Google+ Badge

Ahad, 8 Jun 2014

5030. Orang bukan nila dan tidak juga susu.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Meja www.peceq.blogspot.com  
Hubungi penulis: www.muar@hotmail.co.uk .
(Gambar fb)

Kritik masyarakat dan orang perseorangan (klik).

Bagi masyarakat atau individu yang kaya dengan keindahan umpat mengumpat, kata mengata, keji mengeji, kias/berkias/kiasan dan berlapik kata dan pelanggar etika moral berbentuk gambar editan tidak senonoh serta bersekongkolan dengan perkara fitnah dan dusta, tentu sekali menemui kata bidalan seperti berikut: Kerana nila setitik rosak susu sebelanga (klik).

Tentu berlainan sekali dengan lidah Muslim yang bertunjangkan patuh dengan perentah dan larangan Allah SWT. Yang kaya dengan muhasabah diri kerana Allah SWT dan mengEsakanNya.

Adatlah mereka pun manusia biasa, ada yang benar dan lagi benar langkahnya sejalan dengan kehendak Allah SWT patuh perentah dan laranganNya. Ikutkan nila setitik rosak susu sebelangga. Manusia bukan nila dan juga bukan susu. 

Sebuah kereta atau motokar bila rosak peringkat awalnya, bukan kita buang terus sebuah kereta. Tentu ada jalan penyelesaiannya, iaitu komponen yang rosak diganti dengan yang baharu. Ikutlah hendak yang murah atau yang baik, yang mahal harganya. Pemilik dan pengguna kenderaan kan macam-macam, ada yang berfikiran janji boleh gerak sudah. Begitu juga dengan pemilik bengkel kenderaan, ada yang berpatutan dan ada yang bertingkah laku jahanam. Komponen murah diklemnya komponen mahal dan pelbagai susur jalan yang lebih mirip kepada amalan syaitan laknatullah dalam mencuri dan berdusta dengan keyakinan yang diberikan oleh pemilik kenderaan itu tadi.

Berbeza pula dengan sebuah bangunan tinggi. Kalau rosak struktur bawah tanahnya (cerucuknya), maka rebahlah bangunan itu ke tanah. Pernah tengok orang tebang pokok? (klik). Hmm macam satu bangunan dulu yang pernah terjadi diperbukitan Malaysia, tidak jauh sangat pun dari Kuala Lumpur, Ibu Kota/Ibu Negara Malaysia. Tentu ada yang masih ingat (klik) atau langsung tidak tahu?

Begitu juga ahli masyarakat atau individu yang bersalah, tentu ada pihak berwajib. Pandu laju ada AES, ada anggota berwajib berkamera canggih mengintai dicelahan pokok bunga atau ditiang jejambat atau jambatan. Untuk apa itu? Untuk mengesan pesalah kenderaan dan menangkap pejalan kaki yang sewenang-wenangnya melintas dijalan raya ikut sesuka hati, sedangkan tempat selamat melintas sudah pun disediakan.

Malaysia ada macam-macam undang-undang sendiri. Sehinggakan ada yang mempertikai Hudud tidaklah sehebat undang-undang yang tersedia guna pakai di Malaysia hari ini (klik). Bila seseorang dirasakan bersalah di mata kalian, Balai Polis ada untuk anda buat aduan. Antara lainnya sebagai satu jawapan kepada individu yang mengulas dalam... (klik) dan disiarkan komen mereka seperti dibawah.

2 comments: Anonymous said...

ringkasnya yg wahabitu betul ye?... maka tabligh pun betul juga ye?... saya lihat orang tabligh ni beramal nampak hebat sampai tak peduli anak bini. sakit k... ada masalah k... lantak le. alasannya Allah ada... Ye Allah WUJUD taapi maslahnya si ayah atau si suami yg tak wujud jaga amanah Allah dalam bab keselamatan dan kesejahteraan aulia nya. CFontoh utama mereka ni TAK BOLEH DITEGUR atau DI LARANG MENERIMA TEGURAN ORANG YG BUKAN AHLI JAMAAHNYA> jika ada orang yg jd mangsa suami tabligh...atau mengadu akan kesusahan/masalahnya kpd orang tabligh... maka si isteri akan dicap macam Yahudi...ANTI ISLAM

Anonymous said...
saya sangat musykil akan cara orang tabligh ni. Mereka kata usaha atas iman dan amal ikutr sunnah nabi.Persolan saya adakah mana-mana hadia nabi yg suruh/wajibkan/perintahkan keluar sedemikian rupa. Saya ni tak arif dalam bab agama.. jadi saya abertanya kepada mufti kelantan, pejabt mufti selangor dan perak, mereka kata TIADA HADIS NABI yg suruh/wajib keluar sekian-sekian jumlah hari tertentu seperti yg jemaah tabligh amalkan.yg ada perintah sampaikan dakwah walau satu ayat ada. Jadi adakah keluar denagn arahan jumlah hari tertentu ni satu BIDAH??? jadinya kesimpulana yg dapat sy buat mereka beramal ikut sunnah tp fram/kerangka gerak kerjanya tak ikut sunnah.sebab NABI TAK BUAT keluar 3 hari 10 hari, 40 hari, 4 bulan. NABI DAKWAH TP TAK ABAI TANGGUNGJAWAB/AMANAH ALLAH DLM BERKELUARGA.HAATA JIKA KITA BACA SIRAH RASUL AMAT SEIMBANG ANTARA KEDUA AMANAH TU> sehingga badan baginda sekerat dalam rumah sekerat dalam masjid < kebetulan rumah rasul saw tu bersekali dengan masjid>
Merah itu tidak semestinya s-a-g-a.

Untuk renungan Umat Muhammad SAW dan untuk orang Melayu juga. 
Subhanallah - Kebangkitan Islam di Perancis

Laporan Basan Risikan Perancis iaitu The Central Directorate of Interiori Intelligence (DCRI) menyebut bahawa mereka yang baru memwluk Islam di Perancis tahun ini mencapai 50 ribu orang, . Disebutkan pula bahawa kebanyakan mereka yang memeluk Islam itu adalah hasil usaha dari Jamaah Dakwah wa Tabligh.

Lapuran berita harian Le Figaro, menyebut, “Fenomena memeluk Islam menjadi perhatian di Paris.

Menurut laporan Islamic Center Eifrey
Jamaah Dakwah wa Tabligh dikatakan memainkan peranan besar menjadikan para pemuda Perancis memeluk Islam.

Dijelaskan mereka Jemaah Dakwah wa Tabligh lah yang menyeru dan menjalankan kegiatan amal Dakwah dari individu ke individu sehingga seruan mereka diterima oleh para pemuda Perancis.
(5 gambar)
Sumber: (https://www.facebook.com/photo.php?fbid)
My Dashboard.
 

Tiada ulasan: