Sabtu, 18 Julai 2015

5640. .


♡ ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ ♡
◆▬▬▬▬▬ஜ  ஜ▬▬▬▬▬◆
☆•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•★´¨`*•.¸¸.•★
♡ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه ♡
◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩  ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆

اللهُــــــم ۩★۩ صَـلٌ ۩★۩ علَى سَــيدنـا مُحـمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل ســيدنا مُحـمَّـدْ ۩★۩ كما صلٌيت علَى ســيدنـا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وعلَى آل سًــيدنــُا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وبارك علَى ُسَــيدنـُا مُحــمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل سَـيدنا مُحـمَّــدْ ۩★۩ كما باركت علَى سًـيدنا إِبْرَاهِيمَ ۩★۩ وعلَى آل ًسيدنا إِبْرَاهِيمَ ً۩★۩ فى الْعَالَمِينَ ۩★۩ إن ك حَمِيدٌ مَجِيدْ

♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡

◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩ ♡ ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆

♡  الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
“”
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ
 • 

Bismillahirrohmanirrohim.
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Larangan Mencaci dan Membunuh Sesama Muslim 


Saat ini ada sebagian kecil Muslim yang “berjihad” membunuh sesama Muslim lainnya. Sekedar mengingatkan:

Rasulullah SAW bersabda, “Seorang muslim itu bersaudara terhadap muslim lainnya, ia tidak boleh menganiaya dan menghinanya. Seseorang cukup dianggap berlaku jahat karena ia menghina saudaranya sesama muslim.”(HR.Muslim)

Termasuk perbuatan mencaci muslim di antaranya adalah menyakiti, mencela, mengadu domba serta senang menyebarkan gosip yang tidak benar, mencemarkan nama baik sehingga bisa merusak keluhuran martabat saudaranya, dan membuka rahasia pribadi yang tidak patut diketahui orang lain.

Allah SWT berfirman, “Dan orang-orang yang menyakiti orang-orang mukmin laki-laki atau perempuan tanpa kesalahan yang mereka perbuat, maka sesungguhnya mereka telah memikul kebohongan dan dosa yang nyata.” (QS. AlAhzab:58)

Apa pun dalihnya, sesungguhnya haram mencaci dan membunuh sesama Muslim. Kecuali betul-betul ada pengadilan di bawah Khalifah Islam yang membuktikan bahwa orang itu memang harus dihukum mati.
Namun kalau cuma kelompok seperti firqoh atau golongan tak boleh melakukan itu. Minimal harus ada Ijma’/Kesepakatan Ulama agar tidak jadi golongan Khawarij yang mudah mengkafirkan dan membunuh sesama Muslim.

“Mencela sesama muslim adalah kefasikan dan membunuhnya adalah kekufuran” (Bukhari no.46,48, muslim no. .64,97, Tirmidzi no.1906,2558, Nasa’I no.4036, 4037, Ibnu Majah no.68, Ahmad no.3465,3708)
Ada yang dengan dalih mengajak ke sunnah, memurnikan Tauhid, dsb tapi justru mencaci ummat Islam dengan kata-kata: “Ahlul Bid’ah”, Musyrik, Sesat, dan sebagainya. Bukannya mengikuti sunnah, akhirnya justru melanggar perintah Allah dan RasulNya karena Allah melarang kita mencela sesama Muslim:
“(Orang-orang munafik itu) yaitu orang-orang yang mencela orang-orang mukmin yang memberi sedekah dengan sukarela dan (mencela) orang-orang yang tidak memperoleh (untuk disedekahkan) selain sekedar kesanggupannya, maka orang-orang munafik itu menghina mereka. Allah akan membalas penghinaan mereka itu, dan untuk mereka azab yang pedih.” [At Taubah 79]

“Kecelakaanlah bagi setiap pengumpat lagi pencela” [Al Humazah 1]

“Dan janganlah kamu ikuti setiap orang yang banyak bersumpah lagi hina,yang banyak mencela, yang kian ke mari menghambur fitnah” [Al Qalam 10-11]

Ayat Al Qur’an dan hadits di atas sering mereka ucapkan. Namun sering pula mereka langgar sehingga mereka mengumpat dan bersangka buruk terhadap sesama Muslim.

Jika diingatkan dengan enteng mereka berdalih: “Ah mereka bukan Muslim!”

Tidak pantas bagi seorang Muslim untuk mudah menganggap sesat atau mengkafirkan sesama Muslim yang masih sholat dan mengucapkan 2 kalimat syahadah. Jika begitu, maka mereka itu lemah imannya atau mungkin justru tidak punya iman:

“Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu pergi (berperang) di jalan Allah, maka telitilah dan janganlah kamu mengatakan kepada orang yang mengucapkan “salam” kepadamu: “Kamu bukan seorang mukmin” (lalu kamu membunuhnya), dengan maksud mencari harta benda kehidupan di dunia, karena di sisi Allah ada harta yang banyak. Begitu jugalah keadaan kamu dahulu, lalu Allah menganugerahkan nikmat-Nya atas kamu, maka telitilah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” [An Nisaa’ 94]
Tiga perkara berasal dari iman: (1) Tidak mengkafirkan orang yang mengucapkan “Laailaaha illallah” karena suatu dosa yang dilakukannya atau mengeluarkannya dari Islam karena sesuatu perbuatan; (2) Jihad akan terus berlangsung semenjak Allah mengutusku sampai pada saat yang terakhir dari umat ini memerangi Dajjal tidak dapat dirubah oleh kezaliman seorang zalim atau keadilan seorang yang adil; (3) Beriman kepada takdir-takdir. (HR. Abu Dawud)

Jangan mengkafirkan orang yang shalat karena perbuatan dosanya meskipun (pada kenyataannya) mereka melakukan dosa besar. Shalatlah di belakang tiap imam dan berjihadlah bersama tiap penguasa. (HR. Ath-Thabrani)

Rosululloh saw., bersabda:

من صلّى صلاتنا واستقبل قبلتنا وأكل ذبيحتنا فذلك المسلم

Barang siapa yang sholat sebagaimana kami sholat, menghadap ke kiblat kami dan memakan sembelihan kami maka ia muslim.” (Hadits ini diriwayatkan oleh Al-Bukhori no. 391. Ibnu Hajar dalam syarahnya mengatakan: “Di dalam hadis ini menunjukkan bahwa masalah manusia itu dianggap yang nampak padanya. Maka barangsiapa yang menampakkan syi’ar-syi’ar agama diberlakukan padanya hukum-hukum yang berlaku pada pemeluk agama tersebut selama ia tidak menampakkan sesuatu yang bertentangan dengan hal tersebut.” (Fathul Bari I/497)

Dari hadits di atas jelas kalau seseorang Sholat, berarti dia Muslim. Karena dalam sholat itu ada Salam dan juga ada Tahlil.

Mungkin ada yang berdalih dengan Hadits Abu Bakar yang memerangi orang yang tidak bayar zakat untuk membunuh orang yang sholat:

Mereka tidak paham konteks hadits tsb. Abu Bakar bertindak selaku Khailfah. Kepala Negara yang memerangi kaum yang tidak mau bayar zakat. Karena memungut dan mengelola zakat itu adalah tugas pemerintah. Tapi kalau bukan Khalifah, misalnya cuma orang biasa, tidak bisa dia seenaknya membunuh orang yang tidak bayar zakat.

عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا أَنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى الله عليه وسلم قَالَ : أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى يَشْهَدُوا أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَأَنَّ مُحَمَّداً رَسُوْلُ اللهِ، وَيُقِيْمُوا الصَّلاَةَ وَيُؤْتُوا الزَّكاَةَ، فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ عَصَمُوا مِنِّي دِمَاءُهُمْ وَأَمْوَالُـهُمْ إِلاَّ بِحَقِّ الإِسْلاَمِ وَحِسَابُهُمْ عَلَى اللهِ تَعَالىَ
[رواه البخاري ومسلم ]

Dari Ibnu Umar ra sesungguhnya Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam bersabda : Aku diperintahkan untuk memerangi manusia hingga mereka bersaksi bahwa tidak ada Ilah selain Allah dan bahwa Muhammad adalah Rasulullah, menegakkan shalat, menunaikan zakat. Jika mereka melakukan hal itu maka darah dan harta mereka akan dilindungi kecuali dengan hak Islam dan perhitungan mereka ada pada Allah Subhanahu wata’ala. (Riwayat Bukhori dan Muslim)

Dalam hadits ini dipakai istilah أقاتل (aku memerangi) bukan أقتل (aku membunuh). Keduanya berbeda. Dan dalam kerangka hadits inilah Abu Bakar memerangi orang yang tidak mau mengeluarkan zakat. Tidak ada satupun riwayat yang menunjukkan beliau membunuh mereka.

Saat Abu Bakar ingin memerangi kaum yang tidak mau membayar zakat, Umar bin Khoththob mencegahnya.

Apakah engkau akan memerangi orang yang mengucapkan syahadat Laa Ilaaha Illallaah? Padahal Nabi bersabda: Aku diperintah untuk memerangi manusia sampai mereka mengucapkan Laa Ilaaha Illallaah. Barangsiapa yang bersaksi demikian maka akan terjaga dariku harta dan jiwanya kecuali dengan haknya dan perhitungan (hisabnya) ada di sisi Allah. Abu Bakr menyatakan : Demi Allah, sungguh-sungguh aku akan perangi orang-orang yang memisahkan antara sholat dengan zakat (mau sholat tapi tidak mau zakat), karena sesungguhnya zakat adalah hak harta. Demi Allah, kalau seandainya mereka tidak memberikan kepadaku tali untuk menggiring binatang ternak zakat yang biasa mereka berikan pada Rasulullah shollallaahu ‘alaihi wasallam, niscaya aku akan perangi mereka.

Hingga kemudian Umar menerima pendapat Abu Bakar dan mendukungnya (HR Bukhari dan Muslim).
Dan memang di berbagai ayat Al Qur’an, kata sholat dan zakat sering disebut bersamaan. Aqiimush sholaat wa aatuz zakaat. Dirikanlah Sholat dan Bayarkanlah Zakat [Al Baqarah 43]

Tapi kalau seorang Muslim sudah sholat dan membayar zakat, haram bagi kita mengkafirkan atau membunuhnya. Kecuali secara zahir/lisan mereka mengaku tidak percaya pada 6 Rukun Iman dan mengkafirkan sesama Muslim.

Di saat Usamah, sahabat Rasulullah saw, membunuh orang yang sedang mengucapkan, “Laa ilaaha illallaah, ” Nabi menyalahkannya dengan sabdanya, “Engkau bunuh dia, setelah dia mengucapkan Laa ilaaha illallaah.” Usamah lalu berkata, “Dia mengucapkan Laa ilaaha illallaah karena takut mati.” Kemudian Rasulullah saw. bersabda, “Apakah kamu mengetahui isi hatinya?” [HR Bukhari dan Muslim]

Lihat hadits di atas saat Usamah berkilah: “Ah dia berpura2″ Ah dia taqiyah! Ah dia berbohong. Tidak pantas kita berdalih seperti itu karena kita manusia tidak tahu isi hati mereka. Kita hanya bisa menilai zahir lisan, tulisan, dan perbuatan mereka.

Dan hadits Ibnu Umar tentang Kholid yang membunuh tawanan Bani Jadzi’ah setelah mereka mengucapkan:
صبأنا صبأنا
Artinya menurut mereka adalah “Kami telah Islam.” Dan pengingkaran nabi terhadap Kholid. Hadits ini diriwayatkan oleh Al-Bukhori.

Kafirnya Khawarij bukan karena aqidahnya sesat atau karena ibadahnya penuh bid’ah. Aqidah dan ibadahnya bersih. Namun sikap mereka yang mengkafirkan Muslim lain itulah yang mengakibatkan mereka jadi kafir. Keluar dari Islam. Khawarij artinya orang-orang yang keluar (dari Islam).

Kelompok Khawarij ini tak segan-segan menista ummat Islam yang berbeda pendapat dengan mereka dengan berbagai sebutan yang mereka sendiri tidak suka. Padahal itu dilarang oleh Allah SWT:
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik. Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barangsiapa yang tidak bertobat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.

Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan purba-sangka (kecurigaan), karena sebagian dari purba-sangka itu dosa. Dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah menggunjingkan satu sama lain. Adakah seorang diantara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.” [Al Hujuraat 11-12]

Dari Ibnu Mas’ud ra bahwa Rasulullah SAW bersabda: “Tidak halal darah seorang muslim yang bersaksi bahwa tiada Tuhan selain Allah dan bahwa aku adalah Utusan Allah, kecuali salah satu dari tiga orang: janda yang berzina, pembunuh orang dan orang yang meninggalkan agamanya berpisah dari jama’ah.” Muttafaq Alaihi.

Dari ‘Aisyah ra bahwa Rasulullah SAW bersabda: “Tidak halal membunuh seorang muslim kecuali salah satu dari tiga hal: Orang yang telah kawin yang berzina, ia dirajam; orang yang membunuh orang Islam dengan sengaja, ia dibunuh; dan orang yang keluar dari agama Islam lalu memerangi Allah dan Rasul-Nya, ia dibunuh atau disalib atau dibuang jauh dari negerinya.” Riwayat Abu Dawud dan Nasa’i. Hadits shahih menurut Hakim.

Dari Ibnu Umar ra bahwa Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya orang yang paling durhaka kepada Allah ada tiga: Orang yang membunuh di tanah haram, orang yang membunuh orang yang tidak membunuh, dan orang yang membunuh karena balas dendam jahiliyyah.” Hadits shahih riwayat Ibnu Hibban.

Keliru sekali jika ada golongan Muslim yang mengira mereka berjihad saat memerangi Muslim lainnya yang mereka anggap sesat atau kafir. Bukannya surga yang didapat saat tewas justru nerakalah yang mereka dapat:

Jika terjadi saling membunuh antara dua orang muslim maka yang membunuh dan yang terbunuh keduanya masuk neraka. Para sahabat bertanya, “Itu untuk si pembunuh, lalu bagaimana tentang yang terbunuh?” Nabi Saw menjawab, “Yang terbunuh juga berusaha membunuh kawannya.” (HR. Bukhari)
Jika meninggalkan Jama’ah Islam (bagian terbesar ummat Islam) maka dia sesat. Tapi jika berperang karena fanatisme

Barangsiapa menolak ketaatan (membangkang) dan meninggalkan jama’ah lalu mati maka matinya jahiliyah, dan barangsiapa berperang di bawah panji (bendera) nasionalisme (kebangsaan atau kesukuan) yang menyeru kepada fanatisme atau bersikap marah (emosi) karena mempertahankan fanatisme (golongan) lalu terbunuh maka tewasnya pun jahiliyah. (HR. An-Nasaa’i)

Terharap orang Kafir yang mengaku Muslim pun kita tidak boleh membunuhnya apalagi jika dia memang benar-benar Muslim terlepas menurut kelompok sebagian Muslim/Firqoh dia adalah sesat:
Larangan membunuh orang kafir yang telah mengucapkan: Laa ilaaha illallah

Hadis riwayat Miqdad bin Aswad ra., ia berkata:
Wahai Rasulullah, apa pendapatmu jika aku bertemu dengan seorang kafir, lalu ia menyerangku. Dia penggal salah satu tanganku dengan pedang, hingga terputus. Kemudian ia berlindung dariku pada sebuah pohon, seraya berkata: Aku menyerahkan diri kepada Allah (masuk Islam). Bolehkah aku membunuhnya setelah ia mengucapkan itu? Rasulullah saw. menjawab: Jangan engkau bunuh ia. Aku memprotes: Wahai Rasulullah, tapi ia telah memotong tanganku. Dia mengucapkan itu sesudah memotong tanganku. Bolehkah aku membunuhnya? Rasulullah saw. tetap menjawab: Tidak, engkau tidak boleh membunuhnya. Jika engkau membunuhnya, maka engkau seperti ia sebelum engkau membunuhnya, dan engkau seperti ia sebelum ia mengucapkan kalimat yang ia katakan. (Shahih Muslim No.139)

Diriwayatkan dari Usamah bin Zaid r.a.: Rasulullah SAW. pernah mengirimkan kami dalam suatu pasukan (sariyyah); lalu pada pagi hari kami sampai ke Huruqat di suku Juhainah, di sana saya menjumpai seorang laki-laki, dia berkata, “La ilaha illallah – tiada tuhan selain Allah,” tetapi saya tetap menikamnya (dengan tombak), lalu saya merasakan ada sesuatu yang mengganjal di hati saya. Setelah sampai di Madinah, saya memberitahukan hal tersebut kepada Nabi SAW., lalu beliau bersabda, “Dia mengatakan, ‘La ilaha illallah’, kemudian kamu membunuhnya?” Saya berkata, “Wahai Rasulullah, sungguh dia mengatakannya hanya kerana takut pada senjata.” Beliau bersabda, “Tidakkah kamu belah dadanya, lalu kamu keluarkan hatinya supaya kamu mengetahui, apakah hatinya itu mengucapkan kalimat itu atau tidak?” Demikianlah, beliau berulang-ulang mengucapkan hal itu kepada saya sehingga saya menginginkan seandainya saya masuk Islam pada hari itu saja. Sa’ad berkata, “Demi Allah, saya tidak membunuh seorang Muslim sehingga dibunuhnya oleh Dzul Buthain, maksudnya Usamah.” Lalu ada orang laki-laki berkata, “Bukankah Allah SWT. telah berfirman, Dan perangilah mereka supaya jangan ada fitnah dan supaya agama itu semata-mata untuk Allah (QS Al-Anfal (8): 39).” Lalu Sa’ad menjawabnya, “Kami sudah memerangi mereka supaya jangan ada fitnah, sedangkan kamu bersama kawan-kawanmu menginginkan berperang supaya ada fitnah.” (1: 67 – 68 – Sahih Muslim)

Dari Usamah bin Zaid ra, katanya: “Rasulullah s.a.w. mengirim kita ke daerah Huraqah dari suku Juhainah, kemudian kita berpagi-pagi menduduki tempat air mereka. Saya dan seorang lagi dari kaum Anshar bertemu dengan seorang lelaki dari golongan mereka -musuh-. Setelah kita dekat padanya, ia lalu mengucapkan: La ilaha illallah. Orang dari sahabat Anshar itu menahan diri daripadanya -tidak menyakiti sama sekali-, sedang saya lalu menusuknya dengan tombakku sehingga saya membunuhnya. Setelah kita datang -di Madinah-, peristiwa itu sampai kepada Nabi s.a.w., kemudian beliau bertanya padaku: “Hai Usamah, adakah engkau membunuhnya setelah ia mengucapkan La ilaha illallah?” Saya berkata: “Ya Rasulullah, sebenarnya orang itu hanya untuk mencari perlindungan diri saja -yakni mengatakan syahadat itu hanya untuk mencari selamat-, sedang hatinya tidak meyakinkan itu.” Beliau s.a.w. bersabda lagi: “Adakah ia engkau bunuh setelah mengucapkan La ilaha illallah?” Ucapan itu senantiasa diulang-ulangi oleh Nabi s.a.w., sehingga saya mengharap-harapkan, bahwa saya belum menjadi Islam sebelum hari itu -yakni bahwa saya mengharapkan menjadi orang Islam itu mulai hari itu saja-, supaya tidak ada dosa dalam diriku.” (Muttafaq ‘alaih) Dalam riwayat lain disebutkan: Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda: “Bukankah ia telah mengucapkan La ilaha illallah, mengapa engkau membunuhnya?” Saya menjawab: “Ya Rasulullah, sesungguhnya ia mengucapkan itu semata-mata karena takut senjata.” Beliau s.a.w. bersabda: “Mengapa engkau tidak belah saja hatinya, sehingga engkau dapat mengetahui, apakah mengucapkan itu karena takut senjata ataukah tidak -yakni dengan keikhlasan-.” Beliau s.a.w. mengulang-ulangi ucapannya itu sehingga saya mengharap-harapkan bahwa saya masuk Islam mulai hari itu saja.

Dari Jundub bin Abdullah r.a. bahwasanya Rasulullah s.a.w. mengirimkan sepasukan dari kaum Muslimin kepada suatu golongan dari kaum musyrikin dan bahwa mereka itu telah bertemu -berhadap-hadapan. Kemudian ada seorang lelaki dari kaum musyrikin menghendaki menuju kepada seorang dari kaum Muslimin lalu ditujulah tempatnya lalu dibunuhnya. Lalu ada seorang dari kaum Muslimin menuju orang itu di waktu lengahnya. Kita semua memperbincangkan bahwa orang itu adalah Usamah bin Zaid. Setelah orang Islam itu mengangkat pedangnya, tiba-tiba orang musyrik tadi mengucapkan: “La ilaha illallah.” Tetapi ia terus dibunuh olehnya. Selanjutnya datanglah seorang pembawa berita gembira kepada Rasulullah s.a.w. -memberitahukan kemenangan-, beliau s.a.w. bertanya kepadanya -perihal jalannya peperangan- dan orang itu memberitahukannya, sehingga akhirnya orang itu memberitahukan pula perihal orang yang membunuh di atas, apa-apa yang dilakukan olehnya. Orang itu dipanggil oleh beliau s.a.w. dan menanyakan padanya, lalu sabdanya: “Mengapa engkau membunuh orang itu?” Orang tadi menjawab: “Ya Rasulullah, orang itu telah banyak menyakiti di kalangan kaum Muslimin dan telah membunuh si Fulan dan si Fulan.” Orang itu menyebutkan nama beberapa orang yang dibunuhnya. Ia melanjutkan: “Saya menyerangnya, tetapi setelah melihat pedang, ia mengucapkan: “La ilaha illallah.” Rasulullah s.a.w. bertanya: “Apakah ia sampai kau bunuh?” Ia menjawab: “Ya.” Kemudian beliau bersabda: “Bagaimana yang hendak kau perbuat dengan La ilaha illallah, jikalau ia telah tiba pada hari kiamat?” Orang itu berkata: “Ya Rasulullah, mohonkanlah pengampunan -kepada Allah- untukku.” Rasulullah s.a.w. bersabda: “Bagaimana yang hendak kau perbuat dengan La ilaha illallah, jikalau ia telah tiba pada hari kiamat?” Beliau s.a.w. tidak menambahkan sabdanya lebih dari kata-kata: “Bagaimanakah yang hendak kau perbuat dengan La ilaha illallah, jikalau ia telah tiba pada hari kiamat?” (Riwayat Muslim)

Bukanlah orang Islam orang-orang yang membunuh sesama Muslim:

Hadis riwayat Abdullah bin Umar ra., ia berkata:
Nabi saw. bersabda: Barang siapa menghunus pedang kepada kami, maka ia bukanlah dari golongan kami. (Shahih Muslim No.143)

Hadis riwayat Abu Musa ra.:
Bahwa Nabi saw. bersabda: Barang siapa menghunus pedang kepada kami, maka ia bukanlah dari golongan kami. (Shahih Muslim No.145)

Terhadap orang yang jelas-jelas munafik seperti Abdullah bin Ubay pun Nabi tidak mau membunuhnya. Apa kata orang jika aku membunuh sesama Muslim? Begitu sabda Nabi.

Jadi jika Muslim saling bunuh, jelas dia tidak mengikuti sunnah Nabi.

Hadis riwayat Jarir ra., ia berkata:
Ketika haji wada, Nabi saw. bersabda kepadaku: Suruhlah orang-orang diam. Setelah orang-orang diam, beliau bersabda: Janganlah sesudah kutinggalkan, kalian kembali menjadi orang-orang kafir, di mana sebagian membunuh sebagian yang lain. (Shahih Muslim No.98)

Ummat Islam itu berkasih sayang terhadap sesama, namun keras terhadap orang-orang kafir:
“Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka.Kamu lihat mereka ruku’ dan sujud mencari karunia Allah dan keridhaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud. Demikianlah sifat-sifat mereka dalam Taurat dan sifat-sifat mereka dalam Injil, yaitu seperti tanaman yang mengeluarkan tunasnya maka tunas itu menjadikan tanaman itu kuat lalu menjadi besarlah dia dan tegak lurus di atas pokoknya; tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya karena Allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir (dengan kekuatan orang-orang mukmin). Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh di antara mereka ampunan dan pahala yang besar.” [Al Fath 29]

“Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintaiNya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad dijalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya), lagi Maha Mengetahui.” [Al Maa-idah 54]

Orang-orang yang beriman tidak akan mengambil kaum Yahudi dan Nasrani sebagai pemimpin:
Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin(mu); sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. Barangsiapa diantara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim. [Al Maa-idah 51]

Hanya orang munafik yang dekat dengan kaum Yahudi dan Nasrani yang saat ini tengah memusuhi Islam dan membantai ummat Islam:

“Maka kamu akan melihat orang-orang yang ada penyakit dalam hatinya (orang-orang munafik) bersegera mendekati mereka (Yahudi dan Nasrani), seraya berkata: “Kami takut akan mendapat bencana.” Mudah-mudahan Allah akan mendatangkan kemenangan (kepada Rasul-Nya), atau sesuatu keputusan dari sisi-Nya. Maka karena itu, mereka menjadi menyesal terhadap apa yang mereka rahasiakan dalam diri mereka.” [Al Maa-idah 52]

Orang yang suka mencaci seorang muslim, maka kelak semua amal yang telah dilakukannya menjadi sia-sia. Ini seperti dikatakan dalam sebuah hadis, “Dari Abu Hurairah ra. Ia berkata, “Rasulullah SAW ditanya, “Wahai Rasulullah, jika ada seorang wanita yang melakukan shalat malam, siang harinya ia berpuasa, tetapi ia menyakiti tetangganya dengan lisannya?” Rasulullah SAW menjawab, “Tiada kebaikan sedikitpun dalam amal perbuatannya, dan ia kelak akan masuk neraka.”(HR.AlHakim,IbnuHibbandanAhmad)

Termasuk perbuatan mencaci muslim adalah memanggil seseorang dengan kata-kata kafir, musyrik, munafik dan sebagainya. Nabi SAW bersabda, “Barangsiapa yang memanggil seseorang dengan kata-kata kafir atau ia berkata, ‘Wahai musuh Allah, sedang orang yang dikatakan itu tidak begitu keadaannya, maka tiada lain tuduhan itu akan kembali kepada dirinya.” (HR. Bukhari)

Dari Abu Dzarr Radhiyallahu ‘anhu , Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
“Barangsiapa memanggil seseorang dengan kafir atau mengatakan kepadanya “hai musuh Allah”, padahal tidak demikian halnya, melainkan panggilan atau perkataannya itu akan kembali kepada dirinya”.[HR Muslim]

Janganlah kita mengkafirkan seorang Muslim hanya karena dia tidak mampu melaksanakan 100% dari perintah Allah dalam Al Qur’an. Itu bukan berarti dia kafir. Tapi karena memang manusia itu sifatnya lemah. Tempat salah dan lupa. Hanya Nabi yang mampu melaksanakan 100% perintah Allah. Hanya Nabi yang maksum/terlindung dari dosa. Kita semua niscaya tak lepas dari dosa. Jadi jangan seenaknya mengkafirkan sesama Muslim.

Saat jumhur Ulama telah sepakat bahwa satu kelompok seperti Ahmadiyyah atau Islam Liberal itu sesat, kita wajib tunduk dengan meyakini mereka sesat. Namun jika jumhur Ulama tidak menyatakan demikian, cuma segelintir dari kelompok ekstrim saja yang menyatakan sesat bahkan kafir, hendaknya kita tidak ikut-ikutan mengkafirkan mereka. Sebab jika ternyata pendapat mayoritas ulama benar, bahwa mereka tidak sesat/kafir, maka kitalah yang kafir. Jadi mengkafirkan sesama Muslim itu gampang. Tapi resikonya berat. Kita bisa kafir dan masuk neraka. Padahal jika kita ragu-ragu, kita tidak usah masuk kelompok tersebut, tapi juga tidak mengkafirkannya. Itu lebih aman dan bijak.

Ada banyak aliran sesat atau sempalan yang merasa kelompok mereka adalah Firqotun Najiyyah (golongan yang selamat) dari 73 golongan Islam seraya mengkafirkan mayoritas ummat Islam. Ummat Islam yg selamat adalah Ahlus Sunnah wal JAMA’AH. Artinya yg selamat JAMA’AH yang Banyak. Bukan FIRQOH/Pecahan kecil. Ini sesuai hadits Nabi. Jadi jika ada kelompok yang mengkafirkan mayoritas ummat Islam misalnya NU yang merupakan ormas Islam terbesar, bisa jadi kelompok itu yang sesat/kafir. Seandainya dalihnya adalah NU tak mau Negara Islam tegak, itu bukan seperti itu. Tapi karena yang mau menegakkan “Negara Islam” itu adalah justru kelompok Islam yang tidak benar/ekstrim. Bisa menindas/menzalimi ummat Islam lainnya. Jika Islamnya benar, akhlaknya benar, insya Allah ummat Islam yang baik tidak akan menolak Negara Islam:

Dari ‘Umar bin Khaththab ra berkata bahwa Rasulullah SAW bersabda:
عَلَيْكُمْ بِالْجَمَاعَةِ وَإِيَّاكُمْ وَالْفُرْقَةَ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ مَعَ الْوَاحِدِ وَهُوَ مِنَ الاِثْنَيْنِ أَبْعَدُ وَمَنْ أَرَادَ بِحَبْحَةِ الْجَنَّةِ فَعَلَيْهِ بِالْجَماعَةِ
“Tetaplah bersama jamaah dan waspadalah terhadap perpecahan. Sesungguhnya setan bersama satu orang, namun dengan dua orang lebih jauh. Dan barang siapa yang menginginkan surga paling tengah maka hendaklah bersama jamaah.” [HR Ahmad, Tirmizi, dan Al Hakim]

عَلَيْكُمْ بِالْجَمَاعَةِ فَإِنَّ اللهَ لاَ يَجْمَعُ أُمَّةَ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه وسلم عَلَى ضَلاَلَةٍ

Tetaplah kalian bersama jamaah maka sesungguhnya Allah tidak menghimpun umat Muhammad di atas kesesatan.” [HR Thabrani]

Begitu juga hadits dari Anas bin Malik ra, ia berkata bahwa aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:
إِنَّ أُمَّتِي لاَ تَجْتَمِعُ عَلَى ضَلاَلَةٍ .
“Sesungguhnya, umatku tidak akan sepakat di atas kesesatan.” [Ibnu Majah dan Tirmizi]

Sumber:
http://media-islam.or.id/…/jangan-mudah-mengkafirkan-sesama…
Referensi:
http://masdukiducky.blogspot.com/…/larangan-hadits-mencaci-…
Sumber: http://media-islam.or.id/…/larangan-mencaci-dan-membunuh-s…/


Bismillahirrohmanirrohim.
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
“Surah An Naas.”
“.”




Bismillahirrohmanirrohim.
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
“3 Peringkat Puasa Di Bulan Ramadhan.”
“.”
— 

Bismillahirrohmanirrohim.
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
“Jumjumaton.”
“.”
For Arabic "tengkorak"

Bismillahirrohmanirrohim.
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
“Fasting coz Allah.”
“.”

  • Bismillahirrohmanirrohim.
    Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.
    “Love is Love. Love because Allah.”
    “.”




    Foto Amieza Izza.

    Foto Suppian Ahmad.

    Foto Rosmawati Ros.

    #




    Seorang mak cik telah pergi ke kaunter bank untuk mengeluarkan wang sebanyak RM 500. Tetapi kemudiannya kerani di kaunter bank itu telah melontarkan kad dengan lagak yang kurang ajar kepada mak cik itu sambil berkata "kalau nak keluarkan duit kurang daripada RM5000 sila keluarkan di ATM. Kami tiada masa untuk keluarkan wang yang sedikit."
    Kemudian, mak cik itu mengambil kad itu semula dan menyerahkannya kepada kerani tersebut dan berkata "Kalau macam tu keluarkan sahaja semua yang ada di dalam akaun ini."
    Kerani bank itu sangat terkejut apabila mendapati di dalam akaun mak cik itu terdapat sejumlah RM 20 JUTA.
    Dengan lemah lembut & penuh santun, kerani bank menyatakan mereka tidak dapat menyediakan wang sebanyak itu. Jika mahu pengeluaran sebanyak itu, perlulah membuat temujanji.
    Mak cik itu kemudiannya bertanya tentang jumlah yang boleh dikeluarkan secara serta merta pada hari tersebut. Lalu kerani bank menjawab dengan amat sopan. Jumlah yang boleh dikeluarkan ialah RM 300, 000 sahaja.
    Mak cik itu menjawab "kalau begitu saya mahu keluarkan RM300,000 SEKARANG!!"
    Dengan susah payah kerani bank mengira dan menyerahkan kepada mak cik itu. Setelah mengambil duit itu, mak cik menyerahkan semula duit sebanyak RM299, 500 kepada kerani tersebut dan berkata, "Saya hanya memerlukan RM500 sahaja. Sila simpan semula semua duit saya ke dalam akaun saya.......
    [Janganlah kita memandang rendah pada rupa paras seseorang itu dari hanya kerana dia seorang yang sudah tua]
    Sila share jika anda rasa kisah ini bermanfaat untuk dijadikan pengajaran kepada semua. (SINI)


    #

    GHB vs PAS: Antara akhlak dan perjuangan

    PBO™ pada pen buruk online ™ - 10 minit yang lalu
    Gerakan Harapan Baru (GHB) adalah satu pasukan yang sedang bergerak laju dalam mencorakkan warna baru dalam arena politik tanah air. Ada yang mengatakan mereka ini sebagai serpihan PAS walaupun masyarakat umum lebih memahami mereka ini adalah gabungan individu yang terkeluar daripada kepemimpinan PAS melalui pembersihan terancang dalam muktamar. Maka, setelah kalah sepatutnya mereka duduk

    Bukan aku sorang yang rasa bagaikan bersolat Hari Raya di Bangladesh rupanya...

    Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - 26 minit yang lalu
    Aku ingat aku sorang saja yang merasakan bagai menunaikan solat Hari Raya di Bangladesh tapi wartawan Astro Awani pun sama.. Nampaknya suasana di kebanyakkan Masjid yang berdekatan dengan pusat bandar atau kawasan-kawasan Industri hampir sama dengan suasana di MasjidJamek Kuala Lumpur.. Apa yang dia rasa sama dengan apa yang aku rasa.. rasa macam berada di negara orang pulak sedangkan aku berada di negara tanah airku sendiri.. Aku sampai agak awal ke Masjid pada pagi Hari Raya yang pertama, bila aku masuk ke dalam Masjid dan duduk ditengah-tengah Masjid.. aku rasa bagaikan berada... lagi »

    Najib Betul- Betul Terkedu.. Saksikanlah

    atsixty pada ZAKRI ALI - 36 minit yang lalu
    *Najib Betul- Betul Terkedu.. Saksikanlah. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak hari ini tidak menjawab soalan media mengenai dakwaan bahawa RM2.6 bilion dana 1MDB masuk ke dalam akaun bank peribadinya dan digunakan untuk tujuan pilihan raya umum.* *Ketika ditemui pemberita di majlis rumah terbuka Hari Raya di Putrajaya, beliau tidak mahu menjawab soalan berhubung dengan 1MDB.Beliau diminta mengulas laporan Wall Street Journal (WSJ) yang mendakwa wang 1MDB itu dikesan masuk ke dalam dua akaun simpanan AmBank di bawah namanya.* *Akaun-akaun itu telah pun ditutup.Najib ha... lagi »

    ADAKAH GERAKAN HARAPAN BARU (GHB) BERMAKSUD GUNA PENDEKATAN LEBIH BIJAK UNTUK LAKSANAKAN HUDUD DENGAN MERUJUK TERLEBIH DAHULU KEPADA DAP?????

    OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 42 minit yang lalu
    *Sebelum ini satu dunia tahu betapa berlakunya kehancuran Pakatan Rakyat kerana isu hudud ... Rakyat ingin melontarkan suatu soalan kepada GHB apakah dimaksudkan menggunakan pendekatan lebih bijak dengan PAS ialah merujuk terlebih dahulu kepada DAP jika ada menyimpan hasrat dan niat mau melaksanakan hudud ... jika direstui dan mendapat izin dari DAP barulah baru laksanakan ... jika tidak jangan nak mimpi ... tidak merujuk kepada PKR tidak mengapa tetapi jangan sesekali membelakangkan DAP dalam apa jua yang berkaitan dengan Islam ... adakah begitu dimaksudkan????Perlunya pihak... lagi »

    Berita Lucu Ketika Isu 1MDB Sampai Kemuncak

    Addin Deen pada Addin - 59 minit yang lalu
    Pihak polis memperketatkan kawalan berhampiran Plaza Low Yat petang ini selepas satu mesej tentang "amuk Melayu" tersebar melalui aplikasi pesanan ringkas WhatsApp di kalangan sebilangan warga Kuala Lumpur. Tinjauan The Malaysian Insider mendapati ada empat biji trak polis diparkir di bawah jejantas Hotel Federal yang terletak di sebelah Plaza Low Yat.Kelibat anggota-anggota polis dengan seragam biru turut kelihatan di Jalan Bulan, yang merupakan salah satu daripada jalan masuk ke Plaza Low Yat. Mereka menyaring orang awam yang ingin ke Plaza Low Yat.Wartawan The Malaysian Inside... lagi »

    WARGA ASING "TAWAN" TAMAN REKREASI MENARA BERKEMBAR PETRONAS KLCC.

    OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - Sejam yang lalu
    *Sebahagian warga asing yang rata-rata bekerja di Malaysia mengambil peluang cuti Hari Raya untuk bersiar-siar dan berehat di kawasan Taman Rekreasi Menara Berkembar Petronas KLCC semalam.* *Meskipun keluarga mereka jauh di negara masing-masing seperti Indonesia, Bangladesh, Vietnam dan Myanmar, mereka tetap meluangkan masa untuk bertemu sahabat handai.*

    Konspirasi dan kebenaran SKANDAL 1MDB Oleh Apanama

    atsixty pada ZAKRI ALI - Sejam yang lalu
    *Nampaknya pelbagai percubaan telah dan sedang dilakukan untuk mengaburi mata rakyat dari Skandal 1MDB. Secara khususnya cubaan demi cubaan dilakukan untuk mengalih tumpuan orang ramai dari penglibatan langsung Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dalam skandal yang amat memalukan negara ini.* *[image: Konspirasi dan kebenaran SKANDAL 1MDB]Untuk makluman, Najib Tun Razak belum lagi menjawab isu wang tunai berbillion Ringgit yang dilaporkan telah disimpan dalam akaun peribadi beliau di Ambank. Laporan akhbar terkemuka dunia The Wall Street Journal dalam satu pembongka... lagi »

    GHB guna wang sendiri-Datuk Ahmad Yaakob.

    mantaro pada SISI BUKIT - Sejam yang lalu
    PAS sedia berhadapan Gerakan Harapan Baru (GHB) dalam pilihan raya umum akan datang, kata Timbalan Mursyidul Am Datuk Ahmad Yaakob menurut laporan Sinar Harian hari ini. Menteri Besar Kelantan itu dipetik berkata, ahli PAS yang ingin menyertai GHB yang baru ditubuhkan secara rasmi itu perlu berundur secara terhormat daripada parti Islam itu. "Kalau mereka nak isytihar GHB, dia terpaksa meninggalkan segala-galanya. Kena berdikari, sendiri, guna cawangan sendiri, guna wang sendiri.

    Sirul diainaya-Mak Long Piah - FMT Reporters

    atsixty pada ZAKRI ALI - Sejam yang lalu
    [image: mahathir_sirul_600] *Naluri keibuan dan perwatakan Sirul menyakinkan Piah anaknya tidak membunuh Altantuya Shaariibuu* *PETALING JAYA: Berdasarkan naluri, perwatakan dan hubungan yang rapat antara anak dan ibu, Piah Ahmad yakin anaknya tidak bersalah membunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu.* *Jelasnya, perkara yang sama turut diakui mereka yang rapat dengan anaknya, termasuk bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.* *Dalam pertemuannya sebelum ini, Dr Mahathir menzahirkan perkara itu kerana cukup mengenali Sirul yang pernah bertugas sebagai salah seoranng pe... lagi »

    Kisah Percintaan Gadis Cantik Dengan Seorang Pengemis Jalanan

    Nas Rul pada dairishare - 2 jam yang lalu
    Kisah ini pernah menjadi perbualan hangat oleh orang ramai satu ketika dulu dalam forum-forum perbincangan dunia maya di China.Percintaan antara seorang gadis cantik dengan seorang pengemis tua merupakan suatu pelik bagi kita yang hidup dalam zaman yang serba maju. Namun gambar-gambar ini adalah bukan hoax tetapi merupakan benar-benar terjadi. Perbezaan status dalam masyarakat tidak menghalang keduanya untuk menjalin cinta. Cinta sejati itu benar-benar ada. Dan cinta sejati selalu diperuntukkan bagi mereka yang tak pernah berhenti berharap dengan kegigihan.

    Sesiapa yang nak merasai suasana di Ka'abah,..

    canang pada Cananglahnie - 2 jam yang lalu
    Sesiapa yang nak merasai suasana di Ka'abah, sila buka satu persatu link dibawah ini. Sangat menarik. 1. http://t.co/2nR7badBOR 2. http://t.co/O9YCtLVLOI 3. http://t.co/v9xlileXg3 4. http://t.co/oXrRxuqJXP 5. http://goo.gl/j2BSF0 Boleh digerakkan ke atas-bawah, kanan-kiri, zoom. Siapa mahu berada depan Ka'abah? Tekan no 1. Mahu masuk Hijir Ismail? Tekan no 3. Atau ingin berada di atas Ka'abah? Tekan no 5. Oleh: Shutter شتر Kiriman: Kami Sayang Rasulullah S.A.W

    Pesanan Rasulullah SAW Kepada Abu Dzar | WAJIB BACA !!!

    TraveloQue ByQueAchmad pada Que Achmad menulis... - 2 jam yang lalu
    *Pesanan Rasulullah SAW Kepada Abu Dzar | WAJIB BACA !!! |* Dari Abu Dzar ra. berkata, "Kekasihku, Rasulullah sallallahu `alaihi wa sallam berpesan kepadaku dengan tujuh perkara, (1) supaya aku mencintai orang-orang miskin dan dekati mereka, *baca lagi klik TAJUK ENTRI ni* (2) menyuruh aku melihat kepada orang yang berada di bawahku dan tidak melihat kepada orang yang berada di atasku, (3) menyuruh aku menjaga silatur-rahim walaupun mereka berlaku kasar kepada ku, (4) banyakkan ucapan LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH, (5) mengatakan kebenaran walaupun pahit, (6) jangan takut cela... lagi »

    Menteri BN sanggup berbohong demi bodek KERAjaan ibarat MENUTUP BANGKAI GAJAH yg dah busuk..

    atsixty pada ZAKRI ALI - 2 jam yang lalu
    Agak2 lah nak bodek. Tak kan SANGGUP MENIPU berbanding fakta sebenar.. Ini Menteri Pengangkutan ka atau Menteri Ampu Bodek.. Biasalah dlm BN, syarat nak duduk kekal lama dlm kabinet Najib MESTI KUAT AMPU JILAT SAMPAI NAJIB LETAK JAWATAN... "YOU HELP ME, I HELP YOU" Posted & copy by RAKYAT MARHAEN Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ Agak2 lah nak bodek. Tak kan SANGGUP MENIPU berbanding fakta sebenar.. Ini Menteri Pengangkutan ka atau Menteri Ampu Bodek.. Biasalah dlm BN, syarat nak duduk kekal lama dlm kabinet Najib MESTI KUAT AMPU JILAT SAMPAI NAJIB LETAK JAWATAN... "YOU HELP ME, ... lagi »

    SELFIE BERAMAI-BERAMAI ATAS TITI KAYU BERAKHIR DENGAN TRAGEDI ... KINI PENCARIAN iPHONE 6 YANG BARU DIBELI SEDANG GIAT DIJALANKAN

    OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 2 jam yang lalu
    *Cubaan Selfie beramai-ramai diakhiri dengan tragedi titi runtuh di sebuah kampong di Kedah. Pencarian iPhone 6 yang baru dibeli diguna untuk snpa selfie berkenaan terjatuh sedang giat dilakukan.*

    TH: Manipulasi dan Mungkir Janji Peringkat Tinggi

    PBO™ pada pen buruk online ™ - 2 jam yang lalu
    TH: Manipulasi dan Mungkir Janji Peringkat Tinggi DALAM kita beraya, ramai saudara-mara, suku-sakat dan kawan-taulan kita sedang bersiap sedia untuk ke Tanah Suci mengerjakan haji. Kalau ikut laman web rasmi Lembaga Urusan Tahun Haji (TH), penerbangan pertama musim haji tahun ini adalah pada 16 Ogos. Sejak ditubuhkan pada tahun 1963, TH amat berjasa kepada umat Islam Malaysia. Ia bukan sahaja

    POLIS PERKETAT KAWALAN KESELAMATAN SEKITAR PLAZA LOW YAT KETIKA KHABAR ANGIN "AMUK MELAYU" BERLEGAR DI MEDIA SOSIAL

    OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 3 jam yang lalu
    *Pihak polis memperketatkan kawalan berhampiran Plaza Low Yat petang semalam selepas satu mesej tentang "amuk Melayu" tersebar melalui aplikasi pesanan ringkas WhatsApp di kalangan sebilangan warga Kuala Lumpur.* *Tinjauan semalam mendapati tidak kurang ada empat biji trak polis diparkir di bawah jejantas Hotel Federal yang terletak di sebelah Plaza Low Yat.* *Kelibat dan kehadirananggota-anggota polis dengan seragam biru turut kelihatan di Jalan Bulan, yang merupakan salah satu daripada jalan masuk ke Plaza Low Yat.* *Mereka menyaring orang awam yang ingin ke Plaza Low Yat.* *W... lagi »

    Perghh : Lina Tahun Beraya Debgan Mayat..

    Abu Luqman pada Media Orang Kampung - 3 jam yang lalu
    BUKAN semua orang boleh dan sanggup melakukan tugas ini. Setiap hari terpaksa berdepan dengan mayat untuk dibedah. Untuk tujuan bedah siasat bagii mengetahui punca kematian. Ada ketika, bukan semua keadaan mayat itu sempurna sebaliknya ada yang hancur akibat kemalangan yang dialaminya. Namun bagi, jururawat terlatih di Unit Forensik Hospital Kuala Lumpur (HKL), Aney Azura M Salih, 41, dia

    Jangan Mencaci Hujan

    Detik Islam pada Detik Islam - 3 jam yang lalu
    Sungguh menakjubkan urusan orang beriman. Semua urusannya baik. Dan yang demikian tidak dapat dirasakan oleh siapapun selain orang beriman. Jika ia memperoleh kebahagiaan, maka ia bersyukur. Bersyukur itu baik baginya. Dan jika ia ditimpa mudharat, maka ia bersabar. Dan bersabar itu baik baginya. (HR.Muslim) Saat ini, hampir seluruh wilayah di Indonesia dilanda hujan. Bahkan, sejumlah daerah sudah mengalami banjir. Bahkan mediapun dibanjiri berita banjir yang terjadi dikota-kota besar. Kejadian hujan dan banjir oleh sebahagian rakyat dianggap sebagai musibah atau bencana bukan di... lagi »

    Clare: Saya sedang dicerca kerana mendedahkan kebenaran ??

    atsixty pada ZAKRI ALI - 3 jam yang lalu
    *Putrajaya berusaha keras untuk mengalihkan perhatian orang ramai dari skandal 1MDB dan hubungannya dengan Najib, kata pengasas Sarawak Report Oleh K Kabilan KUALA LUMPUR: Pengasas laman Whistle-blower Sarawak Report yang Clare Rewcastle Brown berkata beliau hanya menjalankan tugasnya dan menyampaikan fakta-fakta untuk pembaca pintar di Malaysia dengan mendedahkan salah laku dalam 1MDB.Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan baru-baru ini yang telah dikaitkan Clare dan Sarawak Report didakwa mengganggu dokumen yang berhubungan dengan 1MDB.... lagi »

    WOW Foto-foto seksi isteri baru Nazri@Bongkak.....Patutlah Nedim melenting seksi ooooo suarakami

    atsixty pada ZAKRI ALI - 4 jam yang lalu
    *Kami terpanggil untuk mencari siapakah gadis bermadu yang dimaksudkan Nedim yang 'desperate' menggunakan 'title' Datin Seri ini. Rupanya, gadis yang dimaksudkan adalah Haflins, ibu tiri kepada Nedim sendiri.Wow!!! Memang hot!! Tiada kata lain yang sesuai bila melihat gambar Datin Seri Haflins isteri kepada Datuk Seri Nazri Aziz ni.Menurut jawapan balas Datin Seri kepada Nedim, beliau tiada isu untuk menggunakan Datin Seri kerana tiada di dalam warta kerajaan.* *Datin Seri tidak berhenti di situ sahaja. Dia terus menempelak Nedim kerana tidak menghormati kerjaya ayahnya dan m... lagi »

    HUSSAM MUSA DIJANGKA BERCERAMAH DIPENTAS GHB-2 CERAMAH SERENTAK MALAM INI.

    AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 4 jam yang lalu
    [image: KELANTAN][image: PERLIS GHB]

    Hj Hadi muncul sebagai Nujum Pak Belalang pula...

    AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 4 jam yang lalu
    OLEH:: AL HUSSEYN Hj Hadi meramalkan parti baru hanya akan bertahan paling lama 2 tahun....Apa kenanya dengan Presiden PAS, Hj Hadi ni? Lagi kerap dia buka mulut, lagi nampak keserabutan pemikirannya. Orang ramai melihatnya semakin lucu dan kelakar bila Hj Hadi mengeluarkan kenyataan yang tidak konsisten. Dulu dialah yang jadi tukang sembur ubat nyamuk, suruh segala macam parasit dan serangga keluar dari kelambunya dan suruh tubuh parti sendiri.Bila nyamuk-nyamuk dah habis semua keluar berterabur dari kelambunya, ingatkan Hj Hadi tentulah tidurnya aman dibuai mimpi indah se... lagi »

    Bila pak menteri dan pak polisi terasa senak perut untuk menyebutnya ....

    AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 4 jam yang lalu
    GREENBOC Hentikanlah kerja-kerja bodoh ini semua *Bila pak menteri dan pak polisi terasa senak perut untuk menyebutnya ....* SUNDAY, JULY 19, 2015 Bukan main heboh lagi menteri mulut berbuih suruh entah siapa katanya dari pemimpin pembangkang agar menafikan dakwaan bertemu bekas pengarah PetroSaudi International, Xavier Andre Justo. Menurutnya, ketiadaan respons daripada pihak pembangkang terhadap tuduhan itu merupakan "perkara serius". Menurut Shabery, tindakan akan diambil terhadap mereka yang didapati bertindak mengaitkan Najib dengan perbuatan jenayah. Baca lagi di sini... lagi »

    PAS tak akan bekerjasama dengan GHB

    PBO™ pada pen buruk online ™ - 5 jam yang lalu
    PAS membayangkan ia tidak akan bekerjasama dengan Gerakan Harapan Baru (GHB) yang ditubuhkan oleh beberapa orang anggotanya, kata timbalan mursyidul am PAS Datuk Ahmad Yakob. Beliau berkata ini kerana GHB adalah sebuah parti baharu yang dasar perjuangannya masih belum jelas. "Kami tak boleh bersama sebab dia parti lain. Kami sedia lawan mereka dalam pilihan raya umum," katanya kepada pemberita

    Umno Pulak Yang Bimbang Harapan Baru Akan Musnahkan PAS

    atsixty pada ZAKRI ALI - 6 jam yang lalu
    *Kumpulan yang menamakan mereka sebagai Gerakan Harapan Baharu (GHB) dilihat sengaja ditubuhkan bagi melumpuhkan PAS, kata Pengerusi Majlis Ahli Parlimen Barisan Nasional (BNBBC), Tan Sri Shahrir Samad.* *Menurut beliau, kewujudan kumpulan tersebut dilihat hanyalah untuk mengisi ruang membalas dendam dengan parti Islam tersebut.Ini kerana, mereka yang terdiri daripada kumpulan ini ialah golongan profesional di dalam PAS yang sentiasa bercanggah pandangan dan pendapat dengan kumpulan ulama parti itu. “Kewujudan GHB ini memang sengaja untuk membunuh PAS yang sedia ada. D... lagi »

    Clare: Saya sedang dicerca kerana mendedahkan kebenaran

    Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - 11 jam yang lalu
    Putrajaya berusaha keras untuk mengalihkan perhatian orang ramai dari skandal 1MDB dan hubungannya dengan Najib, kata pengasas Sarawak Report Oleh K Kabilan KUALA LUMPUR: Pengasas laman *Whistle-blower Sarawak Report* yang Clare Rewcastle Brown berkata beliau hanya menjalankan tugasnya dan menyampaikan fakta-fakta untuk pembaca pintar di Malaysia dengan mendedahkan salah laku dalam 1MDB. Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan baru-baru ini yang telah dikaitkan Clare dan Sarawak Report didakwa mengganggu dokumen yang berhubungan dengan 1MDB. Beliau telah dituduh ber... lagi »

    Tawau night scene

    Thomas Lee pada Turbineman's Log - 11 jam yang lalu
    Some night shots from my hotel windows in Tawau during my trips there. Jln Haji Karim from King Park Hotel Jalan Masjid from MB Hotel Jalan Masjid viewed from My Inn Hotel

    Sila dakwa dan tangkap saya, Mahathir cabar Najib

    Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - 13 jam yang lalu
    *TUNAI ADALAH RAJA * *Menjadi Proksi* 1. Memang benar apabila Najib berkata beliau tidak melakukan apa yang saya menasihati beliau lakukan. Tetapi itu bukanlah sebabnya mengapa saya mahu beliau meletak jawatan. 2. Semua orang tahu bahawa saya berkempen untuk beliau pada Pilihan Raya Umum ke-13 walaupun dia enggan untuk membina jambatan itu, atau landasan berkembar dan elektrifikasi keretapi. Beliau juga tidak menerima pandangan saya bahawa BR1M dan membawa sepanduk “I Love PM”, “1M4U” dan lain-lain harus dihentikan. Tidak juga dia terima banyak perkara lain yang saya memberitah... lagi »

    Aidilfitri: KL 'ditawan' warga asing

    canang pada Cananglahnie - 13 jam yang lalu
    KUALA LUMPUR - Dalam keceriaan umat Islam meninggalkan ibu kota bagi menyambut 1 Syawal di kampung halaman mereka, bandaraya Kuala Lumpur menjadi 'milik' warga asing sempena Aidilfitri pertama hari ini. Walaupun bukan lagi satu fenomena baharu saban tahun, namun lambakan warga asing sentiasa menimbulkan rasa kurang menyenangkan dalam kalangan warga kota dengan sikap kurang menjaga kebersihan kawasan sekitar. Berdasarkan pemerhatian rambang oleh Bernama, puluhan ribuan warga asing dari Bangladesh, Indonesia, India, Nepal, Myanmar dan Vietnam mengambil kesempatan cuti umum unt... lagi »


    Hard grind to unravel MH370 mystery
      (¯`• ßý: ¤§º£¡Ð™¤ •´¯)
    Kerana Allah kita berusaha untuk hidup dan kemudiannya mati
    dan 
    kepada Allah kita berdoa supaya Allah perkukuhkan Iman 
    kita semua hamba-Nya manusia yang hanya bersifat makhluk. 

    Aamiin Ya Allah Ya Rohman Ya Rohim Ya Rob... 
    Meja peceq.blogspot.com  .
    My Dashboard. 
    s3v3n

    s3v3n.
IP

Foto Suppian Ahmad.

Clare: Saya sedang dicerca kerana mendedahkan kebenaran

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - 4 jam yang lalu
Putrajaya berusaha keras untuk mengalihkan perhatian orang ramai dari skandal 1MDB dan hubungannya dengan Najib, kata pengasas Sarawak Report Oleh K Kabilan KUALA LUMPUR: Pengasas laman *Whistle-blower Sarawak Report* yang Clare Rewcastle Brown berkata beliau hanya menjalankan tugasnya dan menyampaikan fakta-fakta untuk pembaca pintar di Malaysia dengan mendedahkan salah laku dalam 1MDB. Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan baru-baru ini yang telah dikaitkan Clare dan Sarawak Report didakwa mengganggu dokumen yang berhubungan dengan 1MDB. Beliau telah dituduh ber... lagi »

Tawau night scene

Thomas Lee pada Turbineman's Log - 4 jam yang lalu
Some night shots from my hotel windows in Tawau during my trips there. Jln Haji Karim from King Park Hotel Jalan Masjid from MB Hotel Jalan Masjid viewed from My Inn Hotel

Sila dakwa dan tangkap saya, Mahathir cabar Najib

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - 6 jam yang lalu
*TUNAI ADALAH RAJA * *Menjadi Proksi* 1. Memang benar apabila Najib berkata beliau tidak melakukan apa yang saya menasihati beliau lakukan. Tetapi itu bukanlah sebabnya mengapa saya mahu beliau meletak jawatan. 2. Semua orang tahu bahawa saya berkempen untuk beliau pada Pilihan Raya Umum ke-13 walaupun dia enggan untuk membina jambatan itu, atau landasan berkembar dan elektrifikasi keretapi. Beliau juga tidak menerima pandangan saya bahawa BR1M dan membawa sepanduk “I Love PM”, “1M4U” dan lain-lain harus dihentikan. Tidak juga dia terima banyak perkara lain yang saya memberitah... lagi »

Aidilfitri: KL 'ditawan' warga asing

canang pada Cananglahnie - 6 jam yang lalu
KUALA LUMPUR - Dalam keceriaan umat Islam meninggalkan ibu kota bagi menyambut 1 Syawal di kampung halaman mereka, bandaraya Kuala Lumpur menjadi 'milik' warga asing sempena Aidilfitri pertama hari ini. Walaupun bukan lagi satu fenomena baharu saban tahun, namun lambakan warga asing sentiasa menimbulkan rasa kurang menyenangkan dalam kalangan warga kota dengan sikap kurang menjaga kebersihan kawasan sekitar. Berdasarkan pemerhatian rambang oleh Bernama, puluhan ribuan warga asing dari Bangladesh, Indonesia, India, Nepal, Myanmar dan Vietnam mengambil kesempatan cuti umum unt... lagi »

KEWUJUDAN HARAPAN BARU SEMATA-MATA NAK LUMPUHKAN PAS KATA ABANG KHALID SAMAD

OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 8 jam yang lalu
*Kumpulan yang menamakan mereka sebagai Gerakan Harapan Baru (GHB) dilihat sengaja ditubuhkan bagi melumpuhkan PAS, kata Pengerusi Majlis Ahli Parlimen Barisan Nasional (BNBBC), yang juga abang kepada Ahli Parlimen PAS Shah Alam, Tan Sri Shahrir Samad.Menurut beliau, kewujudan kumpulan tersebut dilihat hanyalah untuk mengisi ruang membalas dendam dengan parti Islam tersebut.Ini kerana, mereka yang terdiri daripada kumpulan ini ialah golongan profesional di dalam PAS yang sentiasa bercanggah pandangan dan pendapat dengan kumpulan ulama parti itu.“Kewujudan G... lagi »

Mak Long Piah mengesahkan anaknya Sirul diainaya

kerengga pada KERENGGA - 9 jam yang lalu
PETALING JAYA: Berdasarkan naluri, perwatakan dan hubungan yang rapat antara anak dan ibu, Piah Ahmad yakin anaknya tidak bersalah membunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu. Jelasnya, perkara yang sama turut diakui mereka yang rapat dengan anaknya, termasuk bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad. Dalam pertemuannya sebelum ini, Dr Mahathir menzahirkan perkara itu kerana cukup

Biar Gambar Berbicara : Merangkak Di atas Jalan Raya

Abu Luqman pada Media Orang Kampung - 10 jam yang lalu
Menyedihkan. Makcik ini merangkak menggunakan kerusi Pelastik untuk ke rumah anak saudaranya..masyallah.

Pengasas Kelab Penyokong PAS Tinggalkan Parti & Bakal Sertai GHB

Green Boc pada KELAB GREENBOC - 12 jam yang lalu
H*u Pang Chaw putus hubungan dengan PAS* Hu Pang Chaw, pengasas bersama Kelab Penyokong PAS, yang kemudiannya dinaik taraf menjadi sayap keempat dalam PAS, telah memutuskan hubungan dengan parti itu. Ketika dihubungi, Hu mengesahkannya, dengan alasan telah hilang kepercayaan terhadap kepimpinan baru PAS. Katanya, beliau sedih kerana selepas PAS berjuang keras untuk sampai ke mana ia berada hari ini - selepas pilihan raya umum ke-12 dan ke-13 di mana ia membuktikan boleh mendapatkan sokongan bukan Islam - para ulama melepaskan peluang itu dan didakwa memusnahkan parti itu sendiri... lagi »

Najib orang suruhan Singapura dan Jho Low, kata Dr Mahathir

PBO™ pada pen buruk online ™ - 13 jam yang lalu
Bulan Ramadan yang berakhir semalam menyaksikan bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad kembali menyerang Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak melalui tulisan terkini di blognya bertajuk "Tunai adalah raja". Dr Mahathir mendakwa Najib sebenarnya adalah orang suruhan kepada Singapura kerana meminta izin negara itu dalam rancangan membina jambatan bengkok. Menurutnya, Najib juga adalah

To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. Email delivery powered by Google Google Inc., 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, United States

Bila pak menteri dan pak polisi terasa senak perut untuk menyebutnya ....

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - 13 jam yang lalu
Bukan main heboh lagi menteri mulut berbuih suruh entah siapa katanya dari pemimpin pembangkang agar menafikan dakwaan bertemu bekas pengarah PetroSaudi International, Xavier Andre Justo. Menurutnya, ketiadaan respons daripada pihak pembangkang terhadap tuduhan itu merupakan "perkara serius". Menurut Shabery, tindakan akan diambil terhadap mereka yang didapati bertindak mengaitkan Najib dengan perbuatan jenayah. Baca lagi di sini. KPN juga turut memperkatakannya juga. Katanya Polis sudah mengenal pasti dan akan memanggil pemimpin pembangkang yang berjumpa Xavier Andre Justo di S... lagi »

RAKYAT MARHAEN

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 14 jam yang lalu
RAKYAT MARHAEN ------------------------------ - NAJIB !!!!.... Harga minyak dunia JATUH LAGI.. - KEZALIMAN RAJIM UMNO@BN......NAMPAK TAK.. !! - Betul la Samy Vellu.. Selagi Najib tak letak jawatan.. - Mesej Aidilfitri 2015: Selamatkan Malaysia - Aidilfitri meraikan nostalgia - Politik harapan dan Gabungan Harapan Baru - Kemelut dalaman PAS: Biduk berlalu, kiambang bertaut semula? - Rahman Dahlan dicemuh kerana pengakuan bekas wartawan - Penyamun nak mengaku dirinya penyamun ? Ada ? Mana ada !! - UNTUK APA ahli UMNO itu beli 'dokumen curi' Pe... lagi »

Kerana doa seorang banduan

kerengga pada KERENGGA - 15 jam yang lalu
“SETIAP kali saya naik pangkat saya akan terkenang dekat dia,” demikian imbasan kenangan Timbalan Penguasa Penjara Kajang, Mohd Noor Abu Bakar, 55, ketika berbicara mengenai kenangannya sepanjang bertugas di Jabatan Penjara Malaysia. Dia yang dimaksudkan oleh Mohd Noor ialah seorang bekas banduan lelaki yang pernah mendapat 'didikan' olehnya sekitar tahun 1990-an. "Saya ketika itu bertugas

Cara Remove Friends Tak Aktif di Facebook

canang pada Cananglahnie - 16 jam yang lalu
Cara untuk remove atau buang friends anda yang tak aktif atau inactive di Facebook. Yerlah untuk friends di FB kan limit 5000 sahaja. Jadi kalau dah penuh, nak add friend lain dah tak boleh. Ini caranya bagaimana nak buang rakan anda yang dah “mati di fb” ni supaya dapat digantikan dengan sahabat baru yang “masih hidup di fb”. Buat apa simpan akaun yang dah berpenghuni tu..lebih baik bagi peluang kat sahabat lain.. Ok caranya macam ni untuk remove inactive friends on facebook ye: 1- Buka dan wajib guna browser Chrome sahaja. 2- Install chrome extension ni. (klik Add to chrome) -> In... lagi »

Surat terbuka buat GHB, harapan kepada harapan baharu – Za’im Yusoff

PBO™ pada pen buruk online ™ - 16 jam yang lalu
Tuan pengasas Gerakan Harapan Baru (GHB), Sebetulnya tulisan ini ialah hasil perbincangan dan sumbang saran rakan-rakan seangkatan yang pernah bergelumang dengan kepelbagaian jemaah, parti dan wadah; anak-anak muda yang sebetulnya sudah merasakan masa depan Malaysia semakin nazak disesakkan kebobrokan insan dari peringkat paling atas sampailah peringkat paling bawah, di tanah tumpahnya darah,

Betulkah Kerajaan Kelantan hendak Hukum Hudud untuk tutup kelemahan?

mantaro pada SISI BUKIT - 17 jam yang lalu
Betulkah Kerajaan Kelantan(Nik Amar) beria-ia hendak hukum hudud dilaksanakan di Kelantan kerana hendak tutup kelemahan dan kegagalan mereka.? Akta persendirian yang kononnya hukum hudud atau rang undang-undang 355 , telah dikemukakan oleh TG Haji Hadi, sampai sekarang Tuan Speaker tidak membenarkan untuk dibahas. PAS Kelantan kini terperangkap, kerana dengan penuh tangisan mereka UMNO telah menyokong hukum hudud. Sekarang UMNO bangkit dengan isu, kami mahu hukum hudud dan kami boleh beri peruntukan untuk pembangunan. BAGI Kerajaan Kelantan, isu lebuhraya tak selesai , isu pene... lagi »

Jom Lihat Masyarakat Terbuang Yang Hidup Dalam Pembentung

Nas Rul pada dairishare - 18 jam yang lalu
Di bawah jalan yang sibuk di Bucharest, ibu kota Romania, ada sebuah masyarakat bawah tanah penuh dengan orang buangan dan penagih. Mereka mula mencari perlindungan di dalam pembetung hampir dua dekad yang lalu, selepas kejatuhan komunis. Sekarang, masyarakat aneh dan benar-benar bawah tanah ini telah terikat bersama untuk menjadi sebuah keluarga. Mereka dipimpin oleh seorang lelaki, yang penuhi tatu dan bekas luka, yang di gelar "Bruce Luce." Dia ditinggalkan ketika beliau masih berumur tiga tahun, tapi sekarang dia adalah pemimpin dari komuniti underground ini, penuh dengan pena... lagi »

Lima Perkara Yang Menjauhkan Diri Dari Dosa & Maksiat | WAJIB BACA !!!

TraveloQue ByQueAchmad pada Que Achmad menulis... - 19 jam yang lalu
*Lima Perkara Yang Menjauhkan Diri Dari Dosa & Maksiat | WAJIB BACA !!! | *Suatu hari, Ibrahim bin Adham didatangi oleh seseorang yang sudah sekian lama hidup dalam kemaksiatan, sering mencuri, selalu menipu, dan tak pernah bosan berzina. Orang ini mengadu kepada Ibrahim bin Adham: “Wahai tuan guru, aku seorang pembuat dosa yang rasanya tak mungkin boleh lari dari perlakuan maksiat. Tolong tunjukkan aku seandainya ada cara untuk menghentikan semua perbuatan tercela ini?” *baca lagi klik TAJUK ENTRI ni* Ibrahim bin Adham menjawab: “Kalau kamu boleh berpegang pada lima hal ini, nesc... lagi »

Najib Betul- Betul Terkedu.. Saksikanlah

Addin Deen pada Addin - 19 jam yang lalu
*Najib Betul- Betul Terkedu.. Saksikanlah.* Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak hari ini tidak menjawab soalan media mengenai dakwaan bahawa RM2.6 bilion dana 1MDB masuk ke dalam akaun bank peribadinya dan digunakan untuk tujuan pilihan raya umum. Ketika ditemui pemberita di majlis rumah terbuka Hari Raya di Putrajaya, beliau tidak mahu menjawab soalan berhubung dengan 1MDB.Beliau diminta mengulas laporan Wall Street Journal (WSJ) yang mendakwa wang 1MDB itu dikesan masuk ke dalam dua akaun simpanan AmBank di bawah namanya. Akaun-akaun itu telah pun ditutup.Najib hanya m... lagi »

Terkesan Kerana Doa Seorang Banduan.

Abu Luqman pada Media Orang Kampung - 19 jam yang lalu
Gambar hiasan “SETIAP kali saya naik pangkat saya akan terkenang dekat dia,” demikian imbasan kenangan Timbalan Penguasa Penjara Kajang, Mohd Noor Abu Bakar, 55, ketika berbicara mengenai kenangannya sepanjang bertugas di Jabatan Penjara Malaysia. Dia yang dimaksudkan oleh Mohd Noor ialah seorang bekas banduan lelaki yang pernah mendapat 'didikan' olehnya sekitar tahun 1990-an. "

Hj Hadi muncul sebagai Nujum Pak Belalang pula...

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - 20 jam yang lalu
Hj Hadi meramalkan parti baru hanya akan bertahan paling lama 2 tahun....Apa kenanya dengan Presiden PAS, Hj Hadi ni? Lagi kerap dia buka mulut, lagi nampak keserabutan pemikirannya. Orang ramai melihatnya semakin lucu dan kelakar bila Hj Hadi mengeluarkan kenyataan yang tidak konsisten. Dulu dialah yang jadi tukang sembur ubat nyamuk, suruh segala macam parasit dan serangga keluar dari kelambunya dan suruh tubuh parti sendiri.Bila nyamuk-nyamuk dah habis semua keluar berterabur dari kelambunya, ingatkan Hj Hadi tentulah tidurnya aman dibuai mimpi indah semahunya... Rupa-rupanya ti... lagi »

Al-Kisah Tikus dan Sahabat-sahabatnya

Detik Islam pada Detik Islam - 20 jam yang lalu
Sang Tikus melihat daripada satu lubang tepi rumah untuk lihat petani dan isterinya sedang membuka satu bungkusan… “Apa makanan dalam kotak ini?” bayang tikus tersebut yang kelaparan. Sang Tikus terkejut melihat apa yang dikeluarkan petani dan isterinya berupa perangkap tikus! Sang Tikus yang ketakutan balik ke kandang memberitahu kawan-kawannya, “Ada satu perangkap tikus dalam rumah Pak Ali! Ada satu perangkap tikus!” Ayam yang sedang tidur, bangun dan menggaru dan menaikkan kepalanya lalu berkata, “Sang Tikus, ana tahu ini ialah masalah besar untuk enta, tapi ini tak ada kena m... lagi »

Ada korang dengar Haji Hadi cakap macam ni?

PBO™ pada pen buruk online ™ - 20 jam yang lalu
Dengan penubuhan Gerakan Harapan Baru (GHB), serangan dan sindiran banyak yang keluar dari Haji Hadi dan beberapa pemimpin lain. khianat, kapal akan tenggelam, tak bertahan lama dan lain-lain. Malah diumpamakan juga dengan anjing dan serigala.... Ada atau tidak Haji Hadi minta maaf kepada pemimpin progresif dalam PAS? Haji Hadi sedar atau tidak kesilapan mereka? Atau memang selamanya mengaku

LIMA MAUT DALAM KEMALANGAN DI MACHANG

OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 20 jam yang lalu
*Lima orang dilapor maut dalam nahas yang membabitkan dua buah kereta di Kilometer 63, Jalan Kuala Krai-Kota Bharu dekat Kampung Bunut, Machang.Mangsa dikenali sebagai Irwan Mohd Zain, 33, Siti Khadijah Ibrahim 33, Muhammad Zahrin Ariq Irwan, 6 bulan, Muhammad Zahran Arfan Irwan, 4 tahun, dan Nurul Atiqah Abd Aziz, 19.Pemangku Ketua Polis Daerah Machang, DSP Ashraff Ali Kutti berkata kedua-dua kereta berkenaan dilapor bertembung kira-kira jam 4.20 petang semalam.Sementara itu Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Machang, Pegawai Bomba Yusoff Mahmood berkata mangsa ter... lagi »

Bukan Islam mana bakal bertanding untuk PAS, soal Mujahid

kerengga pada KERENGGA - 21 jam yang lalu
Bekas ketua biro perpaduan nasional PAS Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa menyatakan keraguannya mengenai rancangan parti Islam itu untuk meletakkan calon bukan Islam bagi menentang DAP pada pilihan raya umum akan datang. Ahli Parlimen Parit Buntar itu berkata, sayap penyokong bukan Islam PAS tidak yakin mengenai kedudukan mereka dalam parti Islam itu berikutan terputusnya hubungan dengan DAP dan

Foto-foto Alami Berbentuk Hati

Dwi Asmara pada Dunia Cacamarba - 21 jam yang lalu
Gambar hati merupakan lambang cinta, tapi taukah anda jika di alam ini terdapat sesuatu yang berbentuk menyerupai hati (love), hal ini terbentuk secara alami. Ada yang permanen seperti batu yang berbentuk hati , namun adapula yang tidak permanen maupun semi permanen seperti awan berbentuk hati. Info lebih lanjut :* Klik di dini.*
 ► ▼

11 SEBAB UNTUK KEKAL DALAM PAS

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - Sehari yang lalu
Oleh Abdul Karim Aswad 1. PAS telah bersih dari anasir-anasir kufur dan liberal. 2. PAS dipimpin oleh ulamak yang ingin melaksanakan hudud, walaupun rumah banjir masih belum siap. 3. Projek-projek balak boleh ditebas dari hutan kelantan, tanpa memikirkan ekosistem, kerana dasar politik yang menggunakan slogan *asal dapat keredhaan Allah* 4. PAS adalah pemegang kunci syurga. Mana-mana muslim yang menyokong tahaluf siasi dengan pakatan Rakyat adalah munafik, dan menyertai DAP adalah jatuh kufur. 5. Kesalahan jenayah Kolar Putih, seperti pemindahan wang berbillion-billion RM me... lagi »

Ramai Calon PAS Bakal Kehilangan Deposit Selepas Tertubuhnya GHB...

Green Boc pada KELAB GREENBOC - Sehari yang lalu
B*ukan Islam mana bakal bertanding untuk PAS, soal Mujahid* Bekas ketua biro perpaduan nasional PAS Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa menyatakan keraguannya mengenai rancangan parti Islam itu untuk meletakkan calon bukan Islam bagi menentang DAP pada pilihan raya umum akan datang. Ahli Parlimen Parit Buntar itu berkata, *sayap penyokong bukan Islam PAS tidak yakin mengenai kedudukan mereka dalam parti Islam itu berikutan terputusnya hubungan dengan DAP dan Pakatan Rakyat (PR).* "Siapakah calon-calon ini? Setahu saya, *Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) juga tidak pasti sama ada kewujud... lagi »

'Melayu terulung' konsep perjuangan PAS bersama Umno?

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - Sehari yang lalu
oleh Rizuan Shamsudin Konsep ‘The Great Malays’ atau Melayu Terulung kini seperti menjadi dasar perjuangan dua parti Melayu terbesar, Umno dan Pas. Suatu ketika dahulu hanya Umno yang terkenal dengan konsep Ketuanan Melayunya. Konsep ini meletakkan Melayu sebagai bangsa kelas pertama dan selain Melayu pula sebagai bangsa kelas kedua. Sebagai bangsa kelas pertama, Melayu diperuntukkan kuota dalam pelbagai bidang, antaranya pendidikan. Sistem kuota ini membantu orang Melayu untuk masuk ke universiti, yang merupakan satu perkara yang amat jarang berlaku beberapa dekad yang lalu, atas... lagi »

Polis Thai: Ahli Umno beli dokumen curi PetroSaudi

canang pada Cananglahnie - Sehari yang lalu
Seorang ahli Umno adalah antara 10 orang yang dikatakan telah membei dibeli data PetroSaudi International yang didakwa dicuri oleh bekas pengarahnya, Xavier Andre Justo, demikian menurut laporan Straits Times Singapura. Jurucakap polis Thai, Prawuth Thavornsiri berkata Justo mendakwa dia telah menjual maklumat itu kepada mereka selepas dia gagal memeras ugut PetroSaudi untuk mendapatkan 2.5 juta franc Swiss sebagai pertukaran untuk tidak mendedahkannya. "Ramai, kira-kira 10 orang, dari media dan dari kalangan politik, malah dari parti yang sama dengan perdana menteri (Malaysia)," ... lagi »

SEBAB MENGAPA WANITA SAKIT KETIKA BERASRAMA

canang pada Cananglahnie - Sehari yang lalu
*GAMBAR HIASAN* Sebuah penelitian terbaru menyebutkan, sebanyak 30% wanita mengalami rasa sakit saat berhubungan seks. Banyak faktor yang bisa menyebabkan vagina sakit saat bercinta denga isteri, misalnya endometriosis atau vagina kering. Berikut ini beberapa penyebab rasa sakit yang dirasakan wanita pada saat bercinta dengan suami 1. VAGINA YANG KERING Kekurangan cairan lubrikasi merupakan salah satu penyebab paling umum mengapa kegiatan seks terasa menyakitkan. Kurang “Pemanasan” Jika tidak dalam mood untuk melakukan hubungan seks, otot-otot pada vagina akan mengencang dan kering... lagi »

Bukan Islam mana bakal bertanding untuk PAS, soal Mujahid

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - Sehari yang lalu
Pengarah pilihan raya baharu PAS, Datuk Mustafa Ali baru-baru ini berkata mereka mungkin meletakkan calon bukan Islam di beberapa kerusi menentang DAP pada pilihan raya akan datang selepas putus hubungan dengan bekas sekutunya. Beliau berkata, PAS akan memberi kuasa kepada sayap penyokong bukan Islam dan akan terdapat ramai calon bukan Islam diletakkan pada pilihan raya nanti. Kenyataan Mustafa Ali ini meragukan bekas ketua biro perpaduan nasional PAS Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa yang secara sinis bertanya: "Siapakah calon-calon ini? Setahu saya, Dewan Himpunan Penyokong PAS (DH... lagi »

Anak babi aneh ada objek misteri di dahi (Gambar)

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
HAIWAN ganjil ini mati selepas enggan minum susu dari botol. Beijing: Seorang petani terkejut apabila babi peliharaannya melahirkan anak ‘mutan’ dengan wajah seakan manusia serta kemaluan lelaki pada dahinya. Tao Lu, 40, berkata, anak babi itu dilahirkan hidup, tetapi tidak diterima ibunya. Haiwan ganjil itu mati selepas enggan minum susu dari botol. Tao kemudian memuat naik gambar

Tun M sedia disiasat

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - Sehari yang lalu
FMT Reporters Dr Mahathir sedia didakwa dan ditangkap sekiranya dirinya bersalah dengan dakwaan kehilangan wang RM600 juta. PETALING JAYA: Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengalu-alukan sebarang siasatan terhadap dakwaan kehilangan wang RM600 juta pada tahun 80-an. Dalam entri terbaru di blognya, beliau menyambut baik dakwaan yang dibuat oleh Pengerusi Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim terhadapnya. “Jika terdapat bukti bahawa wang itu masuk ke dalam akaun saya, sila dakwa dan tangkap saya.... lagi »

Rupanya Ahli Umno Pun Terlibat Sama

Addin Deen pada Addin - Sehari yang lalu
*Rupanya Ahli Umno Pun Terlibat Sama. *Jurucakap polis Thailand Prawuth Thavornsiri mengatakan ahli Umno adalah salah seorang daripada 10 pembeli maklumat berkaitan PetroSaudi International daripada bekas pengarahnya Xavier Andre Justo, lapor akhbar Singapura, Straits Times (ST). Menurut akhbar tersebut, Justo memberitahu polis Thailand beliau menjual maklumat kepada kumpulan tersebut selepas gagal memeras ugut Petro Saudi sebanyak 2.5 juta matawang Swiss sebagai tukaran untuk tidak mendedahkan maklumat. "Kebanyakan mereka, kira- kira 10 individu adalah daripada media dan mereka ... lagi »

Mahfuz Omar dengan Malaysia Baru.

mantaro pada SISI BUKIT - Sehari yang lalu
Ucapan Selamat Hari Raya Yb Mahfuz Omar, beliau mahu Malaysia Baru, secara tersirat sokonglah #harapanbaru. Ucapan Selamat Hari Raya Aidil Fitri. "MALAYSIA BARU ADALAH HARAPAN BERSAMA" 1. Di kesempatan hari baik dan bulan yang baik ini saya ingin mengajak kepada seluruh umat Islam untuk menunjukan adab,akhlak dan perlakuan Islam yang mencerminkan keindahan Islam dan menjadi contoh kepada seluruh umat. 2. Kepada seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa dan agama untuk bersama mengambil semangat aidil fitri bagi memberi Harapan Baru kepada Malaysia dan generasinya. Perpaduan, a... lagi »

Biarlah GHB Jadi Tempat Orang Islam & Bukan Islam Tumpang Naungan RahmatNya

Green Boc pada KELAB GREENBOC - Sehari yang lalu
S*urat terbuka buat GHB, harapan kepada harapan baharu – Za’im Yusoff* Tuan pengasas Gerakan Harapan Baru (GHB), Sebetulnya tulisan ini ialah hasil perbincangan dan sumbang saran rakan-rakan seangkatan yang pernah bergelumang dengan kepelbagaian jemaah, parti dan wadah; anak-anak muda yang sebetulnya sudah merasakan masa depan Malaysia semakin nazak disesakkan kebobrokan insan dari peringkat paling atas sampailah peringkat paling bawah, di tanah tumpahnya darah, Malaysia yang bertuah inilah. Jujurnya, selepas melihat keberanian tuan melawan arus saat GHB tercetus, ia sekali gus ... lagi »

Perghhh : Nabil Kena Tibai Dgn Azwan NABIL, YOU'RE NOT MY LEVEL!'

Abu Luqman pada Media Orang Kampung - Sehari yang lalu
'NABIL, YOU'RE NOT MY LEVEL!' Selepas Me'nate Steak Hub, agensi umrah, kini pelawak solo, Nabil Ahmad pula menjadi mangsa makian terbaru Azwan Ali di laman Twitternya. "Setakat jadi femes dek realiti bodoh, ko expect aku tegur ko dulu? Not my level! Ko bukan Zahid Hamidi pun! Punya memekak konon nak satu KLIA tahu ko pelawak yang balik umrah? Eee geli! Menurut sumber, Diva

Bila lagi mau tangkap Mahathir......?

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - Sehari yang lalu
Najib orang suruhan Singapura dan Jho Low, kata Dr Mahathir Published: 17 July 2015 *Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa Datuk Seri Najib Razak berlaku sebagai proksi Singapura dan Jho Low.* – Grafik The Malaysian Insider, 17 Julai, 2015. Bulan Ramadan yang berakhir semalam menyaksikan bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad kembali menyerang Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak melalui tulisan terkini di blognya bertajuk "Tunai adalah raja". Dr Mahathir mendakwa Najib sebenarnya adalah orang suruhan kepada Singapura kerana meminta izin negara itu dalam r... lagi »

PERUTUSAN Aidilfitri 1436H/2015

ReJaM© pada MiLo SuaM - Sehari yang lalu
Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Walillahilhamd.Marilah sama-sama kita panjatkan kesyukuran ke hadrat Allah SWT di atas kesempatan yang diberikan kepada kita untuk merayakan Aidilfitri bagi tahun 1436 Hijrah.Menjelangnya Syawal yang dirai sebagai bulan kemenangan, dilapisi dengan lafaz takbir dan tahmid. Namun ia tidak terhenti di situ semata-mata, apatah lagi dengan sambutan yang meraih
#

18/07/2015 05:50 PM
Clare: I am being vilified for exposing the truth
Putrajaya is trying hard to divert the public attention away from the 1MDB scandal and its links with Najib, says Sarawak Report founder

KUALA LUMPUR: Whistle-blower site Sarawak Report's founder Clare Rewcastle Brown said she was only doing her job and presenting facts for intelligent readers in Malaysia by exposing the wrongdoings in 1MDB.

She said this in response to recent reports which had implicated Clare and Sarawak Report in allegedly tampering with documents relating to 1MDB.

She has been accused of conspiring with the opposition against Prime Minister Najib Razak by falsifying documents on 1MDB.

On Thursday, the Thai police had claimed that former PetroSaudi International director Xavier Andre Justo – who is in their custody for blackmailing his former employer – had met with about 10 people to sell them documents pertaining to 1MDB and PetroSaudi.

Clare is said to be one of them, along with Umno people, opposition leaders and Malaysian journalists or media bosses.

On the same day, former Sarawak journalist Lester Melanyi had claimed that he was privy to a plot against Prime Minister Najib by Sarawak Report and the opposition, allegedly by falsifying documents relating to 1MDB.

Sarawak Report had denied such a plot and questioned Lester's credibility, saying that he had been paid to make such claims.

When Berita Daily asked Clare to respond to these claims via an email interview, the Malaysian-born UK citizen said this was Putrajaya's attempt to divert the public attention away from the 1MDB scandal and its links with Najib.

“They are trying to divert attention from the crime; they are trying to vilify and discredit those who have been exposing it and they are being a bit obvious in these tactics in the process,” she said.

“I guess they are trying to create a distraction and to discredit me via the media they control,” she added.

“They have been hacking me and I guess they can keep trying to pay people to say stuff. But, I am just going to do my job and present the facts for intelligent readers in Malaysia,” she added.

When asked about her supposed meetings with Justo, Clare refused to comment on that matter.

“What has any of that got to do with the Thais and their apparent investigation into an alleged extortion threat and/or alleged immigration offences by Mr Justo?,” she asked.

“Why would I be working with any of these people - but as to whether I contact Malaysian politicians and public figures, yes I do just like any journalist does,” she said.

She added that she was not the one who was responsible for the loss of billions of Malaysian taxpayers money.

“The facts of the matter is that nothing I have done is under investigation.

“The only reason I am being screamed at and hounded by those who are themselves implicated in the loss of this money is that I have been revealing aspects of what has plainly emerged as a major crime,” added Clare.

“I do feel that if Umno is resorting to this sort of nonsense, then they are finding it impossible to counter the substance of the issues that they are facing over the 1MDB scandal,” she said.

Link: http://alhusseyn51.blogspot.com/2015/07/clare-saya-sedang-dicerca-kerana.html.

Clare: Saya sedang dicerca kerana mendedahkan kebenaran

Putrajaya berusaha keras untuk mengalihkan perhatian orang ramai dari skandal 1MDB dan hubungannya dengan Najib, kata pengasas Sarawak Report

KUALA LUMPUR: Pengasas laman Whistle-blower Sarawak Report yang Clare Rewcastle Brown berkata beliau hanya menjalankan tugasnya dan menyampaikan fakta-fakta untuk pembaca pintar di Malaysia dengan mendedahkan salah laku dalam 1MDB.

  Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan baru-baru ini yang telah dikaitkan Clare dan Sarawak Report didakwa mengganggu dokumen yang berhubungan dengan 1MDB.

   Beliau telah dituduh bersubahat dengan pembangkang terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dengan memalsukan dokumen 1MDB.

   Pada hari Khamis, polis Thai mendakwa bekas pengarah PetroSaudi International Xavier Andre Justo - yang berada dalam jagaan mereka untuk memeras ugut bekas majikannya - telah bertemu dengan kira-kira 10 orang untuk menjual dokumen berkaitan dengan 1MDB dan PetroSaudi.

   Clare dikatakan salah seorang daripada mereka, bersama-sama dengan orang-orang Umno, pemimpin-pemimpin pembangkang dan wartawan Malaysia atau bos media.

   Pada hari yang sama, bekas wartawan Sarawak Lester Melanyi mendakwa dia mengambil bahagian dengan plot terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib oleh Sarawak Report dan pembangkang, didakwa memalsukan dokumen yang berhubungan dengan 1MDB.

   Sarawak Report telah menafikan apa-apa plot dan mempersoalkan kredibiliti Lester dengan berkata bahawa dia telah dibayar untuk membuat tuntutan tersebut.

   Apabila Berita Daily bertanya Clare untuk bertindak balas kepada dakwaan ini melalui temu bual e-mel, warganegara UK kelahiran Malaysia itu berkata ini adalah cubaan Putrajaya untuk mengalihkan perhatian orang ramai dari skandal 1MDB dan hubungannya dengan Najib.

   "Mereka cuba untuk mengalihkan perhatian daripada jenayah; mereka cuba untuk memburuk-burukkan dan mencemar nama baik mereka yang telah mendedahkan dan mereka agak jelas dalam taktik ini dalam proses itu," katanya.

  "Saya rasa mereka cuba untuk mewujudkan gangguan dan untuk menjatuhkan saya melalui media yg mereka kuasai," tambah beliau.

   "Mereka telah menggodam saya dan saya rasa mereka boleh terus mencuba untuk membayar orang untuk mengatakan barangan. Tetapi, saya hanya akan melakukan kerja saya dan membentangkan fakta-fakta untuk pembaca pintar di Malaysia," tambah beliau.

   Apabila ditanya mengenai pertemuan yg dikatakan beliau dengan Justo, Clare enggan mengulas mengenai perkara itu.

   "Apa ada kaitan dengan orang Thai dan penyiasatan mereka sebagai ancaman pemerasan mendakwa dan / atau kesalahan imigresen didakwa oleh Encik Justo ?," tanya beliau.

   "Mengapa saya akan bekerja dengan mana-mana orang-orang ini - tetapi sama ada saya hubungi ahli-ahli politik Malaysia dan tokoh masyarakat, ya saya berbuat seperti mana-mana wartawan lakukan," katanya.

   Beliau menambah bahawa dia bukan orang yang bertanggungjawab atas kehilangan berbilion-bilion wang pembayar cukai Malaysia.

   "Fakta perkaranya ialah setiap yang telah saya lakukan bukanlah di bawah siasatan.

   "Satu-satunya sebab saya yang dimaki-maki dan diburu oleh orang-orang yang terlibat dalam kehilangan wang ini ialah saya telah mendedahkan aspek yang jelas muncul sebagai satu jenayah yang besar," kata Clare.

  "Saya merasakan bahawa jika Umno mengambil jalan keluar seperti yg tidak masuk akal ini, maka mereka mustahil untuk menentang isu-isu yang mereka hadapi keatas skandal 1MDB," kata beliau beritadaily


Link: http://www.beritadaily.com/news/2015-07-18/17638/clare-i-am-being-vilified-for-exposing-the-truth.
#

Tiada ulasan: