Rabu, 29 Julai 2015

5690. Tidur sebagai Ibadah dan kaitannya dengan Taqwa dan Iman.

#
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Assalamualaikum warohmatullahi wabarakatuh.

الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
Meja www.peceq.blogspot.com  .
DETIK ISLAM - Wednesday, July 29, 2015

Tahukah Anda, Waktu Tidur Yang Tidak Diperbolehkan Dalam Islam?

Dalam Islam, semua perbuatan boleh menjadi Ibadah. Begitu pula tidur, seperti yang dicontohkan oleh Rasulullah saw. Dalam Al-Quran, Allah swt pun menyuruh kita untuk tidur. Namun, ternyata ada dua waktu tidur yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk tidak dilakukan. iaitu:

1. Tidur di Pagi Hari Selepas Solat Subuh 

Dari Sakhr bin Wadi'ah Al-Ghamidi radliyallaahu 'anhu bahwasannya Nabi shallallaahu' alaihi wasallam bersabda: "Ya Allah, berkahilah bagi ummatku pada pagi harinya" (HR. Abu dawud 3/517, Ibnu Majah 2/752, Ath-Thayalisi halaman 175, dan Ibnu Hibban 7/122 dengan sanad shahih). 

Ibnul-Qayyim telah berkata tentang keutamaan awal hari dan makruhnya mensia-siakan masa dengan tidur, dimana beliau berkata: "Termasuk perkara yang makruh bagi mereka - iaitu orang soleh - adalah tidur antara solat Subuh dengan terbitnya matahari, kerana waktu itu adalah waktu yang sangat berharga sekali. Terdapat kebiasaan yang menarik dan agung sekali mengenai pemanfaatan waktu tersebut dari orang-orang soleh, sampai-sampai walaupun mereka berjalan sepanjang malam mereka tidak toleransi untuk berehat pada waktu tersebut hingga matahari terbit. Kerana ia adalah awal hari dan sekaligus sebagai kuncinya. Ia merupakan waktu turunnya rezeki, adanya pembagian, turunnya keberkatan, dan darinya hari itu bergulir dan mengembalikan segala kejadian hari itu atas kejadian saat yang mahal tersebut. Maka seyogyanya tidurnya pada saat seperti itu seperti tidurnya orang yang terpaksa "(Madaarijus-Saalikiin 1/459).

2. Tidur Sebelum Shalat Isya '

Diriwayatkan dari Abu Barzah radlyallaahu 'anhu: "Bahwasannya Rasulullah shallallaahu' alaihi wasallam membenci tidur sebelum shalat isya 'dan berbual selepas" (HR. Bukhari 568 dan Muslim 647).

Majoriti hadis-hadis Nabi menerangkan makruhnya tidur sebelum shalat isya '. Oleh sebab itu At-Tirmidzi (1/314) mengatakan: "Majoriti ahli ilmu menyatakan makruh hukumnya tidur sebelum solat isya 'dan berbual selepas. Dan sebahagian ulama 'lainnya memberi keringanan dalam masalah ini. Abdullah bin Mubarak mengatakan: "Kebanyakan hadis-hadis Nabi melarangnya, sebahagian ulama membolehkan tidur sebelum solat isya 'khusus di bulan Ramadhan saja."

Al-Hafidh Ibnu Hajar berkata dalam Fathul-Baari (2/49): "Di antara para ulama melihat adanya keringanan (iaitu) mengecualikan bila ada orang yang akan membangunkannya untuk solat, atau diketahui dari kebiasaannya bahawa tidurnya tidak sampai melewatkan waktu solat. Pendapat ini juga tepat, kerana kita katakan bahawa alasan larangan tersebut adalah kebimbangan terlewatnya waktu solat. "

*sumber dari eramuslim.com

Sumber: http://detikislam.blogspot.com/2015/07/tahukah-anda-waktu-tidur-yang-tidak.html.
?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FUHQdyX+%28Detik+Islam%29.

Tan Sri Muhyuddin Akan Dipecat Dari UMNO ?

atsixty pada ZAKRI ALI - 8 minit yang lalu
*MUHYIDDIN TO BE SACKED FROM UMNO? Have we all underestimated Najib & Rosmah? ** Oleh J. D. Lovrenciear * [image: MUHYIDDIN TO BE SACKED FROM UMNO? Have we all underestimated Najib & Rosmah?]*The fall of Deputy Prime Minister and Vice President of Umno, Tan Sri Muhiyuddin in an unceremonious fashion from Cabinet together with several others who were opposed to the Najib game-plan should make many people to rush to the drawing board.* *Not so much to hatch a counter plan but to search their souls if they had underestimated the joint prowess of the Najib-Rosmah team.* *As we reck... lagi »

Perghh: Mahyuddin Tahu 1MDB Lebih Dari Pemberita

Abu Luqman pada Media Orang Kampung - 11 minit yang lalu
Muhyiddin: Saya tahu lebih sikit tentang 1MDB Susulan kelantangannya dalam isu 1MDB, ramai tertanya-tanya sejauh mana Tan Sri Muhyiddin Yassin tahu berkaitan kontroversi melanda 1MDB, syarikat cetusan ilham perdana menteri. Diajukan soalan itu oleh pemberita hari ini, beliau tidak menyatakan secara langsung tetapi berkata ia lebih sedikit daripada pihak media. "Saya tahu ( 

MOHON JANGAN KETAWA KUAT SANGAT ... ADIK AZMIN ALI BAKAL MENGGANTIKAN AHMAD ZAHID HAMIDI SUATU HARI NANTI

OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 26 minit yang lalu
*"SLM . MUHYIDDIN YASSIN DIGANTIKAN DGN ZAHID HAMIDI , INI TIDAK MUSTAHIL KALAU ZAHID HAMIDI DIGANTIKAN DGN DIVA AA NANTI"Nampaknya cita-cita adik kandung Azmin Ali ini yang mau menjadi Perdana Menteri bakal menjadi kenyataan kot.*

Muhyiddin dijangka dilucut jawatan Timbalan Presiden UMNO

kerengga pada KERENGGA - 26 minit yang lalu
PETALING JAYA: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dikatakan turut akan dilucut jawatan sebagai Timbalan Presiden UMNO. Dakwaan itu dibuat oleh bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainuddin Maidin atau Zam. Zainuddin mendakwa, pemecatan Muhyiddin sebagai Timbalan Presiden parti akan mendapat sokongan sepenuhnya pada mesyuarat Majlis KerjaTertinggi (MKT) UMNO pada Jumaat ini

Segitiga Di Leher Nora Danish, Simbol Illuminati? By canang

atsixty pada ZAKRI ALI - 30 minit yang lalu
*Sumber Foto: Instagram Nora Danish* *SUKAR untuk membicarakan tentang Illuminati secara tepat kerana memerlukan huraian yang panjang, namun Illuminati biasa dikaitkan dengan satu pertubuhan rahsia yang ditubuhkan sejak tahun 1776 bertujuan mengatur pelbagai peristiwa dunia bagi mewujudkan satu ‘dunia baru’.* *Dikatakan, salah satu yang melemahkan agenda besar ini adalah pengaruh Islam jadi pelbagai langkah dibuat untuk melemahkan penganut agama syumul ini di seluruh dunia termasuk melekakan mereka dengan hiburan.* *Sejauh mana kebenarannya tak dapat dipastikan namun pengaruh Il... lagi »

Kalau benar.. KENAPA IA BOLEH BERLAKU..??!!

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 31 minit yang lalu
*Benarkah ada menteri yg dah terpalit rasuah dilantik semula jadi MENTERI PENUH dlm kabinet Najib ??!!*

Muhyiddin on no-confidence vote: I don't know if it'll happen

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 31 minit yang lalu

Skandal 1MDB: Saya setuju dengan Muhyiddin, kata Syed Ali

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 31 minit yang lalu

Dah jatuh di timpa tangga...........

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 54 minit yang lalu
Muhyiddin dijangka dilucut jawatan Timbalan Presiden UMNO Adam Abu Bakar | July 29, 2015 Dakwaan itu dibuat Zainuddin Maidin susulan pengguguran Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Perdana Menteri. PETALING JAYA: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dikatakan turut akan dilucut jawatan sebagai Timbalan Presiden UMNO. Dakwaan itu dibuat oleh bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainuddin Maidin atau Zam. Zainuddin mendakwa, pemecatan Muhyiddin sebagai Timbalan Presiden parti akan mendapatsokongan sepenuhnya pada mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO pada Jumaat ini ker... lagi »

Dari Sisa BN Terus Jadi Ikon Pembangkang

Mantot pada Cursing Malay - Sejam yang lalu
1. Dalam fail aku ada borang keahlian PAS yang lama dah aku isi beserta duit RM100 yang aku kepilkan. 2. Aku sebenarnya dah ready dari dulu nak join PAS. 3. Tapi ada satu benda yang menghalang aku. 4. Dalam borang permohonan keahlian PAS, mula-mula sekali kau kena bersetuju yang kau akan patuh dengan apa saja keputusan pucuk pimpinan parti. 5. Benda tu yang membuatkan sampai sekarang aku masih lagi tak hantar borang tu ke Pejabat PAS yang dekat aje dengan rumah aku. 6. Aku rasa itu adalah satu benda yang bodoh kerana ia tak mencerminkan prinsip kematangan demokrasi. 7. Kita d... lagi »

Pecat TPM: Muhyiddin tanya, Najib hanya angguk

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 9 minit yang lalu
Tan Sri Muhyiddin Yassin bersama isterinya dalam sidang media di kediamannya, sebentar tadi KUALA LUMPUR - Bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mendedahkan telah mengetahui pengguguran jawatannya sebelum pengumuman dibuat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, semalam. Menurutnya, ketika diminta kepastian tentang penggugurannya, Najib hanya mengangguk. "Beliau (Najib) beritahu (pengguguran Muhyiddin) selepas perbincangan dan berikan pandangan serta pendapat beliau dan saya juga jelaskan apa-apa yang patut saya jelaskan. "Kemudian saya tanya... lagi »

Skandal 1MDB: Tak perlu tangguh mesyuarat PAC

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 13 minit yang lalu
Badan Pemikir Kajian Politik Untuk Perubahan (KPRU) hari ini mempertikaikan pengumuman Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) Datuk Nur Jazlan Mohamed bahawa susulan pelantikannya sebagai Timbalan Menteri Dalam Negeri dalam rombakan kabinet semalam, semua prosiding yang diatur pada Ogos termasuk membabitkan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) akan ditangguhkan sehingga ahli baharu PAC dilantik pada sidang Dewan Rakyat akan datang. KPRU ingin membawa perhatian umum kepada Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat di mana dinyatakan dalam Peraturan 77(3) bahawa ... lagi »

Pecat TPM: Amaran timbalan pengerusi tetap Umno pada Najib

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 13 minit yang lalu
Timbalan Pengerusi Tetap Umno Datuk Mohamad Aziz memberi amaran bahawa rombakan kabinet, termasuk pengguguran Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai timbalan perdana menteri, boleh memusnahkan parti. “Ini tidak baik sama sekali untuk Umno yang mana tindakannya pada depan depan akan memusnahkan parti. “Jika ia berlaku kita tahu siapa yang harus dipersalahkan,” beliau dipetik sebagai berkata oleh *TheStar*. Mohamad juga speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor mengingatkan Najib bahawa kedudukannya, seperti Muhyiddin, dikecapi hasil sokongan akar umbi. Muhyiddin yang juga timbalan presid... lagi »

Nasib 'kereta kebal' Umno dari Sabah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 19 minit yang lalu
Tokoh penting yang bertanggungjawab membawa Umno masuk ke Sabah dan pernah digelar "kereta kebal" oleh Datuk Seri Najib Razak akhirnya kini diketepikan, gara-gara mainan politik sesetengah pemimpin negeri itu. Dilucutkan jawatan sebagai Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Shafie Apdal bagaimanapun dilaporkan tetap tabah serta reda. Namun di sebalik ketenangan itu beliau dan pegawainya tetap bimbang kerana tempoh pilihan raya umum akan tiba tidak terlalu lama lagi. Seorang pegawai kanan Shafie memberitahu *Malaysiakini*, Naib Presiden Umno itu adalah antara orang ya... lagi »

Adakah Nazir Razak akan menyelamatkan Malaysia?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 22 minit yang lalu
oleh Rita Jong PETALING JAYA: Malaysia telah menjadi tumpuan berita atas sebab-sebab yang tak kena. Kemelut 1MDB (1Malaysia Development Bhd) telah menjadi senjata untuk bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, menyeru secara terbuka supaya Perdana Datuk Seri Najib Razak disingkirkan. Parti-parti politik di kedua-dua belah sisi terperangkap dalam perbalahan sesama sendiri. Ini satu masa yang amat buruk bagi politik Malaysia. Menambah kepada keadaan huru-hara ini adalah satu laporan dalam *Asia Sentinel* baru-baru ini bahawa adik Najib, Datuk Seri Nazir Razak, yang juga seorang p... lagi »

Apandi Ali ganti Ghani Patail, Zahid ganti Muhyiddin - Carian google mencanak !

atsixty pada ZAKRI ALI - 28 minit yang lalu
*Carian google hari ini tiba-tiba mencanak naik dengan pencarian maklumat dua nama yang saya sebutkan di atas.* *Berpusu-pusu orang mencari maklumat berkenaan Mohamed Apandi Haji Ali dan berpusu-pusu juga orang taip nama Abdul Ghani Patail.* *Selain daripada kedua-dua nama di atas, ada lagi carian lain yang turut sama meningkat naik dari saat ke saat. Antaranya adalah:* - *UMNO* - *1MDB* - *Najib Razak* - *Zahid Hamidi* - *Tan Sri Muhyiddin Yassin* - *Cabinet Reshuflle* *Boleh dilihat semuanya berkisar tentang suasana kepimpinan negara kita yang diketuai oleh Pe... lagi »

Pecat TPM: Facebook Najib dibanjiri mesej 'letak jawatan'

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 49 minit yang lalu

Ahli Umno ‘tak senang’ dengan kabinet baru - Zam

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 50 minit yang lalu

Crown prince willing to die for his beloved Johor

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 52 minit yang lalu
Tunku Ismail Sultan Ibrahim posts a heartfelt message of allegiance to Johor hours after a shocking Cabinet reshuffle announcement. [image: demi-johor] PETALING JAYA: The Crown Prince of Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim has made a heartfelt declaration of allegiance to his state, posting his message on Facebook and stating that he was even willing to die for it. Dressed in army fatigues and looking at the camera wearing a grim expression, the bright red, white and blue Johor flag formed the backdrop of the image with the words, “DEMI JOHOR” (For Johor) in white capital letters embla... lagi »

Tidak wajar singkir Muhyiddin kerana skandal 1MDB

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 52 minit yang lalu
ALOR SETAR - Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak wajar dilucutkan jawatan Timbalan Perdana Menteri jika kelantangannya terhadap isu 1MDB dijadikan ukuran. Penganalisis politik Universiti Utara Malaysia (UUM), Md Shukri Shuib berkata, semua pemimpin layak menyuarakan pandangan masing-masing terhadap isu berbangkit. “Situasi sekarang, rakyat tertanya-tanya kenapa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengambil tindakan drastik dengan menyingkirkan Muhyiddin. “Sedangkan banyak lagi isu yang perlu diselesaikan bersama melibatkan 1MDB, GST dan peningkatan kos sara hidup,” katanya. M... lagi »

Badan pemikir pertikai PAC tangguh prosiding skandal 1MDB

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 52 minit yang lalu
Sebuah badan pemikir mempertikaikan pengumuman penangguhan prosiding Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) terhadap 1MDB susulan pelantikan pengerusinya sebagai anggota jemaah menteri. Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) berhujah Peraturan 77(3) Dewan Rakyat menyebut semasa ketiadaan pengerusi atau naib pengerusi PAC kerana keuzuran atau sebab lain, PAC hendaklah memilih salah seorang anggotanya mempengerusikan mesyuarat. “Hal ini bermaksud, prosiding PAC yang diatur pada Ogos membabitkan 1MDB tidak perlu ditangguhkan. “Sebaliknya, naib pengerusi PAC boleh mempengerusikan me... lagi »

Suasana Sedih Semasa Pemecatan Muhyiddin.. Gambar Sebagai Bukti

atsixty pada ZAKRI ALI - 58 minit yang lalu
*Suasana Sedih Semasa Pemecatan Muhyiddin. Najwa Mahiaddin, anak kepada bekas timbalan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang digugurkan dari Kabinet hari ini menyerahkan nasib keluarga mereka kepada Tuhan.* *"Allah knows best (Allah yang Maha Mengetahui)," tulisnya di laman Twitternya di akaun @najwamahiaddin pada jam 1.55 tengah hari, beberapa minit selepas pengumuman rombakan Kabinet diumumkan perdana menteri.* *Beliau yang merupakan seorang penyanyi dan penulis lagu berkata demikian mengulas kenyataan Datuk Seri Najib Razak yang mengeluarkan bapanya dari barisan Kabin... lagi »

Selepas Musa Hitam dan Ghaffar Baba,

atsixty pada ZAKRI ALI - Sejam yang lalu
Putra Persia II [image: Putra Persia II's photo.] * Muhyiddin adalah TPM ketiga dari Johor yg disingkirkan dlm sejarah Politik Tanah Melayu.* * Musa dan Ghaffar tidak memberontak spt Anwar Ibrahim. Kerana Anwar difitnah...* * Kita lupakan ttg Musa,Ghaffar dan Anwar. Kita tunggu apakah Muhyiddin juga spt mereka... kerana bangsa Johor terkenal dgn KESETIAAN..* * Hanya org JOHOR kenal Bangsa JOHOR.* * Pada Ibu2,Bapa2,Abang2,Kakak2 dan Adik2 yg nak cari menantu atau pasangan dari Johor...* * Ini lah yg gua maksudkan Bangsa JOHOR..* * gua tambah sikit kat sajak usman awang ni..* * Hen... lagi »

"Mukhriz Dirundung Dilema, Kedah Terumbang Ambing"

kerengga pada KERENGGA - Sejam yang lalu
Dato' Dr Mohd Hayati bin Othman 1. Negeri Kedah kini berada dalam keadaan tidak menentu ekoran Menteri Besar, Dato' Seri Mukhriz Mahathir dilihat terumbang ambing mendepani situasi politik semasa khususnya pergolakan dalaman Umno-BN. 2. PAS Kedah tidak menolak kemungkinan Umno Negeri Kedah sedang turut dicengkam pertembungan dalaman yang cuba disembunyikan sebagaimana sedang berlaku dalam

[BERGAMBAR] Yang Pelik, Yang Aneh, Yang Lucu & Yang Teruk

Green Boc pada KELAB GREENBOC - Sejam yang lalu
C*erita pelik lima pengumuman serentak semalam…* Apakah kebetulan atau konspirasi? KETIKA Perdana Menteri Malaysia Ke-6 sedang menarik perhatian dunia berhubung skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB), persoalan wang dalam akaun peribadi, aset anak isterinya dan tindakan sesetengah pemimpin Umno yang mempersoal kepemimpinannya, Datuk Seri Najib Razak hari ini menampakkan ‘belang’. Menduduki kerusi Perdana Menteri pada 2009 selepas ‘turut memberi tekanan’ kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi supaya meninggalkan Putrajaya, Najib hari ini mengumumkan ‘pemecatan’ beberapa menteri ka... lagi »

Rombakan Kabinet akan musnahkan parti, kata timbalan pengerusi tetap Umno

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sejam yang lalu
Keputusan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menggugurkan Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin daripada Kabinet akan menghancurkan parti tidak lama lagi, kata timbalan pengerusi tetap parti Tan Sri Mohamad Aziz. Beliau memberitahu The Star, Najib sewajarnya dipersalahkan sekiranya Umno jatuh, kerana beliau bertanggungjawab menyingkirkan Muhyiddin dan naib presiden parti Datuk Seri Shafie Apdal daripada Kabinet. Speaker Dewan Undangan Negeri Johor itu mengingatkan Najib yang beliau memerintah parti itu kerana adanya sokongan daripada akar umbi, sama seperti Muhyiddin... lagi »

Inilah 6 Langkah terdesak Najib untuk menyelamatkan dirinya

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - Sejam yang lalu
Peguam muda, Mohd Fitri Asmuni melalui analisanya telah mengemukakan menyenaraikan 6 tindakan terdesak yang terpaksa diambil PM Najib sebagai langkah untuk melepaskan dirinya dari terjerut ke dalam kancah skandal 1MBD yang semakin menghampirinya. Kita belum pasti apakah langkah-langkah seterusnya yg bakal diambil oleh Najib.Khabar-khabar angin mengatakan Taikoon Tong Kooi Ong bakal ditahan.... Rafizi dan Tony Pua bakal berdepan tindakan siasatan... Bagaimana pula nasib Pn Zetti? Terlalu banyak tanda tanya yg berligar di sekeliling kita; semua ini adalah gara-gara kemelut 1MBD. O... lagi »

Tan Sri Muhyiddin suara guru dan pelajar suara keramat.

mantaro pada SISI BUKIT - 2 jam yang lalu
Tan Sri Muhyiddin kena ambil ikhtibar, kenapa beliau" dipecat"oleh Perdana Menteri.Kena renung balik , apa beliau buat dengan sistem pendidikan.Menjadikan guru dan murid tikus putih makmal. Tan Sri Muhyiddin sepatutnya tahu suara guru dan murid , suara keramat.Mereka ada"daulat".Tanyalah sama guru dan pelajar yang keluarga mereka tidak berpolitik, semuanya marah dengan sistem pendidikan yang bermenterikan Tan Sri Muhyiddin. MUHYIDDIN mungkin lupa dengan kezaliman yang dilakukannya dengan mempunyai pegawai yang "yes man". HATI guru dan murid sudah cukup sengsara. Timbalan Preside... lagi »

Apakah tindakan Muhyiddin seterusnya? - MSO

atsixty pada ZAKRI ALI - 3 jam yang lalu
*ULASAN MALAM* *Rombak* kabinet diumumkan Najib Razak tengah hari tadi dan penyingkiran Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Perdana Menteri terus menjadi bahan percakapan umum. Kisah ini akan terus menjadi topik hangat seminggu dua ini. Walaupun pengumuman itu muktamad, tetapi ulasan dan pandangan terhadap kabinet baharu itu akan terus berlaku dengan berbagai pandangan dan persepsi mengenainya. Ada beberapa perkara yang menunjal-ninjal kepala orang ramai khususnya pemerhati politik ekoran rombakan kabinet itu. Antaranya apakah Ahmad Zahidi Hamidi yang dilantik menjadi TPM mampu u... lagi »

Majalah Time nasihat Obama elak Najib

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 jam yang lalu
Sebuah artikel yang disiarkan oleh majalah Time semalam menyarankan supaya Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama mengelak bertemu Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Abdul Razak. Mendahului senarai lima sebab untuk Obama berbuat demikian ialah skandal 1MDB. Menurutnya, semua berita dari Malaysia adalah negatif dan ia menegaskan bahawa Najib memecat timbalan beliau dan peguam negara semalam, yang didakwanya satu tindakan untuk membersihkan pengkritik. Laporan yang diterbitkan dalam talian itu semalam berkata, Perdana Menteri Britain, David Cameron berdepan tekanan domesti... lagi »

FB PM dibanjiri mesej 'letak jawatan'

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 jam yang lalu
Laman Facebook Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak telah dibanjiri dengan mesej "#najibletakjawatan" sejak semalam, selepas beliau menggugurkan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin. Dalam posting Najib mengenai kabinet barunya, ruangan komen telah dibanjiri hampir keseluruhannya dengan mesej yang sama: #najibletakjawatan. Sehingga pagi ini, terdapat sejumlah 34,952 komen, kebanyakan dengan hashtag #najibletakjawatan. Post ini juga mendapat 16,926 'likes'. Beberapa penyokong Najib berusaha untuk menangani kebanjiran spam itu dengan hastag "#WeSupportYouNajibRazak".

Siapa pula anggota Pasukan Petugas Khas siasat 1MDB?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 jam yang lalu
*KUALA LUMPUR:* Selepas pemecatan mengejutkan terhadap Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail, PAS bimbang wujudnya gangguan dan campur tangan yang bakal menghalang Pasukan Petugas Khas ini daripada terus menyiasat isu 1MDB secara telus dan beramanah. "Oleh itu, PAS memohon Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz selaku salah satu ketua Pasukan Petugas Khas isu 1MDB dapat bertindak mendedahkan semua anggota penyiasat di dalam pasukan tersebut dengan kadar segera," kata Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man. Ini, ujarnya bagi membolehkan mereka dikenali umum sambil ... lagi »

'Muhyiddin, Shafie tidak boleh diam'

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 jam yang lalu
Hari ini, rasmilah bahawa Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak lagi menjadi timbalan perdana menteri dan menteri pendidikan. Turut digugurkan, Datuk Seri Shafie Apdal dari jawatan menteri kemajuan luar bandar dan wilayah. Sebaik selepas pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, kedua-duanya nampaknya menerima keputusan tersebut dengan reda dan berlapang dada. Walau tidak lagi bergelar menteri, Muhyiddin, 68, dan Shafie, 57, juga cuba menunjukkan bahawa kritikan dan persoalan yang dilontarkan mereka adalah “demi rakyat”. Parti pembangkang kini berusaha untuk merisik mereka, namu... lagi »

Hormat Muhyiddin, beliau masih orang nombor dua dalam Umno, kata MB Johor

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 jam yang lalu
Umno bahagian di Johor boleh menjemput Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin merasmikan mesyuarat mereka kerana beliau masih memegang jawatan itu walaupun tidak lagi menjadi timbalan perdana menteri, kata menteri besarnya. Datuk Mohamed Khaled Nordin mengingatkan ahli Umno agar terus menghormati Muhyiddin sebagai orang nombor dua dalam parti walaupun tidak lagi menganggotai Kabinet, menyatakan ia merupakan prerogatif perdana menteri untuk menggugurkan timbalannya. "Semasa perdana menteri datang ke Johor pada 15 Mei 2015 yang lepas, Perhubungan Umno Johor membuat keputusa... lagi »

Panas .. Ummi Hafilda telanjangkan Najib

PBO™ pada pen buruk online ™ - 3 jam yang lalu
Saksi kes liwat pertama Datuk Seri Anwar Ibrahim, Umi Hafilda Ali mengumumkan keluar Umno kerana tidak puas hati dengan pengguguran Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai timbalan perdana menteri. Beliau malah mengumumkan perkara itu kepada media di rumah Muhyiddin di Bukit Damansara hari ini, yang menyaksikan penyokongnya mula berkumpul. "Atas apa yang berlaku terhadap Tan Sri Muhyiddin Yassin hari

[TERKINI] Najib Tersilap Langkah Pecat Muhyiddin, Bakal Terima "Hukuman Berat" Dari Rakyat...

atsixty pada ZAKRI ALI - 3 jam yang lalu
*Sokongan untuk Muhyiddin melimpah ruah di FacebookRakyat Malaysia menzahirkan sokongan masing-masing kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin di laman Facebook peribadinya hari ini, tidak lama selepas beliau memuat naik satu kenyataan, respons kepada penyingkirannya sebagai timbalan perdana menteri. * *Kenyataan yang disiarkan 3 jam lalu, setakat ini menerima Like daripada lebih 131,000 orang (162,509 setakan pukul 10:45 pm) dan dikongsi lebih 31,000 kali. Ramai yang melahirkan sokongan kepada Muhyiddin dan ada yang mengkritik Perdana Menteri Datuk Seri Najib R... lagi »

MUHYIDDIN AKAN LEPASKAN JAWATAN SEBAGAI TIMBALAN PRESIDEN UMNO SECARA SUKARELA ATAUPUN DIPAKSA?????

OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 3 jam yang lalu
*Kini para pengalanslisi dan pemerhati politik akan memberikan tumpuan mereka kepada gerak balas yang akan dibuat oleh Timbalan Presiden UMNO Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini. Beliau menyatakan akan mengada sidang akhbar di kediamannya di Bukit Damansara jam 11 pagi ini.Muhyiddin mempunyai beberapa gerakan yang perlu difikirkan dengan mengambil kira risiko yang bakal beliau hadapi.Pertama, Muhyiddin akan mengumumkan untuk terus memegang jawatan dalam parti sebagai Timbalan Presiden UMNO dan menjadi ejen “Check and Balance” kepada pentadbiran kera... lagi »

Dinamika politik harapan baharu

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
*Oleh Abd Shukur Harun* Politik bukan sebuah dunia angan-angan dan khayalan atau sebuah mimpi indah untuk mendapatkan kuasa tetapi politik ialah sebuah dunia yang sangat dinamik, hamparan realiti dan pragmatik sifatnya. Sebab itulah mereka yang mahu melibatkan diri dalam politik mestilah bersedia untuk menghadapi dunia realiti, menerima hakikat bahawa politik itu – yang tentunya mengenai kuasa – bukan boleh dirancang hanya berdasarkan khayalan dan jangkaan menurut emosi serta khyalan. Maka itu mereka yang menjadi pemimpin politik atau aktivisnya perlu bersikap realistik, menerima hak... lagi »

PEMECATAN PEGUAM NEGARA MELANGGAR PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN : ADAKAH IANYA BERKAITAN DENGAN SIASATAN KES 1MDB DAN AKAUN MISTERI PERDANA MENTERI?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
*Oleh DATO’ MAHFUZ OMAR* Hari ini Malaysia digemparkan dengan rombakan kabinet yang menyaksikan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyidin Yasin dan beberapa orang lagi Menteri digugurkan. Selain itu, Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail juga telah ditamatkan perkhidmatannya pada hari ini atas alasan kesihatan. Saya akan mengulas berkaitan rombakan kabinet ini pada kesempatan yang lain. Sebagaimana yang kita maklum, pengguguran atau pelantikan mana-mana Menteri adalah bidang kuasa prerogatif seorang Perdana Menteri sebagaimana yang digariskan di dalam Perlembagaan Persekutuan. 2... lagi »

"Mukhriz Dirundung Dilema, Kedah Terumbang Ambing"

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
*Oleh Dato' Dr Mohd Hayati bin Othman* 1. Negeri Kedah kini berada dalam keadaan tidak menentu ekoran Menteri Besar, Dato' Seri Mukhriz Mahathir dilihat terumbang ambing mendepani situasi politik semasa khususnya pergolakan dalaman Umno-BN. 2. PAS Kedah tidak menolak kemungkinan Umno Negeri Kedah sedang turut dicengkam pertembungan dalaman yang cuba disembunyikan sebagaimana sedang berlaku dalam Umno di peringkat nasional. 3. Terkini menyaksikan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin digugurkan dari rombakan kabinet yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Dato' Sri Mohd Naji... lagi »

Gerakan Harapan Baru sedia ambil alih Kita, jadi alternatif PAS

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
[image: Jawatankuasa protem Gerakan Harapan Baru sedang mempertimbangkan dua pendekatan terbaik ke arah menjadi sebuah parti politik sebagai alternatif kepada PAS. – Gambar fail The Malaysian Insider, 29 Julai, 2015.] Jawatankuasa protem Gerakan Harapan Baru sedang mempertimbangkan dua pendekatan terbaik ke arah menjadi sebuah parti politik sebagai alternatif kepada PAS. Gerakan Harapan Baru (GHB) menyasarkan untuk mengambil alih parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (Kita) dan melancarkan ia semula pada Hari Merdeka sebagai alternatif kepada PAS. Satu sumber memberitahu The Malays... lagi »

Muhyiddin memang cari nahas, kata Nazri Aziz

kerengga pada KERENGGA - 4 jam yang lalu
Penyingkiran Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak mengejutkan kerana beliau langgar keputusan Kabinet, kata Menteri Pelancongan Datuk Seri Nazri Aziz. – Gambar fail The Malaysian Insider, 28 Julai, 2015. Penyingkiran Tan Sri Muhyiddin Yassin daripada jemaah menteri tidak mengejutkan kerana beliau memang terang-terangan melanggar keputusan Kabinet berhubung isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB),

Mampukah rombakan Kabinet selamatkan Najib, soal penganalisis

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
Walaupun Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak membersihkan Kabinet daripada penentangnya seperti Tan Sri Muhyiddin Yassin, masih tidak jelas sama ada beliau akan dapat menutup mulut pengkritik lain dalam Umno dan mendapatkan semula sokongan orang ramai yang semakin merosot. Dari satu segi, Kabinet yang teguh di belakangnya akan memberikan perdana menteri ruang menangani kebimbangan mengenai ekonomi - kebimbangan nombor satu kebanyakan pengundi mengikut kaji selidik dibuat - dengan harapan mendapatkan semula sokongan rakyat. Dari sudut lain, keadaan dan masa rombakan itu menimbulkan... lagi »

" ELOKLAH LEPAS JAWATAN. JADI PENGERUSI PUN TAKDOK MENDATANGKAN APA APA KESAN PUN "

tikaq buloh pada tikaqbuloh blog - 4 jam yang lalu
Tiap-tiap tahun bentang hasil keputusan kira-kira negara, tiris, tiris, tiris. Kementerian ini tiris, kementerian itu tiris, habis semua tiris. Tapi sembang saja lah, tindakan apa pun takdok, alih-alih wang rakyat juga yang hilang. Baik hang lepas jawatan, duduk dalam pac takde kesan apa pun, cukup tahun bentang laporan itu saja. KUALA LUMPUR: Timbalan Menteri Dalam Negeri yang baharu, Datuk Nur Jazlan Mohamed mengumumkan akan melepaskan jawatannya selaku Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC). Dalam pada itu, Nur Jazlan turut mengumumkan penangguhan semua prosiding ... lagi »

Pengguguran Muhyiddin: Orang Johor Marah

atsixty pada ZAKRI ALI - 4 jam yang lalu
*Dua laman facebook yang menunjukkan sokongan kuat daripada golongan muda terhadap veteran UMNO yang merupakan anak Johor, Tan Sri Muhyiddin Yassin. - Foto Facebook JOHOR BAHRU, 28 Julai:Kebanyakan penduduk Johor terutama generasi muda, meluahkan rasa tidak puas hati mereka di media sosial selepas berita pengguguran Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Perdana Menteri diumumkan, tengah hari tadi.Ramai yang memberikan kata-kata semangat dan sokongan kepada Muhyiddin, 68, anak kelahiran Johor dan veteran politik UMNO ... lagi »

BERAPI!!! (Gambar) MB Kedah, DS Mukhriz Di Kediaman Bekas TPM, DS Muhyiddin Lebih 2 Jam Timbul Persoalan.. Jom Terjah!!!

sahabat sejati pada SEDAKA Sejahtera™ - 4 jam yang lalu
*KUALA LUMPUR:* Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir tidak mempunyai sebarang komen ketika ditanya mengenai Tan Sri Muhyiddin Yassin yang digugurkan sebagai timbalan perdana menteri. "Saya tidak mempunyai komen, terima kasih," katanya kepada pemberita sebaik sahaja keluar dari kediaman Muhyiddin di Bukit Damansara di sini, malam Selasa. Mukhriz yang merupakan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah melawat Muhyiddin berada di kediaman bekas timbalan perdana menteri itu selama hampir dua setengah jam. Ditanya adakah beliau akan menghadiri sidang media yang diadakan Muh... lagi »

The Three Stooges ?

atsixty pada ZAKRI ALI - 4 jam yang lalu
Muhammad Faisal Saad's photo. [image: Muhammad Faisal Saad's photo.] Muhammad Faisal Saad *kita suka baca tun m bantai najib...tun m bantai paklah ...paklah bantai tun m dan mudin hentam najib... tapi diwaktu yg sama kita lupa kekayaan mereks itu dan keperitan rakyat alami dlm tindakan dasar mereka.....*

Cananglahnie: Dengar ni betul2 apa TSM cakap

atsixty pada ZAKRI ALI - 4 jam yang lalu
Cananglahnie: Dengar ni betul2 apa TSM cakap: Dengar ni betul2 apa TSM cakap.Macai2 jangan ikut perangai setan pekak .... bila org cakap perkara yg betul terus melenting. Tak ... lagi »

Apakah nasib Muhyiddin selepas ini........?

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 4 jam yang lalu
JUGA KERANA 1MDB, MUHYIDDIN BAKAL DIPECAT DARIPADA UMNO? shahbudindotcom Walaupun sudah dipecat sebagai Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin masih lagi merupakan Timbalan Presiden UMNO sehinggalah pemilihan UMNO yang akan datang. Oleh kerana pemilihan UMNO yang sepatutnya diadakan pada 2016 telah ditangguhkan selama 18 bulan lagi untuk memberi laluan kepada pengukuhan parti dan pilihanraya ke 14 terlebih dahulu, ia dijangka hanya akan diadakan pada tahun 2018. Ini bermakna, meskipun tanpa jawatan dalam kerajaan, Muhyiddin masih lagi merupakan pemimpin nombor dua dalam UMNO ... lagi »

Tetap pendirian isu 1MDB walaupun disingkirkan, kata Muhyiddin

atsixty pada ZAKRI ALI - 5 jam yang lalu
[image: Tan Sri Muhyiddin Yassin hadir ke program Persidangan Antarabangsa Matrix Global School di Bandar Baru Sendayan, Seremban, hari ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 28 Julai, 2015.] Tan Sri Muhyiddin Yassin hadir ke program Persidangan Antarabangsa Matrix Global School di Bandar Baru Sendayan, Seremban, hari ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 28 Julai, 2015. Tan Sri Muhyiddin Yassin hadir ke program Persidangan Antarabangsa Matrix Global School di Bandar Baru Sendayan, Seremban, hari ini. Tan Sri Muhyiddin Yassin menyatakan keredaannya... lagi »

Cuti pegawai, anggota polis dibekukan - KP Kuala Lumpur

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
[image: tajuddinM] *Tajuddin berkata, pembekuan cuti pegawai dan anggota adalah perkara biasa namun ianya terhad dalam keadaan sekarang. * KUALA LUMPUR, 29 Julai: Polis Kuala Lumpur membekukan cuti anggota dan pegawainya bagi menghadapi kemungkinan berlaku kejadian yang tidak diingini di ibu negara susulan pelbagai isu kontroversi yang melanda negara. Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Tajuddin Md Isa berkata, pembekuan cuti pegawai dan anggota adalah perkara biasa namun ianya terhad dalam keadaan sekarang. Menurutnya, pada musim perayaan lalu, hanya 10 peratus anggota dan pegawai diben... lagi »

Skandal 1MDB: Muhyiddin memang cari nahas, kata Nazri Aziz

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
Penyingkiran Tan Sri Muhyiddin Yassin daripada jemaah menteri tidak mengejutkan kerana beliau memang terang-terangan melanggar keputusan Kabinet berhubung isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB), kata Datuk Seri Nazri Aziz. Menteri pelancongan dan kebudayaan itu berkata, ucapan Muhyiddin pada mesyuarat Umno bahagian Cheras Ahad lalu keterlaluan hingga tidak dapat dibendung lagi mengakibatkan tindakan tersebut diambil. "Dalam Kabinet, kita sudah bersetuju, hanya Husni boleh cakap mengenai 1MDB sehinggalah pasukan petugas khas selesai menjalankan tugasnya," katanya merujuk kepada Me... lagi »

. PANAS SAMA PANAS, API BAKAR API.

atsixty pada ZAKRI ALI - 5 jam yang lalu
Edward Stephen Edward Stephen [image: Edward Stephen Edward Stephen's photo.] p/s: Dengan pengguguran Muhyidin Yassin sebagai TPM dan perlantikan kabenit baharu melibatkan angota jawatankuasa PAC. Apakah isu 1MDB akan sepi? Apakah Muhyidin Yassin akan tutup mulut? Apakah Abdul Gahni Patail turut tutup mulut? Apakah rakyat akan yakin nasib mereka terus mendapat pembelaan sewajarnya dengan menteri-menteri terkini yang adalah menurut citarasa Najib Razak? Jelas PRU-14 adalah tangga kepada Najib Razak and the gang BN/ UMNO untuk terus berkuasa dan mengaut untung dengan mencekek leher rak... lagi »

Ayuh Bangsa Johor, bersatu kuburkan UMNO!! - seru anak Johor

Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - 5 jam yang lalu
Kebanyakan penduduk Johor terutama generasi muda, meluahkan rasa tidak puas hati mereka di media sosial selepas berita pengguguran Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Perdana Menteri diumumkan, tengah hari semalam. Ramai yang memberikan kata-kata semangat dan sokongan kepada Muhyiddin, 68, anak kelahiran Johor dan veteran politik UMNO yang menunjukkan prestasi yang membanggakan semua penduduk negeri itu. Antara laman Facebook penyokong kuat Johor adalah laman bukan politik ‘Persatuan Bangsa Johor’ yang mempunyai lebih 155,000 pengikut. Facebook berkenaan aktif dengan enam po... lagi »

Apakah tindakan Muhyiddin seterusnya?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
*Rombak* kabinet diumumkan Najib Razak semalam dan penyingkiran Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Perdana Menteri terus menjadi bahan percakapan umum. Kisah ini akan terus menjadi topik hangat seminggu dua ini. Walaupun pengumuman itu muktamad, tetapi ulasan dan pandangan terhadap kabinet baharu itu akan terus berlaku dengan berbagai pandangan dan persepsi mengenainya. Ada beberapa perkara yang menunjal-ninjal kepala orang ramai khususnya pemerhati politik ekoran rombakan kabinet itu. Antaranya apakah Ahmad Zahidi Hamidi yang dilantik menjadi TPM mampu untuk memperkuatkan kedudukan... lagi »

DAP desak sidang tergempar Parlimen, mahu undi percaya/tak percaya terhadap Najib

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 28 JULAI: DAP mencabar Datuk Seri Najib Razak supaya memanggil mesyuarat tergempar Parlimen segera untuk membolehkan undi percaya/tak percaya diadakan terhadap beliau sebagai Perdana Menteri. Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang berkata, Parlimen perlu menentukan keyakinan terhadap Najib selepas beliau merombak Kabinet dengan memecat Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Perdana Menteri, dan beberapa menteri lain serta menggantikan Peguam Negara Tan Sri Gani Patail. Katanya, Muhyiddin dan beberapa menteri yang disingkirkan telah mendesak Najib supaya bercakap benar tent... lagi »

Cerita pelik lima pengumuman serentak

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
Apakah kebetulan atau konspirasi? [image: artikel] *KETIKA* Perdana Menteri Malaysia Ke-6 sedang menarik perhatian dunia berhubung skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB), persoalan wang dalam akaun peribadi, aset anak isterinya dan tindakan sesetengah pemimpin Umno yang mempersoal kepemimpinannya, Datuk Seri Najib Razak hari ini menampakkan ‘belang’. Menduduki kerusi Perdana Menteri pada 2009 selepas ‘turut memberi tekanan’ kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi supaya meninggalkan Putrajaya, Najib hari ini mengumumkan ‘pemecatan’ beberapa menteri kanan, termasuk Timbalan Perdana Ment... lagi »

Semua pemimpin BN bertaraf menteri perlu nyata pendirian tentang 1MDB

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 28 JULAI: DAP mahu semua pemimpin parti komponen Barisan Nasional yang memegang jawatan Menteri menyatakan pendirian mereka secara terbuka terhadap skandal 1MDB, seperti yang telah dilakukan oleh Timbalan Perdana Menteri. Ketua Sosialis Muda DAP (DAPSY) Kebangsaan, Teo Kok Seong berkata, para menteri perlu bertanggungjawab dalam hal yang melibatkan wang rakyat, dan bukan ghairah menunggu jawatan untuk parti masing-masing dalam rombakan kabinet yang bakal berlaku. Katanya, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah pun secara terbuka menyuarakan pendirian beliau terhadap skandal 1M... lagi »

Menggamit memori 1998 di Bukit Damansara

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
[image: Menggamit memori 1998 di Bukit Damansara] Keadaan perkarangan rumah Muhyiddin selepas digugurkan sebagai Timbalan Perdana Menteri. KUALA LUMPUR - Peristiwa tahun 1998 ketika Tun Dr Mahathir Mohamad menggugurkan Datuk Seri Anwar Ibrahim kembali berulang di Bukit Damansara semalam. Rombakan Kabinet yang dibuat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak nyata mengejutkan ramai pihak apabila memecat timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Susulan tindakan itu, kediaman bekas Timbalan Perdana Menteri dipenuhi penyokong beliau yang mahu menyatakan solidariti terhadapnya. Seb... lagi »

KERANA 1MDB, MUHYIDDIN BAKAL DIPECAT DARIPADA UMNO?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
Walaupun sudah dipecat sebagai Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin masih lagi merupakan Timbalan Presiden UMNO sehinggalah pemilihan UMNO yang akan datang. Oleh kerana pemilihan UMNO yang sepatutnya diadakan pada 2016 telah ditangguhkan selama 18 bulan lagi untuk memberi laluan kepada pengukuhan parti dan pilihanraya ke 14 terlebih dahulu, ia dijangka hanya akan diadakan pada tahun 2018. Ini bermakna, meskipun tanpa jawatan dalam kerajaan, Muhyiddin masih lagi merupakan pemimpin nombor dua dalam UMNO sehinggalah tahun 2018 akan datang nanti. Ia bukan saja bermakna Najib ... lagi »

SETELAH MUHYIDDIN DIPECAT KINI NYAWA POLITIK MUKHRIZ PULA SEPERTI DIHUJUNG TANDUK

OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 6 jam yang lalu
*KENYATAAN MEDIABADAN PERHUBUNGAN PAS NEGERI KEDAH12 Syawal 1436 | 28 Julai 2015"Mukhriz Dirundung Dilema, Kedah Terumbang Ambing"1. Negeri Kedah kini berada dalam keadaan tidak menentu ekoran Menteri Besar, Dato' Seri Mukhriz Mahathir dilihat terumbang ambing mendepani situasi politik semasa khususnya pergolakan dalaman Umno-BN.2. PAS Kedah tidak menolak kemungkinan Umno Negeri Kedah sedang turut dicengkam pertembungan dalaman yang cuba disembunyikan sebagaimana sedang berlaku dalam Umno di peringkat nasional.3. Terkini menyaksikan Timbalan Perdana Men... lagi »

Dengar ni betul2 apa TSM cakap

canang pada Cananglahnie - 6 jam yang lalu
Dengar ni betul2 apa TSM cakap.Macai2 jangan ikut perangai setan pekak .... bila org cakap perkara yg betul terus melenting. Tak boleh tegur. Posted by Dato'Seri Zaienal on 27hb Julai 2015

Hadi harap Kabinet baharu Najib adil, telus

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
[image: Abdul Hadi Awang] KUALA LUMPUR - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini berharap barisan Kabinet baharu dapat terus menjalankan tugas dan tanggungjawab dengan adil dan telus. Beliau berkata, adalah terlalu awal bagi Pas untuk menyatakan pendapat berhubung barisan Kabinet itu yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini. "Kita tak boleh kata bersetuju atau tidak (dengan barisan Kabinet baharu)...kita tunggu sejauh mana mereka dapat laksanakan tugas khususnya bagi isu melibatkan rakyat dan negara," katanya kepada pemberita di sini, hari ... lagi »

Makan Besor......!!!!

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu

Tahukah Anda, Waktu Tidur Yang Tidak Diperbolehkan Dalam Islam?

Detik Islam pada Detik Islam - 6 jam yang lalu
Dalam Islam, semua perbuatan boleh menjadi ibadah. Begitu pula tidur, seperti yang dicontohkan oleh Rasulullah saw. Dalam Al-Quran, Allah swt pun menyuruh kita untuk tidur. Namun, ternyata ada dua waktu tidur yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk tidak dilakukan. iaitu: *1. Tidur di Pagi Hari Selepas Solat Subuh * Dari Sakhr bin Wadi'ah Al-Ghamidi radliyallaahu 'anhu bahwasannya Nabi shallallaahu' alaihi wasallam bersabda: "Ya Allah, berkahilah bagi ummatku pada pagi harinya" (HR. Abu dawud 3/517, Ibnu Majah 2/752, Ath-Thayalisi halaman 175, dan Ibnu Hibban 7/122 dengan sanad shah... lagi »

PAS harap kabinet baru adil, telus

atsixty pada ZAKRI ALI - 6 jam yang lalu
*Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berharap barisan kabinet baharu dapat terus menjalankan tugas dan tanggungjawab dengan adil dan telus.Beliau berkata terlalu awal bagi PAS menyatakan pendapat berhubung barisan kabinet itu yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini, lapor Bernama."Kita tak boleh kata bersetuju atau tidak (dengan barisan kabinet baharu)... kita tunggu sejauh mana mereka dapat laksanakan tugas khususnya bagi isu melibatkan rakyat dan negara," katanya kepada pemberita di Kuala Lumpur , hari ini.Beliau berkata demikian selepas mempen... lagi »

UPDATE - Muhyiddin Dipecat.. Zahid Hamidi TPM

atsixty pada ZAKRI ALI - 6 jam yang lalu
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan, Menteri Dalam Ngeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dilantik menjadi timbalannya, menggantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin. Najib mengumumkan demikian di pejabatnya di Putrajaya hari ini. Dalam ucapan pengumumannya, Najib berkata beliau sememangany bersikap terbuka dalam menerima kritikan. "Namun sebagai anggota Kabinet, perbezaan pendapat tidak sepatutnya dilakujkan di forum terbuka. "Ia juga bertentangan dengan konsep tanggungjawab bersama," katanya, mengulas keputusan untuk menggugurkan Muhyiddin. Berikut antara perubahan bar... lagi »

Suasana Sedih Semasa Pemecatan Muhyiddin.. Gambar Sebagai Bukti

Addin Deen pada Addin - 6 jam yang lalu
*Suasana Sedih Semasa Pemecatan Muhyiddin.* Najwa Mahiaddin, anak kepada bekas timbalan perdana menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang digugurkan dari Kabinet hari ini menyerahkan nasib keluarga mereka kepada Tuhan. "Allah knows best (Allah yang Maha Mengetahui)," tulisnya di laman Twitternya di akaun @najwamahiaddin pada jam 1.55 tengah hari, beberapa minit selepas pengumuman rombakan Kabinet diumumkan perdana menteri. Beliau yang merupakan seorang penyanyi dan penulis lagu berkata demikian mengulas kenyataan Datuk Seri Najib Razak yang mengeluarkan bapanya dari barisan Kabinet ba... lagi »

All calm in Muhyiddin's house, say visitors

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu

Reactions to Najib's Cabinet reshuffle

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu

Muhyiddin Dedah Segala Persoalan Pada Rabu, Mukhriz Tiba Di Kediamannya

Abu Luqman pada Media Orang Kampung - 6 jam yang lalu
KUALA LUMPUR: Tan Sri Muhyiddin Yassin akan menjawab segala persoalan dan pertanyaan susulan penggugurannya sebagai timbalan perdana menteri menerusi satu sidang media pada pagi Rabu. Beliau berkata, sidang media itu akan diadakan di kediamannya di Bukit Damansara pada pukul 11 pagi Rabu. "Saya telah pun mengeluarkan kenyataan saya pada hari ini dan media pun telah melaporkan tentang

SEMOGA BUMI MALAYSIA TIDAK AKAN DIKAWAL OLEH TANGAN2 KOTOR YAHUDI LAKNATULLAH

atsixty pada ZAKRI ALI - 7 jam yang lalu
Carls Carlie [image: Carls Carlie's photo.]*Seperti dijangka..selepas raya desakan untuk Ds Najib berundur semakin kuat..dikhabarkan Tun Mahathir akan bersama2 TS Muhyiddin serta Syafie Afdal n Zetty Aziz akan mngadap Agong untuk menyarankan undi x percaya terhadap kepimpinan Ds Najib..masa semakin berjalan menentukan untung rugi nasib rakyat Malaysia..sebelum temetrainya perjanjian perkongsian trans pasifik (TPPA)...*

Mission: Impossible - Rogue Nation

Dwi Asmara pada Dunia Cacamarba - 7 jam yang lalu
Film terbaru Tom Cruise 'Mission: Impossible-Rogue Nation' akan segera tayang di bioskop. Menjelang penayangannya pada 31 Juli nanti, Tom ikut mempromosikan film eksyen tersebut. Melalui akun twitternya, Tom Cruise memposting poster film 'Mission: Impossible-Rogue Nation'. Film ini awalnya dijadwalkan rilis pada hari Natal tahun ini atau pada akhir Desember mendatang. Menurut sejumlah sumber, jadwal rilis sengaja dimajukan karena pihak studio karena kalau dirilis pada akhir tahun ini harus berhadapan dengan dua film lainnya yang juga banyak ditunggu para moviegoers, yaitu Star War... lagi »





#

Tiada ulasan: