Rabu, 2 September 2015

5872. Kan kah bagus diam itu.

#
Antara bersikap diam dan mengelak dengan penuh sopan untuk tidak menjawab soalan yang diajukan. 

Sememangnya dan bukan kadang-kadang, tetapi sepatutnya dan sesungguhnya... Ada waktunya kita kena diam. Sebab diam itu lebih baik dari berkata-kata. Diam itu sejahtera. Berkata-kata dalam sesetengah situasi bukan semakin memperlahankan keadaan tetapi tambah merancakan situasi. Yang tidak bagusnya timbul telahan, cakap-cakap, andaian, gembar-gembur, tuduhan dan akhirnya menimbulkan fitnah dan khianat serta pendustaan. 

Ada masanya kita kena belajar "Boleh tak saya tidak jawab soalan itu" dengan tujuan meredakan keadaan sebab orang itu sebenarnya tidak berhak untuk mendapat jawapan dari kita kerana soalan yang ditimbulkan bukan haknya dan sekadar menyebuk atau lebih kepada menjaga tepi kain orang atau jawapan itu akan mengaibkan dirinya sendiri sebagai penanya atau individu lain.

Wassalam.
www.peceq.blogspot.com .


noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu

Bersih 4: Walau dilarang PAS, Umno, Dr M lihat ramai Melayu hadir

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu

Najib: Demo jalanan tak cerminkan kematangan rakyat

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu

Zahid beri amaran tindakan selepas BERSIH 4

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu

Perghh ,, Trend Baru Tanam Pokok Atas Kepala

Abu Luqman pada Media Orang Kampung - Sehari yang lalu
Antara masyarakat China yang menanam pokok kecil atas kepada mereka. BEIJING - CHINA. Macam-macam ragam, itulah yang berlaku di China sekarang, mana tidaknya fesyen 'menanam' tumbuhan kecil di atas kepala kini menjadi ikutan ramai di negara itu. Berdasarkan laporan Taobao, fesyen itu menjadi ikutan bukan sahaja kepada kaum wanita muda, malah lelaki dewasa serta kanak-kanak kini secara

Maria belum sedia gantung t-shirt Bersih hingga capai perubahan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
[image: Pengerusi Bersih 2.0 Maria Chin Abdullah terharu dengan sokongan dan sambutan masyarakat berbilang kaum terhadap Bersih 4. – Gambar fail The Malaysian Insider, 1 September, 2015.] Pengerusi Bersih 2.0 Maria Chin Abdullah terharu dengan sokongan dan sambutan masyarakat berbilang kaum terhadap Bersih 4. Maria Chin Abdullah, penggerak utama perhimpunan Bersih 4 minggu lalu, pada mulanya tidak yakin acara itu akan berjaya meskipun orang datang begitu ramai pada Sabtu lalu. Dirancang sebagai bantahan 34 jam bermalam pertama di negara ini, dan sehingga tengah malam Sabtu pun, be... lagi »

Hakim dengar kes Anwar tarik diri

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Datuk Asmabi Mohamad bersetuju menarik diri daripada mendengar permohonan Datuk Seri Anwar Ibrahim mendapatkan semakan perundangan terhadap Lembaga Pengampunan. Beliau membuat keputusan itu seleas mendengar hujah daripada Latheefa Koya dan Shahid Adli Kamaruddin yang mewakili Anwar, serta peguam kanan persekutuan, Suzana Atan. Dengan keputusan hari ini, permohonan untuk semakan perundangan dikemukakan bekas ketua pembangkang itu akan didengar oleh hakim lain. Latheefa berkata secara umumnya hakim bersetuju dengan permohonan dikemukakan mereka dan k... lagi »

Tahniah Dan Syabas Kepada Rakyat Malaysia Yang Sertai Bersih 4.0 Dengan Aman

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
*Oleh Dr Dzulkefly Ahmad* Gerakan Harapan Baru terpanggil untuk memberi reaksi terhadap propaganda perkauman yang sedang ditiupkan bahawa himpunan ‪#‎Bersih4‬ kurang mendapat penyertaan daripada orang Melayu. 2. Umum maklum bahawa himpunan #Bersih4 kali ini dianjur ditengah-tengah ugutan dan ancaman oleh pihak kerajaan BN yang mengisytiharkannya sebagai himpunan haram. 3. Kesemua saluran media perdana digunakan seluasnya dengan membawa hujah pemimpin, tokoh agama dan pihak berkuasa untuk menakut-nakut serta memomokkan rakyat khususnya orang Melayu agar tidak menyertai himpunan ini.... lagi »

Dancer Bilqis investigated for ‘intentional insult’

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Alleged to have dropped Bersih 4 balloons on event which Prime Minister was attending. [image: balloons,-Bilqis-Hijjas,-najib] KUALA LUMPUR: Police are investigating Bilqis Hijjas for a purported intentional insult after she was alleged to have dropped “Bersih 4” balloons at an event which the Prime Minister and his wife were attending in a shopping mall here yesterday, reports the Malaysian Insider. Dance history teacher Bilqis, 35, daughter of renowned architect Hijjas Kasturi, was alleged to have dropped yellow balloons with the words “democracy”, “free media” and “justice” printed... lagi »

Bersih 4.0 : Insiden Kecil Yang Cuba Diperbesarkan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
*Oleh Dr Tanaka Mustafa* a) Kehadiran geng LGBT b) Video Mangok pijak gambar TGHH c) Amoi selfie dengan Abg Mat Sabu 1) Tiga insiden yang saya sebutkan adalah insiden kecil jika dibanding dengan objektif keseluruhan Bersih 4.0. Insiden-insiden tersebut adalah bersifat terpencil kerana saiz perhimpunan yang sangat besar seperti Bersih 4.0. 2) Tak pasti apa motof geng LGBT hadir, tetapi jika mereka juga mahu negara ini humban Umno/BN ke laut atau menyelamatkan negara, maka objektif mereka sama dengan kita. Jika LGBT mahu join Kongres Rakyat sbg NGO yang mahu selamatkan ekonomi negara,... lagi »

Fahami ini- Bersih 4 bukanlah satu platform politik

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
oleh Robin Stanley Augustin Beberapa bulan ini, kita membaca laporan tentang aktiviti rampasan di laluan sibuk Selat Melaka. Sejak beberapa hari lepas, berlaku juga aktiviti rampasan di seluruh negara, bukan hanya di laut luas. Kejadian rampasan terbaru dilakukan oleh politikus yang suka mengambil peluang untuk berlayar di gelombang kuning untuk mempromosikan agenda politik mereka di perjumpaan yang sepatutnya tidak mempunyai pendirian politik. Malah sebelum perjumpaan Bersih 4 berlaku, ketua Pemuda PKR Nik Nazmi Nik Ahmad mengumumkan tambahan desakan untuk membebaskan ketua ulu... lagi »

Cawangan Khas: Berkhidmat untuk siapa, Umno-BN atau negara?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
oleh Aziz Bari Cawangan Khas (SB) ialah cawangan pasukan polis yang merupakan sebahagian daripada perkhidmatan awam negara. Secara perlembagaan, perkhidmatan awam- walaupun berada di bawah kerajaan yang sedang memerintah- perlu berkecuali dan tidak terikat kepada parti politik. Tetapi kerana kita telah diperintah oleh Umno-BN sejak 1957 dan Umno nampaknya langsung tidak menghormati Perlembagaan, garis sempadan tersebut telah menjadi kabur. Dan untuk memburukkan keadaan, kita tidak pernah melihat parti lain selain Umno yang mengetuai kerajaan. Semua ini menjadikan pengawai kerajaan... lagi »

'Penubuhan Parti Amanah tidak gugat kedudukan PAS' - Dr Mohamed Mustafa

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
[image: 'Penubuhan Parti Amanah tidak gugat kedudukan PAS']*KUALA LUMPUR*: PAS masih kekal relevan dalam senario politik tempatan dan tidak akan tergugat selagi mendapat sokongan besar orang Melayu. Ketua Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Datuk Dr Mohamed Mustafa Ishak berkata, ia terbukti apabila Gerakan Harapan Baru (GHB) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) masih gagal menarik kepercayaan orang Melayu terutama mereka yang merupakan ahli PAS. "Sebagai contoh lihat sahaja kepada kurangnya penglibatan orang Melayu dalam perhimpu... lagi »

Individu Lepaskan Belon Kuning Dalam Acara Najib Ditahan Polis

Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - Sehari yang lalu
Individu yang melepaskan tujuh belon kuning di pusat membeli belah Pavilion sewaktu acara yang dihadiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isteri Rosmah Mansor dilaporkan telah ditahan Polis. Semalam Malaysiakini melaporkan Tujuh belon kuning dilepaskan oleh seorang individu di pusat membeli belah Pavilion sewaktu acara yang dihadiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isteri Rosmah Mansor. Belon yang dilepaskan dari tingkat lima itu menarik perhatian umum apabila ia dilepaskan ketika Najib menonton persembahan tarian ketika pembukaan DiverseCity 2015: Festival Kese... lagi »

Tak cukup perit lagikah, rakyat marhaen?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
*MERDEKA* ialah satu slogan yang sangat besar makna bagi sesebuah negara yang pernah dijajah. Ribuan nyawa terkorban demi memerdekakan negara. Pelbagai jerih payah dilalui oleh generasi lampau dalam usaha membebaskan negara dari belenggu penjajahan. Kini setelah negara mencapai kemerdekaan yang ke-58, slogan kemerdekaan bukan lagi dalam bentuk mengembalikan nostalgia yang tidak dapat dihayati oleh generasi kini. Ia hampir tiada makna dan telah digantikan dengan gemaan menuntut perubahan bagi menjayakan bangsa dan negara yang mampu bersaing dengan cabaran global. Hari ini, negara k... lagi »

Sembilan Rahsia Yahudi

Detik Islam pada Detik Islam - Sehari yang lalu
[image: yahudi] Kita tahu saat ini bangsa Yahudi menguasai dunia, bahkan ada teori konspirasi Illuminati, suatu cara bangsa Yahudi menguasai dunia. Seperti kita ketahui juga ada banyak perkara di dunia ini yang nampaknya begitu misteri, namun sudah menjadi gaya hidup dan namun remeh di sekeliling kita. *1. Bahaya Rokok* Bangsa Yahudi pemilik kilang rokok terbesar di dunia. Bangsa Yahudi tidak merokok, mereka tahu bahaya merokok jadi harga rokok dibuat sangat mahal. Di New York, Amerika Syarikat harga rokok per bungkusnya $ 12. Itu setara Rp 108.000 bila harga dollar 9,000 rupiah. ... lagi »

Jom selamatkan negara dari ancaman belon ....

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - Sehari yang lalu
Sebelum ini, pada 28 Ogos lalu, Kementerian Dalam Negeri mengeluarkan warta kerajaan melarang pemakaian "apa-apa pakaian berwarna kuning" dan yang mengandungi perkataan "Bersih 4" berkuatkuasa serta merta. Rupa-rupanya bukan itu sahaja, belon kuning juga menjadi phobia kepada penguatkuasa di Malaysia. Kerana menjatuhkan 7 belon kuning yang tertera tulisan "demokrasi", "media bebas" dan "keadilan" kini dianggap boleh mengaibkan dan boleh mengancam keamaman negara?? Kalau negara kita benar-benar mengamalkan demokrasi, media bebas dan keadilan, mengapa pihak berkuasa perlu bera... lagi »

GAMBAR TOK IMAM PATRIOTIK PAKAI JUBAH JALUR GEMILANG MENJADI VIRAL DIMEDIA SOSIAL.

OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - Sehari yang lalu
*Semangat yang membara menyambut kemerdekaan, moga di Rahmati, tak tahulah perasaan menjadi makmum, imam bersemangat, makmun lagi lah bersemangat ... Apa pun, amal soleh itu di pandang disisi Allah..Tahniah Tok Imam!!*

[VIDEO & GAMBAR] BERSIH 4 Mengajar Kita "Kingdom Of Heaven"

Green Boc pada KELAB GREENBOC - Sehari yang lalu
A*agaimana Bersih 4.0 mengajar kita* – Syahir Nujaba’ Bersih 4.0 benar-benar mengajar kita kemerdekaan bukan milik sesetengah pihak. Ia bukan milik kerajaan semata-mata, namun hakikatnya ia milik seluruh rakyat Malaysia. Menyifatkan himpunan Bersih 4.0 sebagai tidak patriotik adalah tidak adil. Kemerdekaan negara ini dicapai dengan semangat perjuangan, dan Bersih membawa mesej perjuangan yang jelas negara ini perlu diurus tadbir dengan berkesan. Malam pemisah antara himpunan Bersih dengan sambutan kemerdekaan menyaksikan bagaimana Bersih dikendali dengan baik jika dibandingkan ... lagi »

Ulasan penubuhan parti baru oleh GHB

mso.im pada . - Sehari yang lalu
Semalam Mohamad Sabu telah mengumumkan penubuhan parti baru yang akan menjadi wadah politik kepada GHB. Apakah penubuhan parti baru satu langkah bijak dan perlu? Memandangkan hampir 100% yang menyertai parti itu adalah ahli dan penyokong Pas,, apakah ia bakal mencabar Pas? Tunggu ulasan akan dipostkan segera hari ini. Wassalam Mso.

BERAPI!!! (Gambar) Anak TPM, DS Ahmad Zahid Hamidi Selar Perhimpunan Bersih 4, Jom Terjah!!!

sahabat sejati pada SEDAKA Sejahtera™ - Sehari yang lalu
*PETALING JAYA:* Anak kepada Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menyelar tindakan penyokong Bersih 4 kerana membuat perhimpunan jalanan. Di laman Facebook miliknya, Nurulhidayah Ahmad Zahid menyifatkan protes itu sebagai perbuatan bodoh dan lebih baik penyokong-penyokong yang terlibat memasuki askar dari membuat demo jalanan. "*Nak sangat pertahankan NEGARA konon? Pergi masuk Askar la. Jaga sempadan*. *"Pegi Ops Pasir.. segala mak bapak Ops korang bole rasa. Nie takat uniform kuning bangga dapat masuk TV, masuk paper.. apa ke jadahnya?* *"Don't make me speak... lagi »

Seorang 'Ayahanda' macai Umno? ditangkap baling mercun bola kearah peserta Bersih 4 (Gambar)

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
Hang tak payah duk ber 'ayahanda' sangat la, dalam puluhan ribu orang tu bekas-bekas komando, askar dan polis pun ramai. Bersama kezaliman dan provokasi ni la makan dia. Takat rantai tambat kera besaq kat tengkuk tu tak payah duk bajet لأمر بالمعروف والنهي عن المنكر sangat la. Suara rakyat Sarawak bersama Ariel Shah III Nama ; Suhaimi Taliban Jawatan ; Ayahanda Parti ; Umno Hobi ; Memacai

Bekas Menteri Ini Buatkan Najib Terkejut?

Addin Deen pada Addin - Sehari yang lalu
Kehadiran bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ke demonstrasi Bersih 4.0 menunjukkan beliau tidak memilih bangsa untuk bersama rakyat yang mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak. Menurut bekas Menteri Penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin, bekas Perdana Menteri telah bertindak berani untuk bersama penunjuk perasaan yang kebanyakannya bukan Melayu.“Apa ruginya Tun di himpunan BERSIH kecuali yang fikir akan bangsatkan diri sendiri. Beranikah Kit Siang di tengah Melayu yang marah,” tulisnya bagi menjawab kutukan pihak tertentu terhadap Dr Mahathir.Tulisnya... lagi »

Zahid rayu pemberita bantu kembalikan pengundi Cina, India kepada BN

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - Sehari yang lalu
*OLEH KC NAZARI* *Naib Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berucap merasmikan mesyuarat perwakilan Umno Bahagian Puchong di Serdang, hari ini*. – Gambar The Malaysian Insider oleh Kamal Ariffin, 31 Ogos, 2015. Sehari selepas himpunan Bersih 4 berlangsung, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi merayu pertolongan pemberita agar mengembalikan sokongan pengundi Cina dan India kepada Barisan Nasional (BN). Bercakap sewaktu merasmikan mesyuarat perwakilan Umno Bahagian Puchong, Zahid berkata beliau yakin pengundi komuniti itu tidak menyisihkan BN secara mutlak ker... lagi »

ANAK PEREMPUAN ARKITEK TERKENAL DITAHAN POLIS KERENA DENGAN SENGAJA MENJATUHKAN BELON BAGI TUJUAN MEMPROVOKASI PECAH KEAMANAN DI MAJLIS YANG DIHADIRI PERDANA MENTERI

OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - Sehari yang lalu
*Polis telah melancarkan suatu siasatan terhadap seorang wanita yang ditahan awal hari semalam kerana mengedarkan belon Bersih 4 di sebuah pusat membeli-belah mewah, menurut peguam suspek.Difahamkan Bilqis Hijjas, anak arkitek terkemuka Hijjas Kasturi, sedang disiasat di bawah Seksyen 504 Kanun Keseksaan kerana "memprovokasi pecah keamanan" dengan mengedarkan belon di pusat membeli-belah Pavilion di Bukit Bintang pada Seni Antarabangsa DiverseCity Festival yang telah dihadiri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak."Bilqis telah dibebaskan dengan jaminan polis ... Perempu... lagi »

Zahid rayu pemberita bantu kembalikan pengundi Cina, India kepada BN

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Sehari selepas himpunan Bersih 4 berlangsung, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi merayu pertolongan pemberita agar mengembalikan sokongan pengundi Cina dan India kepada Barisan Nasional (BN). Bercakap sewaktu merasmikan mesyuarat perwakilan Umno Bahagian Puchong, Zahid berkata beliau yakin pengundi komuniti itu tidak menyisihkan BN secara mutlak kerana media yang diikuti kaum India dan Cina masih memberikan liputan kepada majlis Umno dan gabungan pemerintah itu. "Sekarang ni mereka tak yakin dengan kita. Mereka bukannya benci sangat dengan kita. "Cuba tanya pembe... lagi »

BENARKAH KISAH ALQAMAH ADALAH PALSU ?

IbnuNafis pada Tahu, Faham & Amal - Sehari yang lalu
Penjelasan daripada Ustaz Raja Ahmad Mukhlis : Point Pertama: Bukan semua hadith yang tidak sahih itu dihukum palsu. Bahkan, sangat sukar untuk menghukum sesuatu hadith itu palsu, apatah lagi dengan perawi yang sekadar dhaif. Al-Imam Ali al-Qari menukilkan dalam muqoddimah kitab al-Masnu', bahawa al-Imam al-Zarkasyi berkata: بَيْنَ قَوْلِنَا : لَمْ يَصِحَّ ، وَقَوْلِنَا : مَوْضُوعٌ ، بَوْنٌ

Baiah wakil rakyat PAS tidak sah lepas Pakatan terkubur, kata Ahmad Awang

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - Sehari yang lalu
Baiah yang pernah dilafazkan wakil rakyat PAS meninggalkan parti itu untuk menubuhkan parti baharu tidak lagi sah selepas Pakatan Rakyat (PR) secara rasminya terkubur, kata Ahmad Awang. Penasihat Parti Pekerja itu berkata wakil rakyat yang menyertai parti itu tidak perlu bimbang kerana kemenangan mereka dalam pilihan raya umum lalu hasil kerjasama Pakatan Rakyat (PR) dan bukan atas faktor PAS semata-mata. “Oleh kerana kemenangan mereka dulu atas nama PR dan ketika berbaiah sebagai calon walaupun atas nama parti tetapi hakikatnya atas PR. “Sekarang PR dah roboh maka tidak sah lag... lagi »

Ini alasan bodoh Ketua Penerangan Pas kenapa tak hadir BERSIH 4

PBO™ pada pen buruk online ™ - Sehari yang lalu
Ketua Penerangan PAS, Nasrudin Hassan Tantawi menegaskan keputusan PAS untuk tidak menyertai perhimpunan Bersih 4 tidak boleh dipertikai. Ini kerana tegasnya, PAS mahu memberi tumpuan penuh kepada kerja-kerja memantapkan parti. "Ada faktor tertentu oleh PAS kerana kita dalam persiapan yang memerlukan tumpuan kepimpinan, seperti penganjuran kongres rakyat, himpunan 60,000 pada lokasi tertentu,"

PAS 'Hilang' 10 Wakil Rakyat

Abu Luqman pada Media Orang Kampung - Sehari yang lalu
Mohamad Sabu KUALA LUMPUR: PAS kehilangan 10 wakil rakyat serentak selepas lima Ahli Parlimen dan lima Ahli Dewan Undangan (Adun) parti Islam itu menyertai parti politik baharu yang ditubuhkan Gerakan Harapan Baru (GHB). Bekas Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata keahlian 10 wakil rakyat itu gugur secara automatik apabila mereka dilantik menganggotai jawatankuasa parti baharu yang

Tidak bertajuk

Abu Luqman pada Media Orang Kampung - Sehari yang lalu
Antara masyarakat China yang menanam pokok kecil atas kepada mereka. BEIJING - CHINA. Macam-macam ragam, itulah yang berlaku di China sekarang, mana tidaknya fesyen 'menanam' tumbuhan kecil di atas kepala kini menjadi ikutan ramai di negara itu.Berdasarkan laporan Taobao, fesyen itu menjadi ikutan bukan sahaja kepada kaum wanita muda, malah lelaki dewasa serta kanak-kanak kini secara

British lebih baik dari Jepun dan Komunis?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Sejujurnya saya muak. Muak untuk tengok cerita-cerita "kemerdekaan" yang disiarkan di saluran-saluran televisyen. Bukan muak kerana saya tidak minat sejarah atau tidak patriotik. Muak kerana sejarah itu tidak diceritakan sepenuhnya, dan patriotik yang cuba ditanam ialah perasaan cintakan British. Lihat semua cerita yang ditayangkan. Begitu juga cerita-cerita dari orang tua yang sampai ke telinga kita. Siapa penjajah paling jahat? Pasti disebut Jepun dan Komunis. Katanya Jepun rogol anak dara orang kampung. Komunis bakar berek polis dan seumpamanya. Tapi penjajahan British langsung ti... lagi »

Bersih 4: Who is the biggest loser?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
The critics say Bersih (more correctly Bersih 2.0) lost credibility because Bersih 4 was “short on Malays”. Critics say Bersih lost credibility because politicians – opposition politicians at that – dominated speech-making during Bersih 4. Who are the critics? It will not do to ask whether the critics were on the ground. To suggest their opinions don’t count because their information was gained from second-hand sources is as silly as suggesting those who’ve not been to Gaza can’t protest against those who oppress Palestinians in Gaza. What I realised from being on the ground is that... lagi »

Maka kuninglah Kuala Lumpur

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Anuar Mohd Nor Hari ini isu Bersih 4 menjadi perbincangan. Perbincangan adalah mengikut arah pegangan, antara yang setuju dan yang tidak. Dalam pada itu tindakan pro dan kontra akan terus berbahas-bahas mengenai Bersih. Berbahas macam mana pun mereka terus pada agenda mereka sedang kita teraba-raba mencari jalan untuk mengendurikan gerakan ini agar akhirnya memastikan kemenangan tidak dapat dicapai mereka. Mereka terus dengan agenda mereka, tanpa takut, menyusun perhimpunan besar untuk mencapai matlamat mereka, dari perjuangan pilihan raya yang bersih dan adil kepada memastikan has... lagi »

Pandangan dari perhimpunan Bersih 4

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Assalamualaikum warahmatullah saudara se-Islamku, Alhamdulillah pagi Subuh 30 Ogos, 2015 ini, kami aktivis Bersih masih lagi berada di Jalan Tunku Abd Rahman/Tun Perak di lapangan Bersih 4. Kami ingin beri pandangan tentang komen beberapa ulama yang memberi komen tidak seimbang tentang Bersih 4, malahan boleh mengelirukan ummah. Ada ulama yang tidak turun padang dan tidak mengkaji masalah ummah secara mendalam dan merujuk kepada pakar bidang lain seperti kajian politik dan sosial, tiba-tiba sahaja kata Bersih 4 tidak demokratik dan tidak patriotik. Tetapi pemimpin negara yang mengge... lagi »

Dr Mahathir dan Bersih

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Syazwan Rahimy Kehadiran Tun Dr Mahathir Mohamad ke #Bersih4 pada hari pertama perhimpunan sebenarnya tidak bawa apa makna, mahupun kesan, selain menggugat pendirian para chauvinis Melayu yang selama ni mengutuk gerakan memBersihkan negara. Rakyat Malaysia tidak kira bangsa dah lama bangkit lawan tirani, tirani yang mekar akibat asas kerakusan yang dibina Dr Mahathir sendiri. Bagus la Dr Mahathir sedar, malah dia pun sudah nyatakan kekesalan dalam pemilihan pemimpin. Sebabkan dia sendiri yang membentuk pemimpin-pemimpin ni, tidak salah saya mengaku yang dia kesal dengan tindak-tanduk... lagi »

PROVOKASI PERKAUMAN MACAM NI DAH LAPUKLAH (GAMBAR)

Na'im Nikmat pada Na'im Nikmat @blog - Sehari yang lalu
Semua org tahu isu perkauman ialah talian hayat umno... lagi »

Tindakan ke atas peserta Bersih 4 luar negara tak masuk akal

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - Sehari yang lalu
oleh Robin Stanley Augustin *SEKILAS PANDANG:* Beratus-ratus ribu peserta perhimpunan Bersih 4 di Kuala Lumpur, Kota Kinabalu dan Kuching berbuat demikian secara aman dan tidak menghadapi masalah dengan pihak berkuasa. Mereka akan meneruskan kehidupan mereka, dengan kenangan semasa perhimpunan ini, mengetahui yang mereka telah melaksanakan hak-hak dan menyuarakan pendapat mereka. Walau bagaimanapun perkara yang sama tidak boleh dikatakan bagi rakyat Malaysia di luar negara yang mengambil bahagian dalam perhimpunan-perhimpunan Bersih 4 di seluruh dunia, termasuk di bandar-bandar se... lagi »

Kesiannya jadi Cina

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Ketika "era reformasi" dulu, tidak ramai masyarakat Cina menyertai demonstrasi jalanan yang kerap berlaku khusus pada setiap hujung minggu. Untuk melumpuhkan atau melemahkan semangat peserta demonstrasi yang majoriti terdiri daripada orang Melayu, jentera propaganda kerajaan, yang dianggotai majoriti orang Melayu juga, "mengguna faktor Cina". Orang Cina mereka tuduh "ketawa dan bertepuk tangan melihat si Melayu reformis bertempur dengan kerajaan yang diterajui orang Melayu". Maksudnya "Cina seronok tengok Melayu lawan Melayu". Si reformis Melayu mereka tuduh "bodoh kerana dibelasah, ... lagi »

Laungan ,Selamat tinggal Najib dan Rosmah Peserta Bersih 4.0

canang pada Cananglahnie - Sehari yang lalu
Bersih 4.0-Nyanyian Peserta ,Selamat tinggal Najib dan Rosmah Posted by Cananglahnie Original on 31hb Ogos 2015

Kalau sudah begini kebencian rakyat, undurlah Najib…

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Walaupun perhimpunan Bersih 4 secara umumnya menuntut 4 perkara asas iaitu pilihan raya bersih, kerajaan bersih, menyelamatkan ekonomi dan hak rakyat untuk membantah, tetapi rata-rata yang hadir lebih mahukan pengunduran Datuk Seri Najib Razak sebagai perdana menteri. Melalui hari pertama perhimpunan yang menyaksikan ratusan ribu sedia turun dengan baju berwarna kuning, sejarah juga tercatat di mana rakyat sedia berhimpun selama 2 hari satu malam semata-mata untuk meluahkan perasaan mereka. Sudah tentu kesediaan rakyat berkorban meninggalkan tempat tidur yang selama di rumah masing-... lagi »

Parti baharu dalam arus perdana

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Penubuhan parti baharu di mana namanya akan diumumkan tidak lama lagi, iaitu anak kandung NGO Gerakan Harapan Baru (GHB) secara rasmi diumumkan semalam, bertepatan pada Hari Kemerdekaan 31 Ogos, tentunya mempunyai makna yang penting. Pertamanya kerana ia didahului perhimpunan Bersih 4 yang mendapat sambutan luar biasa rakyat pelbagai kaum dan agama. Walaupun semuanya ini secara kebetulan, tetapi parti baharu ini memang mendukung cita-cita Bersih yang mahukan pilihan raya bersih, memperjuangkan demokrasi dan kebebasan serta keadilan. Kedua, kelahirannya pada Hari Kemerdekaan, seperti... lagi »

The Racial component of Bersih 4 and Political Funding.

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
As expected, Utusan Malaysia plays the race card. Bersih 4 is dominated by the DAP screamed the headlines. . That is one. The colour of Bersih 4. It must be defined in terms of racial composition. The usual propaganda employed by UMNO. We must reject this racial stereotyping. Two, the size of the crowd. The police says, the crowd was only 57,000 strong. That is true if the police counts only the area around Sogo at 1pm on Saturday. There were 10 other places like the one in Sogo at 1pm. So there were 570,000 Bersih 4 supporters on Saturday. 600,000 went to the streets forcing Naji... lagi »

BERSIH 4 - MENYATUKAN RAKYAT MALAYSIA MENENTANG KEZALIMAN

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
* Walau apa pun komen negatif yang diberikan terhadap Bersih 4, aku berani mengatakan bahawa Bersih 4 telah menelurkan ‘kejayaan’ yang bukan kepalang kepada rakyat Malaysia, apatah lagi apabila kelihatan Tun Mahathir sendiri yang sanggup ‘mencemar duli’ hadir untuk bersama-sama dengan ‘anak muda’ yang berani memperjuangkan kebenaran demi untuk kelangsungan negara tercinta ini. * * Keadiran Tun Mahathir itu besar ertinya kepada perjuangan anak muda ini kerana seingat aku Tun Mahathir adalah antara tokoh negara yang merasakan bahawa tunjuk perasaan sebegini merupakan kegiat... lagi »

Ahli Pas sepatutnya letak jawatan kerana rosakkan PR - Ahmad Awang

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Kalau mahu wakil rakyat Pas yang menyertai Parti Pekerja Malaysia (PPM) letak jawatan pemimpin Pas sekarang pun kena berbuat demikian terlebih dahulu. Penasihat Umum PPM, Ustaz Ahmad Awang berkata, kemenangan wakil rakyat Pas pada PRU-13 atas dasar Pakatan Rakyat walaupun baiah dibuat dengan parti Pas. "Oleh kerana kemenangan dalam PR walaupun baiah calon atas nama parti tetapi PR dulu sudah roboh dan tak valid lagi. "Tidak terikat (baiah). Jika mereka (parti Pas) beria-ria mahu mereka meninggalkan parti dan suruh keluar maka yang sepatutnya mereka yang robohkan PR kena keluar parti... lagi »

1Malaysia realised at last

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Najib must be fuming at the cruel irony *[image: najib]* “1Malaysia” may well be the slogan that best defines Najib Razak’s premiership. Today, six years after he came up with the sound bite, we see a Malaysia united in its dream of seeing the end of his oppressive regime. Unless he is more deluded than we think he is, Najib must be fuming at the cruel irony. When Malaysians first heard of 1Malaysia, they were full of hope. Najib promised many reforms, but these turned out to be empty promises. The slogan started off well enough, but cracks soon appeared and quickly widened. It was re... lagi »

Merdeka dari pasungan penguasa – Nurul Izzah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
[image: Merdeka dari pasungan penguasa – Nurul Izzah]Salam bersih dan Selamat Menyambut Hari Kebangsaan Kali ke-58. Dalam kejenuhan rakyat mencari erti sebuah kemerdekaan, negara kita masih lagi belum mampu menyelesaikan beberapa isu yang membelenggu masyarakat. Kesenjangan ekonomi dan krisis survival rakyat menghimpit kita dari segenap sudut kehidupan. Masihkah kita ingat tentang perjuangan tokoh-tokoh kemerdekaan kita yang menentang sistem percukaian yang dikenalkan penjajah negara? Namun, alangkah sayunya apabila kini rakyat dicukai dan dirampas Hak serta hartanya bangsanya send... lagi »

(Bersih 4) Cantonese Song: 光辉岁月

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu

(Bersih 4) Selamat Tinggal Najib Dan Rosmah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu

Muazin digantung tugas kerana ubah azan Solat Subuh, “solat lebih baik daripada menghabiskan masa dengan Facebook”

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
Seorang muazin atau tukang azan di Mesir digantung tugas selepas bertindak sengaja mengubah suai laungan azan subuh. Tindakan diambil ke atas ulamak Mahmoud al-Moghazi selepas dia menggantikan seruan azan “solat lebih baik daripada tidur” kepada “solat lebih baik daripada menghabiskan masa dengan Facebook”. Menurut laporan BBC, jemaah di bandar Kafr al-Dawar yang marah dengan perbuatannya

(Bersih 4) The Bangsart: Ale Ale Malaysiaku

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu

(Bersih 4) Rafizi Ramli: Najib Memang Suka Pakai Barang 2nd Hand Yang Mahal

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu

(Bersih 4) Dr Wan Azizah: Sehati Sejiwa, Tolak Kezaliman, Tolak Pemimpin Yang Rasuah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu

►* *Download ▼*
#

Tiada ulasan: