Jumaat, 24 Julai 2015

5664. Mencontohi Tokoh-tokoh IMAN Zaman Silam.


♡ ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ ♡
◆▬▬▬▬▬ஜ  ஜ▬▬▬▬▬◆
☆•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•★´¨`*•.¸¸.•★
♡ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه ♡
◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩  ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆


اللهُــــــم ۩★۩ صَـلٌ ۩★۩ علَى سَــيدنـا مُحـمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل ســيدنا مُحـمَّـدْ ۩★۩ كما صلٌيت علَى ســيدنـا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وعلَى آل سًــيدنــُا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وبارك علَى ُسَــيدنـُا مُحــمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل سَـيدنا مُحـمَّــدْ ۩★۩ كما باركت علَى سًـيدنا إِبْرَاهِيمَ ۩★۩ وعلَى آل ًسيدنا إِبْرَاهِيمَ ً۩★۩ فى الْعَالَمِينَ ۩★۩ إن ك حَمِيدٌ مَجِيدْ

♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡

◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩ ♡ ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆

♡  الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
“”
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ
 •
“”

Allahyarham SYEIKH MOHD IDRIS AL-MARBAWI | TOKOH-TOKOH ISLAM


Allahyarham SYEIKH MOHD IDRIS AL-MARBAWI | TOKOH-TOKOH ISLAM Mohd Idris bin Abdul Rauf al-Marbawi atau lebih dikenali dengan panggilan Idris al-Marbawi, seorang ulama terkenal di Nusantara, Mesir dan Mekah. Beliau terkenal dengan kefahaman dalam ilmu bahasa Arab, Ilmu Hadith, Tafsir dan Fiqah.
Allahyarham Mohd Idris dilahirkan pada tahun 1893 di Mekah.
baca lagi klik TAJUK ENTRI ni
Keluarganya berpindah dan pulang semula ke Malaysia pada tahun 1913. Pada usia 10 tahun, beliau Berjaya menghafal 17 juzuk Quran dan beberapa buah kitab. Ketajaman fikiran beliau membuktikan beliau tergolong dalam kelompok manusia yang cerdik pandai kurnia Allah.

Pendidikan

Allahyarham Mohd Idris mendapat pendidikan secara formal di Sekolah Melayu lubuk Merbau, Perak. Beliau juga belajar dibeberapa buah sekolah pondok seperti Sekolah Pondok Syeikh Wan Muhammad di Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Pondok Tuan Hussain Al-Masudi di Kedah, pondok Syeikh Ahmad Fatani di Bukit Mertajam dan Pondok Tok Kenali di Kelantan. Ilmu agama yang dipelajarinya itu menjadikan beliau seorang yang faqih dalam ilmu agama.

Kerjaya
Selepas Allahyarham Mohd Idris menamatkan pengajian dibeberapa buah sekolah pondok itu, beliau ditawarkan bekerja sebagai guru agama di salah sebuah sekolah di Perak. Pada waktu itu juga beliau berkahwin dengan pilihannya sendiri. Kemudian pada tahun 1924, beliau melanjutkan pelajaran ke Universiti al-Azhar Mesir. Kepandaian beliau terserlah apabila beliau Berjaya memperolehi pencapaian tertinggi dari universiti itu.

Semasa berada di Universiti Al-Azhar, Allahyarham Mohd Idris mengenal pasti masalah dalam kalangan pelajar-pelajar Melayu. Kebanyakan dari mereka sukar bertutur dan memahami bahasa Arab. Beliau mengambil langkah dengan menyusun sebuah kamus Arab – Melayu bersama-sama lima orang rakan lain. Namun, pada pertengahan jalan dalam penulisan kamus itu, seorang demi seorang rakannya menarik diri.

Penarikan oleh rakan-rakannya tidak mematahkan semangatnya dalam menerbitkan kamus Arab – Melayu. Berkat usahanya yang gigih, pada tahun 1927 sebuah kamus Arab – Melayu berjaya diterbitkan dengan judulnya Qamus al-Marbawi. Kamus itu mendapat sambutan ramai hingga penerbitnya terpaksa mengulang cetak berpuluh-puluh kali. 


Sumbangannya dalam Bidang Penulisan 

Kejayaan dalam menghasilkan kamus Arab- Melayu itu adalah batu loncatan bagi dirinya terlibat secara aktif dalam penghasilan karya-karya ilmiah yang lain. Karya yang memberi sumbangan penting dalam pengajian hadith di Malaysia adalah kitab Bahr al-Mazi. Kitab ini adalah ringkasan kepada sunan al-Tarmizi. Kitab ini menghuraikan hadith dalam bentuk fiqah, tasawuf, akidah dan muamalat. Kitab ini menggunakan tulisan jawi terbesar dan ia antara kitab terawal diterbitkan dalam kalangan orang Melayu.

Beliau juga menterjemahkan kitab Bulugh al-Maram. Kitab ini adalah karya asal seorang tokoh hadith yang bernama Ibn Hajar al-Asqalany. Kitab ini diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu. Selain itu, beliau juga terlibat dalam menghasilkan Tafsir Surah Yassin, Tafsir al-Quran al-Marbawi, Tafsir Juz Amma, Tafsir Al-Fatihah, Tafsir al-Quran Nur al-Yakin, Terjemahan Tafsir Fath al-Qadir, dan penulisan karya yang bertajuk Quran Bergantung Makna.

Beliau juga menulis dalam bidang fiqah, akidah dan falsafah. Antara karya beliau yang terkenal ialah Kitab Nizam al-Hayah, kitab Pati Hukum-hukum Ibadah, kitab Usul Islam Pada Membicarakan Mengambil Air Sembahyang, ensiklopedia Kamus Segala Ilmu, Punca Agama, Perbendaharaan Ilmu dan lain-lain.

Sumbangan besarnya dalam bidang agama dan persuratan Arab-Melayu diiktiraf oleh Universiti Kebangsaan Malaysia. Beliau dianugerahkan ijazah Kehormat Doktor Persuratan oleh Universiti Kebangsaan Malaysia pada 5 Julai 1980. Kemudian pada 1 Muharam 1408 Hijrah, Allahyarham Syeikh Idris Al-Marbawi dianugerahkan gelaran tokoh Ma’al Hijrah 1408.

Sumbangannya itu menyebabkan namanya dikenang hingga ke hari ini. Nama beliau diabadikan disalah sebuah Kolej yang terdapat di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kolej itu diberi nama Kolej Idris al-Marbawi. Sekolah pertama tempat beliau belajar dahulu juga mengambil sempena namanya iaitu Sekolah Kebangsaan Syeikh Mohd Idris Al-Marbawi.

Pada 13 Oktober 1989, Syeikh Mohd Idris al-Marbawi meninggal dunia pada umur 96 tahun di Hospital Besar Ipoh. Jenazahnya dikebumikan di Kampung Lubuk Merbau, Perak.


Sumber: http://www.queachmad.com/2015/07/syeikh-mohd-idris-al-marbawi-tokoh.html


PENGETAHUAN AM.
Friday, July 24, 2015

Matahari Yang Bersinar Di Tengah Malam, Inilah Lokasinya

Lapland, Merupakan sebuah provinsi yang ada di Finland yang mempunyai luas wilayah 98.946 km = C2 = B2 dengan populasi penduduk berjumlah 187.777 jiwa (2002). Ibu kotanya ialah Rovaniemi. Provinsi ini ternyata mempunyai sebuah fenomena unik indah untuk dipandang, iaitu matahari di tengah malam.

Hal ini terjadi kerana lokasinya yang memang berada di lingkar kutub, selama dua puluh empat jam dalam dua bulan setiap tahun wilayah ini akan disinari oleh matahari sepanjang hari tanpa henti. Fenomena unik ini biasanya disebut midnight sun atau matahari tengah malam.
Fenomena ini biasanya akan berlaku setiap bulan Jun dan Julai. Pelancong yang melawat Lapland dapat melihat secara langsung cahaya unik dari matahari tengah malam, yang tidak memberi batas antara siang dan malam di sini. Hal ini membolehkan bagi para pelancong untuk mendaki gunung Lapland di malam hari atau bahkan melakukan sukan golf selama 24 jam non-stop.Salah satu tempat kegemaran pelancong untuk pelancongan golf yang terdapat di Lapland adalah Bjorkliden GC, padang golf yang terletak paling utara wilayah ini. Letaknya bersempadan langsung dengan beberapa gunung yang merupakan sempadan negara antara Sweden dan Finland serta Tasik Tornestrask.

Selain dapat menikmati sensasi bermain golf tengah malam, aktiviti pelancongan lain yang juga digemari di Lapland adalah bermain ski di Riskgransen, yang merupakan pusat peranginan ski paling utara di Eropah. Tidak seperti resort ski lain di Eropah, Riksgransen tidak mempunyai suhu sejuk, sehingga para pencinta ski tidak perlu takut kedinginan.

Hal ini disebabkan fenomena matahari tengah malam tadi, yang membuat matahari tetap bersinar sehingga membuat wilayah ini tetap hangat sekaligus masih mempunyai salji untuk para pemain ski berseluncur.

Lapland juga merupakan rumah bagi hotel ais pertama dan terbesar di dunia. di hotel ini, para tetamu akan tidur di antara bongkah ais yang disalut peralatan tempat berbahan kulit rusa. Mulai dari lilin sehingga kerusi dan meja, semua yang ada di hotel ini diperbuat daripada ais.

Hotel ini dibina pada 1989, di desa kecil Jukkasjarvi. hotel ini dibina oleh para pemahat ais tempatan yang berasal dari hotel ini. Biasanya Hotel Es ini hanya dibuka pada musim sejuk sahaja. Istimewa untuk tahun ini, Hotel Es terbuka juga di musim panas. Seperti biasa, air untuk membuat blok ais ini berasal dari Sungai Torne, yang tidak jauh dari hotel.

*sumber dari eramuslim.com

Sumber: http://detikislam.blogspot.com/2015/07/matahari-yang-bersinar-di-tengah-malam.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FUHQdyX+%28Detik+Islam%29. 

Sebagai orang berIMAN kita tidak harus berbangga dengan apa yang ditemui NASA. Apa yang mereka temui semua adalah dengan dalam rahsia mereka mengkaji dan menghurai apa yang terkandung di dalam Al-Quran. Semua yang mereka temui dan kisahkan telah termaktub di dalam Al Quran sejak lebih 1400 tahun dahulu mengikut Kalendar Hijriah. In Syaa Allah mereka akan sentiasa gagal dan tak kan pernah berjaya untuk memesongkan kita dari hakikat sebenar kehidupan kerana Allah. Pertolongan dan Perlindungan Allah adalah jalan sebaik-baiknya untuk kita mengkebalkan diri kerana-Nya jua.

(Terkini) NASA Temui Milik Bumi Ke-2 Di Angkasa Lepas

8:40 AM |
NASA temui Milik Bumi Ke-2 Di Angkasa Lepas! Baca berita NASA dibawah:

NASA’s Kepler Mission Discovers Bigger, Older Cousin to Earth 

NASA's Kepler mission has confirmed the first near-Earth-size planet in the “habitable zone” around a sun-like star. This discovery and the introduction of 11 other new small habitable zone candidate planets mark another milestone in the journey to finding another “Earth.” 


The newly discovered Kepler-452b is the smallest planet to date discovered orbiting in the habitable zone -- the area around a star where liquid water could pool on the surface of an orbiting planet -- of a G2-type star, like our sun. The confirmation of Kepler-452b brings the total number of confirmed planets to 1,030. 


"On the 20th anniversary year of the discovery that proved other suns host planets, the Kepler exoplanet explorer has discovered a planet and star which most closely resemble the Earth and our Sun," said John Grunsfeld, associate administrator of NASA’s Science Mission Directorate at the agency’s headquarters in Washington. “This exciting result brings us one step closer to finding an Earth 2.0." 


Kepler-452b is 60 percent larger in diameter than Earth and is considered a super-Earth-size planet. While its mass and composition are not yet determined, previous research suggests that planets the size of Kepler-452b have a good chance of being rocky. 


While Kepler-452b is larger than Earth, its 385-day orbit is only 5 percent longer. The planet is 5 percent farther from its parent star Kepler-452 than Earth is from the Sun. Kepler-452 is 6 billion years old, 1.5 billion years older than our sun, has the same temperature, and is 20 percent brighter and has a diameter 10 percent larger. 


“We can think of Kepler-452b as an older, bigger cousin to Earth, providing an opportunity to understand and reflect upon Earth’s evolving environment," said Jon Jenkins, Kepler data analysis lead at NASA's Ames Research Center in Moffett Field, California, who led the team that discovered Kepler-452b. "It’s awe-inspiring to consider that this planet has spent 6 billion years in the habitable zone of its star; longer than Earth. That’s substantial opportunity for life to arise, should all the necessary ingredients and conditions for life exist on this planet.” 


To help confirm the finding and better determine the properties of the Kepler-452 system, the team conducted ground-based observations at the University of Texas at Austin's McDonald Observatory, the Fred Lawrence Whipple Observatory on Mt. Hopkins, Arizona, and the W. M. Keck Observatory atop Mauna Kea in Hawaii. These measurements were key for the researchers to confirm the planetary nature of Kepler-452b, to refine the size and brightness of its host star and to better pin down the size of the planet and its orbit


The Kepler-452 system is located 1,400 light-years away in the constellation Cygnus. The research paper reporting this finding has been accepted for publication in The Astronomical Journal.
In addition to confirming Kepler-452b, the Kepler team has increased the number of new exoplanet candidates by 521 from their analysis of observations conducted from May 2009 to May 2013, raising the number of planet candidates detected by the Kepler mission to 4,696. Candidates require follow-up observations and analysis to verify they are actual planets. 


Twelve of the new planet candidates have diameters between one to two times that of Earth, and orbit in their star's habitable zone. Of these, nine orbit stars that are similar to our sun in size and temperature. 


“We've been able to fully automate our process of identifying planet candidates, which means we can finally assess every transit signal in the entire Kepler dataset quickly and uniformly,” said Jeff Coughlin, Kepler scientist at the SETI Institute in Mountain View, California, who led the analysis of a new candidate catalog. “This gives astronomers a statistically sound population of planet candidates to accurately determine the number of small, possibly rocky planets like Earth in our Milky Way galaxy.” 


These findings, presented in the seventh Kepler Candidate Catalog, will be submitted for publication in the Astrophysical Journal. These findings are derived from data publicly available on the NASA Exoplanet Archive.
Scientists now are producing the last catalog based on the original Kepler mission’s four-year data set. The final analysis will be conducted using sophisticated software that is increasingly sensitive to the tiny telltale signatures of Earth-size planets.

Ames manages the Kepler and K2 missions for NASA’s Science Mission Directorate. NASA's Jet Propulsion Laboratory in Pasadena, California, managed Kepler mission development. Ball Aerospace & Technologies Corporation operates the flight system with support from the Laboratory for Atmospheric and Space Physics at the University of Colorado in Boulder. 


For more information about the Kepler mission, visit:
http://www.nasa.gov/kepler

Sumber: http://gomalaysian.blogspot.com/2015/07/terkini-nasa-temui-milik-bumi-ke-2-di.html.
  • Persoalan TAAT yang terkadang mendatangkan Thoghut dan Bidaah - Yang terkadang seseorang lebih memikir taat kepada individu atau grop dari sepatutnya taat kepada IMAN. IMAN yang menjurus taat kepada ALLAH. Siap sanggup buat sumpah pelik-pelik, untuk mencapai cita-cita, pengaruh dan kuasa manusia yang tidaklah secerit hebatnya. Tentu semua tahu Allah Maha Hebat, Allah Maha Boleh. NauzubillahminzaliQ. (pCQ)

    Wajib Taat Jamaah Islamiyyah Macam Taat Khalifah?

    Ramai yang bertanya saya; benarkah sesiapa yang masuk ke dalam organisasi tertentu maka dia wajib taat kepada kepimpinannya sama seperti taat kepada Ulul Amri? Apakah dia sentiasa wajib memberi wala ketaatan yang tiada berbelah bahagi kepada pimpinannya seperti seorang khalifah? Apakah mereka tidak boleh melanggar sumpah setia mereka?

    Di sini saya suka menukilkan teks dari tokoh gerakan Islam yang ternama iaitu al-Syeikh Said Hawwa r.h dalam bukunya JundulLah Takhtitan. 

    Saya nukilkan teks Said Hawwa sebab beliau sangat terkenal di peringkat awal memperjuang kesetiaan kepada jamaah. Dalam konteks beliau ialah al-Ikhwan al-Muslimun. Hal ini dapat kita lihat dalam buku awalnya JundulLah thaqafatan wa akhlaqan. Namun apabila pengalaman dan ilmu meningkat, dalam tulisan beliau yang lebih kemudian termasuk JundulLah Takhtitan ini beliau memberikan ulasan yang lebih ilmiah dan matang. Berikut teks beliau yang saya terjemahkan:

    “Sebahagian golongan Islamist telah dikuasai oleh kefahaman-kefahaman jahiliyah, di mana mereka telah memberikan kemaksuman kepada tanzim (organisasi) sekalipun telah nyata kesalahan organisasi tersebut di sudut syarak, ataupun di sudut maslahah. Di kesempatan ini, semestinya dijelaskan pemikiran bahawa ketaatan kepada tanzim (organisasi) bukanlah seperti ketaatan kepada Amirul Mukminin (khalifah). Adapun Amirul Mukminin apabila memerintahkan sesuatu yang harus untuk sesuatu kemaslahatan maka ia menjadi wajib (ditaati).

    Pun begitu, para ulama telah mengecualikan jika beliau (khalifah) memerintahkan sesuatu yang berbeza dengan sunnah ataupun yang berbeza dengan mazhab seseorang tokoh fikah. Adapun ‘Ali bin Abi Talib –telah sabit daripadanya- bahawa dia telah berbeza dengan perintah (Khalifah) Uthman (bin ‘Affan) apabila dia melihat ‘Uthman berbeza dengan sunnah. Al-Alusi dalam tafsirnya (Ruh al-Ma’ani) telah menulis bahawa harus (dibolehkan) untuk seseorang insan mengelak dari mentaati ulul amri jika berbeza dengan mazhab fekah (yang diyakini) oleh seseorang. Justeru itu, ketaatan kepada tanzim adalah bergantung kepada kaedah dan syarat yang disepakati oleh ahli tanzim. Demikian juga ia bergantung sejauh mana ia tidak menyanggahi keyakinan seseorang di sudut syarak.

    Aku telah berfatwa dan telah bersetuju denganku tentang hal ini orang yang aku percayai di sudut ilmunya dari kalangan ahli fatwa, yang mana aku dapati hal ini dalam kitab fekah; sesiapa yang memberikan janji kepada mana-mana badan islami maka janji itu antara harus dan wajib untuk ditaati berdasarkan kepada teks perjanjian. Sesiapa yang berjanji untuk taat maka dia wajib untuk menunaikannya dalam perkara yang tidak maksiat dan tiada mudarat. Namun, jika dia melihat berdasarkan pertimbangan syarak bahawa selain apa yang dia berjanji itu lebih baik daripada apa yang dia telah berjanji, maka hukum perjanjian dalam keadaan tersebut sama seperti hukum yamin (sumpah) di sisi Mazhab Hanafi, dia boleh rongkaikan dan membayar kifarah sumpah. Al-Baghawi telah memetik hal ini dalam Syarh al-Sunnah daripada Mazhab Hanafi. Difahami dari fuqaha Mazhab Syafii bahawa mereka tidak menganggap sesiapa yang menyebut (علي عهد الله) “ke atas aku janji Allah” sebagai sumpah. Berdasarkan Qawaid Fiqhiyyah bahawa sesiapa yang menyanggahi janjinya disebabkan penilaian di sudut syarak, ataupun di sudut maslahah dalam situasi semasa kita, maka pada mazhab Syafii (yang dikenakan kepadanya) hendaklah dia beristighfar.

    Sesungguhnya yang menyebabkan kami (penulis iaitu al-Syeikh Said Hawwa) terpanggil untuk mendetilkan hal ini kerana sebahagian pimpinan gerakan Islam mengandaikan bahawa mereka mempunyai hak untuk ditaati secara mutlak padahal mereka tidak memiliki kuasa pemerintahan seperti seorang khalifah rasyid, ataupun sultan yang rasyid lantas mereka tidak memperdulikan penegakan ihsan dalam kepimpinan sedangkan Allah berfirman kepada Yahudi:


     إن أحسنتم أحسنتم لأنفسكم وإن أسأتم فلها 
    (Jika kamu berbuat baik (bererti) kamu berbuat baik bagi dirimu sendiri dan jika kamu berbuat jahat, maka (kejahatan) itu menimpa diri kamu sendiri) (Surah al-Isra ayat 7)"

    (sila rujuk: Said Hawwa: JundulLah Takhtitan, ms 81. Beirut: Dar 'Ammar) ~ DrMAZA

    Sumber: http://alhusseyn51.blogspot.com/2015/07/wajib-taat-jamaah-islamiyyah-macam-taat.html.


    Hard grind to unravel MH370 mystery
      (¯`• ßý: ¤§º£¡Ð™¤ •´¯)
    Kerana Allah kita berusaha untuk hidup dan kemudiannya mati
    dan 
    kepada Allah kita berdoa supaya Allah perkukuhkan Iman 
    kita semua hamba-Nya manusia yang hanya bersifat makhluk. 

    Aamiin Ya Allah Ya Rohman Ya Rohim Ya Rob... 
    Meja peceq.blogspot.com  . 


    My Dashboard. 
    s3v3n


    s3v3n.
IP
SYEIKH MOHD IDRIS AL-MARBAWI | TOKOH-TOKOH ISLAM
TraveloQue ByQueAchmad pada Que Achmad menulis... - Seminit yang lalu
*SYEIKH MOHD IDRIS AL-MARBAWI | TOKOH-TOKOH ISLAM | *Mohd Idris bin Abdul Rauf al-Marbawi atau lebih dikenali dengan panggilan Idris al-Marbawi, seorang ulama terkenal di Nusantara, Mesir dan Mekah. Beliau terkenal dengan kefahaman dalam ilmu bahasa Arab, Ilmu Hadith, Tafsir dan Fiqah. Mohd Idris dilahirkan pada tahun 1893 di Mekah. *baca lagi klik TAJUK ENTRI ni* Keluarganya berpindah dan pulang semula ke Malaysia pada tahun 1913. Pada usia 10 tahun, beliau Berjaya menghafal 17 juzuk Quran dan beberapa buah kitab. Ketajaman fikiran beliau membuktikan beliau tergolong dalam kelompok... lagi »
Wajib Taat Jamaah Islamiyyah Macam Taat Khalifah?
Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - Seminit yang lalu
Ramai yang bertanya saya; benarkah sesiapa yang masuk ke dalam organisasi tertentu maka dia wajib taat kepada kepimpinannya sama seperti taat kepada Ulul Amri? Apakah dia sentiasa wajib memberi wala ketaatan yang tiada berbelah bahagi kepada pimpinannya seperti seorang khalifah? Apakah mereka tidak boleh melanggar sumpah setia mereka? Di sini saya suka menukilkan teks dari tokoh gerakan Islam yang ternama iaitu al-Syeikh Said Hawwa r.h dalam bukunya JundulLah Takhtitan. Saya nukilkan teks Said Hawwa sebab beliau sangat terkenal di peringkat awal memperjuang kesetiaan kepada jamaah... lagi »
Mengapa Pasukan Petugas Khas belum siasat Najib – Rafizi - oleh: Mohamad Fadli
atsixty pada ZAKRI ALI - 16 minit yang lalu
[image: Rafizi_najib_1mdb_600] *Dia mendakwa Najib perlu disiasat kerana berkait rapat dengan skandal 1MDB selain merupakan watak penting dalam skandal itu* *PETALING JAYA: Rafizi Ramli mempersoalkan mengapa sampai sekarang Pasukan Petugas Khas masih belum mengambil kenyataan dan menyoalsiasat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.* *Naib Presiden PKR itu berkata, Najib yang merupakan watak penting dalam skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB), tetapi masih belum disoalsiasat di saat kerajaan menyekat dua ahli pembangkang ke luar negara.* *“Soalan ini juga sudah tentu b... lagi »
(Terkini) NASA Temui Milik Bumi Ke-2 Di Angkasa Lepas
Malaysian pada GoMalaysian - 20 minit yang lalu
NASA temui Milik Bumi Ke-2 Di Angkasa Lepas! Baca berita NASA dibawah: NASA’s Kepler Mission Discovers Bigger, Older Cousin to Earth NASA's Kepler mission has confirmed the first near-Earth-size planet in the “habitable zone” around a sun-like star. This discovery and the introduction of 11 other new small habitable zone candidate planets mark another milestone in the journey to finding another “Earth.” The newly discovered Kepler-452b is the smallest planet to date discovered orbiting in the habitable zone -- the area around a star where liquid water could pool on the surface... lagi »
Tuan Guru Presiden Warning Ahli PAS
Addin Deen pada Addin - 29 minit yang lalu
*Tuan Guru Presiden Warning Ahli PAS.* Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini mengingatkan ahli parti itu tidak menjadikan DAP sebagai "wali" atau ketua. Beliau berkata hanya ahli parti yang sedar mengenai perjuangan Islam bersama fadilatnya dapat membezakan antara kawan dan wali. "(Mereka) boleh berkawan dengan kalangan DAP dan sepertinya, tetapi tidak boleh berwalikan DAP kerana tidak beriman dan budiman," katanya dalam satu kenyataan di Kuala Lumpur, hari ini. "Mereka yang tidak ada kefahaman dan kemanisan (perjuangan Islam) tersebut, sanggup hidup dan mati bersama ... lagi »
SUATU PERINGATAN TEPAT LAGI JUJUR KEPADA PEMELUK IDEALOGI GHB .... JANGAN SESEKALI ANGGAP DAP SEBAGAI WALI ATAU KETUA.
OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 41 minit yang lalu
*Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini mengingatkan ahli parti itu tidak menjadikan DAP sebagai "wali" atau ketua.Beliau berkata hanya ahli parti yang sedar mengenai perjuangan Islam bersama fadilatnya dapat membezakan antara kawan dan wali."(Mereka) boleh berkawan dengan kalangan DAP dan sepertinya, tetapi tidak boleh berwalikan DAP kerana tidak beriman dan budiman," katanya dalam satu kenyataan di Kuala Lumpur, hari ini."Mereka yang tidak ada kefahaman dan kemanisan (perjuangan Islam) tersebut, sanggup hidup dan mati bersama kalangan DAP dan yang ... lagi »
Khalid Ibrahim gesa penubuhan Pakatan Rakyat 2.0 dilakukan segera?
atsixty pada ZAKRI ALI - Sejam yang lalu
*SHAH ALAM: Jika benar Pakatan Rakyat 2.0 mahu diwujudkan, ia perlu dilakukan segera agar tidak mengelirukan rakyat, tegas bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.* * Ujarnya, sikap dolak dalih bersabit perkara itu secara langsung akan menjejaskan pentadbiran di Selangor memandangkan negeri itu ditunjangi Pakatan Rakyat yang terdiri daripada parti PKR, PAS dan DAP. * * "Memandangkan ini merupakan inisiatif dalaman yang melibatkan PKR dan DAP, bukanlah prerogatif saya untuk memberi pendapat. * * "Walaubagaimanapun dalam konteks Selangor, sekiranya benar ura-ura ... lagi »
Matahari Yang Bersinar Di Tengah Malam, Inilah Lokasinya
Detik Islam pada Detik Islam - Sejam yang lalu
Lapland, Merupakan sebuah provinsi yang ada di Finland yang mempunyai luas wilayah 98.946 km = C2 = B2 dengan populasi penduduk berjumlah 187.777 jiwa (2002). Ibu kotanya ialah Rovaniemi. Provinsi ini ternyata mempunyai sebuah fenomena unik indah untuk dipandang, iaitu matahari di tengah malam. Hal ini terjadi kerana lokasinya yang memang berada di lingkar kutub, selama dua puluh empat jam dalam dua bulan setiap tahun wilayah ini akan disinari oleh matahari sepanjang hari tanpa henti. Fenomena unik ini biasanya disebut midnight sun atau matahari tengah malam. Fenomena ini biasanya... lagi »
#

Tiada ulasan: