Ahad, 16 Ogos 2015

5738. Konsep Jihad Jadi Inspirasi Tentera Jepun.

#
♡ ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ ♡
◆▬▬▬▬▬ஜ  ஜ▬▬▬▬▬◆
☆•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•*´¨`*•.¸¸.•★´¨`*•.¸¸.•★
♡ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه ♡
◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩  ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆


اللهُــــــم ۩★۩ صَـلٌ ۩★۩ علَى سَــيدنـا مُحـمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل ســيدنا مُحـمَّـدْ ۩★۩ كما صلٌيت علَى ســيدنـا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وعلَى آل سًــيدنــُا إِبْرَاهِيـمَ ۩★۩ وبارك علَى ُسَــيدنـُا مُحــمَّـدْ ۩★۩ وعلَى آل سَـيدنا مُحـمَّــدْ ۩★۩ كما باركت علَى سًـيدنا إِبْرَاهِيمَ ۩★۩ وعلَى آل ًسيدنا إِبْرَاهِيمَ ً۩★۩ فى الْعَالَمِينَ ۩★۩ إن ك حَمِيدٌ مَجِيدْ

♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡ ﷺ ♡

◆◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙ஜ۩۩ ♡ ۩۩ஜ◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◙◆

♡  الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
“”
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ
 •
“”

Sunday, August 16, 2015Mitsuo Nakamura: Konsep Jihad Jadi Inspirasi Tentera Jepun
nakamura
Isu ISIS di media massa membuat masyarakat Jepun takut pada kata "Islam". Seperti diberitakan sebelumnya, ISIS memenggal dua warga Jepun, Haruna Yukawa dan Kenji Goto, tahun lalu. Hal itulah yang membuat Islam terstigmatisasi dengan cap pengganas.

"Peristiwa itu mendorong rasminya Akta Keselamatan Nasional di Jepun. Pendekatan ketenteraan menjadi pilihan negara. Meski pilihan itu bukanlah yang terbaik. Munculnya ISIS, membuat masyarakat Jepun salah faham terhadap Islam. Kerana itu diperlukan dialog tentang Islam secara lebih menyeluruh, "kata Profesor Emeritus Chiba University, Mitsuo Nakamura, dalam perbincangan public, Jumaat (14/8) di Centre for Dialog and Cooperation among Civilization (CDCC) Menteng, Jakarta, sebuah lembaga kajian yang ditubuhkan oleh Din Syamsuddin.

Dikatakan Mitsuo Nakamura, hubungan baik Jepun dengan masyarakat muslim dunia telah berlangsung sejak lama. Jepun memperoleh kemerdekaannya di awal abad 20. Ketika itu, Umat Islam di belahan dunia menyambut gembira khabar tersebut. Mereka menganggap kemerdekaan negara matahari terbit itu sebagai awal kemenangan Timur atas penjajahan Barat. "Di beberapa wilayah seperti Mesir bahkan muncul isu maharaja Jepun masuk Islam," Ujar Mitsuo.

Diakui Mitsuo, jihad Islam telah memberi inspirasi bagi tentera Jepun ketika membebaskan Asia semasa Perang Dunia ke-II. Bahkan ketika Jepun pernah bertemu dengan Kahar Muzakar.

"Sejak saat itu, hubungan dunia Islam dan Jepun terjadi di berbagai lini. Research Institute for Islamic World berdiri di Jepun. Salah satu penelitinya adalah Tosihiko Izutsu, sarjana pengkaji falsafah Islam, "kata Mitsuo.

Sekilas Mitsuo Nakamura

Profesor Emeritus Mitsuo Nakamura adalah ahli antropologi budaya dari Chiba University, Jepun. Ia meraih BA dalam bidang falsafah Barat (1960), MA dalam bidang antropologi budaya dari Universiti of Tokyo (1965), Doktor Falsafah dalam bidang budaya dari Cornell University dengan disertasi mengenai gerakan Muhammadiyah di Kota Gede, Yogjakarta.

Kajian beliau mengenai Muhammadiyah merupakan salahsatu karya ilmiah Barat pertama yang menyaksikan dan meramalkan gelombang Islamisasi di Indonesia. Penyelidikan disertasi dibiayai oleh Carnegie Foundation.

Mitsuo Nakamura lahir pada tahun 1933 dari keluarga Kristian yang tingga di Manchuria. Pada saat itu masih menjadi sebahagian daripada Kerajaan Jepun, Beberapa karya tulisnya, antara lain: Islam and democracy in Jakarta: observations on the 2004 general and prudential elections (2005) Cambridge; Mass: Islamic Legal Studies Program; The Cresent arises over the Banyan Tree: A Study of the Muhammadiyah Movement in Central Javanese Town.

*sumber dari islampos.com


  • #

    Muhammad al fatih

    Dikongsi secara umum  -  Semlm 2:54 PTG




    Mari kita berdoa serta saling doa mendoakan sesama Islam. 
    Doa Melihat Keindahan Alam



    رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ


    Maksudnya: Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka (QS. Ali Imran : 191)

    Doa Kebaikan Dunia dan Akhirat


    رَبَّنَا آَتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآَخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ 


    Maksudnya: “Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka.” (QS. Al Baqarah: 201) 


    Doa Terhindar Dari Kedengkian dalam hati 
      

    رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ

    Maksudnya: “Ya Rabb kami, ampunilah kami dan saudara-saudara kami yang telah beriman lebih dahulu dari kami, dan janganlah Engkau tanamkan kedengkian dalam hati kami terhadap orang-orang yang beriman. Ya Rabb kami, sungguh Engkau Maha Penyantun lagi Maha Penyayang.” (QS Al-Hasyr [59]:10) 


    وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَٰكِنْ لَا تَشْعُرُونَ


    Maksudnya: “Dan janganlah kamu mengatakan (bahawa) sesiapa yang terbunuh dalam perjuangan membela Ugama Allah itu: orang-orang mati; bahkan mereka itu orang-orang yang hidup (dengan keadaan hidup yang istimewa), tetapi kamu tidak dapat menyedarinya.” (Al BAQARAH 154) 

    الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
    Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. 
    Hard grind to unravel MH370 mystery
    (¯`• ßý: ¤§º£¡Ð™¤ •´¯)
    Kerana Allah kita berusaha untuk hidup dan kemudiannya mati
    dan 
    kepada Allah kita berdoa supaya Allah perkukuhkan Iman 
    kita semua hamba-Nya manusia yang hanya bersifat makhluk. 

    Aamiin Ya Allah Ya Rohman Ya Rohim Ya Rob...
    Meja peceq.blogspot.com  . 


    My Dashboard. 
    s3v3n


    s3v3n.
    #

Tiada ulasan: