Sabtu, 15 Ogos 2015

5734. Baiki Hati.

(http://peceq.blogspot.com/2015/08/5730-objektif-dan-rangkaian-doa-doa.html)

♡ ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ ♡
◆▬▬▬▬▬ஜ  ஜ▬▬▬▬▬◆
☆•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•★´¨`*•.¸¸.•★
♡ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه ♡
◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩  ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆


اللهُــــــم ۩★۩ صَـلٌ ۩★۩ علَى سَــيدنـا مُحـمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل ســيدنا مُحـمَّـدْ ۩★۩ كما صلٌيت علَى ســيدنـا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وعلَى آل سًــيدنــُا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وبارك علَى ُسَــيدنـُا مُحــمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل سَـيدنا مُحـمَّــدْ ۩★۩ كما باركت علَى سًـيدنا إِبْرَاهِيمَ ۩★۩ وعلَى آل ًسيدنا إِبْرَاهِيمَ ً۩★۩ فى الْعَالَمِينَ ۩★۩ إن ك حَمِيدٌ مَجِيدْ

♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡

◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩ ♡ ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆

♡  الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
“”
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ
 •
“” 
Dari mana datangnya cinta, dari mata turun ke hati ... Mata dan hati saling berkait. Apa itu mata, apa itu hati. Mata pancaindera penglihatan. Allah Maha Besar dan setiap kejadian hanya Dia Yang Maha Mengetahui sebab musababnya. Allah menjadikan seseorang mempunyai mata dan anugerah tidak upaya melihat., hatilah yang digunakan untuk melihat.  Keupayaan hati melihat amat berbeza dengan mata yang melihat.

Pengucapan atau ungkapan-ungkapan sedemikian sering dilafazkan mengikut rentak keadaan. Sama ada rasa gembira atau kecewa atau berarus duka lara.

Contohnya mata hati, kata hati, detak hati, dalam hati, rintihan hati, pilunya hati, dalam hati berkata-kata, getaran hati, gerak hati, memilukan hati, terkesan di hati, kecewanya hati, gundahnya hati, senang hati, menyentuh hati, senangnya dalam hati, bila hati berkata-kata, getus hati, hasrat hati dan berdebar-debar rasa hati.

Contoh-contoh lain antaranya  ialah tidak terlintas di hati, terlintas di hati, tercetus di hati, cetusan hati, keluhan hati, menyakiti hati, permintaan hati, menyakitkan hati, dambaan hati, setulus hati, desakkan hati, menurut kata hati, permainan hati, resah hati, bila hati berkata-kata, susah hati, terasa di hati, meranalah hati, suka hati, mencuit hati, jernihnya hati, bersihnya hati, tulusnya hati, gementarnya hati, bersihnya hati, hati yang bersih, membersihkan hati dan gelora hati.

Banyak hal yang terkait dengan hati rupa-rupanya bila dihimpunkan begini.

Ada yang bersifat bagus dan ada yang kurang bagus atau tidak bagus langsung bila dikaitkan dengan hati.

Walau apa pun hati sering dikaitkan dengan roh yang merangkumi kejiwaan dan bersangkut paut juga dengan perasaan.

Dari hati juga terbit rasa kasih, rasa sayang, rasa suka, rasa bosan dan rasa benci. Dari hati juga timbul cita-cita, harapan, keinginan, kesungguhan, ketetapan, keyakinan dan juga hawa nafsu.

Yang menariknya ungkapan busuknya hati., adakah ungkapan tersebut benar?.

Sedangkan yang boleh membusukan ialah hempedu.

Antara sedar dengan tidak, rupa-rupanya banyak perkataan apabila digabungkan dengan hati, akan mencetuskan tafsiran yang baik dengan yang buruk.

Bila nampak antara baik dengan yang buruk, hal-hal sedemikian mengajak aku ber muhasabah diri kerana Allah.
Ungkapan yang berikut memberi dua impak yang berbeza. Contohnya "sakit hati", menggambarkan perasaan dengki seseorang kepada orang lain atau perasaan seseorang yang menerima akibat dari perbuatan orang lain. 

Perasaan seseorang yang menerima akibat dari perbuatan orang lain.,  juga bermaksud kepada dua keadaan "sakit hati", apabila "perbuatan" dari ayat tersebut dijadikan subjek.

Pertamanya  kesan perbuatan baik seseorang akan menimbulkan perasaan sakit hati dan rasa tidak senang serta perasaan kebencian seseorang yang lain yang sememangnya mempunyai perasaan hasad dengki.

Keduanya kesan perbuatan hasad dengki seseorang akan menjadikan mangsa perbuatannya itu mengalami perasaan sakit hati terhadap orang yang dengki kepadanya.

Perasaan "iri hati" boleh dipositifkan. Contohnya iri hati yang bersifat mencemburui.

Mencemburui kejayaan seseorang, akan memberi motivasi kepada seseorang yang lain untuk menyamai kejayaan, menyaingi kejayaan atau mengatasi kejayaan orang yang dicontohinya atau orang yang dicemburuinya.

Iri hati yang negatif lebih menurut acuan sikap dan sifat hasad dengki seseorang.

Wassalam.



  • #


    Muhammad al fatih

    Dikongsi secara umum  -  Semlm 2:54 PTG




    Hard grind to unravel MH370 mystery



    Joshua Ong

    Dikongsi secara umum  -  Semlm 10:52 PTG
    Najib mendidih, rakyat #Malaysia  menderita.
    Saya ‘mendidih’ bila diserang, kata Najib
    OLEH MOHD FARHAN DARWIS

    Published: 9 August 2015 12:33 PM

    Datuk Seri Najib Razak hari ini mengakui marah apabila diserang bertalu-talu di laman media sosial berhubung beberapa isu yang membelenggu pentadbirannya.

    Perdana menteri berkata sebelum pentadbirannya, turut terdapat beberapa isu yang membelenggu pentadbiran kerajaan namun tanpa media sosial, isu tersebut tidak "sepanas" dihadapi beliau sekarang.

    "Macam 1MDB, kita belum rugi. MAS kita terpaksa suntik dana RM6 bilion, realitinya pada tahun 80an, 90an ada lagi.

     "Isu-isu tertentu yang saya tak perlu kupas, tapi zaman dulu tiada media sosial, tak begitu panas, orang tidak tahu pun.

    "Hari ini belum apa-apa meletup jadi panas, saya pun mendidih je sepanjang masa, tidak adil," katanya, ketika berucap merasmikan mesyuarat perwakilan Umno Bahagian #PasirGudang  di Dewan Taman Mawar, Pasir Gudang, #Johor  hari ini.

    Beliau berkata, isu membabitkan syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) itu juga diperbesar-besarkan media sosial sedangkan syarikat itu belum lagi mengalami kerugian.

    "Dalam sejarah kita banyak lagi isu, 1MDB belum ada kerugian.

    "MAS kita dah tampung berapa bilion, penjualan saham MAS ini pun ada isu, nak sebut saya boleh sebut.

    "Kalau saya sebut saya membuka pekung di dada, kalau tak sebut saya pula yang dipersalahkan," katanya, dan disahut: "Bukalah!" oleh sekitar 700 perwakilan bahagian tersebut.

    Sehubungan itu, beliau berkata, Umno perlu menambah bilangan "cybertroopers" mereka untuk menangani serangan-serangan yang diterimanya.

    "Kalau kita sebut berkenaan askar kita, kita bukan sahaja menyifatkan askar kita di kalangan secara fizikal tetapi sekumpulan lagi yang perlu kita wujudkan dengan bilangan yang begitu ramai, iaitu saya anggap 'keyboard warrior' untuk Umno," katanya.

    "Ini adalah kerana pembentukan minda hari ini, soal persepsi lawan realiti, taburan benar lawan batil, sebaran fitnah tohmahan berada di hujung jari," kata ahli Parlimen Pekan itu lagi.

    Najib dalam ucapannya turut merakamkan penghargaan terhadap Umno Johor kerana masih memberi kepercayaan kepadanya meskipun 'terasa hati' dengan dirinya.

    "Terima kasih Umno #Johor , walaupun terasa hati, tapi beri kepercayaan. Tak mengapa, kita ada ubatnya, ada caranya. Kita boleh bermuafakat tapi prinsipnya kesetiaan kepada parti.

    "Saya faham sentimen di #Johor , Bukan saya tak faham, saya dengar. Yakinlah kita ada masa depan," katanya.

    Najib sebelum ini menggugurkan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai timbalan perdana menteri dalam rombakan Kabinet terbarunya bulan lalu.

    Muhyiddin merupakan ahli Parlimen #Pagoh  dan pernah memegang jawatan menteri besar #Johor , sebelum berpindah ke pentadbiran kerajaan di peringkat pusat. –

    - See more at:http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/saya-mendidih-bila-diserang-kata-najib#sthash.Sn1HvWuR.dpuf
    Tunjukkan sedikit

    (¯`• ßý: ¤§º£¡Ð™¤ •´¯)
    Kerana Allah kita berusaha untuk hidup dan kemudiannya mati
    dan 
    kepada Allah kita berdoa supaya Allah perkukuhkan Iman 
    kita semua hamba-Nya manusia yang hanya bersifat makhluk. 

    Aamiin Ya Allah Ya Rohman Ya Rohim Ya Rob...
    Meja peceq.blogspot.com  . 


    My Dashboard. 

    BERSIH 4, GHB hantar 500 petugas keselamatan-Salahuddin Ayub.

    mantaro pada SISI BUKIT - 2 minit yang lalu
    Timbalan pengerusi Gerakan Harapan Baru (GHB) Salahuddin Ayub hari ini mengumumkan kumpulannya akan menghantar 500 orang petugas keselamatan untuk mengawal perhimpunan Bersih 4 yang diadakan pada 29 Ogos ini. Bercakap pada satu sidang media, bekas naib presiden PAS itu berkata, pihaknya akan menghantar pasukan Amal Relief atau “Arif” yang mempunyai khidmat sama seperti Unit Amal dalam parti Islam tersebut. "Kita menyertai Bersih kerana ia perhimpunan aman, berhimpun secara aman dan menuntut satu pilihan raya yang adil," katanya pada sidang media di Shah Alam, Selangor hari ini. "Ki... lagi »

    Pentadbiran PAS Kelantan gagal teruskan corak kepimpinan Nik Aziz

    noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 10 minit yang lalu
    [image: Post Pic] KUALA LUMPUR: Bekas Ketua Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Hu Pang Chaw mendakwa corak pentadbiran kerajaan negeri Kelantan tidak memenuhi hasrat serta kehendak rakyatnya kerana dilihat lebih menumpukan kepada agenda keagamaan berbanding keperluan umum. Justeru tegas beliau, keadaan itu mewujudkan jurang perbezaan yang ketara dari sudut pentadbiran ketika di bawah kepimpinan Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. "Sebelum ini Allahyarham tok guru Nik Aziz telah melaksanakan pelbagai dasar yang dapat memenuhi hasrat atau kehendak semua lapisan masyarakat. ... lagi »

    Khalid Samad sifatkan kenyataan Nik Abduh tak relevan

    noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 10 minit yang lalu
    [image: Post Pic] SHAH ALAM: Bekas ahli jawatankuasa (AJK) PAS Pusat, Khalid Samad tidak bersetuju sekiranya ahli yang masih memegang jawatan dalam parti untuk meletak jawatan walaupun tidak menyokong kepimpinan utamanya. Ujarnya yang turut menyifatkan tindakan Ketua Pemuda PAS, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz yang mempelawa mereka yang berkenaan untuk keluar parti adalah tidak relevan sama sekali. Sehubungan itu, kata Khalid, ada dua perkara berbeza yang perlu diteliti oleh Ketua Dewan Pemuda PAS itu sebelum mempelawa mana-mana pemegang jawatan dalam parti Islam itu yang sudah ... lagi »

    PANAS - ANAK SULUNG TGNA SERTAI HARAPAN BARU

    atsixty pada ZAKRI ALI - 11 minit yang lalu
    *Posted by Jeebond BLM *

    Isu 1MDB perlu selesai demi kredibiliti Umno, kata Hishammuddin

    Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 13 minit yang lalu
    Naib Presiden Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata biarpun siasatan terhadap transaksi syarikat pelaburan strategik negara 1MDB akan memakan masa namun ia perlu diteruskan bagi mencari penyelesaian. – Gambar fail The Malaysian Insider, 15 Ogos, 2015. Isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) perlu diselesaikan bagi memastikan kredibiliti Umno tidak terjejas, kata Naib Presiden Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein. Justeru, katanya, biarpun siasatan terhadap transaksi syarikat pelaburan strategik negara itu akan memakan masa namun ia perlu diteruskan bagi mencari penyelesai... lagi »

    GHB sambut baik usul tubuh j/kuasa dana politik

    noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 16 minit yang lalu
    [image: Post Pic] SHAH ALAM: Gerakan Harapan Baru (GHB) menyambut baik usaha kerajaan yang mahu menubuhkan Jawatankuasa Konsultatif Nasional Mengenai Pembiayaan Politik (JKNMPP). Bekas ahli jawatankuasa (AJK) PAS Pusat Dr Dzulkefly Ahmad berkata usaha itu bagaimanapun perlu dipercepatkan dan tidak boleh ditangguh lagi memandangkan pelbagai isu berkaitrapat dengan pembiayaan dana politik bagi menghadapi pilihan raya umum dibangkitkan oleh banyak pihak sejak akhir-akhir ini. "Saya yakin semua parti-parti pembangkang akan bersetuju dan akan menyambut usul ini dengan baik. Ini adala... lagi »

    NUNJI15 langkah awal projek fiqh Malaysia - Dr Mujahid

    noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 39 minit yang lalu
    Oleh: Fatin [image: Foto Harapan Baru.] SHAH ALAM: Satu kompak Fiqh Malaysia bakal dibentuk melalui Nadwah Ulamak Nadhah Jadidah 2015 (NUNJI15) anjuran Gerakan Harapan Baru (GHB) yang berlangsung hari ini. NUNJI adalah satu perbincangan mengenai langkah awal mendapatkan input daripada tokoh pemikir Islam dan asatizah bagi merangka satu gambaran fiqh tempatan bagi Malaysia. Pengarah NUNJI15 Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, bagi mendapatkan satu Fiqh Malaysia yang kompak ianya perlu memahmi realiti Malaysia dengan keadaan masyarakt yang majmuk serta ekonominya. "Malaysia belum ada s... lagi »

    Fiqh Malaysia penyelesaian kepada ketegangan hubungan kaum

    noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 41 minit yang lalu
    [image: Foto Harapan Baru.] Oleh: Hazayani Zakaria SHAH ALAM: Malaysia memerlukan satu ketetapan tentang suasana setempat dalam menentukan tindakan yang tidak bercanggah dengan prinsip syariah. Pengarah program Nadwah Ulamak Nahdhah Jadidah (Nunji 15), Datuk Dr Mujahid Yusuf Rawa berkata, keperwakilan dalam Parlimen Malaysia yang membahaskan isu Islam sudah tentu tidak sama semangatnya dengan ahli parlimen yang majoritinya adalah muslim. "Peluang kepada ketegangan hubungan antara agama di Malaysia agak tinggi sehingga memerlukan keutamaan hubungan ini dipelihara berbanding dengan seg... lagi »

    Ustaz Ahmad Awang dilantik penasihat umum Harapan Baru

    noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 42 minit yang lalu
    Oleh: Hazayani Zakaria [image: Foto Harapan Baru.] SHAH ALAM: Ketua Ittihad Ulamak Cawangan Malaysia, Ustaz Ahmad Awang dilantik sebagai Penasihat Umum Harapan Baru (GHB). Perkara tersebut diumumkan pada sidang media selepas majlis perasmian sempena program Nadwah Ulamak Nahdhah Jadidah (NUNJI15) anjuran GHB hari ini. Ustaz Ahmad Awang sebelum itu diundang merasmikan NUNJI15 yang berlangsung di Auditorium Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS), hari ini. Dalam ucapannya, Ustaz Ahmad Awang berkata, NUNJI15 yang mengangkat konsep "Rahmatan Lil Alamin" sebagai tema, diharapkan dap... lagi »

    Di bawah Dr Mahathir, Umno membawa maksud ‘U must not oppose’ (Anda tidak boleh membantah)

    noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 52 minit yang lalu
    oleh Mariam Mokhtar Minggu lalu, apabila Dr Mahathir Mohamad mengumumkan bahawa demokrasi telah mati di bawah Najib Razak, sesetengah orang tertanya-tanya adakah beliau sedang menderita amnesia terpilih. Demokrasi telah mati apabila Malaysia menjadi negara aparteid, dan orang Melayu dianggap lebih unggul, dan bukan Melayu tidak dilayan sama rata. Tun Salleh Abas Demokrasi telah mati apabila Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abas telah dipecat pada tahnu 1988, dan badan kehakiman tidak lagi perlu menjawab kepada Parlimen, dan perlu menjawab kepada pejabat perdana menteri. Demokrasi tela... lagi »

    Apa yang dilakukan kerajaan tentang ringgit yang semakin jatuh merudum?

    noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 55 minit yang lalu
    oleh Joe Leong Tiada sebarang tanda-tanda kejatuhan ringgit akan berhenti dengan ia jatuh kepada nilai rendah baru 4.0805 pada penutup dagangan mingguan pada jam 5 petang 14 Ogos. Dalam masa sama, Indeks Komposit Kuala Lumpur telah jatuh 24.8 mata kepada bawah paras genting 1,600 kepada 1,596.82, paling rendah sejak Jun 2012. Ringgit jatuh melalui paras sokongan 3.9 terhadap Dollar Amerika pada 6 Ogos ketika ia jatuh kepada 3.9125 terhadap Dollar Amerika pada 5 petang hari itu. Ringgit telah jatuh kepada nilai rendah niaga harian pada 4.1270 berbanding Dollar Amerika pada 14 Ogos se... lagi »

    BERI MASA UTK SELESAIKAN KE, ATAU BERI MASA UTK MENYAMUN LAGI?...

    atsixty pada ZAKRI ALI - 55 minit yang lalu
    Zaki Yamani [image: Zaki Yamani's photo.] *DGN PELBAGAI PENDEDAHAN YG DIBUAT OLEH PEMIMPIN2 UMNO SENDIRI, AKU RASA BYK * *KHAZANAH NEGARA YG AKAN TERGADAI BG * *MENGATASI KEMELUT 1MDB...* *‪#‎INIMALAYSIABHAIII‬*

    Suatu Malam Kubur Berasap 2 Full Movie

    MyTiub org pada Tonton Filem Melayu Terkini dan Drama Melayu Full Movie - 59 minit yang lalu
    *Kategori:* *Filem* *Tahun:* 2014 *Tonton ►* *Download ►*

    Bayar cukai pon kena cukai... nampak?

    noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sejam yang lalu
    *Persetan pemerintah guna agama utk menghalalkan kerja haram merompak duit rakyat dalam senyap..*

    Ku LI masih 'sokong' Najib

    Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - Sejam yang lalu
    Ahli Parlimen Umno paling lama berkhidmat ketika ini enggan berterus terang apabila didesak untuk menyatakan pendiriannya sama ada masih menyokong Datuk Seri Najib Razak sebagai perdana menteri atau sebaliknya. Pertanyaan itu dibuat ekoran pertemuan Tengku Razaleigh Hamzah dengan bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad beberapa hari lalu. Ketika ditanya beberapa kali, beliau akhirnya menjawab "ya". Pada kali pertama soalan itu ditanyakan, beliau yang lebih mesra dikenali sebagai Ku Li berkata, sokongan diberikan kepada sesiapa saja yang melakukan perkara perkara sepatutnya u... lagi »

    Perlu tentera jika mahu 'guling kerajaan'

    noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sejam yang lalu
    Bekas Naib Presiden Umno Tengku Razaleigh Hamzah hari ini tampil membayangkan bahawa tiada sebarang rancangan untuk "menggulingkan kerajaan". "Kalau nak guling (kerajaan) kena ada tentera. Kalau orang biasa tak boleh nak guling. Ahli parlimen atau orang luar kalau tak cukup bilangan (pun) tak boleh buat. "Kalau (sesiapa) nak buat (jatuhkan kerajaan), kena mesti menerusi apa yang ditentukan perlembagaan," kata Tengku Razaleigh ketika ditemui media di Rumah Terbuka Hari Raya, di Kuala Lumpur hari ini. Pagi tadi Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mendakwa ada s... lagi »

    Hanipa Maidin: You Want People To Respect The Government, You Have To Respect Their Democratic Right

    noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN)padaRAKYAT MARHAEN - Sejam yang lalu
    s3v3n


    s3v3n.

Tiada ulasan: