Isnin, 10 Mac 2014

3672. Keperluan sifat kasih kepada kanak-kanak sebabagaimana kasihnya Rasulullah SAW kepada kanak-kanak.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Meja www.peceq.blogspot.com   

KASIHNYA RASULULLAH SAW KEPADA KANAK-KANAK

RASULULLAH SAW senang bermain-main (menghibur) dengan anak-anak dan kadang-kala baginda memangku mereka.

Baginda SAW pernah menyuruh Abdullah, Ubaidillah dan anak anak lain untuk berbaris lalu berkata, “siapa terlebih dahulu sampai kepadaku akan ku beri sesuatu (hadiah). Mereka pun berlumba-lumba menuju ke arah Baginda SAW, kemudian anak-anak itu duduk di pangkuannya lalu Rasulullah SAW menciumi mereka dan memeluknya”.

Ketika Jaafar bin Abu Tholib, terbunuh dalam peperangan, Rasulullah SAW, sangat bersedih. Baginda SAW segera datang ke rumah Jaafar dan bertemu isterinya Asma bin Umais yang sedang membuat roti, memandikan anak-anaknya dan memakaikan baju. Baginda SAW berkata, “kemarilah anak-anak Jaafar”, ketika anak-anak itu datang kepadanya, beliau menciuminya sambil menitiskan air mata.

Lalu Asma bertanya kepada Baginda SAW mengapa,‘wahai Rasulullah SAW, mengapa anda menangis? Apakah ada berita dukacita tentang suamiku Jaafar dan sahabatnya?’Baginda SAW menjawab, ‘ya benar, mereka di timpa musibah’. Air mata Baginda SAW mengalir deras.

Asma pun menangis sehingga wanita sekeliling rumahnya berkumpul dan mengerumuninya. Kemudian Rasulullah SAW bersabda, ‘Janganlah kalian melupakan keluarga Jaafar, buatlah makanan untuk mereka kerana keluarga ini dalam musibah akibat kematian Jaafar’.

Al-Aqraa bin Harits melihat Rasulullah SAW mencium Al-Hasan lalu berkata,”wahai Rasulullah SAW, aku mempunyai sepuluh anak, tetapi aku belum pernah mencium mereka”. Rasulullah SAW bersabda, “aku tidak akan mengangkat engkau sebagai seorang pemimpin apabila ALLAH mencabut rasa kasih sayang dari hatimu. Barang siapa tidak memiliki rasa kasih sayang, nescaya dia tidak akan disayangi”.

Seorang anak kecil dibawa kepada Rasulullah SAW untuk didoakan, dimohonkan berakah dan diberi nama. Anak-anak tersebut dipangku oleh Baginda SAW. Tiba-tiba anak itu kencing, lalu orang-orang yang melihatnya berteriak. Baginda SAW berkata, “jangan diputuskan anak yang sedang kencing, biarkanlah dia selesaikan kencingnya”. Selepas itu, beliau berdoa dan memberi nama lalu membisiki kepada ibu bapa anak itu supaya tidak menyimpan sangkaan buruk. Ketika pasangan itu berlalu, Baginda SAW mencuci sendiri pakaian yang terkena kencing tadi.

Ummu Kholid binti Khoid bin Saad Al- Amawiyah berkata, aku dan ayahku menghadap Rasulullah SAW dan bermain dengan cincin Baginda SAW, ayahku memarahiku tetapi Rasullulah SAW berkata, “biarkanlah dia”. Kemudian Baginda SAW berkata kepadaku, bermainlah sepuas hatimu, nak!’

Ketika Rasulullah SAW bersolat, Baginda SAW meletakkan Umamah binti Zainab di lehernya. Tatkala Baginda SAW sujud, Umamah diletakkannya di sebelah apabila Baginda SAW kembali berdiri diletakannya semula Ummamah dileher. Umamah adalah anak Abu Ash bin Rabigh bin Abdusysyam.

MH370 - Apa Jadi Dengan Prosedur Keselamatan Pintu Masuk Di KLIA?

ReJaM at MiLo SuaM - 18 minutes ago
Kenyataan Terbuka10 Mac 2014MH370 - Apa Jadi Dengan Prosedur Keselamatan Pintu Masuk Di KLIA? Solidariti Anak Muda Malaysia Zon Muar turut merasa amat dukacita dan bersedih di atas kehilangan penuh misteri pesawat Malaysia Airlines MH370 sejak Sabtu lepas. SAMM Muar juga berkongsi kesedihan anggota keluarga dan sanak saudara penumpang dan anak kapal MH370. SAMM Muar sentiasa mendoakan agar

BN Boleh Buat Apa Saja, Tapi Anwar Tetap Mara Kehadapan......

atsixty at ZAKRI ALI - 27 minutes ago
Rimau Sumatera *Keputusan Mahkamah Rayuan mensabitkan lima tahun penjara ke atas Anwar Ibrahim atas tuduhan liwat bukan saja menyekat peluang Ketua Umum PKR itu untuk bertanding dalam pilihan raya Kajang 23 Mac ini, tetapi ia juga memberi kesan negatif dan risiko kepada Umno dan BN.* * Seorang pegawai bekas Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi, berkata rakyat akan makin membenci dan meluat kepada Umno dengan apa yang berlaku kerana mereka melihat taktik politik Umno memenjarakan Anwar itu sebagai mengulangi perkara sama yang menjijikkan.* * Katanya rakyat tidak memahami proses... more »

Akhbar Beijing Tibai Kerajaan Malaysia Mengenai Pesawat MH 370 .. Dan Kerajaan Cina Mahu Ambil Alih Pencarian Pesawat

Abu Luqman at Media Orang Kampung - 27 minutes ago
中国政府终于忍无可忍出手了!中国宣布即日起全盘接手调查马航班机失联工作 !马航只负责家属吃住就好,不会做事的滚一边去!【中国全盘接手此事】中国政府有关部门今天中午13:26在丽都饭店举行第一场发布会,包括民航空中安全局、外交部领事副 司长、交通部搜救值班室副主任在内的官方人士表示:中国现在全盘接手此事,马航以后...See More Beijing is at last unbearable shot! China announces investigation now take over Malaysia Airlines flight lost work!Families of the Malaysia Airlines is responsible only for eating and living well, won't do roll over and
Macam Mana Nak Hidup Macam Ni 
Syed Abdullah Al-Attas at Uncleseekers v2: Seek The Truth - 32 minutes ago
Macam Mana Nak Hidup Macam Ni Assalamua’laikum Warahmatullahi Wabarakatuh kepada semua pembaca blog uncleseekers, geng-geng *GV6* dan juga team admin *GV6* yang sentiasa bertungkus lumus dalam memastikan setiap warga *GV6* mendapat keuntungan dari usahasama perniagaan yang dibuat… Saya mula membaca blog uncleseeker pada April 2013 untuk membaca gossip-gossip hangat. Pada bulan Oktober 2013, saya mula terbaca mengenai forex, robot, milium dan yang berkaitan untuk buat duit. Ianya amat menarik minat saya. Tapi pada masa itu, peserta perlu menghadiri kursus dan uruskan pembelian fore... more »

MH370: Terungkai sudah kenapa Scorpene tidak digunakan

PBO™ at pen buruk online ™ - 43 minutes ago
Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) menjelaskan pihaknya tidak mengerah dua buah kapal selam miliknya di dalam operasi mencari dan menyelamat pesawat Malaysia Airlines MH370 kerana asetnya itu tidak dilengkapi dengan kemudahan untuk melaksanakan operasi tersebut. TLDM memiliki dua buah kapal selam jenis Scorpene daripada kelas Perdana Menteri dikenali KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Abdul Razak. Pesawat Boeing 777-200 MAS yang membawa 239 penumpang itu hilang ketika di dalam penerbangan daripada Kuala Lumpur ke Beijing, China semalam dan sehingga kini belum ditemui. {baca lagi klik ... more »

HIKMAH MAHKAMAH RAYUAN JATUHKAN HUKUMAN PENJARA 5 TAHUN KEATAS DSAI .... PSM AKAN KERJA KERAS BANTU CALON KEADILAN/PR CAPAI KEMENANGAN BESAR PRK KAJANG.

OMAK KAU!!!! at Omak Kau!!!! - 49 minutes ago
*Sebelum ini Parti Sosialis Malaysia (PSM) dikatakan agak menjauhkan diri semenjak DUN N25 kajang diistiharkan kosong dan DSAI pula diwar-warkan sebagai calon KEADILAN/PR dengan slogan "KAJANG MOVE".Kini apabila sedar akan kezaliman secara terang Mahkamah Rayuan menjatuhkan hukuman secara tergesa-gesa sehingga bersidang lebih masa semata-mata mau jatuhkan hukuman 5 tahun penjara maka hari ini PSM membuat pendirian akan berkerja keras berganding bahu dengan komponen Pakatan Rakyat yang lain memastikan calon Pakatan rakyat Datin Seri Wan Azizah menang bergaya PRK K... more »

Kenapa Proses Dialog Saya Dengan Kassim Ahmad Diganggu KDN ?

atsixty at ZAKRI ALI - 57 minutes ago
AKforty Seven [image: Photo: "Dr Asri hairan dengan sikap KDN yang kelihatan menganggu proses dialog di antara beliau dengan Kassim Ahmad anjuran Sinar Harian..apa motif KDN..ini melibat jutaan akidah umat Islam..Sepatutnya dipermudahkan dialog ini..kalau berkaitan agama banyaknya kerenah..kalau konsert kpop laju jer..Malaysia seolah2 sengaja menempah bala."]*"Dr Asri hairan dengan sikap KDN yang kelihatan menganggu proses dialog di antara beliau dengan Kassim Ahmad anjuran Sinar Harian..apa motif KDN..* *Ini melibat jutaan akidah umat Islam..Sepatutnya dipermudahkan dialog ini..... more »

tunku

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 1 hour ago
tunku ------------------------------ MAS Follows Protocol Notifying Passengers' Families First On MH370's Disappearance Posted: 10 Mar 2014 02:03 AM PDT While defending the airline's approach, he said *MAS* had to adhere to the procedures outlined in the protocol and could not disclose any information to the public. "It is important for *MAS* to inform the relatives first because the airline would want to avoid them (relatives) obtaining any false information from other sources. "*MAS* made the right move by immediately informing and grouping the next-of-kin of passengers... more »

The Antics of Husin Lempoyang

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 1 hour ago
The Antics of Husin Lempoyang ------------------------------ Filem Ratu Ayer Mata mula tayangan di Kajang Posted: 09 Mar 2014 07:06 AM PDT Kajang Pak Malau Kajang berlipat Kajang Nuar meraung merata Kajang Chew Mei Fun Kajang bertempat Kajang Neng Azizah ratu ayer mata You are subscribed to email updates from The Antics of Husin Lempoyang To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. Email delivery powered by Google Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610

anakbukitgantang says

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 1 hour ago
anakbukitgantang says ------------------------------ #PrayFor MH370-serpihan bukan bangkai kapalterbang MH 370 Posted: 09 Mar 2014 02:41 PM PDT [image: BiQ]Bukan bangkai pesawat *SEPANG*: Serpihan pesawat yang dilapor ditemui pihak berkuasa di perairan Vietnam disahkan bukan milik pesawat MH370, kata Ketua Pengarah Penerbangan Awam (DCA), Datuk Azaharuddin Abdul Rahman. Pihak berkuasa mengesahkan bahawa objek yang terapung di laut kira-kira 100 kilometer di selatan pulau itu tidak sepadan dengan pesawat yang hilang sejak awal pagi Sabtu lalu. Objek berkenaan ditemui oleh p... more »

Ohpolitik!™

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 1 hour ago
Ohpolitik!™ ------------------------------ - Transparency dan berIntegriti : TERESA COCK MAIN FACEBOOK DALAM #DewanRakyat #Parlimen #Malaysia - Hadir Ke Parlimen Tanpa Pakaian Rasmi - Protes Pembangkang Menghina Institusi Parlimen #Malaysia - Sepantas Kilat #AnwarIbrahim Fail Notis Rayuan #PRKKajang Hari INI!! - BILA BODOH TAPI BUAT-BUAT PANDAI HAKIKAT PERLU DIELAKKAN #MH370 #MissingMH370 #PrayforMH370 #DoaUtkMH370 - @Chegubard Tak Tahu Beza Submarine search and rescue dengan Kapal Selam? #MH370 #MissingMH370 #PrayforMH370 #DoaUtkMH370 - Terkini... more »

edyesdotcom

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 1 hour ago
edyesdotcom ------------------------------ Apakah Negara Sudah Hilang Keberkatan? Posted: 09 Mar 2014 11:31 AM PDT Tulisan Umum 10 Mac 2014 *Apakah Negara Sudah Hilang Keberkatan?* Bila musibah datang melanda, kita sering diajar untuk bermuhasabah. Dalam bermuhasabah, kita mencari di manakah punca berlakunya suatu musibah itu, kita meneliti di manakah silapnya dan apakah hikmah di sebalik kejadian. Begitulah se-eloknya. Sebelum saya teruskan penulisan ini dengan lebih serius, ingin saya kongsi bahawa ketika ini terpapar di papan televisyen perlawanan di antara Datuk Lee... more »

Pelik tapi Benar

canang at Cananglahnie - 1 hour ago
AKU PUN HAIRAN JUGAK ..... KORANG HAIRAN TAK ???

SEJARAH YAHUDI DI MADINAH

Suatu Perjalanan Maya at SUATU PERJALANAN MAYA - 1 hour ago
*Bangsa Arab dan bangsa Yahudi masing-masing masih menyimpan perasaan * *curiga mencurigai sehingga hari ini. – Gambar hiasan* Susunan SITI AINIZA KAMSARI SEJARAH memberikan kita fakta bahawa Nabi Muhammad SAW, satu-satunya pemimpin yang berjaya menyatupadukan masyarakat majmuk antara kaum Arab dan Yahudi di Madinah. Namun tugas itu sebenarnya bukan satu kisah kejayaan yang dicipta dalam masa sehari atau sebulan tetapi sepanjang masa. Baginda sentiasa berusaha untuk menyatupadukan kedua-dua kaum itu supaya dapat hidup bersama dalam sebuah negara dan ia sangat sukar untuk dilakukan ... more 


Blogger Home. 

HTML NOTE FOR SHARE: 
<div style="text-align: center;">
<b>s3v3n</b></div>
<div style="text-align: center;">
<embed height="200" src="http://flash-clocks.com/free-flash-clocks-blog-topics/free-flash-clock-190.swf" type="application/x-shockwave-flash" width="200" wmode="transparent"></embed><br /></div>
<div style="text-align: center;">
<b>s3v3n</b></div>
<div style="text-align: center;">
<div class="homeFlashClockItem" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; margin: 23px auto 0px; outline: 0px; padding: 0px; text-align: center; vertical-align: baseline; width: 400px;">
<iframe frameborder="0" scrolling="no" src="http://www.clocklink.com/html5embed.php?clock=012&amp;timezone=PST&amp;color=black&amp;size=170" style="border-width: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; height: 170px; margin: 0px; outline: 0px; overflow: hidden; padding: 0px; vertical-align: baseline; width: 170px;"></iframe></div> 
<div style="text-align: center;">
<embed align="middle" allowscriptaccess="sameDomain" height="305" name="nackvision_timer04" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" quality="high" src="http://nackvision.com/goodies/clocks/nackvision_timer04.swf" type="application/x-shockwave-flash" width="303"></embed><br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="background-color: white; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; direction: rtl; margin-bottom: 0.0001pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
s3v3n

s3v3n
copyright©

Tiada ulasan: