendak menunjukkan bahawa ajaran Islam men... more »

Lelaki Selambe Tidur Dalam Keretapi Tanpa Seluar

Nas Rul at dairishare - 1 hour ago
Kelakuan pemuda Cina ini sungguh diluar pemikiran orang waras, ia membuka seluar dan baring dalam subway (seperti dirumah saja) .. Tapi jangan terkejut, menurut dari laman sumber, pekara ini sudah sering terjadi di China ..

Anak Sungai Derhaka

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 hours ago
Anak Sungai Derhaka ------------------------------ - Memalukan! UMNO guna 'Bots Twitter' untuk puji BR1M.. - Fitnah Pil Kuda: Presiden PAS diperintah bayar RM2 juta dalam Penghakiman Ingkar - Eh? Cuba lihat baju apa mamat yang pukul isteri ni pakai.. - Belum penamaan calon, BN sudah tabur janji Memalukan! UMNO guna 'Bots Twitter' untuk puji BR1M.. Posted: 24 Feb 2014 05:31 AM PST Ada orang kata..'If you pay peanuts, you get monkeys' maknanya lebih kuranghanya oranng yang bodoh akan berkerja untuk anda jika anda bayar ciput.. Dalam hal angkat diri sendiri ... more »

Fakulti Siyasah Syar'iyah

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 hours ago
Fakulti Siyasah Syar'iyah ------------------------------ Kaahhh, kah kah ... Anwaaarrr, Anwar ...? Posted: 23 Feb 2014 07:55 PM PST Kaahhh, kah kah ... Anwaaarrr, Anwar ...? You are subscribed to email updates from Fakulti Siyasah Syar'iyah To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. Email delivery powered by Google Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610

Jasindaily Online

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 hours ago
Jasindaily Online ------------------------------ - AKHIRNYA TIMBALAN MENTERI AKUI PBS GAGAL - PAS TOLAK AQIDAH BERTENTANGAN DENGAN AQIDAH AHLI SUNNAH WALJAMAAH - Tindakan pindahkan guru bukti sistem PBS zalim - ANGKARA PBS : GURU DIARAH BERTUKAR AKHIRNYA TIMBALAN MENTERI AKUI PBS GAGAL Posted: 24 Feb 2014 07:19 AM PST KUALA LUMPUR: Jika Timbalan Menteri Pendidikan, YB P Kamalanathan juga mengeluh untuk mengisi data seorang murid dalam sistem penilaian pelajar, bagaimana pula dengan keadaan guru-guru yang mempunyai kira-kira lebih 80 pelajar untuk tugasan te... more »

REZQEEN HILL

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 hours ago
REZQEEN HILL ------------------------------ Kemungkinan Besar PAS Pulaukan #PRKKajang Disebabkan Pil Kuda #1Malaysia #Kajang Posted: 23 Feb 2014 06:56 PM PST Surat khabar hari ini menyiarkan Presiden PAS, Hadi Awang disaman sebanyak RM2 juta daripada partner in crime, Pakatan hamlau. Saman RM2 juta tersebut dibuat oleh calon DUN Bukit Besi, Terengganu yang dikaitkan dengan pil kuda oleh Hadi Awang sebelum ini. Hari ini keputusan tersebut menyebelahi orang yang dianiaya, berkemungkinan besar keputusan mahkamah ini juga akan memberi kesan kepada gerakan jentera PAS pada PRK ... more »

IPOHMALAY

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 hours ago
IPOHMALAY ------------------------------ Si Jujur vs Si Penipu Posted: 23 Feb 2014 07:54 PM PST "KALAU kerbau kita pegang talinya, kalau manusia kita pegang janjinya'. Itu insiden yang terjadi pada 8 April 2010 setelah dengan tidak berdolak-dalik lagi, Datin Paduka Chew Mei Fun meletakkan semua jawatan dalam parti dan kerajaan. Waktu itu bukan 'kecil anak' jawatan yang disandangnya. Jawatan Ketua Wanita MCA, Pengerusi Wanita MCA Selangor dan Pengerusi Skuad Bantuan Bencana (CRSM) dilepaskan. Bukan itu sahaja tetapi berserta sekali jawatan Timbalan Menteri Pembangunan Wanit... more »

Jentera BN Bengang Muhyiddin Sudah "Iktiraf" Anwar Menang Di Kajang

atsixty at ZAKRI ALI - 4 hours ago
*Jentera BN semakin tidak bersemangat dengan kenyataan MuhyiddinKAJANG: Nampaknya Timbalan Pengerusi BN, Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak yakin BN akan menang dalam PRK Kajang pada 23 Mac ini apabila beliau berkata meskipun calon PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim memenangi PRK Kajang, Anwar tidak akan berjaya ke Putrajaya,* *Katanya, sekiranya Anwar menang, beliau hanya ADUN di Selangor sedangkan Datuk Seri Najib Tun Razak masih Perdana Menteri.“Yang menang sekarang BN. Perdana menteri kita Najib. Anwar kalau menang sebagai ADUN. Yang menang di Kajang tidak jad... more »

Rakyat Boleh Menilai Siapa Yang Menipu Rakyat...

atsixty at ZAKRI ALI - 4 hours ago
Mafiaboss Melayu [image: Photo: Rakyat Boleh Menilai Siapa Yang Menipu Rakyat... " Inilah jenaka hebat abad ini. Rakyat boleh menilai siapa yang menipu rakyat.Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak jangan anggap rakyat kini tidak bermaklumat," demikan menurut Naib Presiden Pas Pusat, Tuan Ibrahim Tuan Man apabila diminta untuk mengulas mengenai kenyataan PM semalam yang meminta rakyat elak ditipu janji-janji pembangkang. Menurutnya, kerajaan BN sebelum ini pernah menjanjikan pelbagai 'bulan dan bintang' kepada rakyat namun sehingga kini janji-janji tersebut belum dapat dilaksan... more »

TINTA MUTIARA

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 4 hours ago
TINTA MUTIARA ------------------------------ APABILA RM600 DIILUSIKAN SEBAGAI RM6 JUTA Posted: 24 Feb 2014 04:51 AM PST Bukti, BR1M cukup untuk belanja selama setahun tersebar Feb 23, 2014 http://darisungaiderhaka.blogspot.com DIPERCAYAI untuk mempertahankan kenyataan Perdana Menteri, Najib sebelum ini yang mendakwa bahawa duit BR1M cukup untuk belanja selama setahun, satu info grafik disebar di laman sosial facebook dan twitter. Info grafik tersebut mendedahkan fakta bahawa duit BR1M yang diterima sebanyak RM650 cukup untuk perbelanjaan berhemah selama setahun. Malah ma... more »

Roslan SMS Corner

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 4 hours ago
Roslan SMS Corner ------------------------------ Kalimah "Allah" jangan debat tapi cari penyelesaian (24/2/14) Posted: 23 Feb 2014 10:54 PM PST Isu penggunaan kalimah "Allah" masih tinggal terapung-apung di udara tanpa ada satu kata putus yang boleh mereda atau menyelesaikan permasalahannya. Bagi PAS contohnya kata putus telah pun dikeluarkan oleh Presiden dan Majlis Syura Ulamak PAS, pada dasarnya bagi PAS menterjemahkan kalimah "God" atau "Lord" dalam mana-mana kitab agama bukan Islam kepada Allah tidak dibolehkan kerana ianya tidak menepati maksud sebenar dan boleh men... more »

DOSA BERHUTANG TIDAK DIAMPUN ALLAH

Suatu Perjalanan Maya at SUATU PERJALANAN MAYA - 5 hours ago
ISLAM membenar, malah mengharuskan seseorang itu berhutang ketika berdepan dengan kesusahan dan kesempitan hidup yang membabitkan masalah kewangan. Pada masa sama, Islam memberi galakan kepada umatnya agar memberi bantuan dan pertolongan kepada mereka yang memerlukan dalam pelbagai bentuk seperti pinjaman secara hutang bagi meringankan beban yang ditanggung oleh mereka, lebih-lebih lagi dalam hal keperluan asasi. *Firman Allah bermaksud: “Sesungguhnya orang lelaki yang bersedekah dan orang perempuan yang bersedekah, serta mereka memberikan pinjaman kepada Allah (semata-mata untuk... more »

Rahim Tamby Chick akan bawa naik harta karun Melayu RM6.4 billion

atsixty at ZAKRI ALI - 5 hours ago
Usaha mengapungkan kapal Portugis, Flor De La mar yang dipercayai tenggelam di perairan Aceh, Indonesia ketika membawa rampasan khazanah empayar Melaka bernilai kira-kira AS$2 bilion*(RM6.4 bilion)* dijangka dapat direalisasi dengan kerjasama tiga negara. *Pengerusi Jawatankuasa Penyelaras dan Penyelidikan usaha tersebut, Tan Sri Rahim Tamby Chik berkata, negara terbabit ialah Malaysia, Indonesia serta Portugal dan untuk mencapai hasrat itu, beliau telah mengusulkan cadangan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini untuk melaksanakan projek itu.* *“Sejak dahul... more »

BIAR GAMBAR BERBICARA ... ANAK-ANAK MASIH KECIL PUN SUDAH BIJAK MENILAI .... PEMIMPIN MANA RAKYAT MERASAKAN ADA MASA DEPAN.

OMAK KAU!!!! at Omak Kau!!!! - 5 hours ago
*Lihat betapa selamat dan tenangnya perasaan anak kecil itu dipangkuan DSAI ... amat berbeza apabila seorang anak kecil berada dalam dakapan Najib Razak .. bukannya seorang tetapi dua orang sekali .. menangis meraung ketakutan.Disitu kita boleh menilai pemimpin mana yang dirasai oleh anak-anak ini mereka ada masa depan dan boleh di taruhkan harapan.* *Kalau anak-anak masih kecil pun sudah mampu menilai .. kita yang sudah dewesa patut malu jika masih tidak mampu menilai dan membezakan pemimpin yang mampu memacu negara kearah yang lebih baik dan tahap yang lebih tinggi.*

Idris Jala Letak Jawatan? - Addin

atsixty at ZAKRI ALI - 5 hours ago
*Sekarang rakyat Malaysia tahu mengapa Datuk Seri Idris Jala (gambar) berdiam diri selama selama ini ketika perdebatan isu kalimah Allah semakin hangat dibangkitkan. Beliau tidak mempunyai penjelasan yang masuk akal ke atas sikap tidak berpendirian kerajaan dalam menghormati penyelesaian 10-perkara melibatkan penganut Kristian, walaupun dirinya sendiri adalah arkitek penyelesaian tersebut.Beliau juga masih mencari alasan karut untuk mewajarkan langkah tidak berasas Putrajaya dalam kontroversi rampasan kitab Injil oleh pegawai Jabatan Agama Islam... more »

INILAH DIA YB UMNO/BN YANG TERLEBIH BIJAK.

Na'im Nikmat at Na'im Nikmat @blog - 6 hours ago
Lepas ini pakat bawak mee segera,beras, dll suruh mamak masak kah3...

Kerajaan Semakin Zalim.. Guru Akan Bersatu Membenci Kerajaan..

atsixty at ZAKRI ALI - 6 hours ago
*Tindakan Kementerian Pendidikan menukar Pengerusi Penaja Suara Guru Masyarakat Malaysia (SGMM), Mohd Nor Izzat Mohd Johari ke sekolah luar daerah berkuatkuasa serta merta adalah suatu keputusan yang tidak bijak.* *Perbuatan seperti itu tidak akan sekali-kali menakutkan guru yang bersuara menentang dasar tidak betul kementerian, sebaliknya memberikan lagi semangat kepada semua guru untuk bersatu dan membenci kerajaan.* *Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim berkata, beliau terkejut dengan perkembangan terbaru dihadapi pengerusi pen... more »
Blogger Home. 
HTML NOTE FOR SHARE: 
<div style="text-align: center;">
<b>s3v3n</b></div>
<div style="text-align: center;">
<embed height="200" src="http://flash-clocks.com/free-flash-clocks-blog-topics/free-flash-clock-190.swf" type="application/x-shockwave-flash" width="200" wmode="transparent"></embed><br /></div>
<div style="text-align: center;">
<b>s3v3n</b></div>

<div style="text-align: center;">
<div class="homeFlashClockItem" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; margin: 23px auto 0px; outline: 0px; padding: 0px; text-align: center; vertical-align: baseline; width: 400px;">
<iframe frameborder="0" scrolling="no" src="http://www.clocklink.com/html5embed.php?clock=012&amp;timezone=PST&amp;color=black&amp;size=170" style="border-width: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; height: 170px; margin: 0px; outline: 0px; overflow: hidden; padding: 0px; vertical-align: baseline; width: 170px;"></iframe></div> 

<div style="text-align: center;">
<embed align="middle" allowscriptaccess="sameDomain" height="305" name="nackvision_timer04" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" quality="high" src="http://nackvision.com/goodies/clocks/nackvision_timer04.swf" type="application/x-shockwave-flash" width="303"></embed><br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="background-color: white; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; direction: rtl; margin-bottom: 0.0001pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
s3v3n

s3v3n

Tiada ulasan: