Khamis, 4 Jun 2015

5301. Pendapatan Perkapita Negara Maju Asia dengan Malaysia. Satu perbandingan 2014 untuk membuka mata akal.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Assalamualaikum warohmatullahi wabarakatuh.

الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
Meja www.peceq.blogspot.com  
Unit Perancang Ekonomi JPM: (http://www.epu.gov.my/national-accounts
  •          



    Lelaman pertukaran wang:  http://ms.coinmill.com

    Pendapatan Perkapita Malaysia: (www.google.com) 

    Kira-kira 284,000 hasil carian (0.34 saat) 

    Hasil Pencarian


    1. Pendapatan Perkapita Malaysia 2014 RM33,875 Naik 16.7 ...

      www.beritasemasa.com.my/pendapatan-perkapitan-malaysia-2014-naik
      16 Sep 2014 - Pertumbuhan Ekonomi Malaysia 6.4% Antara Terbaik Dunia. Pendapatan Perkapita Malaysia 2014 RM33,875 Naik 16.7%! Alhamdulillah ...
    2. Mari Kita Hitung Kaya Mana Malaysia VS Indonesia

      https://m.facebook.com/...malaysia.../18208230...Terjemahkan halaman ini
      Dari sisi pendapatan per kapita, GNP Malaysia US$ 13.740 dan Indonesia US$ 3.830. Kontroversi isu budaya menimbulkan hubungan Indonesia – Malaysia ...
    3. Pendapatan per kapita - Wikipedia Bahasa Melayu ...

      ms.wikipedia.org/wiki/Pendapatan_per_kapita
      Pendapatan per kapita bermakna jumlah wang yang seseorang penduduk akan terima jika pendapatan negara tahunan dibahagikan kepada setiap penduduk ...
    4. pendapatan perkapita

      dekapramesta.blogspot.com/Terjemahkan halaman ini
      17 Ogo 2014 - Pendapatan perkapita adalah besarnya pendapata rata-rata suatu ... Malaysia dengan jumlah penduduk 1/8 dari Indonesia (28.318.000), ...
    5. Laman Web Rasmi Unit Perancang Ekonomi - Akaun Negara

      www.epu.gov.my/national-accounts
      2.1 Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK), Keluaran Negara Kasar dan Pendapatan Per Kapita pada Harga Malar dan Harga Semasa. 2.1.1 Sejarah [1970 ...
    6. Pendapatan Per Kapita di Negara Berkembang Benua Asia ...

      multiajaib.blogspot.com › PendidikanTerjemahkan halaman ini
      15 Ogo 2014 - Berapa rata-rata pendapatan per-kapita di Benua asia? berikut ini ada tabel ... Malaysia. $10.578. Maldives. $5.973. Myanmar. $854. Nepal.
    7. Yang Mana Satu Pilihan Kita: Negara Maju Atau ...

      www.mstar.com.my/kolumnis/2014/07/21/negara-maju/
      21 Jul 2014 - Perjalanan Malaysia untuk menjadi sebuah negara maju masih jauh. ... Qatar mempunyai pendapatan per kapita paling tinggi di dunia dengan ...
    8. Pendapatan Per Kapita Indonesia Makin Tertinggal Jauh ...

      bisniskeuangan.kompas.com/.../Pendapatan.Per...Terjemahkan halaman ini
      6 Nov 2014 - Faisal Basri: Pendapatan Per Kapita Indonesia Kalah dari Timor Leste ... ditinggal jauh oleh Singapura, Korea Selatan, dan bahkan Malaysia.
    9. Pendapatan Per Kapita Orang RI Kalah Jauh Dibanding ...

      finance.detik.com/.../pendapatan-per-kapita-ora...Terjemahkan halaman ini
      11 Mei 2014 - "Pendapatan per kapita Indonesia masih rendah dibandingkan Thailand, hanya separuhnya. Malaysia sudah pada kisaran US$ 15.000.
    10. Ekonomi Malaysia akan meningkat 5-6 peratus tahun 2015 ...

      www.bharian.com.my/node/10793
      10 Okt 2014 - KUALA LUMPUR: Momentum pertumbuhan ekonomi Malaysia pada 2015 ... "Dari segi PPP, pendapatan per kapita dijangka meningkat 2.2 ...

    Senarai Negara Terkaya Di Asia Bagi Tahun 2015 - 2 Jun 2015 at Tuesday, June 02, 2015

    Keluaran Dalam Negara Kasar atau KDNK per kapita adalah nilai pasaran semua barangan yang dikeluarkan oleh sesebuah negara dalam sesuatu tempoh masa.

    Kadang-kadang, sebuah negara yang menjadi sangat kaya tetapi rakyatnya hidup dalam kemiskinan seperti yang berlaku di Afrika. Sebaliknya berlaku di Asia, kekayaan diberikan sama rata supaya rakyat dapat merasai kekayaan itu. Jadi, untuk menentukan negara-negara Asia yang paling kaya, KDNK dikira mengikut keadaan hidup rakyat di negara-negara terlibat.
    Memetik sumber dari sebuah portal [Disini], di bawah adalah antara 9 negara terkaya di asia 2015.

    9. BAHRAIN
    Matawang : Bahraini Dinar
    GDP per capita: RM125,000
    Bahrain adalah sebuah pulau kecil di bahagian barat Teluk Parsi. Negara ini hanya sebesar 34 batu panjang dan 11 batu lebar. Ia mempunyai penduduk seramai 1.2 juta dan lebih 600,000 adalah bukan warganegara. Pendapatan negara ini datang daripada pelaburan yang besar di dalam perbankan, pelancongan dan minyak.
    8. JAPAN.
    Matawang: Japanese Yen
    GDP per capita: RM133,000
    Jepun telah digambarkan sebagai dunia yang berasingan. Tanah Matahari Terbit mempunyai ekonomi yang dinamakan ekonomi negara ketiga terbesar pada tahun 2012 dan yang keempat terbesar selepas Amerika Syarikat, China dan India, dari segi kuasa beli.
    7. KUWAIT.
    Matawang: Kuwaiti dinar
    GDP per capita: RM143,000
    Ekonomi Kuwait berasaskan petroleum dengan jumlah penduduk sebanyak 2.2 juta. Ia mempunyai rizab minyak kelima terbesar di dunia dan diklasifikasikan oleh Bank Dunia sebagai negara berpendapatan tinggi.
    6. TAIWAN.
    Matawang: New Taiwan dollar
    GDP per capita: RM143,266
    Pada separuh kedua abad ke-20, ekonomi Taiwan mengalami pertumbuhan pesat dan perindustrian, meletakkan negara ini ke dalam ekonomi perindustrian yang maju. Hari ini Taiwan berorientasikan eksport yang dinamik dengan secara beransur-ansur mengurangkan penglibatan kerajaan dalam pelaburan dan perdagangan asing.
    5. BRUNEI
    Matawang: Brunei dollar
    GDP per capita: RM198,000
    Brunei menduduki tempat kelima di dalam KDNK per kapita pada kuasa beli di dunia. Ia kebanyakannya dicapai kerana ia mempunyai 0% hutang awam. Brunei adalah negara kelima terkaya di dalam bidang petroleum dan gas asli, menurut Forbes. Ekonomi brunei adalah campuran keusahawanan asing dan domestik, peraturan kerajaan, langkah-langkah kebajikan, serta tradisi kampung.
    4. HONG KONG
    Matawang: Renminbi
    GDP per capita: RM199,536
    Hong Kong menjadi salah satu pusat antarabangsa yang paling penting selepas London dan New York City dan mata wang negara ini adalah lapan mata wang yang paling banyak diniagakan di peringkat antarabangsa.
    3. MACAU
    Matawang: Macanese pataca
    GDP per capita: RM214,000
    Di tempat ketiga adalah salah satu daripada 2 Kawasan Pentadbiran Khas Republik China, Macau. Ekonomi negara ini sebahagian besarnya datang daripada pelancongan.
    2. SINGAPURA
    Matawang: Singapore dolar (SGD)
    GDP per capita: RM230,000
    Pembangunan pesat Singapura telah menjadikan negara ini kuat di dalam hal ehwal global kerana ia adalah salah satu ahli pengasas Pertubuhan Negara Negara Asia Tenggara (ASEAN). Singapura adalah sebuah negara yang mesra perniagaan berteknologi tinggi.
    1. QATAR
    Matawang: Qatar Riyal (QAR)
    GDP per capita: RM353,000
    Tempat pertama di dalam senarai adalah tidak lain tidak bukan adalah Qatar, negara paling kaya di dunia per kapita, dengan pendapatan yang tinggi, ekonomi maju disokong oleh rizab gas asli ketiga terbesar di dunia dan simpanan minyak yang melebihi 25 bilion tong. Pada suatu masa dahulu, ekonomi negara ini bergantung kepada perikanan dan mutiara yang kemudiannya berubah laluan selepas penemuan minyak yang mengubah ekonomi negara serta taraf hidup rakyat.

    Sumber: (http://penpatah.blogspot.com/2015/06/senarai-negara-terkaya-di-asia-bagi.html)

Tiada ulasan: