Selasa, 21 Julai 2015

5645. Berbuat baik kepada diri sendiri. Bukan semudah jalan pintas.


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه


Munafik dan kafir laknatullah sebenarnya pemberontak dan pengganas. 

Ke arah kehidupan lebih baik kerana Allah.

1. Fokus kepada apa yang terbaik untuk diri sendiri supaya kita tidak tergolong di kalangan orang-orang yang merugi di sisi Allah. Mendalami dan melaksanakan apa maksud dan pengertian Orang-orang yang berIMAN.


2. Latih diri supaya tidak KEDEKUT/LOKEK untuk berbuat baik kepada diri sendiri. Tindakan ini akan menabungkan diri kita ke arah penjanaan kehidupan sebagai orang yang beriman.


3. Rajin bermuhasabah diri menghasilkan antaranya:


a. Kita bukan pengaib - Tahu apa itu ghaibah dan perkara yang sabit dengan subahat. Ghaibah/aib diri dan aib orang lain. Astaghfirullah.

b. Kita bukan egois - Tidak menggembar-gemburkan kebaikan yang kita lakukan. In Syaa Allah tiada Penyakit Hasad Dengki dalam jiwa roh kita. Jauh sekali kita jadikan diri kita pemfitnah dan bersubahat dengannya. Nauzubillah MinzaliQ.

c. Mempercayai Qadha dan Qadar Allah - Tidak mudah kecewa, berputus asa atau amarah. Alhamdulillah.


d. Datang dan pergi itu semuanya keizinan dan kehendak Allah. Masya Allah.


e. Bercita-cita sebab bercita-cita bukan seperkara yang perlu dibayar. SubhanAllah.


In Syaa Allah bermanfaat.
Wassalamu.



Firman Allah yang bermaksud:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH Kesenangan YANG MEMPERDAYA [QS. AL 'IMRAN (3):185].

Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120].

“Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69).

Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku. (QS. Yusuf: 86).  

“Perkataan yang baik dan pemberian maaf, lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263).  

Baca Juga:

PESANAN BUAT WANITA | Buat Peringatan Dan Renungan SEMUA


PESANAN BUAT WANITA | Buat Peringatan Dan Renungan SEMUA30 PERKARA YANG PERLU DIJAUHI OLEH WANITA.


1. Menyambung rambut palsu.
baca lagi klik TAJUK ENTRI ni
2. Bertatu, mencabut bulu wajah dan mengikir gigi.

3. Keluar rumah dengan memakai minyak wangi.
4. Memperlihatkan perhiasan(bersolek) di depan lelaki lain.
5. Menolak panggilan suami untuk tidur bersama.
6. Membuka rahsia hubungan suami isteri.
7. Berpuasa sunat tanpa izin suami.
8. Membelanjakan harta suami, tanpa izin suami.
9. Derhaka kepada suami.
10. Meminta cerai tanpa sebab yang jelas.
11. Mengingkari kebaikan suami.
12. Bersama lelaki lain yang bukan mahram.
13. Memandang lelaki yang bukan mahramnya.
14. Bersalaman dengan lelaki bukan mahram.
15. Menyerupai lelaki.
16. Membuka rahsia wanita lain kepada suami.
17. Memandang aurat wanita lain.
18. Keluar rumah tanpa ada keperluan.
19. Masuk permandian awam.
20. Mencakar-cakar tubuh ketika dapat musibah.
21. Meratapi kematian.
22. Berhias atas meninggalnya seseorang.
23. Menghantar jenazah.
24. Mempercayai dukun dan peramal.
25. Menyumpah anak-anak sendiri.
26. Tidak bertegur sapa dengan sesama muslim.
27. Menganiaya pembantu.
28. Mengganggu jiran.
29. Minta cerai kerana suami sakit.
30. Minta cerai kerana suami menikah lagi.


Sumber: http://www.queachmad.com/2015/07/pesanan-buat-wanita-buat-peringatan-dan.html.
Tiada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah.  

PESANAN BUAT WANITA | Buat Peringatan Dan Renungan SEMUA

TraveloQue ByQueAchmad pada Que Achmad menulis... - 33 minit yang lalu
*PESANAN BUAT WANITA | Buat Peringatan Dan Renungan SEMUA | *30 PERKARA YANG PERLU DIJAUHI OLEH WANITA. 1. Menyambung rambut palsu. *baca lagi klik TAJUK ENTRI ni* 2. Bertatu, mencabut bulu wajah dan mengikir gigi. 3. Keluar rumah dengan memakai minyak wangi. 4. Memperlihatkan perhiasan(bersolek) di depan lelaki lain. 5. Menolak panggilan suami untuk tidur bersama. 6. Membuka rahsia hubungan suami isteri. 7. Berpuasa sunat tanpa izin suami. 8. Membelanjakan harta suami, tanpa izin suami. 9. Derhaka kepada suami. 10. Meminta cerai tanpa sebab yang jelas. 11. Mengingkari kebaikan suami. 1... lagi »

Gugurkan tuduhan Akta Hasutan terhadap Ali Tinju Khairil Ashraf

atsixty pada ZAKRI ALI - 33 minit yang lalu
[image: ali-tinju_gani-patail_law_600] *PKR mendakwa Akta Hasutan digunakan semata-mata untuk mewujudkan persepsi bahawa undang-undang itu diperlukan untuk mengekalkan keharmonian kaum.* *PETALING JAYA : PKR mendesak kerajaan dan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail menggugurkan tuduhan mengikut Akta Hasutan terhadap Presiden Persatuan Veteran Tentera Melayu, Mohd Ali Baharom atau Ali Tinju.* *Ahli Biro Politik PKR, N Surendran berkata, banyak lagi undang-undang lain yang boleh digunakan untuk mendakwa Ali Tinju berhubung insiden di Plaza Low Yat baru-baru ini.* *“Mengapa pih... lagi »

Tak kan begitu mudah KPN diperbodohkan Papagomo ni?

Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - Sejam yang lalu
Susulan paparan skrin yang diviralkan mengenai dakwaan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar sedia menyelesaikan ‘isu Low Yat’ dengan bayaran RM20,000, satu lagi paparan skrin dimuatnaik pada petang Isnin rentetan penafian tersebut. Paparan skrin yang baharu di laman sosial Facebook yang sama, ‘Papagomo Original’ dipercayai milik Wan Muhammad Azri Wan Deris turut menyatakan ia sebagai, “bukti segala kekusutan telah diselesaikan sejak semalam..” Tulisnya, “Saya juga memberi ruang sepenuhnya kepada pihak #‎PDRM‬ dan KPN dalam meneruskan siasatan terhadap insiden pergaduhan di... lagi »

Salah Laku, Rasuah Jejas Ekonomi !!

atsixty pada ZAKRI ALI - Sejam yang lalu
Menjadi AkuLah [image: Menjadi AkuLah's photo.] *Umno bn juara mengalih isu. Kali ni percubaan nampak sdkt hardcore kerana saat ini umno menghadapi isu yg amat2 besar. * *Percubaan yg di buat kali ini dgn menyalahkan pihak lawan. Adakah ini kerja team propaganda Bn? Klu kerja team propaganda BN, Byk sgt lagi la kena bljr. * *Cara alih isu tu nampak sgt bodoh. Dah la bodoh, bertempek pulak tahi di tinggalkan. Agaknya ini kalilah BN akan betul2 goyang. * *Hakikatnya jikalau ingin mengalih isu, biarlah terjawab isu yg di utarakan rakyat. * *Baru rakyat diam. Ni jwpn pun lari topik. Mc... lagi »

Gerakan Harapan Baru selari pegangan Nik Aziz – Husam Musa - Mohamad Fadli

atsixty pada ZAKRI ALI - Sejam yang lalu
[image: husan-musa_nik-aziz_600] *Nik Aziz pernah berharap agenda Islah bernegara dan berkerajaan diteruskan dengan menggantikan kerajaan sedia ada dengan pasukan baru.* *PETALING JAYA: Datuk Husam Musa berkata penubuhan Gerakan Harapan Baru (GHB) oleh bekas pemimpin utama Pas selari dengan pegangan bekas Mursyidul Am Pas, Allahyarham Datuk Nik Aziz Nik Mat.* *Bekas Naib Presiden Pas itu berkata, Nik Aziz sebelum ini berharap agar agenda Islah bernegara dan berkerajaan diteruskan dengan keyakinan kerajaan sedia ada perlu dan wajib digantikan secara total dengan pasukan baru.* *“Pa... lagi »

Jika Masjid Dibakar

Detik Islam pada Detik Islam - Sejam yang lalu
[image: tolikara] Kesabaran seorang muslim, jika agama Islam dihinakan, mereka akan marah dan rela melakukan apa saja untuk membela agamanya. Termasuk mengorbankannya nyawa sekalipun. Begitulah seorang muslim, kerana keimananya itu lah menggetarkan hatinya untuk bersedia mati demi agama Allah SWT. Jadi begini, sebelum saya meneruskan ulasan tulisan ini alangkah baiknya membaca postingan Ustaz Felix Siauw terlebih dahulu. Kerana inspirasi menulis ini pun kerana membaca posting beliau. 1. berkaitan dengan insiden "Pembakaran Masjid di Papua" | ini jelas bahagian kezaliman besar yan... lagi »

Anggota bomba maut kena kejutan elektrik

Abu Luqman pada Media Orang Kampung - Sejam yang lalu
Bomba SANDAKAN - Seorang anggota bomba maut terkena renjatan elektrik ketika melakukan operasi memadamkan kebakaran belukar di Taman Kenari Batu 7, dekat sini, hari ini. Mangsa, Apolos Jeremos, 25, dari Kampung Entilibon, Tongod antara anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Sandakan dihantar ke lokasi kebakaran selepas menerima panggilan kecemasan pada pukul 2.59 petang. Ketua Balai

SECEBIS INGATAN BUAT SAHABAT YANG SEMAKIN JAUH MENINGGALKAN BAHTERA PERJUANGAN PAS OLEH TUAN IBRAHIM TUAN MAN TIMBALAN PRESIDEN PAS

OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 2 jam yang lalu
*Jangan melampau menghina PAS, Kerana PAS lah kamu dikenali umum. Jangan melampau menghina PAS, Kerana parti inilah membesar dan mentarbiyah sehingga kita memahami perjuangan Islam dan berjuang bersamanya. Jangan melampau menghina parti ini, kerana atas parti inilah kita diberi tempat bertanding dan memenangi pelbagai gelaraan dan jawatan. Jangan melampau menghina parti ini, kerana atas nama parti PAS lah kamu menjadi YB dan menikmati elaun, gaji dan pencen. Jangan melampau menghina parti ini kerana ribuan ahli yang ikhlas berjuang tanpa mendapat kesenangan seb... lagi »

Keputusan kekosongan Kerusi DUN Manung dan Rungkup, Rabu ini.

mantaro pada SISI BUKIT - 2 jam yang lalu
TAIPING- Rabu ini ,22 Julai,keputusan samada berlakunya kekosongan kerusi DUN Rungkup dan Manung oleh Mahkamah Perrsekutuan Putrajaya. Keputusan dijangka didengari pada pukul 9.00 pagi. Kes calon UMNO bukan pemastautin tetap negeri Perak melanggar undang undang tubuh kerajaan negeri Perak...

Mat Sabu: GHB Akan Teruskan Agenda Pakatan Rakyat, Nafi Jadi Proksi DAP

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu
1*,000 beri sokongan pada 'Harapan Baru' di Perlis* Kira-kira 1,000 orang hadir dalam siri ceramah kumpulan Gerakan Harapan Baru (GHB) yang ditubuhkan oleh kumpulan progresif PAS, di Perlis - negeri kelahiran Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din - malam tadi. Meskipun hujan turun di sebelah petang, ia tidak menghalang hadirin memenuhi kawasan lembab di lokasi ceramah di Kangar bagi mendengar ucapan daripada kepimpinan GHB. Diketuai oleh bekas timbalan presiden PAS Mohamad Sabu, pemimpin gerakan itu begitu berhati-hati supaya tidak mengkritik secara terbuka kepada rakan mereka da... lagi »

SELEPAS DAKWAAN , KELUARGA DSAI DIBENAR MELAWAT HARI INI

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu
Selepas dibantah,keluarga DSAI dibenarkanmelawat beliau pada hari ini, ianya diberitahu petang semalam kepada keluar beliau. Itu pun hanya kaum keluarga terdekat sahaja yang dibenarkan melawat. Iaitu Isteri anak, abang, adik. Walau pun Mahathir pernah memenjarakan beliau, namun peraturan melawat DSAI di hari raya pertama dibenarkan. Adakah Najib lebih zalim dari Mahathir? [image: Timbalan Pengarah Dasar Kepenjaraan, Jabatan Penjara Supri Hashim berkata jabatan itu menetapkan perjumpaan khas untuk tahanan penjara yang beragama Islam dengan keluarga mereka sempena perayaan itu pada har... lagi »

Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH. 

Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob.  (Peceq Admin). 

evo collection

Tiada ulasan: