Khamis, 2 Julai 2015

5499. Kebaikan di Dunia dan di Akhirat kelak.

.

♡ ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ ♡
◆▬▬▬▬▬ஜ  ஜ▬▬▬▬▬◆
☆•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•★´¨`*•.¸¸.•★
♡ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه ♡
◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩  ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆

اللهُــــــم ۩★۩ صَـلٌ ۩★۩ علَى سَــيدنـا مُحـمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل ســيدنا مُحـمَّـدْ ۩★۩ كما صلٌيت علَى ســيدنـا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وعلَى آل سًــيدنــُا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وبارك علَى ُسَــيدنـُا مُحــمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل سَـيدنا مُحـمَّــدْ ۩★۩ كما باركت علَى سًـيدنا إِبْرَاهِيمَ ۩★۩ وعلَى آل ًسيدنا إِبْرَاهِيمَ ً۩★۩ فى الْعَالَمِينَ ۩★۩ إن ك حَمِيدٌ مَجِيدْ

♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡

◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩ ♡ ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆

♡  الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
“”
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ
 •
“”
BismillahirRohmanirRohim. 

Assalamualaikum Warohmatullahi Wabarokatuh. 



Muhasabah diri kerana Allah. Usah alpa dengan wayang dunia. 
BismillahirRohmanirRohim. 

Firman Allah, yang bermaksud: “..Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya” (QS. AL 'IMRAN (3):185).

Dalam perhubungan sesama makhluk khususnya sesama manusia hamba-Nya, tanpa kita sedar kita telah menyakiti hati orang lain. Sadisnya kata maaf kita tidak membuahkan hasil dan seolah-olah "Tiada maaf bagimu"

Maksud firman Allah: “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69).

Tanpa terduga kita dipinggirkan dan lebih malang lagi kita dituduh dan dihina pelbagai kata bahasa dan cara. Apabila menyebut "dituduh" ertinya sesuatu itu tidak pernah langsung benar kita lakukan dan tetap ianya jadi benar kepada diri si penuduh. 

Firman Allah yang bermaksud: “Perkataan yang baik dan pemberian maaf, lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263).

Itulah malangnya bila kita tidak punya hak di laman minda si penuduh untuk menyatakan kebenaran. Apabila sesuatu itu terjadi di Bulan Ramadhan dengan syaitan laknatullah dibelenggu oleh Allah, siapakah sebenarnya manusia itu? 

Walau bagaimana pun berpegang teguhlah kita kepada bersangka baik kerana Allah. In Syaa Allah, Allah kurniakan pengampunan, pertolongan dan perlindungan-Nya. Astagfirullahalazim. 

Allah telah berfirman yang bermaksud: “Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku.” (QS. Yusuf: 86).

Sama-sama kita saling maaf memaafkan, juga sentiasa doa mendoakan agar Allah jadikan kita hamba-Nya, Muslim yang diperkukuhkan Iman. 

Maksud firman Allah: “Katakanlah (wahai Muhammad): Hai orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) apa yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat dan kamu pula tidak mahu beribadat dan secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan bagi aku agamaku.” (Surah al-Kafirun, ayat 1-6).

Wassalamu. 











~ بِسْـــــ¬مِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــمِ ~
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
sahabat Fillah ku ~ * ~ 
Bila hati kalian suci dengan iman dan taqwa , maka kalian berharga walau di hina oleh orang , namun bila hati kalian penuh dengan noda dan penyakit hati , maka kalian adalah manusia hina walau kalian di sanjung .
"Sejatinya orang yang paling mulia dari kalian di sisi Allah adalah orang yang paling bertaqwa di antara kalian". (QS. Al-Hujurat: 13)
~ * ~

















Ref: (http://peceq.blogspot.com/2014/03/3970-jambatan-paling-panjang-dan-paling.html)
.

Tiada ulasan: