Rabu, 2 September 2015

5874. Kadang-kadang pertanyaan menjadi tidak berfaedah langsung.

#
Memang...

Kita bertanya ikhlas tetapi kadang-kadang pertanyaan kita disalah anggap. Tentu ramai yang pernah mengalami keadaan sedemikian. Salah anggap itu lebih parah bila dimasukan rasa marah, andaian, tuduhan, ungkitan dan sebagainya. Dinyahkan kita berprasangka. Hancur ketulusan pertanyaan kita. Boleh tolong sabarkan diri sendiri tidak? Sabar kan separuh dari Iman. Kita pujuk jiwa roh kita sendiri. Tenangkan diri dan jangan terburu-buru menjawabnya kerana akan jadi lebih banyak buruk dari baiknya.

Cakap memang mudah. Kata sesetengah oranglah. Jadi bekalkanlah diri sendiri dengan Amanah Allah, Fitrah hidup sebagai hamba-Nya. Mana ada orang suka untuk jumpa rasa kecewa, tetapi kena jumpa juga sebab disebalik kekecewaan adanya kejayaan dan kemurnian. Kenalah pujuk diri untuk berIstighfar dan seringlah bersyukur dengan nikmat Allah. Alhamdulillah.

Kalau kita jawab akan jadi pertelingkahan dan pertengkaran. Tentu syaitan laknatullah suka kalau kita bertindak rasa marah. Akhirnya perhubungan serta silaturrahim antara sesama manusia hamba Allah tonggang langgang dan musnah. Timbullah permusuhan, perseteruan yang mengancam kejiwaan atau roh hamba Allah.

Untuk langkah kedewasaan lebih baik kita diamkan dan pasrah dengan ketentuan Allah. Sebab Allah hendak kita menjadi hamba-Nya yang kukuh Taqwa dan Iman dalam mengEsakan Allah Tuhan kita.

Aamiin Ya Allah.
Wassalamu.
www.peceq.blogspot.com .

Löe bacalah sendiri......

atsixty pada ZAKRI ALI - 20 jam yang lalu
[image: Kelab Che Det's photo.] *Kelab Che Det* *Artikel terbaru Tun Dr. Mahathir * *BERSIH* *www.chedet.cc* *1. Saya hadir dalam tunjuk perasaan anjuran Bersih pada 29-30 Ogos. Ramai yang tertanya-tanya apakah saya sudah jadi penyokong Bersih. Apakah saya sokong parti lawan DAP dan Kit Siang. Ada juga yang bertanya saya sudah memihak kepada orang Cina.* * 2. Saya pernah menyatakan demonstrasi jalanan tidak harus diguna untuk tekanan politik kerana ia menjejaskan perniagaan terutama perniagaan kecil dan ekonomi Negara. Apakah sekarang perbuatan saya tidak menunjuk sifat berdol... lagi »

MT perlu rasional sebelum pecat Muhyiddin

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 20 jam yang lalu
MUAR - Majlis Tertinggi (MT) Umno diminta supaya lebih rasional membuat keputusan untuk memecat Timbalan Presiden, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam mesyuarat MT pada 9 September ini. Timbalan Ketua Umno Bahagian Pagoh, Ismail Mohamed berkata, sebarang keputusan yang hendak dibuat perlu melihat serta mengutamakan kehendak dan suara akar umbi demi masa depan parti. “Dalam keadaan politik negara yang tidak stabil ini, sekiranya tindakan tersebut dibuat (pecat Muhyiddin) dikhuatiri akan mencetuskan lagi kemarahan rakyat pada tahap yang luar biasa. “Kita semua sedia maklum bahawa orang J... lagi »

Bagaimana Bersih 4.0 mengajar kita

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 20 jam yang lalu
Bersih 4.0 benar-benar mengajar kita kemerdekaan bukan milik sesetengah pihak. Ia bukan milik kerajaan semata-mata, namun hakikatnya ia milik seluruh rakyat Malaysia. Menyifatkan himpunan Bersih 4.0 sebagai tidak patriotik adalah tidak adil. Kemerdekaan negara ini dicapai dengan semangat perjuangan, dan Bersih membawa mesej perjuangan yang jelas negara ini perlu diurus tadbir dengan berkesan. Malam pemisah antara himpunan Bersih dengan sambutan kemerdekaan menyaksikan bagaimana Bersih dikendali dengan baik jika dibandingkan dengan kumpulan berbaju merah yang cuba merempuh masuk ke p... lagi »

Tahniah rakyat Malaysia, Bersih 4

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 20 jam yang lalu
Perhimpunan Bersih 4 dengan jayanya berlangsung selama 34 jam bermula pada jam 2 petang pada 29 Ogos sehingga jam 12, detik malam kemerdekaan 31 Ogos yang lalu. Himpunan ini menyaksikan satu lagi catatan baharu dalam lembaran sejarah bagi suasana politik negara. Dengan anggaran 500,000 rakyat Malaysia berbilang kaum yang turun memenuhi kawasan berhampiran Dataran Merdeka untuk bersama dalam tuntutan Bersih 2.0, himpunan bagi edisi ke 4 ini dilihat berlangsung dengan begitu aman dan penuh gemilang . Walaupun media milik parti pemerintah masih mengambil pendekatan reaksioner dalam mel... lagi »

Anak Zahid hanya mahu raih populariti

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 20 jam yang lalu
[image: Nurul]KUALA LUMPUR, 1 September- Serikandi KEADILAN menyifatkan tindakan anak Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi melabel peserta Bersih 4 sebagai kerja bodoh sekadar mahu meraih populariti. Ketuanya, Siti Aisyah Shaik Ismail berkata, Nurul Hidayah sepatutnya mengkaji terlebih dahulu apakah yang mendorong rakyat Malaysia hadir ke himpunan itu dan bukan dengan membuat tuduhan melulu. “Kepada anak Zahid Hamidi jangan terlalu cepat menghukum dan melabel mana-mana pihak kerana kamu tidak tahu punca dan asas apa yang diperjuangkan oleh rakyat. “Dia hanya mengelu... lagi »

BERSIH 4.0- KEMPEN SEJUTA TANDA TANGAN BEBASKAN ANWAR

canang pada Cananglahnie - 20 jam yang lalu
KLIK SINI

Doktor yang kebuntuan

kerengga pada KERENGGA - 20 jam yang lalu
Timmy Say Semua tahu, orang yang paling tidak menyukai demonstrasi jalanan ialah Tun Dr Mahathir Mohamad.Apa yang pernah disebut beliau mengenai demonstrasi ketika zaman Reformasi, Bersih 1, Bersih 2 dan Bersih 3 masih pedas di telinga.Namun, seperti di politik di mana tiada musuh dan kawan yang kekal, permusuhan Dr M terhadap demonstrasi akhirnya berakhir kerana permusuhannya dengan Datuk

SURAT PECAT SEBAGAI AHLI UMNO BERTARIKH ESOK TETAPI BERKUATKUASA HARI INI MENJADI PERBUALAN DIMEDIA SOSIAL

OMAK KAU!!!! pada Omak Kau!!!! - 20 jam yang lalu
*Surat pemecatan keahlian UMNO Anina binti Saaduddin No Ahli 02315624 No Kad Pengenalan 750401-02-6010 Cawangan Kampong Padang Masirat Bahagian Langkawi dari Setiausaha Agung UMNO Tengku Adnan Tengku Mansor bertarikh 2hb September 2015 tetapi sipenerima akui penerimaan bertarikh hari ini 1hb September 2015 menyebabkan ianya menjadi bahan lawak dan jenaka dikalangan penggiat media sosial.Masakan perkara seasas ini boleh lakukan kesilapan sampai haribulan sudah tidak kenal lagi.Anina Saaduddin - perwakilan wanita Umno Langkawi yang menyaman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tu...lagi »

Saya Berhak Untuk Bersuara Dan Tidak Akan Berdiam Diri - Nurulhidayah Ahmad Zahid

atsixty pada ZAKRI ALI - 20 jam yang lalu
* Jika sebelum ini tindakan Nurulhidayah yang merupakan anak kepada Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang menyifatkan tindakan penganjuran perhimpunan Bersih 4 sebagai bodoh, dia telah menerima pelbagai kritikan dan ada juga yang memberi semangat.Namun kerana tindak balas netizens berkenaan, Nurul hari ini sekali tampil menjawab segala kritikan berkenaan dengan menyatakn dia juga merupakan rakyat Malaysia dan berhak bersuara.Menurut Nurul, apa yang dikatakan olehnya sebelum ini telah disalah faham oleh segelintir pengguna media so... lagi »

Lebih baik Najib diam – Rafizi Ramli

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 20 jam yang lalu
Semakin banyak Perdana Menteri memberikan komen mengenai Bersih 4.0 semakin menjunam popularitinya di mata rakyat. [image: bersih-4,-Rafizi-Ramli,-najib] PETALING JAYA: Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli berkata, dia akan menasihatkan Datuk Seri Najib Tun Razak supaya `diam’ daripada membuat sebarang kenyataan mengenai perhimpunan Bersih 4.0 sekiranya dia menjadi penasihat kepada Perdana Menteri. Katanya, semakin banyak Najib memberikan komen berhubung Bersih 4.0 semakin menjunam popularitinya di mata rakyat. “Dia (Najib) hanya perlu berkata ok, saya mendengar anda... lagi »

Putrajaya beli kapal perang kelas Mistral RM3 bilion?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 20 jam yang lalu
PETALING JAYA, 1 SEP: Kerajaan Persekutuan dan Kementerian Pertahanan berhasrat membeli sebuah kapal perang kelas Mistral yang dianggarkan bernilai RM3 bilion di saat ekonomi negara kian merudum. Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli, berkata hasrat membeli kapal perang pengangkutan helikopter dari Kerajaan Perancis itu dilaporkan oleh The International Business Times bertajuk ‘France Russia Mistral Ship Update: Malaysia To Buy Aircraft Carrier’ bertarikh 26 Ogos lalu. Katanya, nilai itu dijangka mengambil kira kos kontrak penyelenggaraan dan bantuan tenikal yang selalunya bernilai ratusan... lagi »

PEMIKIR, NGO DIKETUAI ABANG MUHYIDDIN TURUT MAHU NAJIB BERUNDUR

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 20 jam yang lalu
Pemikir atau Pertubuhan Pemikir Agenda Watan Malaysia merupakan NGO terbaru yang mahukan Perdana Menteri, Najib Razak meletakkan jawatannya dengan segera. NGO yang diterajui oleh Abdul Aziz Yassin itu juga bersetuju agar suatu usul undi tidak percaya dibuat di Parlimen sekiranya Najib masih enggan meletakkan jawatannya yang kini semakin dituntut oleh pelbagai kelompok masyarakat. Keputusan sebulat suara mengenai perkara diatas dicapai dalam mesyuarat Majlis Tertinggi Pemikir, baru-baru ini di tengah-tengah desakan yang semakin meningkat terhadap Najib. Meskipun mungkin tidak begi... lagi »

ADUN UMNO: Mukhriz perlu undur diri secara terhormat

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 20 jam yang lalu
Menteri Besar Kedah didakwa gagal membawa pembangunan termasuk menunaikan janji yang dibuat pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang lalu. [image: mukhriz] PETALING JAYA: Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir dituduh Menteri Besar yang gagal kerana tidak melaksanakan janji-janjinya kepada rakyat di negeri Kedah. Perkara itu ditegaskan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Lada, Datuk Ahmad Lebai Sudin yang dipetik menerusi rakaman video yang disiarkan di SuaraTV. Menurut Ahmad, selama tiga tahun Mukhriz menjadi Menteri Besar, tidak ada pembaharuan dilakukan, malah, segala apa yang d... lagi »

BERSIH 2.0 tak cadang mohon maaf

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 21 jam yang lalu
Pengerusi BERSIH 2.0, Maria Chin Abdullah mempertikaikan kewajaran badan itu membuat permohonan maaf atas insiden individu tertentu memijak gambar Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Kenyataan itu dibuat ekoran komen bekas menteri, Datuk Zaid Ibrahim, yang menggesa kumpulan pendesak reformasi pilihan raya berkenaan bertanggungjawab atas insiden tersebut. "Tidak, itu (insiden memijak gambar) bukan inisiatif kami. Malah ia bukan sebahagian daripada program kami dan kami tidak tahu siapa yang memijak gambar itu. "Adakah kami menghasut mereka? Rasanya tidak," kata Maria kepada *Malaysiakini* ke... lagi »

25 exco Pemuda, Muslimat PAS Johor sertai Amanah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 21 jam yang lalu
Seramai 25 anggota Exco Pemuda dan Muslimat PAS Johor termasuk ketua kedua-dua sayap parti itu hari ini mengumumkan peletakan jawatan dalam parti bagi menyertai Parti Amanah Negara (Amanah). Semalam, Pengerusi Gerakan Harapan Baru (HB) Mohamad Sabu mengumumkan 'Amanah' akan digunakan sebagai nama rasmi wadah politik HB. Pengerusi HB Johor Aminolhuda Hassan berkata peletakan jawatan beramai-ramai ahli PAS Johor bagi menyertai parti baru ini bukan kerana dipaksa, tetapi keranaia (parti baru) lebih menepati hala tuju yang diingini. Ketua Dewan Pemuda PAS Johor Mohd Faizul Mohd Salleh da... lagi »

RM2.6B: Bawa hal parti ke mahkamah, keahlian Anina gugur serta merta

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 21 jam yang lalu
Anina Saaduddin - perwakilan wanita Umno Langkawi yang menyaman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak - terlucut keahlian Umno berkuatkuasa serta-merta. Setiausaha Kerja Umno Datuk Abdul Rauf Yusof mengesahkan perkara itu dan berkata, keahlian Anina gugur kerana membawa hal berkaitan parti ke mahkamah. "Secara automatik (keahlian Anina) dah terlucut berdasarkan Akta Pertubuhan parti sebab membawa hal parti ke mahkamah," katanya ketika dihubungi Malaysiakini. Sementara itu, peguam yang mewakili ahli Umno Langkawi Anina Saaauddin yang memfailkan *saman* terhadap Presiden parti i... lagi »

KDN serah pada polis tindakan atas Dr Mahathir, kata timbalan menteri

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 21 jam yang lalu
OLEH NABIHAH HAMID Published: 1 September 2015 4:59 PM | Updated: 1 September 2015 6:41 PM *Timbalan Menteri Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, meskipun perhimpunan Bersih 4 berlangsung dengan aman, namun ia tetap perhimpunan yang haram susulan pengisytiharan pihak berkuasa yang dibuat sebelum itu*. – Gambar fail The Malaysian Insider, 1 September, 2015. Kementerian Dalam Negeri (KDN) menyerahkan keputusan kepada pihak polis sama ada mahu mengambil tindakan terhadap mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang menyertai Bersih 4 pada 29 dan 30 Ogos lalu. Timbalan Menteri Datuk... lagi »

Disangka Pencuri Motosikal, Lelaki Parah Ditikam

Abu Luqman pada Media Orang Kampung - 21 jam yang lalu
KUANTAN - Seorang lelaki berusia 22 tahun parah ditikam kerana disangka pencuri motosikal, malam semalam. Klik Sini Untuk Like dan dapatkan Berita terkini Dalam kejadian yang berlaku di Fun Fair bersebelahan dengan Giant Kuantan, mangsa, Syafiq Adam, menemui kunci yang tertinggal di motosikal suspek. Gagal mencari pemiliknya, lalu mangsa menghebahkannya di laman Facebook. "Siapa ada

Dapatkah Umno "bertahan " dalam PRU 14 ?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 21 jam yang lalu
*Bagi yang berisfat ‘negatif’ dan yang sentiasa memperkecilkan usaha orang lain akan mengatakan bahawa Perhimpunan Bersih 4 yang baru selesai diadakan itu tidak akan membawa apa-apa kesan, apatah lagi untuk ‘mengundurkan’ DS Najib dari jawatan Perdana Menteri. Betul. Secara langsung tidak akan mengubah ‘status quo’. DS Najib akan terus kekal sebagai Perdana Menteri Malaysia dan begitu juga dengan menteri-menteri lain yang bersekongkol dengannya.* * Tetapi soalnya dapatkah UMNO bertahan dan terus memenangi PRU 14 nanti berdasarkan berbagai perkembangan yang meruntun yang b... lagi »

Era baru bagi kesedaran politik di Malaysia

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 21 jam yang lalu
Roger 5201: Walaupun diisytihar sebagai perhimpunan haram, jumlah penyertaan dalam Bersih 4 di Malaysia dan serata dunia adalah testimoni kepada sebuah masyarakat yang menentang kezaliman dan rasuah yang memiliki suara dan kesedaran bersama yang tidak dapat disekat. Perhimpunan ini menandakan permulaan baru bagi kesedaran politik di Malaysia dan kebangkitan semula demokrasi seperti yang diinginkan para pengasas negara ini. Rakyat Malaysia telah bersuara, tetapi adakah kerajaan mendengarnya? Masih ada harapan untuk Malaysia. Bersih 4 hanyalah kebangkitan semula kesedaran politik da... lagi »

7 Cara Menghalau Lalat

kerengga pada KERENGGA - 21 jam yang lalu
Tranungkite Adakah anda tidak suka dengan kehadiran lalat di rumah anda? Jom ketahui teknik menghalau lalat di sini.. Lalat merupakan sejenis serangga yang mampu terbang dan boleh menyebarkan penyakit, diisebabkan cara permakanan dan sifatnya yang sering terbang ke tempat yang kotor seperti dalam tandas, tempat sampah dan sebagainya. Lalat juga adalah salah sejenis serangga perosak yang

Malaysia akan diketawakan jika Bilqis didakwa, kata Guan Eng

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 21 jam yang lalu
[image: balloons,-Bilqis-Hijjas,-najib]DAP menggesa agar polis tidak mengambil tindakan terhadap penari Bilqis Hijjas, kerana menjatuhkan belon Bersih 4 pada satu program di pusat membeli belah yang dihadiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semalam. Setiausaha agungnya Lim Guan Eng berkata, tindakan terhadapnya adalah tidak masuk akal dan akan menjadikan Malaysia jenaka dunia. "Dilaporkan polis menyiasatnya mengikut Seksyen 504 Kanun Keseksaan," katanya, memetik laporan The Malaysian Insider, semalam. "Penari itu menjatuhkan belon yang mengandungi perkataan 'demokrasi', 'beb... lagi »

Malaysia berdepan krisis rasuah, kata badan anti rasuah antarabangsa

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 21 jam yang lalu
Transparency International (TI) mahu Putrajaya menjalankan siasatan yang bebas sepenuhnya terhadap semua "tuduhan rasuah" yang didepani negara ketika ini. Dalam satu resolusi dicapai anggota rombongan 100 negara ahli sebelum Persidangan Pencegahan Rasuah Antarabangsa (IACC) esok, TI juga menuntut Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dibenarkan beroperasi tanpa campur tangan politik. "Malaysia sedang berdepan krisis rasuah yang besar," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Polis yang terkawal dan peserta bertanggungjawab = permulaan satu era baru

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 21 jam yang lalu
oleh Hazlan Zakaria Perhimpunan baru-baru ini – yang saya tidak dapat namakan – barangkali adalah contoh terbaik sikap profesionalisme yang boleh ditunjukkan oleh pasukan polis kita serta kelakuan bertanggungjawab oleh mereka yang menggunakan hak demokratik untuk bersuara. Paling utama, ia menunjukkan bahawa kejayaan perhimpunan ini adalah kerana pasukan polis yang mengawal tindakan mereka – seperti yang telah disebut timbalan menteri dalam negeri yang dihormati Nu Jazlan Mohamed. Bagi saya, polis telah menunjukkan teladan paling unggul ketika perhimpunan itu. Nur Jazlan Tahap kaw... lagi »

Turun Bersih: Kenapa nak bermusuh dengan Tun M?

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 21 jam yang lalu
[image: Bersih 4.0] ‎PETALING JAYA - "Kita mengalu-alukan, saya tidak pernah fikir mengenai individu, kita perlu fikir mengenai prinsip... jadi baik Tun Dr Mahathir Mohamad atau sesiapa yang hadir saya tidak terkejut kerana mesej yang dibawa oleh Bersih memang mesej yang baik." Demikian respon Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli ketika diajukan mengenai kejutan kehadiran Dr Mahathir sewaktu Himpunan Bersih 4.0 baru-baru ini. Dalam pada itu katanya, mana-mana rakyat Malaysia yang inginkan sebuah negara yang lebih baik, terurus dan bebas rasuah sudah tentu akan senada dengan mesej... lagi »

Bersih: Wanita Umno kecewa dengan Dr M

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 21 jam yang lalu
Ketua Wanita Umno Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil mendakwa anggota pergerakan itu kecewa dan sedih dengan kehadiran bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam perhimpunan BERSIH 4. Shahrizat mendakwa, majoriti rakyat Malaysia tidak terpengaruh dengan Mahathir dan masih menyokong Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak. “(Wanita Umno) minta saya keluarkan kenyataan yang amat sedih dan kecewa dengan kehadiran Tun Mahathir di perhimpunan haram yang dinamakan BERSIH. “Dari maklum balas yang kami dapat bahawa sebenarnya majoriti rakyat Malaysia masih menyokong kepimpinan Datuk Se... lagi »

Bersih 4.0: Maria Chin dan 6 Ajk dipanggil beri keterangan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 21 jam yang lalu
Maria Chin Abdullah dan enam yang lain akan disiasat mengikut Seksyen 120, 124C dan 141 Kanun Keseksaan. PETALING JAYA: Pengerusi Bersih 2.0, Maria Chin Abdullah bersama enam lagi ahli jawatankuasa penganjur dipanggil oleh polis untuk diambil kenyataan berhubung perhimpunan Bersih 4.0 selama 34 jam pada Sabtu dan Ahad. Menurut sumber, mereka diminta hadir di Bukit Aman pada pagi Rabu. Selain Maria, enam yang dipanggil untuk memberi keterangan ialah Sarajun Hoda Abdul Hassan, Masjaliza Hamzah, Farhana Abdul Halim, Fadiah Nadwa Fikri, Mandeep Singh, dan aktivis pelajar, Adam Adli Abdul ... lagi »

Penganjur Bersih 4 0 Dipanggil Polis

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 21 jam yang lalu

Bersih organisers will be slapped with RM65,000 clean-up bill

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 21 jam yang lalu

(Bersih 4) Sejahtera Malaysia

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 21 jam yang lalu

25 exco Pemuda, Muslimat PAS Johor sertai Amanah

kerengga pada KERENGGA - 21 jam yang lalu
Seramai 25 anggota Exco Pemuda dan Muslimat PAS Johor termasuk ketua kedua-dua sayap parti itu hari ini mengumumkan peletakan jawatan dalam parti bagi menyertai Parti Amanah Negara (Amanah). Semalam, Pengerusi Gerakan Harapan Baru (HB) Mohamad Sabu mengumumkan 'Amanah' akan digunakan sebagai nama rasmi wadah politik HB. Pengerusi HB Johor Aminolhuda Hassan berkata peletakan jawatan

MACC to correct Msia's corrupt image with facts

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 21 jam yang lalu

Siasatan 'derma' RM2.6b Najib: SPRM enggan ulas

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 21 jam yang lalu

2 ahli parlimen Belia sertai PKR

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 21 jam yang lalu

Projek EDTP: Penduduk tuntut elaun pemindahan kubur

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 21 jam yang lalu

Rafizi: Don't compare DEIG with 1MDB

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 22 jam yang lalu

WINDS OF CHANGE CONFIRMED! LIONG SIK AT BERSIH 4 IN PERTH, WIFE ENA IN KL RALLY

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 22 jam yang lalu
[image: WINDS OF CHANGE CONFIRMED! LIONG SIK AT BERSIH 4 IN PERTH, WIFE ENA IN KL RALLY]Former MCA president Tun Dr Ling Liong Sik attended the Bersih 4 rally in Perth, reported the *Nanyang Siang Pau* Chinese daily. His wife, Toh Puan Ena Ling, confirmed the authenticity of the photo of Dr Ling with the rally participants, which was circulated on social media. Ena said she did not accompany her husband to Australia as she was busy. She, however, joined the Bersih 4 rally in Kuala Lumpur with her lawyer friends on Saturday. *BN rocked by Najib scandal: He won't resign because he fea... lagi »

Rahman Dahlan teruja himpunan sejuta sokong Najib..ada makan dan elaun tak..???

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 22 jam yang lalu
Himpunan itu akan menunjukkan ramai rakyat Malaysia menyokong kerajaan dan kepemimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. [image: rahman-dahlan_anti-bersih_600] SERDANG: Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata, beliau teruja dengan himpunan sejuta menyokong Datuk Seri Najib Tun Razak yang dirancang diadakan pada Oktober ini. Katanya, himpunan itu boleh menunjukkan bahawa ramai rakyat Malaysia yang menyokong kerajaan dan kepemimpinan Najib. “Saya dengar ratusan ribu akan keluar dan ini kita akan tengok, kita nak tunjukkan bahawa suara di Malaysia ini jug... lagi »

Najib panggil peserta Bersih 4.0 ‘sekor-sekor’

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 22 jam yang lalu
Pemimpin yang terlibat dalam perhimpunan Bersih 4.0 tidak mungkin dapat membantu bila rakyat memerlukan pertolongan seperti yang berlaku di Pulau Pinang. PETALING JAYA: Rakaman video petikan Datuk Seri Najib Tun Razak dalam satu majlis di Kuala Terengganu menjadi popular kerana perkataan ‘sekor-sekor’ yang diguna Perdana Menteri untuk merujuk kepada peserta Bersih 4.0. Menerusi video yang dimuatnaik The Star TV, Najib berkata, peserta Bersih 4.0 yang dipanggil ‘sekor-sekor’ itu tidak mampu untuk membantu membangunkan Felda dan kawasan luar bandar kecuali kerajaan pemerintah. “Tuan-t... lagi »

PENDEDAHAN TERBARU RAFIZI,NAJIB MAHU BELI KAPAL PERANG BARU

canang pada Cananglahnie - 22 jam yang lalu
Negara sedang tenat, Najib Razak masih pertimbang beli kapal perang baru yang harganya berbilion-bilion. Mungkinkah beliau sudah dapat penderma baru? 1 SEPTEMBER 2015 BATALKAN HASRAT PEMBELIAN KAPAL PERANG KELAS MISTRAL YANG DIANGGARKAN BERNILAI RM3 BILION Saya memetik satu laporan oleh The International Business Times bertajuk “France Russia Mistral Ships Update: Malaysia To Buy Aircraft Carrier” http://www.ibtimes.com/france-russia-mistral-ships-update-m… bertarikh 26 Ogos 2015 mengenai hasrat Kerajaan Malaysia membeli sebuah kapal perang pengangkut helikopter dari Kerajaan Peranci... lagi »

BERSIH: KDN serah pada polis tindakan atas Dr Mahathir, kata timbalan menteri

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 22 jam yang lalu
[image: Timbalan Menteri Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, meskipun perhimpunan Bersih 4 berlangsung dengan aman, namun ia tetap perhimpunan yang haram susulan pengisytiharan pihak berkuasa yang dibuat sebelum itu. – Gambar fail The Malaysian Insider, 1 September, 2015.] Timbalan Menteri Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, meskipun perhimpunan Bersih 4 berlangsung dengan aman, namun ia tetap perhimpunan yang haram susulan pengisytiharan pihak berkuasa yang dibuat sebelum itu. Kementerian Dalam Negeri (KDN) menyerahkan keputusan kepada pihak polis sama ada mahu mengambil tindakan terh... lagi »

Skandal RM2.6B: Selepas saman Najib, ahli Wanita Umno Langkawi dipecat parti

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 22 jam yang lalu
[image: Surat pemecatan ahli Wanita Umno Bahagian Langkawi Anina Saadudin. Anina dipecat daripada parti kerana membawa hal parti ke mahkamah. – 1 September, 2015.]Surat pemecatan ahli Wanita Umno Bahagian Langkawi Anina Saadudin. Anina dipecat daripada parti kerana membawa hal parti ke mahkamah. – 1 September, 2015.Ahli Wanita Umno Bahagian Langkawi Anina Saadudin yang memfailkan saman terhadap presiden parti Datuk Seri Najib Razak minggu lepas akhirnya dipecat daripada parti. Dalam surat pemecatan yang sedang viral di media sosial hari ini, beliau dipecat daripada parti mengikut Fas... lagi »

BERSIH

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 22 jam yang lalu
*Oleh Tun Mahathir* 1. Saya hadir dalam tunjuk perasaan anjuran Bersih pada 29-30 Ogos. Ramai yang tertanya-tanya apakah saya sudah jadi penyokong Bersih. Apakah saya sokong parti lawan DAP dan Kit Siang. Ada juga yang bertanya saya sudah memihak kepada orang Cina. 2. Saya pernah menyatakan demonstrasi jalanan tidak harus diguna untuk tekanan politik kerana ia menjejaskan perniagaan terutama perniagaan kecil dan ekonomi Negara. Apakah sekarang perbuatan saya tidak menunjuk sifat berdolak-dalik dalam politik. 3. Saya tidak setuju dengan tunjuk perasaan kerana ada saluran lain yang bo... lagi »

Suhaizan Kaiat dan kepimpinan PAS Pulai, Johor letak jawatan

kerengga pada KERENGGA - 22 jam yang lalu
Bekas ketua Pemuda PAS Suhaizan Kaiat berkata, penyertaannya dalam Parti Amanah Negara akan memperkukuhkan parti baharu itu dengan memberi fokus terhadap isu rakyat bagi menghadapi pilihan raya umum ke-14. Bekas ketua Pemuda PAS Suhaizan Kaiat hari ini secara rasmi mengumumkan peletakan jawatannya dalam parti dan menganggotai Parti Amanah Negara (Amanah) yang akan ditubuhkan. Turut

BUKAN SEMUA

MILx HASHIM pada #JMBELOG.blogspot.com - 22 jam yang lalu

Wanita Umno bincang isu Anina

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 22 jam yang lalu
Anne Muhammad Ketua Wanita Umno Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, pergerakan itu akan mencadangan supaya keahlian Anina Saaduddin digugurkan ekoran kenyataan kerasnyaterhadap Datuk Seri Najib Razak. Kata Shahrizat, isu berkenaan akan dibincangkan dalam mesyuarat exco wanita parti itu namun tidak menyatakan tarikh sebenar ia akan diadakan. "Kami akan bawa cadangan itu sebab dalam parti, mesti ada disiplin dan salah satu etika dalam parti, hormat kepada presiden. Mesti kena hormat. Kalau biar kelonggaran berlaku, akan jadi negatif. “Kita akan rujuk (isu berkenaan) dan bawa ke... lagi »

Siapa sebenarnya yang membawa risiko besar kepada negara?... Bukankah Najib sendiri?

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 22 jam yang lalu
Aspan Alias Rali Bersih 4 tamat tengah malam tadi dan peserta rali beransur-ansur berundur setelah melaungkan perkataan keramat 'merdeka' tepat 12 tengah malam tadi. Ada yang menafsirkan sejumlah empat ratus ribu telah menyertai rali tersebut tetapi saya lebih cenderung untuk menganggarkan seramai 350,000 sahaja. Jumlah itu sudah cukup meyakinkan kita yang kehendak ramai untuk Najib berhenti dan bersara begitu jelas dan susah hendak dinafikan. Apa pun yang dikatakan oleh pihak yang memerintah, Bersih 4 telah berjaya mengumpulkan begitu ramai penyokong yang datang dari jauh dan dekat,... lagi »

Kalau Syed Mokhtar Dah Nafi.. Tentu Macai Yang Tulis `Luahan Hati Tan Sri Syed Mokhtar Bukhary Berkenaan Perdana Menteri' Ini Kan?

Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - 23 jam yang lalu
Jutawan yang juga Pengasas Yayasan Albukhary, Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary menafikan beliau menulis artikel berkenaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Artikel bertajuk `Luahan Hati Tan Sri Syed Mokhtar Bukhary Berkenaan Perdana Menteri’ telah disebar di media sosial sejak 29 Ogos lalu. Menurut Syed Mokhtar, beliau tidak boleh terus membiarkan perbuatan menyamar menggunakan namanya lebih-lebih bagi tujuan yang menyalahi undang-undang. “Untuk mengelakkan keraguan atau kekeliruan, orang ramai boleh merujuk ke laman web Albukhary Foundation yang menjadi medium rasmi tun... lagi »

KENYATAAN MEDIA,PERLETAKAN JAWATAN YDP, KETUA DEWAN MUSLIMAT, KETUA PEMUDA DAN BARISAN AJK PAS PULAI

canang pada Cananglahnie - 23 jam yang lalu
PERLETAKAN JAWATAN YDP, KETUA DEWAN MUSLIMAT, KETUA PEMUDA DAN BARISAN AJK PAS PULAI Kenyataan Media Saya Suhaizan Bin Kaiat bekas YDP PAS Pulai, Ust Mohd Syafiq Bin Abdul Aziz Ketua Pemuda PAS Pulai dan Fatimah Binti Mohd Ali Ketua Muslimat PAS bersama barisan AJK dengan ini mengumumkan perletakan Jawatan masing-masing. Kami telah dan akan menganggotai Parti Amanah Negara atau singkatannya Amanah Negara yang telah diumumkan oleh Pengerusinya Tuan Hj Mohammad bin Sabu pada hari semalam di Kuala Lumpur. Kami berterima kasih atas kepercayaan yang telah diberikan oleh ahli-ahli PAS Pula... lagi »

Baiah terbatal selepas Pakatan Rakyat musnah – Ahmad Awang

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - Sehari yang lalu
[image: Baiah terbatal selepas Pakatan Rakyat musnah - Ahmad Awang] Baiah terbatal selepas Pakatan Rakyat musnah – Ahmad Awang Sept 1, 2015 POSTED by Amiruddin Baiah yang pernah dilafazkan wakil rakyat PAS meninggalkan parti itu untuk menubuhkan parti baharu tidak lagi sah selepas Pakatan Rakyat (PR) secara rasminya terkubur, kata Ahmad Awang. Penasihat Parti Pekerja itu berkata wakil rakyat yang menyertai parti itu tidak perlu bimbang kerana kemenangan mereka dalam pilihan raya umum lalu hasil kerjasama Pakatan Rakyat (PR) dan bukan atas faktor PAS semata-mata. “Oleh kerana keme... lagi »

Jom selamatkan negara, kita singkirkan dua golongan yang rosak itu!

Alhusseyn Alhusseyn pada HARAPAN DAN IMPIAN BARU - Sehari yang lalu
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah mengutuk penganjur demonstrasi di Kuala Lumpur yang menuntut peletakan jawatannya sebagai "haram", semasa ucapan tahunannya pada malam Hari Kemerdekaan. Berpuluh-puluh ribu penunjuk perasaan telah menggesa Najib untuk meletak jawatan, selepas dokumen yang bocor pada Julai menunjukkan beliau menerima kira-kira USD 700m dalam akaun peribadinya daripada entiti dikaitkan dengan dana negara yang menanggung beban hutang. Najib berkata bantahan mencerminkan "kedangkalan patriotisme" dan mengingatkan penunjuk perasaan bahawa mufti negeri Kelan... lagi »

Mahathir Dedahkan Sebab Beliau Sertai BERSIH 4

Anak Sungai Derhaka pada Anak Sungai Derhaka - Sehari yang lalu
Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini menggunakan blog popular beliau bagi menjelaskan sebab beliau membuat keputusan menghadiri perhimpunan Bersih 4 pada hujung minggu lepas, mengatakan beliau terpaksa berbuat demikian bertujuan mencari penyelesaian kepada kemelut didepani negara. Bekas perdana menteri itu berkata pendiriannya terhadap demonstrasi jalanan seperti yang disuarakan sebelum ini tetap utuh tetapi mendakwa, pentadbiran di bawah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ketika ini memusnahkan semua saluran yang ada untuk menyelamatkan negara. "Saya tidak setuju dengan tunjuk pe... lagi »

Infografik: Cara Kira OT

MILx HASHIM pada #JMBELOG.blogspot.com - Sehari yang lalu
[image: OT Kerja lebih masa] Ramai pembaca yang bertanyakan tentang cara pengiraan OT (*Over Time*). Biarpun perkara ini telah saya terangkan dengan panjang lebar dalam artikel: *Masa Kerja Dan Kerja Lebih Masa*, namun ramai kurang faham. Mungkin silap saya. Penerangan yang terlalu berbentuk “*ilmiah*“. Mungkin lebih baik jika saya permudahkan dalam bentuk infografik. PERTAMANYA, PERLU DIINGAT KIRAAN OT INI ADALAH BAGI MEREKA YANG DILINDUNGI OLEH AKTA KERJA 1955. DALAM KATA LAIN, YANG BERGAJI RM 2,000 DAN KE BAWAH. ASAS KIRAAN Untuk membuat kiraan kita perlukan asasnya: - GAJI POKO... lagi »

Nizar ahli Amanah Negara,Pejabat Nizar tetap beroperasi di tempat lama.

mantaro pada SISI BUKIT - Sehari yang lalu
Berita baik untuk penduduk Changkat Jering, Pejabat atau Pusat Khidmat, Adun Changkat Jering, Dato Seri Nizar tetap di tempat yang sama. DS Nizar , walaupun secara automatik bukan Ahli PAS, beliau masih ADUN.Beliau mewakili AMANAH NEGARA. DS Nizar sewaktu ditanya pagi tadi, adakah beliau akan terus beroperasi di pejabat sekarang."Ya, " jawab Nizar. Sehubungan itu, penduduk boleh bertemu pegawai beliau di pejabat sekarang(asal).

Baca disini apa kata Tun Dr Mahathir tentang sokongan nya terhadap Bersih............

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - Sehari yang lalu
1. Saya hadir dalam tunjuk perasaan anjuran Bersih pada 29-30 Ogos. Ramai yang tertanya-tanya apakah saya sudah jadi penyokong Bersih. Apakah saya sokong parti lawan DAP dan Kit Siang. Ada juga yang bertanya saya sudah memihak kepada orang Cina. 2. Saya pernah menyatakan demonstrasi jalanan tidak harus diguna untuk tekanan politik kerana ia menjejaskan perniagaan terutama perniagaan kecil dan ekonomi Negara. Apakah sekarang perbuatan saya tidak menunjuk sifat berdolak-dalik dalam politik. 3. Saya tidak setuju dengan tunjuk perasaan kerana ada saluran lain yang boleh digunakan unt... lagi »

Najib gelar peserta Bersih 4 'sekor-sekor'

PBO™ pada pen buruk online ™ - Sehari yang lalu
Rakaman video petikan Datuk Seri Najib Tun Razak dalam satu majlis di Kuala Terengganu menjadi popular kerana perkataan ‘sekor-sekor’ yang diguna Perdana Menteri untuk merujuk kepada peserta Bersih 4.0. Menerusi video yang dimuatnaik The Star TV, Najib berkata, peserta Bersih 4.0 yang dipanggil ‘sekor-sekor’ itu tidak mampu untuk membantu membangunkan Felda dan kawasan luar bandar kecuali

SIAPAKAH PM Malaysia satu-satunya sebut HARAM JADAH, BANGSAT, SEKOR-SEKOR terhadap rakyat M'sia..???!!!

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
*Tidak heranlah jika anak2 didikan UMNO & pencacainya bersikap seperti boss mereka... ibarat "Bapa Kencing Berdiri Anak Kencing Berlari.." Tahniah UMNO & Najib Razak !!!*

Bersih 4: Bil RM65,000 akan dihantar kepada Maria Chin - Rahman Dahlan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
[image: Bersih 4: Bil RM65,000 akan dihantar kepada Maria Chin - Rahman Dahlan]*SERDANG *: Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan akan menghantar bil berjumlah RM65,000 kepada penganjur perhimpunan Bersih 4, Maria Chin Abdullah bagi proses pembersihan kawasan perhimpunan terbabit. "Saya akan menghantar bil tersebut kepada Maria Chin dalam minggu ini juga. "Banyak kawasan yang kotor, sampah merata-rata yang dilakukan para pemprotes," katanya pada sidang media pelaksanaan pengasingan sisa pepejal di punca di MAEPS, di sini, hari ini.... lagi »

BUKAN ISLAM BANTU AMBIL AIR SEMBAHYANG

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - Sehari yang lalu
KES INI DI SENYAPKAN?

7 orang kuat BERSIH dipanggil polis

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Tujuh ahli jawatankuasa pemandu BERSIH dipanggil polis untuk memberi keterangan kepada pihak berkuasa esok ekoran penganjuran perhimpunan pada Sabtu dan Ahad lalu. Mereka - termasuk Pengerusi BERSIH, Maria Chin Abdullah - dikehendaki memberi keterangan masing-masing di Bukit Aman. Dihubungi Malaysiakini, Maria berkata enam lagi anggota jawatankuasa yang mendapat arahan sama ialah Sarajun Hoda Abdul Hassan, Masjaliza Hamzah, Farhana Halim, Fadiah Nadwa Fikri, Mandeep Singh dan Adam Adli Abdul Halim. Mereka akan disasat mengikut Seksyen 120, 124C, 140 dan 141 Kanun Keseksaan.

Menteri Umno kata Dr Mahathir sangat marah

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sehari yang lalu
Tun Dr Mahathir Mohamad menghadiri BERSIH 4 hanya kerana dia kini "orang yang sangat marah" dan kemungkinan tidak boleh berfikir dengan betul, kata Datuk Abdul Rahman Dahlan. Ahli Parlimen Kota Belud itu berkata, tindakan bekas pedana menteri selama 22 tahun itu juga menyebabkan pihak yang bersimpati kepada beliau, kini menjauhinya. "Ia tindakan luar jangka daripada negarawan seperti beliau. "Ia (menghadiri BERSIH 4) adalah keputusan sangat mengecewakan dan kita percaya ia boleh dilakukan dengan cara lain," katanya di sidang media di Serdang hari ini. Abdul Rahman yang juga Pengarah... lagi »

#

Tiada ulasan: