Google+ Badge

Jumaat, 24 Julai 2015

5665. Aku bukannya ahli mana-mana partai politik Malaysia.

♡ ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ ♡

♡ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه ♡

اللهُــــــم ۩★۩ صَـلٌ ۩★۩ علَى سَــيدنـا مُحـمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل ســيدنا مُحـمَّـدْ ۩★۩ كما صلٌيت علَى ســيدنـا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وعلَى آل سًــيدنــُا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وبارك علَى ُسَــيدنـُا مُحــمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل سَـيدنا مُحـمَّــدْ ۩★۩ كما باركت علَى سًـيدنا إِبْرَاهِيمَ ۩★۩ وعلَى آل ًسيدنا إِبْرَاهِيمَ ً۩★۩ فى الْعَالَمِينَ ۩★۩ إن ك حَمِيدٌ مَجِيدْ

♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡
♡  الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
“”
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ
 •
“”


Aku bukannya ahli mana-mana partai politik Malaysia. Tidak ada seorang pun idola politik dalam hidup aku. Tidak adil kalau aku kata mereka itu semua sampah. Tetapi ada juga kalangan mereka merupakan sampah yang langsung tidak boleh di “Recycle”

Tanpa segan silu menabur wang yang entah dari mana sumbernya, berbagi-bagi depan mata aku not-not lima puluh yang sekarang sekeping dapat beli apa je. Itu baru barisan pemuda kampungannya, belum yang si nun di sana singgah sana. Sudah melakar kebejatan di depan mata aku sendiri. Nauzubillah MinzaliQ.

Kerana orang-orang politiklah Kuasa Beli Ringgit jadi GAH atau Ringgit Malaysia kuasa belinya semakin merudum. Kerana orang politiklah IMAN sesebuah negara semakin mantap atau jadi sebaliknya. Tidaklah bagi sesetengah orang politik baru teringat mengisukan IMAN bila dekat hari mengundi. Tetapi waktu berkuasa banyak perkara tentang IMAN terabai. Paling tidak Allah bukan suka hamba-Nya mewar-warkan dia buat masjid itu ini, hulurkan beberapa ekor haiwan untuk korban bila Idul Adha menjelma lagi.

Masa mengundi baru teringat kalau sipolan tu berkuasa jadi negara bukan Islam dan segala bagai semua lebih menjurus kepada ugutan? gembar gembur politik? propaganada? sabotaj? Masa itulah permainan bangsa berdiri megah tanpa segan silu, sedangkan Allah kata DIA jadikan manusia yang bersifat makhluk hamba-Nya bebilang-bilang untuk bersatu padu.

Kerana politiklah kalau bijak pemimpinnya, tegarlah ekonomi sesebuah negara dan bila pemimpinnya banyak tidak amanah dan pendusta, maka terbarailah ekonomi sebuah negara. Kadang-kadang sesetengah orang politik fikir semua orang boleh diperalat dan diperbodohkan. Itu sebab kadang-kadang ada kata-kata kurang bijak terkeluar dari mulut manusia yang disangkakan pemimpin hebat dan masa sekolah, masa belajar tersangatlah pandainya. Masa belajar dengan waktu jadi “Orang” yang mempraktik apa yang kita pelajari, amatlah berbeza. Kadang-kadang Allah bagi, Allah kurniakan orang yang tidaklah top sangat masa belajar, tetapi waktu praktisnya jadi pemimpin, orang macam itu Allah beri kehebatan.

Allah akan tunjuk kebejatan pencergas politik yang seumpama “Harapkan pagar, pagar makan padi” “Api dalam sekam” “Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya akan jatuh ke tanah jua”atau “Sudah gaharu cendana pula” Contoh yang Allah tunjuk pertamanya ialah rumah kediaman mereka konon-konon sebagai villa terindah di sebuah kampung. Orang sekeliling rakyat banyak sederhana sahaja kediamannya, rumahnya seumpama kuil dengan pilihan warnanya. Kalau diukur kemampuannya, Allah sahaja yang tahu sumber halal haramnya seseorang hamba-Nya itu. Paling sedikit ke depan, rumah indah macam mana sekali pun, mati tinggal juga dan itu pun kalau tanah boleh terima bangkai untuk dikebumikan. Jika tidak senasiblah, sedikit teruk atau lebih teruk dengan si kufur Kamal Atartuk Turki yang dihempuk dengan 40 tan batu marmar sebagai persemadian sementaranya. NauzubillahminzaliQ.

Bab ilmu ini kita kena akur “Ilmu itu milik Allah” kita kena akuri itu. Allah beri hamba-Nya ilmu atas nama “Pinjaman Sahaja” Bila Allah tarik sebahagian Ilmu-Nya yang dikurniakan kepada seseorang, maka nampaklah dan terserlahlah kepincangan dan kecacatan hujah seseorang yang kononnya pemimpin. Agaknyalah dia lupa topnya result dia masa belajar dulu adalah kurniaan Ilmu secubit dari Allah.

Kerana itu jugalah kita tidak boleh memperbodohkan sesiapa pun. Allah inginkan hamba-Nya tidak saling hina menghina sesama mereka. Apa lagi caci maki dan melebel seseorang yang tidak dipersetujuinya. Siapa kamu hendak menghina, memaki hamun, memperlekeh, memperbodoh, melebel dan metertawakan hamba Allah yang lain. Itu pentingnya “Iman dan Taqwa”

Muahasabah diri kerana Allah. Yang meninggalkan barisan pemimpin atau waris pemimpin selepas engkau berpengaruh dan berkuasa, siapa? Waktu berkuasa dan memegang tampuk pengaruh, habis segala yang bijak engkau cantas. Maka tinggallah waris pemimpin yang engkau katigorikan “Bodoh” Terkena semua tidak ke batang hidung sendiri? Yang ruginya rakyat banyak dan khayalak.

Aku suka ikut ceramah partai. Lagi best sebelah menyebelah. Hal ini banyak terjadi bila dekat hari mengundi. Satu pihak dengan pidato berapi-rapi yang kadang diganggu pihak sebelah dengan bunyi exzos motosikal penyokong sebelah lagi. Bukankah itu lebih kepada “Probokasi” Pihak sebelah lagi siap ada jamuan “Makan Kenyang”

Berapa ramai bila dekat pilihanraya dapat free “kain batik, kain pelikat, ikan bilis sejoreng, beras sekampit, peralatan dapur, tv lcd dan segala bagai” Apakah tujuan golongan sedemikian memberi, waktu-waktu sebegitu rupa? Boleh panggil satu bentuk “rasuah” tak? Alhamdulillah aku tidak pernah dapat benda-benda macam itu. Menghindari diri dari perkara “Subahat” Undi kita hak kita, bukan boleh dibeli, tetapi berapa ramai undi mereka yang ketara boleh dibeli. Sokong undi grop ini nanti kita dapat “Projek” sokong grop tu nanti negara kita jadi “Republik” Masa itu baru teringat tuan bangsa dan segala bagai. Sebenarnya banyak antaranya lebih kepada petualang dan pengkhianat IMAN dan TAQWA. Astaghfirullahalazim.

Kenapa sesebuah parti politik jadi hancur bocai. Aku baca doktrin kehidupan yahudi. Antaranya mereka akan kirim seberapa ramai orang untuk menjadi ahli sesebuah pertubuhan atau parti yang sukar ditewaskan. Berlakun jadi sahabat kejap. Dari situ akhirnya orang-orang kiriman ini akan beroleh sokongan dan menjadi di kalangan orang yang dipercayai sebagai pemimpin pertubuhan atau parti tersebut. So apa jadi kepada pertubuhan atau parti tersebut yang akhirnya dikepalai oleh orang kiriman pihak sebelah? Itu cara yahudi tebus kuasa dan pengaruh, pecah perentah jahanam dan menghancurkan pencabarnya. Astaghfirullahalazim.

Kalau tiada angin masakan pokok bergoyang... terjadilah skandal itu ini yang selagi berdaya ditutup, ditutuplah selagi Allah belum menggunakan kuasaNya berkat doa khalayak untuk membuka pekong seseorang yang kononnya “ketua atau pemimpin”

Dalam Al-Quran sentiasa menyebutkan seruan “Wahai orang-orang yang beriman” Apa maksudnya Allah menyeru kepada golongan orang-orang yang beriman itu ... Siapa orang-orang yang berIman itu? Itulah antaranya terkandung “Taqwa dan Iman” yang terisi perentah dan larangan Allah untuk makhluk hamba-Nya yang bernama manusia yang dijadikan dari segumpal tanah.

Wassalam.
#
HARAM WAKIL RAKYAT PAS SERTAI GHB TAPI DALAM MASA YANG SAMA MASIH MAKAN GAJI DAN NIKMATI ELAUN KATA MURSIDUL AM PAS DATO' DR HARON DIN
OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 2 minit yang lalu
*Wakil rakyat PAS yang mendukung perjuangan Gerakan Harapan Baru (GHB) haram menikmati gaji dan elaun mereka kerana kerusi yang dimenangi adalah berdasarkan tiket parti Islam itu, kata Datuk Dr Haron Din.* *Mursyidul am PAS itu berkata, ini kerana semua wakil rakyat dan calon yang dipilih bertanding dalam pilihan raya sudah berikrar untuk setia dalam perjuangan dan tidak khianat kepada parti.* *"Saya menasihatkan pihak yang berbaiah supaya merenung sedalam-dalamnya kehendak baiah itu kerana mereka berbaiah dengan Allah.* *"Jika berlaku khianat, mereka khianat dengan Allah. Lebih-... lagi »
Lagi ditahan SPRM berhubung skandal 1MDB
Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - 14 minit yang lalu
Individu yang ke tiga ditahan pihak SPRM berhubung skandal 1MDB ini di katakan seorang ahli perniagaan yang berusia 28 tahun. Beliau telah ditahan pada pukul 10.30 malam semalam oleh pihak SPRM, merupakan seorang pemilik sebuah firma yang telah berurusan dengan SRC International. SRC International dahulunya sebuah anak syarikat di bawah 1MDB tetapi di bawah kawalan langsung Kementerian Kewangan... KUALA LUMPUR, July 24 ― A young owner of a firm linked to SRC International has been nabbed to aid in a multi-agency special taskforce's probe on 1Malaysia Development Berhad (1MDB), a ... lagi »
Kelahiran GHB hasil permukahan politik sesama sendiri
mso.im pada . - 21 minit yang lalu
HURAIAN *Perlancaran* Gerakan Harapan Baru (GHB) yang akan muncul sebagai sebuah lagi parti politik baru di negara ini menggelisahkan beberapa pihak tertentu. Yang pastinya ialah daripada Pas sendiri kerana hampir seratus peratus mereka yang terlibat dengan GHB itu merupakan bekas pemimpin dan ahli Pas. Paling membimbangkan Pas, tawaran atau bentuk perjuangan GHB ini bersifat progresif, peduli massa dan serasi dengan jiwa anak-anak muda. *Pakatan sudah relai? *Memerhati kepada beberapa majlis membabit... lagi »
PENGARAH SYARIKAT TERLIBAT SIASATAN KES 1MDB DIBEBASKAN DENGAN IKAT JAMIN RM100,000 DENGAN 2 PENJAMIN.
OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 44 minit yang lalu
*Pengarah tinggi syarikat dibebaskan dengan jaminan RM100,000 hari ini, 4 hari selepas menjadi individu pertama ditahan dan direman bagi siasatan kes berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan anak syarikat SRC International Sdn Bhd.Mahkamah majistret Putrajaya membebaskan Jerome Lee selepas diikat jamin 2 penjamin.Lee, 39, merupakan pengarah eksekutif kumpulan firma pembangunan Putrajaya Perdana Bhd sebelum ini bekerja sebagai pengarah pelaburan dengan 1MDB.*
Utusan gagal batal saman Adnan Yaakob ? - FMT Reporters
atsixty pada ZAKRI ALI - 53 minit yang lalu
[image: Adnan-Yaakob_utusan_law_600] *Menteri Besar Pahang menyaman Utusan Malaysia kerana menerbitkan artikel 'Hebat sangatkah Adnan' yang disiarkan November lalu.* *KUALA LUMPUR: Utusan Melayu (Malaysia) Berhad gagal membatalkan saman fitnah yang difailkan Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob berhubung artikel “Hebat Sangatkah Adnan’ yang disiarkan akhbar itu pada November tahun lalu.* *Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Yeoh Wee Siam menolak permohonan itu dengan kos RM3,000 di dalam kamarnya dengan dihadiri peguam Americk Sidhu mewakili Adnan dan peguam Azhar Arman Ali dan ... lagi »
Kebun Lavender Yang Benar-benar Menakjubkan
Dwi Asmara pada Dunia Cacamarba - Sejam yang lalu
Ini adalah pemandangan yang menakjubkan dimana sebuah lapangan penuh dengan lavender mekar.Bahkan ketika mereka sedang dipanen, semuanya terorganisir rapi dan tampak sangat indah. Tiga spesies yang paling umum dibudidayakan adalah lavender Inggris (Lavandula augustifolia), Lavandin (Lavandula x intermedia - hibrida) dan Perancis / Spanyol lavender (Lavandula stoechas). Untuk info selengkapnya : *Klik di sini.* Sumber : Klik di sini.
" MOHON TERESA KOK DI CUCI PEMIKIRAN OTAKNYA OLEH PIHAK PENGURUSAN SEKOLAH INI "
tikaq buloh pada tikaqbuloh blog - Sejam yang lalu
Mau cuci sikit pemikiran otak Teresa Kok, mana tidaknya sebelum ini berjuang mati-matian menegakkan isu etika pemakaian. Bila orang cina dihalang masuk dalam premis kerajaan kerana berpakaian seksi Teresa Kok lah antara orang pertama yang bingkas bangun mempertahankan mereka yang terlibat, seolah-olah macam golongan cina ini disuruh buat benda yang salah, bukannya disuruh bogel pun, cuma diminta tidak berpakaian seksi. Ha sekarang apa kes SJKC ini menetapkan etika berpakaian untuk masuk ke premis mereka. Mohon Teresa Kok buat demo depan SJKC ini atau mohon pengurusan sekolah ini... lagi »
‘Pelakon’ masuk Pas kerana jawatan akan tenggelam- Hadi Faiz Zainudin
atsixty pada ZAKRI ALI - Sejam yang lalu
[image: Hadi-Awang_pas_600] *Beliau memuji ahli Pas yang setia walaupun dianggap bodoh, miskin atau bangsat* *PETALING JAYA: Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang memuji ahli parti itu yang terus setia berjuang bersama walaupun berdepan banyak cabaran.* *Katanya, mereka yang terdiri daripada pelbagai latar belakang terus setia bersama parti walaupun dianggap bodoh, miskin mahupun bangsat.* *Namun, katanya, mereka yang setia tanpa mengharapkan pangkat, jawatan atau kedudukan dalam parti akan dipelihara Allah.* *“Bagi yang miskin dan bangsat kerana dipandang hina kebanyakan umu... lagi »
Berita Memalukan Ketua Polis Negara?
Addin Deen pada Addin - Sejam yang lalu
*Berita Memalukan Ketua Polis Negara?* Pihak berkuasa Thailand sekali lagi menolak permintaan polis Malaysia untuk menyoal bekas Pengarah PetroSaudi International (PSI) Xavier Andre Justo atas dakwaan menawarkan untuk menjual maklumat rahsia berkaitan syarikat sarat hutang 1Malaysia Development Bhd (1MDB), lapor Bangkok Post. Sebaliknya, Ketua Polis Thailand Somyot Poompunmuang berkata, Justo bukan warganegara Malaysia dan menasihatkan rakan sejawatannya, Tan Sri Khalid Abu Bakar menggunakan saluran yang betul, termasuk Kementerian Luar. Thailand sebelum ini menolak permohonan sa... lagi »
Gambar Perniagaan Unik Yang Hanya Anda Dapat Lihat Di China
Nas Rul pada dairishare - 2 jam yang lalu
A young entrepreneurial couple was spotted squeezing milk from four goats on a busy street in Xi'an on Wednesday, apparently selling the bottles for 10 RMB a pop—with lucrative results.
SYEIKH MOHD IDRIS AL-MARBAWI | TOKOH-TOKOH ISLAM
TraveloQue ByQueAchmad pada Que Achmad menulis... - 2 jam yang lalu
*SYEIKH MOHD IDRIS AL-MARBAWI | TOKOH-TOKOH ISLAM | *Mohd Idris bin Abdul Rauf al-Marbawi atau lebih dikenali dengan panggilan Idris al-Marbawi, seorang ulama terkenal di Nusantara, Mesir dan Mekah. Beliau terkenal dengan kefahaman dalam ilmu bahasa Arab, Ilmu Hadith, Tafsir dan Fiqah. Mohd Idris dilahirkan pada tahun 1893 di Mekah. *baca lagi klik TAJUK ENTRI ni* Keluarganya berpindah dan pulang semula ke Malaysia pada tahun 1913. Pada usia 10 tahun, beliau Berjaya menghafal 17 juzuk Quran dan beberapa buah kitab. Ketajaman fikiran beliau membuktikan beliau tergolong dalam kelompok... lagi »
Wajib Taat Jamaah Islamiyyah Macam Taat Khalifah?
Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - 2 jam yang lalu
Ramai yang bertanya saya; benarkah sesiapa yang masuk ke dalam organisasi tertentu maka dia wajib taat kepada kepimpinannya sama seperti taat kepada Ulul Amri? Apakah dia sentiasa wajib memberi wala ketaatan yang tiada berbelah bahagi kepada pimpinannya seperti seorang khalifah? Apakah mereka tidak boleh melanggar sumpah setia mereka? Di sini saya suka menukilkan teks dari tokoh gerakan Islam yang ternama iaitu al-Syeikh Said Hawwa r.h dalam bukunya JundulLah Takhtitan. Saya nukilkan teks Said Hawwa sebab beliau sangat terkenal di peringkat awal memperjuang kesetiaan kepada jamaah... lagi »
Mengapa Pasukan Petugas Khas belum siasat Najib – Rafizi - oleh: Mohamad Fadli
atsixty pada ZAKRI ALI - 2 jam yang lalu
[image: Rafizi_najib_1mdb_600] *Dia mendakwa Najib perlu disiasat kerana berkait rapat dengan skandal 1MDB selain merupakan watak penting dalam skandal itu* *PETALING JAYA: Rafizi Ramli mempersoalkan mengapa sampai sekarang Pasukan Petugas Khas masih belum mengambil kenyataan dan menyoalsiasat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.* *Naib Presiden PKR itu berkata, Najib yang merupakan watak penting dalam skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB), tetapi masih belum disoalsiasat di saat kerajaan menyekat dua ahli pembangkang ke luar negara.* *“Soalan ini juga sudah tentu b... lagi »
(Terkini) NASA Temui Milik Bumi Ke-2 Di Angkasa Lepas
Malaysian pada GoMalaysian - 2 jam yang lalu
NASA temui Milik Bumi Ke-2 Di Angkasa Lepas! Baca berita NASA dibawah: NASA’s Kepler Mission Discovers Bigger, Older Cousin to Earth NASA's Kepler mission has confirmed the first near-Earth-size planet in the “habitable zone” around a sun-like star. This discovery and the introduction of 11 other new small habitable zone candidate planets mark another milestone in the journey to finding another “Earth.” The newly discovered Kepler-452b is the smallest planet to date discovered orbiting in the habitable zone -- the area around a star where liquid water could pool on the surface... lagi »
Tuan Guru Presiden Warning Ahli PAS
Addin Deen pada Addin - 2 jam yang lalu
*Tuan Guru Presiden Warning Ahli PAS.* Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini mengingatkan ahli parti itu tidak menjadikan DAP sebagai "wali" atau ketua. Beliau berkata hanya ahli parti yang sedar mengenai perjuangan Islam bersama fadilatnya dapat membezakan antara kawan dan wali. "(Mereka) boleh berkawan dengan kalangan DAP dan sepertinya, tetapi tidak boleh berwalikan DAP kerana tidak beriman dan budiman," katanya dalam satu kenyataan di Kuala Lumpur, hari ini. "Mereka yang tidak ada kefahaman dan kemanisan (perjuangan Islam) tersebut, sanggup hidup dan mati bersama ... lagi »
SUATU PERINGATAN TEPAT LAGI JUJUR KEPADA PEMELUK IDEALOGI GHB .... JANGAN SESEKALI ANGGAP DAP SEBAGAI WALI ATAU KETUA.
OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 2 jam yang lalu
*Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini mengingatkan ahli parti itu tidak menjadikan DAP sebagai "wali" atau ketua.Beliau berkata hanya ahli parti yang sedar mengenai perjuangan Islam bersama fadilatnya dapat membezakan antara kawan dan wali."(Mereka) boleh berkawan dengan kalangan DAP dan sepertinya, tetapi tidak boleh berwalikan DAP kerana tidak beriman dan budiman," katanya dalam satu kenyataan di Kuala Lumpur, hari ini."Mereka yang tidak ada kefahaman dan kemanisan (perjuangan Islam) tersebut, sanggup hidup dan mati bersama kalangan DAP dan yang ... lagi »
Khalid Ibrahim gesa penubuhan Pakatan Rakyat 2.0 dilakukan segera?
atsixty pada ZAKRI ALI - 3 jam yang lalu
*SHAH ALAM: Jika benar Pakatan Rakyat 2.0 mahu diwujudkan, ia perlu dilakukan segera agar tidak mengelirukan rakyat, tegas bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.* * Ujarnya, sikap dolak dalih bersabit perkara itu secara langsung akan menjejaskan pentadbiran di Selangor memandangkan negeri itu ditunjangi Pakatan Rakyat yang terdiri daripada parti PKR, PAS dan DAP. * * "Memandangkan ini merupakan inisiatif dalaman yang melibatkan PKR dan DAP, bukanlah prerogatif saya untuk memberi pendapat. * * "Walaubagaimanapun dalam konteks Selangor, sekiranya benar ura-ura ... lagi »
Matahari Yang Bersinar Di Tengah Malam, Inilah Lokasinya
Detik Islam pada Detik Islam - 3 jam yang lalu
Lapland, Merupakan sebuah provinsi yang ada di Finland yang mempunyai luas wilayah 98.946 km = C2 = B2 dengan populasi penduduk berjumlah 187.777 jiwa (2002). Ibu kotanya ialah Rovaniemi. Provinsi ini ternyata mempunyai sebuah fenomena unik indah untuk dipandang, iaitu matahari di tengah malam. Hal ini terjadi kerana lokasinya yang memang berada di lingkar kutub, selama dua puluh empat jam dalam dua bulan setiap tahun wilayah ini akan disinari oleh matahari sepanjang hari tanpa henti. Fenomena unik ini biasanya disebut midnight sun atau matahari tengah malam. Fenomena ini biasanya... lagi »
Abu Luqman pada Media Orang Kampung - 3 jam yang lalu
JENGKA - Malang buat dua lelaki yang dituduh mencuri lembu apabila bukan sahaja dibelasah, tetapi dipaksa makan najis haiwan ternakan itu selain kereta dinaiki mereka turut dibakar. Dalam kejadian kira-kira jam 9 malam di Felda Jengka 17 pada Selasa lalu, kedua-dua lelaki berusia dalam lingkungan 20-an itu parah di kepala dan tangan serta kini menerima rawatan di Hospital Jengka. Klik
#

Tiada ulasan: