Selasa, 3 Jun 2014

5017. Wahabi dan Tabligh adalah penjenamaan oleh orang luar.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهwww.peceq.blospot.com 
Mengikut ulasan dibawah, Wahabi adalah gelaran yang diberi oleh pihak lain kepada Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab dan ahli-ahlinya. Dengan kata lain Wahabi adalah jenama ciptaan orang luar. Begitu juga dengan jenama Tabligh. Sedangkan mereka tidak menamakan pun, mereka adalah kalangan orang-orang Tabligh. Orang luar yang menamakan mereka begitu. Siapakah orang luar yang dimaksudkan itu. Marilah kita teliti apa yang diperkatakan oleh penyiar "Tanpa Nama" dibawah dan mengapa orang luar menjenamakan mereka Wahabi, kenyataan dibawah ada menghuraikannya.

Adatlah mereka pun manusia biasa, ada yang benar dan lagi benar langkahnya sejalan dengan kehendak Allah SWT. Ikutkan nila setitik rosak susu sebelangga. Manusia bukan nila dan bukan susu.
  • Tanpa Nama berkata...

    ya,aku wahabi.

    Sekalipun aku mengelak daripada jenama yang dicipta, yang telah memecahbelahkan kaum muslimin dan tidak menyatupadukan mereka, akan tetapi, secara jelas aku mengumumkan tanpa rasa ta’sub atau kecenderungan berpuak bahawa aku adalah WAHABI. Iaitu mereka yang dimuliakan dengan kecintaan kepada Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab rahimahullah dan kecintaan kepada seruan dakwah beliau.

    Jika Wahabiah itu maknanya seruan kepada tauhid.. dan aqidah yang sahih.. serta menghapuskan syirik dan juga bebas daripada perbuatan dan golongannya.. seperti yang diseru oleh Syeikh,

    Ya, aku adalah WAHABI...!

    Jika Wahabiah itu maknanya seruan kepada al-Kitab dan al-Sunnah..serta berpegang teguh dengan cara, petunjuk dan pemahaman Salafus Soleh.. dan menghapuskan kefanatikan mazhab.. seperti yang diseru oleh Syeikh,

    Ya, aku adalah WAHABI...!

    Jika Wahabiah itu maknanya berpegang kepada sunnah yang tsabit lagi sahih.. serta menghapuskan bid’ah dan khurafat.. seperti yang diseru oleh Syeikh,

    Ya, aku adalah WAHABI...!

    Jika Wahabiah itu maknanya berjihad memerangi taghut yang zalim.. juga jihad memerangi syirik dan orang musyrikin.. seperti yang diseru oleh Syeikh,

    Ya, aku adalah WAHABI...!

    Jika Wahabiah itu maknanya jalan pertengahan.. tanpa condong kepada sikap melampau dan berserah.. seperti yang diseru oleh Syeikh,

    Ya, aku adalah WAHABI...!

    Telah ku teliti keadaan mereka yang mengkritik secara penuh kedengkian terhadap Syeikh dan seruan dakwahnya, lalu ku dapati mereka itu ;

    Samada kafir.. ataupun syiah rafidhah.. ataupun ahli sufi yang melampau.. ataupun ahli bid’ah yang sesat.. ataupun mereka yang jahil.. yang mengulang-ulang apa yang mereka dengari tanpa mereka mengenali siapakah Syeikh dan seruan dakwahnya itu.

    Inilah barisan yang buruk.. amat malang dan rugi bagi mereka yang merelakan diri mereka berdiri bersama barisan ini.. ataupun menjadi pesertanya.. ataupun menambahramai bilangannya.

    Apakah yang mereka dendamkan terhadap Syeikh.. Alangkah ramainya sekali golongan pendendam pada zaman ini.. Kita telahpun mendengarnya sejak dari dulu lagi akan dendam golongan ini.. kata nista dan cacian serta tohmahan.. terhadap Syeikh dan seruan dakwahnya - sehingga kalimah Wahabi itu menjadi kata nista dan jelik pada kebanyakan masyarakat! - tanpa ditunjangi kepada hujah (sekalipun yang kecil) yang membenarkan golongan ini mengenai kezaliman, tohmahan dan hinaan serta dendam mereka...?!

    Nah, inilah dia peninggalan Syeikh dan karya-karyanya berada di tangan kita..! mudah untuk didapati bagi yang berkehendakkannya.. semuanya berbicara dengan Haq.. menyeru kepada yang Haq.. menyuruh dengan Haq.. Datangkanlah kepada kami satu kekurangan ( yang benar-benar salah ) - jika kalian adalah golongan yang benar - untuk diadili Syeikh.. dan diadili juga seruan dakwahnya.. yang sudah tentu akan membenarkan segala dendam, nista dan tohmahan kalian...?!

    Jika kalian tidak menjumpainya.. dan sememangnya kalian tidak akan menemukannya.. kami telah mengetahui, bahawa, apakah sebenarnya yang menjadikan kalian mendendami Syeikh dan seruan dakwahnya.. iaitu kerana berdirinya Syeikh di atas kebenaran amat tidak menyenangkan kalian dan juga syaitan-syaitan kalian.

    Jika dikatakan : Lihatlah kepada kezaliman dan kesalahan mereka yang menisbahkan diri mereka terhadap Syeikh dan seruan dakwahnya pada zaman ini...?

    Aku katakan : Tidak terjejas sama sekali Syeikh dan seruan dakwahnya dengan wujudnya golongan ini pada zaman ini - yang mendakwa mereka adalah pengikut Syeikh dan seruan dakwahnya - kerana mereka melakukan kesalahan yang dihasilkan oleh diri mereka sendiri dan bukannya kesalahan orang lain.. Sesungguhnya seseorang itu tidak boleh disoal dan dihisab dengan sebab kesalahan orang lain.. jika ianya dibolehkan, maka, tiada siapa pun yang akan selamat di muka bumi ini daripada dakwaan orang lain...?

    selingan:
    Sumber: http://peceq.blogspot.com/2013/09/1854-wahabi-salafi-musuh-islam.html

    Untuk renungan Umat Muhammad SAW dan untuk orang Melayu juga.

    Subhanallah - Kebangkitan Islam di Perancis

    Laporan Basan Risikan Perancis iaitu The Central Directorate of Interiori Intelligence (DCRI) menyebut bahawa mereka yang baru memwluk Islam di Perancis tahun ini mencapai 50 ribu orang, . Disebutkan pula bahawa kebanyakan mereka yang memeluk Islam itu adalah hasil usaha dari Jamaah Dakwah wa Tabligh.

    Lapuran berita harian Le Figaro, menyebut, “Fenomena memeluk Islam menjadi perhatian di Paris.

    Menurut laporan Islamic Center Eifrey
    Jamaah Dakwah wa Tabligh dikatakan memainkan peranan besar menjadikan para pemuda Perancis memeluk Islam.

    Dijelaskan mereka Jemaah Dakwah wa Tabligh lah yang menyeru dan menjalankan kegiatan amal Dakwah dari individu ke individu sehingga seruan mereka diterima oleh para pemuda Perancis.
    (5 gambar)
    Sumber: (https://www.facebook.com/photo.php?fbid)
    My Dashboard. 
    s3v3n

    s3v3n.
IP
Gambar: National Geographic

Tiada ulasan: