Ahad, 26 Julai 2015

5676. Tiga kisah yang memperkatakan tentang IMAN.

#
♡ ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ ♡


♡ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه ♡

اللهُــــــم ۩★۩ صَـلٌ ۩★۩ علَى سَــيدنـا مُحـمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل ســيدنا مُحـمَّـدْ ۩★۩ كما صلٌيت علَى ســيدنـا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وعلَى آل سًــيدنــُا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وبارك علَى ُسَــيدنـُا مُحــمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل سَـيدنا مُحـمَّــدْ ۩★۩ كما باركت علَى سًـيدنا إِبْرَاهِيمَ ۩★۩ وعلَى آل ًسيدنا إِبْرَاهِيمَ ً۩★۩ فى الْعَالَمِينَ ۩★۩ إن ك حَمِيدٌ مَجِيدْ

♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ♡  الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
“”
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ
 •



Sunday, July 26, 2015

Kisah Perang Ahzab Di Bulan Syawal

468px-Al-Ahzab_Battle_map
Peperangan Ahzab berlaku di Bulan Syawal dan sempena merai bulan kemenangan dan Syawal yang mulia ini, marilah kita bersama mengimbau serta menghayati kisah dan sirah Rasulullah ﷺ dalam peristiwa peperangan Ahzab tersebut. Berlakunya Perang Ahzab pada tarikh 7 Syawal, tahun 5 Hijrah selepas kesedihan yang teramat sangat menimpa kaum Muslimin dalam Peperangan Uhud yang telah mengakibatkan gugurnya ramai para syuhada.
Sebelum itu terjadi pertempuran antara orang Islam dan beberapa orang ahli kitab yang berjiran di Madinah disebabkan oleh pelanggaran syarat perjanjian mereka dengan Rasulullah ﷺ. Beberapa puak di antara mereka seperti Banu Al-Nadir dan lain-lain telah diusir oleh Nabi.
Perang Ahzab atau Khandak, pada tahun kelima selepas Hijrah adalah perang yang mengumpulkan 10,000 orang tentera musyrikin (kafir) dari sekitar tanah Arab untuk memerangi Nabi ﷺ di Madinah.
Pihak Musyrikin tidak memerlukan banyak usaha untuk memujuk penduduk kafir Makkah dalam satu pasukan ketenteraan. Mereka dengan pantas telah bersetuju dan tanpa ragu-ragu telah membentuk 4,000 pejuang. Tentera ini telah ditambah dengan 6,000 dari Ghatafan, Saleem, dan suku kaum yang lain. Oleh itu, sepuluh ribu kuat berarak ke arah Madinah.
Jumlah tersebut adalah lebih ramai daripada 3,000 bilangan penduduk Madinah termasuk kanak-kanak, kaum wanita dan golongan tua.

Parit

Rasululullah ﷺ menerima berita pencerobohan yang akan berlaku beberapa hari lagi telah bermesyuarat dengan para sahabat mengambil cadangan bernas daripada Salman Al-Farisi untuk menggali parit di bahagian Utara bagi menghalang penceroboh daripada memasuki Kota Madinah. Bahagian lain di sekitar Madinah dikelilingi oleh gunung-ganang dan kebun-kebun kurma yang menyukarkan kaum musyrikin memasuki kota Madinah.
Selepas sempurna penggalian tersebut dalam tempoh enam hari, maka sepertimana yang dijangka sebuah ketumbukan besar kaum kafir Quraisy (Musyrikin Quraisy) bergabung dengan kaum-kaum musyrikin di sekitar Kota Makkah telah tiba di hadapan parit tersebut.
Menyaksikan parit, penceroboh terkejut dan sedar bahawa ia telah menjadi sukar bagi mereka untuk memasuki Madinah. Oleh itu, mereka berpendapat bahawa perlu untuk terus mengepung Madinah dan bukannya menyerang secara langsung.
Di sini dapat diringkaskan bahawa usaha yang dilakukan oleh kaum Musyrikin untuk menyeberangi parit itu tidak berjaya. Peperangan terbatas hanya dengan melepaskan anak panah. Walaupun begitu terdapat enam orang dari pihak Muslimin dan 10 orang dari pihak Musyrikin yang terbunuh.
Firman Allah سبحانه وتعالى:

وَأَنزَلَ ٱلَّذِينَ ظَٰهَرُوهُم مِّنْ أَهْلِ ٱلْكِتَٰبِ مِن صَيَاصِيهِمْ وَقَذَفَ فِى قُلُوبِهِمُ ٱلرُّعْبَ فَرِيقًۭا تَقْتُلُونَ وَتَأْسِرُونَ فَرِيقًۭا

“Dan DIA menurunkan orang-orang Ahli Kitab (Bani Quraizhah) yang membantu golongan-golongan yang bersekutu dari benteng-benteng mereka, dan Dia memasukkan rasa takut dalam hati mereka. Sebahagian mereka kamu bunuh dan sebahagian yang lain kamu tawan.” (Surah Al-Ahzab; Ayat 26)

Khianat

Dalam keadaan yang tegang itu, Bani Quraizah iaitu kaum Yahudi yang tinggal di Madinah telah dihasut oleh Huyai bin Akhtab untuk memerangi kawasan tempat tinggal di Madinah yang didiami oleh golongan wanita dan anak-anak kecil. Mereka telah melanggar janji mereka dengan Rasulullah ﷺ dengan membuat keputusan tersebut. Beberapa orang Yahudi dilihat cuba menyusup masuk untuk menyerang dari belakang.
Tindakan khianat mereka adalah satu kejutan yang menakutkan kepada umat Islam. Dengan melanggar perjanjian, komuniti ini memberikan tentera kafir kuasa tambahan dan peralatan. Ia menjadi kewajipan umat Islam untuk menambah baris pertahanan mereka.
Dalam pada itu, dengan keperwiraan yang ditunjukkan oleh Shafiyyah binti Abdul Muthalib, beliau berjaya membunuh mereka dan Bani Quraizah yang melihat dari jauh menjangka Rasulullah ﷺ juga telah meletakkan askar pertahanan dari belakang. Keadaan menjadi selamat seketika dan dalam situasi sedemikian menyebabkan mereka hanya menyediakan makanan kepada tentera-tentera Quraisy.

Ketakutan Orang Munafik

Terdapat ramai orang-orang munafik di kalangan umat Islam yang menyebarkan khabar angin yang menakutkan, menambah kegentaran kepada takut orang-orang Islam. Al-Quran memberitahu kita krisis psikologi masyarakat Islam yang hidup dalam tempoh itu:
Firman Allah سبحانه وتعالى:

يَ إِذْ جَاءُوكُم مِّن فَوْقِكُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنكُمْ وَإِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّـهِ الظُّنُونَا ﴿١٠﴾ هُنَالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالًا شَدِيدًا ﴿١١﴾ وَإِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ مَّا وَعَدَنَا اللَّـهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا ﴿١٢﴾ وَإِذْ قَالَت طَّائِفَةٌ مِّنْهُمْ يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَكُمْ فَارْجِعُواۚ وَيَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِّنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنَا عَوْرَةٌ وَمَا هِيَ بِعَوْرَةٍۖ إِن يُرِيدُونَ إِلَّا فِرَارًا ﴿١٣

“Masa itu ialah masa tentera musuh datang melanggar kamu dari sebelah hulu dan dari sebelah hilir (tempat pertahanan) kamu; dan masa itu ialah masa pemandangan mata kamu tidak berketentuan arah (kerana gempar dan bingung) serta hati pun resah gelisah (kerana cemas takut), dan kamu masing-masing pula menyangka terhadap Allah dengan berbagai-bagai sangkaan. Pada saat itulah diuji orang-orang yang beriman, dan digoncangkan perasaan dan pendiriannya dengan goncangan yang amat dahsyat. Dan lagi masa itu ialah masa orang-orang munafik dan orang-orang yang tidak sihat dan tidak kuat iman dalam hatinya berkata: “Allah dan RasulNya tidak menjanjikan kepada kita melainkan perkara yang memperdayakan sahaja”. Dan juga masa itu ialah masa segolongan di antara mereka berkata: “Wahai penduduk Yathrib (Madinah), tempat ini bukan tempat bagi kamu (untuk berjuang di sini), oleh itu baliklah”. Dan sebahagian dari mereka pula meminta izin kepada Nabi (hendak balik) sambil berkata: “Sesungguhnya rumah-rumah kami memerlukan perlindungan”, pada hal ia tidak memerlukan perlindungan. Mereka hanya bertujuan hendak melarikan diri (dari berjuang menegakkan Islam).” (Surah Al-Ahzab; Ayat 10-13)
Setelah mendengar berita yang merungsingkan tersebut Rasulullah ﷺ telah menghantar wakilnya untuk mencari kebenaran tentang peristiwa tersebut. Apabila ternyata kesahihan berita tersebut, khabar ini tersebar dalam kalangan tentera yang menjaga di barisan hadapan. Kemudian sebahagian daripada tentera memohon izin untuk pulang mempertahankan anak-anak dan isteri mereka di rumah.
“Allahuakbar! Bergembiralah wahai orang-orang muslimin dengan kemenangan dan pertolongan daripada Allah سبحانه وتعالى.” Sabda baginda selepas diam seketika.

Bantuan Allah سبحانه وتعالى

Rasulullah ﷺ merancang untuk menghantar beberapa pasukan untuk menjaga di barisan belakang dan menghantar beberapa pasukan untuk mengucar-kacirkan tentera musyrikin di barisan hadapan. Namun rancangan Rasulullah ﷺ tidak diterima oleh beberapa orang Sahabat setelah Rasulullah ﷺ memberitahu rancangan ini adalah pendapatnya dan bukan wahyu daripada Allah سبحانه وتعالى.
Kemudian Allah سبحانه وتعالى telah membuat keputusan yang sekaligus menghina dan memecah-belahkan musuh dengan mendatangkan Nua’im bin Mas’ud. Beliau adalah seorang yang berpengaruh dalam kalangan Bani Quraizah dan orang musyrikin Quraisy.
Beliau menyatakan keislamannya di hadapan Rasulullah ﷺ dan bersedia membantu untuk memecahbelahkan tentera musyrikin. Dan kemudiannya Rasulullah ﷺ menyerahkan perancangan dan strategi memecahbelahkan mereka kepada Nua’im, maka beliau telah melaga-lagakan antara Bani Quraizah dan Bani Quraisy.
Apabila mengetahui bahawa barisan mereka telah berpecah belah, mereka khuatir dan telah hilang semangat untuk berperang memandangkan kemungkinan berlaku peperangan sesama sendiri dan tiada kesatuan antara mereka. Pada masa yang sama Rasulullah ﷺ dan para sahabat berdoa kepada Allah سبحانه وتعالى dengan penuh keikhlasan agar pasukan musuh dikalahkan.
Akhirnya Allah سبحانه وتعالى menurunkan para malaikat yang datang berupa angin taufan mencabut kesemua khemah-khemah musuh dan memporak-perandakan gerakan mereka. Allah سبحانه وتعالى juga mengirimkan malaikat yang menyusupkan perasaan takut di pihak musuh.
Firman Allah سبحانه وتعالى:

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱذْكُرُوا۟ نِعْمَةَ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَآءَتْكُمْ جُنُودٌۭ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًۭا وَجُنُودًۭا لَّمْ تَرَوْهَا ۚ وَكَانَ ٱللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرًا

“Wahai orang-orang yang beriman! Ingatlah akan nikmat Allah (yang telah dikaruniakan) kepadamu ketika datang kepadamu bala tentera, lalu KAMI kirimkan kepada mereka angin taufan dan tentera yang tidak dapat kamu melihatnya. Dan adalah Allah Maha Melihat akan apa yang kamu kerjakan.”(Surah Al-Ahzab; Ayat 9)
Rasulullah ﷺ menghantar wakil untuk melihat keadaan musuh dan ternyata tiada seorangpun dalam kalangan mereka yang tinggal melainkan kesemuanya telah melarikan diri ke Makkah.
Peperangan ini telah bermula pada 5 Syawal dan telah berlangsung selama sebulan. Perang Ahzab bukanlah peperangan yang membawa kepada kerugian dan keuntungan melainkan ia adalah perang saraf semata-mata. Tiada pertempuran hebat yang berlaku di antara kedua belah pihak.
.
Namun dalam catatan sejarah Islam, ia adalah peperangan yang sangat tegang, yang berakhir dengan kekalahan di pihak Musyrikin. Peperangan ini memberi petunjuk bahawa sebesar manapun kekuatan ketenteraan yang ada pada negara Arab Musyrikin, ia tidak sanggup untuk melawan kekuatan kecil yang sedang mekar di bumi Madinah.
Disebabkan perkara ini Rasulullah ﷺ bersabda; “Sekarang kitalah yang akan menyerang mereka dan mereka tidak akan menyerang kita. Kitalah yang akan mendatangi mereka.”
Allah سبحانه وتعالى berfirman:

وَرَدَّ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ بِغَيْظِهِمْ لَمْ يَنَالُوا۟ خَيْرًۭا ۚ وَكَفَى ٱللَّهُ ٱلْمُؤْمِنِينَ ٱلْقِتَالَ ۚ وَكَانَ ٱللَّهُ قَوِيًّا عَزِيزًۭا

“Dan Allah telah menghalau kembali orang-orang (angkatan tentera) yang kafir itu yang keadaan mereka penuh geram dan marah (kerana gagal dan hampa), mereka tidak memperoleh sebarang keuntungan. Dan Allah selamatkan orang-orang yang beriman dari bencana menghadapi peperangan. Dan adalah Allah Maha Kuat lagi Maha Perkasa.” (Surah Al-Ahzab; Ayat 25)
والله أعلم بالصواب
Wallahu A’lam Bish Shawab
(Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar)

Sumber: http://detikislam.blogspot.com/2015/07/kisah-perang-ahzab-di-bulan-syawal.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FUHQdyX+%28Detik+Islam%29.

Sunday, 26 July 2015

JIN IFRIT MENCURI CINCIN NABI SULAIMAN A.S. | KISAH NYATA KISAH BENAR


JIN IFRIT MENCURI CINCIN NABI SULAIMAN A.S. | KISAH NYATA KISAH BENARSalah satu daripada mukjizat yang diberikan oleh Allah swt pada Nabi Sulaiman a.s. adalah tertulis pada cincinnya namanya dan nama Allah swt.
Adapun setiap sesuatu yang tertulis padanya nama para Nabi dan nama Allah tidak boleh dibawa ke sebarang tempat seperti tempat-tempat yang hina seumpama tandas, tempat-tempat maksiat dan seumpamanya juga tidak boleh dipakai ketika tidur dan ketika berhadas besar.
baca lagi klik TAJUK ENTRI  ni
Kerajaan Nabi Sulaiman a.s. masyhur serta luas kekuasaannya sehingga anginpun tunduk atas segala perintahnya. Maka ini memudahkan Nabi Sulaiman a.s. untuk pergi ke suatu tempat yang dihajati dengan tidak perlu berkenderaan. Cukup sekadar memerintahkan angin membawanya terbang di atas permaidani sekiranya baginda yang diiringi oleh pembesar-pembesar kerajaannya mahu menziarahi daerah kekuasaan baginda yang luas itu.

Pada suatu hari, Nabi Sulaiman a.s. bersama pembesar-pembesar kerajaannya pergi menziarahi salah sebuah daerah kekuasaan baginda dengan berkenderaan permaidani yang diterbangkan angin sehingga baginda melalui sebuah perkampungan nelayan yang terletak di tepi laut. Ketika itu kelihatan penduduknya sedang menjemur ikan. Di antaranya terdapat gadis-gadis yang turut serta menjemur ikan. Dari kalangan para gadis itu, ada seorang gadis yang amat hitam rupanya dan tidak menarik perhatian kaum lelaki.

Apabila Nabi Sulaiman a.s. dan para pembesarnya melalui tempat itu, maka penduduk kampung menjadi kehairanan kerana tiba-tiba sahaja cuaca menjadi redup. Lalu merekapun mendongak dan mendapati rombongan Nabi Sulaiman a.s. sedang melalui kawasan itu.

Sedang mereka dalam keadaan itu, berkatalah gadis yang hitam rupanya tadi: “Alangkah bahagianya aku sekiranya aku menjadi permaisuri Nabi Sulaiman a.s.”

Apabila teman-temannya yang lain mendengar ucapan gadis itu, mereka lalu mentertawakannya dan mengejeknya dengan kata-kata menghiris hati: “Wahai gadis tidak tahu diri, sesungguhnya hasratmu sekadar impian. Rupamu yang hitam langsung tidak menarik perhatian. Inikan pula mahu bersuamikan Nabi Sulaiman yang hebat kedudukannya. Sedangkan kami yang mempunyai wajah menarik tidak bercita-cita untuk menjadi permaisuri baginda. Apakah engkau tidak sedar bahawa orang-orang lelaki di kampung kita inipun belum tentu mahu beristerikan engkau yang hitam legam lagi tidak menarik hati? Cukuplah engkau berangan-angan!” Riuh rendahlah suara mereka mentertawakan si gadis hitam tadi.

Mendengarkan cemuhan dan hinaan mereka, merasa sayulah hati gadis yang malang itu. Dirinya ibarat pungguk merindukan bulan. Rupa yang buruk tidak dipinta. Akhlah yang baik lebih utama.

Setelah Nabi Sulaiman a.s. bersama pembesar-pembesarnya selesai dari menjelajah ke daerah kekuasaan baginda, merekapun balik ke rumah masing-masing.

Setibanya Nabi Sulaiman a.s. di istananya, baginda berhajat untuk ke tandas. Sebelum itu, baginda melucutkan cincin yang bertuliskan nama Allah dan namanya, lalu diserahkan pada isterinya.

Pada masa itulah datang jin Ifrit menyerupakan dirinya sepertimana Nabi Sulaiman a.s, lalu menemui isteri baginda dan berkata: “Wahai isteriku, ambilkan cincinku tadi.” Tanpa merasa ragu, isteri baginda menyerahkan cincin itu pada Ifrif kerana menyangka dirinya Nabi Sulaiman a.s.

Apabila Nabi Sulaiman a.s. selesai melepaskan hajatnya, baginda meminta dikembalikan cincinnya tetapi isterinya berkata: “Sesungguhnya telah aku kembalikan sebentar tadi.” Nabi Sulaiman a.s. diam kehairanan. Kemudian baginda berkata: “Baru inilah aku meminta kembali cincin itu.” Tetapi isteri baginda tetap mengatakan bahawa ia telah diserahkan.

Nabi Sulaiman a.s. merasa serba salah dan curiga. Kemungkinan cincin itu telah dicuri oleh seorang yang menyamar sebagai diri baginda kerana isterinya tidak mempunyai alasan untuk menyerahkan barang kepunyaannya kepada sesiapapun jua.

Adapun Ifrit setelah ia mencuri cincin tersebut, iapun masuk ke dalam istana kerajaan dan duduk di singgahsana sambil memerintah rakyat Nabi Sulaiman a.s. ke istana dan mendapati seorang yang menyerupai dirinya duduk di atas singgahsana. Maka fahamlah baginda kedudukan perkara.

Lalu baginda berkata: “Wahai rakyatku sekalian, sesungguhnya akulah Sulaiman, raja kamu yang sebenar.”

Jawab rakyatnya: “Tidak, raja itulah yang sedang memberi ucapan. Kamu bukan raja kami. Raja Sulaiman yang sebenar adalah dia yang duduk di kerusi singgahsana. Kamu pendusta!”

Apabila rakyatnya tidak percaya lagi pada baginda, maka baginda pun pergi meninggalkan istana, menuju dari sebuah perkampungan ke perkampungan yang lain dan menyatakan dirinya sebagai Raja Sulaiman tetapi kesemua mereka menafikannya.

Akhirnya baginda pergi ke sebuah kampung nelayan yang terletak di tepi laut, lalu baginda menyatakan hajatnya untuk turut bekerja sebagai nelayan kepada seorang nelayan di tempat itu. Nelayan itu menerima hajat baginda tanpa menyedari bahawa ia sedang berhadapan dengan Raja Sulaiman.

Nabi Sulaiman a.s. menjalani kehidupannya sebagai seorang nelayan dengan baik dan baginda bekerja bersungguh-sungguh tanpat mengenal jemu dan penat sehingga menghasilkan pendaptan yang lumayan dengan nelayan itu.

Pada suatu hari, ketika baginda duduk berehat menunggu waktu makan tengahari, baginda tertidur oleh sebab keletihan.

Tidak lama kemudian, datanglah anak gadis nelayan tersebut membawa makanan tengahari. Berkata si nelayan kepada anaknya: “Wahai anakku, panggillah Sulaiman untuk makan tengahari bersama kita.”

Gadis tersebut pun pergilah mendapatkan baginda yang sedang tidur sambil dikipas oleh seekor ular dengan sehelai daun. Alangkah terkejutnya gadis itu melihat keadaan yang luar biasa ini, lalu segera dikhabarkan kepada ayahnya. Apabila si nelayan menyaksikan sendiri perkara itu, ia pasti baginda bukan sebarangan orang tanpa mengesyaki baginda adalah raja Sulaiman. Mereka meninggalkan baginda sendirian sehingga akhirnya baginda terjaga dari tidurnya dan merekapun menghadapi hidangan tengahari bersama-sama.

Setelah beberapa lama Nabi Sulaiman tinggal nelayan, maka nelayan itu bermaksud untuk mengahwinkan anaknya dengan baginda. Nabi Sulaiman as tidak pula menolak kehendak nelayan itu. Maka hiduplah Nabi Sulaiman a.s. bersama gadis hitam yang pernah bercita-cita untuk menjadi isterinya suatu masa dahulu sebagai suami isteri yang sah tanpa gadis itu menyedari bahawa Tuhan telah menjadikan impiannya suatu kenyataan.

Manakalah di istana yang telah ditinggalkan baginda, Ifrit menyamar sebagai Nabi Sulaiman as memberikan pengajaran yang menyesatkan manusia. Berpunca dari amarannya yang jahat itu, Ifrit tidak sanggup menyimpan cincin baginda yang dicurinya itu, kerana khianatnya cincin itu lalu dicampakkannya ke dalam laut yang kemudiannyaditelan oleh seekor ikan. Ifrit meninggalkan takhta kerajaan. Ketika itulah orang ramai baru menyedari kepalsuan orang yang selama ini mengaku dirinya Raja Sulaiman rupanya jin yang menyamar sebagai baginda.

Segala sesuatu hanya Allah swt yang menentukan.

Sebagaimana biasa, nelayan dan Nabi Sulaiman as keluar menangkap ikan sebagai memenuhi keperluan hidupnya. Kebetulan pada hari itu, masuklah ikan yang menelan cincin Nabi Sulaiman as ke dalam pukat mereka. Menjelang senja, kembalilah mereka ke rumah. Sebahagian daripada ikan yang ditangkap hari itu mereka jemur manakala sebahagian lagi dijadikan hidangan makan malam.

Tatkala isteri baginda menyiang ikan yang akan dimasak malam itu, tiba-tiba ditemui dalam perut ikan itu sebentuk cincin yang bertuliskan nama Nabi Sulaiman as dan nama Allah.

Segeralah isteri baginda mengkhabarkannya. Demi melihat baginda akan cincin itu, baginda terus mengucap syukur sebanyak banyaknya kepada Tuhan kerana haknya telah dikembalikan tanpa ia duga sementara rasa kasih terhadap isterinya semakin bertambah.

Setelah cincin itu disarungkan, barulah rakyat baginda meyakini bahawa baginda adalah sebenarnya Raja Sulaiman.

Nabi Sulaiman as bermaksud untuk kembali ke istana dan melihat keaaan rakyat baginda yang telah lama ditinggalkan. Baginda juga berhasrat untuk membawa isteri baginda bersama-sama tetapi merasa keberatan kerana ditakuti isterinya akan menjadi bahan ejekan berpunca dari kehitaman rupanya itu. Baginda lalu berdoa kepada Allah Taala supaya mengubah rupa isterinya yang hodoh itu menjadi cantik. Doa baginda dimakbulkan sehingga merasa cemburulah teman-teman yang pernah menghina dan mengejek isterinya dahulu.

Baginda beserta isterinya kembali ke istana dengan disambut meriah oleh rakyat jelata yang telah menyedari kesilapan meraka.

Kemudian pada suatu hari, dikumpulkanlah sekalian rakyatnya, baik dari golongan manusia, jin dan juga binatang kerana Nabi Sulaiman ingin mengetahui siapakah yang telah mencuri cincin baginda dan menyesatkan rakyat dengan perbuatan durjana. Sesiapa yang telah melakukan kesalahan pasti takut untuk bertemu dengan baginda.

Setelah sekalian rakyat berkumpul, ternyata yang tidak hadir aalah jin Ifrit. Dengan ini, diisytiharkan bahawa Ifritlah yang telah mencuri cincin baginda. Mendengar kenyataan ini, merasa marahlah golongan jin terhadap Ifrit kerana telah memalukan bangsa mereka di khalayak ramai. Lalu Nabi Sulaiman as memerintahkan beberapa orang bangsa jin untuk menangkap Ifrit. Bangsa jin yang diperintah itu segera pergi mencari tempat persembunyian Ifrit.

Akhirnya ditemui Ifrit bersembunyi di batu karang di dasar lautan. Ifrit lalu dihadapkan kepada Nabi Sulaiman as dan baginda menghukum sesuai dengan kesalahannya.

Sumber: http://www.queachmad.com/2015/07/jin-ifrit-mencuri-cincin-nabi-sulaiman.html.

Rezeki Sesuap Nasi... Iman Semut VS Iman Manusia



IMAN SEMUT VS IMAN MANUSIA

Di zaman Nabi Allah Sulaiman berlaku satu peristiwa, apabila Nabi Allah Sulaiman nampak seekor semut melata di atas batu; lantas Nabi Allah Sulaiman merasa hairan bagaimana semut ini hendak hidup di atas batu yang kering di tengah-tengah padang pasir yang tandus.

Nabi Allah Sulaiman pun bertanya kepada semut: "Wahai semut apakah engkau yakin ada makanan cukup untuk kamu".

Semut pun menjawab: "Rezeki di tangan ALLAH, aku percaya rezeki di tangan ALLAH, aku yakin di atas batu kering di pasir yang tandus ini ada rezeki untuk ku".

Lantas Nabi Allah Sulaiman pun bertanya: "Wahai semut, berapa banyakkah engkau makan? Apakah yang engkau gemar makan? Dan banyak mana engkau makan dalam sebulan?" Jawab semut: "Aku makan hanya sekadar sebiji gandum sebulan".

Nabi Allah Sulaiman pun mencadangkan: "Kalau kamu makan hanya sebiji gandum sebulan tak payah kamu melata di atas batu, aku boleh tolong".

Nabi Allah Sulaiman pun mengambil satu bekas, dia angkat semut itu dan dimasukkan ke dalam bekas; kemudian Nabi ambil gandum sebiji, dibubuh dalam bekas dan tutup bekas itu. Kemudian Nabi tinggal semut di dalam bekas dengan sebiji gandum selama satu bulan. Bila cukup satu bulan Nabi Allah Sulaiman lihat gandum sebiji tadi hanya dimakan setengah sahaja oleh semut, lantas Nabi Allah Sulaiman menemplak semut: "Kamu rupanya berbohong pada aku!. Bulan lalu kamu kata kamu makan sebiji gandum sebulan, ini sudah sebulan tapi kamu makan setengah".

Jawab semut: "Aku tidak berbohong, aku tidak berbohong, kalau aku ada diatas batu aku pasti makan apapun sehingga banyaknya sama seperti sebiji gandum sebulan, kerana makanan itu aku cari sendiri dan rezeki itu datangnya daripada Allah dan Allah tidak pernah lupa padaku. Tetapi bila kamu masukkan aku dalam bekas yang tertutup, rezeki aku bergantung pada kamu dan aku tak percaya kepada kamu, sebab itulah aku makan setengah sahaja supaya tahan dua bulan.

Aku takut kamu lupa".Itulah Iman Semut!!

IMAN MANUSIA??

Di zaman Imam Suffian, ada seorang hamba Allah yang kerjanya mengorek kubur orang mati. Kerja korek kubur orang mati bukan kerja orang ganjil. Bila ada orang mati, mayat terpaksa ditanam, oleh itu kubur perlu digali dulu. Tetapi yang ganjil mengenai hamba Allah ini ialah dia tidak gali kubur untuk tanam mayat.

Sebaliknya apabila orang mati sudah ditanam, waris sudah lama balik ke rumah dan Munkar Nakir sudah menyoal, barulah penggali ini datang ke kubur untuk korek balik. Dia nak tengok macam mana rupa mayat setelah di INTERVIEW oleh Munkar Nakir. Dia korek 1 kubur, 2 kubur, 3 kubur, 10 kubur, 50 kubur sampai 100 kubur.

Lepas itu, penggali pergi kepada Imam Suffian dan bertanya kepadanya: "Ya Imam, kenapakah daripada 100 kubur orang Islam yang aku gali, dua sahaja yang mana mayat di dalamnya masih berhadap kiblat. Yang 98 lagi sudah beralih ke belakang?".

Jawab Imam Suffian: " Di akhir zaman hanya 2 dari 100 umat Islam yang percaya rezeki itu di tangan Allah. 98 orang lagi tidak percaya bahawa rezeki di tangan Tuhan". Itulah sebabnya apabila umat Islam tertekan dengan SOGOKAN duit yang banyak, biasanya, iman dia akan beralih. Nyatalah iman semut lebih kuat dari iman manusia.
Sumber: http://www.queachmad.com/2012/05/rezeki-sesuap-nasi.html.

Apa salahnya PM dijatuhkan?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 22 minit yang lalu
oleh Shahbudin Husin Bukanlah rahsia lagi bahawa pendedahan demi pendedahan mengenai 1MDB adalah supaya Perdana Menteri, Najib Razak sedia berundur, diundurkan atau meletakkan jawatan. Dalam bahasa mudah, matlamat akhirnya adalah untuk memastikan Najib dijatuhkan dan tidak lagi menjadi Perdana Menteri. Dengan pelbagai isu berkaitan 1MDB, khususnya yang terbaru mengenai pengaliran masuk wang RM2.6 bilion ke dalam akaun peribadinya sehingga sebuah pasukan petugas khas ditubuhkan, Najib kini bukan saja menjadi beban kepada UMNO dan BN memenangi pilihanraya akan datang, tetapi juga beba... lagi »

Sekat media tak selesai masalah

atsixty pada ZAKRI ALI - 8 minit yang lalu
*"Mungkin kita perlu menghapuskan perkataan ban (larangan) daripada perbendaharaan kata politik dan mengambil pendekatan membayangkan kejernihan fikiran serta rasional," kata bekas menteri kanan, Tan Sri Rafidah Aziz.Mengulang mengenai penggantungan permit dua penerbitan The Edge Media Group oleh kerajaan semalam, Rafidah berkata, pada era ini hampir segala-galanya didorong oleh Internet dan media sosial."Orang ramai boleh bercakap apa saja yang mereka mahu di mana-mana," tulis beliau di Facebook.Rafidah yang pernah menggalas tugas sebagai Menteri Perdagangan A... lagi »

Apa Khabar Muhyiddin, Masihkah Takut Dengan Tuhan?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 13 minit yang lalu
Jika berdasarkan ucapan Muhyiddin Yassin kepada pemimpin akar umbi UMNO di Janda Baik sebagaimana videonya tersebar luas sebelum ini, beliau semacam boleh disandarkan harapan untuk bertindak berani menegakkan kebenaran berkaitan isu 1MDB yang kini semakin merimaskan rakyat. Dalam rakaman curi itu, Muhyiddin bukan saja melontarkan beberapa cadangan yang rasional dan objektif dalam menangani kemelut 1MDB, malah yang lebih mencairkan kita ialah ungkapannya, "saya tidak takut sesiapa kecuali Tuhan." Sebagai pemimpin nombor dua negara dan lahir pula daripada keturunan ulama yang agak ... lagi »

Skandal 1MDB: Malaysia tidak boleh ektradisi Clare Brow

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 13 minit yang lalu
Clare Brown mesti dituduh melakukan kesalahan di Malaysia dan UK sebelum boleh diektradisi ke negara ini. [image: surendran-claire] PETALING JAYA: Pemilik dan Pengasas Sarawak Report, Clare Rencastle-Brown tidak boleh diektradisi ke negara ini. Ahli Biro Politik PKR, N Surendran berkata, berkata mengikut undang-undang United Kingdom, seseorang itu boleh diektradisi jika turut melakukan kesalahan di negara berkenaan. “Mengikut Akta Ektradisi UK 2003, seseorang yang hendak diektradisi mesti disabitkan kesalahan mengikut undang-undang di negara berkenaan. “Kes prima facie terhadap tertudu... lagi »

Mengapa pertaruh isteri untuk kepentingan politik?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 16 minit yang lalu
Dr Maszlee Malik Isu baiah talak 3 merupakan tindakan pre-emptif politik PAS untuk menangani isu lompat parti pasca Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU12). Di kala kerajaan Pakatan Rakyat (PR) di Perak roboh kerana tindakan beberapa wakil rakyat daripada DAP dan PKR yang melompat parti, PAS berjaya mengelakkan wakil rakyat mereka daripada dibeli untuk melompat, sekali gus menyelamatkan kerajaan PR di Selangor. Ini merupakan justifikasi PAS. Persoalannya, apakah sistem politik di tanah air ini kekurangan mekanisme undang-undang dan nilai moral kendiri untuk mengelakkan isu lompat parti, ... lagi »

MAT DESPATCH INDIVIDU KELIMA YANG DITAHAN SPRM BERKAITAN SIASATAN KES 1MDB

OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 22 minit yang lalu
*Seorang "Mat Despatch" atau penghantar surat telah direman untuk membantu siasatan berhubung akaun 1MDB menjadikannya individu kelima yang telah ditahan berikutan kes terbabit.Majistret Nik Isfahanie Tasnim Wan Ab Rahim telah mengeluarkan perintah reman empat hari bermula hari ini kepada lelaki terbabit yang berumur 27 tahun.Seorang pegawai SPRM ketika ditemui di mahkamah berkata perintah reman itu bertujuan untuk membantu siasatan mengikut Sesksyen 16(a), Akta SPRM 2009 iaitu menerima rasuah.Sebelum ini perintah reman telah dikeluarkan kepada empat individu bagi memban... lagi »

Skandal 1MDB: HEBAT SPRM buat kerja.. Penghantar surat pun juga ditahan..

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 27 minit yang lalu
*KENAPA 'VVIP' spt NAJIB, JHO LOW sehingga kini takut nak 'disentuh'. Apatahlagi nak ditahan disiasat ???* *SPRM bekerja utk SIAPA sebenarnya..??!!!Untuk rakyat atau Pahlawan Bugis..??!!*

Mufti Perlis kritik bai’ah Pas kerana musnahkan rumah tangga

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 42 minit yang lalu
Amat malang jika politik kepartian dijadikan cagaran sehingga menganiayai isteri dan anak-anak yang tidak bersalah. [image: baiah-pas-maza] PETALING JAYA: Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin mengkritik bai’ah ahli Pas sehingga menyebabkan keruntuhan rumah tangga. Katanya, bai’iah atau sumpah lafaz taaf setia itu oleh ahli dan pemimpin Pas terhadap parti juga menganiaya isteri dan anak-anak. Katanya, walaupun tujuan berpolitik untuk melahirkan negara dan masyarakat yang lebih baik tetapi amat buruk jika politik kepartian dijadikan cagaran dalam rumah tangga. “Tujuan berpoliti... lagi »

Tiada bai'ah taklik talak tiga kata PAS Terengganu

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 43 minit yang lalu
[image: Satiful Bahri Mamat] KUALA TERENGGANU – Pas Terengganu hanya melafazkan bai’ah atau sumpah taat setia terhadap perjuangan parti tanpa sebarang penambahan lafaz taklik talak tiga sebagaimana yang dikatakan berlaku di negeri lain. Pesuruhjaya Pas Terengganu, Satiful Bahri Mamat yang juga Adun Paka berkata, bai’ah dilakukan oleh semua calon Pas Terengganu sama ada menang atau kalah pada pilihan raya lalu. “Kita berbai’ah di hadapan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang selepas pelantikan calon di Rusila, Marang. Semua berbai'ah sama ada menang atau tidak, tapi kita tak... lagi »

Azmin: Jangan biar ‘orang luar’ ganggu hala tuju PKR

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 43 minit yang lalu
[image: Azmin PKR]SEBERANG JAYA, 26 JUL: Kemelut melanda Pakatan Rakyat (Pakatan) bukan alasan dan masalah besar sebaliknya perlu dijadikan pemangkin untuk PKR terus kukuh mendepani cabaran melaksanakan aspirasi rakyat. Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali berkata, seluruh ahli parti dan pimpinan perlu bermuhasabah dalam melaksanakan tanggungjawab tanpa perlu membiarkan orang luar menentukan hala tuju parti. Katanya, tanpa menafikan ada masalah yang perlu ditangani, namun ini masanya untuk menonjolkan kepimpinan serta memperkukuh muafakat. “Saya percaya dan cukup yakin krisis yang... lagi »

Azmin: “1 saat pun Anwar tidak patut dipenjara”

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 43 minit yang lalu
[image: Azmin PKR]SEBERANG JAYA, 26 JUL: Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu dibebaskan segera dan pulangkan kepada rakyat untuk membawa perubahan total kepada negara. Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali berkata meskipun Anwar dibalik tirai besi, namun beliau tetap memberikan nasihat supaya parti kekal berada di landasan tepat meneruskan perjuangan rakyat. “Datuk Seri Anwar tidak berhak berada di penjara. “Bukan lima tahun, bukan empat tahun malahan satu saat pun tempatnya mesti dipulangkan balik kepada pangkuan keluarga dan rakyat,” katanya di Hotel Sunway dalam majli... lagi »

Skandal 1MDB: Penghantar surat individu kelima direman

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 43 minit yang lalu
*PUTRAJAYA:* Seorang penghantar surat menjadi individu kelima yang direman bagi membantu siasatan berhubung akaun 1Malaysia Development Bhd (1MDB). Perintah reman empat hari bermula hari ini terhadap lelaki berumur 27 tahun itu dikeluarkan oleh Majistret Nik Isfahanie Tasnim Wan Ab Rahim di Mahkamah Majistret di sini. Menurut pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ketika ditemui di mahkamah, perintah reman itu bertujuan membantu siasatan mengikut Seksyen 16(a), Akta SPRM 2009 iaitu menerima rasuah. Mahkamah sama sebelum ini mengeluarkan perintah reman terhadap empat ind... lagi »

Pas sedia berpisah dengan PKR – Haron Din

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 51 minit yang lalu
Pengumuman penubuhan pakatan pembangkang yang baharu seolah-olah PKR mahu memutuskan hubungan dengan Pas. [image: Haron_Din] PETALING JAYA: Pas bersedia meninggalkan PKR sekiranya sekutunya itu menyertai pakatan pembangkang baharu bersama DAP dan Gerakan Harapan Baru (GHB), kata Datuk Dr. Haron Din. Mursyidul Am Pas itu berkata, pendirian PKR tentang penubuhan pakatan pembangkang baharu seperti yang diumumkan Penasihatnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim menggambarkan seolah-olah parti itu ingin memutuskan hubungan dengan Pas. Jelasnya, sekiranya penubuhan pakatan pembangkang baharu itu menj... lagi »

PAS tidak hadapi masalah besar - Mahfodz

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 56 minit yang lalu
[image: PAS tidak hadapi masalah besar - Mahfodz] [image: close] *The content may have been removed, or is temporarily unavailable.* *We apologize for the inconvenience. Please try again later. * *GOMBAK*: Ketua Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Dr Mahfodz Mohamed menyifatkan solat sunat hajat perdana yang dianjurkan pihaknya tiada kaitan dengan kemelut dalaman yang melanda PAS kini. Baginya, solat sunat hajat perdana yang diadakan di Markas PAS Pusat di Taman Melewar, di sini hanya untuk mendoakan keselamatan dan kelangsungan parti tersebut secara umum. “Doa kami umum ... asasnya say... lagi »

Putus hubungan jika PKR sertai pakatan baharu, kata PAS

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 58 minit yang lalu
[image: Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din yakin PAS tetap kuat dan berdiri teguh memperjuangkan Islam walaupun sekumpulan ahlinya akan menubuhkan ‎parti baharu iaitu Gerakan Harapan Baru. – Gambar fail The Malaysian Insider, 26 Julai, 2015.] Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din yakin PAS tetap kuat dan berdiri teguh memperjuangkan Islam walaupun sekumpulan ahlinya akan menubuhkan ‎parti baharu iaitu Gerakan Harapan Baru. PAS sedia menamatkan hubungan dengan PKR sekiranya parti itu bersetuju menyertai DAP dan ‎Gerakan Harapan Baru (GHB) membentuk satu pakatan pembangkang baharu, k... lagi »

HUJAN LEBAT TIDAK MENGHALANG ANGGOTA POLIS PERONDA LEBUHRAYA MEMBANTU MENOLAK SEBUAH VAN YANG ROSAK DEMI KESELESAAN PENGGUNA JALAN RAYA DAN KESELAMATAN TUAN PUNYA KENDERAAN.

OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 59 minit yang lalu
*POLIS DAN MASYARAKAT BERPISAH TIADA: Peronda lebuhraya zon utara unit 12, Koperal Sa'dat telah membantu pemandu sebuah van yang mengalami kerosakan dengan menolaknya ke laluan kecemasan di KM142 Sg Petani- Bandar Baharu.* * Hujan lebat tidak sesekali jadi penghalang bagi KPL Sa'dat memberikan bantuan terhadap mereka yang memerlukan.SALUTE DAN TABIK SPRING MELANTUN*

4 PERKARA PELIK TELAH BERLAKU KETIKA MALAYSIA VS LIVERPOOL SEMALAM

Abu Luqman pada Media Orang Kampung - Sejam yang lalu
4 PERKARA PELIK TELAH BERLAKU KETIKA MALAYSIA VS LIVERPOOL SEMALAM Keputusan sepenuh masa perlawanan persahabatan Pilihan Malaysia menentang Liverpool di Stadium Nasional Bukit Jalil malam ini. Pilihan Malaysia cipta sejarah ikat Liverpool 1-1 PILIHAN MALAYSIA 1 (Patrick Ronaldinho Wleh m-13) LIVERPOOL 1 (Jordon Ibe m-28). 1.) Penyokong dari luar negara turut menyokong pasukan Malaysia

Wartawan bersatu tolak penggantungan The Edge

atsixty pada ZAKRI ALI - Sejam yang lalu
*Gabungan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mewakili dunia media massa akan menganjurkan protes terhadap tindakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) menggantung permit penerbitan akhbar The Edge selepas mendedahkan dakwaan salah guna dana awam dalam 1MDB.Pengumuman itu dibuat dalam satu kenyataan bersama oleh Gerakan Media Marah (Geramm), Institut Wartawan (IoJ), Wartawan Sans Frontieres (RSF), Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ), dan Kelab Wartawan Asing Malaysia."Susulan perkembangan mutakhir ini, kami selaku kumpulan mewakili bidang kewartawanan bersama meng... lagi »

ZAM: How to make sure you are not a BLOODY FOOL when you are powerful Oleh Zainuddin Maidin

atsixty pada ZAKRI ALI - Sejam yang lalu
[image: ZAM: How to make sure you are not a BLOODY FOOL when you are powerful]*Alat jentera kerajaan digunakan sepenuhnya untuk menggambarkan keadaan ekonomi yang sihat( rosy picture of economy) walaupun wabak sebenarnya telah dirasakan oleh rakyat dari atas ke bawah.* *Gambaran ini diberikan oleh Bank Negara dengan simpanan luar negara yang kukuh selain dari berita-berita kemungkinan penanaman modal asing,keuntungan syarikat- syarikat, projek-projek baru,kenaikan ringgit ( walaupun tidak stabil) ) dan berbagai lagi. Peranan memberikan rosy picture of economy ini dijalankan oleh... lagi »

PAS sedia berpisah dengan PKR

Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - Sejam yang lalu
Setelah berpatah arang berkerat rotan dengan DAP, PAS cuba menghasut PKR untuk tidak bekerjasama dengan parti itu. Sesuatu yang tidak mungkin berlaku kerana DAP adalah sebuah parti yang mendapat sokongan majoriti kaum bukan Melayu khususnya Cina. Pembentukan kerajaan di negara ini tidak mungkin boleh mengabaikan penyertaan mereka dan tidak mungkin juga PKR menjadi tidak siuman untuk mendengar hasutan PAS untuk tidak menerima DAP. UMNO sendiri tidak mungkin dapat menjadi kerajaan tanpa sokongan parti-parti bukan-Melayu. Semuga selepas ini, PAS benar-benar memilih untuk bersendiria... lagi »

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - Sejam yang lalu
WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI ------------------------------ - Skandal 1MDB: Ketua Pembangkang kemuka 3 tuntutan - Kisah Imam Malik dan bai'ah talak isteri - Isu Gaji Haram Yang Ditimbulkan Harun Din Dibalas Komen Pedas Untuk PAS Berkaitan Projek Skandal 1MDB: Ketua Pembangkang kemuka 3 tuntutan Posted: 25 Jul 2015 05:43 PM PDT Skandal 1MDB: Ketua Pembangkang kemuka 3 tuntutan Ucapan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail di pertemuan tergempar Ahli-Ahli Parlimen dan wakil badan-badan bukan kerajaan (NGO) di tapak kawad kehormat, Parlimen Malay... lagi »

‘Orang minyak’ rompak dan paksa doktor buat perkara pelik

kerengga pada KERENGGA - Sejam yang lalu
PETALING JAYA: Seorang doktor lelaki bukan sahaja menjadi mangsa samun malah, turut dipaksa melakukan perkara pelik oleh orang minyak. Kejadian berlaku di kawasan komersial di Taman Seri Pulai 3, Seremban kira-kira jam 2 pagi Khamis. Sinchew Daily melaporkan, semasa kejadian doktor berkenaan baru saja pulang dari bertugas di sebuah klinik. Dalam perjalanan pulang ke rumah, mangsa telah

RAKYAT MARHAEN

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 2 jam yang lalu
RAKYAT MARHAEN ------------------------------ - Harapan Baru: Hijrah daripada nasionalisme Muslim ke Islamisme inklusif? (III) Syariah - Tak mengapa jadi ‘Mugabe’, asalkan terus berkuasa - Tiada halangan Najib bentang laporan 1MDB audit negara kepada Parlimen, kata DAP - Walau dipenjara Anwar tetap juang nasib rakyat - Wan Azizah - Kuman diseberang Lautan Nampak, Gajah didepan Mata tak Nampak. - Beri sebab lebih baik ekstradisi saya, pengasas Sarawak Report beritahu Zahid Hamidi - Gantung penerbitan The Edge untuk alih isu - PAS dialu-aluk... lagi »

Berita paling sedih

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - 2 jam yang lalu
Seluruh rakyat Malaysia hari diselubungi rasa duka nestapa walaupun masih lagi dalam suasana menyambut hari raya Eidul Fitri. Keadaan muram dan sedih kelihatan ada dimana-mana sahaja.Ramai yang mengadu tak lalu makan dan minum, mandi tak terasa basah, tidur meracau-racau. Akibatnya adalah hanya kerana Datuk Dr Haron Din telah mengumumkan : *Putus hubungan jika PKR sertai gabungan baharu.* Tapi yang peliknya, ada perkataan 'KEMUNGKINAN' terselit .... Mursyidul am PAS itu dilaporkan berkata, *kemungkinan* pendirian itu dibuat selepas meneliti kenyataan Ketua Umum PKR Datuk Seri An... lagi »

Malaysia tidak boleh ektradisi Clare Brow

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 2 jam yang lalu
Faiz Zainudin | July 26, 2015 Clare Brown mesti dituduh melakukan kesalahan di Malaysia dan UK sebelum boleh diektradisi ke negara ini. PETALING JAYA: Pemilik dan Pengasas Sarawak Report, Clare Rencastle-Brown tidak boleh diektradisi ke negara ini. Ahli Biro Politik PKR, N Surendran berkata, berkata mengikut undang-undang United Kingdom, seseorang itu boleh diektradisi jika turut melakukan kesalahan di negara berkenaan. “Mengikut Akta Ektradisi UK 2003, seseorang yang hendak diektradisi mesti disabitkan kesalahan mengikut undang-undang di negara berkenaan. “Kes prima facie terhadap... lagi »

Media tidak harus dihukum kerana menjalankan tugas - Rafidah Aziz

Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - 3 jam yang lalu
Pihak media tidak sepatutnya dihukum kerana perkara itu akan menyebabkan lebih ramai rakyat untuk kecewa dengan kerajaan, kata bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Tan Sri Rafidah Aziz. Tambahnya, kebebasan bersuara tidak mutlak dan media tidak seharusnya dihukum kerana menjalankan tugas mereka. “Walaupun kebebasan bersuara mempunyai parameter yang ditentukan oleh faktor-faktor seperti kesopanan, menghormati kepercayaan agama orang lain dan hak-hak majoriti, namun media tidak harus dihukum, bukan kerana melanggar parameter itu tetapi kerana melaporkan sesuatu yang k... lagi »

Pengasas Sarawak Report mungkin akan diektradisi Faiz Zainudin

atsixty pada ZAKRI ALI - 3 jam yang lalu
[image: zahid-claire] *Sebarang tindakan yang akan diambil bergantung kepada siasatan muktamad PDRM* *PETALING JAYA: Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan memohon perintah ekstradisi terhadap terhadap pengendali laman Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown daripada kerajaan Britain.* *Menurut Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, ia akan diuruskan melalui Wisma Putra.* *Bagaimanapun sebarang tindakan yang akan diambil bergantung kepada siasatan muktamad PDRM.* *“Jika terdapat unsur-unsur jenayah yang dilakukan oleh Clare Brown, hubungan dua hala dalam bentuk pertu... lagi »

Hubungan PAS-PKR Putus Jika PKR Sertai Gabungan Baharu

Green Boc pada KELAB GREENBOC - 3 jam yang lalu
P*utus hubungan jika PKR sertai gabungan baharu, kata PAS* PAS sedia menamatkan hubungan dengan PKR sekiranya parti itu bersetuju menyertai DAP dan ‎Gerakan Harapan Baru (GHB) membentuk satu pakatan pembangkang baharu, kata Datuk Dr Haron Din dilaporkan akhbar Mingguan Malaysia. Mursyidul am PAS itu dilaporkan berkata, kemungkinan pendirian itu dibuat selepas meneliti kenyataan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim ‎baru-baru ini yang menggambarkan seolah-olah mahu memutuskan hubungan dengan parti Islam itu. "Dengan keputusan itu *maka akan terputuslah hubungan antara kedua-du... lagi »

Kerajaan cuba tadbir negara ala kuku besi-Wan Azizah FMT Reporters

atsixty pada ZAKRI ALI - 4 jam yang lalu
[image: wan_azizah] *Kerajaan cuba sekat media kerana takut dengan pendedahan* *PETALING JAYA: Kerajaan dikatakan sedang menyekat hak kebebasan rakyat untuk bersuara dengan mentadbir negara ala kuku besi.* *Dakwaan itu dibuat Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail yang kecewa dengan penggantungan akhbar The Edge.* *Jelasnya, tindakan itu bukan sahaja menunjukkan kerajaan takut kepada kebenaran malah kepada rakyat yang mempersoalkan kewibawaannya.* *Dalam kenyataannya, beliau menjelaskan tindakan itu telah menghalang media daripada menjalankan tugas dan tanggungja... lagi »

KPN Khalid disekolahkan oleh KPN Thai di Bangkok

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - 4 jam yang lalu
Malaysia mesti melalui saluran yang betul untuk bercakap dengan Xavier Andre Justo kerana dia bukan seorang rakyat MalaysiaKetua Polis Malaysia Tan Sri Khalid Abu Bakar patut berasa dimalukan sebab cubaannya bagi kali kedua untuk mendapatkan akses kepada Xavier Andre Justo, warga negara Switzerland telah ditolak oleh Polis Thailand. Andre Justo ditangkap di Bangkok kerana penglibatannya dalam kontroversi melibatkan kebocoran data perjanjian antara PetroSaudi International (PSI) dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Menurut Bangkok Post hari ini, Ketua Polis Thai Somyot Poompu... lagi »

PANAS !! Pelacur Melayu Dedahkah Rakaman Dato Yang Main 4 Kali Tapi Tak Bayar...??

atsixty pada ZAKRI ALI - 4 jam yang lalu
*[image: Pelacur Melayu Dedahkah Rakaman Dato Yang Main 4 Kali Tapi Tak Bayar]* *LICIK, berani dan tidak tahu malu… itu yang boleh kami gambarkan tentang peribadi pelacur kelas atasan yang menggelarkan dirinya sebagai Zara XXX ini.* *Tidak peduli orang ternama mahupun berpangkat, Zara terus mengatur agendanya sebagai ‘pelacur paling berani’ mendedahkan identiti lelaki yang mendapatkan khidmat seksnya.* *[image: 10392515_854865827895968_5140758714708178568_n]* *Malah, amaran ugutan terhadap pelanggan VVIP yang berhutang selepas melanggannya yang dimuat naik baru-baru ini tern... lagi »

Dah nak bercerai dengan PKR pula............. apa nak jadi dengan PAS ni.......?

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 4 jam yang lalu
*Putus hubungan jika PKR sertai gabungan baharu, kata PAS* *Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din yakin PAS tetap kuat dan berdiri teguh memperjuangkan Islam walaupun sekumpulan ahlinya akan menubuhkan ‎parti baharu iaitu Gerakan Harapan Baru*. – Gambar fail The Malaysian Insider, 26 Julai, 2015. PAS sedia menamatkan hubungan dengan PKR sekiranya parti itu bersetuju menyertai DAP dan ‎Gerakan Harapan Baru (GHB) membentuk satu pakatan pembangkang baharu, kata Datuk Dr Haron Din dilaporkan akhbar Mingguan Malaysia. Mursyidul am PAS itu dilaporkan berkata, kemungkinan pendirian itu dibua... lagi »

Gambar Aksi-Aksi Luar Biasa Yang Tidak Sesuai Di Contohi

Nas Rul pada dairishare - 5 jam yang lalu
Tidak semua manusia dianugerahi kemampuan untuk melakukan lebih dari satu kegiatan secara bersamaan. Namun bagi beberapa orang ini, kegiatan yang biasanya disebut multitasking ini adalah perkara biasa, bukan perkara yang aneh. Banyak yang mengatakan kemampuan multitasking menunjukkan tahap kecerdasan seseorang. Asal kemampuan ini dilakukan dengan bijak dan tidak membahayakan diri sendiri atau orang lain.

JIN IFRIT MENCURI CINCIN NABI SULAIMAN A.S. | KISAH NYATA KISAH BENAR

TraveloQue ByQueAchmad pada Que Achmad menulis... - 5 jam yang lalu
*JIN IFRIT MENCURI CINCIN NABI SULAIMAN A.S. | KISAH NYATA KISAH BENAR | *Salah satu daripada mukjizat yang diberikan oleh Allah swt pada Nabi Sulaiman a.s. adalah tertulis pada cincinnya namanya dan nama Allah swt. Adapun setiap sesuatu yang tertulis padanya nama para Nabi dan nama Allah tidak boleh dibawa ke sebarang tempat seperti tempat-tempat yang hina seumpama tandas, tempat-tempat maksiat dan seumpamanya juga tidak boleh dipakai ketika tidur dan ketika berhadas besar. *baca lagi klik TAJUK ENTRI ni* Kerajaan Nabi Sulaiman a.s. masyhur serta luas kekuasaannya sehingga anginp... lagi »

Harapan Baru: Hijrah daripada nasionalisme Muslim ke Islamisme inklusif? (III) Syariah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
Dr Wong Chin Huat Kalau parti Gerakan Harapan Baru (GHB) tetap ingin mengejar perlaksanaan syariah yang bersifat “bentuk”, maka ia akan mendapati dirinya terperangkap dalam polimek lama seperti PAS. Selain demokrasi aneka parti dan pembelaan Melayu, isu ketiga yang harus membezakan parti baharu dan PAS ialah pelaksanaan syariah. Untuk memudahkan perbincangan termasuk untuk pemahaman pembaca bukan Islam, izinkan saya memetik tulisan Prof Jaser Audah tentang maqasid sebagai mukadimah. Saya memohon maaf dan tunjuk ajar kalau ada fahaman yang silap atau kurang tepat. Undang-undang syar... lagi »

Skandal 1MDB: Ketua Pembangkang kemuka 3 tuntutan

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 5 jam yang lalu
Skandal 1MDB: Ketua Pembangkang kemuka 3 tuntutan Ucapan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail di pertemuan tergempar Ahli-Ahli Parlimen dan wakil badan-badan bukan kerajaan (NGO) di tapak kawad kehormat, Parlimen Malaysia yang lalu. *Ucapan pembukaan* 1) Tuduhan-tuduhan terbaru ke atas kredibiliti Perdana Menteri adalah satu isu negara yang besar kerana ia melibatkan kebolehpercayaan rakyat terhadap negara. 2) Pendedahan oleh Wall Street Journal itu juga mempersoalkan keabsahan Plihan Raya Umum ke-13 yang lalu sekiranya sejumlah wang rakyat digunakan untuk membiayai ... lagi »

SEKILAS PANDANG: Perkara yang tidak masuk akal dari Putrajaya semakin hari, semakin teruk.

atsixty pada ZAKRI ALI - 5 jam yang lalu
*Sekarang, bukankah mendedahkan kebenaran itu penting buat negara? * *SEKILAS PANDANG: Perkara yang tidak masuk akal dari Putrajaya semakin hari, semakin teruk.Baru-baru ini kita melihat Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah menyekat laman pemberi maklumat Sarawak Report (SR) sebagai satu langkah “pencegahan” untuk “menjaga kestabilan negara”.Ini dilakukan selepas badan itu mendakwa laman itu mengeluarkan laporan terhadap 1MDB yang berkontroversi berdasarkan dokumen yang berkemungkinan diubah.Walaupun laman itu m... lagi »

Kisah Imam Malik dan bai'ah talak isteri

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 5 jam yang lalu
KERABU BERSUARA July 26, 2015 Kebetulan sekarang tengah kecoh isu bai'ah cerai isteri saya nak bawa cerita bai'ah cerai isteri di zaman Imam Malik seperti yang diceritakan oleh Imam Az Zahabi dan lain2 ulamak. Imam Malik sempat dengan zaman peralihan antara kerajaan Umayyah ke kerajaan Abbasiyah. Perubahan yang berlaku secara perang dan rampasan kuasa ini menjatuhkan kerajaan Umayyah dan menaikkan kerajaan Abbasiyah. Oleh kerana kerajaan Abbasiyah takut mereka digulingkan mereka memaksa pegawai2 kerajaan memberi bai'ah kepada mereka dengan jika mereka menentang khalifah Abbasiyah ma... lagi »

Tak mengapa jadi ‘Mugabe’, asalkan terus berkuasa

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
Tiada berita lebih besar di Malaysia minggu ini selain penggantungan permit penerbitan akhbar mingguan The Edge dan harian The Edge Financial Daily. Mana tidaknya, petanda sesebuah pemerintah atau kerajaan itu menuju kediktatoran adalah menekan media atau menutup surat khabar, sesuatu yang pernah dilakukan diktator-diktator “ulung” Asia Tenggara seperti bekas Presiden Indonesia, Suharto. Ironinya, jika dahulu majalah Tempo “dikerjakan” Suharto kerana laporan tentang skandal pembelian kapal perang, akhbar The Edge kini digantung kerana menyiarkan laporan tentang syarikat sarat hutang ... lagi »

Tiada halangan Najib bentang laporan 1MDB audit negara kepada Parlimen, kata DAP

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
Aturan Mesyuarat Parlimen dan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) bukanlah penghalang kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk membentangkan laporan awal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) oleh ketua audit negara, kata Tony Pua. Setiausaha publisiti kebangsaan DAP itu berkata, sehingga kini Najib selaku menteri kewangan masih berdegil untuk membentangkan laporan awal itu yang boleh menjawab pelbagai tuduhan mengenai 1MDB. “Dakwaan menteri (Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan) jelas tidak masuk akal. Walaupun prosiding PAC tidak boleh diumumkan sehingga laporan PAC dibent... lagi »

Polis siasat kes adik pelakon dipukul

Abu Luqman pada Media Orang Kampung - 6 jam yang lalu
25 Julai 2015 Share on facebookShare on twitterShare on google_plusone_shareMore Sharing Services0 GEORGETOWN - Polis telah membuka kertas siasatan berhubung kejadian melibatkan seorang pelajar Tingkatan Satu bersama 16 rakannya yang didakwa dipukul pelajar senior di sebuah sekolah menengah di Jalan Masjid Negeri, di sini. Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Mior

Walau dipenjara Anwar tetap juang nasib rakyat - Wan Azizah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
[image: Azizah]ARAU, 26 JUL: Meskipun jasad terpenjara, namun Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tetap memperjuangkan nasib rakyat apabila melahirkan kebimbangan berhubung perkembangan semasa ekonomi negara. Tanpa memikirkan soal dirinya sendiri yang menjadi mangsa hingga dipenjarakan sejak 10 Februari lalu, kegusaran itu dilahirkan setiap kali bertemu peguam dan ahli keluarga. Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menceritakan detik sayu setiap kali bertemu Anwar di Penjara Sungai Buloh yang sering meminta ahli parti memikirkan masalah rakyat tanpa perlu bimbang men... lagi »

Kuman diseberang Lautan Nampak, Gajah didepan Mata tak Nampak.

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
*sudahkah melihat dan membaca dokumen asal?* Saya hendak tanya satu soalan dan para pembaca pun boleh nilaikan. Semua orang yang keluar kenyataan bahawa Sarawak Report guna dokumen yang telah diubah, palsu dan sebagainya- adakah mereka semua sudah melihat dokumen asal? Sudahkah Zahid Hamidi sebagai contoh, melihat dan membaca dokumen asal? Dan membandingkan dengan dokumen yang dikatakan diguna oleh Sarawak Report dan menghukum bahawa ianya sudah dicemari dan dipalsukan? *ugutan ekstradisi.* Bukan senang hendak extradisi seseorang kecuali kenyataan Zahid itu dikeluarkan hanya untuk t... lagi »

Beri sebab lebih baik ekstradisi saya, pengasas Sarawak Report beritahu Zahid Hamidi

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
Clare Rewcastle-Brown, pengasas dan pengarang laman pendedah maklumat Sarawak Report berkata Putrajaya perlu mempunyai "sebab lebih baik" jika mahu mengekstradisi beliau ke Malaysia bagi tuduhan "campur tangan" hal ehwal negara. Menjawab kenyataan Kementerian Dalam Negeri (KDN) semalam, kerajaan Malaysia mungkin akan mendapatkan bantuan Britain untuk mengekstradisi beliau jika terdapat kes "prima facie" dibuktikan, Rewcastle-Brown berkata alasan diberikan tidak boleh diterima mengikut undang-undang United Kingdom (UK). "Beliau lebih baik menyatakan sebab dengan jelas. Kebenaran menj... lagi »

Kisah Perang Ahzab Di Bulan Syawal

Detik Islam pada Detik Islam - 6 jam yang lalu
[image: 468px-Al-Ahzab_Battle_map] Peperangan Ahzab berlaku di Bulan Syawal dan sempena merai bulan kemenangan dan Syawal yang mulia ini, marilah kita bersama mengimbau serta menghayati kisah dan sirah Rasulullah ﷺ dalam peristiwa peperangan Ahzab tersebut. Berlakunya Perang Ahzab pada tarikh 7 Syawal, tahun 5 Hijrah selepas kesedihan yang teramat sangat menimpa kaum Muslimin dalam Peperangan Uhud yang telah mengakibatkan gugurnya ramai para syuhada. Sebelum itu terjadi pertempuran antara orang Islam dan beberapa orang ahli kitab yang berjiran di Madinah disebabkan oleh pelanggaran s... lagi »

Penggantungan The Edge: Kerajaan mengaku silap secara tak sengaja, kata GHB

atsixty pada ZAKRI ALI - 6 jam yang lalu
[image: Zack Ahmad's photo.] *Pemimpin Gerakan Harapan Baru (GHB) Dr Dzulkefly Ahmad berkata, kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menggunakan undang-undang drakonian Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 bagi menyekat saluran penerangan kepada rakyat. Pemimpin Gerakan Harapan Baru (GHB) Dr Dzulkefly Ahmad berkata, kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menggunakan undang-undang drakonian Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 bagi menyekat saluran penerangan kepada rakyat.* * Pemimpin Gerakan Harapan Baru (GHB) itu berkata, kerajaan pimpinan Perd... lagi »

Gantung penerbitan The Edge untuk alih isu

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 7 jam yang lalu
Rafidah Aziz dakwa pentadbiran Najib cuba mengukuhkan cengkaman ke atas media. [image: rafidah-aziz] PETALING JAYA: Bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Rafidah Aziz mendakwa kerajaan cuba mengalih isu sebenar apabila menyekat penerbitan akhbar The Edge. Menerusi status terbaru di akaun Facebooknya, beliau mendakwa, pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mahu meniru negara lain dengan bertindak mengarahkan media apa yang perlu ditulis. Menurutnya, apa yang berlaku itu sebenarnya hanya akan menambahkan kekecewaan rakyat terhadap kerajaan. “Sekal... lagi »

PAS dialu-alukan bekerjasama dengan UMNO – Veteran Kelantan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 7 jam yang lalu
[image: ROZALI] *Pengerusi Veteran UMNO Kelantan, Datuk Rozali Isohak (tengah) bersama Veteran UMNO dan ahli MUBARAK mengadakan bantahan ke atas akhbar Sarawak Report, The Edge dan Wall Street Journal di Kota Bharu. * Pengerusi Veteran UMNO Kelantan, Datuk Rozali Isohak mengalu-alukan sekiranya PAS ingin bekerjasama dengan UMNO sekiranya parti itu bergerak berseorangan. Beliau yang juga bekas Timbalan Menteri Besar II Kelantan (ketika bersama Semangat 46) berkata, jika sebelum ini PAS boleh berkerjasama dengan DAP melalui tahaluf siyasi, mengapa pula tidak dengan UMNO yang diterajui ... lagi »

Harapan Baru kembalikan nyawa UMNO,BN kata Muhammad Khalil

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 7 jam yang lalu
[image: KHALIL] *Timbalan Ketua Pemuda PAS, Muhammad Khalil Abdul Hadi berkata kehadiran Harapan Baru dalam arena politik negara jika diluluskan kelak akan melengahkan usaha untuk menumbangkan UMNO dan BN pada PRU14.* Penubuhan Harapan Baru mengembalikan semula nyawa UMNO dan BN. Timbalan Ketua Pemuda PAS, Muhammad Khalil Abdul Hadi berkata kehadiran Harapan Baru dalam arena politik negara jika diluluskan kelak akan melengahkan usaha untuk menumbangkan UMNO dan BN pada PRU14. “Harapan Baru menyembuhkan dan menyihatkan UMNO yang pada satu ketika dalam keadaan tenat. “Ini memberi kekuat... lagi »

Kerajaan cuba tadbir negara ala kuku besi - Wan Azizah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 7 jam yang lalu
Kerajaan cuba sekat media kerana takut dengan pendedahan [image: wan_azizah] PETALING JAYA: Kerajaan dikatakan sedang menyekat hak kebebasan rakyat untuk bersuara dengan mentadbir negara ala kuku besi. Dakwaan itu dibuat Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail yang kecewa dengan penggantungan akhbar The Edge. Jelasnya, tindakan itu bukan sahaja menunjukkan kerajaan takut kepada kebenaran malah kepada rakyat yang mempersoalkan kewibawaannya. Dalam kenyataannya, beliau menjelaskan tindakan itu telah menghalang media daripada menjalankan tugas dan tanggungjawabnya. “Sudah m... lagi »

"Pencuri RM2 Di Surau Nampak, Penyamun Berbilion2 Ringgit Duit Rakyat Tiada Nampak"

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 7 jam yang lalu
*Sang penguatkuasa M'sia mmg sanggup bermati2an nak siasat di 'LUAR NEGARA'.. tetapi nak siasat dalam negara Najib mahupun Mahathir ibarat....* *"Pencuri RM2 Di Surau Nampak, Penyamun Berbilion2 Ringgit Duit Rakyat Tiada Nampak"*

DUNIACACAMARBA

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 7 jam yang lalu
DUNIACACAMARBA ------------------------------ Balapan Motor Paling Ekstrim Di Dunia Posted: 24 Jul 2015 11:00 PM PDT Bunga Mawar Yang Terbakar Posted: 24 Jul 2015 04:43 PM PDT "The Ash" merupakan sebuah ide yang sederhana - membuat bunga mawar seperti terbakar - mungkin sebagai semacam simbol atau mungkin sebagai kehendak sederhana. Dan ini adalah apa yang terjadi ketika Anda berbagi ide dengan sekelompok orang yang menakjubkan dan bersedia mewujudkannya. Maka mimpi itu akan menjadi kenyataan. Kita semua kadang-kadang bermimpi, tentang sesuatu yang kita ingin memiliki ... lagi »

Isu Gaji Haram Yang Ditimbulkan Harun Din Dibalas Komen Pedas Untuk PAS Berkaitan Projek

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 7 jam yang lalu
Gendang perangketua penerangan PAS kata GHB tajaan DAP. Tapi dia cium tangan zamri gaya Umno camana ya? gamaknya tangan zamri cam maksum...ha..ha..ha..sebiji stail Umno...patut la orang tak caya...haram,,,,, Jangan sebut gaji haram, anda yang kecewakan rakyat, kata Mujahid kepada PAS Kalau dengan menyertai Gerakan Harapan Baru (GHB), ia membuatkan gaji wakil rakyat PAS haram, bagaimana pula dengan gaji mereka yang hanya mendiamkan diri apabila Pakatan Rakyat (PR) tumbang, soal Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa. Ahli Parlimen Parit Buntar itu, yang kini pengerusi protem GHB Pulau Pinang,... lagi »

ALHUSSEYN

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 8 jam yang lalu
ALHUSSEYN ------------------------------ - Mampukah Mahathir menewaskan Pahlawan Bugis ini? - Serangan terhadap GHB, tanda orang semakin prihatin, kata Mat Sabu - BAI'AH SATU PENJELASAN ISU BAIA'H : SATU PENJELASAN - Tazkirah untuk pejuang Hudud - HUDUD & KEADAAN SEMASA - Haji Hadi ponteng, halal belaka? - GHB bukan parti serpihan PAS - Asmuni Awi Mampukah Mahathir menewaskan Pahlawan Bugis ini? Posted: 25 Jul 2015 09:00 AM PDT Secara sinis, mantan PM Dr Mahathir Mohamad mengucapkan 'Selamat Bersara' kepada PM Najib sempena hari ulang tahun kelahi... lagi »

DIALOG RAKYAT

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 8 jam yang lalu
DIALOG RAKYAT ------------------------------ - 'Saya hanya berhijrah', jawab Siti Mariah - Adun Selat Klang kekal bersama PAS - Profesor Case memerli Najib - Amaran keras MIC kepada Palanivel - - Polis siasat kes adik Almy Nadia dipukul - Hak milik tanah ditarik balik jika ada pokok ketum – MB Perlis - Gelagat penyokong MU menari di khalayak penyokong Liverpool - Bekas MB Terengganu nafi isytihar keluar BN - Penggantungan The Edge rosakkan imej Malaysia – Wan Azizah - Mampukah Pakatan 2.0 ke Putrajaya tanpa PAS? - Tengok blog dan Twitte... lagi »

tun faisal dot com

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 8 jam yang lalu
tun faisal dot com ------------------------------ Penjawat awam, pegawai GLC penyokong pembangkang antara punca dasar kerajaan gagal Posted: 25 Jul 2015 09:16 AM PDT Tersebar di media sosial nama dua orang penyokong pembangkang yang dikatakan merupakan penjawat awam dan seorang lagi merupakan pegawai komunikasi di Khazanah. Nama penjawat awam tersebut adalah Mohd Zahar, seorang guru di Pulau Pinang. Seorang lagi adalah Adiba Shareen, pembantu Naib Presiden Khazanah. Persoalan yang ingin saya bangkitkan di sini adalah sejauh mana keyakinan kerajaan Malaysia yang membayar ... lagi »

Apa Yang Tersirat

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 8 jam yang lalu
Apa Yang Tersirat ------------------------------ Kemelut 1MDB: Jangan Tegakkan Benang Basah Posted: 25 Jul 2015 03:19 AM PDT 1. Hanya berterus terang dan menyatakan fakta sebenar sahaja boleh menenangkan rakyat berkaitan 1MDB. 2. Hingga kini, pihak kerajaan terkial-kial menjawab isu yang ditimbulkan berkaitan syarikat milik Kementerian Kewangan tersebut. 3. Isu utama yang menggamit berbagai persoalan dan perbalahan adalah berkaitan dengan usahasama antara 1MDB dan PetroSaudi International yang membabitkan USD1.83bilion. Sejumlah pelaburan inilah yang mengwujudkan justogate... lagi »

waadat

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 10 jam yang lalu
waadat ------------------------------ Orang najib Posted: 24 Jul 2015 08:48 PM PDT Bagi yang kenal Demang secara peribadi tahu Demang orang muzik. Walaupun tidak pandai sangat bermain alat muzik namun ada asas muzik dan hingga sekarang sesekali berkumpul dengan kawan-kawan jemming. Jika memandu sendirian Demang suka pasang muzik kuat-kuat terutama rentak rock. Baru-baru ini di rumah bonda Demang ada kenduri kahwin. Macam biasa adik Demang jemput pemilik set audio bagi memeriahkan majlis. Awal-awal lagi Demang jumpa DJ tersebut dan ingatkan beliau supaya jangan pasang vo... lagi »

"BERANI KERANA BENAR!"

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 10 jam yang lalu
"BERANI KERANA BENAR!" ------------------------------ Cara Menegur Dengan Bijak Posted: 24 Jul 2015 07:06 PM PDT Ditegur atau diperingatkan atas kesalahan yang anda lakukan memang sama sekali bukan moment yang menyenangkan. Rasa malu, gengsi bahkan kadang sakit hati tak jarang menguasai fikiran anda setelah mendapat teguran. Tapi jangan salah, ternyata menegur itu lebih tidak enak dari pada orang yang menerima teguran, karena ada beban tersendiri ketika harus memperingatkan dan mengungkapkan kesalahan orang lain. Makanya tidak heran jika muncul perasaan sungkan dan risih sa... lagi »

Think Malaysians, think...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 10 jam yang lalu
[image: image] *Think Malaysians, think! Why would the data Justo stole be worth millions and various parties, including PetroSaudi, were willing to pay him if they were not detrimental to some VVIP?Think! If the data were tampered with, just show the evidence, refute and sue The Edge, SR and WSJ. That would have totally discredit all these publications. Why use someone like Lester Melanyi, a man of ill-repute, to try and discredit SR? And why does MCMC need to block the Sarawak Report’s website? Why suspend The Edge for 3 months?Think! The allegations that RM2.6 bi... lagi »

GHB sanggah Hadi, nafi berwalikan DAP OLEH JAMILAH KAMARUDIN

atsixty pada ZAKRI ALI - 10 jam yang lalu
*[image: Zack Ahmad's photo.] Pengerusi Jawatankuasa Interim GHB Pulau Pinang Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak sepatutnya menyalahkan DAP kerana punca utama kemelut terjadi adalah disebabkan kelemahannya sendiri memimpin PAS. * * Pengerusi Jawatankuasa Interim GHB Pulau Pinang Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak sepatutnya menyalahkan DAP kerana punca utama kemelut terjadi adalah disebabkan kelemahannya sendiri memimpin PAS. –* * Pengerusi Jawatankuasa Interim GHB Pulau Pinang itu ber... lagi »

Sindiran, kutukan cemari ucapan hari lahir Najib FMT Reporters

atsixty pada ZAKRI ALI - 10 jam yang lalu
[image: hb-najib] *Di sebalik kata-kata kasar dan sindiran yang ditulis, pentadbir laman Facebook Najib Razak tidak bertindak untuk memadamkannya* *PETALING JAYA: Pelbagai nada ucapan mewarnai hari ulang tahun Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak yang ke-62.* *Selain bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang meminta beliau bersara dalam ucapan sempena hari lahirnya, laman Facebook Ahli Parlimen Pekan itu, turut menjadi sasaran.* *“Ya! Jgn putus asa mencuri $$$ lebih dari $2,700,000,000 yg sudah dicuri awak,” tulis Dominic Andro.* *“Sama2..sipencuri duit rak... lagi »

BLOG PRO UMNO DEDAHKAN BETAPA BARISAN PEMIMPIN PEMUDA UMNO PRO KJ MAU SABOTAJ NAJIB UNTUK KALI KEDUA

OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 12 jam yang lalu
*Sekumpulan kepimpinan Pemuda UMNO Pusat dan mereka yang rapat dengan Ketua Pemuda UMNO Malaysia dipercayai sedang bergerak mempengaruhi pemuda agar tidak menyokong Perdana Menteri Mohd Najib Tun Razak.Kami menerima “printscreen” rangkaian perbualan Whatsapp yang mengandungi perbualan individu-individu YANG DIPERCAYAI sebagai Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Khairul Azwan Harun (Wan Bro), Pengerusi Media Sosial Pemuda UMNO (EXCO) Ibdillah Ishak, EXCO Pemuda UMNO (Pengkaderan Politik), Tengku Zuhri Tengku Abdul Aziz, EXCO Pemuda UMNO (Profesional Muda), Shahril Hamdan, Pega... lagi »

SEKITAR CERAMAH PERDANA HARAPAN BARU PERINGKAT NEGERI SEMBILAN

OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 13 jam yang lalu
*Bertempat di Padang Awam, Taman Desa Rhu, Sikamat Seremban, Negeri Sembilan .. tempat yang bukan asing bagi Pakatan Rakyat sebelum ini mengadakan ceramah ... suatu ceramah Perdana Harapan Baru peringkat Negeri Sembilan telah diadakan dengan dibarisi para pemimpin agung Harapan Baru peringkat pusat dan negeri termasuk Pengarah Pilihanraya PKR Saifuffin Nasution, Pengerusi MPN PKR Negeri Sembilan dan Ketua DAPSY dan seorang ADUN DAP Negeri Sembilan ... jelas amat GHB mendapat dokongan dan sokongan kuat lagi jitu dari PKR dan DAP.Antara kelihatan dalam ceramah pe... lagi »

Anak Sungai Derhaka

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 14 jam yang lalu
Anak Sungai Derhaka ------------------------------ - Kalau salah, betulkan atau samanlah kata Adik Najib - Seorang lagi 'Datuk' direman berhubung Skandal 1MDB - 3 sebab mengapa KDN gantung The Edge - Penggantungan The Edge bukti kerajaan sembunyikan sesuatu, kata Cenbet Kalau salah, betulkan atau samanlah kata Adik Najib Posted: 25 Jul 2015 05:00 AM PDT Adik perdana menteri Datuk Seri Nazir Razak tidak terkecuali menyatakan rasa tidak senang dengan tindakan Kementerian Dalam Negeri mengenakan tindakan ke atas The Edge Media Group. Nazir yang juga Pengerusi C... lagi »

'Kena ingat bai'ah itu janji dengan ALLAH' kata Nik Zawawi

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 14 jam yang lalu
Setiausaha Majlis Syura Ulama Pas, Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Nik Salleh mengingatkan Adun dan Ahli Parlimen daripada parti itu, agar tidak melanggar bai’ah yang pernah dibuat mereka semasa bersama Pas. Muhammad Zawawi berkata, apabila wakil rakyat melafazkan bai’ah mereka berjanji dengan nama ALLAH. Justeru katanya, jika pelanggaran dibuat maka padah yang diterima amat besar. “Kepada sesiapa yang hendak bertanding atas nama Pas dia mesti berjanji di hadapan saf kepimpinan. “….Mereka berbai’ah janji dengan ALLAH jadi jangan sesekali mereka ini langgar bai’ah (perjanjian) ini ker... lagi »

Aksi rempit undang padah (video)

kerengga pada KERENGGA - 14 jam yang lalu
FMT Reporters VIDEO   PETALING JAYA: Gelagat salah seorang pengunggang motosikal ‘mencilok’ di lebuh raya yang sibuk tidak kekal lama. Aksi ‘berani’ penunggang berkenaan dipercayai dirakam rakannya yang mengekorinya dari belakang. Berdasarkan visual yang dimuat naik di Facebook Terengganu Times, ia memaparkan aksi suspen apabila penunggang berkenaan menunjukkan kemahirannya mengelusuri

Mampukah Mahathir menewaskan Pahlawan Bugis ini?

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - 14 jam yang lalu
Secara sinis, mantan PM Dr Mahathir Mohamad mengucapkan 'Selamat Bersara' kepada PM Najib sempena hari ulang tahun kelahirannya yang ke-62. Sebagai seorang 'Pahlawan Bugis' Najib tidak semudah itu untuk mengucapkan selamat tinggal kepada kita semua. Mahathir perlu meningkatkan lagi serangan mautnya kalau mahu melihat Pahlawan Bugis ini tersungkur rebah! "Saya tidak akan patah semangat, darah dalam diri saya ini bukan darah sembarangan, saya mungkin dilihat ada kalanya bersemangat diplomatik, tapi semangat kepahlawanan tetap ada dalam diri saya,” Najib mengingatkan Mahathir. Sel... lagi »

PAS Bakal Kehilangan Sokongan Pengundi Melayu dan Cina Pada PRU 14.

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 15 jam yang lalu
*Oleh Mahfuz Omar* 1. Saya bukan lah nujum politik yang mampu membuat telahan tentang masa depan politik sesebuah parti apatah lagi membabitkan parti yang saya dukung iaitu parti PAS. Saya yakin sesuatu yang berkaitan masa depan ianya dalam Ilmu Allah. Cuma dalam politik pilihan raya kita boleh membuat analisa dan unjuran melalui "survey" dan cula undi. Inilah yang telah sebati dalam jentera gerakerja pilihan raya PAS sejak 13 kali menghadapi Pilihan Raya Umum dan berpuluh kali menghadapi Pilihan Raya Kecil. 2. Sejak berlarutan krisis dalam PR hingga kini boleh dikatakan banyak pih... lagi »

Tiada ahli Kabinet bersetuju dengan adik Najib?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 15 jam yang lalu
*KUALA LUMPUR:* Penggantungan akhbar The Edge oleh kerajaan dan saman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak terhadap Harakahdaily tidak akan menyebabkan isu 1MDB mati mahupun terhentinya perbincangan rakyat mengenai 1MDB. Justeru, PAS mengingatkan kerajaan bahawa kemelut isu 1MDB dan dakwaan duit 1MDB telah masuk ke akaun persendirian Perdana Menteri tetap perlu dijawab walaupun The Edge digantung. Menurut Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man isu 1MDB tidak akan lenyap. Malah, katanya sebarang cubaan dan tindakan kerajaan yang kelihatan seperti menghalang isu 1MDB it... lagi »

Sindiran, kutukan cemari ucapan hari lahir Najib

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 15 jam yang lalu
PETALING JAYA - Pelbagai nada ucapan mewarnai hari ulang tahun Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak yang ke-62. Selain bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang meminta beliau bersara dalam ucapan sempena hari lahirnya, laman Facebook Ahli Parlimen Pekan itu, turut menjadi sasaran. “Ya! Jgn putus asa mencuri $$ lebih dari $2,700,000,000 yg sudah dicuri awak,” tulis Dominic Andro. “Sama2..sipencuri duit rakyat..thn dpn brim bg up skit lg bro jibby..klu x..faham2 jelah pru nnti,” komen Caleb Di Angel di laman berkenaan. Di sebalik kata-kata kasar dan sindiran y... lagi »

Undang-undang hanya tutup mulut pemberi maklumat, kata kumpulan peguam

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 15 jam yang lalu
Undang-undang yang digubal bagi "melindungi" pemberi maklumat tidak berkesan dan hanya wujud untuk melindungi pihak berkuasa daripada didedahkan oleh musuh atau media, kata persatuan peguam Lawyers for Liberty (LFL) hari ini. Akta Perlindungan Pemberi Maklumat (WPA) menghadkan salah laku yang boleh didedahkan dan menghalang mereka yang memohon perlindungan dari akta itu daripada berkongsi maklumat dengan pihak lain, kata pengarah eksekutif LFL Eric Paulsen. Beliau berkata, itulah sebabnya mengapa ia sesuatu yang mengelirukan apabila Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar mene... lagi »

Penggantungan The Edge: Kerajaan mengaku silap secara tak sengaja, kata GHB

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 15 jam yang lalu
[image: Pemimpin Gerakan Harapan Baru (GHB) Dr Dzulkefly Ahmad berkata, kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menggunakan undang-undang drakonian Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 bagi menyekat saluran penerangan kepada rakyat.] Pemimpin Gerakan Harapan Baru (GHB) Dr Dzulkefly Ahmad berkata, kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menggunakan undang-undang drakonian Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 bagi menyekat saluran penerangan kepada rakyat. Tindakan kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) menggantung akhbar mingguan The Edge dan harian Th... lagi »

Pada IGP, tolonglah SIASAT YANG PENTING dulu, penyelewengan dalam 1MDB, nak 'cover' UMNO sgt buat apa..??

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 16 jam yang lalu
*Dah lah WSJ tak mahu layan 'surat bodoh' dari peguam Najib.. KINI PULA Polis Thai tolak permintaan M'sia untuk soal Justo buat KALI KEDUA.. Tak malu ka klu kali pertama dah 'rejected' buat apa terhegeh2 mintak lagi..* *KENAPA polis M'sia TAK PAHAM-PAHAM..!!!Yg herannya, kat dlm M'sia KENAPA hingga ke hari ini Najib & Mahathir langsung TAK DISIASATNYA ???!!!*

Ikuti siaran langsung GHB dari NS - Sekarang Mat Sabu berucap

kerengga pada KERENGGA - 16 jam yang lalu
http://dpedasfm.blogspot.com/

"SAYA MASIH BERSAMA BN" - Bekas MB Trengganu Dauk Seri Ahmad Said

atsixty pada ZAKRI ALI - 16 jam yang lalu
[image: ahmad-said_600] *Menurut bekas Menteri Besar Terengganu kalau beliau mahu meninggalkan BN ia telah dibuat setahun yang lalu.* *KEMAMAN: Bekas Menteri Besar Terengganu yang juga Adun‎ Kijal Datuk Seri Ahmad Said menafikan beliau akan meninggalkan Barisan Nasional (BN) sebagaimana yang hangat diperkatakan di media sosial.* *Ahmad ketika ditemui di majlis rumah sambutan hari raya di rumahnya di Telok Kalong berkata kalau beliau mahu meninggalkan BN ia telah dibuat setahun yang lalu.* *“Saya masih bersama BN dan masih lagi Adun Kijal, siapa yang sebarkan berita saya keluar B... lagi »

KDN 'perhati' Claire Recastle Brown kata Zahid

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 16 jam yang lalu
Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi memberi ingatan kerajaan boleh bertindak terhadap editor *Sarawak Report, *Claire Recastle Brown jika mendapati ada unsur jenayah terlibat. Kata Ahmad Zahid tindakan boleh diambik kerana kerjasama dan pertukaran maklumat risikan memang terjalin antara Malaysia dan Britain. "Bergantung kepada siasatan polis kelak, Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan berurusan secara rasmi melalui Wisma Putra jika terdapat unsur *prima facie* untuk tindakan perundangan terhadap Claire Brown," katanya dalam kenyataan dikeluarkan hari ini. Claire a... lagi »

GHB: 'Pemimpin Pas perlu nyatakan pendirian' kata Mohd Amar

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 16 jam yang lalu
KOTA BHARU - Pemimpin Pas yang dikaitkan dengan‎ Harapan Baru perlu tampil memberi penjelasan mengenai status mereka, kata Naib Presiden Pas Datuk Mohd Amar Nik Abdullah. Beliau berkata tindakan itu wajar dilakukan bagi mengelak berlaku fitnah dan kekeliruan masyarakat terhadap mereka pada ketika ini. "Jika berdiam diri akan menimbulkan fitnah dan kekeliruan kepada pengundi," katanya kepada pemberita pada Majlis Hari Raya Aidilfitri Pas Pengkalan Chepa di Kompleks Purnama di sini, hari ini. Sebelum ini, bekas pemimpin kanan Pas Khalid Abdul Samad dilaporkan berkata, Harapan Baharu d... lagi »

Sekarang, bukankah mendedahkan kebenaran itu penting buat negara?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 16 jam yang lalu
oleh V Shuman Perkara yang tidak masuk akal dari Putrajaya semakin hari, semakin teruk. Baru-baru ini kita melihat Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah menyekat laman pemberi maklumat *Sarawak Report* (*SR*) sebagai satu langkah “pencegahan” untuk “menjaga kestabilan negara”. Ini dilakukan selepas badan itu mendakwa laman itu mengeluarkan laporan terhadap 1MDB yang berkontroversi berdasarkan dokumen yang berkemungkinan diubah. Walaupun laman itu masih boleh diakses oleh ramai orang, tindakan untuk menyekatknya mencetuskan kemarahan orang awam kepada SKMM. [imag... lagi »

GHB tidak tolak PRU14 mungkin lebih awal

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 16 jam yang lalu
[image: GHB tidak tolak PRU14 mungkin lebih awal] [image: close] *The content may have been removed, or is temporarily unavailable.* *We apologize for the inconvenience. Please try again later. * *KUALA LUMPUR*: Gabungan Harapan Baru (GHB) tidak menolak kemungkinan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan diadakan lebih awal berdasarkan senario politik terkini tanahair. Timbalan Pengerusi GHB, Salahuddin Ayub berkata pada saat yang cukup kritikal ini, amat penting untuk semua pihak bersedia untuk duduk semeja. Menurut beliau, situasi politik, ekonomi dan sosial sangat kritikal dan me... lagi »

GHB sanggah Hadi, nafi berwalikan DAP

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 16 jam yang lalu
[image: Pengerusi Jawatankuasa Interim GHB Pulau Pinang Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak sepatutnya menyalahkan DAP kerana punca utama kemelut terjadi adalah disebabkan kelemahannya sendiri memimpin PAS. – Gambar fail The Malaysian Insider, 25 Julai, 2015.] Pengerusi Jawatankuasa Interim GHB Pulau Pinang Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak sepatutnya menyalahkan DAP kerana punca utama kemelut terjadi adalah disebabkan kelemahannya sendiri memimpin PAS. Gerakan Harapan Baru (GHB) mena... lagi »

Solat hajat Perdana selamatkan PAS

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 16 jam yang lalu

Harapan Baru kembalikan nyawa UMNO,BN - Muhammad Khalid

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 16 jam yang lalu
Timbalan Ketua Pemuda PAS, Muhammad Khalil Abdul Hadi berkata kehadiran Harapan Baru dalam arena politik negara jika diluluskan kelak akan melengahkan usaha untuk menumbangkan UMNO dan BN pada PRU14. - Foto Facebook Muhammad Khalil Abdul Hadi KUALA LUMPUR, 25 Julai: Penubuhan Harapan Baru mengembalikan semula nyawa UMNO dan BN. Timbalan Ketua Pemuda PAS, Muhammad Khalil Abdul Hadi berkata kehadiran Harapan Baru dalam arena politik negara jika diluluskan kelak akan melengahkan usaha untuk menumbangkan UMNO dan BN pada PRU14. “Harapan Baru menyembuhkan dan menyihatkan UMNO yang pada... lagi »

Serangan terhadap GHB, tanda orang semakin prihatin, kata Mat Sabu

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - 16 jam yang lalu
Kritikan dan serangan terhadap Gerakan Harapan Baru (GHB) hanya bermakna bahawa orang semakin mengambil berat tentang organisasi baru, pengerusi penaja Mohamad Sabu berkata hari ini. "Semakin mereka 'Maki hamun' dan mengkritik kita, ini bermakna yang kita menjadi lebih besar. "Pihak yang tiada siapa mengambil berat tentangnya tidak akan menghadapi masalah itu," katanya kepada pemberita pada satu Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (Pasma) dan GHB Hari Raya rumah terbuka di Komtar, Pulau Pinang malam ini. Bekas Timbalan Presiden PAS, yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu, enggan ... lagi »

Krisis dalaman PAS - Dr Mohd Azizuddin

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 16 jam yang lalu

NGO beri bunga tanda soladiriti pada The Edge

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 16 jam yang lalu

'Saya sokong apa saja tindakan' - Shahidan Kassim

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 16 jam yang lalu

Langgar Bai'ah Tak Selamat Dunia, Akhirat - Nik Zawawi

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 16 jam yang lalu

'Hodohnya politik mencagar rumahtangga' - Mufti Perlis

kerengga pada KERENGGA - 16 jam yang lalu
Politik kepartian boleh menjadi begitu hodoh jika cagaran untuk kemenangan sesebuah kumpulan itu adalah rumahtangga. Mufti Perlis, Datuk Seri Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, berpolitik sepatutnya dibangunkan untuk membina masyarakat dan negara yang lebih baik. Dengan 'mainan' politik kepartian, kata bekas pensyarah Universiti Sains Malaysia itu, seseorang isteri kononnya boleh tertalak

PAS Perlu Bertindak Sebelum Sokongan Melayu Dan Cina Hilang

atsixty pada ZAKRI ALI - 17 jam yang lalu
*Bekas Pesuruhjaya PAS Kedah, Datuk Mahfuz Omar hari ini menggesa pimpinan PAS untuk memberi tumpuan dan mengawal pengundi terasnya iaitu Melayu Islam agar tidak hilang sokongan mereka pada Pilihan Raya Umum ke-14 di samping berusaha memulihkan kepercayaan pengundi bukan Melayu Islam khususnya pengundi Cina.Menurut Mahfuz, ekoran krisis dalaman Pakatan Rakyat (PR) pimpinan PAS dilihat seolah-olah berdiam diri dan tidak melakukan apa-apa.“Sehingga sekarang saya masih belum nampak sesuatu telah dilakukan. Malah apa yang saya lihat ialah beberapa tindakan dan ken... lagi »

Penumpang mabuk dibelasah sebelum diikat di dalam sebuah penerbangan (Gambar)

kerengga pada KERENGGA - 17 jam yang lalu
PENUMPANG yang mabuk diikat kerana mencetuskan pergaduhan ketika dalam penerbangan Moscow: Seorang penumpang yang mabuk terpaksa diikat dengan tali pinggang keledar dan pita pelekat selepas dipukul kerana mencabul penumpang wanita di dalam sebuah penerbangan. Kejadian mengejutkan itu berlaku ketika pesawat milik syarikat Penerbangan Siberia dalam perjalanan dari Hong Kong menuju ke

The Edge, rakan saya kini jadi sasaran, kata Dr Mahathir

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 17 jam yang lalu
Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menghadiri majlis sempena sambutan hari jadi beliau anjuran ahli perniagaan Tan Sri Vincent Tan di sebuah hotel di Kuala Lumpur malam tadi. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim. Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan tindakan Putrajaya menggantung lesen penerbitan akhbar mingguan The Edge dan harian The Edge Financial Daily berhubung laporan skandal dana 1Malaysia Development Bhd (1MDB) sebagai satu bentuk tapisan. "Sudah tentu kita perlu membuat tapisan," kata Dr Mahathir dalam video temubual yang dimu... lagi »

Jom Lihat Rupa Bentuk Butiran Pasir Yang Di Besarkan Sebanyak 10 Kali

Nas Rul pada dairishare - 17 jam yang lalu
Pasir adalah barang habuk yang kerap kali kita benci ketika bertaburan lantai rumah kita ... tapi, tahukan anda, disebalik butiran-butiran pasir itu tersimpan rupa bentuk yang luar biasaa!!. Kelihatan amat menakjubkan sekali rupa bentuk pasir ini setelah di perbesarkan sebanyak 10 kali ganda, pasir kelihatan seolah-olah seperti batu permata dan rupa dengan bentuk seperti kulit kerang dan bermacam bentuk yang amat luar biasa sekali. Jom lihat bagaimana rupa pasir yang telah di perbesarkan sebanyak 10kali ini di bawah.

Tidak Ada Apa-apa Yang Boleh Halang Wakil Rakyat PAS Sertai Harapan Baru...

Green Boc pada KELAB GREENBOC - 17 jam yang lalu
W*akil rakyat PAS Selangor sertai GHB, enggan letak jawatan* Wakil rakyat PAS di Selangor yang menyertai Gerakan Harapan Baru (GHB) menolak desakan beberapa pemimpin PAS yang menggesa supaya meletakkan jawatan atas alasan undi yang diperoleh mereka berdasarkan sokongan Pakatan Rakyat (PR) walaupun bertanding atas tiket parti Islam itu. Ahli Parlimen Kota Raja Dr Siti Mariah Mahmud berkata, tidak ada sebab beliau berbuat demikian kerana dirinya masih ahli PAS yang sah dan GHB bukan satu entiti parti politik. Katanya, *undi majoriti 29,000 yang diperoleh adalah berdasarkan raky... lagi »

BAI'AH SATU PENJELASAN ISU BAIA'H : SATU PENJELASAN

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - 17 jam yang lalu
pakatanbaru.blogspot.com *MUQADDIMAH* Kertas ini merujuk kepada tulisan asal Dr Zaharudin Abdul Rahman dari Murshid yang bersusah payah menyediakan pencerahan bagi isu Baiah dan yang bersangkutan dengannya. Kertas bertajuk Kefahaman Erti Jamaah dari Hadis & Isu Bai'ah cuba dirungkaikan permasalhannya dalam konteks lafaz taat setia semua calon pilihanraya dan khusunya yang menjadi MP dan Adun dari PAS. Saya merakamkan ucapan terimakasih kepada Al Fadhil Dr Zaharudin Abdul Rahman dan telah meringkaskan dengan sedikit penambahan untuk tujuan pembenatangan kepada MP dan Adun PAS yang... lagi »

Berita Gempar Buat Ahli PAS

Addin Deen pada Addin - 17 jam yang lalu
*Berita Gempar Buat Ahli PAS. *Walaupun bergelar ulama dan berstatus Mursyidul Am PAS, Datuk Dr Haron Din tetap perlu berhati-hati mengeluarkan kenyataan, termasuk memberikan 'fatwa' haram kepada wakil rakyat tertentu yang menyertai Gerakan Harapan Baru. Ahli Parlimen Parit Buntar Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, wang yang diperolehi sebagai wakil rakyat sebahagiannya digunakan untuk membiayai keluarganya. Kata anak bekas Yang Dipertua Agung PAS itu berkata mengapa Haron beranggapan elaun diperolehinya haram apabila membuat pendirian menyokong Pakatan Rakyat."Saya ingin berta... lagi »

Gantung penerbitan The Edge perbuatan melulu FMT Reporters

atsixty pada ZAKRI ALI - 18 jam yang lalu
[image: edge-financial-daily,-suspended] *Tindakan itu akan menambah wasangka rakyat terhadap ketelusan siasatan 1MDB * *PETALING JAYA: Tindakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) menggantung penerbitan akhbar The Edge disifatkan sebagai perbuatan melulu dan tidak professional.* *Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat (DPPM) Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz, turut menyifatkannya mencalar hak demokratik.* *Dia menjelaskan, apa yang perlu diberikan perhatian adalah isu asas berhubung skandal 1MDB yang masih menjadi tanda tanya.* *“Penggantungan permit surat khabar mingguan dan akhbar kewangan ... lagi »

Lagi Datuk ditahan bantu siasatan 1MDB - FMT Reporters

atsixty pada ZAKRI ALI - 18 jam yang lalu
[image: 1MDB,-MACC] *Ia menjadikan indvidu keempat ditahan bagi membantu siasatan 1MDB * *PUTRAJAYA: Seorang pengarah urusan bergelar ‘Datuk’ direman selama empat hari bermula hari ini bagi membantu siasatan berhubung kes berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).* *Menurut laporan Utusan Malaysia Online, individu berumur 48 tahun itu merupakan orang keempat yang ditahan reman dalam siasatan kes berkaitan pelbagai tuduhan mengenai 1MDB.* *Dia dilaporkan tiba pada 10.15 pagi Sabtu di Mahkamah Majistret Putrajaya dengan diiringi pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (... lagi »

Bagus Salahuddin Ayub, buat kenyataan akhbar, tak perlu maki orang!

mantaro pada SISI BUKIT - 18 jam yang lalu
Kenyataan Media. Harapan Baru (HB) Sedia Berbincang Dengan Semua Pihak Demi Kepentingan Rakyat. www.harapanbaru.net 1. Gerakan Harapan Baru (HB) bersedia untuk mengadakan perbincangan dengan semua pihak dalam usaha mendepani isu-isu kepentingan rakyat dan negara. 2. Situasi politik, ekonomi dan sosial negara sekarang ini sangat kritikal dan memerlukan komitmen semua pihak untuk menyelamatkan rakyat yang semakin terkesan kehidupan seharian mereka. 3. HB telah dan akan terus menemui NGOs, parti-parti politik serta individu-individu berpengaruh serta institusi-institusi penting dalam... lagi »

Kalau salah, betulkan atau samanlah kata Adik Najib

Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - 18 jam yang lalu
Adik perdana menteri Datuk Seri Nazir Razak tidak terkecuali menyatakan rasa tidak senang dengan tindakan Kementerian Dalam Negeri mengenakan tindakan ke atas The Edge Media Group. Nazir yang juga Pengerusi CIMB Group - salah satu rangkaian perbankan terbesar di Malaysia - berpendapat penggantungan permit bukan langkah yang betul untuk diambil. "Saya mengutuk penggantung (permit akhbar) dan bersimpati dengan kakitangan yang terjejas. "Laporan 1MDB baru-baru ini kelihatan luar biasa tetapi jika ada kecacatan maka perbetulkan ia atau ambil tindakan undang-undang," kata beliau melal... lagi »

Skandal 1MDB: Sekat media tak selesai masalah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 18 jam yang lalu
"Mungkin kita perlu menghapuskan perkataan *ban* (larangan) daripada perbendaharaan kata politik dan mengambil pendekatan membayangkan kejernihan fikiran serta rasional," kata bekas menteri kanan, Tan Sri Rafidah Aziz. Mengulang mengenai penggantungan permit dua penerbitan The Edge Media Group oleh kerajaan semalam, Rafidah berkata, pada era ini hampir segala-galanya didorong oleh Internet dan media sosial. "Orang ramai boleh bercakap apa saja yang mereka mahu di mana-mana," tulis beliau di Facebook. Rafidah yang pernah menggalas tugas sebagai Menteri Perdagangan Antarabangsa dan ... lagi »

Skandal 1MDB: Ini adalah masa buat semua untuk bersama solidariti dengan The Edge

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 18 jam yang lalu
oleh Alyaa Alhadjri Mungkin terdapat perdebatan beretika menyelubungi pendedahan The Edge Media Group terhadap operasi jentera pelaburan awam 1MDB tetapi ianya tidak menjejaskan hakikat bahawa ini adalah masa buat semua pengamal media untuk berdiri bersolidariti dengan rakan sejawat mereka menentang tindakan tegas terbaru kerajaan di bawah Akta Penerbitan dan Percetakan Akhbar 1984 yang kuno. Malahan, keputusan Kementerian Dalam Negeri untuk menggantung permit penerbitan The Edge Weekly dan The Edge Financial Daily selama tiga bulan bermula 27 Julai telah dikutuk sebulat suara ol... lagi »

Anak pengasas Ambank yang dibunuh upah Gobind lihat semula kes ayahnya

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 18 jam yang lalu
[image: Pascal Najadi, anak kepada pengasas Ambank yang dibunuh, Hussain Ahmad Najadi berkata, beliau mengupah khidmat peguam Gobind Singh Deo dan peguam jenayah Israel Nick Kaufman untuk mengkaji semula kecukupan siasatan polis itu dalam keadaan di sekeliling kes pembunuhan bapanya. – Gambar fail The Malaysian Insider, 25 Julai, 2015.] Pascal Najadi, anak kepada pengasas Ambank yang dibunuh, Hussain Ahmad Najadi berkata, beliau mengupah khidmat peguam Gobind Singh Deo dan peguam jenayah Israel Nick Kaufman untuk mengkaji semula kecukupan siasatan polis itu dalam keadaan di sekelili... lagi »

Skandal 1MDB: Memilih si muflis untuk keluar daripada kesulitan?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 19 jam yang lalu
oleh V Shuman Jika anda ada membaca berita akhir-akhir ini, anda mungkin kenal dengan banyak karakter yang menghiasi tajuk-tajuk utama. Tokoh-tokoh ini diangkat sebagai wira oleh kerajaan pimpinan BN dan penyokongnya, manakala mereka di pihak pembangkang, dan juga sesiapa yang mempunyai keupayaan berfikir dengan baik, melihat mereka seperti diri mereka - cubaan terdesak untuk wang dan perhatian dan juga kesanggupan mereka turun begitu rendah untuk mendapatkannya. Tiga karakter yang mendapat liputan berita hari ini adalah - bekas wartawan Lester Melanyi, K Ramesh Rao, yang memimpin ... lagi »

NAJIB CORNERED LIKE A WOUNDED BEAST: Malaysia now in real danger

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 19 jam yang lalu
[image: NAJIB CORNERED LIKE A WOUNDED BEAST: Malaysia now in real danger]Datuk Seri Najib Razak with his good looks, convincing stature, and having been brought up in a good family and groomed for years for top leadership positions, had the potential to be the best prime minister Malaysia ever had. He could have been loved by friends and respected by foes,. Unfortunately, Najib has turned into the most despised person in Malaysia akin to a beast that has been tormenting the community. A beast that ought to be captured, punished and condemned - put on a stake and paraded in public ... lagi »

Mahfuz Omar kata ramai pemimpin kena 'cirit-birit mulut'

kerengga pada KERENGGA - 19 jam yang lalu
Ketika tahap sokongan pengundi bukan Melayu - terutamanya komuniti Tionghua - semakin merosot, PAS tidak bertindak bijak sebaliknya menghamburkan "cirit-birit mulut" yang belum terubat. Bekas Ketua Penerangan PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, PAS wajar menumpukan usaha mengawal pengundi teras - iaitu Melayu Islam - agar tidak hilang atau merosot menjelang pilihan raya umum ke-14. Pada masa

The Malaysian Money Scandal

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 19 jam yang lalu

Rafidah Aziz Pun Tibai 1MDB Jugak ? Sekat media sekadar alih perhatian isu sebenar, kata Rafidah

atsixty pada ZAKRI ALI - 19 jam yang lalu
*Tan Sri Rafidah Aziz menggesa pihak bertanggungjawab perlu mula memberikan fakta kepada umum melibatkan syarikat sarat hutang 1Malaysia Development Berhad.Susulan penggantungan akhbar kewangan harian The Edge Financial Daily dan mingguan The Edge, bekas menteri Kabinet Tan Sri Rafidah Aziz menyifatkannya sekadar mengalih perhatian daripada isu sebenar dan hanya akan membuatkan orang ramai lebih kecewa dengan kerajaan.Dalam tulisan di akaun Facebooknya, bekas menteri industri dan perdagangan antarabangsa yang juga bekas ketua Wanita Umno itu berkat... lagi »

Dr. Asri Pertikai Bai'ah Hodoh PAS Jadikan Rumahtangga Sebagai Cagaran

atsixty pada ZAKRI ALI - 19 jam yang lalu
*Politik kepartian boleh menjadi begitu hodoh jika cagaran untuk kemenangan sesebuah kumpulan itu adalah rumahtangga.Mufti Perlis, Datuk Seri Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, berpolitik sepatutnya dibangunkan untuk membina masyarakat dan negara yang lebih baik.Dengan 'mainan' politik kepartian, kata bekas pensyarah Universiti Sains Malaysia itu, seseorang isteri kononnya boleh tertalak tiga gara-gara tindakan si suami."Justeru, teraniayalah isteri dan anak-anak di rumah hanya kerana perbuatan si suami dalam parti," katanya.Kenyataan umum itu dibuat Mohd Asr... lagi »

Pecat sahaja Datuk Mahfuz Omar, jangan digantung tidak bertali.

mantaro pada SISI BUKIT - 20 jam yang lalu
Membaca kenyataan Datuk Mahfuz Omar, yang menyatakan terdapat segelintir pemimpinnya tak jaga mulut,Mulut Cirit-birit.Sewajarnya Datuk Mahfuz Omar dipecat.Jangan biarkan gantung tidak bertali. YB Datuk Mahfuz Omar menyatakan,ketika tahap sokongan pengundi bukan Melayu - terutamanya komuniti Tionghua - semakin merosot, PAS tidak bertindak bijak sebaliknya menghamburkan "cirit-birit mulut" yang belum terubat. Bekas Ketua Penerangan PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, PAS wajar menumpukan usaha mengawal pengundi teras - iaitu Melayu Islam - agar tidak hilang atau merosot menjelang piliha... lagi »

Skandal 1MDB: Jangan Tegakkan Benang Basah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 20 jam yang lalu
1. Hanya berterus terang dan menyatakan fakta sebenar sahaja boleh menenangkan rakyat berkaitan 1MDB. 2. Hingga kini, pihak kerajaan terkial-kial menjawab isu yang ditimbulkan berkaitan syarikat milik Kementerian Kewangan tersebut. 3. Isu utama yang menggamit berbagai persoalan dan perbalahan adalah berkaitan dengan usahasama antara 1MDB dan PetroSaudi International yang membabitkan USD1.83bilion. Sejumlah pelaburan inilah yang mengwujudkan justogate, dan penggantungan The Age Malaysia serta sekatan terhadap Sarawak reports. 4. Berbagai cerita berkaitan pelaburan USD1.83bilion, sehin... lagi »

Tindakan GHB tarik ahli PAS makan diri sendiri - Dewan Ulamak

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 20 jam yang lalu
Tindakan parti Gerakan Harapan Baru (GHB) yang giat berkempen menarik ahli PAS untuk menyertai parti serpihan akan memakan diri sendiri. Ketua Dewan Ulama PAS Datuk Dr. Mahfodz Mohamed sebaliknya berkata GHB sepatutnya mensasarkan ahli Umno untuk menyertai parti baru yang akan mereka tubuhkan sedikit masa lagi dan bukannya menarik ahli PAS. "Sepatutnya mereka berkempen kepada ahli-ahli Umno supaya menyertai mereka. "Apa yang mereka lakukan itu menghianati parti sendiri dan bercanggah dengan matlamat mereka untuk menumbangkan Umno Barisan Nasional (BN) dan akhirnya akan menghanc... lagi »

Masa depan GHB, PKR terumbang-ambing kata Dr Ramlah Adam

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 20 jam yang lalu
[image: Post Pic] SHAH ALAM: Masa depan politik Gerakan Harapan Baru (GHB) dan PKR akan terumbang-ambing, demikian pengamatan penganalisis politik, Prof Datuk Dr Ramlah Adam. Ujarnya, DAP adalah sebuah parti yang dominan sejak dari dulu dan akan terus bersikap demikian terutama ke atas GHB. GHB diketahui umum amat memerlukan sokongan DAP buat masa ini agar kewujudan parti politik baru yang diasaskan mereka akan terus boleh diterima rakyat, sebaik sahaja diumumkan kelak. Begitu juga PKR, yang sering akur pada pegangan dan keputusan DAP bersbit sesuatu isu dalam Pakatan Rakyat,... lagi »

.

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 20 jam yang lalu
Gantung The Edge dan The Edge Financial tidak selesai masalah Posted: 24 Jul 2015 08:22 PM PDT *ULASAN* *KDN* menerusi Ketua Setiausaha Kementerianya Alwi Ibrahim memberi tiga sebab kenapa penggantung ke atas The Edge Weekly dan The Edge Finacial Daily digantung selama tiga bulan bermula 27 Julai. *Nazir Razak*Pertama menurut Alwi, kerana cara dan laporan kedua akhbar itu memberi persepsi buruk kepada syarikat 1MDB yang ada kaitan langsung dengan kerajaan Malaysia. Kedua kerana, maklumat yang dilaporkan meragukan dan belum disahkan dan ia ... lagi »

Sindiran, kutukan cemari ucapan hari lahir Najib

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 20 jam yang lalu
Di sebalik kata-kata kasar dan sindiran yang ditulis, pentadbir laman Facebook Najib Razak tidak bertindak untuk memadamkannya [image: hb-najib] PETALING JAYA: Pelbagai nada ucapan mewarnai hari ulang tahun Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak yang ke-62. Selain bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang meminta beliau bersara dalam ucapan sempena hari lahirnya, laman Facebook Ahli Parlimen Pekan itu, turut menjadi sasaran. “Ya! Jgn putus asa mencuri $$$ lebih dari $2,700,000,000 yg sudah dicuri awak,” tulis Dominic Andro. “Sama2..sipencuri duit rakyat..thn dpn bri... lagi »

PKR: Hentikan perselisihan politik, rakyat memerhati

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 20 jam yang lalu
[image: Wan Azizah]KUALA SELANGOR, 25 JUL: Semua pihak dalam Pakatan Rakyat (Pakatan) patut menghentikan perselisihan politik bagi menjamin sokongan berterusan dalam pilihan raya umum akan datang. Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, berkata ini berikutan pengundi sedang meneliti setiap perkembangan dalaman Pakatan dan PKR sendiri. “Kepimpinan politik perlu menerapkan amalan politik berasaskan nilai murni sejagat dengan menyatukan, mendengar, menghormati, mengupayakan, mengkongsikan sumber dan kuasa serta bersyura. “Tujuan politik kita adalah untuk membina sebuah negara ... lagi »

'Hodohnya politik mencagar rumahtangga' - Mufti Perlis

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 20 jam yang lalu
Politik kepartian boleh menjadi begitu hodoh jika cagaran untuk kemenangan sesebuah kumpulan itu adalah rumahtangga. Mufti Perlis, Datuk Seri Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, berpolitik sepatutnya dibangunkan untuk membina masyarakat dan negara yang lebih baik. Dengan 'mainan' politik kepartian, kata bekas pensyarah Universiti Sains Malaysia itu, seseorang isteri kononnya boleh tertalak tiga gara-gara tindakan si suami. "Justeru, teraniayalah isteri dan anak-anak di rumah hanya kerana perbuatan si suami dalam parti," katanya. Kenyataan umum itu dibuat Mohd Asri dipercayai mengu... lagi »

The Edge: NGO anjur himpunan besar solidariti media 8 Ogos ini

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 20 jam yang lalu
[image: The Edge: NGO anjur himpunan besar solidariti media 8 Ogos ini] [image: close] *The content may have been removed, or is temporarily unavailable.* *We apologize for the inconvenience. Please try again later. * *KUALA LUMPUR*: Sebuah perhimpunan besar bakal diadakan oleh beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) media Ogos depan sebagai tanda solidariti kepada kumpulan media The Edge yang digantung penerbitan akhbar harian dan mingguannya bermula Isnin ini. Menurut sebuah kenyataan bersama Gerakan Media Marah (Geramm), Institute of Journalists (IoJ), Reporter Sans Frontiers (R... lagi »

Faktor masa jadi penentu perbezaan Harapan Baru - Dr Sivamurugan Pandian.

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 20 jam yang lalu
[image: Sivamurugan Pandian] SHAH ALAM – Hanya masa yang akan menentukan perbezaan antara Gerakan Harapan Baru (Harapan Baru) dengan parti serpihan Pas sebelum ini, demikian menurut pendapat penganalisis politik, Prof Madya Dr Sivamurugan Pandian. Menurutnya, survival Harapan Baru yang ditubuh bergantung kepada masa untuk membentuk peranan yang diwujudkan oleh gerakan tersebut. “Saya rasa masa akan tentukan sejauh mana Harapan Baru ini berbeza dari parti parti serpihan Pas lain sebelum ini. Kita kena terima bahawa keadaan dahulu dengan sekarang tidak sama. “… Situasi sudah beruba... lagi »

Jemput warga parlimen Bukit Gantang ke pelancaran GHB Perak.

mantaro pada SISI BUKIT - 21 jam yang lalu
Assalamualaikum wbt, PELANCARAN GERAKAN HARAPAN BARU (GHB) PERINGKAT NEGERI PERAK. Tarikh : 26/7/15@Ahad Masa : 9 mlm Tempat: Jln Pemimpin, Kpg. Manjoi, Ipoh. Tuan/puan yang dimuliakan, Saya bagi pihak GHB Bukit Gantang menjemput semua warga Parlimen Bukit Gantang untuk menghadiri majlis pelancaran diatas yang pastinya akan melakar sejarah besar didalam landskap politik tanahair kita. GHB merupakan wadah baru yang dinantikan majoriti rakyat dan bakal menggalas amanah Islam diatas pentas politik Malaysia yang bersifat 'multi racial' ini. Insya'Allah jumpa disana nanti. Terima ka... lagi »

'Hodohnya politik mencagar rumahtangga'

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 21 jam yang lalu
Politik kepartian boleh menjadi begitu hodoh jika cagaran untuk kemenangan sesebuah kumpulan itu adalah rumahtangga. Mufti Perlis, Datuk Seri Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, berpolitik sepatutnya dibangunkan untuk membina masyarakat dan negara yang lebih baik. Dengan 'mainan' politik kepartian, kata bekas pensyarah Universiti Sains Malaysia itu, seseorang isteri kononnya boleh tertalak tiga gara-gara tindakan si suami. "Justeru, teraniayalah isteri dan anak-anak di rumah hanya kerana perbuatan si suami dalam parti," katanya. Kenyataan umum itu dibuat Mohd Asri dipercayai mengul... lagi »

Mujahid nasihat Haron: Hati-hati 'berfatwa'

atsixty pada ZAKRI ALI - 21 jam yang lalu
*Walaupun bergelar ulama dan berstatus Mursyidul Am PAS, Datuk Dr Haron Din tetap perlu berhati-hati mengeluarkan kenyataan, termasuk memberikan 'fatwa' haram kepada wakil rakyat tertentu yang menyertai Gerakan Harapan Baru.**Ahli Parlimen Parit Buntar Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, wang yang diperolehi sebagai wakil rakyat sebahagiannya digunakan untuk membiayai keluarganya.* *Kata anak bekas Yang Dipertua Agung PAS itu berkata mengapa Haron beranggapan elaun diperolehinya haram apabila membuat pendirian menyokong Pakatan Rakyat.* *"Saya ingin bertanya semula kepada belia... lagi »

Tazkirah untuk pejuang Hudud

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - 21 jam yang lalu
Ramai juga yg menyebarkan hadith "haram tinggalkan jemaah" untuk "menghalang" ahli-ahli PAS meninggalkan PAS. Hingga sudah ada yg mengkàfirkan.Semoga tidak ada lagi saling tuduh menuduh sesama kita. Pesanan Che Ibrahim Mohamed sangat mudah untuk difahami semua : 1) Hudud adalah hukum Allah, menolak hudud adalah kafir, siapa yg tuduh orang Islam tolak hudud samalah dia tuduh orang tersebut kafir....noktah. 2) Hudud adalah sebahagian drp undang-undang jenayah, jenayah adalah kuasa persekutuan, hanya parlimen yg boleh meluluskan undang-undang hudud, DAP tidak berhak halang hudud jika... lagi »

Suara Melayu Baru

Admin Direktori Blog pada BLOG - BLOG PRO POLITIK - 21 jam yang lalu
Suara Melayu Baru ------------------------------ [DEDAH] PANAS!!! Media Pro UMNO-Najib Lemah... Apa Puncanya??? #SahabatSMB Posted: 24 Jul 2015 02:44 AM PDT Pihak polis yang dipimpin oleh Datuk Khalid Bin Abu Bakar menerusi unit khas PCIRC sedang giat mengesan dan memberkas beberapa suspek yg dipercayai terlibat dengan beberapa isu penyebaran fitnah dan propaganda palsu... malah menurut sumber, beberapa lagi pengamal media baru termasuk blogger, facebooker, tweet owner dll turut sedang dipantau dengan rapi dan hanya menanti arahan untuk tindakan susulan... Baru2 ni kecoh ... lagi »

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc - Mujahid Jawab Haron Din Isu Gaji & Elaun Haram -Ulasan GB Posted: 25 Jul 2015 01:40 AM PDT J*angan sebut gaji haram, anda yang kecewakan rakyat, kata Mujahid kepada PAS* Kalau dengan menyertai Gerakan Harapan Baru (GHB), ia membuatkan gaji wakil rakyat PAS haram, bagaimana pula dengan gaji mereka yang hanya mendiamkan diri apabila Pakatan Rakyat (PR) tumbang, soal Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa. Ahli Parlimen Parit Buntar itu, yang kini pengerusi protem GHB Pulau Pinang, menuduh kepimpinan PAS gagal mengambil berat mengenai rakyat... lagi »

APANAMA

APANAMA - MEMPERINGATI 43 TAHUN SKANDAL WATERGATE Posted: 24 Jul 2015 10:53 PM PDT You are subscribed to email updates from APANAMA To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. Email delivery powered by Google Google Inc., 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, United States
Gaya Peneroka - Perjumpaan ANAK dan jawatankuasa pemilik tanah bauxsite felda bukit Goh. Posted: 24 Jul 2015 04:48 AM PDT KENYATAAN MEDIA: ANAK SOKONG USAHA PERLOMBONGAN BAUKSIT SEBAGAI PENDAPATAN PENEROKA. Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) menggesa Kerajaan Negeri Pahang dan Felda mengambil langkah segera menangani isu perlombongan Bauksit di Felda Bukit Goh Kuantan ekoran lapuran media mengenai status 71 peneroka di Felda terbabit. Pagi ini saya telah mengetuai lawatan Kerja ke tapak perlombongan dan mengadakan pertemuan denga... lagi »

Ulamak PAS Terkedu Dengan Penjelasan Gerakan Harapan Baru?

Addin Deen pada Addin - 22 jam yang lalu
*Ulamak PAS Terkedu Dengan Penjelasan Gerakan Harapan Baru?* Mursyidul Am PAS, Datuk Dr Haron Din tetap perlu berhati-hati mengeluarkan kenyataan, termasuk memberikan 'fatwa' haram kepada wakil rakyat tertentu yang menyertai Gerakan Harapan Baru. Ahli Parlimen Parit Buntar Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, wang yang diperolehi sebagai wakil rakyat sebahagiannya digunakan untuk membiayai keluarganya.Kata anak bekas Yang Dipertua Agung PAS itu berkata mengapa Haron beranggapan elaun diperolehinya haram apabila membuat pendirian menyokong Pakatan Rakyat. "Saya ingin bertanya semu... lagi »

Adik PM kutuk penggantungan The Edge

atsixty pada ZAKRI ALI - 22 jam yang lalu
*[image: Adik PM kutuk penggantungan The Edge]Pengerusi Kumpulan CIMB merangkap adik kepada perdana menteri, Datuk Seri Nazir Razak mengutuk penggantungan operasi akhbar perniagaan mingguan dan harian The Edge dan The Edge Financial Daily.* *Personaliti korporat negara itu menyifatkan akhbar tersebut sebagai tunjang kepada komuniti perniagaan dan ia memastikan komuniti itu kekal jujur, bermaklumat dan berdaya saing.* *Membuat kenyataan menerusi akaun Instagram, adik kepada Datuk Seri Najib Razak itu memuji liputan skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) akhbar itu.* *"Lipu... lagi »

Seorang lagi 'Datuk' direman berhubung Skandal 1MDB

Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - 22 jam yang lalu
Seorang lagi individu berpangkat "Datuk" ditahan reman empat hari mulai Sabtu bagi membantu siasatan berhubung akaun syarikat SRC International Sdn Bhd, sebuah entiti yang dikaitkan dengan syarikat pelaburan strategik negara, 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Pengarah urusan sebuah syarikat pembinaan dan pembangunan yang berusia 48 tahun itu tiba di Mahkamah Majistret di sini kira-kira jam 10.30 pagi Sabtu di sini lengkap dengan pakaian lokap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Individu tersebut yang merupakan suspek keempat ditahan untuk membantu siasatan pasukan p... lagi »

Faktor masa jadi penentu perbezaan Harapan Baru - Dr Sivamurugan Pandian.

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 23 jam yang lalu
[image: Sivamurugan Pandian] SHAH ALAM – Hanya masa yang akan menentukan perbezaan antara Gerakan Harapan Baru (Harapan Baru) dengan parti serpihan Pas sebelum ini, demikian menurut pendapat penganalisis politik, Prof Madya Dr Sivamurugan Pandian. Menurutnya, survival Harapan Baru yang ditubuh bergantung kepada masa untuk membentuk peranan yang diwujudkan oleh gerakan tersebut. “Saya rasa masa akan tentukan sejauh mana Harapan Baru ini berbeza dari parti parti serpihan Pas lain sebelum ini. Kita kena terima bahawa keadaan dahulu dengan sekarang tidak sama. “… Situasi sudah beruba... lagi »

Hadi dan Najib sama-sama terdesak untuk pagar diri Oleh Mohd Sayuti Omar

atsixty pada ZAKRI ALI - 23 jam yang lalu
*[image: Hadi dan Najib sama-sama terdesak untuk pagar diri]Serupa tetapi tidak sama Najib Razak dan Abdul Hadi Awang dalam usaha untuk mengekalkan kedudukan dan menjaga wibawa parti mereka mengambil tindakan tergesa-gesa yang tidak popular. * *Najib yang terhimpit dengan isu 1MDB sudah terdesak sehingga sanggup menggunakan berberapa akta termasuk Akta Hasutan 1948 untuk menutup kebusukannya dari terus beruap.* *Dua buah akhbar The Edge dan The Edge Financial digantung permit penerbitan selama tiga bulan. Sebelum itu SKMM telah bertindak menyekat portal Sarawak Report dan membe... lagi »

Kisah Nabi Sulaiman Dengan Seorang Pemuda | KISAH NYATA KISAH BENAR - by TraveloQue

atsixty pada ZAKRI ALI - 23 jam yang lalu
* Kisah Nabi Sulaiman Dengan Seorang Pemuda | KISAH NYATA KISAH BENAR | Selain seorang nabi, Sulaiman a.s. juga seorang raja terkenal.* *Atas izin Allah ia berhasil menundukkan Ratu Balqis dengan jin ifrit-Nya. Dia dikenali sebagai manusia boleh berdialog dengan segala binatang.* *baca lagi klik TAJUK ENTRI ni* *Dikisahkan, Nabi Sulaiman sedang berkelana antara langit dan bumi hingga tiba di satu samudera yang bergelombang besar. Untuk mencegah gelombang, ia cukup memerintahkan angin agar tenang, dan tenang pula samudera itu.* *Kemudian Nabi Sulaiman memerintahkan jin Ifrit menyelam ... lagi »
Tolak Low Yat yg Low Class ....Sokong Gadget World 666 - Nak "defend" Rosmah pun, bior la cerdik tak membodek - Is Hafarizam credible and capable to represent Najib in WSJ lawsuit? - M'kini kata kerajaan tak kasi malaikat Izrael ambik nyawa Tony P dan Rafizi Tolak Low Yat yg Low Class ....Sokong Gadget World 666 Posted: 24 Jul 2015 06:02 PM PDT Sebabnya .... Ganti pembelian di Kedai yang lebih ori, budi bahasa dan tak pukul pelanggan. Kedai bangsa kita ...bukan gangster low yat!!!! Belum apa2 dah ada... lagi »
BERNANA...

GHB sedia bertanding di Sarawak

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
GHB yakin PKR dan DAP akan beri kerjasama untuk bertanding pada PRU Sarawak. [image: GHB] KUCHING: Gerakan Harapan Baru (GHB) Sarawak bersedia meletakkan calon pada pilihan raya negeri akan datang. Jurucakap gerakan itu yang juga bekas Ketua Penerangan PAS Sarawak, Andri Zulkarnaen Hamden berkata, sama ada GHB akan bertanding atas tiket parti baharu, parti lain atau Bebas masih belum diputuskan. “GHB Sarawak akan melantik jawatankuasa dalam masa terdekat. Setakat ini kami telah mengenal pasti figura-figura yang berpotensi dan berpengalaman bagi menerajui GHB Sarawak. “Kami yakin DAP ... lagi »

PAS perlu ubat 'cirit-birit mulut' kata Mahfuz

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Ketika tahap sokongan pengundi bukan Melayu - terutamanya komuniti Tionghua - semakin merosot, PAS tidak bertindak bijak sebaliknya menghamburkan "cirit-birit mulut" yang belum terubat. Bekas Ketua Penerangan PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, PAS wajar menumpukan usaha mengawal pengundi teras - iaitu Melayu Islam - agar tidak hilang atau merosot menjelang pilihan raya umum ke-14. Pada masa sama, kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu, PAS berusaha memulihkan kepercayaan pengundi bukan Melayu Islam khususnya masyarakat Tionghua. "Tetapi apa yang berlaku kesan di sebalik setiap perkataan ya... lagi »

Warkah raya buat Tuan Pesuruhjaya Selangor

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
*Oleh Riesya H.* Selamat hari raya .Eid Mubarak. Taqabalallahu Minna Wa Minkum. Ditujukan kepada semua. Terutama sekali tuan pesuruhjaya negeri tempat saya menumpang mencari rezeki dan bermastautin, negeri Selangor. Pesuruhjaya parti yang saya undi pada PRU13, parti Pas. Tetapi tidak mungkin untuk PRU14. Moga tuan pesuruhjaya Pas Selangor sentiasa di dalam peliharaan Allah hendaknya. Apa khabar tuan PJ? Apa khabar negeri Selangor tercinta? Diharap tuan dapat beraya sakan sebagai PJ Selangor, makmur negerinya tetapi kabur politiknya. Tuan Pesuruhjaya, Syabas kerana menang besar pada P... lagi »

Halatuju politik PAS yang kabur ?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
*Oleh Ahmad Sabki Yusof* Tiada manusia yang boleh menafikan bahwa PAS masih bergelumang dalam krisis.Kita panggil ini "krisis organisasi".Apa masalah utama dalam organisasi PAS? Saya berani nyatakan masalah paling utama adalah halatuju politik PAS yang kabur.Saya tidak bercakap tentang matlamat PAS, matlamat PAS tetap Islam. Sejak pasca PRU-12 lagi (2008), PAS berdepan dengan dua pandangan politik yang berbeza - pertama membentuk pakatan politik bersama PKR dan DAP atau pilihan kedua membentuk kerajaan bersama UMNO/BN. Ramai ahli PAS percaya isu ini telah selesai bila PAS telah memb... lagi »

VIDEO - Ucapan khas Mahathir untuk Najib: Selamat bersara!

atsixty pada ZAKRI ALI - Sehari yang lalu
*Sempena ulang tahun Datuk Seri Najib Razak yang ke-62, Tun Dr Mahathir Mohamad memberi ucapan khas dengan meminta supaya beliau bersara awal daripada menjadi perdana menteri. Sementara itu, mengulas penggantungan permit The Edge Weekly dan The Edge Financial Daily selama tiga bulan, Dr Mahathir secara sinis berkata beliau "bersetuju" dengan tindakan berkenaan.*

HUDUD & KEADAAN SEMASA

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - Sehari yang lalu
Oleh : Murtadza Mokhtar Saya bukanlah pakar perundangan Islam, bukan juga peguam syariah, apatah lagi ahli jawatankuasa teknikal pelaksanaan Undang-Undang Jenayah Syariah di Kelantan. Namun sebagai seorang peguam sivil saya turut mengikuti perkembangan dan keadaan-keadaan semasa berkait KANUN JENAYAH SYARIAH (II) (1993) 2015 Kelantan. Dan saya berasa amat terganggu dengan fitnah yang melanda sebahagian pimpinan PAS yang tersingkir pada pemilihan dalam Muktamar yang lepas, kononnya mereka adalah golongan liberal yang menolak Hudud. Bahkan hingga ke hari ini fitnah demikian mas... lagi »

3 sebab mengapa KDN gantung The Edge

Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - Sehari yang lalu
Kementerian Dalam Negeri (KDN) malam tadi menjelaskan 3 sebab penggantungan permit penerbitan akhbar harian The Edge dan The Edge Financial Daily untuk tempoh 3 bulan bermula 27 Julai ini. Pertama, tajuk dan cara pelaporan serta pemberitaan kedua-dua penerbitannya menimbulkan persoalan dan persepsi negatif kepada masyarakat terhadap syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang seterusnya berkait dengan kerajaan dan kepimpinan negara. Kedua, laporan yang diterbitkan turut bersumberkan maklumat yang diragukan dan belum ditentukan kesahihannya, yang mungkin menggemparkan fikiran... lagi »

PAS perlu ubat 'cirit-birit mulut' kata Mahfuz

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - Sehari yang lalu
Ketika tahap sokongan pengundi bukan Melayu - terutamanya komuniti Tionghua - semakin merosot, PAS tidak bertindak bijak sebaliknya menghamburkan "cirit-birit mulut" yang belum terubat. Bekas Ketua Penerangan PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, PAS wajar menumpukan usaha mengawal pengundi teras - iaitu Melayu Islam - agar tidak hilang atau merosot menjelang pilihan raya umum ke-14. Pada masa sama, kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu, PAS berusaha memulihkan kepercayaan pengundi bukan Melayu Islam khususnya masyarakat Tionghua. "Tetapi apa yang berlaku kesan di sebalik setiap perkataan yan... lagi »

Skandal 1MDB: Selepas Sarawak Report Dan The Edge, Siapa Mangsa Seterusnya?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Secara umumnya ramai yang tidak setuju dengan tindakan kerajaan menggantung permit penerbitan akhbar The Edge selama tiga bulan hanya semata-mata kerana laporan yang disiarkannya mengenai 1MDB. Tindakan itu menggambarkan kerajaan sedang mengambil langkah ke belakang dari segi kebebasan rakyat memperolehi maklumat, tidak sedia dikritik dan memalukan dirinya sendiri lantaran tidak upaya memberi penjelasan mengenai apa yang disiarkan oleh akhbar tersebut, lalu menggunakan kuasa yang ada sebagai pelindung. Tambahan lagi, beberapa hari lalu, sebaik menyiarkan laporan mengenai urusniag... lagi »

" VIDEO IBRAHIM ALI GELAK SAKAN KATAKKAN GENG HARAPAN BARU "

tikaq buloh pada tikaqbuloh blog - Sehari yang lalu
Sakan pak brahim kita gelak, dia merasa geng dia dah semakin ramai selepas ini. Kah kah kah kah.

Skandal 1MDB: Seorang lagi pengarah urusan firma pembinaan direman empat hari

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
[image: Kes 1MDB: Seorang lagi pengarah urusan firma pembinaan direman empat hari] [image: close] *The content may have been removed, or is temporarily unavailable.* *We apologize for the inconvenience. Please try again later. * *PUTRAJAYA*: Seorang lagi individu berpangkat "Datuk" ditahan reman empat hari mulai Sabtu bagi membantu siasatan berhubung akaun syarikat SRC International Sdn Bhd, sebuah entiti yang dikaitkan dengan syarikat pelaburan strategik negara, 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Pengarah urusan sebuah syarikat pembinaan dan pembangunan yang berusia 48 tahun it... lagi »

Tanggungjawab The Edge lapor mengenai Skandal 1MDB, kata Azmin

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
The Edge akan gagal dalam tugasnya jika ia tidak melaporkan mengenai 1Malaysia Development Berhad (1MDB), kata Menteri Besar Selangor Azmin Ali yang menyifatkan masalah berkaitan syarikat milik negara itu "ibu kepada segala skandal". Dalam satu kenyataan, Azmin berkata, keputusan Kementerian Dalam Negeri (KDN) menggantung lesen penerbitan The Edge dan The Edge Financial Daily bukan sahaja satu serangan ke atas kebebasan akhbar, tetapi juga ke atas hak rakyat untuk mendapat maklumat. "Kami merasakan tidak masuk akal untuk KDN mengatakan laporan media itu memudaratkan kepentingan aw... lagi »

Skandal 1MDB: Tiada menteri peduli benar atau salah, kata DAP

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
DAP hari ini bertanya jika tiada lagi integriti atau kesedaran moral yang tinggal di hati menteri Kabinet apabila Putrajaya menyalahgunakan undang-undang negara bagi melindungi penjenayah. Mengulas mengenai penggantungan akhbar mingguan The Edge dan harian The Edge Financial Daily, Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP Tony Pua berkata, rakyat menjangkakan sekurang-kurangnya beberapa menteri berkecuali daripada tindakan Putrajaya yang bermuka-muka. Pua berkata, Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin dan Ketua Pegawai Eksekutif Pemandu Datuk Idris Jala nampak "lebih bijak" daripada yang... lagi »

Salur maklumat melalui media hanya undang huru-hara, kata ketua polis negara

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
[image: Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, membuat pendedahan melalui media hanya mengundang huru-hara. – Screenshot Twitter, 25 Julai, 2015.] Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, membuat pendedahan melalui media hanya mengundang huru-hara. Pemberi maklumat hanya dilindungi undang-undang apabila mereka menggunakan saluran yang betul untuk mendedahkan salah laku, kata Tan Sri Khalid Abu Bakar hari ini, sehari selepas Kementerian Dalam Negeri menggantung The Edge Weekly dan The Edge Financial Daily berhubung laporannya mengenai 1Malaysia Development... lagi »

The Edge - Kami Lakukan Untuk Buktikan Rakyat Malaysia Ditipu AS$1.83 Billion Benar, kami perdaya bayar Justo - The Edge Media Group

atsixty pada ZAKRI ALI - Sehari yang lalu
*Kami tidak melakukan sebarang kesalahan dan bersedia membantu penyiasat tidak seperti beberapa pihak yang seolah-olah sudah menghilangkan diri. KUALA LUMPUR: Kami merujuk kepada berita akhbar Singapura, Straits Times (ST) hari ini (24 Julai) di mana Andre Xavier Justo menuduh kami tidak membayar kepadanya apa yang dipersetujui bagi maklumatdiberi berhubung skandal usaha sama 1Malaysia Development Berhad (1MDB)-PetroSaudi.Pertama, kami mengatakan wartawan ST pasti mempunyai hubungan "kuat" sehingga diberi akses kepada Justo di penjara Bangkok, sed... lagi »

Ironi undang-undang dan politik dalam skandal 1MDB di muka depan akhbar

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
[image: Muka depan akhbar The Star hari ini yang memberi tumpuan kepada 2 berita mengenai 1MDB yang memperlihatkan ironi isu itu. – 25 Julai, 2015.]Muka depan akhbar berbahasa Inggeris The Star hari ini memaparkan 2 cerita berbeza - bank pusat memburu 2 individu dipercayai bekas rakan taikun Low Taek Jho, dan lesen penerbitan The Edge digantung. Pertindihan itu menunjukkan ironi undang-undang dan politik dimainkan dalam skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Dari satu segi, Bank Negara Malaysia (BNM) dan penyiasat pasukan petugas khas terdiri daripada pegawai tinggi kerajaan s... lagi »

Wakil rakyat PAS Selangor sertai GHB, enggan letak jawatan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Wakil rakyat PAS di Selangor yang menyertai Gerakan Harapan Baru (GHB) menolak desakan beberapa pemimpin PAS yang menggesa supaya meletakkan jawatan atas alasan undi yang diperoleh mereka berdasarkan sokongan Pakatan Rakyat (PR) walaupun bertanding atas tiket parti Islam itu. Ahli Parlimen Kota Raja Dr Siti Mariah Mahmud (gambar, kanan) berkata, tidak ada sebab beliau berbuat demikian kerana dirinya masih ahli PAS yang sah dan GHB bukan satu entiti parti politik. Katanya, undi majoriti 29,000 yang diperoleh adalah berdasarkan rakyat yang memilih PR dan bukan hanya terhad daripada ah... lagi »

1MDB

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Amin Ahmad Isu 1MDB terus hangat dibincangkan sehingga kini. Meskipun dakwaan yang dibuat cukup serius, ia tidak kelihatan akan selesai dalam tempoh terdekat. Apa yang pasti, dakwaan Tun Dr Mahathir Mohamad adalah dalang di sebalik pendedahan isu 1MDB ini hampir pasti menjadikan pergeseran perdana menteri dengan mantan perdana menteri itu tidak akan dapat dibaiki lagi. Namun, meskipun sama-sama menghalakan serangan terhadap kerajaan, khususnya kepada PM yang juga pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB, kelompok penyokong pembangkang dan Dr Mahathir mempunyai objektif yang sama tetapi berbez... lagi »

G18: Membakar diri di tengah nyalaan api

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Khairol Najib Hashim Itulah ungkapan yang boleh saya ungkapkan kepada kalian. Tulisan ini bukanlah untuk mengampu atau menyanjung kalian, tetapi sebagai coretan kata untuk kalian daripada anak muda kampung yang kerdil ini untuk melihat sebuah negara yang lebih demokratik, aman, sejahtera dan Islam sebagai dasar dalam kehidupan. G18, kalian memang tidak asing dalam hati kawan mahupun lawan. Tiap-tiap perihal penindasan rakyat, muka kalian lah yang akan tampil awal, dan istiqamah sehingga ianya berjaya. Lokap, penjara dan pusat tahanan itu sebagai teratak yang kalian idamkan . Herdika... lagi »

Mampukah Pakatan 2.0 ke Putrajaya tanpa PAS?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Abdul Muntaqim Abu Bakar Baru-baru ini Lim Kit Siang mengumumkan perbincangan berkenaan penubuhan gabungan baru pakatan pembangkang sedang berjalan tanpa melibatkan PAS. Manakala Khalid Samad pula memaklumkan, Gabungan Harapan Baru (GHB) bersedia menggantikan PAS dalam pakatan baru tersebut. Perkembangan ini sebenarnya tidaklah mengejutkan, melihatkan krisis yang berlaku dalam Pakatan Rakyat dalam tempoh setahun setengah ini. Justeru itu, penubuhan PR 2.0 tidak dapat dielakkan bagi menghadapi PRU-14 yang dijangkakan berlaku dalam tempoh dua tahun ini. Namun begitu perlu dianalisis ad... lagi »

Jangan Tertekan Sampai Tak Lalu Makan - Oleh Kadir Jasin

atsixty pada ZAKRI ALI - Sehari yang lalu
* [image: Jangan Tertekan Sampai Tak Lalu Makan] * *NAK salahkan orang kita naik angin, emosional dan jadi tak tentu arah pun tak boleh juga. Memang keadaan dalam negara kita kacau-bilau. Politik huru-hara dan ekonomi tak tentu hala.* *Tapi, alhamdulillah ada lagi orang kita yang boleh buat jenaka dan gelak ketawa. Orang Utara kata, buat lawak atau kelolo.* *Kelolo, bukan koro. Koro penyakit yang serang orang lelaki sampai hilang kejantanan dan segala keberanian (Baca di sini).* *Semalam saya minum teh dengan seorang ahli parlimen pembangkang. Mulai 26 Jun lalu, saya boleh minum ... lagi »

Rafizi saman balas Najib dan Rosmah Mohamad Fadli

atsixty pada ZAKRI ALI - Sehari yang lalu
[image: rafizi-saman] *Tindakan itu katanya, bagi mendidik rakyat supaya tidak takut dengan ugutan dan tindakan saman yang menjadi senjata utama Najib* *PETALING JAYA: Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli berkata dia telahpun memfailkan saman balas terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Datin Seri Rosmah Mansor.* *Katanya, saman balas itu bagi mendidik rakyat supaya tidak takut dengan ugutan dan tindakan saman yang menjadi senjata utama Najib.* *“Oleh itu, saya telah menyaman kembali Najib dan Rosmah dalam tuntutan balas kerana tindakan saman ... lagi »

Apa dah jadi dengan PAS Selangor.....?

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - Sehari yang lalu
Wakil rakyat PAS Selangor sertai GHB, enggan letak jawatan OLEH JAMILAH KAMARUDIN Wakil rakyat PAS yang menyertai Gerakan Harapan Baru (GHB) berpendapat, tidak ada sebab untuk mereka meletakkan jawatan kerana mereka bukan dipilih daripada kalangan ahli PAS sahaja. – Gambar fail The Malaysian Insider, 25 Julai, 2015. Wakil rakyat PAS di Selangor yang menyertai Gerakan Harapan Baru (GHB) menolak desakan beberapa pemimpin PAS yang menggesa supaya meletakkan jawatan atas alasan undi yang diperoleh mereka berdasarkan sokongan Pakatan Rakyat (PR) walaupun bertanding atas tiket parti Islam... lagi »

Kenyataan tak berapa cerdik Mursyidul am PAS dibidas oleh Mujahid

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
Jangan sebut gaji haram, anda yang kecewakan rakyat, kata Mujahid kepada PAS LOOI SUE-CHERN Kalau dengan menyertai Gerakan Harapan Baru (GHB), ia membuatkan gaji wakil rakyat PAS haram, bagaimana pula dengan gaji mereka yang hanya mendiamkan diri apabila Pakatan Rakyat (PR) tumbang, soal Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa. Ahli Parlimen Parit Buntar itu, yang kini pengerusi protem GHB Pulau Pinang

5 Minit di Aidilfitri paling bermakna bagi Kak Wan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
[image: Wan Azizah]KUALA SELANGOR, 25 JUL: Hanya lima minit masa yang diperuntukkan untuk seorang lelaki bergelar suami, bapa dan datuk bertemu dengan isteri, anak serta cucunya. Masa yang diperuntukkan itu walaupun singkat tetapi cukup bermakna bagi Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sekeluarga. Isterinya yang juga Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata, kesempatan yang singkat itu digunakan oleh mereka anak beranak untuk bersalaman dan bermaafaan sempena Hari Raya Aidilfitri. “Ketika itulah kami anak beranak berpeluang bertemu tanpa cermin penghadang dan ber... lagi »

KDN BERI TIGA ALASAN MENGAPA THE EDGE DIGANTUNG SELAMA 3 BULAN.

OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - Sehari yang lalu
*Kementerian Dalam Negeri (KDN)menjelaskan tiga sebab penggantungan permit penerbitan akhbar harian ‘The Edge’ dan ‘The Edge Financial Daily’.Dalam kenyataannya, Ketua Setiausaha KDN, Datuk Alwi Ibrahim menjelaskan tindakan itu dibuat berdasarkan tajuk serta cara pelaporan mengenai 1MDB, sumber makumat yang diragukan dan proses siasatan yang sedang dilakukan ke atas syarikat berkenaan.Atas alasan berkenaan akhbar itu akan digantung untuk tempoh tiga bulan bermula 27 Julai ini.Jelas Alwi lagi, tindakan itu dilakukan selepas pihaknya meneliti laporan yang disiarkan selain sur... lagi »

Penggantungan The Edge bukti kerajaan sembunyikan sesuatu, kata Cenbet

Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - Sehari yang lalu
Kesahihan kerajaan dipersoalkan kerana ia memilih untuk menggantung dua penerbitan yang mengkritik firma pelaburan 1Malaysia Development Bhd (1MDB), memberikan gambaran yang ada sesuatu yang hendak disembunyikannya, kata Centre For A Better Tomorrow (Cenbet). Dalam satu kenyataan lantang hari ini, Cenbet berkata penggantungan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) itu juga merupakan satu salah guna kuasa dalam usaha mendiamkan suara yang membangkitkan mengenai penyelewengan dalam kerajaan. Katanya, kedua-dua penerbitan itu menimbulkan kebimbangan yang sah ke atas berhubung penggunaa... lagi »

Mujahid Jawab Haron Din Isu Gaji & Elaun Haram -Ulasan GB

Green Boc pada KELAB GREENBOC - Sehari yang lalu
J*angan sebut gaji haram, anda yang kecewakan rakyat, kata Mujahid kepada PAS* Kalau dengan menyertai Gerakan Harapan Baru (GHB), ia membuatkan gaji wakil rakyat PAS haram, bagaimana pula dengan gaji mereka yang hanya mendiamkan diri apabila Pakatan Rakyat (PR) tumbang, soal Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa. Ahli Parlimen Parit Buntar itu, yang kini pengerusi protem GHB Pulau Pinang, menuduh kepimpinan PAS gagal mengambil berat mengenai rakyat dan gabungan pembangkang. Beliau bertanya, tidakkah itu bermakna gaji mereka juga haram kerana turut mendapat manfaat daripada sekutu mereka den... lagi »

Gantung The Edge dan The Edge Financial tidak selesai masalah

mso.im pada . - Sehari yang lalu
*ULASAN* *KDN* menerusi Ketua Setiausaha Kementerianya Alwi Ibrahim memberi tiga sebab kenapa penggantung ke atas The Edge Weekly dan The Edge Finacial Daily digantung selama tiga bulan bermula 27 Julai. *Nazir Razak*Pertama menurut Alwi, kerana cara dan laporan kedua akhbar itu memberi persepsi buruk kepada syarikat 1MDB yang ada kaitan langsung dengan kerajaan Malaysia. Kedua kerana, maklumat yang dilaporkan meragukan dan belum disahkan dan ia menggemparkan pemikiran umum dan mungkin boleh mendatangkan kemudaratan awam. laporan yang diterbitkan turut bersumberkan maklumat yang d... lagi »

James Bond Malaya seronok menyanyi di majlis hari jadi ke 90

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Berusia 90 tahun tetapi tetap bergaya, kekal tajam dalam penelitian dan 'bahaya' - mungkin itu yang dapat digambarkan pada penampilan James Bond istimewa di majlis meraikan Tun Dr Mahathir Mohamad di Kuala Lumpur malam tadi. Bertemakan *A Night Of Stars*, bekas perdana menteri itu tampil dengan kemas bergaya. Sekeping poster diinsprasikan daripada filem ejen polis paling glamor di dunia terpapar di ruang sambutan. Ia diambil daripada filem ke-23 Bond, *Skyfall* lakonan Daniel Craig. Turut dipaparkan poster filem *Love Is All You Need* dengan gambar Mahathir dan isterinya Tun Dr S... lagi »

Hentikan perbincangan isu Bai'ah serta-merta - Dr Mujahid Yusof

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
*GEORGE TOWN*: Pengerusi jawatankuasa interim Gerakan Harapan Baharu (GHB) Pulau Pinang Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa meminta isu sumpah bai’ah talak tiga oleh semua wakil rakyat PAS tidak diperbesarkan sebaliknya perlu dihentikan segera. Beliau berkata, perkara itu seharusnya dibincangkan secara mendalam membabitkan individu yang berkelayakan dan bukannya dihebahkan sehingga boleh mencetuskan salah faham dan kekeliruan seterusnya memburukan imej Islam itu sendiri. “Saya minta jangan mainlah isu bai’ah ini kerana ini ada sangkut baik dengan syariat, kalau orang awam tak tahu apa tak... lagi »

Penggantungan The Edge bukti kerajaan sembunyikan sesuatu, kata Cenbet

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Kesahihan kerajaan dipersoalkan kerana ia memilih untuk menggantung dua penerbitan yang mengkritik firma pelaburan 1Malaysia Development Bhd (1MDB), memberikan gambaran yang ada sesuatu yang hendak disembunyikannya, kata Centre For A Better Tomorrow (Cenbet). Dalam satu kenyataan lantang hari ini, Cenbet berkata penggantungan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) itu juga merupakan satu salah guna kuasa dalam usaha mendiamkan suara yang membangkitkan mengenai penyelewengan dalam kerajaan. Katanya, kedua-dua penerbitan itu menimbulkan kebimbangan yang sah ke atas berhubung penggunaan... lagi »

Penggantungan The Edge sahkan sangkaan wujud rasuah skala besar, kata Hakam

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Keengganan Putrajaya menjawab tuduhan yang dibuat terhadap syarikat sarat hutang 1Malaysia Development Bhd (1MDB) hanya mengesahkan syak wasangka rakyat mengenai wujudnya rasuah pada skala besar, kata Persatuan Kebangsaan Hak Asasi Manusia (Hakam) mengutuk penggantungan The Edge dan The Edge Financial Daily oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN). Presiden Hakam Datuk Ambiga Sreenevasan berkata, penggantungan 3 bulan bagi kedua-dua penerbitan itu satu percubaan terang-terangan menutup wacana awam yang amat diperlukan berhubung satu isu penting – berbilion ringgit wang pembayar cukai sed... lagi »

Jangan sebut gaji haram, anda yang kecewakan rakyat, kata Mujahid kepada PAS

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Kalau dengan menyertai Gerakan Harapan Baru (GHB), ia membuatkan gaji wakil rakyat PAS haram, bagaimana pula dengan gaji mereka yang hanya mendiamkan diri apabila Pakatan Rakyat (PR) tumbang, soal Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa. Ahli Parlimen Parit Buntar itu, yang kini pengerusi protem GHB Pulau Pinang, menuduh kepimpinan PAS gagal mengambil berat mengenai rakyat dan gabungan pembangkang. Beliau bertanya, tidakkah itu bermakna gaji mereka juga haram kerana turut mendapat manfaat daripada sekutu mereka dengan PR sebelum ini. Mujahid berkata, isu dimainkan bagi menentang GHB, yang di... lagi »

Perghhh !!! Akhirnya ISTERI Beru Tahu Kenapa Suaminya Menonton Video.. S.e...

Abu Luqman pada Media Orang Kampung - Sehari yang lalu
Sedang si suami tengah khusyuk melayan filem biru di dalam bilik, tiba-tiba datang isterinya membuka pintu bilik dan menjengah, "Astagfirullah al azim abang! Apa awak ni tengok benda-benda kotor macam ni? Tak baik, berdosa, tak elok! Tak elok untuk keturunan." Si isteri membebel memberikan tazkirah, ceramah, hadis dan ayat-ayat terjemahan Quran dari petikan surah-surah. Suaminya pula

Haji Hadi ponteng, halal belaka?

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - Sehari yang lalu
Ditulis oleh Presiden PAS...Betul ke dia mendengar dan menekuni pembentangan Bajet 2015? Korang pernah tak dengar Hj Hadi berceramah pasal bajet? Wakil rakyat PAS yang mendukung perjuangan Gerakan Harapan Baru (GHB) haram menikmati gaji dan elaun mereka kerana kerusi yang dimenangi adalah berdasarkan tiket parti Islam itu, kata Datuk Dr Haron Din. Mursyidul am PAS itu berkata, ini kerana semua wakil rakyat dan calon yang dipilih bertanding dalam pilihan raya sudah berikrar untuk setia dalam perjuangan dan tidak khianat kepada parti. - baca lagi di sini Apakah Ahli parlimen progre... lagi »

Berani saman Harakahdaily, tapi tak berani saman WSJ Khairil Ashraf

atsixty pada ZAKRI ALI - Sehari yang lalu
[image: najib] *Pas membandingkan reaksi Perdana Menteri yang pantas menyaman Harakahdaily tetapi masih belum membuat apa-apa keputusan terhadap WSJ yang membawa impak lebih besar.* *PETALING JAYA : Pas mempersoal tindakan Datuk Seri Najib Tun Razak yang masih berdolak-dalih untuk menyaman Wall Street Journal (WSJ) yang melaporkan RM2.6 bilion disalurkan ke akauan peribadinya.* *Tindakan melengah-lengahkan Najib berbeza dengan tindakan pantasnya menyaman media pembangkang, Harakahdaily.* *Timbalan Presiden Pas, Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, kesan laporan WSJ yang disiarkan dalam... lagi »

Tak perlu letak jawatan jika sertai Harapan Baru - Dr Dzulkefly

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
[image: Dr Dzulkefly Ahmad] Gerakan Harapan Baru mempertahankan mana-mana wakil rakyat Pas yang mahu menyertai NGO itu agar tidak perlu meletakkan jawatan. Setiausahanya, Dr Dzulkefly Ahmad berkata, ini kerana kemenangan mereka bukan hanya bersandarkan kepada tiket Pas semata-mata. “Sebagai contoh, di kawasan itu ada 5,000 ahli Pas tetapi mereka menang dengan 9,000 undi. Ini bermakna yang menyokong mereka bukan sekadar ahli Pas, tetapi rakyat. “Kita juga tidak tahu apa sebab sebenarnya mereka menyokong wakil rakyat itu. Ada calon diangkat sebab nama mereka sendiri, sebab parti d... lagi »

Leman Raja Lawak terajui Harapan Baru Sik

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
[image: Sulaiman Ibrahim] ALOR SETAR - Bekas ahli jawatankuasa Lajnah Politik Pemuda Pas Pusat, Sulaiman Ibrahim atau lebih dikenali dengan nama Leman Raja Lawak dilantik sebagai peneraju Harapan Baru di Sik. Menurut beliau, Harapan Baru Sik antara kawasan paling aktif di Kedah akan mengorak langkah lebih fleksibel dan berhemah dalam mendekati rakyat marhaen di setiap perkampungan dengan membawa semangat perjuangan baharu. “Kita memahami masalah dihadapi rakyat yang merasai tekanan ekonomi dan isu lain yang masih belum diselesaikan oleh mana-mana pihak. “Kelompok rakyat yang mas... lagi »

KES DUA DISYAKI MENCURI LEMBU DIPAKSA MAKAN NAJIS LEMBU DAN KERETA MEREKA DIBAKAR .... LIMA INDIVIDU TERLIBAT DITAHAN POLIS.

OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - Sehari yang lalu
*Lima individu ditahan berhubung kes dua lelaki yang disyaki mencuri lembu dibelasah, dipaksa makan najis lembu dan kereta mereka dibakar di Felda Jengka 17, Maran pada Rabu lalu.Ketua Polis Daerah Maran, Deputi Superintendan Mat Rizal Mat Razi berkata mereka ditahan di Jengka 15 dan Jengka 17, semalam.Beliau berkata seorang daripada dua mangsa yang dipukul itu telah dibenarkan pulang dari Hospital Bandar Jengka manakala seorang lagi dipindahkan ke Hospital Sultan Haji Ahmad Shah, Temerloh bagi menjalankan pembedahan tangan.“Namun setakat ini belum terdapat laporan po... lagi »

Tidak mustahil The Edge tipu rakyat Malaysia – Rahman Dahlan ? - Khairil Ashraf

atsixty pada ZAKRI ALI - Sehari yang lalu
[image: RAHMAN-DAHLAN_the-adge_1mdb_600] *Sebuah organisasi berita tidak akan membayar untuk mendapatkan maklumat dan tidak sepatutnya menipu dalam mendapatkan maklumat.* *PETALING JAYA: Pengarah Komunikasi Strategik Barisan Nasional (BN), Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata tidak mustahil untuk akhbar The Edge menipu seluruh rakyat Malaysia.* *Ini kerana, katanya, akhbar itu telah melakukan perkara yang sama iaitu berbohong kepada penjenayah licik, Xavier Andre Justo bagi mendapatkan maklumat mengenai laporan syarikat kontroversi 1Malaysia Development Berhad (1MDB).* *“Sebuah orga... lagi »

Berita Mengejutkan Dan Memalukan Najib

Addin Deen pada Addin - Sehari yang lalu
*Adik Najib Serang KDN.* Adik perdana menteri Datuk Seri Nazir Razak tidak terkecuali menyatakan rasa tidak senang dengan tindakan Kementerian Dalam Negeri mengenakan tindakan ke atas The Edge Media Group hari ini. Nazir yang juga Pengerusi CIMB Group - salah satu rangkaian perbankan terbesar di Malaysia - berpendapat penggantungan permit bukan langkah yang betul untuk diambil. "Saya mengutuk penggantung (permit akhbar) dan bersimpati dengan kakitangan yang terjejas. "Laporan 1MDB baru-baru ini kelihatan luar biasa tetapi jika ada kecacatan maka perbetulkan ia atau ambil tindaka... lagi »

Tindakan kerajaan akan buat rakyat lagi marah – Ibrahim Ali Mohamad Fadli

atsixty pada ZAKRI ALI - Sehari yang lalu
[image: ibrahim_ali] *Kerajaan seharusnya menumpukan siasatan terhadap skandal 1MDB bukannya menimbulkan isu lain.* *KUALA LUMPUR: Menggantung penerbitan akhbar dan menyekat pembangkang ke luar negara hanya akan membangkitkan lagi kemarahan rakyat terhadap kerajaan.* *Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali berkata, kerajaan sepatutnya menyelesaikan masalah 1MDB bukannya menimbulkan masalah lain.* *“Saya tak kata secara total saya tak setuju, tetapi kerajaan tidak patut menggantung The Edge hanya kerana mereka mendedahkan bukti scandal 1MDB.* *“Ada tindakan keras, rakyat sokong namun... lagi »

Dua Rakan Jho Low Ini Dikehendaki Bank Negara (Gambar)

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
PETALING JAYA: Bank Negara Malaysia (BNM) sedang mengesan dua individu yang mempunyai kaitan dengan ahli perniagaan Low Teak Jho atau Jho Low bagi membantu siasatan mengikut Akta Kawalan Pertukaran Wang 1953. BNM memuatnaik poster membabitkan Casey Tang Keng Chee, 50 dan Jasmine Loo Ai Swan, 42 menerusi laman Facebooknya bagi mendapatkan maklumat berkaitan mereka. Keng Chee adalah

Dr Mahathir ucap ‘selamat bersara dengan aman’, Sempena ulang tahun Najib

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
MD IZWAN Tun Dr Mahathir Mohamad berharap Datuk Seri Najib Razak akan bersara daripada jawatannya sebagai perdana menteri dengan aman. Tun Dr Mahathir Mohamad membuat ucapan selamat hari lahir kepada Datuk Seri Najib Razak secara sinis dengan mengharapkan perdana menteri bersara dengan aman dan menikmati persaraannya. Najib yang kini sedang berdepan kemelut dengan pentadbirannya dan

'Skyfall' versi Malaysia, Dr Mahathir jadi agen 007

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu

GHB bukan parti serpihan PAS - Asmuni Awi

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - Sehari yang lalu
Gerakan Harapan Baru (GHB) adalah satu parti baru dan bukan parti serpihan PAS yang ditubuhkan individu kecewa dengan kekalahan pemilihan parti PAS. Penyelaras Sementara, GHB Perak, Asmuni Awi menegaskan GHB adalah satu parti politik baru yang diwujudkan untuk mengisi kekosongan yang ditinggalkan PAS dalam Pakatan Pembangkang dengan tujuan meneruskan agenda Pakatan sebelum ini. Menurut beliau GHB mempunyai visi yang berlainan dan bertujuan untuk mewujudkan sebuah pakatan pembangkang yang baharu selepas PAS menamatkan hubungannya dengan DAP. “Kita mempunyai visi kita tersendiri,... lagi »

Kisah Nabi Sulaiman Dengan Seorang Pemuda | KISAH NYATA KISAH BENAR

TraveloQue ByQueAchmad pada Que Achmad menulis... - Sehari yang lalu
*Kisah Nabi Sulaiman Dengan Seorang Pemuda | KISAH NYATA KISAH BENAR |* Selain seorang nabi, Sulaiman a.s. juga seorang raja terkenal. Atas izin Allah ia berhasil menundukkan Ratu Balqis dengan jin ifrit-Nya. Dia dikenali sebagai manusia boleh berdialog dengan segala binatang. *baca lagi klik TAJUK ENTRI ni* Dikisahkan, Nabi Sulaiman sedang berkelana antara langit dan bumi hingga tiba di satu samudera yang bergelombang besar. Untuk mencegah gelombang, ia cukup memerintahkan angin agar tenang, dan tenang pula samudera itu. Kemudian Nabi Sulaiman memerintahkan jin Ifrit menyelam ke sa... lagi »

Gambar Hantu Di Rakam Oleh Google Street View

Nas Rul pada dairishare - Sehari yang lalu
Dipetik dari TechEBlog, Google Maps telah merakam gambar pemandangan jalanan selama beberapa tahun dan raksasa mesin pencari itu telah merakam objek menarik. Objek ini ditangkap di lokasi yang berada di atas tasik Switzerland. Website TechEBlog memberikan maklumat mengenai langkah-langkah untuk melihat secara langsung penemuan objek tersebut. Anda boleh melihat sendiri dengan melakukan copy dan paste kordinat lokasi 47.110579, 9.227568. Lakukan zoom-in hingga anda berada di 'street view'. Selepas itu anda boleh melihat objek misteri tersebut. Objek aneh tersebut kelihatan blur pad... lagi »

Kenyataan Haron Din pra-matang, kata Mujahid - Faiz Zainudin FMT

atsixty pada ZAKRI ALI - Sehari yang lalu
[image: mujahid-rawa-harun-din] *Kemenangan wakil rakyat Pas bukan bergantung sepenuhnya kepada undi ahli Pas tetapi penyokong Pakatan Rakyat.* *PETALING JAYA: Datuk Mujahid Yusof Rawa berkata kenyataan Datuk Dr Haron Din pra-matang apabila menyifatkan wakil rakyat Pas yang mendukung perjuangan Gerakan Harapan Baru (GHB) haram menikmati gaji dan elaun sebagai wakil rakyat Pas.* *Ahli Parlimen Parit Buntar itu berkata, kenyataan Mursyidul Am Pas itu terlalu awal kerana mereka masih ahli Pas dan belum menubuhkan parti baru.* *“Benda ini tak jadi parti lagi, agak pra-matang nak buat... lagi »

KPN, jangan ‘kantoi’ dan malukan Malaysia di Thailand, pesan DAP

atsixty pada ZAKRI ALI - Sehari yang lalu
Dua Kali Gagal Jumpa Justo - IGP Jangan Malukan Negara *Pengerusi Biro Undang-undang DAP Gobind Singh Deo berkata, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar sepatutnya sedia maklum akan prosedur bagi bertemu bekas pengarah PetroSaudi International itu yang kini ditahan di Thailand atas tuduhan cuba memeras ugut majikannya, berhubung dokumen sulit berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB). – Gambar fail The Malaysian Insider, 24 Julai, 2015. Pengerusi Biro Undang-undang DAP Gobind Singh Deo menyeru Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar agar... lagi »

Ucapan khas Mahathir untuk Najib: Selamat bersara!

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu

Skandal 1MDB: Berapa Ramai Akan Ditahan?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
1. Setakat ini sudah tiga individu yang diakitkan 1MDB sudah ditahan petugas khas. 2. Berapa ramai lagi kah bakal ditahan? dikhabarkan Pengarah Urusan SRC International Nik Faisal Arif Kamil yang juga bekas Ketua Pelaburan 1MDB, dikatakan sukar dikesan sejak akhir-akhir ini, walaupun sekatan keluar negara sudah berkuat kuasa. 3. Nik Kamil merupakan individu penting dalam siasatan khususnya berkaitan dengan pengurusan akaun peribadi Perdana Menteri di AmBank. 4. Pada 2 Julai, The Wall Street Journal ada "mendedah" satu surat kuasa daripada Nik Kamil yang ditujukan kepada Bank bagi ma... lagi »

KDN perjelas 3 sebab permit The Edge digantung

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
[image: Kementerian Dalam Negeri menyatakan ia menggantung permit penerbitan akhbar harian The Edge dan The Edge Financial Daily selepas meneliti laporan berkaitan 1MDB dalam kedua-dua penerbitan tersebut dan jawapan surat tunjuk sebab yang dikemukakan. – Gambar fail The Malaysian Insider, 25 Julai, 2015.] Kementerian Dalam Negeri (KDN) malam tadi menjelaskan 3 sebab penggantungan permit penerbitan akhbar harian The Edge dan The Edge Financial Daily untuk tempoh 3 bulan bermula 27 Julai ini. Pertama, tajuk dan cara pelaporan serta pemberitaan kedua-dua penerbitannya menimbulkan per... lagi »

Selamat bersara Najib

PBO™ pada pen buruk online ™ - Sehari yang lalu
Apakah ucapan selamat hari lahir 'istimewa' daripada seorang bekas perdana menteri untuk perdana menteri kini? Jawabnya, selamat bersara. Itu komen sinin Tun Dr Mahathir Mohamad untuk Datuk Seri Najib Razak yang ditemui di Kuala Lumpur malam tadi. Kata Dr Mahathir yang menjadi perdana menteri selama 22 tahun itu, dia beharap Najib bersara awal dan aman serta menikmati persaraan berkenaan.

Balapan Motor Paling Ekstrim Di Dunia

Dwi Asmara pada Dunia Cacamarba - Sehari yang lalu

Peristiwa Penting Di dalam Bulan Syawal

Detik Islam pada Detik Islam - Sehari yang lalu
Bulan Syawal merupakan bulan kesepuluh di dalam taqwim Hijriyah yang penuh keutamaan dan keistimewaan. Secara harfiah, Syawal berarti peningkatan. Hal ini demikian kerana segala amal ibadah mahupun latihan yang dijalani selama sebulan penuh ketika Ramadhan, hendaknya dapat dilipatgandakan kualiti dan kuantitinya pada bulan ini. Keistimewaan Syawal semakin nyata dengan anjuran berpuasa sunnah selama enam hari. Rasulullah SAW sangat menekankan ibadah ini, dan dibuktikan dengan banyaknya hadis berkait amalan puasa tersebut. Selain itu, sejarah awal Islam juga mencatat sejumlah peristiw... lagi »

Tahniah ..: Malaysia Seri 1-1 Dengan Livipool. TERBAIKK.

Abu Luqman pada Media Orang Kampung - Sehari yang lalu
Pemain Pilihan Malaysia Patrick Wleh (tengah) diasak pertahanan Liverpool Dejan Lovren (kiri) pada perlawanan persahabatan di Stadium Nasional Bukit Jalil, Kuala Lumpur malam ini. - Foto Bernama KELAB tersohor Liga Perdana Inggeris (EPL), Liverpool dan skuad Pilihan Malaysia seri 1-1 pada aksi perlawanan persahabatan antarabangsa di Stadium Nasional Bukit Jalil, malam ini. Separuh

Bunga Mawar Yang Terbakar

Dwi Asmara pada Dunia Cacamarba - Sehari yang lalu
"The Ash" merupakan sebuah ide yang sederhana - membuat bunga mawar seperti terbakar - mungkin sebagai semacam simbol atau mungkin sebagai kehendak sederhana. Dan ini adalah apa yang terjadi ketika Anda berbagi ide dengan sekelompok orang yang menakjubkan dan bersedia mewujudkannya. Maka mimpi itu akan menjadi kenyataan. Kita semua kadang-kadang bermimpi, tentang sesuatu yang kita ingin memiliki atau melakukan. Untungnya, jika kita memiliki cukup kesabaran, kemauan nyata dan setidaknya sejumput tekad kita mampu membuat mimpi kami menjadi kenyataan. Pengalaman kami juga berpikir kita... lagi »
#

Tiada ulasan: